In deze paragraaf staat informatie over de gemeentelijke belastingen en gebonden heffingen, het beleid rondom de lokale heffingen, een overzicht van de tarieven, een beschrijving van het kwijtscheldingsbeleid en de lokale lastendruk in het tijdvak 2024-2027.
Paragraaf 1 Lokale heffingen
Algemene uitgangspunten lokale heffingen
Terug naar navigatie - Algemene uitgangspunten lokale heffingenIn de Belastingnota 2020 zijn de uitgangspunten vastgelegd voor de heffing en inning van gemeentelijke belastingen, overige heffingen en het tarievenbeleid.
Woonlasten en tarieven
De gemeentelijke woonlasten bestaan uit de uitgaven van burgers aan onroerendezaakbelastingen (OZB), afvalstoffenheffing en rioolheffing. In deze paragraaf wordt ter vergelijking een overzicht gegeven van de woonlasten van omliggende gemeenten.
Inflatiecorrectie
Voor de OZB-tarieven geldt dat de lokale lasten waar mogelijk niet meer dan trendmatig zullen stijgen (inflatiecorrectie). Het zogenoemde indexeringspercentage voor 2024 ten opzichte van 2023 is 3,2%.
De gebonden heffingen (Afvalstoffenheffing, Rioolheffing, Lijkbezorgingsrechten, Marktgelden en Leges) mogen wettelijk maximaal 100% kostendekkend zijn, inclusief toe te rekenen compensabele btw, mutaties in voorzieningen en reserves en toe te rekenen kosten voor overhead.
De kosten van oninbare vorderingen zijn doorberekend in de tarieven. De perceptiekosten die genoemd worden bij de onderbouwing van de tarieven voor de verschillende heffingen hebben betrekking op de lasten die heffing en invordering met zich meebrengen.
Uitvoering belastingtaken door SVHW
De uitvoering van de heffing en inning van gemeentelijke belastingen en de Wet waardering onroerende zaken (Wet WOZ) is met ingang van 2023 uitbesteed aan het Samenwerkingsverband Vastgoed Heffing en Waardebepaling (SVHW). Daaronder valt ook de behandeling van verzoeken voor kwijtschelding gemeentelijke belastingen. Tenslotte verzorgt SVHW tevens de waardebepaling in het kader van de Wet WOZ.
Invoering Omgevingswet per 1 januari 2024
Als onderdeel van de inwerkingtreding van de Omgevingswet, zijn nieuwe bepalingen voor leges opgenomen voor het in behandeling nemen van verzoeken voor het verstrekken van een vergunning op grond van die wet.
Overzicht geraamde belastingen en lokale heffingen
Terug naar navigatie - Overzicht geraamde belastingen en lokale heffingenHierna treft u een totaaloverzicht aan van in de begroting geraamde opbrengsten van de ongebonden heffingen en de gebonden heffingen. Deze laatst genoemde heffingen zijn wettelijk gebonden aan de norm van maximaal 100% kostendekkendheid.
Ongebonden heffingen | Rekening | Begroting | Meerjarenraming | |||
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
Onroerende zaakbelastingen | 12.015.677 | 12.694.000 | 13.819.800 | 13.996.200 | 14.082.300 | 14.158.900 |
Baatbelasting | 1.946 | 1.300 | 1.300 | 1.300 | 1.300 | 1.300 |
Straatparkeren/parkeerboetes | 321.211 | 407.200 | 407.200 | 407.200 | 407.200 | 407.200 |
Gebonden heffingen | Rekening | Begroting | Meerjarenraming | |||
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
Afvalstoffenheffing | 7.021.249 | 7.287.100 | 7.322.100 | 7.384.100 | 7.375.100 | 7.385.500 |
Rioolheffing | 4.403.200 | 4.947.000 | 5.202.500 | 5.350.800 | 5.486.400 | 5.616.500 |
Lijkbezorgingsrechten | 1.320.908 | 795.400 | 819.300 | 819.300 | 819.300 | 819.300 |
Leges burgerzaken | 650.396 | 510.100 | 941.400 | 941.400 | 941.400 | 941.400 |
Leges omgevings- en APV-vergunning | 1.499.138 | 1.191.600 | 857.000 | 857.000 | 857.000 | 857.000 |
Marktgelden | 32.396 | 33.500 | 34.600 | 34.600 | 34.600 | 34.600 |
De raad stelt in december de definitieve tarieven vast.
Algemene beleidsontwikkelingen
Terug naar navigatie - Algemene beleidsontwikkelingenBenchmark woonlasten
Voor de benchmark gebruiken we de publicaties van het Centrum voor Onderzoek naar de Economie van de Lagere Overheden (COELO) van de Rijksuniversiteit Groningen. De benchmark van het COELO beoogt, door middel van meer vergelijking van de woonlasten, de informatievoorziening over de ontwikkeling van de lokale lasten te bevorderen, zodat hiermee door de gemeenten ten aanzien van de keuzes omtrent de ontwikkeling van de lokale lasten rekening gehouden kan worden. We gebruiken hiervoor de benchmark van de woonlasten provincie Zuid-Holland van het COELO.
Tarieven 2024
Terug naar navigatie - Tarieven 2024Kostenonderbouwing tarieven
In deze paragraaf zijn kostenonderbouwingen voor de berekening van de belasting opgenomen. Deze geven inzicht in hoe de geraamde baten c.q. belastingopbrengsten en de geraamde lasten met elkaar in verhouding staan. Dit geldt met name voor de gebonden heffingen.
Onroerendezaakbelastingen (OZB)
De geraamde OZB-opbrengst wordt bepaald door de totale waarde van de onroerende zaken in het lopende belastingjaar te vermenigvuldigen met het dan geldende OZB-tarief. Er wordt hierbij rekening gehouden met een geschatte waardeontwikkeling van de WOZ-waarde en areaaluitbreiding. Met betrekking tot de areaaluitbreiding van de niet- woningen constateren we dat de groei achterblijft ten opzichte van de begroting 2023.
Jaarlijks ontvangen we in juli van het SVHW een raming van de heffingsmaatstaven van de verschillende belastingen en heffingen. Op basis hiervan wordt de berekening gemaakt van de opbrengsten en de tarieven voor de lokale heffingen voor de begroting. In het najaar wordt voor de definitieve vaststelling van de tarieven een laatste controle op de waardeontwikkeling. Hierdoor kunnen de werkelijke tarieven afwijken van de tarieven in de begroting. Hierdoor worden ongewenste stijgingen van de woonlasten zoveel mogelijk voorkomen.
Op basis van het voorgaande zien de tarieven OZB voor 2024 er als volgt uit:
Tarieven Onroerendezaakbelastingen
Onroerendezaakbelastingen (OZB) | 2023 | 2024* |
(als percentage van de waarde) | ||
Eigenaren woningen | 0,0907% | 0,0896% |
Eigenaren niet-woningen | 0,4800% | 0,4880% |
* Voorlopig percentage o.b.v. actuele WOZ-waarde 2023 en verwachte waardeontwikkeling in 2024 |
Afvalstoffenheffing
Afvalstoffenheffing wordt geheven om de kosten te betalen die de gemeente maakt voor het (laten) inzamelen en verwerken van huishoudelijk afval. Voor de afvalstoffenheffing hanteren wij kostendekkende tarieven in combinatie met een inzet van de daarvoor gevormde reserve.
Kostendekkendheid
In Belastingnota 2020 is het uitgangspunt dat bij de berekening van de hoogte van de tarieven van de afvalstoffenheffing 100% kostendekkende tarieven wordt gehanteerd. De afvalstoffenheffing is kostendekkend.
Kostenonderbouwing tarieven
Ter onderbouwing van de tarieven voor afvalstoffenheffing wordt hierna een kostenonderbouwing tarieven afvalstoffenheffing gegeven.
Tarieven afvalstoffenheffing
De berekende tarieven voor de afvalstoffenheffing zien er als volgt uit:
Omschrijving | 2024 |
Lasten taakveld(en), inclusief (omslag)rente | -3.590.000 |
Lasten vanuit de gemeente, inclusief (omslag)rente | -2.602.300 |
Inkomsten taakveld(en), exclusief heffingen | 280.700 |
Netto lasten taakveld(en) | -5.911.600 |
Perceptiekosten | -141.800 |
Vanuit andere activiteiten toe te rekenen kosten | -51.900 |
Overhead, inclusief (omslag)rente | -107.200 |
Compensabele BTW | -1.109.600 |
Totale kosten | -7.322.100 |
Opbrengst heffingen | 7.322.100 |
Opbrengst | 7.322.100 |
Dekkingspercentage | 100% |
Afvalstoffenheffing | 2023* | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
Eenpersoonshuishouden | 279,48 | 279,72 | 278,64 | 274,80 | 274,08 |
Tweepersoonshuishouden | 375,24 | 375,84 | 375,60 | 371,88 | 370,08 |
Meerpersoonshuishouden | 386,52 | 386,76 | 386,04 | 385,08 | 384,84 |
Extra mini-container 240 liter | 150,00 | 150,00 | 150,00 | 150,00 | 150,00 |
* Volgens Belastingverordening |
Rioolheffing
Het uitgangspunt van de rioolheffing is om gemeenten in staat te stellen de kosten te verhalen die gepaard gaan met de gemeentelijke wateropgave. De gemeentelijke watertaken die uit de heffing bekostigd mogen worden, zijn de taken die betrekking hebben op:
- De inzameling, de berging en het transport van huishoudelijk afvalwater en bedrijfsafvalwater en op de zuivering van huishoudelijk afvalwater door middel van kleinere individuele installaties voor de behandeling van afvalwater (IBA).
- De inzameling en de verdere verwerking van afvloeiend hemelwater.
- Het treffen van maatregelen ter voorkoming of beperking van nadelige gevolgen van de grondwaterstand voor de aan de grond gegeven bestemming.
Kostenonderbouwing tarieven
De in de rioolheffing te dekken kosten zijn opgenomen in de kostenonderbouwing van tarieven rioolheffing.
Omschrijving | 2024 |
Lasten taakveld(en), inclusief (omslag)rente | -4.723.700 |
Inkomsten taakveld(en), exclusief heffingen | 49.000 |
Netto lasten taakveld(en) | -4.674.700 |
Perceptiekosten | -100.900 |
Vanuit andere activiteiten toe te rekenen kosten | -243.800 |
Overhead, inclusief (omslag)rente | -392.100 |
Compensabele BTW | -779.300 |
Totale kosten | -6.190.800 |
Inzet voorziening Beklemde middelen | 988.300 |
Opbrengst heffingen | 5.202.500 |
Opbrengst | 6.190.800 |
Dekkingspercentage | 100% |
De tarieven voor 2024 zien er als volgt uit:
Rioolheffing | 2023* | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
Eigenaar/gebruiker tot 500 m3 | 103,20 | 107,64 | 109,80 | 111,96 | 114,24 |
Groot waterverbruik: | |||||
501 m3 - 1.000 m3 / per 100 m3 | 110,16 | 114,84 | 117,12 | 119,40 | 121,80 |
1.001 m3 - 3.000 m3 / per 100 m3 | 99,36 | 103,56 | 105,72 | 107,76 | 109,92 |
3.001 m3 - 6.000 m3 / per 100 m3 | 88,32 | 92,04 | 93,96 | 95,76 | 97,68 |
6.001 m3 - 10.000 m3 / per 100 m3 | 77,40 | 80,64 | 82,32 | 83,88 | 85,68 |
boven 10.000 m3 / per 100 m3 | 60,24 | 62,88 | 64,08 | 65,40 | 66,72 |
* Volgens Belastingverordening |
Overige lokale heffingen
Parkeerbelasting
Parkeerbelasting wordt geheven in het kader van parkeerregulering. Betaling vindt plaats via een geldige parkeervergunning of bij de parkeerapparatuur, zoals de parkeermeter en parkeerautomaat. Als er niet of onvoldoende parkeergeld is betaald, wordt een naheffingsaanslag parkeerbelasting opgelegd. De hoogte van de naheffingsaanslag is wettelijk vastgelegd. De hoogte van de tarieven van de parkeervergunning is vastgelegd in het parkeerbeleid van Ridderkerk.
Lijkbezorgingsrechten
Voor het verlenen van diensten door en/of het gebruik van de faciliteiten van de begraafplaatsen Vredehof en Rusthof worden rechten geheven voor onder andere begraven, onderhoudsrechten en andere lijkbezorgingsrechten.
Om te komen tot kostendekkende tarieven wordt komende jaren een kostenstijging van circa 3% per jaar boven de inflatiecorrectie voorzien. Een en ander conform de Belastingnota 2020. Jaarlijks wordt aan de hand van de op te stellen kosten en batenanalyse bepaald of deze tariefstijging noodzakelijk is.
Kostenonderbouwing tarieven
De in de lijkbezorgingsrechten te dekken kosten zijn als volgt bepaald:
Omschrijving | 2024 |
Lasten taakveld(en), inclusief (omslag)rente | -1.579.300 |
Inkomsten taakveld(en), exclusief heffingen | 580.600 |
Netto lasten taakveld(en) | -998.700 |
Overhead, inclusief (omslag)rente | -331.000 |
Bespaarde rente voorziening Onderhoud graven | 123.100 |
Totale kosten | -1.206.600 |
Opbrengst heffingen | 819.300 |
Dekkingspercentage | 68% |
Marktgelden
Voor het gebruik of genot van een standplaats voor het uitstallen, aanbieden of verkopen van goederen of voorwerpen, op het krachtens de ‘Marktverordening van de gemeente Ridderkerk’ aangewezen marktterrein, wordt onder de naam van “marktgeld” een recht geheven. De markt is voorzien van elektra-aansluitingen. Voor het gebruik van deze voorziening zijn er afzonderlijke tarieven in de verordening opgenomen.
De uit de marktgelden te dekken totale kosten bedragen:
Omschrijving | 2024 |
Lasten taakveld(en), inclusief (omslag)rente | -36.600 |
Inkomsten taakveld(en), exclusief heffingen | 0 |
Netto lasten taakveld(en) | -36.600 |
Overhead, inclusief (omslag)rente | -11.000 |
Compensabele BTW | 0 |
Totale kosten | -47.600 |
Opbrengst heffingen | 34.600 |
Dekkingspercentage | 73% |
Leges
Onder de naam leges worden rechten geheven voor verstrekte diensten en producten. Een aantal tarieven van leges is wettelijk gemaximeerd, zoals het tarief voor paspoorten, aanwezigheidsvergunning speelautomaten of bijvoorbeeld een uittreksel Burgerlijke stand. Voor het overige geldt ook hier dat de tarieven van de leges maximaal kostendekkend mogen zijn.
De Commissie BBV heeft in de ‘Notitie Lokale Heffingen 2021’ een nieuw model aangereikt voor het inzichtelijk maken van de kostendekkendheid van leges. Dit model is overgenomen in deze paragraaf.
De kosten en opbrengsten van leges zien er als volgt uit:
Onderwerp legesverordening | Kosten | Overhead | BTW | Totaal kosten | Opbrengst | Kostendekkendheid |
Algemene dienstverlening | ||||||
Burgerlijke stand | -53.900 | -35.000 | -1.000 | -89.900 | 62.200 | 69% |
Reisdocumenten en Nederlandse identiteitskaart | -498.000 | -147.800 | -1.500 | -647.300 | 604.100 | 93% |
Rijbewijzen | -170.400 | -67.000 | -1.500 | -238.900 | 201.700 | 84% |
Verstrekkingen in het kader van de basisregistratie persoonsgegevens | -19.600 | -11.500 | -500 | -31.600 | 11.800 | 37% |
Bijzondere wetten | -44.000 | -39.700 | 0 | -83.700 | 61.600 | 74% |
Totaal leges Algemene dienstverlening | -785.900 | -301.000 | -4.500 | -1.091.400 | 941.400 | 86% |
Onderwerp legesverordening | Kosten | Overhead | Totaal kosten | Opbrengst | Kostendekkendheid |
Dienstverlening in het kader van de Omgevingswet | |||||
Omgevingsvergunning | -939.000 | -765.800 | -1.704.800 | 847.700 | 50% |
Totaal leges Omgevingswet | -939.000 | -765.800 | -1.704.800 | 847.700 | 50% |
Onderwerp legesverordening | Kosten | Overhead | BTW | Totale kosten | Opbrengst | Kostendekkendheid |
Horeca | -10.700 | -5.900 | -900 | -17.500 | 6.700 | 38% |
Organiseren evenement of markt | -5.200 | 0 | -1.100 | -6.300 | 0 | 0% |
Niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking | -3.100 | -2.100 | -100 | -5.300 | 2.600 | 49% |
Totaal leges Dienstverlening volgens Europese dienstenrichtlijn | -19.000 | -8.000 | -2.100 | -29.100 | 9.300 | 32% |
Onderwerp legesverordening | Kosten | Overhead | BTW | Totale kosten | Opbrengst | Kostendekkendheid |
Kostendekkendheid totale tarieventabel | -1.743.900 | -1.074.800 | -6.600 | -2.825.300 | 1.798.400 | 64% |
Kwijtscheldingsbeleid
Terug naar navigatie - KwijtscheldingsbeleidIndien de belastingplichtige niet, of slechts met veel moeite, de aanslag kan betalen, kan deze onder wettelijk vastgestelde voorwaarden in aanmerking komen voor gehele of gedeeltelijke kwijtschelding. De kwijtscheldingen hebben betrekking op de afvalstoffenheffing, rioolheffing en de onroerende zaakbelastingen. In de begroting zijn de volgende bedragen opgenomen voor kwijtschelding:
Kwijtschelding lokale heffingen | Rekening | Begroting | |
2022 | 2023 | 2024 | |
Onroerende zaakbelastingen | 0 | -2.600 | -2.700 |
Rioolheffing | -64.384 | -50.100 | -81.700 |
Afvalstoffenheffing | -254.828 | -154.800 | -259.800 |
Woonlasten (lokale lastendruk) Ridderkerk
Terug naar navigatie - Woonlasten (lokale lastendruk) RidderkerkTot de woonlasten worden gerekend de OZB, de afvalstoffenheffing en de rioolheffing. De woonlasten vormen het grootste deel van de opbrengst uit de gemeentelijke heffingen en daarmee grotendeels de lokale lastendruk. Hierna worden de woonlasten voor burgers (woningen) en het bedrijfsleven (niet woningen/ bedrijven) inzichtelijk gemaakt.
Om de gemiddelde woonlasten in 2024 te berekenen, wordt uitgegaan van de berekende tarieven en de verwachtte gemiddelde WOZ-waarde in 2024.
Lastendruk burgers (woningen)
Omschrijving | 2022 | 2023 | 2024 | Afwijking | |
+ = stijging en - = daling van lasten | Absoluut | In % | |||
Eenpersoonshuishouden met een huurwoning | |||||
Rioolgebruik | 92,76 | 103,20 | 107,64 | 4,44 | 4,3% |
Afval*** | 232,56 | 279,48 | 279,72 | 0,24 | 0,1% |
Totaal* | 325,32 | 382,68 | 387,36 | 4,68 | 1,2% |
Tweepersoonshuishouden met een huurwoning | |||||
Rioolgebruik | 92,76 | 103,20 | 107,64 | 4,44 | 4,3% |
Afval*** | 328,56 | 375,24 | 375,84 | 0,60 | 0,2% |
Totaal* | 421,32 | 478,44 | 483,48 | 5,04 | 1,1% |
Meerpersoonshuishouden met een huurwoning | |||||
Rioolgebruik | 92,76 | 103,20 | 107,64 | 4,44 | 4,3% |
Afval*** | 328,56 | 386,52 | 386,76 | 0,24 | 0,1% |
Totaal* | 421,32 | 489,72 | 494,40 | 4,68 | 1,0% |
Eenpersoonshuishouden met een koopwoning met een WOZ-waarde van € 386.800 | |||||
Rioolgebruik | 92,76 | 103,20 | 107,64 | 4,44 | 4,3% |
Afval*** | 232,56 | 279,48 | 279,72 | 0,24 | 0,1% |
OZB-eigendom ** | 327,87 | 335,83 | 346,57 | 10,74 | 3,2% |
Riooleigendom | 92,76 | 103,20 | 107,64 | 4,44 | 4,3% |
Totaal* | 745,95 | 821,71 | 841,57 | 19,86 | 2,4% |
Tweepersoonshuishouden met een koopwoning met een WOZ-waarde van € 386.800 | |||||
Rioolgebruik | 92,76 | 103,20 | 107,64 | 4,44 | 4,3% |
Afval*** | 328,56 | 375,24 | 375,84 | 0,60 | 0,2% |
OZB-eigendom ** | 327,87 | 335,83 | 346,57 | 10,74 | 3,2% |
Riooleigendom | 92,76 | 103,20 | 107,64 | 4,44 | 4,3% |
Totaal* | 841,95 | 917,47 | 937,69 | 20,22 | 2,2% |
Meerpersoonshuishouden met een koopwoning met een WOZ-waarde van € 386.800 | |||||
Rioolgebruik | 92,76 | 103,20 | 107,64 | 4,44 | 4,3% |
Afval*** | 328,56 | 386,52 | 386,76 | 0,24 | 0,1% |
OZB-eigendom ** | 327,87 | 335,83 | 346,57 | 10,74 | 3,2% |
Riooleigendom | 92,76 | 103,20 | 107,64 | 4,44 | 4,3% |
Totaal* | 841,95 | 928,75 | 948,61 | 19,86 | 2,1% |
* Absoluut en gewogen %. | |||||
** OZB-grondslag voor 2022 en 2023 is de gemiddelde WOZ-waarde uit Coelo. OZB 2024 uitgaande van 4,5% stijging WOZ en concept tarief 2024. | |||||
*** Het bedrag bij het jaar 2022 is inclusief gemiddeld variabel tarief: 1ph + € 9 en mph + € 18. |
Lastendruk bedrijven (niet-woningen)
Omschrijving | 2022 | 2023 | 2024 | Afwijking | |
+ = stijging en - = daling van lasten | Absoluut | In % | |||
E: Niet-woning/bedrijf in eigendom met een WOZ-waarde van € 240.800 | |||||
Rioolgebruik | 92,76 | 103,20 | 107,64 | 4,44 | 4,3% |
OZB-eigendom ** | 1.169,77 | 1.139,04 | 1.175,10 | 36,06 | 3,2% |
Riooleigendom | 92,76 | 103,20 | 107,64 | 4,44 | 4,3% |
Totaal* | 1.355,29 | 1.345,44 | 1.390,38 | 44,94 | 3,3% |
* Absoluut en gewogen %. | |||||
** OZB 2024: uitgaande van een waardestijging van 1,5% tegen concept tarief 2024. |
Ridderkerk ten opzichte van buurgemeenten
Terug naar navigatie - Ridderkerk ten opzichte van buurgemeentenDe woonlasten van de omliggende gemeenten voor het belastingjaar 2024 zijn nog niet beschikbaar. Om de woonlasten te kunnen vergelijken wordt gebruik gemaakt van de woonlasten van deze gemeenten van 2023 ten opzichte van 2022. Hiermee wordt inzicht gegeven in de ontwikkeling van de woonlasten. Er is hierbij uitgegaan van de woonlasten van een eenpersoonshuishouden en een gezin (meerpersoonshuishouden) met zowel een koopwoning (woningeigenaren) als een huurwoning (huurders). Daarnaast is een overzicht gegeven van de geldende tarieven (2023) van gemeentelijke belastingen van deze gemeenten.
Tarieven per gemeente - eenpersoonshuishoudens
Gemeente | Afvalstoffenheffing | Rioolheffing | OZB-tarief | Gem. woningwaarde | Woonlasten eigenaar* | Woonlasten huurder* |
Ridderkerk | 279 | 206 | 0,0907% | 370.000 | 822 | 383 |
Zwijndrecht | 322 | 322 | 0,0862% | 375.000 | 932 | 644 |
Hendrik-Ido Ambacht | 289 | 170 | 0,0918% | 442.000 | 802 | 459 |
Barendrecht | 216 | 65 | 0,0873% | 470.000 | 692 | 282 |
Albrandswaard | 267 | 221 | 0,1038% | 494.000 | 1.000 | 487 |
* COELO-Atlas 2023 |
Tarieven per gemeente - meerpersoonshuishoudens
Gemeente | Afvalstoffenheffing | Rioolheffing | OZB-tarief | Gem. woningwaarde | Woonlasten eigenaar * | Woonlasten huurder * |
Ridderkerk | 387 | 206 | 0,0907% | 370.000 | 929 | 490 |
Zwijndrecht | 347 | 306 | 0,0862% | 375.000 | 957 | 654 |
Hendrik-Ido Ambacht | 404 | 202 | 0,0918% | 442.000 | 949 | 606 |
Barendrecht | 396 | 193 | 0,0873% | 470.000 | 999 | 589 |
Albrandswaard | 381 | 294 | 0,1038% | 494.000 | 1.188 | 675 |
* COELO-Atlas 2023 |