Voorwoord

Voor u ligt de Programmabegroting 2024 en de Meerjarenraming 2025-2027. De basis voor deze programmabegroting is gelegen in het coalitieakkoord “Hart voor een toekomstigbestendig Ridderkerk” en het daaruit volgende collegeprogramma.

Ridderkerk staat er financieel gezien goed voor met een eigen vermogen van ruim 95 miljoen euro (stand jaarrekening 2022) en een robuuste reservepositie. Om financieel gezond te blijven is een structureel sluitende begroting nodig. Hoewel de programmabegroting voor 2024 en het meerjarenperspectief voor 2025 structureel en reëel sluitend is, is het meerjarenperspectief voor 2026 en 2027 dat niet. Vanaf 2026 voorziet het Rijk een korting van landelijk circa 3 miljard euro op de algemene uitkering, hetgeen ook voor Ridderkerk een forse terugval in inkomsten betekent. Over deze korting lopen nog gesprekken tussen Rijk en gemeenten. Daarom hebben we er voor gekozen op dit moment nog geen bezuinigingen voor 2026 en de jaren daarna op te nemen, maar het tekort bij ongewijzigd beleid zichtbaar te maken. Tegelijkertijd beraden wij ons op een plan van aanpak mocht in 2025 blijken dat deze korting zich in 2026 daadwerkelijk in deze omvang aandient.

2024 wordt een jaar met een aantal stevige opgaven. Vanaf 1 januari heeft Ridderkerk weer een eigen ambtelijke organisatie en gaat de BAR-organisatie in afgeslankte vorm verder met uitsluitend bedrijfsvoering taken. Er is in 2023 hard gewerkt om de vier nieuwe organisaties neer te zetten. Alle signalen wijzen er dan ook op dat we op 1 januari 2024 voortvarend van start kunnen. Toch zal de organisatie de eerste periode tijd nodig hebben om zich te ‘settelen’. Op 1 januari 2024 treedt ook de Omgevingswet in werking. Een ingrijpende wijziging voor overheden, bedrijven en inwoners met als doel de regels voor ruimtelijke ontwikkelingen te vereenvoudigen en samen te voegen.

Maar 2024 wordt ook het jaar waarin we weer een aantal mooie zaken voor Ridderkerk gaan realiseren. We gaan onder andere aan de slag met een integraal veiligheidsplan. We stimuleren, bewegen en ontmoeten met de realisatie van een Pumptrackbaan. Er wordt een volgende stap gezet in het opkopen van schulden van jongeren. In aansluiting op het project JongVermogen zetten we in op een toename van duurzame arbeidsparticipatie. We komen tot besluitvorming over de Metropolitane Fietsroute en de vernieuwing van de Centrumring. Op diverse locaties worden nieuwe woningen opgeleverd en sloop/nieuwbouw projecten gestart voor de broodnodige extra woningen. Er komt een locatie- en ontwerpkeuze voor een nieuw zwembad.

Zo blijven we samen met onze inwoners, maatschappelijke organisaties, bedrijven, partners en de ambtelijke organisatie werken aan een toekomstbestendig Ridderkerk.

We spreken de wens uit dat Gods zegen op onze arbeid mag rusten.

Burgemeester en wethouders van Ridderkerk.