Programma 1 Bestuur en ondersteuning

Wat willen we bereiken? (coalitieakkoord)

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken? (coalitieakkoord)

Doorontwikkeling van de ambtelijke organisatie.

Terug naar navigatie - Doorontwikkeling van de ambtelijke organisatie.

Om de dienstverlening aan onze inwoners en ondernemers te verbeteren en de slagkracht te vergroten zetten we in op een doorontwikkeling van de ambtelijke organisatie met op Ridderkerk gerichte medewerkers. De BAR-organisatie richt zich primair op bedrijfsvoering (zoals inkoop en werkgeverschap). Hiermee krijgen we meer grip op de lokale invulling van ons beleid. Bij de doorontwikkeling dient rekening gehouden te worden met het belang van de medewerkers van de BAR-organisatie. Snelheid en duidelijkheid zijn daarbij belangrijk.

Wat gaan we daarvoor doen? (collegeprogramma)

Samenwerking met de Metropoolregio Rotterdam Den Haag.

Terug naar navigatie - Samenwerking met de Metropoolregio Rotterdam Den Haag.

We werken samen binnen de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) op het gebied van verkeer en vervoer en economisch vestigingsklimaat. Deze samenwerking houden we beperkt tot deze twee pijlers.

Wat gaan we daarvoor doen? (collegeprogramma)

Contact met omliggende gemeenten over regionale vraagstukken.

Terug naar navigatie - Contact met omliggende gemeenten over regionale vraagstukken.

Naast deze samenwerking onderhouden we goede contacten met de Drechtsteden, Hoeksche Waard, Alblasserwaard en het eiland IJsselmonde over regionale vraagstukken. We zetten hierbij in op een natuurlijke samenwerking dicht bij de behoefte van onze inwoners. We zijn kritisch op het aangaan van nieuwe bestuurlijke constructen.

Wat gaan we daarvoor doen? (collegeprogramma)

Optimalisatie van de dienstverlening aan onze inwoners.

Terug naar navigatie - Optimalisatie van de dienstverlening aan onze inwoners.

Voor een optimale dienstverlening aan onze inwoners en ondernemers investeren we in de toegankelijkheid van nieuwe en bestaande communicatiekanalen. We willen dat onze dienstverlening bereikbaar is voor alle inwoners, zowel schriftelijk, digitaal, telefonisch als via de balie in het gemeentehuis. Daarbij communiceren we in begrijpelijk Nederlands. Inwoners en ondernemers zullen op (aan)vragen, meldingen en klachten binnen twee werkdagen een eerste reactie krijgen.

Wat gaan we daarvoor doen? (collegeprogramma)

Digitale dienstverlening en de gemeentelijke website.

Terug naar navigatie - Digitale dienstverlening en de gemeentelijke website.

Voor de digitale dienstverlening en de website wordt voortdurend gewerkt aan gebruiksvriendelijkheid en toegankelijkheid. Ook zetten we in op het zoveel mogelijk aanbieden van diensten en producten via digitale kanalen.

Wat gaan we daarvoor doen? (collegeprogramma)

Coördinator 'vergunningen en subsidieaanvragen'.

Terug naar navigatie - Coördinator 'vergunningen en subsidieaanvragen'.

Het aanvragen van vergunningen moet zo makkelijk mogelijk zijn. Een aan te stellen coördinator 'vergunningen en subsidieaanvragen' kan hieraan bijdragen.

Wat gaan we daarvoor doen? (collegeprogramma)

Participatiebeleid.

Terug naar navigatie - Participatiebeleid.

Om informatie uit de samenleving op te halen worden geschikte instrumenten ingezet, zoals enquêtes en fysieke bijeenkomsten. Innovatieve instrumenten worden ingezet als deze de kwaliteit van de participatie kunnen verbeteren. Voor participatie gelden heldere spelregels. Vooraf aan de participatietrajecten wordt helderheid verschaft over wat deelnemers van de participatie mogen verwachten.

Wat gaan we daarvoor doen? (collegeprogramma)

Participatie-instrumenten.

Terug naar navigatie - Participatie-instrumenten.

We vinden het belangrijk een zo breed mogelijk geluid uit de wijken te horen. Op basis van onder andere de recente evaluatie van de participatie-instrumenten herzien we de huidige overlegstructuren binnen de wijken en oriënteren we ons op hedendaagse mogelijkheden. Waar mogelijk willen we jongeren actief betrekken bij participatietrajecten.

Wat gaan we daarvoor doen? (collegeprogramma)

Wijkregie.

Terug naar navigatie - Wijkregie.

Wijkregie wordt doorontwikkeld met een takenpakket dat deels vergelijkbaar is met de stadsmariniers in Rotterdam.

Wat gaan we daarvoor doen? (collegeprogramma)

Datagedreven werken.

Terug naar navigatie - Datagedreven werken.

Het datagedreven werken wordt bevorderd zonder dat dit ten koste gaat van de menselijke maat. Hiervoor worden een visie en strategie ontwikkeld. Goede data-analyses helpen uiteindelijk kosten te besparen en beleid effectiever te maken. Op veel terreinen neemt de urgentie hiervan toe.

Wat gaan we daarvoor doen? (collegeprogramma)

Archivering.

Terug naar navigatie - Archivering.

We zorgen ervoor dat onze informatie op een goede manier bewaard wordt. Dit is voor ons eigen belang, maar ook voor publieke verantwoording en rechtsvinding.

Wat gaan we daarvoor doen? (collegeprogramma)

Wat mag het kosten? (NS)

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten? (NS)
Exploitatie Begroting 2023 na wijziging OS Begroting 2023 na wijziging NS Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027
1 Bestuur en ondersteuning
Lasten -9.806.300 -10.300.600 -5.609.500 -5.496.900 -5.487.700 -5.461.300
Baten 1.284.600 1.297.900 963.800 963.800 963.800 963.800
Saldo - Lasten en baten -8.521.700 -9.002.700 -4.645.700 -4.533.100 -4.523.900 -4.497.500
Stortingen -48.500 -48.500 -48.500 -48.500 -48.500 -48.500
Onttrekkingen 1.336.200 1.336.200 0 0 0 0
Saldo - Reserves 1.287.700 1.287.700 -48.500 -48.500 -48.500 -48.500
Totaal 1 Bestuur en ondersteuning -7.234.000 -7.715.000 -4.694.200 -4.581.600 -4.572.400 -4.546.000

Beleidsdocumenten

Terug naar navigatie - Beleidsdocumenten
Document Vastgesteld College Vastgesteld Raad Te herzien beleid Nieuw beleid
Budgethoudersregeling (2021) X   X  
Communicatieplan Ridderkerk 'Communiceren doen we samen' (2015) X      
Convenant Jongerenraad (2012)   X    
Convenant Maatschappelijk Burgerplatform (MBR) (2016) X   X  
Convenant Minimaplatform (2016) X   X  
Convenanten met de wijkoverleggen (2016)   X X  
Financiële verordening 2017   X X  
Fiscaal statuut 2021 X      
Gedragscode integriteit burgemeester en wethouders Ridderkerk 2019   X    
Gedragscode integriteit raads- en burgerleden Ridderkerk 2019   X    
Gemeenschappelijke Regeling BAR-organisatie (2020) X   X  
Inspraakverordening gemeente Ridderkerk (2009)   X    
Kanalenstrategie 'De juiste boodschap, op het juiste moment en de juiste plaats' (2020) X      
Klachtenregeling BAR-organisatie (2020) X   X  
Normenkader 2023   X    
Normenkader rechtmatigheid (2019) X      
Nota Activabeleid (2021)   X    
Nota Belastingen 2020   X    
Nota Evenementenbeleid (2011)   X X  
Nota Garantstellingen en leningen Gemeente Ridderkerk 2021 X      
Nota Reserves en voorzieningen (2021)   X    
Notitie van burgerparticipatie naar overheidsparticipatie: Ridderkerk dragen we samen (2016)   X X  
Participatie, burgers en bestuur 2013   X X  
Participatieverordening Sociaal Domein (2016)   X    
Regeling Beheer en toezicht op BRP 2021 X      
Regeling Gegevensverstrekking BRP 2021 X      
Regeling Rechtspositie burgemeester en wethouders Ridderkerk 2021 X      
Reglement van orde van de raad (2022)   X X  
Reglement van orde van het college (2022) X      
Treasurystatuut (2017) X   X  
Verordening bezwaarschriften Ridderkerk (2020)   X    
Verordening Burgerinitiatief 2007   X    
Verordening fractieondersteuning 2008   X    
Verordening klachtenbehandeling 2020   X X  
Verordening Onroerende Zaakbelasting (2021)   X    
Verordening op de raadsvoorbereiding (2022)   X X  
Verordening op de Rekenkamer Ridderkerk 2022   X    
Verordening Rechtspositie raadsleden en commissieleden Ridderkerk (2019)   X X  
Verordening werkgeverscommissie griffie Ridderkerk 2020   X    
Visie op dienstverlening 2025 (2017) X      
Wijkontwikkelingsprogramma Centrum 2014 - 2024 (2014)   X    
Wijkontwikkelingsprogramma Slikkerveer (2013)   X X  
Wijkontwikkelingsprogramma Bolnes (2011)   X X  
Wijkprogramma Drievliet/'t Zand 2019 - 2023 (2019)   X    
Wijkprogramma Oost 2019 - 2023 (2019)   X    
Wijkprogramma Oosterdam 2018 - 2022 (2018)   X    
Wijkprogramma Rijsoord (2017)   X    
Wijkprogramma West 2018 - 2023 (2018)   X    

Indicatoren

Terug naar navigatie - Indicatoren
Nr. Omschrijving Bron Toelichting/Eenheid Waarde
1 Burgers en organisaties krijgen voldoende ruimte om ideeën en initiatieven te realiseren Burgerpeiling • Helemaal eens (%) 22,0%
2 % inwoners dat vertrouwen heeft in de manier waarop de gemeente wordt bestuurd Burgerpeiling • Heel veel 26,0%
• Niet veel/niet weinig 52,0%
• Nauwelijks tot geen 22,0%
3 Waardering inwoners algehele gemeentelijke dienstverlening Burgerpeiling Score 1-10 6,7
4 Waardering van de inwoners voor de communicatie Burgerpeiling Score 1-10 6,3
5 Waardering door inwoners voor De Blauwkai Burgerpeiling Score 1-10 7,1
6 Tevredenheid over de dienstverlening via de digitale faciliteiten (website) Burgerpeiling Score 1-10 6,7
7 Klanttevredenheid (balie)contact Klanttevredenheidsonderzoek Score 1-10 8,1
Totaal oordeel klantcontact Burgerpeiling Score 1-10 6,5
8 Klanttevredenheid telefonisch contact Klanttevredenheidsonderzoek Score 1-10 7,7
9 Waardering maatschappelijke organisatie en instellingen contact met de gemeente Ondernemerspeiling Score 1-10
• Mogelijkheden om met ambtenaren in contact te komen 6,4 (2019)
• Mogelijkheden om met bestuurders, zoals burgemeester en wethouder in contact te komen 7,0 (2019)
10 Waardering ondernemers algehele gemeentelijke dienstverlening Ondernemerspeiling Score 1-10 6,7 (2023)
11 Demografische druk Waarstaatjegemeente.nl In % 83,1%
De som van het aantal personen van 0 tot 20 jaar en 65 jaar of ouder in verhouding tot de personen van 20 tot 65 jaar
12 Formatie BAR-organisatie Fte per 1.000 inwoners 6,9
13 Bezetting BAR-organisatie Fte per 1.000 inwoners 6,7
14 Apparaatskosten BAR-organisatie In euro 's per inwoner 617
15 Externe inhuur BAR-organisatie Kosten als % van totale loonsom + totale kosten 0,9%
16 Overhead BAR-organisatie % van totale lasten 49,3%