Exploitatie | Begroting 2023 na wijziging OS | Begroting 2023 na wijziging NS | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Begroting 2027 |
3 Verkeer, vervoer en waterstaat | ||||||
Lasten | -11.841.050 | -12.308.450 | -12.107.400 | -12.603.800 | -13.304.800 | -13.330.900 |
Baten | 1.252.700 | 1.252.700 | 1.071.300 | 574.300 | 531.300 | 538.800 |
Saldo - Lasten en baten | -10.588.350 | -11.055.750 | -11.036.100 | -12.029.500 | -12.773.500 | -12.792.100 |
Stortingen | -1.203.600 | -1.203.600 | -1.117.600 | -1.117.600 | -1.117.600 | -1.117.600 |
Onttrekkingen | 2.466.000 | 2.466.000 | 1.429.800 | 1.380.500 | 1.381.100 | 1.381.800 |
Saldo - Reserves | 1.262.400 | 1.262.400 | 312.200 | 262.900 | 263.500 | 264.200 |
Totaal 3 Verkeer, vervoer en waterstaat | -9.325.950 | -9.793.350 | -10.723.900 | -11.766.600 | -12.510.000 | -12.527.900 |
Wat willen we bereiken? (coalitieakkoord)
Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken? (coalitieakkoord)Goed openbaar vervoer.
Goed openbaar vervoer is voor veel inwoners van Ridderkerk, voor veel werknemers van Ridderkerkse bedrijven die buiten de gemeente wonen en voor veel bezoekers aan onze gemeente van groot belang.
We blijven inzetten op Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV) per bus en bevorderen de inzet van buurtbussen. Daarmee willen we zo veel mogelijk plekken in de wijken kunnen bereiken.
Wat gaan we daarvoor doen? (collegeprogramma)
Deelmobiliteit en parkeeroverlast.
We bevorderen deelmobiliteit. Eventuele parkeeroverlast wordt aangepakt.
Wat gaan we daarvoor doen? (collegeprogramma)
Verkeersveiligheid van wegen en straten.
De verkeersveiligheid van wegen en straten krijgt onverminderd aandacht. Voet-, fiets- en wandelpaden worden ook goed onderhouden, waarmee ook de veiligheid voor de verkeersdeelnemers is gediend. Oversteekplaatsen moeten goed verlicht en veilig zijn. Ontbrekende schakels in het fiets- en wandelpadennetwerk worden zoveel als mogelijk aangelegd. We staan open voor de verkenning naar de mogelijkheid voor een Metropolitane fietsroute tussen Rotterdam-Ridderkerk- Dordrecht.
Wat gaan we daarvoor doen? (collegeprogramma)
Snelheid van verkeer.
Sluiproutes pakken we aan. Met flitsacties en actief beboeten willen we het te hard rijden in woonwijken terugdringen. Het uitgangspunt is dat binnen de bebouwde kom van Ridderkerk een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur geldt met uitzondering van ontsluitingswegen.
Wat gaan we daarvoor doen? (collegeprogramma)
Herinrichting centrumring.
We onderzoeken de verschillende mogelijkheden voor herinrichting van de centrumring samen met ondernemers en omwonenden, waarbij een vrijliggend uitvoeren naar het verkeerskundig effect van alle ruimtelijke fietspad het uitgangspunt is.
Wat gaan we daarvoor doen? (collegeprogramma)
Verkeersafwikkeling bedrijventerrein Nieuwe Reijerwaard.
We willen de verkeersafwikkeling van het bedrijventerrein Nieuw Reijerwaard verbeteren door dit gebied een directe oprit te geven op de A15/A16. We werken niet mee aan een doorgaande weg door de boomgaard tussen de Tuindersweg in Barendrecht en de Rijksstraatweg in Rijsoord.
Wat gaan we daarvoor doen? (collegeprogramma)
Waterbusverbinding met Ridderkerk.
We hechten waarde aan de waterbusverbinding met Ridderkerk. Ook de veiligheid op het water krijgt de nodige aandacht. Dat betreft zowel voor beroepsvaart op de rivieren (Drierivierenpunt) rondom Ridderkerk als pleziervaart op De Waal.