Programma 3 Verkeer, vervoer en waterstaat

Wat willen we bereiken? (coalitieakkoord)

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken? (coalitieakkoord)

Goed openbaar vervoer.

Terug naar navigatie - Goed openbaar vervoer.

Goed openbaar vervoer is voor veel inwoners van Ridderkerk, voor veel werknemers van Ridderkerkse bedrijven die buiten de gemeente wonen en voor veel bezoekers aan onze gemeente van groot belang.

We blijven inzetten op Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV) per bus en bevorderen de inzet van buurtbussen. Daarmee willen we zo veel mogelijk plekken in de wijken kunnen bereiken.

Wat gaan we daarvoor doen? (collegeprogramma)

Verkeersveiligheid van wegen en straten.

Terug naar navigatie - Verkeersveiligheid van wegen en straten.

De verkeersveiligheid van wegen en straten krijgt onverminderd aandacht. Voet-, fiets- en wandelpaden worden ook goed onderhouden, waarmee ook de veiligheid voor de verkeersdeelnemers is gediend. Oversteekplaatsen moeten goed verlicht en veilig zijn. Ontbrekende schakels in het fiets- en wandelpadennetwerk worden zoveel als mogelijk aangelegd. We staan open voor de verkenning naar de mogelijkheid voor een Metropolitane fietsroute tussen Rotterdam-Ridderkerk- Dordrecht.

Wat gaan we daarvoor doen? (collegeprogramma)

Snelheid van verkeer.

Terug naar navigatie - Snelheid van verkeer.

Sluiproutes pakken we aan. Met flitsacties en actief beboeten willen we het te hard rijden in woonwijken terugdringen. Het uitgangspunt is dat binnen de bebouwde kom van Ridderkerk een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur geldt met uitzondering van ontsluitingswegen.

Wat gaan we daarvoor doen? (collegeprogramma)

Herinrichting centrumring.

Terug naar navigatie - Herinrichting centrumring.

We onderzoeken de verschillende mogelijkheden voor herinrichting van de centrumring samen met ondernemers en omwonenden, waarbij een vrijliggend uitvoeren naar het verkeerskundig effect van alle ruimtelijke fietspad het uitgangspunt is.

Wat gaan we daarvoor doen? (collegeprogramma)

Verkeersafwikkeling bedrijventerrein Nieuwe Reijerwaard.

Terug naar navigatie - Verkeersafwikkeling bedrijventerrein Nieuwe Reijerwaard.

We willen de verkeersafwikkeling van het bedrijventerrein Nieuw Reijerwaard verbeteren door dit gebied een directe oprit te geven op de A15/A16. We werken niet mee aan een doorgaande weg door de boomgaard tussen de Tuindersweg in Barendrecht en de Rijksstraatweg in Rijsoord.

Wat gaan we daarvoor doen? (collegeprogramma)

Waterbusverbinding met Ridderkerk.

Terug naar navigatie - Waterbusverbinding met Ridderkerk.

We hechten waarde aan de waterbusverbinding met Ridderkerk. Ook de veiligheid op het water krijgt de nodige aandacht. Dat betreft zowel voor beroepsvaart op de rivieren (Drierivierenpunt) rondom Ridderkerk als pleziervaart op De Waal.

Wat gaan we daarvoor doen? (collegeprogramma)

Wat mag het kosten? (NS)

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten? (NS)
Exploitatie Begroting 2023 na wijziging OS Begroting 2023 na wijziging NS Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027
3 Verkeer, vervoer en waterstaat
Lasten -11.841.050 -12.308.450 -12.107.400 -12.603.800 -13.304.800 -13.330.900
Baten 1.252.700 1.252.700 1.071.300 574.300 531.300 538.800
Saldo - Lasten en baten -10.588.350 -11.055.750 -11.036.100 -12.029.500 -12.773.500 -12.792.100
Stortingen -1.203.600 -1.203.600 -1.117.600 -1.117.600 -1.117.600 -1.117.600
Onttrekkingen 2.466.000 2.466.000 1.429.800 1.380.500 1.381.100 1.381.800
Saldo - Reserves 1.262.400 1.262.400 312.200 262.900 263.500 264.200
Totaal 3 Verkeer, vervoer en waterstaat -9.325.950 -9.793.350 -10.723.900 -11.766.600 -12.510.000 -12.527.900

Beleidsdocumenten

Terug naar navigatie - Beleidsdocumenten
Document Vastgesteld College Vastgesteld Raad Te herzien beleid Nieuw beleid
Algemene Verordening Ondergrondse Infrastructuur   X    
Gladheidsbestrijdingsplan 2022-2026 X      
Handboek Openbare Ruimte Centrum Ridderkerk (2021) X      
Handboek Openbare Ruimte Ridderkerk (2015) X   X  
Havenverordening gemeente 2007   X    
Mobiliteitsplan Ridderkerk (2020)   X    
Nadere regels omtrent vergunning voor het bedrijfsmatig aanbieden van deeltweewielers in de openbare ruimte X      
Nota Parkeernormen Ridderkerk (2022)     X  
Ontwikkelperspectief Centrum Ridderkerk 2035 (2020)   X    
Uitvoeringsagenda Verkeersveiligheid Ridderkerk (2021)   X    
HOV Verdiepingsstudie Rotterdam-Ridderkerk (2021)   X    
Verkeersplan Ridderkerk 2011 - 2015, Module Parkeren   X    
Verordening Haven- en Kadegeld 2022   X    
Laadvisie Ridderkerk (2021) X      
Voorkeursbesluit HOV netwerk Rotterdam-Ridderkerk Drechtsteden (2020)   X    

Indicatoren

Terug naar navigatie - Indicatoren
Nr. Omschrijving Bron Toelichting/Eenheid Waarde
26 Waardering bereikbaarheid bedrijfslocaties voor bevoorrading Ondernemerspeiling Score 1-10 7,2 (2019)
27 Mate waarin inwoners tevreden zijn over de bereikbaarheid Burgerpeiling % inwoners dat tevreden of heel tevreden is 72%
28 Bereikbaarheid met de auto Burgerpeiling Score 1-10 7,9
29 Bereikbaarheid met het openbaar vervoer Burgerpeiling Score 1-10 6,6
30 Hoe wordt de verkeersveiligheid ervaren/beleving aantal onveilige verkeerssituaties in de buurt Burgerpeiling % inwoners die vaak onveilige verkeerssituaties ervaren 29,0%