Toelichting op overzicht baten en lasten

Gronden waarop de ramingen zijn gebaseerd

Terug naar navigatie - Gronden waarop de ramingen zijn gebaseerd
Doorwerking structurele effecten uit P&C-documenten
De structurele effecten uit de jaarrekening 2022 en 1e Tussenrapportage 2023 zijn onderdeel van de primitieve begroting 2024.
 
Investeringen 2024-2027
Voor de begroting 2024 wordt volgens de nota Activabeleid 2021 een investeringslijst 2024-2027 opgesteld. Een realistische planning van deze investeringen moet leiden tot een evenwichtige spreiding over de planperiode. De kapitaallasten zijn gerekend vanaf 1 januari van het jaar ná oplevering van de investering.
 
Indexering eigen begroting - consumentenprijsindex op prijs- en loonstijging-gevoelige uitgaven
Om de (inflatie-gevoelige) budgetten gedeeltelijk mee te laten groeien met de stijging van de inflatie wordt op basis van de prognose van het Centraal Plan Bureau (CPB) in het jaarlijks Centraal Economisch Plan van maart 2023 het inflatiepercentage van de Geharmoniseerde consumentenprijsindex (HICP) gebruikt. Dit percentage bedraagt voor het begrotingsjaar 2024 3,2%.
 
Regionale indexering (vier grote) gemeenschappelijke regelingen
In december 2022 heeft het college ingestemd met de door de Kring van gemeentesecretarissen voorgestelde financiële kaders voor de op te stellen begrotingen 2024 door gemeenschappelijke regelingen VRR, GGD, DCMR en GRJR binnen de regio Rotterdam-Rijnmond. Dit betekent een (totale) inflatiecorrectie van 8,4%, waarbij ook de afgelopen drie jaren zijn geactualiseerd op basis van de werkelijke inflatiecijfers.
 
Voor de MRDH geldt een afwijkend percentage. Regio Haaglanden coördineert de indexering van de inwonersbijdrage aan het programma Economisch Vestigingsklimaat. Deze indexering komt voor 2024 uit op 6,7% voor loonkosten en 12,2% voor materiële kosten.
 
Indexering van (belasting)tarieven en heffingen
Belastingen en heffingen worden conform het tarievenbeleid met de inflatie gecorrigeerd dan wel trendmatig verhoogd. Daarnaast wordt bij de opbrengsten rekening gehouden met de woningbouwplanning (areaaluitbreiding) en verminderingen op aanslagen (in verband met bezwaren). Voor het bepalen van de hoogte en de samenstelling van de tarieven voor (gebonden) heffingen, zoals riool- en afvalstoffenheffing en lijkbezorgingsrechten wordt uitgegaan van maximaal kostendekkende tarieven.
 
Algemene uitkering uit het gemeentefonds
De algemene uitkering in de begroting 2024 is berekend op basis van de meicirculaire 2023, gebaseerd op de Voorjaarsnota van het Rijk.
 
Marktrente financieringstekort
De marktrente voor het te berekenen financieringstekort wordt gebaseerd op de rente (ontwikkelingen) in april 2023 op basis van een 20-jarige lening met jaarlijkse aflossing: 3,5% meerjarig voor nieuw af te sluiten leningen.
 
Rente grondexploitaties
In de Meerjarenprognose grondexploitaties (MPG) van maart 2023 zijn de laatste voorschriften uit het Besluit Begroting en Verantwoording provincies en gemeenten (BBV) toegepast. Op basis van de berekening in de jaarrekening 2022 wordt in het (meest actuele) MPG 2023 1,21% rente toegerekend aan de grondbedrijfcomplexen.
 
Rente investeringen (omslagrente)
Het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) schrijft voor dat rente via de taakvelden wordt toegerekend aan de programma’s. Door gebruik te maken van een renteomslag wordt de manier van verantwoorden van de rente in de begroting geharmoniseerd. De gehanteerde omslagrente mag niet meer dan 0,5% afwijken van de berekende omslagrente. Voor 2024 hanteren we een omslagpercentage van afgerond 1,1% (voorlopig nog hetzelfde percentage als bij de begroting 2023).

Samenvatting en analyse op hoofdlijnen

Toelichtingen

Terug naar navigatie - Toelichtingen

De toelichtingen bij het overzicht van baten en lasten geven het verschil weer van de gewijzigde begroting 2023 en de begroting 2024.

Terug naar navigatie - Samenvatting en analyse op hoofdlijnen

Onderstaande tabel bevatten een opsomming van de financiële mutaties in de begroting.

Nr. Omschrijving 2024 2025 2026 2027
Begrotingssaldo tot en met structurele gevolgen 1e Tussenrapportage 2023 831.150 1.246.550 -3.981.650 -3.026.350
Indexering begroting 2024-2027 -1.763.300 -1.713.500 -1.696.500 -1.696.500
Mutaties in kapitaallasten Investeringen 544.200 424.400 -549.900 -520.000
Pers. Omgevingswet, regelanalist, modelleur, casemanager -241.500 -241.500 -241.500 -241.500
Pers. Doorontwikkeling Toezicht en handhaving Wmo en Jeugdwet -110.000 -110.000 -110.000 -110.000
Pers. Data-analist+regisseur ondermijning -199.100 -199.100 -199.100 -199.100
Pers. Storting in voorziening Verlofsparen -140.200 -140.200 -140.200 -140.200
Pers. Storting in voorziening Regeling Vervroegd Uittreden -93.500 -93.500 -93.500 -93.500
1 Herrekening personeelslasten bestuur en ondersteuning -50.700 -50.700 -50.700 -50.700
1 Verhoging bijdrage VNG (incl. GGU bijdrage) -28.900 -28.900 -28.900 -28.900
1 Toename inkomsten uit aantal aanvragen documenten publiekszaken 431.300 431.300 431.300 431.300
1 Toename afdrachten uit aantal aanvragen documenten publiekszaken -237.100 -237.100 -237.100 -237.100
2 Verhoging bijdrage Veiligheidsregio Rotterdam Rijnmond -411.200 -699.400 -846.600 -846.600
5 Openbaar basisonderwijs, Bijstelling huurinkomsten ivm uitstel oplevering nieuwbouw IKC De Noord en overheveling huurinkomsten de Driemaster naar bijzonder basisonderwijs -88.500 -64.000 -14.500 -14.800
5 Aanvullend incidenteel budget voor huur gebouwen en terreinen ivm gestegen prijzen -40.000
5 Tijdelijke huisvesting CBS De Wingerd -175.000 -215.000 -360.000
6 SPUK Brede impuls combinatiefuncties/buurtsportcoaches 280.200 280.200 270.700
6 Eenmalige bijdrage verhuis- en inrichtingskosten Muziekschool -30.000
7/8 Verhoging bijdrage Centrum Jeugd en Gezin -164.600 -164.600 -164.600 -164.600
7 Extra inzet wijkteam Toegang en backoffice Jeugd -184.800 -184.800 -184.800 -184.800
7 Bijstelling raming voor kwijtscheldingen i.v.m. prijsstijging -130.000 -130.000 -130.000 -130.000
7 Eigen bijdragen Wmo ingevolge meicirculaire gemeentefonds 2023 -276.000 351.000 344.000
7 Integraal zorgakkoord ingevolge meicirculaire gemeentefonds 2023 -302.000 -289.000 -283.000
7 Verhoging bijdrage GR Jeugdhulp Rijnmond -1.067.400 -1.067.400 -1.067.400 -1.067.400
8 Verhoging bijdrage GGD Rotterdam -120.600 -120.600 -120.600 -120.600
8 Mutaties riolen, gemalen en kolkenreinigen ingevolge het Plan Stedelijk Water -502.300 -502.300 -502.300 -594.300
8 Mutaties opbrengst rioolheffing -6.500 -70.700 -215.600 -85.500
8 Mutatie storting/onttrekking voorziening beklemde middelen riolering 716.500 778.400 924.200 896.000
8 Correctie ramingen afval obv NV BAR Afvalbeheer 170.900 170.900 170.900 170.900
8 Mutaties opbrengst afvalstoffenheffing -243.800 -212.500 -228.700 -218.300
8 Structureel budget voor bodemtaken ingevolge de Omgevingswet, bijdrage DCMR cf. begroting -170.000 -170.000 -170.000 -170.000
8 Structurele aframing budget algemene kosten milieubeheer 28.400 28.400 28.400 28.400
8 Lasten en baten CDOKE-middelen bedoeld om de uitvoeringscapaciteit voor klimaat- en energiebeleid van de gemeente te ondersteunen. 64.300 -881.500 -881.500 -881.500
8 Idem 873.700 881.500 881.500 881.500
8 Aframing dekking uit reserve warmtevisie (klimaatgelden) -938.000
9 Extra lasten voor de implementatie van de Omgevingswet: opstellen participatiebeleid ruimtelijke projecten, transitieplan Omgevingsplan en beleidscyclus inrichten: monitoring en evaluatie. -110.000 -80.000 -50.000 -50.000
9 Omgevingswet, programmamanager -149.500 -149.500
9 Invulling voor extra werkzaamheden applicatiebeheer en Omgevingswet vanaf 2024 (Overheveling uit de BAR-begroting) -45.700 -45.700 -45.700 -45.700
Bu Huur en overige lasten verbouwing gemeentewerf -327.500 -327.500 -327.500 -327.500
Bu Mutaties OZB-opbrengst woningen en niet-woningen 507.100 449.300 166.200 242.800
Bu Mutaties algemene uitkering gemeentefonds 9.162.100 9.014.400 7.858.500 6.441.500
Overheveling BAR-mut. incl. materieel (BAR nieuw + personeelsk. + materieel versus afram BAR-oud) 2.950 246.450 2.050 -67.350
Diverse kleine mutaties < € 25.000 -80.800 -39.700 -33.900 -35.400
Totaal begroting incl. verwerkte mutaties 5.792.300 5.404.100 -1.877.000 -2.194.800

Personeelslasten

Terug naar navigatie - Personeelslasten

Implementatie Omgevingswet
In het kader van implementatie van de Omgevingswet wordt voor een modelleur Omgevingsplan, case manager en regelanalist toepasbare regels, met ingang van 2024 structureel budget geraamd.

Doorontwikkeling toezicht en handhaving Wmo en Jeugdwet
We zetten de middelen in voor de uitbreiding van de capaciteit van de toezichthouders Wmo en Jeugdwet. Met de inzet van deze toezichthouders zetten we verder in op:

  • Het versterken van de poortwachtersfunctie van de gemeente bij de inkoop van zorg in natura, door onder andere het doen van preventieve controles en onderzoeken naar (nieuwe) inschrijvers.
  • De doorontwikkeling van het toezicht en de handhaving voor de Jeugdwet en het structureel toezicht houden op de Jeugdwet.
  • Het kunnen doorzetten in het onderzoek en de handhaving naar aanleiding van signalen en meldingen en daadwerkelijk, indien nodig, (juridische) maatregelen te kunnen nemen: stopzetten van toewijzingen, beëindigen van contracten, terugvorderen van gelden. Dergelijke stappen vergen zorgvuldigheid, proportionaliteit, expertise en zijn vaak langdurig en intensief.

Uitbreiding op ondermijning en data-analist OOV
In 2024 wordt een nieuw integraal veiligheidsbeleid (IVB) opgesteld. Vooruitlopend hierop gaan we ondermijning op bedrijventerreinen en in woonwijken programmatisch aanpakken. Om dit te realiseren gaan we onze informatiepositie versterken en verbeteren. Dit gaan we doen door onze formatie op ondermijning uit te breiden met een regisseur ondermijning en een data-analist.
Vooruitlopend op de visie data-gedreven werken en het implementeren daarvan zal de data-analist ingezet worden voor het opzetten van data-gedreven werken op het gebied van openbare orde en veiligheid.

Storting in nieuw te vormen voorzieningen verlofsparen en Regeling Vervroegd Uittreden (RVU)
Uit de overkomst van personeel uit de BAR-organisatie naar Ridderkerk moeten twee voorzieningen worden gevormd.
De voorziening verlofsparen moet worden gevormd voor de in de cao-gemeenten 2021-2022 geboden mogelijkheid aan de medewerkers om vanaf 1 januari 2022 bovenwettelijke vakantie-uren te sparen.
De voorziening Regeling Vervroegd Uittreden (RVU) moet worden gevormd voor de per 1 januari 2021 in werking getreden wet "Bedrag ineens, RVU en verlofsparen". Reeds opgebouwde tegoeden komen over uit de BAR naar Ridderkerk.
Gedurende de jaren 2021 tot en met 2025 kan de werkgever aan werknemers, die zich onvoldoende hebben kunnen voorbereiden op de verhoging van de AOW-leeftijd en die niet in staat zijn gezond werkend de AOW-leeftijd te bereiken, de mogelijkheid bieden eerder te stoppen met werken. Hiervoor worden in de begroting 2024-2027 de benodigde stortingen in deze voorzieningen voor het aandeel Ridderkerk opgenomen.

Programma 1 Bestuur en ondersteuning

Terug naar navigatie - Programma 1 Bestuur en ondersteuning

Bestuur
In 2024 worden éénmalige kosten geraamd in het kader van project Helder schrijven en inrichting processen. In 2023 is er een incidentele toevoeging aan de voorziening wachtgelden wethouders geraamd. Daarnaast wordt de raming voor de personeelslasten van het college bijgesteld voor de jaren vanaf 2024.

Participatiebudget besturen
In 2023 zijn incidentele kosten geraamd voor:

  • Eenmalige subsidie voor het 50 jaar bestaan van de Stichting Evenementen Ridderkerk (SER).
  • Afscheid/installatie/recepties burgemeesters.
  • Nieuw participatiebeleid (Collegeprogramma).
  • Donatie van € 1 per inwoners voor hulp in Turkije en Syrië.

In 2024 dalen ten opzichte van 2023 de lasten uit het collegeprogramma inzake Inzet op dorpsmarketing en Uitagenda ten behoeve van website/Blauwkai/gemeente-app.

Doorbelasting gemeentehuis
Met name door fluctuatie in kosten van planmatig onderhoud gemeentehuis en door incidenteel voor 2023 geraamde hogere energiekosten is de doorbelasting in 2024 ten opzichte van 2023 lager.

Regionale samenwerking
De inwonersbijdrage voor het economisch vestigingsklimaat van de MRDH gaat omhoog. Hiervoor is vanaf 2024 het budget verhoogd.

VNG
De contributie wordt met 6,1% verhoogd. Deze verhoging is, zoals gebruikelijk, gebaseerd op de indexcijfers voor loon- en prijsontwikkeling van het CBS én 1% voor de groei van de VNG naar een kostendekkende kernorganisatie. Die 1% is overeengekomen tijdens de algemene ledenvergadering 2018. Ook wordt de bijdrage voor Gezamenlijke Gemeentelijke Uitvoering verhoogd van € 3,3333 per inwoner naar € 3,7883 per inwoner.

BAR-bijdrage
In 2023 en 2024 zijn incidentele kosten geraamd voor frictie- en projectkosten BAR. Verder wijzigt de bijdrage aan de nieuwe BAR-organisatie vanwege de ontmanteling.

Secretarieleges Burgerzaken incl. afdrachten
Er wordt in 2024 een toename van het aantal aanvragen voor reisdocumenten verwacht. In 2014 werd de geldigheidsduur van reisdocumenten voor volwassenen verlengd van vijf naar tien jaar. Volwassenen die tussen 2014 en 2018 een reisdocument hebben aangevraagd komen vanaf 2024 een nieuw document aanvragen.

Verkiezingen
Er zijn incidenteel hogere kosten in 2023 geraamd voor materiaalkosten en presentiegelden in verband met meerdaags stemmen.

Reserves
In 2023 is incidentele dekking uit de algemene reserve geraamd voor:

  • Doorgeschoven prestaties jaarstukken 2022.
  • Dekking incidentele lasten collegeprogramma 2022-2026.
  • Dekking frictie- en projectkosten BAR.

Programma 2 Veiligheid

Terug naar navigatie - Programma 2 Veiligheid

Brandbestrijding
In 2024 wordt de bijdrage aan de Veiligheidsregio Rotterdam Rijnmond (VRR) verhoogd conform de begroting van de VRR.

Integraal veiligheidsbeleid

In 2023 is een incidenteel doorgeschoven prestatie betreffende de aanpak van jeugdcriminaliteit geraamd. Ook is in 2023 het incidentele budget 2023 voor inzet NextST3P voor circa zes probleemjongeren geraamd. Vanaf 2024 nemen de kapitaallasten toe door de aanschaf van een extra (tweede) mobiele camera unit (MCU).

Programma 3 Verkeer, vervoer en waterstaat

Terug naar navigatie - Programma 3 Verkeer, vervoer en waterstaat

Planmatig onderhoud wegen
Er is een nadeel in 2024 ten opzichte van 2023 door hogere kapitaallasten en een voordeel in 2024 ten opzichte van 2023 door lagere geraamde kosten voor planmatig onderhoud verhardingen.
In 2023 is een doorgeschoven prestatie geraamd inzake een bijdrage aan Waterschap Hollandse Delta voor geluidreducerend asfalt.

Dagelijks onderhoud wegen
Als gevolg van het Plan Stedelijk Water is het budget voor kolken reinigen in 2024 verhoogd.

Aanleg glasvezelnetwerk
Er is een afname van de geraamde inkomsten van het glasvezelnetwerk in 2024 ten opzichte van 2023 conform de tussenrapportage.

Civiele kunstwerken
Er is een nadeel in 2024 ten opzichte van 2023 door hogere kapitaallasten. In 2023 zijn incidenteel kosten geraamd voor project Park Maasdonck. 

Verkeersplan en veiligheid
In 2023 zijn incidentele kosten geraamd voor:

  • Maatregelen en uitvoeren werkzaamheden inzake sluipverkeer Rijsoord.
  • Kruispuntplateau Roggestraat-Tarwestraat.
  • Plan van aanpak ontbrekende schakels wandel-/fietsroutes (collegeprogramma).
  • Quick scan 2-richtingenfietspad Populierenlaan (collegeprogramma).

In 2024 zijn incidentele kosten geraamd voor de uitvoeringsnota mobiliteit Slikkerveer (collegeprogramma).

Mobiliteitsplan
In 2023 zijn doorgeschoven prestaties geraamd inzake werkzaamheden met betrekking tot het Mobiliteitsplan.

Openbaar vervoer
Ingevolge het collegeprogramma zijn in 2023 incidentele kosten geraamd voor het onderzoek naar een tweede opstapplaats voor de waterbus in Bolnes. In 2023 is een doorgeschoven prestatie geraamd inzake een restsubsidie van de MRDH voor de buslijnen 608 en 609 en voor hoogwaardig openbaar vervoer.

Reserves

  • In 2023 is incidentele dekking uit de algemene reserve geraamd voor doorgeschoven prestaties jaarstukken 2022.
  • Lagere dekking incidentele lasten Collegeprogramma 2022-2026 uit de algemene reserve in 2024 ten opzichte van 2023.
  • In 2023 is incidentele dekking uit de reserve baggeren haven geraamd voor het baggeren rondom de passantensteiger.
  • Lagere storting in - en onttrekking aan reserve onderhoud verhardingen in 2024 ten opzichte van 2023.
  • Vanaf 2024 vervalt de tijdelijke storting en onttrekking aan de reserve onderhoud verhardingen ter dekking van verhoging van het onderhoudsniveau van wegen, fietspaden, borden en lichtmasten.

Programma 4 Economie

Terug naar navigatie - Programma 4 Economie

Economische advisering
Er is in 2023 een íncidentele reservering in 2023 voor de subsidieregeling energiecompensatie Midden - en Kleinbedrijf geraamd.

Reserves

In 2023 is incidentele dekking uit de algemene reserve geraamd voor doorgeschoven prestaties jaarstukken 2022.

Programma 5 Onderwijs

Terug naar navigatie - Programma 5 Onderwijs

Huisvestingskosten openbaar basisonderwijs

  • In 2023 zijn incidentele kosten geraamd voor obs De Noord. Het betreft de extra afschrijving van de boekwaarde en sloopkosten van de oude school, huur van tijdelijke huisvesting van IKC De Noord en kosten in verband met vertraging van de nieuwbouw. De oplevering van de nieuwbouw IKC De Noord is uitgesteld tot 2025. De eerste huurinkomsten van de kinderopvanglocatie zullen daardoor in 2026 zijn.
  • De kosten voor IKC de Driemaster zijn ten onrechte geraamd op Openbaar basisonderwijs en worden gecorrigeerd naar bijzonder basisonderwijs.
  • Op basis van het raadsbesluit van 29 juni 2023 is een aanvullend incidenteel budget toegezegd voor huur van gebouwen en terreinen, in verband met gestegen prijzen.

Huisvestingskosten bijzonder basisonderwijs
Op basis van het raadsbesluit van 29 juni 2023 maakt CBS De Wingerd, gedurende de bouw van de vervangende huisvesting, van 2024 tot en met 2026 gebruik van de tijdelijke huisvesting aan de P.C. Hooftstraat. De kosten hiervan worden in de meerjarenbegroting geraamd. IKC de Driemaster zal eind 2024 worden opgeleverd.

Huisvestingskosten openbaar voortgezet onderwijs
Er is een voordeel in 2024 ten opzichte van 2023 door lagere kapitaallasten.

Lokaal onderwijs
Ingevolge het collegeprogramma zijn in 2023 incidentele kosten geraamd voor de nota Onderwijs.

Leerlingenvervoer
In 2023 zijn incidentele kosten geraamd naar aanleiding van de NEA-index 2023 á 13,7% over de tarieven over de periode januari tot en met juli 2023.

Reserves
In 2023 is incidentele dekking uit de algemene reserve geraamd voor dekking incidentele lasten collegeprogramma 2022-2026.

Programma 6 Sport, cultuur en recreatie

Terug naar navigatie - Programma 6 Sport, cultuur en recreatie

Sport(beleid) en Facet
In 2023 zijn incidentele kosten geraamd ingevolge het collegeprogramma, betreffende het wegnemen van drempels voor deelname aan sport door kinderen van 5-18 jaar en de nota sport en spelen.

SPUK brede regeling combinatiefuncties/buurtsportcoaches
De cofinanciering van 40% vanuit het rijk voor de Brede Regeling Combinatiefunctionarissen (BRC) ontvangen gemeenten vanaf 2023 niet meer via de algemene uitkeringsfonds, maar via de Brede-SPUK (GALA - Gezond en Actief Leven Akkoord) regeling (2023 tot en met 2026). Formeel is de Brede-SPUK (GALA) voor 2023 beschikt. Vanaf 2024 gaat dit via een aparte aanvraag, waarvan het Rijk nog zal besluiten of deze wordt beschikt. De SPUK-middelen voor het onderdeel BRC worden om deze reden onder voorbehoud van wijzigingen vanuit het Rijk in de gemeentelijke begroting structureel vanaf 2023 tot en met 2026 ter dekking van deze lasten begroot.

Onderzoek toekomst recreatiecentrum De Fakkel
In 2023 zijn incidentele onderzoekskosten geraamd.

Sporthal Drievliet
In 2023 is incidenteel budget geraamd voor de huur van een tijdelijke voorziening ter vervanging van sporthal Drievliet. Er is ook een nadeel in 2024 ten opzichte van 2023 door hogere kapitaallasten.

Groene sportvelden en terreinen
In 2023 zijn incidentele kosten geraamd voor sloopkosten en vergoeding oude clubhuis van de Rowdies. En er is een nadeel in 2024 ten opzichte van 2023 door hogere kapitaallasten.

Muziekschool
Eenmalige subsidie voor verhuis- en inrichtingskosten in 2025 conform raadsbesluit van 13 april 2023.

Culturele vorming (CMK middelen)
In 2023 is een doorgeschoven prestatie geraamd betreffende de subsidieregeling 'Cultuur voor iedereen'. Daarnaast zijn conform het collegeprogramma in 2023 incidentele kosten geraamd voor de nieuwe cultuurnota.

Erfgoedbeleid/communicatie
In 2023 zijn, ingevolge het collegeprogramma, incidentele kosten geraamd voor de dijkenvisie en de visie op agrarische gronden.

Groenvisie
In 2023 is een doorgeschoven prestatie uit de Groenvisie geraamd, betrekking hebbend op Werken vanuit Ecologie. Ook zijn hiervoor vanuit het collegeprogramma incidentele kosten in 2023 geraamd.

Buitenstedelijke recreatie
De gemeentelijke bijdrage aan het Natuur en recreatieschap IJsselmonde voor 2024 is verhoogd. Daarbij is een indexering toegepast conform het advies van de Kring van gemeentesecretarissen.

Onderzoek locaties (omheinde) honden losloopgebieden
In 2023 zijn, ingevolge het collegeprogramma, kosten geraamd voor wenselijk- en mogelijkheden voor honden losloopgebieden.

Gebiedsvisie De Gorzen
Uit het collegeprogramma zijn voor 2024 kosten geraamd voor de gebiedsvisie De Gorzen, inclusief gemeentewerf.

Speelvoorzieningen planmatig
Er is een nadeel in 2024 ten opzichte van 2023 door hogere kapitaallasten. Ook zijn uit het collegeprogramma voor 2024 incidentele lasten geraamd voor de aanleg van een pumptrackbaan. En in 2023 zijn, ingevolge het collegeprogramma, incidentele saneringskosten geraamd ten behoeve van het recreatiegebied rivier De Noord.

Reserves

  • In 2023 is incidentele dekking uit de algemene reserve en de reserve Groenvisie geraamd voor doorgeschoven prestaties jaarstukken 2022.
  • Lagere dekking incidentele lasten Collegeprogramma 2022-2026 uit de algemene reserve in 2024 ten opzichte van 2023.

Programma 7 Sociaal domein

Terug naar navigatie - Programma 7 Sociaal domein

Wmo algemene voorzieningen
In 2023 is een doorgeschoven prestatie geraamd betrekking hebbend op het innovatiebudget.

Lokaal preventief jeugd
Op basis van de begroting van Centrum Jeugd en Gezin Rijnmond is de bijdrage vanaf 2024 structureel verhoogd.

Inzet in wijkteams
In 2023 is een incidenteel budget geraamd inzake het toekomstscenario kind- en gezinsbescherming. Vanaf 2024 wordt structureel de uitbreiding van de inzet van de wijkteammedewerkers Toegang en de uitbreiding van de inzet bij de Backoffice Jeugd geraamd. Dit is nodig om de doorlooptijden van aanvragen jeugdhulp en een stabiele afhandelingstermijn te laten voldoen aan het wettelijk kader.

Wet BUIG uitkeringen
Ten opzichte van 2023 daalt in 2024 de raming voor bijstandsuitkeringen. Verder is in 2023 met een toename van bijstandsuitkeringen rekening gehouden als gevolg van corona en is er een doorgeschoven prestatie geraamd voor uitvoeringskosten TOZO.

Minimabeleid
In 2023 is incidenteel budget en een doorgeschoven prestatie geraamd voor het uitvoeren van de eenmalige energietoeslag.

Kwijtscheldingen
Bijstelling van de raming in 2024 van de kosten voor kwijtschelding afvalstoffenheffing en rioolheffing door hoger aantal kwijtscheldingen en gestegen tarieven.

Schuldhulpverlening
In 2023 is een doorgeschoven incidentele prestatie geraamd voor de pilot opkopen schulden jongeren en is een incidenteel budget geraamd voor extra inzet ter voorkoming van problematische schulden.

WMO Eigen Bijdrage
Vanaf 2025 wijzigt de wijze van financiering van de eigen bijdragen Wmo. De mutatie is ingevolge meicirculaire gemeentefonds 2023.

WMO Huishoudelijke verzorging ZIN
Vanaf 2025 bijstelling Integraal zorgakkoord ingevolge meicirculaire gemeentefonds 2023.

Jeugdzorg
De bijdrage aan de GRJR is in 2024 conform de concept begroting 2024 van de GRJR verhoogd. Dit betreft reguliere bijstelling van de begroting en een begrotingscorrectie inzake structurele kosten die zich in 2021 en 2022 hebben voorgedaan, maar nog niet zijn meegenomen in onze begroting 2023 en 2024. De GRJR heeft hier een eerste kostenindicatie over afgegeven. Het betreft de effecten in aanpassing van het woonplaatsbeginsel, toename van intensievere en complexere jeugdzorg en ontwikkelingen in loon- en prijsstijgingen. Deze waren vooraf moeilijk in te schatten.

Reserves
In 2023 is incidentele dekking uit de algemene reserve geraamd voor doorgeschoven prestaties jaarstukken 2022 en dekking voor incidentele lasten uit het collegeprogramma 2022-2026.
In 2023 is incidentele dekking uit de reserve sociaal domein geraamd voor extra inzet ter voorkoming van problematische schulden.

0.8 Overige baten en lasten

Terug naar navigatie - 0.8 Overige baten en lasten

Gemeentehuis 
Met name door fluctuatie in kosten van planmatig onderhoud voor het gemeentehuis en door incidenteel voor 2023 geraamde hogere energiekosten is de doorbelasting in 2024 ten opzichte van 2023 lager.

Programma 8 Volksgezondheid en milieu

Terug naar navigatie - Programma 8 Volksgezondheid en milieu

Volksgezondheid
De bijdrage aan de GGD Rotterdam is conform de kaderbrief kring van gemeentesecretarissen structureel in 2024 verhoogd. 

Jeugdgezondheidszorg
Op basis van de begroting van Centrum Jeugd en Gezin Rijnmond is de bijdrage vanaf 2024 structureel verhoogd.

Riolering planmatig en dagelijks onderhoud
De gemeenteraad heeft op 25 mei 2023 het Programma Stedelijk Water 2023-2027 (PSW) vastgesteld. De financiële gevolgen hiervan worden nu in de begroting verwerkt.

Baten rioolheffing
De hogere baten worden grotendeels veroorzaakt door een hoger tarief voor de rioolheffing. In de begroting 2024 is uitgegaan van een kostendekkend tarief. De tarieven stijgen hierdoor met 4,3%, nl. 2% op basis van het Programma Stedelijk Water 2023-2027 en 2,3% inflatie. Daarnaast neemt de opbrengst toe door een hoger aantal aansluitingen.

Voorziening beklemde middelen riolering
Op basis van het Programma Stedelijk Water 2023-2027 (PSW) wordt er een hoger bedrag uit de voorziening aangewend ter dekking van de kosten voor riolering. Uit de doorrekening voor het PSW is gebleken dat er voldoende middelen in de voorziening beschikbaar zijn. 

Inzameling huishoudelijk afval
De ramingen zijn aangepast volgens gegevens van de NV BAR Afvalbeheer:

  • De formatieomvang van BAR-Afvalbeheer is verlaagd en de cao is opengebroken.
  • In 2024 zal een mobiel afvalaanbiedstation worden ingezet.
  • Het tarief van het PMD/Restafval is verlaagd. In combinatie met een bijgestelde verwachting van het ingezamelde PMD/Restafval geeft dit een voordeel.
  • Met ingang van 2023 is het nascheidingsmodel tussen Omrin en Nedvang in werking getreden. Hierdoor heeft de gemeente geen kosten, met bijbehorende vergoeding, meer voor het PMD. In plaats daarvan ontvangt de gemeente een inzamelvergoeding. Voor de overige fracties is de verwachting van de ingezamelde tonnages geactualiseerd en is er rekening gehouden met de verwerkingskosten van de bijplaatsingen.

Afvalbrengstation/Aanbiedstation
De ramingen zijn aangepast volgens gegevens van NV BAR Afvalbeheer op basis van een rapportage van HVC over 2023. HVC heeft voor de milieustraat een rapportage uitgebracht voor 2023 met daarin de geactualiseerde verwachting van de kosten en tonnages.

Milieubeheer
Conform de begroting van de DCMR wordt vanaf 2024 structureel budget geraamd voor bodemtaken ingevolge de Omgevingswet. Het budget voor algemene kosten is niet volledig benodigd, daarom kan een deel van het budget vanaf 2024 structureel worden afgeraamd.

Bodem
In 2023 zijn incidentele kosten voor het herzien van bodem-kwaliteitskaarten en een doorgeschoven prestatie geraamd voor de bodemsanering locatie Ridderkerk Centrum fase 1.

Geluid
In 2023 is de doorgeschoven prestatie geraamd voor het afronden van de basis geluidemissie en het opstellen van een programma. En in 2023 is incidenteel budget geraamd voor verkeerstellingen, geluidbelastingkaarten, basis geluidemissie en actieplan geluid.

Luchtkwaliteit
In 2024 wordt budget geraamd voor de sensoren van Atmotrack om de luchtkwaliteit te meten voor het jaar 2024. Dit is een actie welke volgt uit het Actieplan Luchtkwaliteit 2018-2022.

Uitvoering duurzaamheidsmaatregelen
In 2023 is incidenteel budget geraamd voor compensatie van energierekeningen van verenigingen en stichtingen.

Duurzame energietransitie
De gemeente krijgt een subsidie van het Rijk voor capaciteit voor de klimaat- en energietransitie, de zogeheten CDOKE-regeling. Deze regeling is bedoeld om personele lasten, inhuur, uitbesteed werk en diverse onderzoeken uit te dekken. De provincie heeft gesteld dat dit bedrag budgettair neutraal in de begroting moet worden opgenomen. Dit betekent een raming voor zowel de lasten als de baten. Naast dit budget is er nog een bedrag benodigd voor verwachte kosten die niet onder de regeling vallen.
Door lagere lasten en door de verwachte CDOKE-subsidie hoeft er minder aan de reserve Warmtevisie (Klimaatgelden) te worden onttrokken dan nu is geraamd.

Reserves
In 2023 is incidentele dekking uit de algemene reserve en de reserve bodemonderzoek Wooncompas geraamd voor doorgeschoven prestaties jaarstukken 2022 en dekking voor incidentele lasten uit het collegeprogramma 2022-2026.
In 2023 is ter dekking van het tarief een incidentele onttrekking aan de bestemmingsreserve afvalstoffenheffing geraamd.

Programma 9 Volkshuisvesting, leefomgeving en stedelijke vernieuwing

Terug naar navigatie - Programma 9 Volkshuisvesting, leefomgeving en stedelijke vernieuwing

Kabels en leidingen
De SPRONG-samenwerking (Samen PRogrammeren van werken in de ONderGrond) zal, na de pilot fase in 2023, permanent van kracht worden per 1 januari 2024. De kosten van de hiervoor te gebruiken WOW-Projectafstemming platform worden structureel geraamd.

Toekomstvisie
In 2023 is, ingevolge het collegeprogramma, incidenteel budget geraamd voor het actualiseren van de Omgevingsvisie.

Gebiedsvisie Centrum-Oost
In 2023 is, mede ingevolge het collegeprogramma, incidenteel budget geraamd voor de gebiedsvisie Centrum-Oost.

Implementatie Omgevingswet

  • In de meerjarenbegroting 2024-2027 worden extra lasten geraamd voor de implementatie van de Omgevingswet betreffende opstellen van participatiebeleid ruimtelijke projecten, transitieplan Omgevingsplan en beleidscyclus inrichten: monitoring en evaluatie.
  • In 2024 worden incidentele advieskosten geraamd voor afname van het GGD-pluspakket.
  • Raming van een programmamanager voor de duur van twee jaar voor 24 uren per week werkzaam vanaf 2024.
  • Invulling voor extra werkzaamheden applicatiebeheer en Omgevingswet vanaf 2024. Door uitstel van de Omgevingswet en de ontvlechting van de BAR-organisatie is dit niet eerder geraamd.

Beleidsadvisering maatschappelijk vastgoed
In 2023 is, ingevolge het collegeprogramma, incidenteel budget geraamd voor het in beeld brengen van gevolgen van kostprijsdekkende huur.

Grondbedrijf algemeen
In 2023 is incidenteel budget geraamd voor het niet meer toerekenen van algemene kosten aan grondexploitaties.

Erfpachtgronden
Er is een nadeel vanaf 2024 ten opzichte van 2023 door hogere kapitaallasten. En er is een voordeel in 2024 ten opzichte van 2023 door hogere erfpachtcanon.

WABO-vergunningen (baten)
Er zijn lagere geraamde legesopbrengsten WABO in 2024 ten opzichte van 2023.

Reserves

  • In 2023 is incidentele dekking uit de algemene reserve geraamd voor doorgeschoven prestaties jaarstukken 2022 en dekking voor incidentele lasten uit het collegeprogramma 2022-2026. En voor huur- en uitvoeringskosten tijdelijke huisvesting IKC De Noord.
  • In 2023 is dekking uit de reserve aanpassing integraal accommodatieplan geraamd voor sloopkosten en vergoeding voor het clubhuis van de Rowdies.
  • In 2023 is dekking uit de reserve aanpassing integraal accommodatieplan geraamd voor extra afschrijving en sloopkosten van IKC De Noord.
  • In 2024 is ten opzichte van 2023 de dekking uit de reserve afbouw dekking grondexploitaties lager.
  • In 2024 is ten opzichte van 2023 de dekking uit de afschrijvingsreserve blok- en buurtspeelruimtes lager.

Niet in de programma's opgenomen baten en lasten

Terug naar navigatie - Niet in de programma's opgenomen baten en lasten

Overige gebouwen

  • Nadeel in 2024 ten opzichte van 2023 door hogere kapitaallasten.
  • In 2023 zijn incidenteel hogere energiekosten geraamd.
  • Vanaf 2024 zijn geen huurinkomsten meer geraamd van verhuur van Platanenstraat 6 (Driemaster en kinderopvang).
  • In 2024 zijn de geraamde uitgaven voor groot onderhoud ten opzichte van 2023 lager.
  • In 2023 is een doorgeschoven prestatie geraamd betreffende het onderzoek naar de bestemming van het voormalig schoolgebouw aan de Rijksstraatweg.

Gebouw C, Koningsplein
In 2023 is incidenteel bijgeraamd in verband met gestegen energieprijzen en in 2024 zijn de geraamde uitgaven voor groot onderhoud ten opzichte van 2023 lager.

Gemeentewerf, Kolenbranderstraat 6
Vanaf 2024 is rekening gehouden met huur en verbouwingslasten voor de nieuwe gemeentewerf.

Overhead vanuit de BAR
In het eerder vastgestelde fiscale statuut, als onderdeel van het traject doorontwikkeling Horizontaal Toezicht, is opgenomen dat de gemeente fiscaal budget beschikbaar stelt. Dit is bestemd voor de inhuur van de expertise van externe fiscalisten waarmee de medewerkers van de bedrijfsvoering organisatie kunnen reflecteren/ sparren over huidige en nieuwe fiscale dossiers van de gemeente Ridderkerk. Dit budget is nodig om fiscaal snel en adequaat te kunnen blijven handelen met Horizontaal Toezicht als kader ook vanaf 2024.
Het budget voor invulling voor extra werkzaamheden applicatiebeheer en Omgevingswet vanaf 2024 wordt overgeheveld uit de BAR-begroting naar de gemeentebegroting. Daarnaast wordt de bijdrage aan de oude BAR-organisatie afgeraamd en de bijdrage aan de nieuwe organisatie bijgeraamd.

(Doorbelasting) gemeentehuis
Met name door fluctuatie in kosten van planmatig onderhoud voor het gemeentehuis en door incidenteel voor 2023 geraamde hogere energiekosten is de doorbelasting in 2024 ten opzichte van 2023 lager.

Financiering/Toerekening rente
In 2024 zijn, ten opzichte van 2023, de financieringslasten en de doorbelasting hiervan naar de diverse taakvelden toegenomen.

OZB woningen/OZB niet-woningen
De waardestijging voor de woningen en de niet-woningen voor het belastingjaar 2024 is geschat op 3,3% voor de woningen en 1,8% voor de niet woningen.

Lasten heffing en invordering gemeentelijke belastingen
Als gevolg van de overgang van (invordering van) gemeentelijke belastingen naar SVHW zijn de geraamde kosten in 2024 lager dan in 2023.

Algemene uitkering
De meicirculaire 2023 is verwerkt met hogere meerjarige loon- en prijsbijstellingen en extra bijdrage vanaf 2027 vooruitlopend op nieuwe financieringssystematiek. De stelposten zijn bijgewerkt, zo is de stelpost Jeugd in 2024 en 2025 vervallen wegens verwerking extra middelen voor die jaren in deze circulaire. Vanaf 2026 houden we nog rekening met een aflopende stelpost Jeugd. Voor verdere toelichting wordt verwezen naar de Raadsinformatiebrief meicirculaire gemeentefonds 2023 van 27 juni 2023.

Reserves

  • In 2023 is incidentele dekking uit de algemene reserve en de reserve onderhoud gebouwen geraamd voor doorgeschoven prestaties jaarstukken 2022.
  • De onttrekking aan de algemene reserve, in verband met afbouw van dividendinkomsten in 8 jaar, is in 2024 ten opzichte van 2023 lager.
  • De dekking uit de reserve onderhoud gebouwen ter dekking van groot onderhoud is in 2024 lager ten opzichte van 2023.
  • In 2024 is ten opzichte van 2023 de onttrekking aan de reserve Overrente lager.

Overzicht van incidentele baten en lasten en structurele reservemutaties

Terug naar navigatie - Overzicht van incidentele lasten en baten en structurele reservemutaties

In onderstaande tabel worden de baten en lasten weergegeven die naar hun aard incidenteel en groter dan € 25.000 zijn. De incidentele baten en lasten die kleiner zijn dan € 25.000 zijn samengevat in diverse kleine mutaties binnen een programma.

Onderstaand overzicht is gebaseerd op de notitie structurele en incidentele baten en lasten van augustus 2018, waarin nieuwe criteria voor het onderscheid in structurele en incidentele mutaties is gegeven. Hieronder vallen ook lasten en baten die over een langere periode van jaren lopen, maar wel eindig zijn.

Incidentele lasten

Omschrijving Toelichting 2024 2025 2026 2027
1 Bestuur en ondersteuning
Reserve groot onderhoud gebouwen Jaarlijkse storting -48.500 -48.500 -48.500 -48.500
Totaal 1 Bestuur en ondersteuning -48.500 -48.500 -48.500 -48.500
3 Verkeer, vervoer en waterstaat
Reserve onderhoud verhardingen Jaarlijkse storting -1.084.900 -1.084.900 -1.084.900 -1.084.900
Reserve baggeren haven Jaarlijkse storting -32.700 -32.700 -32.700 -32.700
Totaal 3 Verkeer, vervoer en waterstaat -1.117.600 -1.117.600 -1.117.600 -1.117.600
6 Sport, cultuur en recreatie
Groenvisie Groenvisie -200.000
Werken vanuit ecologie Uitvoering rapport Werken vanuit ecologie -170.000 -232.000 -232.000
Reserve groot onderhoud sportaccommodaties Jaarlijkse storting -250.000 -250.000 -250.000 -250.000
Diverse kleine mutaties -13.700 -5.000 -5.000 -5.000
Totaal 6 Sport, cultuur en recreatie -633.700 -487.000 -487.000 -255.000
8 Volkshuisvesting, leefomgeving en stedelijke vernieuwing
Reserve Nieuw Reijerwaard Jaarlijkse storting -478.800 -478.800 -478.800 -478.800
Totaal 8 Volkshuisvesting, leefomgeving en stedelijke vernieuwing -478.800 -478.800 -478.800 -478.800
Niet in de programma's opgenomen baten en lasten
Reserve groot onderhoud gebouwen Jaarlijkse storting -463.600 -463.600 -463.600 -463.600
Totaal Niet in de programma's opgenomen baten en lasten -463.600 -463.600 -463.600 -463.600
TOTAAL INCIDENTELE LASTEN -2.742.200 -2.595.500 -2.595.500 -2.363.500

Incidentele baten

Omschrijving Toelichting 2024 2025 2026 2027
3 Verkeer, vervoer en waterstaat
Algemene reserve Dekking incidentele lasten Collegeprogramma 2022-2026, Uitvoeringsnota mobiliteit Slikkerveer 50.000
Reserve onderhoud verhardingen Jaarlijkse onttrekking ter dekking van groot onderhoud aan verhardingen 1.226.100 1.226.100 1.226.100 1.226.100
Totaal 3 Verkeer, vervoer en waterstaat 1.276.100 1.226.100 1.226.100 1.226.100
6 Sport, cultuur en recreatie
Algemene reserve Gebiedsvisie De Gorzen incl. gemeentewerf 75.000
Reserve groot onderhoud sportaccommodaties Onttrekking ter dekking van groot onderhoud aan sportaccommodaties 309.600 309.600 309.600 309.600
Reserve Groenvisie In 2021 is een incidentele storting geraamd in de reserve Groenvisie, waaraan in vier jaar, ter dekking van kosten, wordt onttrokken. Vanaf 2025 vervalt de jaarlijkse onttrekking aan deze reserve. 249.600
Reserve werken vanuit ecologie Dekking van de lasten voor visie op ecologie. 170.000 232.000 232.000
Totaal 6 Sport, cultuur en recreatie 804.200 541.600 541.600 309.600
7 Sociaal domein
Algemene reserve Dekking huisvesting, inrichting, ICT, verbouwkosten en projectleiding Leerwerkbedrijf 172.500
Reserve innovatiefonds sociaal domein De onttrekking aan de reserve Innovatiefonds Sociaal Domein wordt geraamd tot en met 2025 ter dekking van innovatielasten. 246.000 246.000
Totaal 7 Sociaal domein 418.500 246.000 0 0
8 Volksgezondheid en milieu
Reserve Warmtevisie (Klimaatgelden) Tot en met 2024 wordt onttrokken aan de reserve Warmtevisie ter dekking van het opstellen van wijkplannen ingevolge het klimaatakkoord. 62.000
Totaal 8 Volksgezondheid en milieu 62.000 0 0 0
9 Volkshuisvesting, leefomgeving en stedelijke vernieuwing
Reserve afbouw dekking grondexploitaties De reserve dient te dekking van de afbouw van dekking van de kosten voor grondexploitaties. Vanaf 2023 wordt aan de reserve onttrokken. 142.100 94.700 46.800
Totaal 9 Volkshuisvesting, leefomgeving en stedelijke vernieuwing 142.100 94.700 46.800 0
Niet in de programma's opgenomen baten en lasten
Algemene reserve Dekking afbouw dividendinkomsten in 8 jaar 350.000 262.500 175.000 87.500
Reserve groot onderhoud gebouwen Onttrekking ter dekking van groot onderhoud aan gebouwen 796.300 796.300 796.300 796.300
Totaal Niet in de programma's opgenomen baten en lasten 1.146.300 1.058.800 971.300 883.800
TOTAAL INCIDENTELE BATEN 3.849.200 3.167.200 2.785.800 2.419.500
Omschrijving 2024 2025 2026 2027
SALDO INCIDENTELE LASTEN EN BATEN 1.107.000 571.700 190.300 56.000

Structurele onttrekkingen aan reserves

Omschrijving Toelichting 2024 2025 2026 2027
Afschrijvingsreserves Deze reserves dienen ter dekking van afschrijvingslasten met economisch en maatschappelijk nut. 2.187.700 2.070.600 1.919.000 1.814.300
TOTAAL STRUCTURELE ONTTREKKINGEN AAN RESERVES 2.187.700 2.070.600 1.919.000 1.814.300

Berekening structureel begrotingsevenwicht

2024 2025 2026 2027
Saldo van lasten en baten 2.127.600 2.529.800 -4.218.300 -4.065.100
Saldo van stortingen in en onttrekkingen aan reserves 3.664.700 2.874.300 2.341.300 1.870.300
Begrotingssaldo na bestemming 5.792.300 5.404.100 -1.877.000 -2.194.800
Waarvan incidentele lasten en baten (saldo) 1.107.000 571.700 190.300 56.000
Structureel begrotingssaldo 4.685.300 4.832.400 -2.067.300 -2.250.800