Programma 7 Sociaal domein

Welzijn

Terug naar navigatie - Welzijn

Wat willen we bereiken?

  • Onze inwoners hebben veel mogelijkheden om deel te nemen aan het maatschappelijk leven. Wij faciliteren dit voor inwoners die minder mogelijkheden hebben en/of ondersteuning nodig hebben.
  • Onze gemeente wordt een nog prettigere leefomgeving waar meer inwoners voor zichzelf én voor elkaar zorgen. 

Wat gaan we daarvoor doen?

  • We zetten in op toegankelijke voorzieningen voor onze inwoners, meer voorlichtingen over gezonde leefstijl en gezondheid en het versterken van het sociale vangnet.
  • Met het wegnemen van de belemmeringen van het vrijwilligerswerk en waarderen van de vrijwilligersactiviteiten motiveren we meer inwoners om vrijwilligerswerk te gaan doen.
  • We zetten in op voldoende activiteiten voor alle leeftijdsgroepen.

Volksgezondheid

Terug naar navigatie - Volksgezondheid

Wat willen we bereiken?

  • Een goede gezondheid en vitaliteit van de inwoners.
  • Vergroting van de bewustwording bij de inwoners van hun eigen verantwoordelijk voor een gezond en vitaal leven.
  • Het verkleinen van gezondheidsachterstanden.
  • Het vroegtijdig signaleren van sociale, psychische en maatschappelijke problemen naast medische problemen.
  • Inwoners zo lang mogelijk in hun eigen, vertrouwde omgeving kunnen laten wonen zonder zich eenzaam te voelen.

Wat gaan we daarvoor doen?

  • Samen met onze partners werken we de acties uit de Nota Gezondheidsbeleid Ridderkerk 2021-2025 uit.
  • We continueren onze effectieve interventies, zoals de Coalitie Kansrijke Start en de pilot Praktijkondersteuner huisarts Gemeentelijke Gezondheidszorg-jeugd (POH GGZ-jeugd).
  • We werken samen met de Gemeentelijke Gezondheidsdienst Regio Rotterdam-Rijnmond (GGD-RR) en Stichting Centrum voor Jeugd en Gezin Rijnmond (CJG Rijnmond) om onze wettelijke taken op het gebied van de publieke gezondheid te laten uitvoeren.
  • We geven uitvoering aan de acties die in samenwerking met het CJG Rijnmond zijn opgesteld om de vaccinatiegraad te verhogen.
  • Samen met maatschappelijke partners willen we onder andere door voorlichting en het vroegtijdig signaleren van armoede- en schuldenproblematiek de eigen en samenkracht van inwoners vergroten en (ernstigere) problemen voorkomen.

Basishulp en -ondersteuning/Openbaar vervoer

Terug naar navigatie - Basishulp en -ondersteuning/Openbaar vervoer

Wat willen we bereiken?

Het openbaar vervoer voor AOW-gerechtigden aantrekkelijk houden en daarmee duurzame mobiliteit stimuleren.

Wat gaan we daarvoor doen?

Het openbaar vervoer houden we gratis voor AOW-gerechtigde inwoners.

Basishulp en -ondersteuning/Wijkteams

Terug naar navigatie - Basishulp en -ondersteuning/Wijkteams

Wat willen we bereiken?

Met de wijkteams dragen we bij aan een sterke basisstructuur in de zorg voor de inwoners in de wijk, waarbij we zoveel mogelijk uitgaan van de eigen kracht van individuele inwoners en de kracht van de wijk, maar waar inwoners ook de hulp en ondersteuning krijgen die ze nodig hebben.

Wat gaan we daarvoor doen?

  • De wijkteams zetten nog steviger in op preventief werken, vroegsignalering en het uitvoeren van basiszorg.
  • We organiseren lichte(re), snellere en gerichte jeugdhulp, dicht bij onze inwoners.
  • We intensiveren de samenwerking met onze partners in de wijk.
  • De wijkteams fungeren als stevige verbinding tussen de nuldelijn en de eerste en tweedelijnszorg.
  • De wijkteams bieden partners advies op het gebied van preventie, gezondheid en welzijn.
  • Inwoners actief informeren bij life events en de mogelijke gevolgen hiervan bijvoorbeeld in geval van in een uitkeringssituatie geraken, verlies van partner, pensionering, 18 jaar worden, etc.

Basishulp en -ondersteuning/Inkomensregelingen

Terug naar navigatie - Basishulp en -ondersteuning/Inkomensregelingen

Wat willen we bereiken?

  • Randvoorwaarden bieden voor het vergroten van eigen kracht van de inwoner.
  • Ondersteuning bieden bij bestaanszekerheid.
  • Het bieden van ondersteuning voor deelname aan de samenleving.

Wat gaan we daarvoor doen?

  • We bezien jaarlijks het aanbod van de collectieve zorgverzekering voor minima om te blijven voorzien in de behoefte van de inwoner.
  • We blijven de Ridderkerkpas, waaronder kindpakket, ontwikkelen.
  • Inwoners actief informeren bij levensgebeurtenissen en de mogelijke gevolgen hiervan.

Basishulp en -ondersteuning/Arbeids- en begeleide participatie

Terug naar navigatie - Basishulp en -ondersteuning/Arbeids- en begeleide participatie

Wat willen we bereiken?

We willen dat zo min mogelijk mensen een beroep hoeven te doen op een bijstandsuitkering en wanneer het toch nodig is, dat de periode dan zo kort mogelijk is. Daarnaast zetten we ons in om het aantal mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt zo klein mogelijk te houden.

Wat gaan we daarvoor doen?

  • We versterken de samenwerking van het lokale en regionale Werkgeversservicepunt met betrekking tot de werkgeversdienstverlening.
  • We betrekken plaatselijke werkgevers bij de ontwikkeling van leerlijnen om inwoners naar de arbeidsmarkt toe te leiden.
  • We monitoren het uitkeringsbestand door te segmenteren om betere en gerichte ondersteuning te bieden.
  • We blijven gebruik maken van de regionale tool HalloWerk! waarbij werkgevers en werknemers aan elkaar gekoppeld kunnen worden.
  • We willen meer inwoners die door een beperking niet het minimumloon kunnen verdienen, bereiken en plaatsen met behulp van een garantiebaan, een beschutte werkplek of participatie via dagbesteding.
  • We stimuleren op deelname aan vrijwilligerswerk voor inwoners die (nog) niet aan de slag kunnen in een betaalde functie, zodat hun kennis en ervaring kan worden ingezet voor de samenleving.

Maat- en specialistisch werk/Maatwerkdienstverlening 18+

Terug naar navigatie - Maat- en specialistisch werk/Maatwerkdienstverlening 18+

Wat willen we bereiken?

Wmo

  • We zijn een inclusieve maatschappij met kwalitatief hoogwaardige voorzieningen voor hen die dat nodig hebben.
  • Gezien de verwachte stijging in gebruik, complexiteit en kosten van de zorg zetten we ons de komende periode in om de uitgaven aan maatwerkdienstverlening 18+ in het kader van de Wmo beheersbaar te houden.

Schuldhulpverlening

  • We willen meer inwoners bereiken en ervoor zorgen dat zij ons weten te bereiken.
  • We zorgen voor perspectief voor jongeren met financiële problematiek.
  • We krijgen eerder inzicht in de problematiek van de inwoners.

Wat gaan we daarvoor doen?

Wmo

  • We bouwen voort op de in 2022 geïmplementeerde werkwijze voor Wmo Huishoudelijke ondersteuning, begeleiding en dagbesteding.
  • Het Wmo collectief vervoer besteden wij opnieuw aan.
  • We implementeren de nieuwe overeenkomsten met regionale aanbieders voor beschermd wonen. Tevens zal verder invulling worden gegeven aan ondersteuning in de wijk van mensen met psychische en psychosociale problematiek.

Schuldhulpverlening

  • We zetten in op communicatie.
  • We zetten in op de vroegsignalering.
  • We gaan als gemeente zelf de brede intake uitvoeren als het gaat om de minnelijke regeling waarna we beschikken over de toegang tot schuldhulpverlening.
  • We gaan starten met de uitvoering van de pilot opkopen schulden voor jongeren.
  • We gaan het inkooptraject bepalen voor wat betreft de schuldhulpverlening aan ondernemers.

Maat- en specialistisch werk/Maatwerkdienstverlening 18-

Terug naar navigatie - Maat- en specialistisch werk/Maatwerkdienstverlening 18-

Wat willen we bereiken?

  • Jeugdhulp is nabij en passend en tijdig beschikbaar.
  • We werken samen met onze partners aan een goede toekomst voor onze kinderen.
  • We voorkomen schooluitval.
  • We bieden ruimte voor innovatie.
  • We optimaliseren de kwaliteit van jeugdhulpvervoer.
  • We zetten in op een betere beheersing van de kosten.

Wat gaan we daarvoor doen?

  • Zorgen voor een gezinsgericht aanbod, waarbij er aandacht is voor alle leefgebieden en interventies gericht op de opvoeding.
  • We zetten de samenwerking met huisartsen voort. onder andere door middel van de inzet van de praktijkondersteuner (POH) GGZ Jeugd en breiden waar mogelijk de pilot uit naar andere huisartsenpraktijken.
  • Bij meervoudige (complexe) hulpvragen maken we gebruik van de Doorbraakmethode.
  • De komende jaren willen we de samenwerking met het onderwijs verbeteren, zodat we schooluitval voorkomen en we er gezamenlijk voor.
  • We geven uitvoering aan de ontwikkelagenda Onderwijs en Jeugdhulp. Deze bestaat uit twee onderdelen, namelijk het bieden van jeugdhulp op speciaal onderwijs en het realiseren van een doorgaande ondersteuningslijn (onderwijszorgcontinuüm).
  • Jeugdhulpvervoer kopen we door een aanbesteding opnieuw in.
  • Om beter op de kosten en de capaciteit van jeugdhulp te kunnen sturen willen we meer zicht krijgen in de volumes van jeugdhulp.

Maat- en specialistisch werk/Geëscaleerde zorg 18+

Terug naar navigatie - Maat- en specialistisch werk/Geëscaleerde zorg 18+

Wat willen we bereiken?

We willen bereiken dat mensen met psychische en psychosociale problemen op tijd de hulp krijgen die nodig is om, zo lang dat veilig en verantwoord is, zelfstandig te blijven wonen.

Wat gaan we daarvoor doen?

We werken samen met lokale maatschappelijke partners, zoals politie, woningbouwvereniging, huisartsen en wijkteams om zo vroeg mogelijk signalen van verward gedrag op te pakken. Waar nodig zetten we trajecten in om inwoners die zorg mijden te bereiken. Indien dak- en/of thuisloosheid dreigt en inwoners tussen de wal en het schip dreigen te raken proberen we te helpen om verdere escalatie te voorkomen en ervoor te zorgen dat ze de juiste hulp krijgen. Voor slachtoffers van mensenhandel wordt samengewerkt met het regionale meldpunt vanwaar ook de coördinatie van de zorg plaatsvindt.

Maat- en specialistisch werk/Geëscaleerde zorg 18-

Terug naar navigatie - Maat- en specialistisch werk/Geëscaleerde zorg 18-

Wat willen we bereiken?

  • Jeugdhulp is nabij en passend en tijdig beschikbaar en wachttijden zijn beperkt.
  • Zoveel mogelijk kinderen veilig (thuis) opgroeien.
  • Optimalisering van de samenwerking tussen het zorg-justitieel en het sociaal domein, zodat we gezinnen met veelsoortige problemen kunnen helpen.
  • Efficiëntere sturing van de inzet van jeugdhulp.

Wat gaan we daarvoor doen?

  • Samen met de gemeenten uit de regio Rijnmond geven we uitvoering aan de regio-agenda Nabij en Passend, de landelijke Hervormingsagenda en het Toekomstscenario kind- en gezinsbescherming. Om jeugdhulp nabij en passend te realiseren investeren we in een sterke lokale infrastructuur en realiseren we voldoende preventief aanbod.
  • In 2022 is extra geïnvesteerd in de beschikbaarheid van specialistische jeugdhulp en het beperken van wachttijden. De hiervoor opgestelde werkwijze zal in 2023 verder geïmplementeerd worden en er zal een aandachtsfunctionaris wachttijden vanuit de Gemeenschappelijke Regeling Jeugdhulp Rijnmond (GRJR) worden aangesteld.
  • We optimaliseren de samenwerking met partners in de jeugdbeschermings- en strafketen. Daarbij zetten we in op vroegsignalering.
  • Samen met de regiogemeenten maken we afspraken over het ontwikkelen van indicatoren en het gebruik ervan om te komen tot een uniforme dataset, zodat we meer zicht krijgen op de zorgvraag, het zorgaanbod en cliëntenstromen.

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
Exploitatie Begroting 2022 na wijziging Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026
Lasten
7.1-Basishulp en -ondersteuning
2.5:Openbaar vervoer -459.100 -472.300 -472.400 -472.500 -472.400
6.1:Samenkracht en burgerparticipatie -993.411 -1.015.211 -1.015.211 -1.015.211 -1.015.211
6.2:Wijkteams -4.194.200 -4.383.700 -4.381.500 -4.384.500 -4.377.600
6.3:Inkomensregelingen -17.484.333 -16.247.400 -15.858.300 -15.758.700 -15.658.600
6.4:Begeleide participatie -249.700 -268.100 -268.900 -269.100 -268.600
6.5:Arbeidsparticipatie -3.123.885 -3.420.700 -3.410.800 -3.415.100 -3.405.500
6.6:Maatwerkvoorzieningen (WMO) -1.968.100 -1.984.000 -1.971.700 -1.971.900 -1.971.800
Totaal 7.1-Basishulp en -ondersteuning -28.472.729 -27.791.411 -27.378.811 -27.287.011 -27.169.711
7.2-Preventie en welzijn
4.3:Onderwijsbeleid en leerlingzaken -454.400 -463.400 -462.400 -462.400 -462.400
6.1:Samenkracht en burgerparticipatie -4.208.142 -4.250.442 -4.262.542 -4.652.242 -4.370.442
7.1:Volksgezondheid -1.259.400 -1.386.300 -1.384.800 -1.384.900 -1.384.800
Totaal 7.2-Preventie en welzijn -5.921.942 -6.100.142 -6.109.742 -6.499.542 -6.217.642
7.3-Maatwerk/ specialistisch
6.71:Maatwerkdienstverlening 18+ -11.276.500 -11.202.500 -11.067.100 -11.067.300 -11.067.200
6.72:Maatwerkdienstverlening 18- -10.478.900 -10.867.400 -10.529.100 -10.529.200 -10.529.100
6.81:Geëscaleerde zorg 18+ -100.000 -100.600 -99.300 -99.300 -99.300
6.82:Geëscaleerde zorg 18- -2.207.700 -2.087.300 -1.942.300 -1.942.300 -1.942.300
Totaal 7.3-Maatwerk/ specialistisch -24.063.100 -24.257.800 -23.637.800 -23.638.100 -23.637.900
Totaal Lasten -58.457.771 -58.149.353 -57.126.353 -57.424.653 -57.025.253
Baten
7.1-Basishulp en -ondersteuning
6.3:Inkomensregelingen 14.253.833 13.989.600 13.989.600 13.989.600 13.989.600
6.6:Maatwerkvoorzieningen (WMO) 9.700 9.800 9.800 9.800 9.800
Totaal 7.1-Basishulp en -ondersteuning 14.263.533 13.999.400 13.999.400 13.999.400 13.999.400
7.3-Maatwerk/ specialistisch
6.71:Maatwerkdienstverlening 18+ 545.700 557.400 557.400 557.400 557.400
6.81:Geëscaleerde zorg 18+ 35.200 36.000 36.000 36.000 36.000
Totaal 7.3-Maatwerk/ specialistisch 580.900 593.400 593.400 593.400 593.400
Totaal Baten 14.844.433 14.592.800 14.592.800 14.592.800 14.592.800
Saldo - Lasten en baten -43.613.338 -43.556.553 -42.533.553 -42.831.853 -42.432.453
Stortingen
7.3-Maatwerk/ specialistisch
0.10:Mutaties reserves -1.000.000 0 0 0 0
Totaal 7.3-Maatwerk/ specialistisch -1.000.000 0 0 0 0
Totaal Stortingen -1.000.000 0 0 0 0
Onttrekkingen
7.3-Maatwerk/ specialistisch
0.10:Mutaties reserves 2.057.400 371.000 246.000 246.000 0
Totaal 7.3-Maatwerk/ specialistisch 2.057.400 371.000 246.000 246.000 0
Totaal Onttrekkingen 2.057.400 371.000 246.000 246.000 0
Saldo - Reserves 1.057.400 371.000 246.000 246.000 0

Toelichting Preventie en welzijn/Samenkracht en burgerparticipatie

Terug naar navigatie - Toelichting Preventie en welzijn/Samenkracht en burgerparticipatie

Mantelzorg en vrijwilligersbeleid
In 2023 vervallen ten opzichte van 2022 de incidentele lasten van de doorgeschoven prestatie aanpak bestrijding eenzaamheid en het werkbudget coalitie eenzaamheid Ridderkerk.

Lokaal preventief jeugd
In 2023 vervalt ten opzichte van 2022 het incidentele budget van de pilot praktijkondersteuning huisarts GGZ jeugd. Het incidentele budget is van Lokaal preventief jeugd overgegaan in een structureel budget onder de noemer POH GGZ-Jeugd.
Brede invoering van POH GGZ Jeugd is een van de uitkomsten uit het rapport van de commissie van wijzen naar aanleiding van de arbitrage inzake de financiering van de jeugdzorg en een verplichting uit de Hervormginsagenda en het Regioplan van de GRJR.
In januari 2020 is gestart met pilot 'Praktijkondersteuner Huisarts GGZ-Jeugd' in huisartsenpraktijk Het Doktershuis. De pilot is geëvalueerd en de inzet wordt voortgezet. Van belang is te blijven kijken of dit leidt tot een minder grote stijging van de kosten van de jeugdzorg.

CJG Rijnmond heeft te maken met fors stijgende kosten door de huidige ontwikkelingen. De kosten van de diverse diensten van CJG Rijnmond worden betaald vanuit de budgetten Jeugdgezondheidszorg, Lokaal Preventief Jeugd en de SPUK van het Onderwijsachterstandenbeleid.

Toelichting Preventie en welzijn/Volksgezondheid

Terug naar navigatie - Toelichting Preventie en welzijn/Volksgezondheid

Jeugdgezondheidszorg
CJG Rijnmond heeft te maken met fors stijgende kosten door de huidige ontwikkelingen. Dit heeft direct effect op de kosten van hun dienstverlening. De diensten worden betaald vanuit de budgetten Jeugdgezondheidszorg, Lokaal Preventief Jeugd en het SiSa-voorrangsbeleid. SiSa staat voor Single information, Single audit.

Toelichting Basishulp en -ondersteuning/Inkomensregelingen

Terug naar navigatie - Toelichting Basishulp en -ondersteuning/Inkomensregelingen

Wet BUIG
2023 geeft ten opzichte van 2022 naar verwachting een afname in het aantal bijstandsuitkeringen te zien.
Door extra inzet te plegen op de re-integratie wordt er van uitgegaan dat extra budget, beschikbaar gesteld in de begroting 2022, in vijf jaar gefaseerd volledig afgebouwd kan worden. Hierdoor zijn de lasten in 2023 ten opzichte van 2022 lager.
In 2023 vervalt de doorgeschoven prestatie 2022 betreffende uitvoeringsmiddelen TOZO.

TOZO heroriëntatie
In 2023 vervalt de doorgeschoven prestatie 2022 inzake inzet extra begeleiding voor de doelgroep re-integratie en statushouders.

Kwijtschelding
In 2022 zijn incidentele kosten geraamd voor het kwijtschelden van het vaste tarief van de afvalstoffenheffing voor minima.

Toelichting Maat- en specialistisch werk/Maatwerkdienstverlening 18+

Terug naar navigatie - Toelichting Maat- en specialistisch werk/Maatwerkdienstverlening 18+

Wmo Huishoudelijke verzorging ZIN
In 2022 is incidenteel budget geraamd voor het wegwerken van wachtlijsten.

Per 2023 vervalt de ombuiging afschaffen abonnementstarief volgens Krimpens model. Dit model houdt in dat het inkomen meegewogen wordt bij de beoordeling van een aanvraag. Dit is tegen de regels in van het Wmo 2015.

Wmo Begeleiding en overige in natura
In 2022 is incidenteel budget geraamd voor het wegwerken van wachtlijsten.
In het kader van ombuigingen is voor verlaging van kosten door aanbestedingen Wmo in 2022 rekening gehouden met een half jaar en vanaf 2023 met hele jaren. De verwachting is nu dat de aanbestedingen niet de gewenste verlaging van de kosten zal brengen. Eventuele bijstellingen worden in de tussenrapportages opgenomen.

Toelichting Maat- en specialistisch werk/Maatwerkdienstverlening 18-

Terug naar navigatie - Toelichting Maat- en specialistisch werk/Maatwerkdienstverlening 18-

Specialistische jeugdvoorzieningen in natura
In 2022 is incidenteel budget bijgeraamd voor enerzijds de afrekening vlaktaks over 2019/2020 en anderzijds voor de aanpak van wachtlijsten. In 2023 is over 2020 een incidentele afrekening vlaktaks geraamd.

Lokale jeugdhulp ZIN
In de regiovisie Nabij en Passend is de ambitie uitgesproken dat jongeren meer dan voorheen hulp in de eigen leefomgeving gaan ontvangen. Om dit te realiseren is ervoor gekozen dat de inkoop van een substantieel deel van dag- en ambulante jeugdhulp vanuit perceel D en E van de gemeenschappelijke regeling Jeugdhulp Rijnmond (GRJR) verschuift van het regionale naar het lokale niveau. Dit betekent ook een verschuiving van de financiële verantwoordelijkheid.
Op basis van de begroting van de GRJR zullen de kosten op lokale jeugdhulp vanaf 2023 structureel stijgen. Hiervan kan een deel structureel gedekt worden uit het budget specialistische jeugdhulp.

Op grond van de begroting van Jeugdhulp Rijnmond moet voor het aandeel van Ridderkerk hierin worden bijgeraamd.

Op basis van de aanbesteding zijn de tarieven voor dyslexie verhoogd. De verhoging is berekend op de cliëntaantallen en de bijbehorende uitgaven voor het jaar 2020.
Daarnaast is voor Dagbehandeling en Dagactiviteit een voedingscomponent per dagdeel toegevoegd dit heeft eveneens invloed op de kosten. De verhoging is ook hier berekend op de cliëntaantallen van 2020, waarbij gemiddeld zes dagdelen per week gebruik werd gemaakt van Dagbehandeling of Dagactiviteit voor een periode van vijftig weken.

Toelichting Reserves

Terug naar navigatie - Toelichting Reserves
  • In 2022 is incidentele dekking uit de algemene reserve geraamd voor doorgeschoven prestaties betrekking hebbend op:
    • Inzet wijkteams.
    • Uitvoeringsmiddelen TOZO.
    • TOZO-heroriëntatie.
    • Aanpak bestrijding eenzaamheid.
    • Pilot voorkomen dak- en thuisloosheid.
  • In 2022 wordt een incidentele onttrekking gedaan aan de algemene reserve en gestort in de reserve Innovatiefonds Sociaal Domein. Dit om gedurende vier jaar de innovatielasten te kunnen dekken.
  • De onttrekking aan de reserve Innovatiefonds Sociaal Domein wordt geraamd tot en met 2025, ter dekking van innovatielasten.
  • In 2022 wordt aan de reserve Innovatiefonds Sociaal Domein onttrokken ter dekking van de pilot praktijkondersteuning huisarts GGZ - jeugd.
  • In 2022 en 2023 wordt uit de reserve Innovatiefonds Sociaal Domein de incidentele extra inzet ter voorkoming van problematische schulden gedekt.

Beleidsdocumenten

Terug naar navigatie - Beleidsdocumenten
Document Bestaand beleid Uit te werken beleid Te herzien beleid Nieuw te ontwikkelen beleid
Raad College
Beleidskader Doelgroepenvervoer         X
Beleidsplan integrale handhaving Sociaal domein         X
Beleidsregels Bijzondere Bijstand gemeente Ridderkerk 2021   X   X  
Beleidsregels Jeugdhulp 2018 X        
Beleidsregels Participatiewet, IOAW, IOAZ, Bbz Onderdelen Inkomen, Vermogen, Boeten, Terugvordering & Verhaal, en Regeling Kinderopvang Ridderkerk (2017)   X      
Gemeenschappelijke Regeling Jeugdhulp Rijnmond (2015) X        
Handhavingsverordening uitkeringen (2013) BA - Ridderkerk X        
Integraal beleid Sociaal Domein X        
Nota Gezondheidsbeleid Ridderkerk 2021-2025  X        
Meerjarenplan voor jeugdparticipatie         X
Minimabeleid en Plan Schuldhulpverlening 2020 - 2024 X        
Notitie Vergunninghouders (2020)   X      
Plan Extra inzet voorkomen van problematische schulden gemeente Ridderkerk 2021   X      
Re-integratieverordening Participatiewet Ridderkerk (2018) X        
Regionaal beleidsplan beschermd wonen en maatschappelijke opvang 2022-2026 X        
Regionale samenwerkingsovereenkomst beschermd wonen en maatschappelijke opvang         X
Regiovisie Jeugdhulp regio Rijnmond Nabij en Passend X        
Sociaal Beheer (2019) X        
Uitvoeringsregels 2018 Re-integratie en Tegenprestatie X        
Verordening Beslistermijn Schuldhulpverlening Gemeente Ridderkerk 2021 X        
Verordening individuele studie- en inkomenstoeslag Ridderkerk 2015 X        
Verordening Jeugdhulp 2019 X        
Verordening Leerlingenvervoer 2018 X     X  
Verordening loonkostensubsidie Participatiewet Ridderkerk 2015 X        
Verordening Maatschappelijke Ondersteuning gemeente Ridderkerk 2019 X     X  
Verordening Meedoen Ridderkerk 2021 X     X  
Verordening tegenprestatie Participatiewet Ridderkerk 2015 X        

 

Prestatie-indicatoren

Terug naar navigatie - Prestatie-indicatoren
Nr. Omschrijving Bron Toelichting/Eenheid Waarde
45 Werkloze jongeren. Waarstaatjegemeente.nl % in de leeftijd van 16-22 jaar. 2,0% (2020)
46 Kinderen in uitkeringsgezinnen. Waarstaatjegemeente.nl % kinderen tot 18 jaar dat in een gezin leeft dat van een bijstandsuitkering moet rondkomen. 7,0% (2020)
47 Jongeren met een delict voor de rechter. Waarstaatjegemeente.nl % jongeren van 12-21 jaar. 1,0% (2015)
48 Meldingen kindermishandeling. Waarstaatjegemeente.nl Aantal meldingen van mishandelde kinderen tot 18 jaar dat bij de bureaus Advies- en Meldpunt Kindermishandeling is gemeld. 354
49 Jongeren met jeugdhulp. Waarstaatjegemeente.nl % jongeren met jeugdhulp ten opzichte van alle jongeren tot 18 jaar. 10,1%
50 Jongeren met jeugdbescherming. Waarstaatjegemeente.nl % jongeren met een jeugdbeschermingsmaatregel ten opzichte van alle jongeren tot 18 jaar. 1,0%
51 Jongeren met jeugdreclassering. Waarstaatjegemeente.nl % van alle jongeren van 12-23 jaar. 0,6%
52 Alcohol en drugsmisbruik onder jongeren in Ridderkerk. Gezondheidsmonitor Jeugd Binge-drinken 7,0%/ 25,0%* (2020)
Dronken of aangeschoten 2,7%/ 20,0%* (2019)
Wietgebruik 2,7%/ 2,5%* (2020)
53 Tevredenheid Ridderkerkse cliënten. Cliëntervaringsonderzoek Wmo Score 1-10. 7,5
54 Schoon huis (huishoudelijke hulp). Tevredenheidsonderzoek + Schouwen In %. 91,1%
55 Wmo-cliënten met individuele maatwerkarrangementen Monitor Sociaal Domein Wmo Aantal per 10.000 inwoners. 820,0
56 Banen. Waarstaatjegemeente.nl Aantal per 1.000 inwoners in de leeftijd 15-64 jaar. 758,8
57 Netto arbeidsparticipatie. Waarstaatjegemeente.nl % werkzame beroepsbevolking ten opzichte van de beroepsbevolking. 68,3% (2020)
58 Personen met een bijstandsuitkering. Waarstaatjegemeente.nl Aantal per 10.000 inwoners. 381,2
59 Personen met lopende re-integratietraject. Waarstaatjegemeente.nl Aantal per 10.000 inwoners van 15-64 jaar. 248,3 (2020)
60 Aantal inwoners in Ridderkerk dat in armoede leeft. Gemeente (armoedemonitor) Huishoudens met een laag inkomen (tot 110% van de bijstandsnorm) 1476,0
61 Ridderkerkse uitstroom naar werk. Bestuursrapportage Sociaal Domein In % van de behaalde uitstroom. 33,3%
62 Uitstroom naar werk. Bestuursrapportage Sociaal Domein In % van het klantenbestand. 7,1%
* Meeting gedaan in klas 2 en klas 4; dronken is niet gemeten na 2019.