Programma 3 Verkeer, vervoer en wegen

Verkeer en vervoer

Terug naar navigatie - Verkeer en vervoer

Wat willen we bereiken?

Verkeer, vervoer en mobiliteit
We streven naar een goede bereikbaar centrumgebied, woonwijken en bedrijventerreinen. We zetten daarbij het belang van hoogwaardig openbaar vervoer (HOV), fietsers en voetgangers bovenaan. Tegelijkertijd houden we Ridderkerk ook goed bereikbaar voor de auto.
Tenslotte willen we het elektrisch rijden en onder voorwaarden deelmobiliteit faciliteren. In overlastsituaties grijpen we in om de leefbaarheid in de wijken te waarborgen.

Verkeersveiligheid (wegencategorisering '30, tenzij')
We willen de verkeersveiligheid verbeteren om het risico op verkeersongevallen te verkleinen. We streven ernaar om de 30 km/u-gebieden te verruimen. De weginrichting (aansluiting openbare ruimte op de weg), de functie van de weg in het netwerk en het aansluiten van de weginrichting op de verwachting van de weggebruiker zijn hierin belangrijke aandachtspunten. Zo zorgen we ervoor dat onze wegen en openbare ruimte steeds veiliger worden.

Fiets
We haken nog beter aan op het fietsnetwerk in de regio om de fiets een sterker alternatief te laten zijn. We zorgen voor een aantrekkelijke openbare ruimte en infrastructuur die de beleving van fietser (en voetganger) vooropstelt, maar die ook zorgt voor voldoende veiligheid. De positie van de fiets is echter niet alleen afhankelijk van goede infrastructuur. Dit betekent dat de voordelen van de fiets ten aanzien van gezondheid en duurzaamheid uitgedragen moeten worden. Daarnaast willen we ook dit jaar samen met werkgevers en Samen Bereikbaar inzetten op andere stimuleringsmaatregelen; het moet uitnodigend zijn voor werknemers om de fiets te pakken. Dit kan bijvoorbeeld door fiscale mogelijkheden voor een leasefiets, maar ook fysieke zaken als goede fietsenstallingen, douchemogelijkheden, oplaadvoorzieningen etc.).

Voetganger
We zorgen voor een aantrekkelijke openbare ruimte die de beleving van voetgangers voorop stelt, maar die ook zorgt voor voldoende veiligheid. Dat vraagt om meer fysieke ruimte voor voetgangers en investeringen in de beleving en kwaliteit van de openbare ruimte. Maar ook op de toeleidende infrastructuur moet de voetganger bediend worden met brede trottoirs, optimale oversteekvoorzieningen en voldoende rustmogelijkheden. Ook hiermee dragen we bij aan gezonde en duurzame mobiliteit.

Wat gaan we daarvoor doen?

Verkeer en vervoer

  • We zijn betrokken bij de ontwikkelingen van de grootschalige infrastructuur om ons heen, zoals MIRT-verkenningen A16-Oeververbinding en MIRT-verkenning A15 Papendrecht-Gorinchem. MIRT staat voor Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport.
  • We geven verdere uitvoering aan maatregelen en onderzoeken uit het Mobiliteitsplan en het Ontwikkelperspectief Centrum (centrumring en deelgebieden)
  • We ronden de Uitvoeringsnota Mobiliteit Bolnes af die inzicht geeft in een passende mobiliteitsstrategie bij de voorgenomen ruimtelijke ontwikkelingen in Bolnes.
  • We geven samen met regionale partners uitvoering aan de Mobiliteitsagenda Dutch Fresh Port (Nieuw Reijerwaard) gericht op verkeersafwikkeling, interne mobiliteit en het verminderen van het sluipverkeer.
  • We geven uitvoering aan verduurzaming van mobiliteit vanuit de Klimaatvisie Ridderkerk.
  • We werken aan een verdere uitbreiding van de openbare laadpalen. Daarnaast zal invulling gegeven worden aan de actiepunten uit het Uitvoeringsplan Laadpalen.
  • We maken afspraken met initiatiefnemers bij het realiseren van deelsystemen, zoals deelauto’s, deelscooters of deelfietsen om de overlast in de openbare ruimte te beperken.

Verkeersveiligheid (Uitvoeringsagenda Verkeersveiligheid en Mobiliteitsplan Ridderkerk)

  • We geven uitvoering aan de maatregelen uit de Uitvoeringsagenda Verkeersveiligheid Ridderkerk, zoals deze daarin zijn geprioriteerd.
  • Conform het Mobiliteitsplan Ridderkerk werken we aan uitvoering van ‘30 km/u, tenzij’. Dit betekent dat bij herinrichtingsopgaven (vanuit de verkeersfunctie in het hele netwerk) wordt onderzocht of een weg afgewaardeerd kan worden naar 30 km/u met bijbehorende weginrichting of dat de weg een snelheidsregime van 50 km/u behoudt.
  • We zetten in op verkeersvoorlichting en -educatie voor jongeren en ouderen via de Uitvoeringsagenda Verkeersveiligheid.
  • We zorgen voor een uitgangspuntennotitie voor de toepassing led-verlichting bij voetgangersoversteekplaatsen.
  • We zetten in op camerahandhaving om urgente overlastgevende verkeerssituaties aan te pakken.

Fiets en voetganger

  • We doen nader onderzoek naar ontbrekende schakels in het fiets- en wandelnetwerk.
  • Het gebruik van de (elektrische) fiets stimuleren we door te investeren in de kwaliteit van fietsinfrastructuur (zoals comfortabele lokale en regionale fietspaden, fietsparkeervoorzieningen en goede koppeling met het openbaar vervoer).
  • We stimuleren voetgangers door te blijven investeren in de kwaliteit van de looproutes (trottoirs, oversteekvoorzieningen, bankjes etc.) en een aantrekkelijke en veilige openbare ruimte.

Parkeren

Terug naar navigatie - Parkeren

Wat willen we bereiken?

Het waarborgen van de bereikbaarheid van het autoverkeer door te zorgen voor een goede mix aan mobiliteitsmaatregelen, zowel op het gebied van parkeren als op alternatieve vormen van mobiliteit (bijvoorbeeld fietsparkeren). Parkeren maakt altijd onderdeel uit van een afgewogen gebiedsconcept waarin zowel de ruimtelijke ontwikkeling, als mobiliteit en leefbaarheid zijn meegewogen.

Wat gaan we daarvoor doen?

  • We blijven ervoor zorgen dat vraag en aanbod van parkeerplaatsen past bij de ruimtelijke en maatschappelijk-economische ontwikkelingen (gebiedsconcepten).
  • We ronden de Nota Parkeernormen Ridderkerk af om het parkeren bij nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen beter te waarborgen en juridisch te verankeren via omgevingsplannen.

Openbaar vervoer

Terug naar navigatie - Openbaar vervoer

Wat willen we bereiken?

  • Toename gebruik openbaar vervoer door blijvend in te zetten op Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV-bus) en maatwerkvervoer in Ridderkerk.
  • Versterken exploitatie buslijn 608, 609 en 610.
  • Versterken gebruik van de Waterbus en het Driehoeksveer als aantrekkelijk vervoersalternatief en aanjagen als kans bij gebiedsontwikkelingen.
  • Blijvend inzetten op de samenwerking van de openbaar vervoerrelatie met MRDH, de regio Rotterdam en de Drechtsteden.

Op het gebied van openbaar vervoer is het belangrijk om de inmiddels versterkte regionale positie tussen Rotterdam en Drechtsteden verder uit te bouwen. Snelle en betrouwbare openbaar vervoer verbindingen met Rotterdam en Drechtsteden spelen hierbij een belangrijke rol, ook om invulling te kunnen geven aan de woningbouwopgave. Uiteraard houden we hierbij aandacht voor de sociale factor van het openbaar vervoer in de vorm van ontsluitende buslijnen en maatwerkvervoer om vervoersarmoede tegen te gaan.

Wat gaan we daarvoor doen?

  • We ontwerpen de eerste invoeringsmaatregelen komende uit de HOV Verdiepingsstudie en bijbehorende bestuursovereenkomst als voorbereiding voor daadwerkelijke realisatie. Hiervoor blijven we de samenwerking zoeken met de MRDH en de RET. Daarbij richten we ons op de versterking van ketenmobiliteit. Dit doen we door de invoering van maatregelen om haltes sneller te bereiken (maatwerkvervoer, fiets, lopen, deelmobiliteit) en door meer haltekwaliteit te bieden aan de ov-reizigers.
  • We willen in overleg met de provincie Zuid-Holland en de exploitant van de waterbus de mogelijkheden verkennen om Ridderkerk nog sterker aan te haken op de Waterbus, bijvoorbeeld door een extra waterbushalte bij Bolnes te onderzoeken. We blijven in overleg om de kwaliteit van de waterbushalte voor de reizigers te vergroten, om daarmee het gebruik te stimuleren (voldoende wachtcomfort, reisinformatie en het bieden van goede stallingsvoorzieningen voor (deel)fietsen).
  • Samen met de RET wordt onderzocht op welke manier het ontsluitend busnet verbeterd kan worden in relatie tot de invoering van HOV-busverbindingen. Hierbij willen we nadrukkelijker aandacht voor de verbinding met Dordrecht. Mogelijk vraagt dit ook om oplossingen in het kader van maatwerkvervoer (bijvoorbeeld buurtbus).
  • Maatwerkvervoer met buurtbussen kunnen worden ingezet daar waar geen regulier busvervoer is, of op tijdstippen dat reguliere buslijnen niet rendabel blijken. De bestaande buurtbuslijnen worden voortgezet en waar mogelijk geoptimaliseerd. Voor lijn 610 (Barendrecht - Keizerswaard via Waterschap en Cornelisland) wordt de route en de frequentie geëvalueerd. Bezien wordt of lijn 610 kan worden aangevuld met een directe verbinding tussen Ridderkerk en Barendrecht NS-station.

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
Exploitatie Begroting 2022 na wijziging Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026
Lasten
2.1:Verkeer en vervoer -8.376.500 -8.756.500 -9.210.900 -9.750.900 -9.861.700
2.2:Parkeren -272.100 -276.100 -326.400 -311.000 -308.400
2.3:Recreatieve havens -36.600 -39.300 -39.500 -39.500 -39.400
2.4:Economische havens en waterwegen -1.061.950 -619.000 -624.000 -629.100 -634.200
2.5:Openbaar vervoer -362.600 -348.300 -352.500 -352.100 -351.700
Totaal Lasten -10.109.750 -10.039.200 -10.553.300 -11.082.600 -11.195.400
Baten
2.1:Verkeer en vervoer 1.062.800 1.193.200 758.200 255.200 205.200
2.4:Economische havens en waterwegen 167.800 167.800 167.800 167.800 167.800
2.5:Openbaar vervoer 127.700 131.700 126.700 126.700 126.700
Totaal Baten 1.358.300 1.492.700 1.052.700 549.700 499.700
Saldo - Lasten en baten -8.751.450 -8.546.500 -9.500.600 -10.532.900 -10.695.700
Stortingen
0.10:Mutaties reserves -1.016.400 -1.156.300 -1.117.600 -1.117.600 -1.117.600
Totaal Stortingen -1.016.400 -1.156.300 -1.117.600 -1.117.600 -1.117.600
Onttrekkingen
0.10:Mutaties reserves 2.581.900 1.793.300 1.384.500 1.385.200 1.385.800
Totaal Onttrekkingen 2.581.900 1.793.300 1.384.500 1.385.200 1.385.800
Saldo - Reserves 1.565.500 637.000 266.900 267.600 268.200

Toelichting Verkeer en vervoer

Terug naar navigatie - Toelichting Verkeer en vervoer

Planmatig onderhoud wegen
In 2023 vervallen incidentele lasten 2022 betreffende de doorgeschoven prestaties stil asfalt Burgemeester de Zeeuwstraat, Geerlaan, Sportlaan en herstel verhardingen Pruimendijk.
Toename van de kapitaallasten door ontwikkeling van het centrumgebied.

Aanleg glasvezelnetwerk
Zoals opgenomen in de overeenkomsten zijn in 2023 de geraamde incidentele inkomsten betreffende de aanleg van het glasvezelnetwerk hoger ten opzichte van 2022.

Civiele kunstwerken
In 2023 vervalt de doorgeschoven prestatie 2022 betreffende tijdelijke maatregelen en advies inzake damwand Werfkade.
Toename van de kapitaallasten door het geluidsscherm A15.

Planmatig onderhoud openbare verlichting
In 2022 zijn incidenteel hogere energiekosten voor openbare verlichting geraamd.
Vanaf 2023 begroten we extra energiekosten bovenop de verhoging die in 2022 al is doorgevoerd. Deze kosten zijn nauwelijks beïnvloedbaar en worden structureel meegenomen.

Mobiliteitsplan
Ten opzichte van 2022 vervallen vanaf 2023 incidentele kosten van het Mobiliteitsplan.

Toelichting Reserves

Terug naar navigatie - Toelichting Reserves
  • In 2023 is ten opzichte van 2022 de storting in de reserve onderhoud verhardingen hoger in verband met hogere uitgaven voor de aanleg van geluidsreducerend asfalt. Daarnaast is de storting voor het onderhoud van het geluidsreducerend asfalt hoger, omdat dit asfalt sneller slijt en hierdoor eerder vervangen moet worden. Een en ander is verwerkt op basis van het actieplan Geluid.
  • In verband met indexering van onderhoudsbudgetten wordt ook de storting in en onttrekking aan de reserve verharding, ter dekking hiervan, opgehoogd.
  • Ter dekking van doorgeschoven prestatie uit de Jaarstukken 2021 voor baggerwerkzaamheden in de haven wordt aan de reserve baggeren haven onttrokken.
  • In 2022 zijn incidentele onttrekkingen aan de algemene reserve geraamd ter dekking van doorgeschoven prestaties voor:
    • Uitvoering van het mobiliteitsplan.
    • Herstel damwand Werfkade/Ankerplaats.
    • Ontmanteling baggerdepot Oudelande.
    • Project hoogwaardig openbaar vervoer.
  • Vanaf 2023 is een jaarlijkse onttrekking geraamd uit de afschrijvingsreserve Geluidsscherm West A15/A16.

Beleidsdocumenten

Terug naar navigatie - Beleidsdocumenten
Document Bestaand beleid Uit te werken beleid Te herzien beleid Nieuw te ontwikkelen beleid
Raad College
Algemene Verordening Ondergrondse Infrastructuur X        
Gladheidsbestrijdingsplan 2021 - 2022   X      
Handboek Openbare Ruimte Centrum Ridderkerk (2021)   X      
Handboek Openbare Ruimte Ridderkerk (2015)   X   X  
Havenverordening gemeente 2007 X        
Mobiliteitsplan Ridderkerk (2020) X        
Nota Parkeernormen Ridderkerk (2022)         X
Ontwikkelperspectief Centrum Ridderkerk 2035 (2020) X        
Uitvoeringsagenda Verkeersveiligheid Ridderkerk (2021) X        
HOV Verdiepingsstudie Rotterdam-Ridderkerk (2021) X        
Verkeersplan Ridderkerk 2011 - 2015, Module Parkeren X        
Verordening Haven- en Kadegeld 2022 X        
Laadvisie Ridderkerk (2021)   X      
Voorkeursbesluit HOV netwerk Rotterdam-Ridderkerk Drechtsteden (2020) X        

Prestatie-indicatoren

Terug naar navigatie - Prestatie-indicatoren
Nr. Omschrijving Bron Toelichting/Eenheid Waarde
25 Waardering bereikbaarheid bedrijfslocaties voor bevoorrading. Ondernemerspeiling Score 1-10. 7,2 (2019)
26 Mate waarin inwoners tevreden zijn over de bereikbaarheid. Burgerpeiling % inwoners dat tevreden of heel tevreden is. 84,0%
27 Bereikbaarheid met de auto. Burgerpeiling Score 1-10. 8,0
28 Bereikbaarheid met het openbaar vervoer. Burgerpeiling Score 1-10. 6,6
29 Hoe wordt de verkeersveiligheid ervaren/beleving aantal onveilige verkeerssituaties in de buurt. Burgerpeiling % inwoners die vaak onveilige verkeerssituaties ervaren. 23,0%