Wat willen we bereiken?
Verkeer, vervoer en mobiliteit
We streven naar een goede bereikbaar centrumgebied, woonwijken en bedrijventerreinen. We zetten daarbij het belang van hoogwaardig openbaar vervoer (HOV), fietsers en voetgangers bovenaan. Tegelijkertijd houden we Ridderkerk ook goed bereikbaar voor de auto.
Tenslotte willen we het elektrisch rijden en onder voorwaarden deelmobiliteit faciliteren. In overlastsituaties grijpen we in om de leefbaarheid in de wijken te waarborgen.
Verkeersveiligheid (wegencategorisering '30, tenzij')
We willen de verkeersveiligheid verbeteren om het risico op verkeersongevallen te verkleinen. We streven ernaar om de 30 km/u-gebieden te verruimen. De weginrichting (aansluiting openbare ruimte op de weg), de functie van de weg in het netwerk en het aansluiten van de weginrichting op de verwachting van de weggebruiker zijn hierin belangrijke aandachtspunten. Zo zorgen we ervoor dat onze wegen en openbare ruimte steeds veiliger worden.
Fiets
We haken nog beter aan op het fietsnetwerk in de regio om de fiets een sterker alternatief te laten zijn. We zorgen voor een aantrekkelijke openbare ruimte en infrastructuur die de beleving van fietser (en voetganger) vooropstelt, maar die ook zorgt voor voldoende veiligheid. De positie van de fiets is echter niet alleen afhankelijk van goede infrastructuur. Dit betekent dat de voordelen van de fiets ten aanzien van gezondheid en duurzaamheid uitgedragen moeten worden. Daarnaast willen we ook dit jaar samen met werkgevers en Samen Bereikbaar inzetten op andere stimuleringsmaatregelen; het moet uitnodigend zijn voor werknemers om de fiets te pakken. Dit kan bijvoorbeeld door fiscale mogelijkheden voor een leasefiets, maar ook fysieke zaken als goede fietsenstallingen, douchemogelijkheden, oplaadvoorzieningen etc.).
Voetganger
We zorgen voor een aantrekkelijke openbare ruimte die de beleving van voetgangers voorop stelt, maar die ook zorgt voor voldoende veiligheid. Dat vraagt om meer fysieke ruimte voor voetgangers en investeringen in de beleving en kwaliteit van de openbare ruimte. Maar ook op de toeleidende infrastructuur moet de voetganger bediend worden met brede trottoirs, optimale oversteekvoorzieningen en voldoende rustmogelijkheden. Ook hiermee dragen we bij aan gezonde en duurzame mobiliteit.
Wat gaan we daarvoor doen?
Verkeer en vervoer
- We zijn betrokken bij de ontwikkelingen van de grootschalige infrastructuur om ons heen, zoals MIRT-verkenningen A16-Oeververbinding en MIRT-verkenning A15 Papendrecht-Gorinchem. MIRT staat voor Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport.
- We geven verdere uitvoering aan maatregelen en onderzoeken uit het Mobiliteitsplan en het Ontwikkelperspectief Centrum (centrumring en deelgebieden)
- We ronden de Uitvoeringsnota Mobiliteit Bolnes af die inzicht geeft in een passende mobiliteitsstrategie bij de voorgenomen ruimtelijke ontwikkelingen in Bolnes.
- We geven samen met regionale partners uitvoering aan de Mobiliteitsagenda Dutch Fresh Port (Nieuw Reijerwaard) gericht op verkeersafwikkeling, interne mobiliteit en het verminderen van het sluipverkeer.
- We geven uitvoering aan verduurzaming van mobiliteit vanuit de Klimaatvisie Ridderkerk.
- We werken aan een verdere uitbreiding van de openbare laadpalen. Daarnaast zal invulling gegeven worden aan de actiepunten uit het Uitvoeringsplan Laadpalen.
- We maken afspraken met initiatiefnemers bij het realiseren van deelsystemen, zoals deelauto’s, deelscooters of deelfietsen om de overlast in de openbare ruimte te beperken.
Verkeersveiligheid (Uitvoeringsagenda Verkeersveiligheid en Mobiliteitsplan Ridderkerk)
- We geven uitvoering aan de maatregelen uit de Uitvoeringsagenda Verkeersveiligheid Ridderkerk, zoals deze daarin zijn geprioriteerd.
- Conform het Mobiliteitsplan Ridderkerk werken we aan uitvoering van ‘30 km/u, tenzij’. Dit betekent dat bij herinrichtingsopgaven (vanuit de verkeersfunctie in het hele netwerk) wordt onderzocht of een weg afgewaardeerd kan worden naar 30 km/u met bijbehorende weginrichting of dat de weg een snelheidsregime van 50 km/u behoudt.
- We zetten in op verkeersvoorlichting en -educatie voor jongeren en ouderen via de Uitvoeringsagenda Verkeersveiligheid.
- We zorgen voor een uitgangspuntennotitie voor de toepassing led-verlichting bij voetgangersoversteekplaatsen.
- We zetten in op camerahandhaving om urgente overlastgevende verkeerssituaties aan te pakken.
Fiets en voetganger
- We doen nader onderzoek naar ontbrekende schakels in het fiets- en wandelnetwerk.
- Het gebruik van de (elektrische) fiets stimuleren we door te investeren in de kwaliteit van fietsinfrastructuur (zoals comfortabele lokale en regionale fietspaden, fietsparkeervoorzieningen en goede koppeling met het openbaar vervoer).
- We stimuleren voetgangers door te blijven investeren in de kwaliteit van de looproutes (trottoirs, oversteekvoorzieningen, bankjes etc.) en een aantrekkelijke en veilige openbare ruimte.