Paragraaf 5 Bedrijfsvoering

Bedrijfsvoering

Terug naar navigatie - Bedrijfsvoering

De bedrijfsvoering wordt vanaf 1 januari 2014 door de BAR-organisatie uitgevoerd. Voor een toelichting op de bedrijfsvoering verwijzen wij u naar de begroting 2023 van de BAR-organisatie.
De bijdrage aan onze organisatie voor de bedrijfsvoering wordt getoond in onderstaande tabel. Deze bedragen wijken af van de bedragen genoemd in de begroting en tussenrapportage van de BAR-organisatie. Dit is het gevolg van nieuw mutaties die nog niet in de begroting van de BAR-organisatie zijn verwerkt.

Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026
Bijdrage GR BAR-organisatie 34.913.850 34.742.750 34.666.050 34.522.250

Arbeidsmarkt
Ten aanzien van de realisatie van de collegeprogramma’s signaleert de BAR-organisatie dat, vanwege de spanning op de arbeidsmarkt, de bestuurlijke ambities onder druk kunnen komen te staan. Op dit moment zien zij dat er veel vraag is naar mensen en een beperkt aanbod. Hierdoor wordt het steeds moeilijker om de juiste mensen in te huren voor de realisatie van de programma’s. Dit ondanks dat het programmabudget toereikend is. Dit kan betekenen dat het bestuur van de BAR-organisatie genoodzaakt wordt om scherp te prioriteren. Hierover zullen daar waar nodig, de gesprekken gevoerd worden om te komen tot keuzes.

Verdeling van de BAR-bijdrage over de taakvelden

Terug naar navigatie - Verdeling van de BAR-bijdrage over de taakvelden

Van de gehele BAR-bijdrage wordt de bijdrage voor personeelskosten verdeeld over de taakvelden. De overhead wordt niet verdeeld.

Programma/taakveld Begroting 2022 na wijziging Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026
1 Bestuur en (overheids)participatie
0.1:Bestuur 18.604.700 20.748.700 20.595.300 20.628.600 20.556.500
0.2:Burgerzaken -682.400 -753.500 -742.700 -743.900 -741.400
Totaal 1 Bestuur en (overheids)participatie 17.922.300 19.995.200 19.852.600 19.884.700 19.815.100
2 Veiligheid
1.1:Crisisbeheersing en brandweer -74.400 -82.700 -83.000 -83.100 -82.900
1.2:Openbare orde en veiligheid -955.600 -1.089.100 -1.093.000 -1.094.700 -1.090.500
Totaal 2 Veiligheid -1.030.000 -1.171.800 -1.176.000 -1.177.800 -1.173.400
3 Verkeer, vervoer en wegen
2.1:Verkeer en vervoer -1.780.300 -1.985.700 -1.956.500 -1.960.100 -1.952.800
2.2:Parkeren -82.300 -84.200 -84.100 -84.100 -84.000
2.3:Recreatieve havens -36.600 -39.300 -39.500 -39.500 -39.400
2.4:Economische havens en waterwegen -39.400 -41.600 -41.200 -41.300 -41.200
2.5:Openbaar vervoer -5.100 -6.500 -6.500 -6.500 -6.500
Totaal 3 Verkeer, vervoer en wegen -1.943.700 -2.157.300 -2.127.800 -2.131.500 -2.123.900
4 Economische zaken
0.2:Burgerzaken -208.600 -264.900 -258.400 -259.300 -257.400
0.3:Beheer overige gebouwen en gronden -291.900 -311.900 -311.400 -311.800 -311.100
3.1:Economische ontwikkeling -161.400 -180.600 -178.300 -178.600 -177.900
3.3:Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen -66.800 -76.700 -77.200 -77.300 -77.000
3.4:Economische promotie -26.900 -29.600 -29.700 -29.800 -29.700
Totaal 4 Economische zaken -755.600 -863.700 -855.000 -856.800 -853.100
5 Onderwijs
4.1:Openbaar basisonderwijs -15.000 -16.700 -16.800 -16.800 -16.700
4.3:Onderwijsbeleid en leerlingzaken -55.000 -54.500 -52.500 -52.600 -52.500
Totaal 5 Onderwijs -70.000 -71.200 -69.300 -69.400 -69.200
6 Cultuur, sport en groen
5.1:Sportbeleid en activering -37.100 -37.900 -36.100 -36.200 -36.200
5.3:Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie -20.900 -21.800 -20.700 -20.700 -20.600
5.4:Musea -15.000 -16.700 -16.800 -16.800 -16.700
5.5:Cultureel erfgoed -75.700 -83.500 -83.100 -83.200 -83.000
5.6:Media -36.400 -38.600 -38.700 -38.700 -38.600
5.7:Openbaar groen en (openlucht) recreatie -1.877.100 -2.105.800 -2.079.200 -2.082.900 -2.075.000
Totaal 6 Cultuur, sport en groen -2.062.200 -2.304.300 -2.274.600 -2.278.500 -2.270.100
7 Sociaal domein
2.5:Openbaar vervoer -21.800 -25.400 -25.500 -25.600 -25.500
4.3:Onderwijsbeleid en leerlingzaken -29.100 -28.800 -27.800 -27.800 -27.800
6.1:Samenkracht en burgerparticipatie -59.800 -59.400 -54.800 -54.900 -54.800
6.2:Wijkteams -1.846.100 -2.062.700 -2.060.500 -2.063.500 -2.056.600
6.3:Inkomensregelingen -184.700 -176.300 -162.200 -162.600 -162.500
6.4:Begeleide participatie -169.200 -185.800 -186.600 -186.800 -186.300
6.5:Arbeidsparticipatie -2.183.400 -2.479.300 -2.469.400 -2.473.700 -2.464.100
6.6:Maatwerkvoorzieningen (WMO) -762.300 -755.900 -746.700 -746.900 -746.800
6.71:Maatwerkdienstverlening 18+ -88.100 -85.200 -78.500 -78.700 -78.600
6.72:Maatwerkdienstverlening 18- -215.600 -215.300 -211.800 -211.900 -211.800
6.81:Geëscaleerde zorg 18+ -24.200 -23.100 -21.800 -21.800 -21.800
6.82:Geëscaleerde zorg 18- -43.500 -42.100 -40.700 -40.700 -40.700
7.1:Volksgezondheid -37.000 -36.500 -35.000 -35.100 -35.000
Totaal 7 Sociaal domein -5.664.800 -6.175.800 -6.121.300 -6.130.000 -6.112.300
8 Gezondheid en duurzaamheid
1.2:Openbare orde en veiligheid -118.700 -138.600 -139.200 -139.500 -138.900
7.1:Volksgezondheid -2.400 -2.300 -1.800 -1.800 -1.800
7.2:Riolering -633.800 -729.800 -731.700 -733.000 -730.000
7.3:Afval -378.700 -433.800 -435.700 -436.400 -434.700
7.4:Milieubeheer -267.300 -294.800 -290.000 -290.500 -289.500
Totaal 8 Gezondheid en duurzaamheid -1.400.900 -1.599.300 -1.598.400 -1.601.200 -1.594.900
9 Ruimtelijke ontwikkeling, wonen en maatschappelijk
0.3:Beheer overige gebouwen en gronden -508.700 -597.900 -597.500 -598.700 -595.900
3.2:Fysieke bedrijfsinfrastructuur -128.500 -145.700 -146.100 -146.300 -145.800
4.2:Onderwijshuisvesting -235.000 -268.800 -270.500 -270.900 -269.900
5.2:Sportaccommodaties -369.200 -414.600 -410.800 -411.500 -410.000
7.5:Begraafplaatsen en crematoria -556.800 -630.000 -626.300 -627.400 -625.000
8.1:Ruimte en leefomgeving -1.327.200 -1.485.600 -1.474.300 -1.476.700 -1.471.400
8.3:Wonen en bouwen -1.220.300 -1.383.700 -1.380.100 -1.382.200 -1.376.900
Totaal 9 Ruimtelijke ontwikkeling, wonen en maatschappelijk -4.345.700 -4.926.300 -4.905.600 -4.913.700 -4.894.900
13 Buiten programma's
0.5:Treasury -60.000 -68.700 -69.100 -69.300 -69.000
0.61:OZB woningen -274.300 -305.200 -303.900 -304.300 -303.300
0.62:OZB niet-woningen -151.000 -167.700 -166.700 -167.000 -166.400
0.63:Parkeerbelasting -15.000 -16.100 -16.100 -16.200 -16.100
0.64:Belastingen overig -136.200 -154.700 -155.600 -155.800 -155.300
0.8:Overige baten en lasten -12.900 -13.100 -13.200 -13.200 -13.200
Totaal 13 Buiten programma's -649.400 -725.500 -724.600 -725.800 -723.300

Uurtarief

Terug naar navigatie - Uurtarief

Uurtarieven personeel
Aan de hand van gegevens uit de BAR-begroting 2023 en huisvestingskosten uit de gemeentebegroting 2022 worden een tweetal uurtarieven berekend. Het eerste tarief is een basis-uurtarief dat gebruikt wordt voor het in rekening brengen van kosten bij derden en schadegevallen. Het tweede tarief is een uurtarief voor toerekening aan grondexploitatieplannen (grexen), investeringen en afrekeningen (subsidie)projecten op basis van tijdschrijven.

I. Basis-uurtarief 2023
A. Aantal fte - personeelsformatie BAR begroting 2023 836,3
B. Productieve uren per fte 1.450
C. Aantal productieve uren per jaar (A. x B.) 1.212.635
D. Netto lasten volgens BAR begroting 2023 € 77.056.100
E. Basis uurtarief personeel excl huisvesting (D. / C.) € 63,54
F. Tarief huisvesting per uur - basis gemeentebegrotingen 2022 € 0,67
G. Basis-uurtarief personeel (afgerond op hele euro's) E. + F. € 64,00
II. Uurtarief grexen, investeringen, (subsidie)projecten en tijdschrijven 2023
A. Productieve uren per jaar o.b.v. tijdschrijven (12 fte) 13.100
B. Lasten volgens toe te rekenen taakvelden incl. toerekening overhead € 1.167.146
C. Uurtarief (B. / A.) € 89,10
D. Tarief huisvesting per uur - basis gemeentebegrotingen 2022 € 0,67
E. Uurtarief grexen, investeringen, (subsidie)projecten (afgerond op hele euro's) C. + D. € 90,00

Openbaarheid

Terug naar navigatie - Openbaarheid
De Wet Open Overheid (Woo), ingangsdatum 1 mei 2022, legt aan bestuursorganen een aantal verplichtingen op. Eén van deze verplichtingen betreft het geven van een impuls aan openbaarheid door in de begroting en het verantwoordingsverslag in de jaarstukken aan te geven hoe rekening wordt gehouden met de bepalingen uit de Woo. Dit onderdeel is de invulling van deze verplichting in de begroting 2023.
 
De Wet Open Overheid kent, samengevat, een viertal belangrijke aspecten:
 
  1. De verplichting voor ieder bestuursorgaan om een Woo-contactfunctionaris aan te wijzen.
  2. Verplichtingen gericht op passieve openbaarmaking.
  3. Verplichtingen gericht op actieve openbaarmaking.
  4. Het op orde brengen van de (digitale) informatiehuishouding.
Het kabinet heeft in de meicirculaire gemeentefonds 2021 zowel incidenteel als structureel budget opgenomen voor de implementatie van de Woo. Ook voor 2023 is budget beschikbaar.
 
Woo-contactfunctionaris
De Woo-contactfunctionaris is een nieuwe rol die per 1 mei 2022 per bestuursorgaan aangewezen dient te zijn. In 2023 zullen rol en positie worden geëvalueerd en indien nodig herijkt op basis van de ervaringen die zijn opgedaan in de tweede helft van 2022.
 
Passieve openbaarmaking
De Wet Open Overheid is de opvolger van de Wet Openbaarheid van Bestuur (Wob). Op het gebied van passieve openbaarmaking (Wob- of Woo-verzoeken) kent de Woo de nodige veranderingen ten opzichte van de Wob. De werkwijze en doorlooptijd van verzoeken tot (passieve) openbaarmaking van informatie onder de Wet open overheid worden in 2023 geëvalueerd. Uitgangspunten daarbij zijn transparantie en snelheid. Naar aanleiding van de evaluatie zal een begin worden gemaakt met verdere optimalisatie.
 
Actieve openbaarmaking
De Woo stelt de verplichting om elf benoemde informatiecategorieën actief te publiceren. Deze verplichting zal niet voor alle elf categorieën tegelijk gelden. Over de ingangsdatum is nog geen zekerheid tijdens het schrijven van dit onderdeel Openbaarheid, maar naar verwachting zullen begin 2023 de eerste categorieën gepubliceerd moeten worden.
In 2023 zullen wij zorgen dat wij voldoen aan de Woo door de op dat moment verplichte informatiecategorieën actief te publiceren. Ook zal in 2023 worden aangesloten op PLOOI (Platform Open Overheidsinformatie) zoals de Wet Open Overheid voorschrijft. Verder zal het proces van actieve openbaarmaking worden vormgegeven, zodat we op efficiënte, veilige, en AVG-conforme wijze kunnen publiceren. Tot slot is het beleidsvoornemen om in 2023 kritisch te blijven kijken naar de motivering betreffende eventuele geheimhouding van documenten. Dit met als doel te blijven werken aan de intentie van de wet: openbaarheid en transparantie.
 
Informatiehuishouding op orde
De Woo verplicht dat de digitale informatiehuishouding binnen acht jaar op orde wordt gebracht. Dit betekent dat er op basis van een op te stellen meerjarenplan maatregelen moeten worden genomen om informatiebestanden duurzaam toegankelijk te maken en te houden. In 2023 zullen wij daarom doorgaan met het uitvoeren van de maatregelen, zoals die in het in 2022 opgestelde meerjarenplan beschreven staan. Deze maatregelen houden rekening met de principes van Common Ground en het uitgangspunt ‘archiveren by design’.