Paragraaf 1 Lokale heffingen

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

In deze paragraaf staat informatie over de gemeentelijke belastingen en gebonden heffingen, het beleid rondom de lokale heffingen, een overzicht van de tarieven, een beschrijving van het kwijtscheldingsbeleid en de lokale lastendruk in het tijdvak 2023-2026.

Algemene uitgangspunten lokale heffingen

Terug naar navigatie - Algemene uitgangspunten lokale heffingen

In de Belastingnota 2020 zijn de uitgangspunten vastgelegd voor de heffing en inning van gemeentelijke belastingen, overige heffingen en het tarievenbeleid.

Woonlasten en tarieven
De gemeentelijke woonlasten bestaan uit de uitgaven van burgers aan onroerendezaakbelastingen (OZB), afvalstoffenheffing en rioolheffing. In deze paragraaf wordt ter vergelijking een overzicht gegeven van de woonlasten van omliggende gemeenten.

Inflatiecorrectie
Voor de OZB-tarieven geldt dat de lokale lasten niet meer dan trendmatig zullen stijgen (inflatiecorrectie). Overeenkomstig de uitgangspunten voor de begroting in de Kaderbrief 2023 is de zogenoemde inflatiecorrectie (gebaseerd op de geharmoniseerde consumentenprijsindex (HICP)) voor 2023 ten opzichte van 2022 2,2%.
De gebonden heffingen (Afvalstoffenheffing, Rioolheffing, Lijkbezorgingsrechten, Marktgelden en Leges) mogen wettelijk maximaal 100% kostendekkend zijn, inclusief toe te rekenen compensabele btw, mutaties in voorzieningen en reserves en toe te rekenen kosten voor overhead.

De kosten van oninbare vorderingen en de kosten voor de uitvoering van het kwijtscheldingsbeleid zijn doorberekend in de tarieven. De perceptiekosten die genoemd worden bij de onderbouwing van de tarieven voor de verschillende heffingen hebben betrekking op de lasten die heffing en invordering met zich meebrengen.

Uitvoering belastingtaken door SVHW
De uitvoering van de heffing en inning van gemeentelijke belastingen en de Wet WOZ wordt met ingang van 2023 uitbesteed aan het Samenwerkingsverband Vastgoed Heffing en Waardebepaling (SVHW). Daar hoort ook de behandeling van verzoeken voor kwijtschelding gemeentelijke belastingen bij. Tenslotte verzorgt SVHW tevens de waardebepaling in het kader van de Wet Waardering Onroerende Zaken (Wet WOZ).

Overzicht geraamde belastingen en lokale heffingen

Terug naar navigatie - Overzicht geraamde belastingen en lokale heffingen

Hierna treft u een totaaloverzicht aan van in de begroting geraamde opbrengsten van de ongebonden heffingen en de gebonden heffingen. Deze laatst genoemde heffingen zijn wettelijk gebonden aan de norm van maximaal 100% kostendekkendheid.

Ongebonden heffingen Rekening Begroting Meerjarenraming
2021 2022 2023 2024 2025 2026
Onroerende zaakbelastingen 12.090.099 12.421.700 12.694.000 13.312.700 13.546.900 13.916.100
Reclamebelasting 263.596 114.700 0 0 0 0
Baatbelasting 1.946 1.300 1.300 1.300 1.300 1.300
Straatparkeren/parkeerboetes 342.840 407.200 407.200 407.200 407.200 407.200
Gebonden heffingen Rekening Begroting Meerjarenraming
2021 2022 2023 2024 2025 2026
Afvalstoffenheffing 6.107.746 6.775.200 7.442.000 7.720.800 7.751.500 7.758.700
Rioolheffing 4.199.702 4.408.800 4.997.100 5.259.100 5.471.600 5.752.100
Lijkbezorgingsrechten 885.655 772.400 795.400 819.300 819.300 819.300
Leges burgerzaken 592.281 527.300 510.100 510.100 510.100 510.100
Leges omgevings- en APV-vergunning 1.156.561 932.500 1.191.600 864.400 864.400 864.400
Marktgelden 31.960 38.800 33.500 33.500 33.500 33.500

Algemene beleidsontwikkelingen

Terug naar navigatie - Algemene beleidsontwikkelingen

Benchmark woonlasten
Voor de benchmark maken we gebruik van het Coelo. De benchmark beoogt, door middel van meer vergelijking de informatievoorziening over de ontwikkeling van de lokale lasten te bevorderen, zodat hiermee door de gemeenten ten aanzien van de keuzes omtrent de ontwikkeling van de lokale lasten rekening gehouden kan worden. De benchmark vergelijkt voor alle gemeenten de hoogte van de woonlasten voor meerpersoonshuishoudens met een koopwoning. De benchmark woonlasten provincie Zuid-Holland wordt hiervoor gebruikt.

Kostenonderbouwing tarieven
Het Besluit begroting en verantwoording voor provincies en gemeenten (BBV) schrijft voor dat in de paragraaf Lokale heffingen kostenonderbouwingen voor belastingtarieven zijn opgenomen. Dit geldt met name voor de gebonden heffingen. In deze paragraaf zijn de kostenonderbouwingen opgenomen. Deze geven inzicht in hoe de geraamde baten en de geraamde lasten met elkaar in verhouding staan.

Opslag voor kosten overhead in de tarievenberekening
Onderdeel van de begrotingsregels zijn richtlijnen voor de berekening van de overhead. De overhead wordt binnen de gemeentelijke begrotingen afzonderlijk zichtbaar gemaakt. In overeenstemming met de nieuwe regels met betrekking tot de berekening van de overhead en de toe te rekenen kosten conform de financiële verordening van Ridderkerk, wordt een opslag voor de kosten van overhead meegenomen in de tarievenberekening.

Het jaarlijkse percentage aan toerekenbare overhead wordt berekend door de totale overheadkosten vanuit de BAR-begroting en (deels) gemeentebegroting te delen door de overblijvende directe kosten van de BAR-begroting. Het berekende overheadpercentage per gemeente wordt vervolgens als toeslag berekend over de directe personeelslasten die specifiek aan de heffing/het tarief zijn toe te schrijven.

Tarieven 2023

Terug naar navigatie - Tarieven 2023

Onroerendezaakbelastingen (OZB)
Omdat de uitkomsten van de hertaxatie voor de begroting 2023 nog niet bekend zijn, wordt in deze begroting gerekend met de (geactualiseerde) waarde-gegevens van 2022 en de geschatte waardeontwikkeling van woningen en niet-woningen. De verwachting is dat de gemiddelde WOZ-waarde van woningen en niet-woningen stijgt met respectievelijk 11% en 1%. Hiervan uitgaande is de totale waarde van alle onroerende zaken (woningen en niet-woningen) berekend op € 8.281.819.000. Uitgaande van deze geschatte totale WOZ-waarden is de totale OZB-opbrengst in 2023 berekend op € 12.694.000.
Op basis van de hiervoor vermelde cijfers zien de berekende tarieven er hierna als volgt uit:

Tarieven Onroerendezaakbelastingen

Onroerendezaakbelastingen (OZB) 2022 2023*
(als percentage van de waarde)
Eigenaren woningen 0,0985% 0,0907%
Eigenaren niet-woningen 0,4586% 0,4800%
* Voorlopig percentage o.b.v. actuele WOZ-waarde 2022 en verwachte waardeontwikkeling in 2023

Afvalstoffenheffing

Afvalstoffenheffing wordt geheven om de kosten te dekken die de gemeente maakt voor het (laten) inzamelen en verwerken van huishoudelijk afval. Voor de afvalstoffenheffing hanteren wij kostendekkende tarieven in combinatie met een planmatige inzet van de daarvoor gevormde reserve.

Kostendekkendheid
In de Belastingnota 2020 is het uitgangspunt dat bij de berekening van de hoogte van de tarieven van de afvalstoffenheffing 100% kostendekkende tarieven wordt gehanteerd. De afvalstoffenheffing is nog niet kostendekkend. Bij het vaststellen van de Programmabegroting 2021 is een ingroeimodel opgenomen waarbij in drie jaar kostendekkendheid gehaald wordt door de tarieven geleidelijk te laten stijgen. Dit is mogelijk gemaakt door inzet van gelden uit de bestemmingsreserve Afvalstoffenheffing.

Kostenonderbouwing tarieven
Ter onderbouwing van de tarieven voor afvalstoffenheffing wordt hierna een kostenonderbouwing tarieven afvalstoffenheffing gegeven.

Tarieven afvalstoffenheffing
De berekende tarieven voor de afvalstoffenheffing zien er als volgt uit:

Omschrijving 2023
Kosten van de activiteit vanuit de NV BAR Afvalbeheer -3.445.700
Kosten van de activiteit vanuit de gemeente, inclusief omslagrente -3.210.400
Inkomsten van de activiteit, exclusief heffingen 767.400
Netto kosten van de activiteit -5.888.700
Perceptiekosten -140.400
Vanuit andere activiteiten toe te rekenen kosten -203.200
Overhead, inclusief omslagrente -161.400
BTW -1.280.300
Totale kosten -7.674.000
Inzet bestemmingsreserve Afvalstoffenheffing 232.000
Opbrengst afvalstoffenheffing 7.442.000
Totale dekking afval 7.674.000
Dekkingspercentage 100%

Toelichting

Afvalstoffenheffing 2022 2023 2024 2025 2026
Eenpersoonshuishouden 285,48 291,12 292,92 289,56
Tweepersoonshuishouden 383,28 390,72 393,24 388,68
Meerpersoonshuishouden 394,68 402,48 405,00 400,32
Vast tarief eenpersoonshuishouden 223,56
Vast tarief meerpersoonshuishouden 310,56
Variabel tarief per zak 60 liter 0,75
Variabel tarief container 240 liter 3,00

Rioolheffing

Het uitgangspunt van de rioolheffing is om gemeenten in staat te stellen de kosten te verhalen die gepaard gaan met de gemeentelijke wateropgave. De gemeentelijke watertaken die uit de heffing bekostigd mogen worden, zijn de taken die betrekking hebben op:

  • De inzameling, de berging en het transport van huishoudelijk afvalwater en bedrijfsafvalwater en op de zuivering van huishoudelijk afvalwater door middel van kleinere individuele installaties voor de behandeling van afvalwater (IBA).
  • De inzameling en de verdere verwerking van afvloeiend hemelwater.
  • Het treffen van maatregelen ter voorkoming of beperking van nadelige gevolgen van de grondwaterstand voor de aan de grond gegeven bestemming.

Kostenonderbouwing tarieven
De in de rioolheffing te dekken kosten zijn opgenomen in de kostenonderbouwing van tarieven rioolheffing.

Omschrijving 2023
Kosten van de activiteit vanuit de BAR-organisatie -410.300
Kosten van de activiteit vanuit de gemeente, inclusief omslagrente -3.807.000
Onttrekking aan voorziening beklemde middelen 558.600
Inkomsten van de activiteit, exclusief heffingen 63.000
Netto kosten van de activiteit -3.595.700
Perceptiekosten -91.300
Vanuit andere activiteiten toe te rekenen kosten -269.300
Overhead, inclusief omslagrente -363.200
Compensabele BTW (exploitatie en investeringen) -677.600
Totale kosten -4.997.100
Opbrengst rioolheffing 4.997.100
Dekkingspercentage 100%

Toelichting

 

De tarieven voor 2023 zien er als volgt uit:

Rioolheffing 2022 2023 2024 2025 2026
Eigenaar/gebruiker tot 500 m3 92,76 104,28 108,36 112,68 117,12
Groot waterverbruik:
501 m3 - 1.000 m3 / per 100 m3 99,00 111,24 115,26 120,24 124,92
1.001 m3 - 3.000 m3 / per 100 m3 89,28 100,44 104,28 108,48 112,68
3.001 m3 - 6.000 m3 / per 100 m3 79,32 89,16 92,64 96,36 100,20
6.001 m3 - 10.000 m3 / per 100 m3 69,48 78,12 81,24 84,48 87,84
boven 10.000 m3 / per 100 m3 54,12 60,84 63,24 65,76 68,40

Overige lokale heffingen

Parkeerbelasting
Parkeerbelasting wordt geheven in het kader van parkeerregulering. Betaling vindt plaats via een geldige parkeervergunning, parkeer-app of bij de parkeerapparatuur, zoals de parkeermeter en parkeerautomaat. Als er niet of onvoldoende parkeergeld is betaald, wordt een naheffingsaanslag parkeerbelasting opgelegd. De hoogte van de naheffingsaanslag is wettelijk vastgelegd. De hoogte van de tarieven van de parkeervergunning is vastgelegd in het parkeerbeleid van Ridderkerk.

Lijkbezorgingsrechten
Voor het verlenen van diensten door en/of het gebruik van de faciliteiten van de begraafplaatsen Vredehof en Rusthof worden rechten geheven voor onder andere begraven, onderhoudsrechten en andere lijkbezorgingsrechten. Om te komen tot kostendekkende tarieven wordt komende 4 jaren vanaf 2020 een kostenstijging van circa 3% per jaar boven de inflatiecorrectie voorzien. Een en ander conform de Belastingnota 2020. Jaarlijks zal de op te stellen kosten en batenanalyse bepalen of deze tariefstijging noodzakelijk is.

Kostenonderbouwing tarieven
De in de lijkbezorgingsrechten te dekken kosten zijn als volgt bepaald:

Omschrijving 2023
Kosten van de activiteit vanuit de BAR-organisatie -401.900
Kosten van de activiteit vanuit de gemeente, inclusief omslagrente -1.096.200
Dekking onderhoudskosten uit voorziening onderhoud graven 538.900
Inzet kapitaallastenreserves 40.300
Netto kosten van de activiteit -918.900
Overhead, inclusief omslagrente -337.600
Bespaarde rente voorziening onderhoud graven 125.500
Totale kosten -1.131.000
Opbrengst lijkbezorgingsrechten 795.400
Dekkingspercentage 70%

Marktgelden

Voor het gebruik of genot van een standplaats voor het uitstallen, aanbieden of verkopen van goederen of voorwerpen, op het krachtens de ‘Marktverordening van de gemeente Ridderkerk’ aangewezen marktterrein, wordt onder de naam van “marktgeld” een recht geheven. De markt is voorzien van elektra-aansluitingen. Voor het gebruik van deze voorziening zijn er afzonderlijke tarieven in de verordening opgenomen. De tarieven van de marktgelden zijn kostendekkend.
De uit de marktgelden te dekken totale kosten bedragen:

Omschrijving 2023
Kosten van de activiteit vanuit de BAR-organisatie -11.722
Kosten van de activiteit vanuit de gemeente, inclusief omslagrente -12.198
Netto kosten van de activiteit -23.920
Overhead, inclusief omslagrente -10.500
BTW -111
Totale kosten -34.531
Opbrengst marktgelden 33.500
Dekkingspercentage 97%

Leges

Onder de naam leges worden rechten geheven voor verstrekte diensten en producten. Een aantal tarieven van leges is wettelijk gemaximeerd, zoals het tarief voor paspoorten, aanwezigheidsvergunning speelautomaten of bijvoorbeeld een uittreksel Burgerlijke stand. Voor het overige geldt ook hier dat de tarieven van de leges maximaal kostendekkend mogen zijn.
De Commissie BBV heeft in de ‘Notitie Lokale Heffingen 2021’ een nieuw model aangereikt voor het inzichtelijk maken van de kostendekkendheid van leges. Dit model op microniveau is nu overgenomen in deze paragraaf.
De kosten en opbrengsten van leges zien er als volgt uit:

Onderwerp legesverordening Kosten Overhead BTW Totaal kosten Opbrengst Kostendekkendheid
Algemene dienstverlening
Burgerlijke stand 59.324 22.454 236 82.014 58.534 71%
Reisdocumenten en Nederlandse identiteitskaart 209.679 88.957 934 299.570 220.568 74%
Rijbewijzen 176.650 88.134 925 265.709 158.870 60%
Verstrekkingen in het kader van de basisregistratie persoonsgegevens 48.490 33.435 351 82.277 10.455 13%
Overige publiekszaken 71.289 13.286 140 84.714 61.641 73%
Totaal leges Algemene dienstverlening 565.432 246.265 2.586 814.283 510.068 63%
Onderwerp legesverordening Kosten Overhead BTW Totaal kosten Opbrengst Kostendekkendheid
Dienstverlening in het kader van de Omgevingswet
Omgevingsvergunning 900.604 662.593 6.957 1.570.155 1.174.900 75%
Totaal leges Omgevingswet 900.604 662.593 6.957 1.570.155 1.174.900 75%
Onderwerp legesverordening Kosten Overhead BTW Totale kosten Opbrengst Kostendekkendheid
Algemene dienstverlening
Bijzondere wetten 22.900 20.610 216 43.726 2.091 5%
Dienstverlening waarop de Europese dienstenrichtlijn van toepassing is
Horeca 81.954 70.093 736 152.783 6.029 4%
Winkeltijdenwet 3.298 2.968 31 6.297 0 0%
Organiseren evenement of markt 218.193 191.855 2.014 412.063 712 0%
Standplaatsen 15.106 13.595 143 28.844 1.991 7%
Landelijke Register Kinderopvang 8.899 8.009 84 16.992 4.914 29%
Niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking 9.585 8.009 84 17.679 1.091 6%
Totaal leges Dienstverlening volgens Europese dienstenrichtlijn 337.035 294.529 3.093 634.657 14.737 2%
Onderwerp legesverordening Kosten Overhead BTW Totale kosten Opbrengst Kostendekkendheid
Kostendekkendheid totale tarieventabel 1.803.072 1.203.388 12.636 3.019.096 1.699.705 56%

Kwijtscheldingsbeleid

Terug naar navigatie - Kwijtscheldingsbeleid

Indien de belastingplichtige niet, of slechts met veel moeite, de aanslag kan betalen, kan deze onder wettelijk vastgestelde voorwaarden in aanmerking komen voor geheel of gedeeltelijke kwijtschelding. De behandeling van kwijtscheldingsaanvragen loopt vanaf 2023 via het SVHW.  Het Ridderkerkse kwijtscheldingsbeleid ten aanzien van de afvalstoffenheffing en de rioolheffing blijft ongewijzigd, waarbij gedeeltelijke kwijtschelding van toepassing is.
De kosten voor de uitvoering van het kwijtscheldingsbeleid worden doorberekend in de tarieven van de verschillende heffingen.

Kwijtschelding lokale heffingen Rekening Begroting
2021 2022 2023
Onroerende zaakbelastingen 595 2.600 2.600
Rioolheffing 58.568 49.800 50.100
Afvalstoffenheffing 178.748 246.800 154.800

Woonlasten (lokale lastendruk) Ridderkerk

Terug naar navigatie - Woonlasten (lokale lastendruk) Ridderkerk

Tot de woonlasten worden gerekend de OZB, de afvalstoffenheffing en de rioolheffing. De woonlasten vormen het grootste deel van de opbrengst uit de gemeentelijke heffingen en daarmee grotendeels de lokale lastendruk. Hierna worden de woonlasten voor burgers (woningen) en het bedrijfsleven (niet woningen/ bedrijven) inzichtelijk gemaakt.
Om de gemiddelde woonlasten in 2023 te berekenen, wordt uitgegaan van de berekende tarieven en de verwachte gemiddelde WOZ-waarde in 2023.

Lastendruk burgers (woningen)

Omschrijving 2021 2022 2023 Afwijking
+ = stijging en - = daling van lasten Absoluut In %
Eenpersoonshuishouden met een huurwoning
Rioolgebruik 89,16 92,76 104,28 11,52 12,4%
Afval* 234,36 301,56 285,48 -16,08 -5,3%
Totaal 323,52 394,32 389,76 -4,56 -1,2%
Tweepersoonshuishouden met een huurwoning
Rioolgebruik 89,16 92,76 104,28 11,52 12,4%
Afval* 325,44 388,56 383,28 -5,28 -1,4%
Totaal 414,60 481,32 487,56 6,24 1,3%
Meerpersoonshuishouden met een huurwoning
Rioolgebruik 89,16 92,76 104,28 11,52 12,4%
Afval* 325,44 388,56 394,68 6,12 1,6%
Totaal 414,60 481,32 498,96 17,64 3,7%
Eenpersoonshuishouden met een koopwoning met een WOZ-waarde van € 261.000
Rioolgebruik 89,16 92,76 104,28 11,52 12,4%
Afval* 234,36 301,56 285,48 -16,08 -5,3%
OZB-eigendom ** 232,60 231,48 236,73 5,25 2,3%
Riooleigendom 89,16 92,76 104,28 11,52 12,4%
Totaal 645,28 718,56 730,77 12,21 1,7%
Tweepersoonshuishouden met een koopwoning met een WOZ-waarde van € 261.000
Rioolgebruik 89,16 92,76 104,28 11,52 12,4%
Afval* 325,44 388,56 383,28 -5,28 -1,4%
OZB-eigendom ** 232,60 231,48 236,73 5,25 2,3%
Riooleigendom 89,16 92,76 104,28 11,52 12,4%
Totaal 736,36 805,56 828,57 23,01 2,9%
Meerpersoonshuishouden met een koopwoning met een WOZ-waarde van € 261.000
Rioolgebruik 89,16 92,76 104,28 11,52 12,4%
Afval* 325,44 388,56 394,68 6,12 1,6%
OZB-eigendom ** 232,60 231,48 236,73 5,25 2,3%
Riooleigendom 89,16 92,76 104,28 11,52 12,4%
Totaal 736,36 805,56 839,97 34,41 4,3%
* Het bedrag bij het jaar 2022 is inclusief gemiddeld variabel tarief.
** Op basis van het concepttarief voor 2023, dus exclusief aanpassing van het tarief na uitkomst hertaxatie 2023.

Lastendruk bedrijven (niet-woningen)

Omschrijving 2021 2022 2023 Afwijking
+ = stijging en - = daling van lasten Absoluut In %
E: Niet-woning/bedrijf in eigendom met een WOZ-waarde van € 237.300
Rioolgebruik 89,16 92,76 104,28 11,52 12,4%
OZB-eigendom * 1.077,71 1.065,49 1.139,04 73,55 6,9%
Riooleigendom 89,16 92,76 104,28 11,52 12,4%
Totaal 1.256,03 1.251,01 1.347,60 96,59 7,7%
* Op basis van het concepttarief voor 2023, dus exclusief aanpassing van het tarief na uitkomst hertaxatie 2023.

Ridderkerk ten opzichte van buurgemeenten

Terug naar navigatie - Ridderkerk ten opzichte van buurgemeenten

De woonlasten van de omliggende gemeenten voor het belastingjaar 2023 zijn nog niet beschikbaar. Om de woonlasten te kunnen vergelijken wordt gebruik gemaakt van de woonlasten van deze gemeenten van 2022. Hierbij is gebruik gemaakt van de gegevens uitgegeven door het Centrum voor Onderzoek van de Economie van de Lagere Overheden (COELO). Er is hierbij uitgegaan van de woonlasten van een eenpersoonshuishouden en een gezin (meerpersoonshuishouden) met een koopwoning. Daarnaast is een overzicht gegeven van de geldende tarieven (2022) van gemeentelijke belastingen van deze gemeenten.

Tarieven per gemeente - eenpersoonshuishoudens

Gemeente Afvalstoffenheffing Rioolheffing OZB-tarief Gem. woningwaarde Woonlasten eigenaar* Woonlasten huurder*
Ridderkerk 233 186 0,0985% 332.000 746 325
Zwijndrecht 341 306 0,0957% 315.000 949 647
Hendrik-Ido Ambacht 265 160 0,0974% 375.000 791 426
Barendrecht 186 64 0,1016% 420.000 676 250
Albrandswaard 283 203 0,1172% 423.000 982 486
* Coelo-Atlas 2022

Tarieven per gemeente - meerpersoonshuishoudens

Gemeente Afvalstoffenheffing Rioolheffing OZB-tarief Gem. woningwaarde Woonlasten eigenaar * Woonlasten huurder *
Ridderkerk 328 186 0,0985% 332.000 842 421
Zwijndrecht 373 306 0,0957% 315.000 980 679
Hendrik-Ido Ambacht 374 191 0,0974% 375.000 930 564
Barendrecht 337 188 0,1016% 420.000 951 524
Albrandswaard 383 270 0,1172% 423.000 1.150 654
* Coelo-Atlas 2022