In deze paragraaf staat informatie over de gemeentelijke belastingen en gebonden heffingen, het beleid rondom de lokale heffingen, een overzicht van de tarieven, een beschrijving van het kwijtscheldingsbeleid en de lokale lastendruk in het tijdvak 2023-2026.
Paragraaf 1 Lokale heffingen
Algemene uitgangspunten lokale heffingen
Terug naar navigatie - Algemene uitgangspunten lokale heffingenIn de Belastingnota 2020 zijn de uitgangspunten vastgelegd voor de heffing en inning van gemeentelijke belastingen, overige heffingen en het tarievenbeleid.
Woonlasten en tarieven
De gemeentelijke woonlasten bestaan uit de uitgaven van burgers aan onroerendezaakbelastingen (OZB), afvalstoffenheffing en rioolheffing. In deze paragraaf wordt ter vergelijking een overzicht gegeven van de woonlasten van omliggende gemeenten.
Inflatiecorrectie
Voor de OZB-tarieven geldt dat de lokale lasten niet meer dan trendmatig zullen stijgen (inflatiecorrectie). Overeenkomstig de uitgangspunten voor de begroting in de Kaderbrief 2023 is de zogenoemde inflatiecorrectie (gebaseerd op de geharmoniseerde consumentenprijsindex (HICP)) voor 2023 ten opzichte van 2022 2,2%.
De gebonden heffingen (Afvalstoffenheffing, Rioolheffing, Lijkbezorgingsrechten, Marktgelden en Leges) mogen wettelijk maximaal 100% kostendekkend zijn, inclusief toe te rekenen compensabele btw, mutaties in voorzieningen en reserves en toe te rekenen kosten voor overhead.
De kosten van oninbare vorderingen en de kosten voor de uitvoering van het kwijtscheldingsbeleid zijn doorberekend in de tarieven. De perceptiekosten die genoemd worden bij de onderbouwing van de tarieven voor de verschillende heffingen hebben betrekking op de lasten die heffing en invordering met zich meebrengen.
Uitvoering belastingtaken door SVHW
De uitvoering van de heffing en inning van gemeentelijke belastingen en de Wet WOZ wordt met ingang van 2023 uitbesteed aan het Samenwerkingsverband Vastgoed Heffing en Waardebepaling (SVHW). Daar hoort ook de behandeling van verzoeken voor kwijtschelding gemeentelijke belastingen bij. Tenslotte verzorgt SVHW tevens de waardebepaling in het kader van de Wet Waardering Onroerende Zaken (Wet WOZ).
Overzicht geraamde belastingen en lokale heffingen
Terug naar navigatie - Overzicht geraamde belastingen en lokale heffingenHierna treft u een totaaloverzicht aan van in de begroting geraamde opbrengsten van de ongebonden heffingen en de gebonden heffingen. Deze laatst genoemde heffingen zijn wettelijk gebonden aan de norm van maximaal 100% kostendekkendheid.
Ongebonden heffingen | Rekening | Begroting | Meerjarenraming | |||
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
Onroerende zaakbelastingen | 12.090.099 | 12.421.700 | 12.694.000 | 13.312.700 | 13.546.900 | 13.916.100 |
Reclamebelasting | 263.596 | 114.700 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Baatbelasting | 1.946 | 1.300 | 1.300 | 1.300 | 1.300 | 1.300 |
Straatparkeren/parkeerboetes | 342.840 | 407.200 | 407.200 | 407.200 | 407.200 | 407.200 |
Gebonden heffingen | Rekening | Begroting | Meerjarenraming | |||
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
Afvalstoffenheffing | 6.107.746 | 6.775.200 | 7.442.000 | 7.720.800 | 7.751.500 | 7.758.700 |
Rioolheffing | 4.199.702 | 4.408.800 | 4.997.100 | 5.259.100 | 5.471.600 | 5.752.100 |
Lijkbezorgingsrechten | 885.655 | 772.400 | 795.400 | 819.300 | 819.300 | 819.300 |
Leges burgerzaken | 592.281 | 527.300 | 510.100 | 510.100 | 510.100 | 510.100 |
Leges omgevings- en APV-vergunning | 1.156.561 | 932.500 | 1.191.600 | 864.400 | 864.400 | 864.400 |
Marktgelden | 31.960 | 38.800 | 33.500 | 33.500 | 33.500 | 33.500 |
Algemene beleidsontwikkelingen
Terug naar navigatie - Algemene beleidsontwikkelingenBenchmark woonlasten
Voor de benchmark maken we gebruik van het Coelo. De benchmark beoogt, door middel van meer vergelijking de informatievoorziening over de ontwikkeling van de lokale lasten te bevorderen, zodat hiermee door de gemeenten ten aanzien van de keuzes omtrent de ontwikkeling van de lokale lasten rekening gehouden kan worden. De benchmark vergelijkt voor alle gemeenten de hoogte van de woonlasten voor meerpersoonshuishoudens met een koopwoning. De benchmark woonlasten provincie Zuid-Holland wordt hiervoor gebruikt.
Kostenonderbouwing tarieven
Het Besluit begroting en verantwoording voor provincies en gemeenten (BBV) schrijft voor dat in de paragraaf Lokale heffingen kostenonderbouwingen voor belastingtarieven zijn opgenomen. Dit geldt met name voor de gebonden heffingen. In deze paragraaf zijn de kostenonderbouwingen opgenomen. Deze geven inzicht in hoe de geraamde baten en de geraamde lasten met elkaar in verhouding staan.
Opslag voor kosten overhead in de tarievenberekening
Onderdeel van de begrotingsregels zijn richtlijnen voor de berekening van de overhead. De overhead wordt binnen de gemeentelijke begrotingen afzonderlijk zichtbaar gemaakt. In overeenstemming met de nieuwe regels met betrekking tot de berekening van de overhead en de toe te rekenen kosten conform de financiële verordening van Ridderkerk, wordt een opslag voor de kosten van overhead meegenomen in de tarievenberekening.
Het jaarlijkse percentage aan toerekenbare overhead wordt berekend door de totale overheadkosten vanuit de BAR-begroting en (deels) gemeentebegroting te delen door de overblijvende directe kosten van de BAR-begroting. Het berekende overheadpercentage per gemeente wordt vervolgens als toeslag berekend over de directe personeelslasten die specifiek aan de heffing/het tarief zijn toe te schrijven.
Tarieven 2023
Terug naar navigatie - Tarieven 2023Onroerendezaakbelastingen (OZB)
Omdat de uitkomsten van de hertaxatie voor de begroting 2023 nog niet bekend zijn, wordt in deze begroting gerekend met de (geactualiseerde) waarde-gegevens van 2022 en de geschatte waardeontwikkeling van woningen en niet-woningen. De verwachting is dat de gemiddelde WOZ-waarde van woningen en niet-woningen stijgt met respectievelijk 11% en 1%. Hiervan uitgaande is de totale waarde van alle onroerende zaken (woningen en niet-woningen) berekend op € 8.281.819.000. Uitgaande van deze geschatte totale WOZ-waarden is de totale OZB-opbrengst in 2023 berekend op € 12.694.000.
Op basis van de hiervoor vermelde cijfers zien de berekende tarieven er hierna als volgt uit:
Tarieven Onroerendezaakbelastingen
Onroerendezaakbelastingen (OZB) | 2022 | 2023* | ||
(als percentage van de waarde) | ||||
Eigenaren woningen | 0,0985% | 0,0907% | ||
Eigenaren niet-woningen | 0,4586% | 0,4800% | ||
* Voorlopig percentage o.b.v. actuele WOZ-waarde 2022 en verwachte waardeontwikkeling in 2023 | ||||
Afvalstoffenheffing
Afvalstoffenheffing wordt geheven om de kosten te dekken die de gemeente maakt voor het (laten) inzamelen en verwerken van huishoudelijk afval. Voor de afvalstoffenheffing hanteren wij kostendekkende tarieven in combinatie met een planmatige inzet van de daarvoor gevormde reserve.
Kostendekkendheid
In de Belastingnota 2020 is het uitgangspunt dat bij de berekening van de hoogte van de tarieven van de afvalstoffenheffing 100% kostendekkende tarieven wordt gehanteerd. De afvalstoffenheffing is nog niet kostendekkend. Bij het vaststellen van de Programmabegroting 2021 is een ingroeimodel opgenomen waarbij in drie jaar kostendekkendheid gehaald wordt door de tarieven geleidelijk te laten stijgen. Dit is mogelijk gemaakt door inzet van gelden uit de bestemmingsreserve Afvalstoffenheffing.
Kostenonderbouwing tarieven
Ter onderbouwing van de tarieven voor afvalstoffenheffing wordt hierna een kostenonderbouwing tarieven afvalstoffenheffing gegeven.
Tarieven afvalstoffenheffing
De berekende tarieven voor de afvalstoffenheffing zien er als volgt uit:
Omschrijving | 2023 |
Kosten van de activiteit vanuit de NV BAR Afvalbeheer | -3.445.700 |
Kosten van de activiteit vanuit de gemeente, inclusief omslagrente | -3.210.400 |
Inkomsten van de activiteit, exclusief heffingen | 767.400 |
Netto kosten van de activiteit | -5.888.700 |
Perceptiekosten | -140.400 |
Vanuit andere activiteiten toe te rekenen kosten | -203.200 |
Overhead, inclusief omslagrente | -161.400 |
BTW | -1.280.300 |
Totale kosten | -7.674.000 |
Inzet bestemmingsreserve Afvalstoffenheffing | 232.000 |
Opbrengst afvalstoffenheffing | 7.442.000 |
Totale dekking afval | 7.674.000 |
Dekkingspercentage | 100% |
Toelichting
Afvalstoffenheffing | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
Eenpersoonshuishouden | 285,48 | 291,12 | 292,92 | 289,56 | |
Tweepersoonshuishouden | 383,28 | 390,72 | 393,24 | 388,68 | |
Meerpersoonshuishouden | 394,68 | 402,48 | 405,00 | 400,32 | |
Vast tarief eenpersoonshuishouden | 223,56 | ||||
Vast tarief meerpersoonshuishouden | 310,56 | ||||
Variabel tarief per zak 60 liter | 0,75 | ||||
Variabel tarief container 240 liter | 3,00 |
Rioolheffing
Het uitgangspunt van de rioolheffing is om gemeenten in staat te stellen de kosten te verhalen die gepaard gaan met de gemeentelijke wateropgave. De gemeentelijke watertaken die uit de heffing bekostigd mogen worden, zijn de taken die betrekking hebben op:
- De inzameling, de berging en het transport van huishoudelijk afvalwater en bedrijfsafvalwater en op de zuivering van huishoudelijk afvalwater door middel van kleinere individuele installaties voor de behandeling van afvalwater (IBA).
- De inzameling en de verdere verwerking van afvloeiend hemelwater.
- Het treffen van maatregelen ter voorkoming of beperking van nadelige gevolgen van de grondwaterstand voor de aan de grond gegeven bestemming.
Kostenonderbouwing tarieven
De in de rioolheffing te dekken kosten zijn opgenomen in de kostenonderbouwing van tarieven rioolheffing.
Omschrijving | 2023 |
Kosten van de activiteit vanuit de BAR-organisatie | -410.300 |
Kosten van de activiteit vanuit de gemeente, inclusief omslagrente | -3.807.000 |
Onttrekking aan voorziening beklemde middelen | 558.600 |
Inkomsten van de activiteit, exclusief heffingen | 63.000 |
Netto kosten van de activiteit | -3.595.700 |
Perceptiekosten | -91.300 |
Vanuit andere activiteiten toe te rekenen kosten | -269.300 |
Overhead, inclusief omslagrente | -363.200 |
Compensabele BTW (exploitatie en investeringen) | -677.600 |
Totale kosten | -4.997.100 |
Opbrengst rioolheffing | 4.997.100 |
Dekkingspercentage | 100% |
Toelichting
De tarieven voor 2023 zien er als volgt uit:
Rioolheffing | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
Eigenaar/gebruiker tot 500 m3 | 92,76 | 104,28 | 108,36 | 112,68 | 117,12 |
Groot waterverbruik: | |||||
501 m3 - 1.000 m3 / per 100 m3 | 99,00 | 111,24 | 115,26 | 120,24 | 124,92 |
1.001 m3 - 3.000 m3 / per 100 m3 | 89,28 | 100,44 | 104,28 | 108,48 | 112,68 |
3.001 m3 - 6.000 m3 / per 100 m3 | 79,32 | 89,16 | 92,64 | 96,36 | 100,20 |
6.001 m3 - 10.000 m3 / per 100 m3 | 69,48 | 78,12 | 81,24 | 84,48 | 87,84 |
boven 10.000 m3 / per 100 m3 | 54,12 | 60,84 | 63,24 | 65,76 | 68,40 |
Overige lokale heffingen
Parkeerbelasting
Parkeerbelasting wordt geheven in het kader van parkeerregulering. Betaling vindt plaats via een geldige parkeervergunning, parkeer-app of bij de parkeerapparatuur, zoals de parkeermeter en parkeerautomaat. Als er niet of onvoldoende parkeergeld is betaald, wordt een naheffingsaanslag parkeerbelasting opgelegd. De hoogte van de naheffingsaanslag is wettelijk vastgelegd. De hoogte van de tarieven van de parkeervergunning is vastgelegd in het parkeerbeleid van Ridderkerk.
Lijkbezorgingsrechten
Voor het verlenen van diensten door en/of het gebruik van de faciliteiten van de begraafplaatsen Vredehof en Rusthof worden rechten geheven voor onder andere begraven, onderhoudsrechten en andere lijkbezorgingsrechten. Om te komen tot kostendekkende tarieven wordt komende 4 jaren vanaf 2020 een kostenstijging van circa 3% per jaar boven de inflatiecorrectie voorzien. Een en ander conform de Belastingnota 2020. Jaarlijks zal de op te stellen kosten en batenanalyse bepalen of deze tariefstijging noodzakelijk is.
Kostenonderbouwing tarieven
De in de lijkbezorgingsrechten te dekken kosten zijn als volgt bepaald:
Omschrijving | 2023 |
Kosten van de activiteit vanuit de BAR-organisatie | -401.900 |
Kosten van de activiteit vanuit de gemeente, inclusief omslagrente | -1.096.200 |
Dekking onderhoudskosten uit voorziening onderhoud graven | 538.900 |
Inzet kapitaallastenreserves | 40.300 |
Netto kosten van de activiteit | -918.900 |
Overhead, inclusief omslagrente | -337.600 |
Bespaarde rente voorziening onderhoud graven | 125.500 |
Totale kosten | -1.131.000 |
Opbrengst lijkbezorgingsrechten | 795.400 |
Dekkingspercentage | 70% |
Marktgelden
Voor het gebruik of genot van een standplaats voor het uitstallen, aanbieden of verkopen van goederen of voorwerpen, op het krachtens de ‘Marktverordening van de gemeente Ridderkerk’ aangewezen marktterrein, wordt onder de naam van “marktgeld” een recht geheven. De markt is voorzien van elektra-aansluitingen. Voor het gebruik van deze voorziening zijn er afzonderlijke tarieven in de verordening opgenomen. De tarieven van de marktgelden zijn kostendekkend.
De uit de marktgelden te dekken totale kosten bedragen:
Omschrijving | 2023 |
Kosten van de activiteit vanuit de BAR-organisatie | -11.722 |
Kosten van de activiteit vanuit de gemeente, inclusief omslagrente | -12.198 |
Netto kosten van de activiteit | -23.920 |
Overhead, inclusief omslagrente | -10.500 |
BTW | -111 |
Totale kosten | -34.531 |
Opbrengst marktgelden | 33.500 |
Dekkingspercentage | 97% |
Leges
Onder de naam leges worden rechten geheven voor verstrekte diensten en producten. Een aantal tarieven van leges is wettelijk gemaximeerd, zoals het tarief voor paspoorten, aanwezigheidsvergunning speelautomaten of bijvoorbeeld een uittreksel Burgerlijke stand. Voor het overige geldt ook hier dat de tarieven van de leges maximaal kostendekkend mogen zijn.
De Commissie BBV heeft in de ‘Notitie Lokale Heffingen 2021’ een nieuw model aangereikt voor het inzichtelijk maken van de kostendekkendheid van leges. Dit model op microniveau is nu overgenomen in deze paragraaf.
De kosten en opbrengsten van leges zien er als volgt uit:
Onderwerp legesverordening | Kosten | Overhead | BTW | Totaal kosten | Opbrengst | Kostendekkendheid |
Algemene dienstverlening | ||||||
Burgerlijke stand | 59.324 | 22.454 | 236 | 82.014 | 58.534 | 71% |
Reisdocumenten en Nederlandse identiteitskaart | 209.679 | 88.957 | 934 | 299.570 | 220.568 | 74% |
Rijbewijzen | 176.650 | 88.134 | 925 | 265.709 | 158.870 | 60% |
Verstrekkingen in het kader van de basisregistratie persoonsgegevens | 48.490 | 33.435 | 351 | 82.277 | 10.455 | 13% |
Overige publiekszaken | 71.289 | 13.286 | 140 | 84.714 | 61.641 | 73% |
Totaal leges Algemene dienstverlening | 565.432 | 246.265 | 2.586 | 814.283 | 510.068 | 63% |
Onderwerp legesverordening | Kosten | Overhead | BTW | Totaal kosten | Opbrengst | Kostendekkendheid |
Dienstverlening in het kader van de Omgevingswet | ||||||
Omgevingsvergunning | 900.604 | 662.593 | 6.957 | 1.570.155 | 1.174.900 | 75% |
Totaal leges Omgevingswet | 900.604 | 662.593 | 6.957 | 1.570.155 | 1.174.900 | 75% |
Onderwerp legesverordening | Kosten | Overhead | BTW | Totale kosten | Opbrengst | Kostendekkendheid |
Algemene dienstverlening | ||||||
Bijzondere wetten | 22.900 | 20.610 | 216 | 43.726 | 2.091 | 5% |
Dienstverlening waarop de Europese dienstenrichtlijn van toepassing is | ||||||
Horeca | 81.954 | 70.093 | 736 | 152.783 | 6.029 | 4% |
Winkeltijdenwet | 3.298 | 2.968 | 31 | 6.297 | 0 | 0% |
Organiseren evenement of markt | 218.193 | 191.855 | 2.014 | 412.063 | 712 | 0% |
Standplaatsen | 15.106 | 13.595 | 143 | 28.844 | 1.991 | 7% |
Landelijke Register Kinderopvang | 8.899 | 8.009 | 84 | 16.992 | 4.914 | 29% |
Niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking | 9.585 | 8.009 | 84 | 17.679 | 1.091 | 6% |
Totaal leges Dienstverlening volgens Europese dienstenrichtlijn | 337.035 | 294.529 | 3.093 | 634.657 | 14.737 | 2% |
Onderwerp legesverordening | Kosten | Overhead | BTW | Totale kosten | Opbrengst | Kostendekkendheid |
Kostendekkendheid totale tarieventabel | 1.803.072 | 1.203.388 | 12.636 | 3.019.096 | 1.699.705 | 56% |
Kwijtscheldingsbeleid
Terug naar navigatie - KwijtscheldingsbeleidIndien de belastingplichtige niet, of slechts met veel moeite, de aanslag kan betalen, kan deze onder wettelijk vastgestelde voorwaarden in aanmerking komen voor geheel of gedeeltelijke kwijtschelding. De behandeling van kwijtscheldingsaanvragen loopt vanaf 2023 via het SVHW. Het Ridderkerkse kwijtscheldingsbeleid ten aanzien van de afvalstoffenheffing en de rioolheffing blijft ongewijzigd, waarbij gedeeltelijke kwijtschelding van toepassing is.
De kosten voor de uitvoering van het kwijtscheldingsbeleid worden doorberekend in de tarieven van de verschillende heffingen.
Kwijtschelding lokale heffingen | Rekening | Begroting | |
2021 | 2022 | 2023 | |
Onroerende zaakbelastingen | 595 | 2.600 | 2.600 |
Rioolheffing | 58.568 | 49.800 | 50.100 |
Afvalstoffenheffing | 178.748 | 246.800 | 154.800 |
Woonlasten (lokale lastendruk) Ridderkerk
Terug naar navigatie - Woonlasten (lokale lastendruk) RidderkerkTot de woonlasten worden gerekend de OZB, de afvalstoffenheffing en de rioolheffing. De woonlasten vormen het grootste deel van de opbrengst uit de gemeentelijke heffingen en daarmee grotendeels de lokale lastendruk. Hierna worden de woonlasten voor burgers (woningen) en het bedrijfsleven (niet woningen/ bedrijven) inzichtelijk gemaakt.
Om de gemiddelde woonlasten in 2023 te berekenen, wordt uitgegaan van de berekende tarieven en de verwachte gemiddelde WOZ-waarde in 2023.
Lastendruk burgers (woningen)
Omschrijving | 2021 | 2022 | 2023 | Afwijking | |
+ = stijging en - = daling van lasten | Absoluut | In % | |||
Eenpersoonshuishouden met een huurwoning | |||||
Rioolgebruik | 89,16 | 92,76 | 104,28 | 11,52 | 12,4% |
Afval* | 234,36 | 301,56 | 285,48 | -16,08 | -5,3% |
Totaal | 323,52 | 394,32 | 389,76 | -4,56 | -1,2% |
Tweepersoonshuishouden met een huurwoning | |||||
Rioolgebruik | 89,16 | 92,76 | 104,28 | 11,52 | 12,4% |
Afval* | 325,44 | 388,56 | 383,28 | -5,28 | -1,4% |
Totaal | 414,60 | 481,32 | 487,56 | 6,24 | 1,3% |
Meerpersoonshuishouden met een huurwoning | |||||
Rioolgebruik | 89,16 | 92,76 | 104,28 | 11,52 | 12,4% |
Afval* | 325,44 | 388,56 | 394,68 | 6,12 | 1,6% |
Totaal | 414,60 | 481,32 | 498,96 | 17,64 | 3,7% |
Eenpersoonshuishouden met een koopwoning met een WOZ-waarde van € 261.000 | |||||
Rioolgebruik | 89,16 | 92,76 | 104,28 | 11,52 | 12,4% |
Afval* | 234,36 | 301,56 | 285,48 | -16,08 | -5,3% |
OZB-eigendom ** | 232,60 | 231,48 | 236,73 | 5,25 | 2,3% |
Riooleigendom | 89,16 | 92,76 | 104,28 | 11,52 | 12,4% |
Totaal | 645,28 | 718,56 | 730,77 | 12,21 | 1,7% |
Tweepersoonshuishouden met een koopwoning met een WOZ-waarde van € 261.000 | |||||
Rioolgebruik | 89,16 | 92,76 | 104,28 | 11,52 | 12,4% |
Afval* | 325,44 | 388,56 | 383,28 | -5,28 | -1,4% |
OZB-eigendom ** | 232,60 | 231,48 | 236,73 | 5,25 | 2,3% |
Riooleigendom | 89,16 | 92,76 | 104,28 | 11,52 | 12,4% |
Totaal | 736,36 | 805,56 | 828,57 | 23,01 | 2,9% |
Meerpersoonshuishouden met een koopwoning met een WOZ-waarde van € 261.000 | |||||
Rioolgebruik | 89,16 | 92,76 | 104,28 | 11,52 | 12,4% |
Afval* | 325,44 | 388,56 | 394,68 | 6,12 | 1,6% |
OZB-eigendom ** | 232,60 | 231,48 | 236,73 | 5,25 | 2,3% |
Riooleigendom | 89,16 | 92,76 | 104,28 | 11,52 | 12,4% |
Totaal | 736,36 | 805,56 | 839,97 | 34,41 | 4,3% |
* Het bedrag bij het jaar 2022 is inclusief gemiddeld variabel tarief. | |||||
** Op basis van het concepttarief voor 2023, dus exclusief aanpassing van het tarief na uitkomst hertaxatie 2023. |
Lastendruk bedrijven (niet-woningen)
Omschrijving | 2021 | 2022 | 2023 | Afwijking | |
+ = stijging en - = daling van lasten | Absoluut | In % | |||
E: Niet-woning/bedrijf in eigendom met een WOZ-waarde van € 237.300 | |||||
Rioolgebruik | 89,16 | 92,76 | 104,28 | 11,52 | 12,4% |
OZB-eigendom * | 1.077,71 | 1.065,49 | 1.139,04 | 73,55 | 6,9% |
Riooleigendom | 89,16 | 92,76 | 104,28 | 11,52 | 12,4% |
Totaal | 1.256,03 | 1.251,01 | 1.347,60 | 96,59 | 7,7% |
* Op basis van het concepttarief voor 2023, dus exclusief aanpassing van het tarief na uitkomst hertaxatie 2023. |
Ridderkerk ten opzichte van buurgemeenten
Terug naar navigatie - Ridderkerk ten opzichte van buurgemeentenDe woonlasten van de omliggende gemeenten voor het belastingjaar 2023 zijn nog niet beschikbaar. Om de woonlasten te kunnen vergelijken wordt gebruik gemaakt van de woonlasten van deze gemeenten van 2022. Hierbij is gebruik gemaakt van de gegevens uitgegeven door het Centrum voor Onderzoek van de Economie van de Lagere Overheden (COELO). Er is hierbij uitgegaan van de woonlasten van een eenpersoonshuishouden en een gezin (meerpersoonshuishouden) met een koopwoning. Daarnaast is een overzicht gegeven van de geldende tarieven (2022) van gemeentelijke belastingen van deze gemeenten.
Tarieven per gemeente - eenpersoonshuishoudens
Gemeente | Afvalstoffenheffing | Rioolheffing | OZB-tarief | Gem. woningwaarde | Woonlasten eigenaar* | Woonlasten huurder* |
Ridderkerk | 233 | 186 | 0,0985% | 332.000 | 746 | 325 |
Zwijndrecht | 341 | 306 | 0,0957% | 315.000 | 949 | 647 |
Hendrik-Ido Ambacht | 265 | 160 | 0,0974% | 375.000 | 791 | 426 |
Barendrecht | 186 | 64 | 0,1016% | 420.000 | 676 | 250 |
Albrandswaard | 283 | 203 | 0,1172% | 423.000 | 982 | 486 |
* Coelo-Atlas 2022 |
Tarieven per gemeente - meerpersoonshuishoudens
Gemeente | Afvalstoffenheffing | Rioolheffing | OZB-tarief | Gem. woningwaarde | Woonlasten eigenaar * | Woonlasten huurder * |
Ridderkerk | 328 | 186 | 0,0985% | 332.000 | 842 | 421 |
Zwijndrecht | 373 | 306 | 0,0957% | 315.000 | 980 | 679 |
Hendrik-Ido Ambacht | 374 | 191 | 0,0974% | 375.000 | 930 | 564 |
Barendrecht | 337 | 188 | 0,1016% | 420.000 | 951 | 524 |
Albrandswaard | 383 | 270 | 0,1172% | 423.000 | 1.150 | 654 |
* Coelo-Atlas 2022 |