Programma 1 Bestuur en (overheids)participatie

Burgerzaken

Terug naar navigatie - Burgerzaken

Wat willen we bereiken?

We sluiten aan bij verwachtingen van de Ridderkerkse inwoners. We spelen in op de snelle ontwikkelingen binnen online dienstverlening, denken vanuit onze inwoners en werken met hen samen. We werken data-gedreven en gebruiken input van inwoners om tot verbeteringen van onze dienstverlening te komen.

  • We blijven inzetten op makkelijk, persoonlijk en betrouwbaar online zaken doen. Waarbij we rekening houden met inwoners die minder digitaal vaardig zijn. Enerzijds door onze online dienstverlening nog toegankelijker te maken. Anderzijds door alternatieve kanalen, zoals de balie en telefoon beschikbaar te houden.
  • Onze houding is inwonersgericht. We denken mee waar mogelijk en leggen het helder uit als iets niet kan.
  • We werken data-gedreven. Samen met feedback die we krijgen van inwoners is dit de basis voor het verbeteren van onze dienstverlening.
  • We vergroten de kwaliteit en betrouwbaarheid van onze dienstverlening door gedegen onderzoek en steekproeven.
  • We bestrijden identiteits- en adresfraude.

Wat gaan we daarvoor doen?

  • Verder uitbreiden online dienstverlening. Waar mogelijk sluiten we aan bij landelijke ontwikkelingen.
  • We vernieuwen de gemeentelijke website, zodat inwoners hun informatie makkelijker kunnen vinden en laagdrempelig online zaken met ons kunnen doen.
  • We gaan aan de slag met een persoonlijke internetpagina: een persoonlijk account waar inwoners hun zaken met de gemeente online kunnen regelen.
  • Klantreizen: we gaan in gesprek met inwoners over hun ervaringen met onze dienstverlening. Door onze dienstverlening door de ogen van onze inwoners te ervaren is het mogelijk onze dienstverlening nog beter op hen af te stemmen.
  • Uitwerken van servicenormen: we zijn helder over wat een inwoner wanneer van ons kan verwachten. Dit leggen we vast in servicenormen.
  • Onze dienstverlening sluit aan bij elke doelgroep. We hebben oog voor alle inwoners, hun verwachtingen en behoeften.
  • In de bestrijding van fraude worden procedures aangescherpt, er komen meer steekproeven en controles.

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
Exploitatie Begroting 2022 na wijziging Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026
Lasten
0.1:Bestuur -7.010.100 -4.140.850 -3.737.150 -3.640.650 -3.631.450
0.2:Burgerzaken -1.094.200 -1.255.300 -1.194.300 -1.195.500 -1.193.500
Totaal Lasten -8.104.300 -5.396.150 -4.931.450 -4.836.150 -4.824.950
Baten
0.1:Bestuur 566.400 739.800 656.200 570.000 569.200
0.2:Burgerzaken 527.300 510.100 510.100 510.100 510.100
Totaal Baten 1.093.700 1.249.900 1.166.300 1.080.100 1.079.300
Saldo - Lasten en baten -7.010.600 -4.146.250 -3.765.150 -3.756.050 -3.745.650
Stortingen
0.10:Mutaties reserves -48.500 -48.500 -48.500 -48.500 -48.500
Totaal Stortingen -48.500 -48.500 -48.500 -48.500 -48.500
Onttrekkingen
0.10:Mutaties reserves 581.200 0 0 0 0
Totaal Onttrekkingen 581.200 0 0 0 0
Saldo - Reserves 532.700 -48.500 -48.500 -48.500 -48.500

Toelichting Bestuur

Terug naar navigatie - Toelichting Bestuur

Bestuur
Er zijn in 2023 ramingen opgenomen voor toevoeging aan de voorziening Wachtgelden wethouders. Er zijn drie wethouders die aanspraak maken op een wachtgelduitkering.

BAR-bijdrage
Het verschil op de lasten wordt veroorzaakt door een lagere BAR-bijdrage. Deze lagere bijdrage wordt veroorzaakt door het wegvallen van doorgeschoven prestaties uit het boekjaar 2021, eenmalige lasten uit het boekjaar 2022 en de taakstelling. Daarnaast is er een toename van de lasten als gevolg van onderstaande posten.

  • Bij goed functioneren ontvangen medewerkers binnen hun salarisschaal een salarisverhoging door in de volgende trede van de salarisschaal (periodieken) te worden ingedeeld. Het toekennen van periodieken leidt in 2023 tot een kostenstijging.
  • Voor het inflatiepercentage in de primitieve begroting wordt altijd uitgegaan van de prognoses in het jaarlijks verschijnende Centraal Economisch Plan (CEP 2022) van het Centraal Plan Bureau (CPB).
  • In 2022 voorspelt het Centraal Planbureau een inflatie van 2,2% voor het jaar 2023. Het aandeel overhead hierin, is in het hoofdstuk 'Niet in de programma's opgenomen baten en lasten' geraamd.
  • Voor het beleidsveld Openbare orde en Veiligheid is uitbreiding van de formatie noodzakelijk om te voorkomen, dat de gemeente geconfronteerd wordt met de (financiële) gevolgen van onbewust onrechtmatig handelen.
  • Voor goede dienstverlening aan onze inwoners is extra capaciteit nodig voor schuldhulpverlening. Afgelopen jaren hebben we extra taken erbij gekregen, denk aan financiële zelfredzaamheid van de vergunninghouder en het uitvoeren van huisbezoeken in het kader van de wettelijke taak. Dit wordt gedekt uit de bestaande budgetten. Hiervoor is budget overgeheveld naar de BAR-organisatie.
  • Bij de uitbreiding van de formatie horen ook de zogenaamde faciliteitskosten. Deze bedragen 15% van de loonsom.
  • Om de continuïteit van de uitvoering van bouw- en civiele projecten te versterken wordt inhuurformatie omgezet naar vaste formatie. Voor ons betekent dit dat op basis van een capaciteitsraming 2,7 fte wordt ingezet op onze projecten. De bijdrage aan de BAR-begroting wordt verhoogd en uitbesteed werk wordt verlaagd. Per saldo levert dit een voordeel op voor de begroting .
  • Ons aandeel in de minimale versterking en uitbreiding van de capaciteit van de clusters Informatie & Automatisering en Dienstverlening, die nodig is om de basisactiviteiten op niveau te houden en te kunnen blijven voldoen aan wet- en regelgeving.
  • Omdat het aantal grondexploitaties afneemt, neemt ook de dekking van personeelskosten hiervoor op de BAR-bijdrage af. Dit heeft een nadeel voor de gemeentebegroting tot gevolg. Dit nadeel wordt deels afbouwend gedekt uit de daarvoor bij de jaarrekening 2021 gevormde reserve Afbouw dekking Grondexploitaties.
  • Omdat in 2023 en 2024 meer uren van eigen personeel op investeringen zijn geraamd en door een verschuiving van inhuur naar eigen personeel, is de dekking van de BAR-bijdrage incl. overhead hoger.

Doorbelasting gemeentehuis
Vanwege jaarlijkse fluctuerende lasten is er in 2023 een lagere doorbelasting. In de volgende jaren is een meer gelijke trend van de lasten.

Toelichting Burgerzaken

Terug naar navigatie - Toelichting Burgerzaken

Verkiezingen
Meerdaags stemmen zorgt voor meer presentiegelden, huur gebouwen en materialen. De kostprijzen van materialen, met name papierkosten, zijn gestegen. Ook de inzet van trotters (mobiele billboards) zorgt voor structurele meerkosten bij elk verkiezingsmoment.

Toelichting Reserves

Terug naar navigatie - Toelichting Reserves

In 2023 vervalt ten opzichte van 2022 de incidentele onttrekking aan de algemene reserve ter dekking van kosten 2022 voor:

  • Doorgeschoven prestatie schaatsbaan.
  • BAR-bijdrage, doorgeschoven prestatie uit 2022 implementatie omgevingswet, uitvoeringsplan informatieveiligheid en privacy (I&P), woonzorgopgave, uitvoeringskosten TOZO, project digitalisering bouwdossiers en optimalisatie fiscale beheersing 2021-2022.
  • BAR-bijdrage, herindicatie Wmo begeleiding, dagbesteding en huishoudelijke hulp.

Beleidsdocumenten

Terug naar navigatie - Beleidsdocumenten
Document Bestaand beleid Uit te werken beleid Te herzien beleid Nieuw te ontwikkelen beleid
Raad College
Budgethoudersregeling (2021)   X      
Communicatieplan Ridderkerk 'Communiceren doen we samen'(2015)   X      
Convenant Jongerenraad (2012) X     X  
Convenant Maatschappelijk Burgerplatform (MBR) (2016)   X   X  
Convenant Minimaplatform (2016)   X   X  
Convenanten met de wijkoverleggen (2016) X     X  
Financiële verordening 2017 X     X  
Gedragscode integriteit burgemeester en wethouders Ridderkerk 2019 X        
Gedragscode integriteit raads- en burgerleden Ridderkerk 2019 X        
Gemeenschappelijke Regeling BAR-organisatie (2013) X        
Inspraakverordening gemeente Ridderkerk (2009) X        
Kanalenstrategie 'De juiste boodschap, op het juiste moment en de juiste plaats' (2020)   X      
Klachtenregeling BAR-organisatie (2020)   X      
Normenkader rechtmatigheid (2019)   X      
Nota Activabeleid (2021) X        
Nota Belastingen 2020 X        
Nota Evenementenbeleid (2011) X     X  
Nota Garantstellingen en leningen Gemeente Ridderkerk 2021   X      
Nota Reserves en voorzieningen (2021) X        
Notitie van burgerparticipatie naar overheidsparticipatie: Ridderkerk dragen we samen (2016) X        
Participatie, burgers en bestuur 2013 X        
Participatieverordening Sociaal Domein (2016) X        
Regeling rechtspositie burgemeester en wethouders Ridderkerk 2019   X      
Reglement van orde van de raad (2022) X     X  
Reglement van orde van het college (2022)   X      
Treasurystatuut (2017)   X      
Verordening bezwaarschriften Ridderkerk (2020) X        
Verordening Burgerinitiatief 2007 X        
Verordening fractieondersteuning 2008 X        
Verordening klachtenbehandeling 2020 X        
Verordening Onroerende Zaakbelasting (2021) X        
Verordening op de raadsvoorbereiding (2022) X     X  
Verordening op de rekenkamercommissie Ridderkerk (2015) X        
Verordening Rechtspositie raadsleden en commissieleden Ridderkerk (2019) X        
Verordening werkgeverscommissie griffie Ridderkerk 2020 X        
Visie op dienstverlening 2025 (2017)   X      
Wijkontwikkelingsprogramma Centrum 2014 - 2024 (2014) X        
Wijkontwikkelingsprogramma Slikkerveer (2013) X     X  
Wijkontwikkelingsprogramma Bolnes (2011) X       X
Wijkprogramma Drievliet/'t Zand 2019 - 2023 (2019) X        
Wijkprogramma Oost 2019 - 2023 (2019) X        
Wijkprogramma Oosterdam 2018 - 2022 (2018) X        
Wijkprogramma Rijsoord (2017) X        
Wijkprogramma West 2018 - 2023 (2018) X        

 

Prestatie-indicatoren

Terug naar navigatie - Prestatie-indicatoren
Nr. Omschrijving Bron Toelichting/Eenheid Waarde
1 Formatie. BAR-organisatie Fte per 1.000 inwoners. 6,87 (2022)
2 Bezetting. BAR-organisatie Fte per 1.000 inwoners. 6,73 (2022)
3 Apparaatskosten. BAR-organisatie In euro's per inwoner. 617 (2022)
4 Externe inhuur. BAR-organisatie Kosten als % van totale loonsom + totale kosten inhuur externen 9,0% (2022)
5 Overhead. BAR-organisatie % van totale lasten. 49,3% (2022)
6 Burgers en organisaties krijgen voldoende ruimte om ideeën en initiatieven te realiseren. Burgerpeiling Gemiddelde score (1-5). 3,0
• Helemaal eens (%). 29,0%
7 % inwoners dat vertrouwen heeft in de manier waarop de gemeente wordt bestuurd. Burgerpeiling • Heel veel. 25,0%
• Niet veel/niet weinig. 52,0%
• Nauwelijks tot geen. 23,0%
8 Waardering inwoners algehele gemeentelijke dienstverlening. Burgerpeiling Score 1-10. 6,6
9 Waardering van de inwoners voor de communicatie. Burgerpeiling Score 1-10. 6,7
10 Waardering door inwoners van De Blauwkai. Burgerpeiling Score 1-10. 7,2
11 Tevredenheid over de dienstverlening via de digitale faciliteiten (website). Burgerpeiling Score 1-10. 6,7
12 Klanttevredenheid (balie)contact. Klanttevredenheidsonderzoek Score 1-10. 8,3
Totaal oordeel klantcontact. Burgerpeiling Score 1-10. 6,5
13 Klanttevredenheid telefonisch contact. Klanttevredenheidsonderzoek Score 1-10. 7,3
14 Waardering maatschappelijke organisatie en instellingen contact met de gemeente. Ondernemerspeiling Score 1-10.
• Mogelijkheden om met ambtenaren in contact te komen. 6,4 (2019)
• Mogelijkheden om met bestuurders, zoals burgemeester en wethouder in contact te komen. 7,0 (2019)
15 Waardering ondernemers algehele gemeentelijke dienstverlening. Ondernemerspeiling Score 1-10. 6,6 (2019)