Niet in de programma's opgenomen baten en lasten

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
Exploitatie Begroting 2022 na wijziging Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026
Lasten
0.4:Overhead -15.506.000 -15.173.000 -15.778.400 -15.753.500 -15.673.700
0.5:Treasury -128.800 -247.700 -302.700 -141.900 -9.700
0.61:OZB woningen -325.700 -357.800 -356.500 -356.900 -355.900
0.62:OZB niet-woningen -151.000 -167.700 -166.700 -167.000 -166.400
0.63:Parkeerbelasting -15.000 -16.100 -16.100 -16.200 -16.100
0.64:Belastingen overig -255.200 -250.200 -251.100 -251.300 -250.800
0.8:Overige baten en lasten -102.600 -119.400 -124.000 -133.400 -135.100
0.9:Vennootschapsbelasting (VpB) -66.000 -66.000 -66.000 -66.000 -66.000
Totaal Lasten -16.550.300 -16.397.900 -17.061.500 -16.886.200 -16.673.700
Baten
0.4:Overhead 517.200 696.600 618.900 535.300 534.600
0.5:Treasury 518.300 614.100 614.600 615.100 615.700
0.61:OZB woningen 6.105.500 6.162.100 6.407.300 6.408.900 6.545.400
0.62:OZB niet-woningen 6.210.900 6.531.900 6.905.400 7.138.000 7.370.700
0.63:Parkeerbelasting 407.200 407.200 407.200 407.200 407.200
0.64:Belastingen overig 81.400 81.400 81.400 81.400 81.400
0.7:Algemene uitkeringen en overige uitkeringen gemeentefonds 78.005.000 85.526.050 86.216.900 89.033.600 81.415.500
0.8:Overige baten en lasten 4.200 3.800 3.800 3.800 3.800
Totaal Baten 91.849.700 100.023.150 101.255.500 104.223.300 96.974.300
Saldo - Lasten en baten 75.299.400 83.625.250 84.194.000 87.337.100 80.300.600
Onttrekkingen
0.10:Mutaties reserves 3.103.300 2.324.600 2.126.700 1.928.800 1.751.300
Totaal Onttrekkingen 3.103.300 2.324.600 2.126.700 1.928.800 1.751.300
Saldo - Reserves 3.103.300 2.324.600 2.126.700 1.928.800 1.751.300

Toelichting Overhead

Terug naar navigatie - Toelichting Overhead

Overhead vanuit de BAR

  • Om de continuïteit van uitvoering van projecten in de openbare ruimte te borgen, wordt inhuurcapaciteit omgezet in vaste formatie. De bijdrage aan de BAR-organisatie wordt hiervoor verhoogd ten laste van het budget voor uitbesteed werk.
  • Voor het inflatiepercentage in de primitieve begroting wordt uitgegaan van de prognoses in het jaarlijks verschijnende Centraal Economisch Plan (CEP) van het Centraal Plan Bureau (CPB).
  • In het CEP 2022 voorspelt het CPB een inflatie van 2,2% voor het jaar 2023. Het aandeel overhead hierin is in dit hoofdstuk 'Niet in de programma's opgenomen baten en lasten' geraamd. Het overige deel is geraamd in Programma 1 Bestuur en (overheids)participatie onder BAR-bijdrage.
  • De formatie moeten worden vergroot, omdat de afgelopen twee jaar is gebleken dat met de huidige personele capaciteit het adequate beheer van de openbare verlichting-installatie niet kan worden uitgevoerd.
  • De minimale versterking van de capaciteit van I&A en Dienstverlening, die nodig is om de basisactiviteiten op niveau te houden en te kunnen blijven voldoen aan wet- en regelgeving.
  • Omdat het aantal grondexploitaties afneemt, neemt ook de dekking van overhead in uren hiervoor af. Dit heeft een nadeel voor de gemeentebegroting tot gevolg. Dit nadeel wordt deels afbouwend gedekt uit de daarvoor bij de jaarrekening 2021 gevormde reserve afbouw dekking Grondexploitaties.

Doorbelasting gemeentehuis
In 2023 vindt een lagere doorbelasting gemeentehuis plaats dan in 2022.

Toelichting Treasury

Terug naar navigatie - Toelichting Treasury

Deelnemingen nutsbedrijven
Met de in juni 2021 aangekochte cumulatief preferente aandelen in Stedin ontvangen wij vanaf 2023 een vast dividend van 3%.

Financiering
Het investeringsvolume en daarmee de financieringstekorten kunnen niet volledig gefinancierd worden met kortlopende leningen of eigen middelen. In de periode 2023 tot en met 2026 is de verwachting dat er nieuwe langlopende leningen moeten worden afgesloten, waarmee de rentekosten toenemen.

Toerekenen rente
Het resultaat op het taakveld Treasury ontstaat (mede) door de verplichte doorbelasting van rente aan de grondexploitaties.

Toelichting OZB woningen

Terug naar navigatie - Toelichting OZB woningen

OZB Woningen
Op basis van de actuele stand van de WOZ per juli 2022 rekening houdend met geschatte waardestijging van 11% voor de woningen is deze OZB-opbrengstraming 2023 berekend. Hierbij is de inflatiecorrectie van 2,2% op de tarieven toegepast, nadat deze zijn gecorrigeerd met deze geschatte waardestijgingen. De areaaluitbreiding woningen (saldo sloop en nieuwbouw) op basis van de actuele woningbouwprognose 2023 en verder, is in meerjarig perspectief meegenomen. Bijstelling van woningbouwprognose voor het begrotingsjaar 2023 heeft ertoe geleid dat de OZB-ramingen van de woningen in meerjarig perspectief bijgesteld zijn ten opzichte van de meerjarige raming uit 2022. Dit alles resulteert in een hogere opbrengst ten opzichte van 2022.

Toelichting OZB niet-woningen

Terug naar navigatie - Toelichting OZB niet-woningen

OZB Niet woningen
Op basis van de actuele stand van de WOZ per juli 2022 rekening houdend met geschatte waardestijging van 1% voor de niet-woningen is deze OZB-opbrengstraming 2023 berekend. Hierbij is de inflatiecorrectie van 2,2% op de tarieven toegepast, nadat deze zijn gecorrigeerd met deze geschatte waardestijgingen. De verwachte areaaluitbreiding van de niet-woningen in Nieuw Reijerwaard en Cornelisland is op basis van de actuele stand in meerjarig perspectief meegenomen. De verwachte areaaluitbreiding van de niet-woningen heeft vertraging opgelopen met als gevolg een aanpassing van de meerjarige opbrengstraming van de OZB niet-woningen ten opzichte van de raming in 2022. Deze vertraging heeft te maken met uitstel van de verkoop en de bouw van bedrijfspanden in Nieuw Reijerwaard en Cornelisland.

Toelichting Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds

Terug naar navigatie - Toelichting Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds

Algemene uitkering
Verwerkt is het voor Ridderkerk positief uitpakkende herverdeeleffect wegens doorvoering herijking gemeentefonds per 1 januari 2023. Het voordeel loopt op naar een bedrag van structureel € 1,8 miljoen, dat met een ingroeipad van drie jaar in 2025 wordt bereikt.
In 2023 ontvangen we incidenteel extra budget voor Jeugdzorg. De daarvoor voorlopig gereserveerde stelpost vervalt.
Met name fors hogere accressen van het Rijk in de recente meicirculaire zorgen voor een positieve ontwikkeling tot en met 2025. Ook 2026 ontwikkelt zich nog wel positief, maar ten opzichte van 2025 is sprake van een forse structurele terugval (ravijnjaar 2026).  Zie Raadsinformatiebrief meicirculaire gemeentefonds 2022 van 1 juli 2022.

Toelichting Overige baten en lasten

Terug naar navigatie - Toelichting Overige baten en lasten

Niet nader te specificeren baten/lasten
Op voorhand rekening houden met vrijval van budgetten in casu kapitaallasten, als gevolg van afwijkingen van de planning in de begroting is een onnodige stelpost (risico) in de begroting. De stelpost kan derhalve komen te vervallen.

Toelichting Reserves

Terug naar navigatie - Toelichting Reserves
  • De onttrekking aan de reserve 'Overrente' heeft meerjarig een dalend verloop.
  • In 2022 is incidentele dekking 2022 uit de reserve Groot Onderhoud Gebouwen geraamd voor groot onderhoud aan het gemeentehuis.
  • De onttrekking aan de algemene reserve ter dekking van de afbouw van dividendinkomsten in acht jaar heeft meerjarig een dalend verloop.
  • In 2023 vervalt ten opzichte van 2022 de incidentele onttrekking aan de algemene reserve ter dekking van kosten 2022 voor: BAR-bijdrage, doorgeschoven prestatie Implementatie omgevingswet, uitvoeringsplan informatieveiligheid en privacy (I&P), woonzorgopgave, project digitalisering bouwdossiers, optimalisatie fiscale beheersing 2021-2022.