Programma 2 Veiligheid

Openbare orde en veiligheid

Terug naar navigatie - Openbare orde en veiligheid

Wat willen we bereiken?

Jeugdoverlast
Situaties van jeugdoverlast worden vroegtijdig opgemerkt en integraal aangepakt, zodat ernstige overlast voorkomen kan worden en jongeren niet verder afglijden.

Drugsgerelateerde zaken
Middels een integrale aanpak willen we bereiken dat de drugsoverlast actief wordt onderzocht, aangepakt en waar nodig en mogelijk doorgepakt op het gebied van bestuursrecht.

Ondermijning
Ondermijning is een veelomvattend begrip van allerlei vormen van (veelal georganiseerde) criminaliteit, zoals drugscriminaliteit, witwassen en heling. Het tegengaan van ondermijning is een maatschappelijke opgave. Door middel van een intensieve integrale samenwerking met onze veiligheidspartners, inwoners en ondernemers, willen we bereiken dat de ‘onderwereld’ niet vermengd wordt met de ‘bovenwereld’. We spannen ons gezamenlijk in om ondermijnende criminaliteit te signaleren, te voorkomen en aan te pakken.

Wet Bevordering Integriteitsbeoordelingen door het Openbaar Bestuur (wet Bibob)
We willen misbruik van overheidsvoorzieningen voorkomen.

Woning- en auto-inbraken High Impact Crimes (HIC)
We willen een vermindering van het aantal woning- en auto-inbraken.

Evenementen
Wij stimuleren het houden van evenementen door het voor organisatoren makkelijker te maken een vergunning aan te vragen. Hierbij streven we naar het juiste evenwicht tussen gezelligheid en feestelijkheden enerzijds en het bewaken van de openbare orde en leefbaarheid en het beperken van de overlast anderzijds.

Senioren en Veiligheid
Wij willen een veilige en prettige leefomgeving voor onder andere senioren. Hierbij streven wij naar het bevorderen en versterken van de zelfstandigheid, zelfredzaamheid en de weerbaarheid.

Wat gaan we daarvoor doen?

Jeugdoverlast
Jeugdoverlast pakken wij in een vroeg stadium aan samen met onze partners. Daar waar mogelijk richten we ons op het individu waarbij we het gezin en de ouders betrekken. Zoveel mogelijk laagdrempelig. Bij serieuze zorg rond een groep zal dit gebeuren volgens de groepsscan methodiek. Deze aanpak is gericht op het verminderen van overlast, voorkomen dan wel bestrijden van criminaliteit en het bieden van perspectief in de vorm van school of werk.

Drugsgerelateerde zaken
We stimuleren bewoners signalen van drugsoverlast door te geven aan de politie. Of te melden via Meld Misdaad Anoniem. We houden regelmatig integrale controles.
Daarnaast is er op het gebied van hennep een zogenaamde henneptrein actief. Deze doet onderzoek naar alle meldingen rondom hennepkwekerijen. Drugsgebruik onder jongeren wordt tegengegaan door uitvoering van het actieplan alcohol en drugs. Samen met de scholen organiseren wij kluisjescontroles op de scholen. Signalen en meldingen van handel in drugs worden door het basisteam onderzocht. Waar nodig gebruikt de burgemeester haar bevoegdheden, zoals benoemd in het Damoclesbeleid en de Algemene Plaatselijke Verordening (APV).

Ondermijning
In 2023 zetten wij onze integrale aanpak van ondermijnende activiteiten onverminderd voort. De integrale aanpak loopt langs diverse sporen en is zowel preventief als repressief van aard. Preventief zetten we in op het vergroten van het bewustzijn en de meldingsbereidheid van onze medewerkers, inwoners en ondernemers. We voeren campagnes uit en brengen het meldpunt onder de aandacht. Hierbij werken we samen met Meld Misdaad Anoniem. Naar behoefte organiseren wij voorlichtingsbijeenkomsten. Daarnaast voorkomen wij misbruik van overheidsvoorzieningen. In dit kader passen wij de Wet Bevordering Integriteitsbeoordelingen door het Openbaar Bestuur (Wet Bibob) toe.

Onze repressieve aanpak bestaat onder andere uit het integraal controleren van bedrijventerreinen, locaties en branches. Wij voeren een bestuurlijke aanpak uit in (bedrijfs)panden waar ondermijnende activiteiten worden aangetroffen. Bestuurlijke maatregelen zoals tijdelijke pandsluitingen, (stop)gesprekken met pandeigenaren en open gesprekken met ondernemers (“knock and talks”) maken hier deel van uit.

Wet Bevordering Integriteitsbeoordelingen door het Openbaar Bestuur (wet Bibob)
We passen de Wet Bevordering Integriteitsbeoordelingen door het Openbaar Bestuur (Wet Bibob) waar nodig toe.

Woning- en auto inbraken High Impact Crimes (HIC)
Wij houden preventieacties in samenwerking met politie en buurtpreventies. We geven bewoners tips om woninginbraken te voorkomen en willen bewoners bewust maken om bijvoorbeeld geen waardevolle zaken in hun auto te laten liggen. Door inzet van de pop-up bus kunnen we de mensen in de wijken bereiken en informatie verstrekken over dit thema.

Evenementen
Wij zorgen voor een zo eenvoudig mogelijk proces voor het aanvragen van een vergunning, waarbij we bij de vergunningverlening oog houden voor veiligheid en overlast. Wij faciliteren organisatoren bij de vergunningaanvraag en de organisatie van een evenement.

Senioren en Veiligheid
Wij organiseren voorlichtingsbijeenkomsten. De wijkbrandweerfunctionaris zal ouderen actief informeren op het gebied brandveiligheid. Daarnaast wordt de verbinding gezocht tussen zorg, Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond, politie en ouderenorganisaties om de veilige leefomgeving te verhogen. Door inzet van de pop-up bus kunnen we de mensen in de wijken bereiken en informatie verstrekken over een bepaald thema.

Wonen en bouwen

Terug naar navigatie - Wonen en bouwen

Wat willen we bereiken?

Het belangrijkste doel in 2023 is een continuering van de dienstverlening op VTH-gebied rondom de invoering van de Omgevingswet en wet Kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb) op 1 januari 2023 of later.

Wat gaan we daarvoor doen?

We passen de benodigde capaciteit, processen, de ICT-inrichting, het beleid en de legesverordening aan de Omgevingswet en de Wkb. Deze werkzaamheden vinden grotendeels plaats voor inwerkingtreding, maar worden in 2023 waar nodig bijgesteld op basis van de ervaringen uit de praktijk. De meerjarige consequenties van het uitstel van de Omgevingswet van 1 juni 2022 tot 1 januari 2023 op de VTH-capaciteit zijn opgenomen in deze begroting.

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
Exploitatie Begroting 2022 na wijziging Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026
Lasten
1.1:Crisisbeheersing en brandweer -2.425.400 -2.794.900 -2.944.900 -3.104.600 -3.213.700
1.2:Openbare orde en veiligheid -1.214.800 -1.296.800 -1.300.200 -1.301.700 -1.297.400
8.3:Wonen en bouwen -67.700 -69.100 -69.100 -69.100 -69.100
Totaal Lasten -3.707.900 -4.160.800 -4.314.200 -4.475.400 -4.580.200
Baten
1.2:Openbare orde en veiligheid 41.900 34.500 34.500 34.500 34.500
8.3:Wonen en bouwen 916.600 1.182.000 854.800 854.800 854.800
Totaal Baten 958.500 1.216.500 889.300 889.300 889.300
Saldo - Lasten en baten -2.749.400 -2.944.300 -3.424.900 -3.586.100 -3.690.900

Toelichting Crisisbeheersing en brandweer

Terug naar navigatie - Toelichting Crisisbeheersing en brandweer

Brandbestrijding
De Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond (VRR) heeft besloten de verdeelsleutel te wijzigen. Deze mutatie betreft dan ook de gevolgen van de ontwikkelagenda de nieuwe verdeelsleutel én het accres. Dit alles conform de begroting 2023 van de VRR.

Toelichting Openbare orde en veiligheid

Terug naar navigatie - Toelichting Openbare orde en veiligheid

Integraal Veiligheidsbeleid
In 2023 vervallen de incidentele lasten 2022 betreffende de inzet van een integraal persoonsgerichte Onderwijs-coach. In 2023 zijn ten opzichte van 2022 de kosten voor de pilot wijkbrandweer lager.

Toelichting Wonen en bouwen

Terug naar navigatie - Toelichting Wonen en bouwen

WABO-vergunningen
De meerjarenraming is bijgesteld naar aanleiding van de huidige prognose van de te verwachten aanvragen van grote bouwprojecten, met name op Nieuw Reijerwaard en in het centrumgebied van Ridderkerk. 

Beleidsdocumenten

Terug naar navigatie - Beleidsdocumenten
Documenten Bestaand beleid Uit te werken beleid Te herzien beleid Nieuw te ontwikkelen beleid
Raad College
Actieplan  Veiligheid 2021   X      
APV Ridderkerk 2020 X        
Beleidsplan Omgevingsvergunningen bebouwde omgeving 2017-2021   X   X  
Beleidsregel Damocles gemeente Ridderkerk (2018)   X      
Bibob-beleid   X   X  
Drank- en Horecaverordening 2014 X     X  
Handhavingsbeleidsplan Bebouwde omgeving 2019-2023   X   X  
Handhavingsuitvoeringsprogramma Bebouwde omgeving   X   X  
Integraal Veiligheidsbeleid 2020 - 2023 X        
Uitvoeringsprogramma Omgevingsvergunningen bebouwde omgeving   X   X  
Verordening kwaliteit vergunningverlening, toezicht en handhaving omgevingsrecht gemeente Ridderkerk 2016 X     X  

Prestatie-indicatoren

Terug naar navigatie - Prestatie-indicatoren
Nr. Omschrijving Bron Toelichting/Eenheid Waarde
16 Vernielingen en beschadigingen (in de openbare ruimte). Waarstaatjegemeente.nl Aantal per 1.000 inwoners. 4,2
17 Veiligheidsgevoel van inwoners. Burgerpeiling % inwoners dat zich meestal of altijd veilig voelt in de buurt. 77,0%
18 Verwijzingen Halt. Waarstaatjegemeente.nl Aantal per 10.000 inwoners in de leeftijd van 12-18 jaar. 40,0
19 Winkeldiefstallen. Waarstaatjegemeente.nl Aantal per 1.000 inwoners. 1,3
20 Geweldsmisdrijven. Waarstaatjegemeente.nl Aantal per 1.000 inwoners. 4,3
21 Diefstallen uit woning. Waarstaatjegemeente.nl Aantal per 1.000 inwoners. 1,8
22 Mate van overlast van buurtbewoners. Burgerpeiling % inwoners dat veel of heel veel overlast ervaart van buurtbewoners. 8,0%
23 Mate van overlast van hangjongeren. Burgerpeiling % inwoners dat veel of heel veel overlast ervaart van hangjongeren. 12,0%
24 Aandeel dat zich wel eens onveilig voelt in de buurt. Burgerpeiling % inwoners dat zich soms wel, soms niet veilig voelt in de buurt. 20,0%