
Programma 1 Bestuur en ondersteuning
Wat willen we bereiken? (coalitieakkoord)
Terug naar navigatie - Programma 1 Bestuur en ondersteuning - Wat willen we bereiken? (coalitieakkoord)Optimalisatie van de dienstverlening aan onze inwoners.
Terug naar navigatie - Programma 1 Bestuur en ondersteuning - Wat willen we bereiken? (coalitieakkoord) - Optimalisatie van de dienstverlening aan onze inwoners.Voor een optimale dienstverlening aan onze inwoners en ondernemers investeren we in de toegankelijkheid van nieuwe en bestaande communicatiekanalen. We willen dat onze dienstverlening bereikbaar is voor alle inwoners, zowel schriftelijk, digitaal, telefonisch als via de balie in het gemeentehuis. Daarbij communiceren we in begrijpelijk Nederlands. Inwoners en ondernemers zullen op (aan)vragen, meldingen en klachten binnen twee werkdagen een eerste reactie krijgen.
Digitale dienstverlening
Terug naar navigatie - Programma 1 Bestuur en ondersteuning - Wat willen we bereiken? (coalitieakkoord) - Digitale dienstverleningVoor de digitale dienstverlening en de website wordt voortdurend gewerkt aan gebruiksvriendelijkheid en toegankelijkheid. Ook zetten we in op het zoveel mogelijk aanbieden van diensten en producten via digitale kanalen.
Coördinator 'vergunningen en subsidieaanvragen'.
Terug naar navigatie - Programma 1 Bestuur en ondersteuning - Wat willen we bereiken? (coalitieakkoord) - Coördinator 'vergunningen en subsidieaanvragen'.Het aanvragen van vergunningen moet zo makkelijk mogelijk zijn. Een aan te stellen coördinator 'vergunningen en subsidieaanvragen' kan hieraan bijdragen.
Datagedreven werken.
Terug naar navigatie - Programma 1 Bestuur en ondersteuning - Wat willen we bereiken? (coalitieakkoord) - Datagedreven werken.Het datagedreven werken wordt bevorderd zonder dat dit ten koste gaat van de menselijke maat. Hiervoor worden een visie en strategie ontwikkeld. Goede data-analyses helpen uiteindelijk kosten te besparen en beleid effectiever te maken. Op veel terreinen neemt de urgentie hiervan toe.
Raadsinformatiesysteem.
Terug naar navigatie - Programma 1 Bestuur en ondersteuning - Wat willen we bereiken? (coalitieakkoord) - Raadsinformatiesysteem.Het raadsinformatiesysteem (RIS) is een digitaal platform dat door ons wordt gebruikt om alle relevante informatie over de besluitvorming van de gemeenteraad te beheren en toegankelijk te maken. Het is gewenst om de functionaliteit van het raadsinformatiesysteem uit te breiden en te optimaliseren.
Gemeenteraadsverkiezingen.
Terug naar navigatie - Programma 1 Bestuur en ondersteuning - Wat willen we bereiken? (coalitieakkoord) - Gemeenteraadsverkiezingen.Wij willen de representativiteit van de gemeenteraad en daarmee de legitimiteit en het vertrouwen van het lokale bestuur versterken en de betrokkenheid van onze inwoners vergroten.
Wat mag het kosten?
Terug naar navigatie - Programma 1 Bestuur en ondersteuning - Wat mag het kosten?Exploitatie |
Begroting 2025 na wijziging |
Begroting 2026 |
Begroting 2027 |
Begroting 2028 |
Begroting 2029 |
|
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten |
||||||
0.1:Bestuur |
-3.724.000 |
-3.386.700 |
-3.300.700 |
-3.274.700 |
-3.281.600 |
|
0.2:Burgerzaken |
-1.852.000 |
-2.327.800 |
-2.327.000 |
-2.064.800 |
-2.477.800 |
|
Totaal Lasten |
-5.576.000 |
-5.714.500 |
-5.627.700 |
-5.339.500 |
-5.759.400 |
|
Baten |
||||||
0.1:Bestuur |
30.200 |
30.900 |
30.900 |
30.900 |
30.900 |
|
0.2:Burgerzaken |
1.122.500 |
1.198.900 |
1.198.900 |
1.198.900 |
1.198.900 |
|
Totaal Baten |
1.152.700 |
1.229.800 |
1.229.800 |
1.229.800 |
1.229.800 |
|
Saldo - Lasten en baten |
-4.423.300 |
-4.484.700 |
-4.397.900 |
-4.109.700 |
-4.529.600 |
|
Stortingen |
||||||
0.10:Mutaties reserves |
-48.500 |
-48.500 |
-48.500 |
-48.500 |
-48.500 |
|
Totaal Stortingen |
-48.500 |
-48.500 |
-48.500 |
-48.500 |
-48.500 |
|
Onttrekkingen |
||||||
0.10:Mutaties reserves |
526.100 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Totaal Onttrekkingen |
526.100 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Saldo - Reserves |
477.600 |
-48.500 |
-48.500 |
-48.500 |
-48.500 |
|
Begroot resultaat |
-3.945.700 |
-4.533.200 |
-4.446.400 |
-4.158.200 |
-4.578.100 |
Toelichting 0.1 Bestuur
Terug naar navigatie - Programma 1 Bestuur en ondersteuning - Toelichting 0.1 BestuurOmschrijving |
Begroting 2025 na wijziging |
Begroting 2026 |
Verschil 2025-2026 |
|
---|---|---|---|---|
0.1:Bestuur |
||||
Lasten |
-3.724.000 |
-3.386.700 |
337.300 |
|
Baten |
30.200 |
30.900 |
700 |
|
Totaal 0.1:Bestuur |
-3.693.800 |
-3.355.800 |
338.000 |
Bijdrage uren De BedrijfsvoeringsPartner (voordeel € 753.900)
Verschil 2025-2026
In 2025 is er een afrekening geweest voor de ontvlechtingskosten.
Nieuwe mutatie
- Aansluiten op de begroting 2026 van De BedrijfsvoeringsPartner (DBP).
- Met het overgaan van de financieel adviseurs naar de gemeente wordt de bijdrage aan DBP verlaagd.
Griffie (voordeel € 121.800)
Verschil 2025-2026
In 2025 zijn in de 1e Tussenrapportage 2025 extra kosten geraamd voor de werving en vervanging van de griffier.
Toerekening personeelskosten naar programma's (nadeel € 513.800)
Het verschil tussen de jaren 2025 en 2026 wordt onder andere veroorzaakt door een verschuiving in de verdeling van de personeelslasten, het overkomen van personeel van DBP en de verwerking van de cao.
Overige verschillen en mutaties kleiner dan € 100.000 (nadeel € 23.900)
Toelichting 0.2 Burgerzaken
Terug naar navigatie - Programma 1 Bestuur en ondersteuning - Toelichting 0.2 BurgerzakenOmschrijving |
Begroting 2025 na wijziging |
Begroting 2026 |
Verschil 2025-2026 |
|
---|---|---|---|---|
0.2:Burgerzaken |
||||
Lasten |
-1.852.000 |
-2.327.800 |
-475.800 |
|
Baten |
1.122.500 |
1.198.900 |
76.400 |
|
Totaal 0.2:Burgerzaken |
-729.500 |
-1.128.900 |
-399.400 |
Verkiezingen (nadeel € 262.700)
Verschil 2025-2026
In verband met de gemeenteraadsverkiezingen zijn in de 1e Tussenrapportage 2024 voor 2026 hogere lasten geraamd.
Nieuwe mutatie
- In maart 2026 vinden de gemeenteraadsverkiezingen plaats. Voor de organisatie hiervan zijn middelen beschikbaar in de begroting. Voor opkomstbevorderende maatregelen – zoals een mobiele stemstraat – is een aanvullend budget benodigd.
- Er is overeengekomen dat alle deelnemers op de kieslijst een VOG-aanvragen. De kosten hiervoor worden door de gemeente vergoed.
Toerekening personeelskosten naar programma's (nadeel € 187.100)
Het verschil tussen de jaren 2025 en 2026 wordt veroorzaakt door een verschuiving in de verdeling van de personeelslasten , het overkomen van personeel van De BedrijfsvoeringsPartner en de verwerking van de cao.
Overige verschillen en mutaties kleiner dan € 100.000 (voordeel € 50.400)
Toelichting 0.10 Mutaties reserves
Terug naar navigatie - Programma 1 Bestuur en ondersteuning - Toelichting 0.10 Mutaties reservesExploitatie |
Begroting 2025 na wijziging |
Begroting 2026 |
Verschil 2025-2026 |
|
---|---|---|---|---|
0.10:Mutaties reserves |
||||
Stortingen |
-48.500 |
-48.500 |
0 |
|
Onttrekkingen |
526.100 |
0 |
-526.100 |
|
Totaal 0.10:Mutaties reserves |
477.600 |
-48.500 |
-526.100 |
Algemene reserve (nadeel € 526.100)
Verschil 2025-2026
De dekking voor de doorgeschoven prestaties uit de Jaarstukken 2024 vervallen in 2026:
- Werving en selectie nieuwe griffier.
- Afwikkelkosten frictie- en projectkosten DBP.
- Restsaldo Rekenkamercommissie.
Beleidsdocumenten
Terug naar navigatie - Programma 1 Bestuur en ondersteuning - Beleidsdocumenten
Beleidsindicatoren
Terug naar navigatie - Programma 1 Bestuur en ondersteuning - BeleidsindicatorenOmschrijving |
Bron |
Eenheid |
Waarde |
---|---|---|---|
Formatie |
Gemeente |
Fte per 1.000 inwoners |
6,9 (2026) |
Bezetting |
Gemeente |
Fte per 1.000 inwoners |
6,4 (2026) |
Apparaatskosten |
Gemeente |
In euro's per inwoner |
926 (2026) |
Externe inhuur |
Gemeente |
Kosten als % van totale loonsom + totale kosten |
4,0% (2026) |
Overhead |
Gemeente |
% van totale lasten |
19,0% (2026) |