Inleiding

Terug naar navigatie - - Inleiding

Uitvoering van het beleid en de plannen uit de programma's van de begroting, kan niet zonder een goede bedrijfsvoering.

De processen om de beleidsdoelstellingen te realiseren en de sturing en de beheersing daarvan binnen de gestelde kaders vallen onder bedrijfsvoering. Bedrijfsvoering draagt bij aan een efficiënte en effectieve uitvoering van de beleidsprogramma’s, overeenkomstig geldende wet- en regelgeving.

Voor de bedrijfsvoeringstaken is De BedrijfsvoeringsPartner (DBP) de belangrijkste uitvoerende organisatie. De begroting 2026 van De BedrijfsvoeringsPartner gaat hier nader op in. Met ingang van dit jaar is het team Financieel advies vanuit DBP overgebracht naar de gemeenten. Dit betekent dat een belangrijk onderdeel van de bedrijfsvoering weer bij ons is ondergebracht. Dit stelt ons beter in staat de financiële adviestaken binnen de bedrijfsvoering efficiënter in te zetten.

Ambtelijke organisatie

Terug naar navigatie - - Ambtelijke organisatie

In 2026 schenken we vooral aandacht aan de versterking en verdere professionalisering van onze eigen ambtelijke organisatie. Het beleid en de dienstverlening wordt binnen de clusters en teams door eigen Ridderkerkse medewerkers vormgegeven en uitgevoerd. 2026 staat in het teken van verder ontwikkelen van de organisatie zodat deze gesteld staat om de dienstverlening aan, en voorzieningen voor de inwoners, ondernemers en maatschappelijke instellingen te verzorgen. Er is continu nadrukkelijke aandacht voor de mens en de cultuur die we nastreven.
De ondersteunende bedrijfsvoeringstaken worden door De BedrijfsvoeringsPartner uitgevoerd.

Personeelskosten

Terug naar navigatie - Ambtelijke organisatie - Personeelskosten

De loonkosten voor het jaar 2026 zijn opgenomen op basis van de werkelijke lasten en verhoogd met de CAO gevolgen. Naast de CAO gevolgen zijn de loonkosten onder andere bijgesteld als gevolg van de overgang van de financiële adviseurs van De BedrijfsvoeringsPartner naar het cluster Bedrijfsvoering en Organisatie, een extra contactfunctionaris voor Kinderopvang en Peuterwerk en versterking van het sociaal domein voor het beheersen van de doorlooptijden bij Wmo-aanvragen en de thema’s met betrekking tot de jeugdzorg.

Opleidingskosten

Terug naar navigatie - Ambtelijke organisatie - Opleidingskosten

De opleidingskosten zijn begroot op 2% van de loonsom. Hiermee wordt aangesloten bij de landelijke norm en het percentage dat bij de ontvlechting van BAR met de Ondernemingsraad is afgesproken. Hiervan is 25% afgezonderd voor organisatiebrede (generieke) opleidingen en trainingen. Voor specifieke opleidingen en trainingen voor het bestuur, de griffie en de crisisorganisatie, is separaat opleidingsbudget beschikbaar.

Overige kosten

Terug naar navigatie - Ambtelijke organisatie - Overige kosten

Voor de uitvoering van hun taken hebben de teams ondersteunende middelen nodig zoals abonnementen, licenties, materialen, dienstkleding, verzekeringen en belastingen aanverwante zaken. Dit is ook als post opgenomen in deze begroting.

Specificatie personeelslasten

Terug naar navigatie - Ambtelijke organisatie - Specificatie personeelslasten
Lasten
Begroting 2026
Loonkosten
-31.861.500
Overige personeelskosten
-457.400
Opleidingskosten
-484.700
Overige kosten
-302.500
Totaal Lasten
-33.106.100

Bijdrage De BedrijfsvoeringsPartner

Terug naar navigatie - - Bijdrage De BedrijfsvoeringsPartner

Met ingang van 1 januari 2026 is de financiële advisering van De BedrijfsvoeringsPartner (DBP) overgegaan naar de gemeente. DBP voert in 2026 de volgende bedrijfsvoeringstaken uit: Human Resource Management (HRM), Informatie en Communicatie Technologie (ICT) inclusief Informatieveiligheid en Privacy, Control (AO/IC), Financiën administratie en specialistische advisering op onder andere btw, vennootschapsbelasting, juridische zaken en inkoop, facilitaire zaken, administratie Zorg en Uitkeringen. De bijdrage van de deelnemende gemeenten is per 2026 op basis van inwonersaantallen en zijn voor Ridderkerk begroot volgens onderstaande tabel.

Bijdrage

Terug naar navigatie - Bijdrage De BedrijfsvoeringsPartner - Bijdrage
Exploitatie
Begroting 2025 na wijziging
Begroting 2026
Begroting 2027
Begroting 2028
Begroting 2029
600520 Bijdrage DBP uren
-3.012.000
-2.258.100
-2.236.500
-2.221.800
-2.221.800
600530 Overhead vanuit de DBP
-11.422.000
-11.640.300
-11.541.700
-11.474.600
-11.474.600

Arbeidsmarkt

Terug naar navigatie - - Arbeidsmarkt

Vanwege de spanningen op de arbeidsmarkt staan ook de realisatie van bestuurlijke ambities onder druk. Op dit moment is er veel vraag naar mensen en is het aanbod nog steeds beperkt. Hierdoor is het steeds moeilijker om de juiste mensen te vinden voor de realisatie van onze ambities en plannen. Naast het geld is de beperkte beschikbare capaciteit een factor die moet worden meegenomen in de prioritering van projecten en investeringen. Bezien wordt of een aangepaste arbeidsmarktstrategie (inclusief aantrekkelijk werkgeverschap) tot effect gaat leiden.

Communicatie

Terug naar navigatie - - Communicatie

Effectieve communicatie is onmisbaar voor het waarmaken van de ambities uit het collegeprogramma. Communicatie richt zich hierbij op transparantie, het versterken van relaties en het opbouwen van vertrouwen. In de Newsroom monitoren we dagelijks wat er leeft in Ridderkerk: via sociale media, lokale nieuwsberichten en vanuit de samenleving zelf, bijvoorbeeld door telefoontjes die binnenkomen bij het KCC of klachten die worden gemeld. Vanuit die informatie informeren we bestuur en de vakteams over het verbeteren van onze dienstverlening en communicatie richting inwoners.
Daarbij is de lokale media een duidelijke stakeholder. Zij spelen een belangrijke rol in het goed functioneren van de plaatselijke democratie. De platformen van lokale media bieden, naast onze eigen kanalen, ruimte voor maatschappelijk dialoog en verbinding met de gemeente. Waar nodig en mogelijk blijven we de lokale media daarom ondersteunen om hun onafhankelijke journalistieke werk goed te kunnen uitvoeren.
We richten onze communicatie-inspanningen op wat echt belangrijk is: thema’s die inwoners raken en waar concrete acties te delen zijn. Daarnaast levert Communicatie een bijdrage aan het versterken van de communicatieve vaardigheden van bestuurders en collega’s binnen de organisatie, door onder andere het aanbieden van tools en trainingen. Ook experimenteren we met het gebruik van AI.
De inzet op communicatie bij specifieke projecten wordt meegenomen in de begrotingen van die projecten of programma’s.

Huisvesting

Terug naar navigatie - - Huisvesting

De meeste medewerkers worden gehuisvest in ons gemeentehuis. De BedrijfsvoeringsPartner en gemeente Albrandswaard huren delen van ons gemeentehuis voor huisvesting van hun medewerkers.
De buitendienst heeft een eigen locatie aan de Kolenbranderstraat in Ridderkerk. Voorlopig wordt deze locatie gehuurd. Het gemeentedepot De Gorzen wordt gebruikt voor de tijdelijke opslag en verzamelen van door onze eigen medewerkers ingezamelde zwerfafval en afval van de bijplaatsingen. Daarna kan het ingezamelde afval naar de afvalverwerkers worden afgevoerd.

Rechtmatigheid

Terug naar navigatie - - Rechtmatigheid

Rechtmatigheid betekent dat ons handelen past binnen wet- en regelgeving. De rechtmatigheidsverantwoording door het college richt zich specifiek op het financieel beheer. Met andere woorden; zijn alle inkomsten, uitgaven en balansmutaties volgens de regels uitgevoerd. De rechtmatigheidsverantwoording is onderdeel van de jaarrekening, de accountant controleert dus of die verantwoording een getrouw beeld geeft, dus of de toelichting over de financiële rechtmatigheid juist en volledig is. De begrotingsrechtmatigheid raakt het budgetrecht van de gemeenteraad en is van belang voor de uitvoering van haar controlerende en toezichthoudende rol.
Gedurende het begrotingsjaar monitoren en toetsen wij de rechtmatigheid van de uitvoering van beleid. Kaderstelling vindt plaats in de Financiële verordening, de begroting, het Normenkader en het beleidskader Misbruik en Oneigenlijk gebruik beleid (M&O). Belangrijke instrumenten zijn onder andere de tussenrapportages in de P&C-cyclus, rapportages Verbijzonderde Interne Controle (VIC), Frauderisicoanalyse en de Managementletter van de accountant. Een rapportage met begrotingswijziging aan het einde van het jaar is een extra mogelijkheid die kan helpen onrechtmatigheden in de jaarrekening te voorkomen. Omdat nog steeds een aanzienlijk deel van de processen door De BedrijfsvoeringsPartner wordt uitgevoerd en zij de afgelopen jaren veel ervaring heeft opgedaan met interne- en verbijzonderde interne controles, wordt ook nauw samengewerkt met De BedrijfsvoeringsPartner.

Doelmatigheid en doeltreffendheid

Terug naar navigatie - - Doelmatigheid en doeltreffendheid

Het college moet op basis van artikel 213a Gemeentewet periodiek onderzoek doen naar de doelmatigheid en doeltreffendheid van het gevoerde bestuur. Met doelmatigheid wordt bedoeld dat met de beschikbare middelen zo veel mogelijk resultaat wordt bereikt, “doen we het goed?”. Doeltreffendheid staat voor de mate waarin de gewenste prestaties en beoogde maatschappelijke effecten van het beleid daadwerkelijk worden behaald, “doen we de goede dingen?”. Aan de hand van de  bevindingen, aanbevelingen en adviezen uit de onderzoeksrapporten wordt beoogd dat de organisatie leert en het gemeentelijke handelen effectiever en efficiënter wordt.

Begin 2026 zullen de onderwerpen en onderzoeksplannen worden bepaald waarnaar in de loop van het jaar verschillende onderzoeken gestart zullen worden. Mogelijke onderwerpen van onderzoek in 2026 zijn het bestaan en de werking van de crisisorganisatie, de schuldhulpverlening, beleid en processen die leiden tot inkomende subsidies.

Naast deze onderzoeken in het kader van de verordening 213a Gemeentewet worden er nog diverse andere periodieke onderzoeken uitgevoerd. Het gaat dan bijvoorbeeld om de jaarlijkse cliënt ervaringsonderzoeken op het gebied van de Wmo en leerlingenvervoer. Tevens worden met regelmaat de Burgerpeiling (waarstaatjegemeente.nl) uitgevoerd. Daarnaast worden er gedurende het jaar beleidsevaluaties uitgevoerd ter voorbereiding op actualisaties van beleid.

Datagedreven werken

Terug naar navigatie - - Datagedreven werken

Wij hanteren een datagedreven aanpak om beleidsvorming en besluitvorming systematisch te onderbouwen met objectieve inzichten uit data. Door data-analyse breder te integreren in onze organisatie, creëren we een solide basis voor performance monitoring, optimalisatie van de dienstverlening en het nemen van gefundeerde (strategische) beslissingen. Dit stelt ons in staat om proactief te sturen en beleid met maatschappelijke impact te ontwikkelen. Op basis van onze visie op datagedreven werken formuleren we een ontwikkelstrategie voor de ambtelijke organisatie. Hiertoe brengen we het huidige volwassenheidsniveau in kaart op vijf hoofdthema’s: werken vanuit maatschappelijke opgaven, volwassen organisatie, toegeruste medewerkers, ondersteunende technologie en toepasbare data. Deze nulmeting fungeert als vertrekpunt voor het concretiseren van de ontwikkelopgave. Ontwikkeling in samenhang is hierbij het uitgangspunt zodat we de inzet op onze opgaven en onze dienstverlening zo optimaal mogelijk kunnen blijven bieden.