
Paragraaf 6 Verbonden partijen
Visie verbonden partijen
Terug naar navigatie - - Visie verbonden partijenEr wordt een ‘Adviesnota Verbonden Partijen’ opgesteld met daarin aandacht voor doel, inhoud en strekking van de verschillende handelingsperspectieven. Hiernaast bevat deze adviesnota een voorstel ten aanzien van de organisatie, inrichting en rollen die het beleid ten aanzien van de verbonden partijen mogelijk maken.
De nieuwe kadernota sluit aan bij de gewijzigde Wet gemeenschappelijke regelingen die per 1 juli 2022 van kracht is en tot doel heeft de democratische legitimatie te versterken. Als de uitvoering van een publieke taak aan een verbonden partij is overgedragen, is het onvermijdelijk dat (volledige) directe invloed/sturing door de gemeente niet langer aan de orde is. Dit omdat de verbonden partij een eigen bestuur heeft waarin meerdere gemeenten zijn vertegenwoordigd. Om de invloed van de gemeente op verbonden partijen te optimaliseren is in de nota een methodiek opgenomen die deze optimalisatie van invloed moet bewerkstelligen. De invloed van het gemeentebestuur op een verbonden partij is het grootst als deze zich richt op de voorkant van de processen van de verbonden partij. De methodiek die kan worden ingezet om de invloed passend te laten zijn bij de situatie bestaat uit: het proces van positiebepaling; een governance-scan, het bepalen van een passend aansturingsscenario en het daarbij passende instrumentarium.
Bijdrage aan/van verbonden partijen
Terug naar navigatie - - Bijdrage aan/van verbonden partijenNr. |
Verbonden partij |
Begroting 2025 na wijziging |
Begroting 2026 |
---|---|---|---|
Gemeenschappelijke regelingen |
|||
1 |
Veiligheidsregio Rotterdam Rijnmond |
-3.701.300 |
-3.938.500 |
2 |
DCMR Milieudienst Rijnmond |
-1.263.700 |
-1.329.400 |
3 |
Natuur- en recreatieschap IJsselmonde incl. Landschapstafel |
-425.600 |
-420.600 |
4 |
Gemeentelijke Gezondheidsdienst Rotterdam-Rijnmond |
-528.300 |
-434.100 |
5 |
Jeugdhulp Rijnmond |
-11.393.300 |
-12.537.000 |
6 |
Nieuw Reijerwaard |
0 |
0 |
7 |
Metropoolregio Rotterdam Den Haag |
-146.800 |
-144.000 |
8 |
De BedrijfsvoeringsPartner |
-14.434.000 |
-14.059.300 |
9 |
Samenwerkingsverband Vastgoedinformatie Heffing en Waardebepaling |
-632.000 |
-781.000 |
Vennootschappen en corporaties |
|||
10 |
Stedin Groep |
347.800 |
347.800 |
11 |
N.V. Bank Nederlandse Gemeenten |
200.000 |
200.000 |
12 |
N.V. BAR Afvalbeheer |
-3.539.500 |
-3.729.800 |
13 |
Oasen N.V. |
0 |
0 |
14 |
Sport Service Ridderkerk |
-1.576.400 |
-1.576.400 |
Overige verbonden partijen |
|||
15 |
Centrum Jeugd & Gezin Rijnmond |
-1.846.400 |
-1.980.000 |
Overzicht verbonden partijen
Terug naar navigatie - - Overzicht verbonden partijenEr zijn op het moment van het opstellen van deze begroting van enkele verbonden partijen nog geen gegevens bekend van de financiële positie van de verbonden partij. In de velden voor het eigen vermogen, vreemd vermogen en resultaat 2026 is daarom de opmerking 'niet bekend' opgenomen.
Veiligheidsregio Rotterdam Rijnmond (VRR) |
Vestigingsplaats Rotterdam |
Gemeenschappelijke regeling |
|||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Deelnemende partijen |
13 gemeenten uit het Rijnmond gebied nemen deel aan de VRR |
||||||
Stemverhouding |
3,0% |
||||||
Openbaar belang |
|||||||
(Brand)veiligheid, vervoer van zieken en ongeval slachtoffers, geneeskundige hulpverlening bij ongevallen en rampen, rampenbestrijding en crisisbeheersing met inbegrip van de multidisciplinaire samenwerking en de Gemeenschappelijke meldkamer. De vorming van veiligheidsregio’s heeft als doelstelling de versterking van de bestuurlijke aansturing van de rampenbestrijding en crisisbeheersing op regionaal en nationaal niveau, alsmede de versterking van de geneeskundige hulpverlening en het regionale beheer van de brandweer. |
|||||||
Bestuurlijk belang |
|||||||
Burgemeester is lid van algemeen bestuur. Bij het nemen van besluiten door het algemeen bestuur brengen de leden voor de gemeente die zij vertegenwoordigen ieder één stem uit, met uitzondering van de leden die een gemeente vertegenwoordigen met een inwonertal boven 50.000. Zij brengen voor elk volgend 50.000-tal, of gedeelte daarvan, één stem meer uit tot een maximum van elf stemmen per gemeente. |
|||||||
Actuele ontwikkelingen |
|||||||
Verschuiving van de klassieke branden, hulpverleningen en ander onheil, naar 'nieuwe crises'. Nieuwe crises vragen om een andere aanpak. Een aanpak vanuit meerdere disciplines, die met spoed samen aan de slag moeten. |
|||||||
Financiële positie – Verbonden partij |
Financieel belang – Gemeente |
||||||
01-01-2026 |
31-12-2026 |
Aandelenkapitaal |
|||||
Eigen vermogen |
13.578.000 |
13.777.000 |
Leningen/garantstellingen |
||||
Vreemd vermogen |
87.574.000 |
85.593.000 |
Bijdrage gemeente 2026 |
-3.938.500 |
|||
Resultaat 2026 |
0 |
||||||
Risico’s |
|||||||
De personele capaciteit van de brandweervrijwilligers staat onder druk. Vooral het werven van voldoende vrijwilligers, die overdag beschikbaar zijn, wordt steeds moeilijker. Zeker in kleinere dorpskernen is het lastig om de paraatheid 24 uur per dag, 7 dagen in de week, te garanderen. De VRR heeft als prioriteit om de dekking op niveau te krijgen en te houden en werkt aan andere vormen en manieren van brandweerzorg. Daarnaast wordt jaarlijks onderhandeld met zorgverzekeraars over het budget inzake spreiding en beschikbaarheid van de ambulancezorg. De onderhandelingen gaan onder andere over de te leveren prestaties en vooral het aantal te leveren diensten. Daaraan gerelateerd zijn afspraken over het aantal ambulancevoertuigen en postlocaties. Het risico bestaat, dat de VRR de gemaakte afspraken met de zorgverzekeraars over het te leveren aantal diensten niet kan nakomen. Een oorzaak kan bijvoorbeeld zijn de schaarste aan personeel, door ziekteverzuim of vertrek van medewerkers. Niet geleverde diensten worden in mindering gebracht op het afgesproken budget. De komende jaren blijft dit risico zich voordoen. Tot slot krijgt de VRR steeds meer te maken met extreme premiestijging van verzekeringen. Daarnaast bestaat de kans, dat een aantal risico’s niet meer verzekerbaar blijven. Deze ontwikkeling geldt voor alle veiligheidsregio’s. |
|||||||
DCMR milieudienst Rijnmond |
Vestigingsplaats Schiedam |
Gemeenschappelijke regeling |
|||||
Deelnemende partijen |
13 Rijnmondgemeenten en de provincie Zuid-Holland |
||||||
Stemverhouding |
1,8% |
||||||
Openbaar belang |
|||||||
Advisering en ondersteuning van gemeentelijke milieutaken. De DCMR heeft een algemene adviestaak met betrekking tot milieu, adviseert ten aanzien van vergunningverlening en handhaving in het kader van de wettelijke taken als gevolg van de Wet Milieubeheer en ondersteunt de gemeente bij de uitvoering van het Besluit Bodemkwaliteit. |
|||||||
Bestuurlijk belang |
|||||||
De wethouder met portefeuille Leefklimaat is lid van het algemeen bestuur en oefent in die functie invloed uit op de besluitvorming. |
|||||||
Actuele ontwikkelingen |
|||||||
DCMR heeft aandacht voor de toenemende zorg in de samenleving over de kwaliteit van de leefomgeving, bijvoorbeeld de PFAS-problematiek en de vraag om een betere luchtkwaliteit. Daarnaast gaat DCMR, op basis van een innovatieagenda en een innovatiebudget, nieuwe ontwikkelingen en opgaven oppakken, zoals een versterking in de aanpak van zeer zorgwekkende stoffen (ZZS), het beschermen van de gezondheid van bewoners en het verder ontwikkelen van DCMR als datagedreven organisatie via het programma Werken met data. |
|||||||
Financiële positie – Verbonden partij |
Financieel belang – Gemeente |
||||||
01-01-2026 |
31-12-2026 |
Aandelenkapitaal |
|||||
Eigen vermogen |
3.466.000 |
6.267.000 |
Leningen/garantstellingen |
||||
Vreemd vermogen |
21.259.000 |
17.213.000 |
Bijdrage gemeente 2026 |
-1.329.400 |
|||
Resultaat 2026 |
0 |
||||||
Risico’s |
|||||||
Bij de aangesloten participanten ontstaat een toenemende druk op de financiën. Voor DCMR betekent dit dat ook in 2026 in opdracht van het bestuur scherp wordt gestuurd op een efficiënte inzet van middelen. |
|||||||
Natuur- en recreatieschap IJsselmonde (NRIJ) |
Vestigingsplaats Schiedam |
Gemeenschappelijke regeling |
|||||
Deelnemende partijen |
Albrandswaard, Barendrecht, Hendrik-Ido-Ambacht, Ridderkerk en Zwijndrecht |
||||||
Stemverhouding |
20,0% |
||||||
Openbaar belang |
|||||||
Ontwikkelen en in stand houden van intergemeentelijke buitenstedelijke recreatie en bescherming van natuur en landschap. Beheer, ontwikkeling en onderhoud van recreatieve groengebieden op IJsselmonde en specifiek voor Ridderkerk (Donckse Velden, Oosterpark, Wevershoek, Waalbocht) |
|||||||
Bestuurlijk belang |
|||||||
De wethouder met portefeuille Buitenruimte en een raadslid zijn lid van het algemeen bestuur/dagelijks bestuur. Op deze wijze wordt invloed uitgeoefend op de besluitvorming. |
|||||||
Actuele ontwikkelingen |
|||||||
Trend van bezuinigingen. |
|||||||
Financiële positie – Verbonden partij |
Financieel belang – Gemeente |
||||||
01-01-2026 |
31-12-2026 |
Aandelenkapitaal |
|||||
Eigen vermogen |
4.992.012 |
4.902.182 |
Leningen/garantstellingen |
||||
Vreemd vermogen |
1.651.121 |
2.420.982 |
Bijdrage gemeente 2026 |
-420.600 |
|||
Resultaat 2026 |
0 |
||||||
Risico’s |
|||||||
Het niet realiseren van de bezuinigingstaakstelling. Het voornemen tot uittreden en de voortdurende onduidelijkheid hierover, maakt dat de financiële gevolgen voor het NRIJ en Ridderkerk nog niet bekend zijn. |
|||||||
Gemeentelijke Gezondheidsdienst Rotterdam-Rijnmond (GGD-RR) |
Vestigingsplaats Rotterdam |
Gemeenschappelijke regeling |
|||||
Deelnemende partijen |
13 gemeenten, regio Rijnmond |
||||||
Stemverhouding |
6,7% |
||||||
Openbaar belang |
|||||||
Gezamenlijke uitvoering wettelijke verplichtingen van gemeenten in het kader van de Wet Publieke Gezondheid. De doelstelling: een evenwichtig productenaanbod zoveel mogelijk gericht op lokale problematiek. In zijn algemeenheid het verbeteren van de volksgezondheid van de bevolking. |
|||||||
Bestuurlijk belang |
|||||||
De wethouder met portefeuille Volksgezondheid is lid van het algemeen en dagelijks bestuur en oefent op deze wijze invloed uit op de besluitvorming. |
|||||||
Actuele ontwikkelingen |
|||||||
De GGD is in 2022 gestart met een traject GGD 3.0. Aanleiding voor dit traject waren de gevolgen op langere termijn van de corona-crisis en landelijke maatregelen om de afdelingen infectieziekten van GGD-en verplicht te verstevigen. In dit traject zijn drie scenario's uitgewerkt. Gekozen is voor het scenario om het minimale basistakenpakket in stand te houden, wat betekent dat de GGD bepaalde toepassingen uit de coronaorganisatie niet kan behouden, maar wel een stap voorwaarts zet ten opzichte van de GGD van vóór de coronapandemie. Aan ambities die benoemd staan in GGD 3.0 wordt geen invulling gegeven. De meerkosten voor de meerjarenbegroting 2024-2027 zijn onvermijdbaar om als GGD alle basistaken die bij de GGD belegd zijn conform wet- en regelgeving en geldende kwaliteitskaders uit te kunnen voeren per 2024 en verder. |
|||||||
Financiële positie – Verbonden partij |
Financieel belang – Gemeente |
||||||
01-01-2026 |
31-12-2026 |
Aandelenkapitaal |
|||||
Eigen vermogen |
niet bekend |
niet bekend |
Leningen/garantstellingen |
||||
Vreemd vermogen |
niet bekend |
niet bekend |
Bijdrage gemeente 2026 |
-434.100 |
|||
Resultaat 2026 |
niet bekend |
||||||
Risico’s |
|||||||
In tegenstelling tot andere gemeenschappelijke regelingen zijn op dit moment niet de deelnemende gemeenten risicodragend voor de GGD, maar is dit de gemeente Rotterdam. De GGD is onderdeel van de gemeentelijke organisatie van Rotterdam en legt verantwoording af aan het college van de gemeente Rotterdam. Hoewel op dit punt momenteel geen veranderingen verwacht worden blijven wij hier alert op. |
|||||||
Jeugdhulp Rijnmond |
Vestigingsplaats Rotterdam |
Gemeenschappelijke regeling |
|||||
Deelnemende partijen |
Gemeenten: Albrandswaard, Barendrecht, Capelle aan den IJssel, Goeree-Overflakkee, Krimpen aan den IJssel, Lansingerland, Maassluis, Nissewaard, Ridderkerk, Rotterdam, Schiedam, Vlaardingen en Voorne aan zee. |
||||||
Stemverhouding |
2,8% |
||||||
Openbaar belang |
|||||||
De GR heeft tot taak de gemeenschappelijke inkoop van jeugdhulp zodanig vorm te geven dat lokale ambities kunnen worden gerealiseerd. De visie en doelen van de GR zijn daarmee een optelsom van de beleidsvoornemens van de deelnemende gemeenten. |
|||||||
Doel: |
|||||||
· Het beschikbaar houden van specialistische zorg en van 24/7 crisisopvang. |
|||||||
· Het realiseren van schaalvoordelen. |
|||||||
· Het delen van kennis en expertise. |
|||||||
Bestuurlijk belang |
|||||||
De wethouder met portefeille Jeugdzorg is lid van het algemeen bestuur en oefent op die wijze invloed uit op de besluitvorming. |
|||||||
Actuele ontwikkelingen |
|||||||
We zien dat de stijgende trend in de kosten van de jeugdhulp zich lijkt te stabiliseren. Waar de uitgaven aan regionale jeugdhulp (via de GRJR) afnemen, is tegelijkertijd sprake van een toename in de kosten voor de lokaal georganiseerde jeugdhulp. |
|||||||
Financiële positie – Verbonden partij |
Financieel belang – Gemeente |
||||||
01-01-2026 |
31-12-2026 |
Aandelenkapitaal |
|||||
Eigen vermogen |
0 |
0 |
Leningen/garantstellingen |
||||
Vreemd vermogen |
27.300.000 |
25.550.000 |
Bijdrage gemeente 2026 |
-12.537.000 |
|||
Resultaat 2026 |
0 |
||||||
Risico’s |
|||||||
De deelnemende gemeenten zijn risicodragend maar het zorggebruik wordt per gemeente beschikt en afgewikkeld. Er wordt gewerkt aan optimalisatie van de backoffice om zo sturingsinformatie over zorggebruik en wachttijden te verbeteren. |
|||||||
Nieuw Reijerwaard (GRNR) |
Vestigingsplaats Ridderkerk |
Gemeenschappelijke regeling |
|||||
Deelnemende partijen |
Barendrecht, Ridderkerk en Rotterdam |
||||||
Stemverhouding |
33,3% |
||||||
Openbaar belang |
|||||||
De gemeenten Barendrecht, Ridderkerk en Rotterdam hebben gezamenlijk de ontwikkeling van Nieuw Reijerwaard op zich genomen. Hiertoe hebben zij per 1 januari 2012 de Gemeenschappelijke Regeling Nieuw Reijerwaard (GRNR) opgericht. |
|||||||
Bestuurlijk belang |
|||||||
Het algemeen bestuur bestaat uit tien leden, de voorzitter inbegrepen. De raden van Ridderkerk en Barendrecht wijzen, uit hun midden en uit wethouders, elk vier leden en twee plaatsvervangend leden aan. De raad van Rotterdam wijst twee leden en twee plaatsvervangende leden aan. Van deze vier leden respectievelijk twee plaatsvervangend leden dienen ten minste twee leden respectievelijk één plaatsvervangend lid deel uit te maken van het college van burgemeester en wethouders. De raad van Rotterdam wijst uit de voorzitter van de raad en uit de wethouders, twee leden en twee plaatsvervangende leden aan. Het voorzitterschap rouleert jaarlijks. |
|||||||
Actuele ontwikkelingen |
|||||||
Positief. De animo voor kavels is nog steeds onverminderd groot. |
|||||||
Financiële positie – Verbonden partij |
Financieel belang – Gemeente |
||||||
01-01-2026 |
31-12-2026 |
Aandelenkapitaal |
|||||
Eigen vermogen |
0 |
0 |
Leningen/garantstellingen |
33% van verlies |
|||
Vreemd vermogen |
7.409.000 |
7.409.000 |
Bijdrage gemeente 2026 |
0 |
|||
Resultaat 2026 |
0 |
||||||
Risico’s |
|||||||
Afname interesse in kavels waardoor de grondexploitatie onder druk komt te staan. |
|||||||
Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) |
Vestigingsplaats Den Haag |
Gemeenschappelijke regeling |
|||||
Deelnemende partijen |
21 gemeenten in Rotterdam Rijnmond en Haaglanden |
||||||
Stemverhouding |
2,5% |
||||||
Openbaar belang |
|||||||
Verbetering van het economisch vestigingsklimaat en de bereikbaarheid van de regio. |
|||||||
Bestuurlijk belang |
|||||||
De burgemeester is lid van het algemeen bestuur. De wethouder met portefeuille Verkeer en vervoer is lid van de bestuurscommissie Vervoersautoriteit en het Presidium en de wethouder Regionale economie is lid van de bestuurscommissie Economisch vestigingsklimaat. In die functies oefenen zij invloed uit op de besluitvorming. |
|||||||
Actuele ontwikkelingen |
|||||||
De MRDH investeert in infrastructuur en de financiert exploitatie van het openbaar vervoer. De financiën komen verder onder druk te staan door de voorgenomen korting van 10% door het Rijk op de BDU Verkeer en vervoer-gelden. |
|||||||
Financiële positie – Verbonden partij |
Financieel belang – Gemeente |
||||||
01-01-2026 |
31-12-2026 |
Aandelenkapitaal |
|||||
Eigen vermogen |
45.202.898 |
45.202.898 |
Leningen/garantstellingen |
||||
Vreemd vermogen |
1.805.795.600 |
1.862.753.932 |
Bijdrage gemeente 2026 |
-144.000 |
|||
Resultaat 2026 |
0 |
||||||
Risico’s |
|||||||
Exploitatie van het OV en 10% korting Rijksbijdrage. |
|||||||
De BedrijfsvoeringsPartner |
Vestigingsplaats Ridderkerk |
Gemeenschappelijke regeling |
|||||
Deelnemende partijen |
Barendrecht, Albrandswaard en Ridderkerk |
||||||
Stemverhouding |
33,3% |
||||||
Openbaar belang |
|||||||
Doel van de regeling is het bewerkstelligen van een kwalitatief hoogwaardige en doelmatige uitvoering door de bedrijfsvoeringsorganisatie van de door de deelnemende gemeenten opgedragen taken. |
|||||||
Bestuurlijk belang |
|||||||
Het bestuur van de BVO wordt gevormd door een door de deelnemer aangewezen collegelid per gemeente. Zo is iedere deelnemer gelijkelijk vertegenwoordigd. De colleges van de deelnemende gemeenten wijzen naast een lid ook een plaatsvervangend lid van het bestuur aan. |
|||||||
Actuele ontwikkelingen |
|||||||
Opbouw van de nieuwe organisatie(s) en de nieuw ontstane verhoudingen tussen De BedrijfsvoeringsPartner en de gemeenten hebben behoorlijke impact op de bedrijfsvoering. |
|||||||
Financiële positie – Verbonden partij |
Financieel belang – Gemeente |
||||||
01-01-2026 |
31-12-2026 |
Aandelenkapitaal |
|||||
Eigen vermogen |
666.700 |
666.700 |
Leningen/garantstellingen |
||||
Vreemd vermogen |
3.811.800 |
3.439.800 |
Bijdrage gemeente 2026 |
-14.059.300 |
|||
Resultaat 2026 |
0 |
||||||
Risico’s |
|||||||
Continuïteit en beperke financiele ruimte, ICT risico's, achterblijvende ontwikkeling van bedrijfsprocessen in zowel DBP als bij de gemeenten, schaarste op de arbeidsmarkt waardoor niet de juiste competenties op tijd beshcikbaar zijn, niet kunnen implementeren en voldoen aan wet- en regelgeving. |
|||||||
Samenwerkingsverband Vastgoedinformatie Heffing en Waardebepaling (SVHW) |
Vestigingsplaats Klaaswaal |
Gemeenschappelijke regeling |
|||||
Deelnemende partijen |
Altena, Alblasserdam, Albrandswaard, Barendrecht, Drimmelen, Geertruidenberg, Goeree-Overflakkee, Hoeksche Waard, Hardinxveld-Giessendam, Krimpenerwaard, Lansingerland, Nieuwkoop, Ridderkerk, Voorne aan Zee en Waterschap Hollandse Delta |
||||||
Stemverhouding |
4,5% |
||||||
Openbaar belang |
|||||||
Het SVHW houdt zich bezig met de heffing en invordering van gemeentelijke belastingen, de waardebepaling, in het kader van de wet Waardering onroerende zaken. |
|||||||
Bestuurlijk belang |
|||||||
Het Algemeen Bestuur is het hoogste bestuursorgaan van het SVHW. De gemeente is vertegenwoordigd in de Ambtelijke Commissie: 1 lid (accounthouder VP) en het Algemeen Bestuur: 1 lid. |
|||||||
Actuele ontwikkelingen |
|||||||
De opbrengst invorderingskosten worden vanaf 2025 met de belastingopbrengsten aan de deelnemers uitgekeerd. In 2030 wilt SVHW toonngevende organisatie zijn, waarbij minimaal 95% van onze dienstverlening verloopt via selfservice. Met de menselijke maat: met een tevredenheid onder medewerkers en klanten >7,5. |
|||||||
Financiële positie – Verbonden partij |
Financieel belang – Gemeente |
||||||
01-01-2026 |
31-12-2026 |
Aandelenkapitaal |
|||||
Eigen vermogen |
1.020.000 |
1.020.000 |
Leningen/garantstellingen |
||||
Vreemd vermogen |
11.605.000 |
11.497.000 |
Bijdrage gemeente 2026 |
-781.000 |
|||
Resultaat 2026 |
0 |
||||||
Risico’s |
|||||||
Toetreding van nieuwe deelnemers brengt tevens operationele druk binnen de organisatie met zich mee. Hier wordt extra aandacht aan besteed bij het toelaten van nieuwe deelnemers. |
|||||||
Stedin Groep |
Vestigingsplaats Rotterdam |
Naamloze vennootschap |
|||||
Deelnemende partijen |
61 gemeenten, 2 provincies en Staat der Nederlanden |
||||||
Stemverhouding |
0,9% |
||||||
Openbaar belang |
|||||||
Stedin Groep (Netwerkbedrijf) draagt zorg voor de gas- en elektriciteitsnetten binnen haar voorzieningsgebied. Onze gemeente neemt deel in het aandelenkapitaal omdat dit maatschappelijk nut heeft. Daarnaast zorgt ze voor financiële opbrengsten (dividend). Door de splitsing van Eneco en Stedin per 31 januari 2017 is geen discussie ontstaan over een verkoop van Stedin. De gemeenten mogen uiteraard hun aandelen te koop aanbieden, maar uitsluitend aan publieke partijen en niet aan private partijen. |
|||||||
Bestuurlijk belang |
|||||||
Vertegenwoordiging/stemrecht in de algemene vergadering van aandeelhouders door de wethouder met portefeuille Financiën. Als aandeelhouder wordt op deze manier invloed uitgeoefend. |
|||||||
Actuele ontwikkelingen |
|||||||
Stimulering in nieuwe technieken en innovatie is nodig voor een robuust energiesysteem. Dit om de energietransitie mogelijk te maken, de economische groei te faciliteren en de kwaliteit van het huidige netwerk te borgen. Daarom zal tot en met 2030 fors geïnvesteerd moeten worden. |
|||||||
Financiële positie – Verbonden partij |
Financieel belang – Gemeente |
||||||
01-01-2026 |
31-12-2026 |
Aandelenkapitaal |
3.394.450 |
||||
Eigen vermogen |
niet bekend |
niet bekend |
Leningen/garantstellingen |
||||
Vreemd vermogen |
niet bekend |
niet bekend |
Dividend |
347.800 |
|||
Resultaat 2026 |
niet bekend |
||||||
Risico’s |
|||||||
Stedin heeft een laag risicoprofiel als gevolg van een gereguleerde markt. Er is echter sprake van sterk gereguleerde nettarieven waarin de gemaakte kosten niet direct of gedurende een langere periode aan de klant mogen worden doorgerekend. Door toename investeringsvolume, geopolitieke onrust, stijgen de kosten en staat financiering onder druk. Kans op black-outs; leveringszekerheid is essentieel en heeft bij Stedin alle aandacht. |
|||||||
N.V. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG) |
Vestigingsplaats Den Haag |
Naamloze vennootschap |
|||||
Deelnemende partijen |
342 gemeenten, elf provincies, een hoogheemraadschap en de Staat der Nederlanden |
||||||
Stemverhouding |
0,16% |
||||||
Openbaar belang |
|||||||
BNG is de bank van en voor overheden en voor instellingen met een maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. Ze verstrekt krediet tegen lage tarieven aan of onder garantie van Nederlandse overheden. De klanten zijn overwegend overheden en instellingen op het gebied van volkshuisvesting, gezondheidszorg, onderwijs en openbaar nut. Onze gemeente neemt deel in het aandelenkapitaal van de BNG vanwege dit maatschappelijke belang en dus niet primair uit een oogpunt van geldbelegging. |
|||||||
Bestuurlijk belang |
|||||||
Vertegenwoordiging/stemrecht in de algemene vergadering van aandeelhouders door de wethouder met portefeuille Financiën. Als aandeelhouder wordt op deze manier invloed uitgeoefend. |
|||||||
Actuele ontwikkelingen |
|||||||
BNG Bank heeft haar strategie aangescherpt om zich exclusief te richten op de publieke sector. Bij BNG draait het niet om zoveel mogelijk winst, maar om maximale maatschappelijke impact. |
|||||||
Financiële positie – Verbonden partij |
Financieel belang – Gemeente |
||||||
01-01-2026 |
31-12-2026 |
Aandelenkapitaal |
225.500 |
||||
Eigen vermogen |
niet bekend |
niet bekend |
Leningen/garantstellingen |
||||
Vreemd vermogen |
niet bekend |
niet bekend |
Dividend |
200.000 |
|||
Resultaat 2026 |
niet bekend |
||||||
Risico’s |
|||||||
Er is sprake van onvoorspelbare bewegingen op de financiële markten. De BNG heeft voldoende buffers en een AAA-rating. Voor verliesmakende klanten treft de BNG jaarlijks een voorziening. Op het totale krediet is het percentage oninbare leningen laag. De kredietportefeuille blijft kwalitatief sterk. |
|||||||
N.V. BAR Afvalbeheer |
Vestigingsplaats Albrandswaard |
Naamloze vennootschap |
|||||
Deelnemende partijen |
Barendrecht, Albrandswaard en Ridderkerk |
||||||
Stemverhouding |
33,3% |
||||||
Openbaar belang |
|||||||
Inzameling van de huishoudelijke afvalstoffen op een duurzame manier tegen zo laag mogelijke tarieven. |
|||||||
Bestuurlijk belang |
|||||||
De N.V. BAR Afvalbeheer is een zelfstandige uitvoeringsorganisatie die werkt binnen de kaders die de gemeenten Barendrecht, Albrandswaard en Ridderkerk voor hun eigen gemeente stellen. Het lokale afvalbeleid is de verantwoordelijkheid van de gemeenten.
De colleges van burgemeester en wethouders van de drie gemeenten zijn aandeelhouder en worden vertegenwoordigd in de algemene vergadering van aandeelhouders door de wethouder met portefeuille Afvalbeleid. Als aandeelhouder wordt op deze manier invloed uitgeoefend. |
|||||||
Actuele ontwikkelingen |
|||||||
De verwerkingsprijzen van afval en de opbrengsten van grondstoffen fluctueren. |
|||||||
Financiële positie – Verbonden partij |
Financieel belang – Gemeente |
||||||
01-01-2026 |
31-12-2026 |
Aandelenkapitaal |
100.000 |
||||
Eigen vermogen |
300.000 |
300.000 |
Leningen/garantstellingen |
||||
Vreemd vermogen |
0 |
0 |
Bijdrage gemeente 2026 |
-3.729.800 |
|||
Resultaat 2026 |
0 |
||||||
Risico’s |
|||||||
Risico's zijn beperkt. Het eigendom van het afval en dus risico op extra verwerkingskosten ligt bij de gemeente. De NV kent vooral bedrijfsvoeringaangelegenheden. |
|||||||
Oasen N.V. |
Vestigingsplaats Gouda |
Naamloze vennootschap |
|||||
Deelnemende partijen |
21 gemeenten in het voorzieningsgebied |
||||||
Stemverhouding |
6,28% |
||||||
Openbaar belang |
|||||||
Oasen draagt zorg voor de watervoorziening binnen het voorzieningsgebied. Oasen maakt drinkwater voor 750.000 mensen en 7.200 bedrijven, in 24 gemeenten waaronder Ridderkerk. Het gaat om totaal zo’n 45 miljard liter drinkwater. Hiervoor worden zeven zuiveringsstations, negen pompstations en een watertoren gebruikt. Onze gemeente neemt deel in het aandelenkapitaal omdat het bedrijf nut heeft voor de inwoners van onze gemeente en dus niet uit een oogpunt van geldbelegging. |
|||||||
Bestuurlijk belang |
|||||||
Vertegenwoordiging/stemrecht in de algemene vergadering van aandeelhouders door de wethouder met portefeuille Financiën. Als aandeelhouder wordt op deze manier invloed uitgeoefend. |
|||||||
Actuele ontwikkelingen |
|||||||
Voor drinkwater is sprake van een gebonden klantenmarkt (monopolie) met (streng) gereguleerde tarieven. Er wordt vol ingezet op verbetering en innovatie; robuust en duurzaam om meer circulair met water om te gaan. |
|||||||
Financiële positie – Verbonden partij |
Financieel belang – Gemeente |
||||||
01-01-2026 |
31-12-2026 |
Aandelenkapitaal |
|||||
Eigen vermogen |
niet bekend |
niet bekend |
Leningen/garantstellingen |
||||
Vreemd vermogen |
niet bekend |
niet bekend |
Bijdrage gemeente 2026 |
0 |
|||
Resultaat 2026 |
niet bekend |
||||||
Risico’s |
|||||||
Drinkwater en de tarieven worden gereguleerd. Met name de Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft een grote invloed op de tariefstelling en daarmee op de resultaten. Vervuiling van drinkwater kan zorgen voor hogere reinigingskosten. Hierdoor kunnen tijdelijk activiteiten stilvallen, kunnen (lopende) projecten vertragen en in specifieke segmenten kan sprake zijn van vraaguitval. Om voldoende drinkwater te leveren, kan de vraag tijdens lange periodes van droogte en hitte toenemen, waardoor tijdelijk waterbesparende maatregelen nodig zijn. Er zijn extra investeringen nodig in de waterkwaliteit en om cybersecurity te waarborgen. |
|||||||
Sport Service Ridderkerk B.V. |
Vestigingsplaats Ridderkerk |
Besloten vennootschap |
|||||
Deelnemende partijen |
Ridderkerk |
||||||
Stemverhouding |
100% |
||||||
Openbaar belang |
|||||||
Het exploiteren en coördineren van het sport gerelateerd maatschappelijk vastgoed in Ridderkerk. |
|||||||
Bestuurlijk belang |
|||||||
Vertegenwoordiging in het bestuur door de wethouders met portefeuille Maatschappelijk vastgoed en portefeuille Financiën. |
|||||||
Actuele ontwikkelingen |
|||||||
De bv kent afhankelijkheid van extra bijdrage vanwege de sterk gestegen energieprijzen en overige exploitatielasten en loonkosten. |
|||||||
Financiële positie – Verbonden partij |
Financieel belang – Gemeente |
||||||
01-01-2026 |
31-12-2026 |
Aandelenkapitaal |
|||||
Eigen vermogen |
niet bekend |
niet bekend |
Leningen/garantstellingen |
||||
Vreemd vermogen |
niet bekend |
niet bekend |
Bijdrage gemeente 2026 |
-1.576.400 |
|||
Resultaat 2026 |
niet bekend |
||||||
Risico’s |
|||||||
De verbonden partij had geen sluitende begroting op basis van de ingediende begroting en is dus volledig afhankelijk van aanvullende exploitatiebijdragen van de gemeente Ridderkerk. Er is de gemeenteraad voorgesteld om een bestemmingsreserve te creëeren, waaruit de tekorten voor de komende drie tot vier jaar kunnen worden gedekt. |
|||||||
Centrum Jeugd & Gezin Rijnmond (CJG) |
Vestigingsplaats Rotterdam |
Stichting |
|||||
Deelnemende partijen |
Albrandswaard, Barendrecht, Goeree-Overflakkee, Krimpen aan den IJssel, Lansingerland, Maassluis, Nissewaard, Ridderkerk, Rotterdam, Schiedam, Vlaardingen en Voorne aan zee. |
||||||
Stemverhouding |
3,6% |
||||||
Openbaar belang |
|||||||
CJG Rijnmond treedt op als uitvoerder van de wettelijke gemeentelijke taken op het gebied van de jeugdgezondheidszorg. Het CJG is de plek waar ouders en verzorgers, kinderen, jongeren en professionals terecht kunnen voor ondersteuning en advies over opgroeien, opvoeden en gezondheid. |
|||||||
Bestuurlijk belang |
|||||||
Vertegenwoordiging in de Raad voor het Publiek Belang door de wethouder met portefeuille Volksgezondheid |
|||||||
Actuele ontwikkelingen |
|||||||
Personeelstekort, stijging CAO. |
|||||||
Financiële positie – Verbonden partij |
Financieel belang – Gemeente |
||||||
01-01-2026 |
31-12-2026 |
Aandelenkapitaal |
|||||
Eigen vermogen |
niet bekend |
niet bekend |
Leningen/garantstellingen |
||||
Vreemd vermogen |
niet bekend |
niet bekend |
Bijdrage gemeente 2026 |
-1.980.000 |
|||
Resultaat 2026 |
niet bekend |
||||||
Risico’s |
|||||||
Opgenomen in geconsolideerd risico Jeugd gemeente. |