
Paragraaf 1 Lokale heffingen
Inleiding
Terug naar navigatie - - InleidingIn deze paragraaf staat informatie over gemeentelijke belastingen en heffingen, inclusief beleid, opbrengstramingen, tarieven, kwijtscheldingsbeleid en lokale lastendruk voor de periode 2026-2029.
Algemene uitgangspunten lokale heffingen
Terug naar navigatie - - Algemene uitgangspunten lokale heffingenInflatiecorrectie
In de Kaderbrief Begroting 2026 zijn de uitgangspunten voor de begroting van 2026 opgenomen. Voor belastingen en heffingen wordt een inflatiecorrectie van 2,4% toegepast.
Gemeenten kennen gebonden heffingen, zoals de afvalstoffenheffing, rioolheffing, lijkbezorgingsrechten, marktgelden en leges. Deze heffingen mogen wettelijk maximaal 100% kostendekkend zijn. Dit houdt in dat de opbrengsten niet meer mogen zijn dan de kosten. De kosten bestaan onder andere uit toegerekende kosten, btw, overhead, perceptiekosten en de kosten van oninbare vorderingen.
Overzicht geraamde belastingen en lokale heffingen
Terug naar navigatie - - Overzicht geraamde belastingen en lokale heffingenHierna treft u een overzicht aan van in de begroting geraamde opbrengsten van de ongebonden en de gebonden heffingen.
Ongebonden heffingen
Terug naar navigatie - Overzicht geraamde belastingen en lokale heffingen - Ongebonden heffingenOngebonden heffingen zijn belastingen die door de gemeente vrij zijn te besteden en worden beschouwd als algemene middelen. Er is geen maximum aan de opbrengsten en zij hoeven niet kostendekkend te zijn.
Omschrijving |
Rekening 2024 |
Begroting 2025 na wijziging |
Begroting 2026 |
Begroting 2027 |
Begroting 2028 |
Begroting 2029 |
---|---|---|---|---|---|---|
Onroerende zaakbelastingen |
14.390.030 |
14.917.100 |
16.191.800 |
16.434.900 |
16.773.600 |
17.052.200 |
Baatbelasting |
1.946 |
1.300 |
1.300 |
1.300 |
1.300 |
1.300 |
Straatparkeren/parkeerboetes/parkeervergunningen |
322.492 |
357.200 |
34.500 |
365.900 |
365.900 |
365.900 |
Gebonden heffingen
Terug naar navigatie - Overzicht geraamde belastingen en lokale heffingen - Gebonden heffingenGebonden heffingen zijn belastingen voor een specifiek doel verband houdend met collectieve voorzieningen. De heffingen zijn maximaal kostendekkend; de baten mogen niet meer zijn dan de specifieke lasten.
Omschrijving |
Rekening 2024 |
Begroting 2025 na wijziging |
Begroting 2026 |
Begroting 2027 |
Begroting 2028 |
Begroting 2029 |
---|---|---|---|---|---|---|
Afvalstoffenheffing |
7.325.089 |
7.497.700 |
8.171.200 |
8.717.300 |
8.864.200 |
8.882.300 |
Rioolheffing |
5.248.642 |
5.422.600 |
5.801.300 |
6.009.900 |
6.149.000 |
6.388.100 |
Lijkbezorgingsrechten |
956.900 |
874.000 |
874.000 |
874.000 |
874.000 |
884.300 |
Leges burgerzaken |
1.110.655 |
1.092.300 |
1.168.000 |
1.168.000 |
1.168.000 |
1.168.000 |
Leges omgevings- en APV-vergunning |
667.148 |
908.700 |
910.800 |
910.800 |
910.800 |
910.800 |
Markt- en standplaatsgelden |
85.076 |
83.900 |
80.500 |
80.500 |
80.500 |
80.500 |
Algemene beleidsontwikkelingen
Terug naar navigatie - - Algemene beleidsontwikkelingenBenchmark woonlasten
Voor de benchmark gebruiken we de publicaties van het Centrum voor Onderzoek naar de Economie van de Lagere Overheden (COELO), de zogenaamde Atlas lokale lasten. De gemeentelijke woonlasten bestaan uit de uitgaven van burgers aan onroerendezaakbelastingen (OZB), afvalstoffenheffing en rioolheffing. Een vergelijking van de gemeentelijke woonlasten maakt de onderlinge verschillen in woonlasten tussen Ridderkerk en omliggende gemeenten inzichtelijk. Deze vergelijking is in deze paragraaf opgenomen. Het overzicht vergelijkt de tarieven van de OZB, afvalstoffenheffing en rioolheffing per gemeente, evenals het cumulatieve bedrag van de onroerendezaakbelastingen, de afvalstoffenheffing en de rioolheffing per gemeente.
Tarieven 2026
Terug naar navigatie - - Tarieven 2026Kostenonderbouwing tarieven
Terug naar navigatie - Tarieven 2026 - Kostenonderbouwing tarievenIn deze paragraaf zijn kostenonderbouwingen voor de berekening van de verschillende heffingen opgenomen. Deze geven inzicht in hoe de geraamde baten c.q. opbrengsten en de geraamde lasten met elkaar in verhouding staan. Het dekkingspercentage van het betreffende taakveld wordt hiermee weergegeven.
De raad stelt in december de definitieve tarieven vast.
Onroerendezaakbelastingen (OZB)
Terug naar navigatie - Tarieven 2026 - Onroerendezaakbelastingen (OZB)De geraamde OZB-opbrengst wordt bepaald door de totale waarde van de onroerende zaken in het lopende belastingjaar te vermenigvuldigen met het OZB-tarief. Er wordt hierbij rekening gehouden met een geschatte waardeontwikkeling van de WOZ-waarde en areaaluitbreiding. Hierbij geldt dat een waardestijging of –daling niet leidt tot extra OZB-opbrengst. Dit wordt bereikt door bij de tarievenberekening een waardestijging te dempen door middel van een evenredige tariefsverlaging.
Financiering ondernemersfonds middels opslag OZB-tarief niet-woningen
Er worden voorbereidingen getroffen om met ingang van 2026 een ondernemersfonds in Ridderkerk op te richten. Dit fonds is bedoeld om lokale ondernemers te ondersteunen. In dit verband verwijzen we naar het raadsvoorstel voor de oprichting van het ondernemersfonds.
De financiering van het fonds zal plaatsvinden door een opslag op het OZB-tarief voor niet-woningen. Zodra de omvang van deze opslag bekend is, zal deze worden verwerkt bij de vaststelling van de belastingverordeningen en -tarieven in december.
Op basis van het voorgaande en door SVHW aangeleverde WOZ-waardeontwikkeling zien de OZB-tarieven voor 2026 (exclusief opslag ondernemersfonds) er als volgt uit:
Onroerendezaakbelasting (Ozb) |
2025 |
2026 |
---|---|---|
(als percentage van de waard) |
||
Eigenaren woningen |
0,0906% |
0,0834% |
Eigenaren niet-woningen |
0,4960% |
0,4952% |
* Voorlopig percentage o.b.v. actuele WOZ-waarde 2025 en verwachte waardeontwikkeling in 2026 |
Afvalstoffenheffing
Terug naar navigatie - Tarieven 2026 - AfvalstoffenheffingAfvalstoffenheffing wordt geheven om de kosten te betalen die de gemeente maakt voor het (laten) inzamelen en verwerken van huishoudelijk afval. Voor de afvalstoffenheffing hanteren wij kostendekkende tarieven in combinatie met een inzet van de daarvoor gevormde voorziening.
Kostenonderbouwing tarieven
Ter onderbouwing van de tarieven voor afvalstoffenheffing wordt hierna een kostenonderbouwing tarieven afvalstoffenheffing gegeven.
Omschrijving |
2026 |
---|---|
Lasten taakveld(en), inclusief (omslag)rente |
-3.729.800 |
Lasten vanuit de gemeente, inclusief (omslag)rente |
-3.688.600 |
Inkomsten taakveld(en), exclusief heffingen |
389.200 |
Netto lasten taakveld(en) |
-7.029.200 |
Toe te rekenen lasten: |
|
Vanuit andere activiteiten toe te rekenen kosten |
-86.600 |
Overhead, inclusief (omslag)rente |
-209.000 |
Compensabele btw |
-1.381.000 |
Totaal lasten |
-8.705.800 |
Inzet voorziening Beklemde middelen |
534.600 |
Opbrengst heffingen |
8.171.200 |
Totaal baten |
8.705.800 |
Dekkingspercentage |
100% |
De berekende tarieven voor de afvalstoffenheffing zien er als volgt uit:
Afvalstoffenheffing |
2025* |
2026 |
2027 |
2028 |
2029 |
---|---|---|---|---|---|
Eenpersoonshuishouden |
286,32 |
310,44 |
330,72 |
330,48 |
329,88 |
Tweepersoonshuishouden |
384,84 |
417,24 |
444,60 |
444,12 |
443,40 |
Meerpersoonshuishouden |
396,36 |
429,60 |
457,80 |
457,32 |
456,60 |
Extra mini-container PMD-restafval |
150,00 |
150,00 |
150,00 |
150,00 |
150,00 |
* Volgens Belastingverordening |
Rioolheffing
Terug naar navigatie - Tarieven 2026 - RioolheffingHet uitgangspunt van de rioolheffing is om gemeenten in staat te stellen de kosten te betalen die samenhangen met de gemeentelijke watertaken. Het Programma Stedelijk Water (PSW) 2023-2027 is leidend bij de berekening van de tarieven voor de rioolheffing, waarin als uitgangspunt geldt een jaarlijkse stijging van 2% exclusief inflatiecorrectie.
Kostenonderbouwing tarieven
De in de rioolheffing te dekken kosten zijn opgenomen in de kostenonderbouwing van tarieven rioolheffing.
Omschrijving |
2026 |
---|---|
Lasten taakveld(en), inclusief (omslag)rente |
-4.829.900 |
Inkomsten taakveld(en), exclusief heffingen |
56.400 |
Netto lasten taakveld(en) |
-4.773.500 |
Toe te rekenen lasten: |
|
Perceptiekosten |
-129.300 |
Vanuit andere activiteiten toe te rekenen kosten |
-283.300 |
Overhead, inclusief (omslag)rente |
-474.400 |
Compensabele btw |
-801.700 |
Totaal lasten |
-6.462.200 |
Inzet voorziening Beklemde middelen |
660.900 |
Opbrengst heffingen |
5.801.300 |
Totaal baten |
6.462.200 |
Dekkingspercentage |
100% |
De tarieven voor 2026 en verder zien er als volgt uit:
Rioolheffing |
2025* |
2026 |
2027 |
2028 |
2029 |
---|---|---|---|---|---|
Eigenaar/gebruiker tot 500 m3 |
109,08 |
117,36 |
119,76 |
122,16 |
124,56 |
Groot waterverbruik: |
|||||
501 m3 - 1.000 m3 / per 100 m3 |
116,40 |
125,16 |
127,80 |
130,32 |
132,84 |
1.001 m3 - 3.000 m3 / per 100 m3 |
105,00 |
112,92 |
115,32 |
117,60 |
119,88 |
3.001 m3 - 6.000 m3 / per 100 m3 |
93,24 |
100,32 |
102,48 |
104,52 |
106,56 |
6.001 m3 - 10.000 m3 / per 100 m3 |
81,72 |
87,96 |
89,76 |
91,56 |
93,36 |
boven 10.000 m3 / per 100 m3 |
63,72 |
68,52 |
69,96 |
71,28 |
72,72 |
* Volgens Belastingverordening |
Lijkbezorgingsrechten
Terug naar navigatie - Tarieven 2026 - LijkbezorgingsrechtenVoor het verlenen van diensten door en/of het gebruik van de faciliteiten van de begraafplaatsen Vredehof en Rusthof worden rechten geheven voor onder andere begraven, onderhoudsrechten en andere lijkbezorgingsrechten.
Kostenonderbouwing tarieven
De in de lijkbezorgingsrechten te dekken kosten zijn als volgt bepaald:
Omschrijving |
2026 |
---|---|
Lasten taakveld(en), inclusief (omslag)rente |
-1.016.300 |
Netto lasten taakveld(en) |
-1.016.300 |
Toe te rekenen lasten: |
|
Overhead, inclusief (omslag)rente |
-435.600 |
Bespaarde rente voorziening Onderhoud graven |
116.300 |
Totaal lasten |
-1.335.600 |
Opbrengst heffingen |
874.000 |
Totaal baten |
874.000 |
Dekkingspercentage |
65% |
Markt- en standplaatsgelden
Terug naar navigatie - Tarieven 2026 - Markt- en standplaatsgeldenVoor het gebruik of het innemen van een standplaats voor het uitstallen, aanbieden of verkopen van goederen of voorwerpen, op de openbare ruimte of het aangewezen marktterrein, wordt onder de naam van “markt- en standplaatsgelden” een recht geheven. Er is ook de mogelijkheid om gebruik te maken van elektra-aansluitingen. Hiervoor zijn er afzonderlijke tarieven in de verordening markt- en standplaatsgelden opgenomen.
De uit de markt- en standplaatsgelden te dekken totale kosten bedragen:
Omschrijving |
2026 |
---|---|
Lasten taakveld(en), inclusief (omslag)rente |
-64.900 |
Netto lasten taakveld(en) |
-64.900 |
Toe te rekenen lasten: |
|
Overhead, inclusief (omslag)rente |
-33.200 |
Compensabele btw |
-6.300 |
Totaal lasten |
-104.400 |
Opbrengst heffingen |
77.500 |
Totaal baten |
77.500 |
Dekkingspercentage |
74% |
Parkeerbelasting
Terug naar navigatie - Tarieven 2026 - ParkeerbelastingParkeerbelasting wordt geheven in het kader van parkeerregulering. Betaling vindt plaats via een geldige parkeervergunning, parkeer-app of bij de parkeerapparatuur zoals de parkeermeter en parkeerautomaat. Als er niet of onvoldoende parkeergeld is betaald, wordt een naheffingsaanslag parkeerbelasting opgelegd. De hoogte van de naheffingsaanslag is wettelijk vastgelegd. De hoogte van de tarieven van de parkeervergunning is vastgelegd in het parkeerbeleid van Ridderkerk.
Leges
Terug naar navigatie - Tarieven 2026 - LegesOnder de naam leges worden rechten geheven voor verstrekte diensten en producten. Een aantal tarieven van leges is wettelijk gemaximeerd zoals het tarief voor paspoorten, aanwezigheidsvergunning speelautomaten of bijvoorbeeld een uittreksel Burgerlijke stand. Voor het overige geldt ook hier dat de tarieven van de leges maximaal kostendekkend mogen zijn.
De kosten en opbrengsten van leges zien er als volgt uit:
Onderwerp legesverordening |
Kosten |
Overhead |
BTW |
Totale kosten |
Opbrengst |
Kostendekkendheid |
---|---|---|---|---|---|---|
Algemene dienstverlening |
||||||
Burgerlijke stand |
-55.900 |
-53.100 |
0 |
-109.000 |
93.800 |
86% |
Reisdocumenten en Nederlandse identiteitskaart |
-383.600 |
-364.400 |
0 |
-748.000 |
716.000 |
96% |
Rijbewijzen |
-134.900 |
-128.100 |
0 |
-263.000 |
257.800 |
98% |
Verstrekkingen in het kader van de basisregistratie persoonsgegevens |
-9.600 |
-9.100 |
0 |
-18.700 |
11.200 |
60% |
Overige publiekszaken |
-4.100 |
-3.900 |
0 |
-8.000 |
5.500 |
69% |
Totaal leges Algemene dienstverlening |
-588.100 |
-558.600 |
0 |
-1.146.700 |
1.084.300 |
95% |
Onderwerp legesverordening |
Kosten |
Overhead |
BTW |
Totale kosten |
Opbrengst |
Kostendekkendheid |
---|---|---|---|---|---|---|
Dienstverlening in het kader van de Omgevingswet |
||||||
Omgevingsvergunningen |
-779.000 |
-626.400 |
-8.200 |
-1.413.600 |
889.800 |
63% |
Totaal leges Omgevingswet |
-779.000 |
-626.400 |
-8.200 |
-1.413.600 |
889.800 |
63% |
Onderwerp legesverordening |
Kosten |
Overhead |
BTW |
Totale kosten |
Opbrengst |
Kostendekkendheid |
---|---|---|---|---|---|---|
Dienstverlening volgens Europese dienstenrichtlijn |
||||||
Leegstandswet |
-200 |
-200 |
0 |
-400 |
600 |
150% |
Kansspelen |
-700 |
-600 |
0 |
-1.300 |
2.000 |
154% |
Horeca |
-14.100 |
-13.400 |
0 |
-27.500 |
10.100 |
37% |
Organiseren evenement of markt |
-500 |
-500 |
0 |
-1.000 |
300 |
30% |
Standplaatsen |
-1.600 |
-1.500 |
0 |
-3.100 |
1.500 |
48% |
Niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking |
-1.700 |
-1.600 |
0 |
-3.300 |
6.500 |
197% |
Totaal leges Dienstverlening volgens Europese dienstenrichtlijn |
-18.800 |
-17.800 |
0 |
-36.600 |
21.000 |
57% |
Onderwerp legesverordening |
Kosten |
Overhead |
BTW |
Totale kosten |
Opbrengst |
Kostendekkendheid |
---|---|---|---|---|---|---|
Kostendekkendheid totale tarieventabel |
-1.385.900 |
-1.202.800 |
-8.200 |
-2.596.900 |
1.995.100 |
77% |
Kwijtscheldingsbeleid
Terug naar navigatie - - KwijtscheldingsbeleidAls een inwoner van Ridderkerk moeite heeft om de gemeentelijke belasting te betalen, kan de persoon in aanmerking komen voor kwijtschelding en hoeft een deel van die belasting niet te betalen. De regels voor kwijtschelding blijven hetzelfde in 2026. Voor de afvalstoffenheffing kan 64% van het bedrag kwijtgescholden worden. Voor de rioolheffing is dat 71%. In de begroting zijn de volgende bedragen opgenomen voor de kosten van kwijtschelding:
Kwijtschelding lokale heffingen |
Rekening 2024 |
Begroting 2025 na wijziging |
Begroting 2026 |
Begroting 2027 |
Begroting 2028 |
Begroting 2029 |
---|---|---|---|---|---|---|
Afvalstoffenheffing |
-251.429 |
-266.300 |
-287.600 |
-287.600 |
-287.600 |
-287.600 |
Onroerendezaakbelasting |
-1.111 |
-1.800 |
-2.000 |
-2.000 |
-2.000 |
-2.000 |
Rioolheffing |
-87.254 |
-83.700 |
-92.600 |
-92.600 |
-92.600 |
-92.600 |
Woonlasten (lokale lastendruk)
Terug naar navigatie - - Woonlasten (lokale lastendruk)Tot de woonlasten worden gerekend de OZB, de afvalstoffenheffing en de rioolheffing. De woonlasten vormen het grootste deel van de opbrengst uit de gemeentelijke heffingen en daarmee grotendeels de lokale lastendruk. Hierna worden de woonlasten voor burgers (woningen) en het bedrijfsleven (niet-woningen/bedrijven) inzichtelijk gemaakt.
Om de gemiddelde woonlasten in 2026 te berekenen, wordt uitgegaan van de berekende tarieven en de verwachtte gemiddelde WOZ-waarde in 2026.
Lastendruk burgers (woningen)
Terug naar navigatie - Woonlasten (lokale lastendruk) - Lastendruk burgers (woningen)Omschrijving |
2024 |
2025 |
2026 |
Absolute afwijking |
Afwijking in % |
---|---|---|---|---|---|
+ = stijging en - = daling van de lasten |
|||||
Eenpersoonshuishouden met een huurwoning |
|||||
Rioolgebruik |
107,64 |
109,08 |
117,36 |
8,28 |
7,6% |
Afval |
278,72 |
286,32 |
310,44 |
24,12 |
8,4% |
Totaal* |
386,36 |
395,40 |
427,80 |
32,40 |
8,2% |
Tweepersoonshuishouden met een huurwoning |
|||||
Rioolgebruik |
107,64 |
109,08 |
117,36 |
8,28 |
7,6% |
Afval |
374,84 |
384,84 |
417,24 |
32,40 |
8,4% |
Totaal* |
482,48 |
493,92 |
534,60 |
40,68 |
8,2% |
Meerpersoonshuishouden met een huurwoning |
|||||
Rioolgebruik |
107,64 |
109,08 |
117,36 |
8,28 |
7,6% |
Afval |
385,76 |
396,36 |
429,60 |
33,24 |
8,4% |
Totaal* |
493,40 |
505,44 |
546,96 |
41,52 |
8,2% |
Eenpersoonshuishouden met een koopwoning met een WOZ-waarde van € 445.000 |
|||||
Rioolgebruik |
107,64 |
109,08 |
117,36 |
8,28 |
7,6% |
Afval |
278,72 |
286,32 |
310,44 |
24,12 |
8,4% |
Ozb-eigendom** |
356,43 |
362,40 |
371,13 |
8,73 |
2,4% |
Riooleigendom |
107,64 |
109,08 |
117,36 |
8,28 |
7,6% |
Totaal* |
850,43 |
866,88 |
916,29 |
49,41 |
5,7% |
Tweepersoonshuishouden met een koopwoning met een WOZ-waarde van € 445.000 |
|||||
Rioolgebruik |
107,64 |
109,08 |
117,36 |
8,28 |
7,6% |
Afval |
374,84 |
384,84 |
417,24 |
32,40 |
8,4% |
Ozb-eigendom** |
356,43 |
362,40 |
371,13 |
8,73 |
2,4% |
Riooleigendom |
107,64 |
109,08 |
117,36 |
8,28 |
7,6% |
Totaal* |
946,55 |
965,40 |
1.023,09 |
57,69 |
6,0% |
Meerpersoonshuishouden met een koopwoning met een WOZ-waarde van € 445.000 |
|||||
Rioolgebruik |
107,64 |
109,08 |
117,36 |
8,28 |
7,6% |
Afval |
385,76 |
396,36 |
429,60 |
33,24 |
8,4% |
Ozb-eigendom** |
356,43 |
362,40 |
371,13 |
8,73 |
2,4% |
Riooleigendom |
107,64 |
109,08 |
117,36 |
8,28 |
7,6% |
Totaal* |
957,47 |
976,92 |
1.035,45 |
58,53 |
6,0% |
* Absoluut en gewogen %. |
|||||
** OZB-grondslag voor 2024 en 2025 is de gemiddelde WOZ-waarde uit Coelo. OZB 2026 uitgaande van 11,28% stijging WOZ en concept tarief 2026. |
Lastendruk bedrijven (niet-woningen)
Terug naar navigatie - Woonlasten (lokale lastendruk) - Lastendruk bedrijven (niet-woningen)Omschrijving |
2024 |
2025 |
2026 |
Absolute afwijking |
Afwijking in % |
---|---|---|---|---|---|
+ = stijging en - = daling van de lasten |
|||||
Niet-woning/bedrijf in eigendom met een WOZ-waarde van € 249.300 |
|||||
Rioolgebruik |
107,64 |
109,08 |
117,36 |
8,28 |
7,6% |
Ozb-eigendom** |
1.144,04 |
1.206,27 |
1.234,53 |
28,26 |
2,3% |
Riooleigendom |
107,64 |
109,08 |
117,36 |
8,28 |
7,6% |
Totaal* |
1.359,32 |
1.424,43 |
1.469,25 |
44,82 |
3,1% |
* Absoluut en gewogen %. |
|||||
** OZB 2025 tegen defintief vastgestelde tarief 2025. OZB 2026: uitgaande van een waardestijging van 2,5% tegen concept tarief 2026. |
Ridderkerk ten opzichte van buurgemeenten
Terug naar navigatie - - Ridderkerk ten opzichte van buurgemeentenDe woonlasten van de omliggende gemeenten voor het belastingjaar 2026 zijn nog niet beschikbaar. Om de woonlasten te kunnen vergelijken wordt gebruik gemaakt van de woonlasten van deze gemeenten in 2025. Deze vergelijking maakt de onderlinge verschillen van de woonlasten tussen Ridderkerk en omliggende gemeenten inzichtelijk. Er is hierbij uitgegaan van de woonlasten van een eenpersoonshuishouden en een gezin (meerpersoonshuishouden) met zowel een koopwoning (woningeigenaren) als een huurwoning (huurders).
Tarieven per gemeente - eenpersoonshuishoudens
Terug naar navigatie - Ridderkerk ten opzichte van buurgemeenten - Tarieven per gemeente - eenpersoonshuishoudensGemeente |
Afvalstoffenheffing |
Rioolheffing |
OZB-tarief |
Gem. woningwaarde |
Woonlasten eigenaar* |
Woonlasten huurder* |
---|---|---|---|---|---|---|
Ridderkerk |
286 |
218 |
0,0906% |
400.000 |
867 |
504 |
Zwijndrecht |
364 |
334 |
0,0857% |
415.000 |
1.054 |
698 |
Hendrik-Ido Ambacht |
283 |
189 |
0,0883% |
494.000 |
908 |
472 |
Barendrecht |
274 |
82 |
0,0877% |
499.000 |
794 |
356 |
Albrandswaard |
294 |
227 |
0,1023% |
521.000 |
1.055 |
522 |
* COELO-Atlas 2025 |
Tarieven per gemeente - meerpersoonshuishoudens
Terug naar navigatie - Ridderkerk ten opzichte van buurgemeenten - Tarieven per gemeente - meerpersoonshuishoudensGemeente |
Afvalstoffenheffing |
Rioolheffing |
OZB-tarief |
Gem. woningwaarde |
Woonlasten eigenaar* |
Woonlasten huurder* |
---|---|---|---|---|---|---|
Ridderkerk |
396 |
218 |
0,0906% |
400.000 |
977 |
615 |
Zwijndrecht |
408 |
334 |
0,0857% |
415.000 |
1.098 |
742 |
Hendrik-Ido Ambacht |
414 |
224 |
0,0883% |
494.000 |
1.042 |
638 |
Barendrecht |
501 |
243 |
0,0877% |
499.000 |
1.181 |
744 |
Albrandswaard |
428 |
303 |
0,1023% |
521.000 |
1.263 |
731 |
* COELO-Atlas 2025 |