Inleiding

Terug naar navigatie - - Inleiding

In deze paragraaf staat informatie over gemeentelijke belastingen en heffingen, inclusief beleid, opbrengstramingen, tarieven, kwijtscheldingsbeleid en lokale lastendruk voor de periode 2026-2029.

Algemene uitgangspunten lokale heffingen

Terug naar navigatie - - Algemene uitgangspunten lokale heffingen

Inflatiecorrectie
In de Kaderbrief Begroting 2026 zijn de uitgangspunten voor de begroting van 2026 opgenomen. Voor belastingen en heffingen wordt een inflatiecorrectie van 2,4% toegepast.

Gemeenten kennen gebonden heffingen, zoals de afvalstoffenheffing, rioolheffing, lijkbezorgingsrechten, marktgelden en leges. Deze heffingen mogen wettelijk maximaal 100% kostendekkend zijn. Dit houdt in dat de opbrengsten niet meer mogen zijn dan de kosten. De kosten bestaan onder andere uit toegerekende kosten, btw, overhead, perceptiekosten en de kosten van oninbare vorderingen.

Overzicht geraamde belastingen en lokale heffingen

Terug naar navigatie - - Overzicht geraamde belastingen en lokale heffingen

Hierna treft u een overzicht aan van in de begroting geraamde opbrengsten van de ongebonden en de gebonden heffingen.

Ongebonden heffingen

Terug naar navigatie - Overzicht geraamde belastingen en lokale heffingen - Ongebonden heffingen

Ongebonden heffingen zijn belastingen die door de gemeente vrij zijn te besteden en worden beschouwd als algemene middelen. Er is geen maximum aan de opbrengsten en zij hoeven niet kostendekkend te zijn.

Omschrijving
Rekening 2024
Begroting 2025 na wijziging
Begroting 2026
Begroting 2027
Begroting 2028
Begroting 2029
Onroerende zaakbelastingen
14.390.030
14.917.100
16.191.800
16.434.900
16.773.600
17.052.200
Baatbelasting
1.946
1.300
1.300
1.300
1.300
1.300
Straatparkeren/parkeerboetes/parkeervergunningen
322.492
357.200
34.500
365.900
365.900
365.900

Gebonden heffingen

Terug naar navigatie - Overzicht geraamde belastingen en lokale heffingen - Gebonden heffingen

Gebonden heffingen zijn belastingen voor een specifiek doel verband houdend met collectieve voorzieningen. De heffingen zijn maximaal kostendekkend; de baten mogen niet meer zijn dan de specifieke lasten.

Omschrijving
Rekening 2024
Begroting 2025 na wijziging
Begroting 2026
Begroting 2027
Begroting 2028
Begroting 2029
Afvalstoffenheffing
7.325.089
7.497.700
8.171.200
8.717.300
8.864.200
8.882.300
Rioolheffing
5.248.642
5.422.600
5.801.300
6.009.900
6.149.000
6.388.100
Lijkbezorgingsrechten
956.900
874.000
874.000
874.000
874.000
884.300
Leges burgerzaken
1.110.655
1.092.300
1.168.000
1.168.000
1.168.000
1.168.000
Leges omgevings- en APV-vergunning
667.148
908.700
910.800
910.800
910.800
910.800
Markt- en standplaatsgelden
85.076
83.900
80.500
80.500
80.500
80.500

Algemene beleidsontwikkelingen

Terug naar navigatie - - Algemene beleidsontwikkelingen

Benchmark woonlasten
Voor de benchmark gebruiken we de publicaties van het Centrum voor Onderzoek naar de Economie van de Lagere Overheden (COELO), de zogenaamde Atlas lokale lasten. De gemeentelijke woonlasten bestaan uit de uitgaven van burgers aan onroerendezaakbelastingen (OZB), afvalstoffenheffing en rioolheffing. Een vergelijking van de gemeentelijke woonlasten maakt de onderlinge verschillen in woonlasten tussen Ridderkerk en omliggende gemeenten inzichtelijk. Deze vergelijking is in deze paragraaf opgenomen. Het overzicht vergelijkt de tarieven van de OZB, afvalstoffenheffing en rioolheffing per gemeente, evenals het cumulatieve bedrag van de onroerendezaakbelastingen, de afvalstoffenheffing en de rioolheffing per gemeente.

Tarieven 2026

Terug naar navigatie - - Tarieven 2026

Kostenonderbouwing tarieven

Terug naar navigatie - Tarieven 2026 - Kostenonderbouwing tarieven

In deze paragraaf zijn kostenonderbouwingen voor de berekening van de verschillende heffingen opgenomen. Deze geven inzicht in hoe de geraamde baten c.q. opbrengsten en de geraamde lasten met elkaar in verhouding staan. Het dekkingspercentage van het betreffende taakveld wordt hiermee weergegeven.

De raad stelt in december de definitieve tarieven vast.

Onroerendezaakbelastingen (OZB)

Terug naar navigatie - Tarieven 2026 - Onroerendezaakbelastingen (OZB)

De geraamde OZB-opbrengst wordt bepaald door de totale waarde van de onroerende zaken in het lopende belastingjaar te vermenigvuldigen met het OZB-tarief. Er wordt hierbij rekening gehouden met een geschatte waardeontwikkeling van de WOZ-waarde en areaaluitbreiding. Hierbij geldt dat een waardestijging of –daling niet leidt tot extra OZB-opbrengst. Dit wordt bereikt door bij de tarievenberekening een waardestijging te dempen door middel van een evenredige tariefsverlaging.

Financiering ondernemersfonds middels opslag OZB-tarief niet-woningen
Er worden voorbereidingen getroffen om met ingang van 2026 een ondernemersfonds in Ridderkerk op te richten. Dit fonds is bedoeld om lokale ondernemers te ondersteunen. In dit verband verwijzen we naar het raadsvoorstel voor de oprichting van het ondernemersfonds.

De financiering van het fonds zal plaatsvinden door een opslag op het OZB-tarief voor niet-woningen. Zodra de omvang van deze opslag bekend is, zal deze worden verwerkt bij de vaststelling van de belastingverordeningen en -tarieven in december.

Op basis van het voorgaande en door SVHW aangeleverde WOZ-waardeontwikkeling zien de OZB-tarieven voor 2026 (exclusief opslag ondernemersfonds) er als volgt uit:

Onroerendezaakbelasting (Ozb)
2025
2026
(als percentage van de waard)
Eigenaren woningen
0,0906%
0,0834%
Eigenaren niet-woningen
0,4960%
0,4952%
* Voorlopig percentage o.b.v. actuele WOZ-waarde 2025 en verwachte waardeontwikkeling in 2026

Afvalstoffenheffing

Terug naar navigatie - Tarieven 2026 - Afvalstoffenheffing

Afvalstoffenheffing wordt geheven om de kosten te betalen die de gemeente maakt voor het (laten) inzamelen en verwerken van huishoudelijk afval. Voor de afvalstoffenheffing hanteren wij kostendekkende tarieven in combinatie met een inzet van de daarvoor gevormde voorziening.

Kostenonderbouwing tarieven
Ter onderbouwing van de tarieven voor afvalstoffenheffing wordt hierna een kostenonderbouwing tarieven afvalstoffenheffing gegeven.

Omschrijving
2026
Lasten taakveld(en), inclusief (omslag)rente
-3.729.800
Lasten vanuit de gemeente, inclusief (omslag)rente
-3.688.600
Inkomsten taakveld(en), exclusief heffingen
389.200
Netto lasten taakveld(en)
-7.029.200
Toe te rekenen lasten:
Vanuit andere activiteiten toe te rekenen kosten
-86.600
Overhead, inclusief (omslag)rente
-209.000
Compensabele btw
-1.381.000
Totaal lasten
-8.705.800
Inzet voorziening Beklemde middelen
534.600
Opbrengst heffingen
8.171.200
Totaal baten
8.705.800
Dekkingspercentage
100%

De berekende tarieven voor de afvalstoffenheffing zien er als volgt uit:

Afvalstoffenheffing
2025*
2026
2027
2028
2029
Eenpersoonshuishouden
286,32
310,44
330,72
330,48
329,88
Tweepersoonshuishouden
384,84
417,24
444,60
444,12
443,40
Meerpersoonshuishouden
396,36
429,60
457,80
457,32
456,60
Extra mini-container PMD-restafval
150,00
150,00
150,00
150,00
150,00
* Volgens Belastingverordening

Rioolheffing

Terug naar navigatie - Tarieven 2026 - Rioolheffing

Het uitgangspunt van de rioolheffing is om gemeenten in staat te stellen de kosten te betalen die samenhangen met de gemeentelijke watertaken. Het Programma Stedelijk Water (PSW) 2023-2027 is leidend bij de berekening van de tarieven voor de rioolheffing, waarin als uitgangspunt geldt een jaarlijkse stijging van 2% exclusief inflatiecorrectie.

Kostenonderbouwing tarieven
De in de rioolheffing te dekken kosten zijn opgenomen in de kostenonderbouwing van tarieven rioolheffing.

Omschrijving
2026
Lasten taakveld(en), inclusief (omslag)rente
-4.829.900
Inkomsten taakveld(en), exclusief heffingen
56.400
Netto lasten taakveld(en)
-4.773.500
Toe te rekenen lasten:
Perceptiekosten
-129.300
Vanuit andere activiteiten toe te rekenen kosten
-283.300
Overhead, inclusief (omslag)rente
-474.400
Compensabele btw
-801.700
Totaal lasten
-6.462.200
Inzet voorziening Beklemde middelen
660.900
Opbrengst heffingen
5.801.300
Totaal baten
6.462.200
Dekkingspercentage
100%

De tarieven voor 2026 en verder zien er als volgt uit:

Rioolheffing
2025*
2026
2027
2028
2029
Eigenaar/gebruiker tot 500 m3
109,08
117,36
119,76
122,16
124,56
Groot waterverbruik:
501 m3 - 1.000 m3 / per 100 m3
116,40
125,16
127,80
130,32
132,84
1.001 m3 - 3.000 m3 / per 100 m3
105,00
112,92
115,32
117,60
119,88
3.001 m3 - 6.000 m3 / per 100 m3
93,24
100,32
102,48
104,52
106,56
6.001 m3 - 10.000 m3 / per 100 m3
81,72
87,96
89,76
91,56
93,36
boven 10.000 m3 / per 100 m3
63,72
68,52
69,96
71,28
72,72
* Volgens Belastingverordening

Lijkbezorgingsrechten

Terug naar navigatie - Tarieven 2026 - Lijkbezorgingsrechten

Voor het verlenen van diensten door en/of het gebruik van de faciliteiten van de begraafplaatsen Vredehof en Rusthof worden rechten geheven voor onder andere begraven, onderhoudsrechten en andere lijkbezorgingsrechten.

Kostenonderbouwing tarieven
De in de lijkbezorgingsrechten te dekken kosten zijn als volgt bepaald:

Omschrijving
2026
Lasten taakveld(en), inclusief (omslag)rente
-1.016.300
Netto lasten taakveld(en)
-1.016.300
Toe te rekenen lasten:
Overhead, inclusief (omslag)rente
-435.600
Bespaarde rente voorziening Onderhoud graven
116.300
Totaal lasten
-1.335.600
Opbrengst heffingen
874.000
Totaal baten
874.000
Dekkingspercentage
65%

Markt- en standplaatsgelden

Terug naar navigatie - Tarieven 2026 - Markt- en standplaatsgelden

Voor het gebruik of het innemen van een standplaats voor het uitstallen, aanbieden of verkopen van goederen of voorwerpen, op de openbare ruimte of het aangewezen marktterrein, wordt onder de naam van “markt- en standplaatsgelden” een recht geheven. Er is ook de mogelijkheid om gebruik te maken van elektra-aansluitingen. Hiervoor zijn er afzonderlijke tarieven in de verordening markt- en standplaatsgelden opgenomen.

De uit de markt- en standplaatsgelden te dekken totale kosten bedragen:

Omschrijving
2026
Lasten taakveld(en), inclusief (omslag)rente
-64.900
Netto lasten taakveld(en)
-64.900
Toe te rekenen lasten:
Overhead, inclusief (omslag)rente
-33.200
Compensabele btw
-6.300
Totaal lasten
-104.400
Opbrengst heffingen
77.500
Totaal baten
77.500
Dekkingspercentage
74%

Parkeerbelasting

Terug naar navigatie - Tarieven 2026 - Parkeerbelasting

Parkeerbelasting wordt geheven in het kader van parkeerregulering. Betaling vindt plaats via een geldige parkeervergunning, parkeer-app of bij de parkeerapparatuur zoals de parkeermeter en parkeerautomaat. Als er niet of onvoldoende parkeergeld is betaald, wordt een naheffingsaanslag parkeerbelasting opgelegd. De hoogte van de naheffingsaanslag is wettelijk vastgelegd. De hoogte van de tarieven van de parkeervergunning is vastgelegd in het parkeerbeleid van Ridderkerk.

Leges

Terug naar navigatie - Tarieven 2026 - Leges

Onder de naam leges worden rechten geheven voor verstrekte diensten en producten. Een aantal tarieven van leges is wettelijk gemaximeerd zoals het tarief voor paspoorten, aanwezigheidsvergunning speelautomaten of bijvoorbeeld een uittreksel Burgerlijke stand. Voor het overige geldt ook hier dat de tarieven van de leges maximaal kostendekkend mogen zijn.

De kosten en opbrengsten van leges zien er als volgt uit:

Onderwerp legesverordening
Kosten
Overhead
BTW
Totale kosten
Opbrengst
Kostendekkendheid
Algemene dienstverlening
Burgerlijke stand
-55.900
-53.100
0
-109.000
93.800
86%
Reisdocumenten en Nederlandse identiteitskaart
-383.600
-364.400
0
-748.000
716.000
96%
Rijbewijzen
-134.900
-128.100
0
-263.000
257.800
98%
Verstrekkingen in het kader van de basisregistratie persoonsgegevens
-9.600
-9.100
0
-18.700
11.200
60%
Overige publiekszaken
-4.100
-3.900
0
-8.000
5.500
69%
Totaal leges Algemene dienstverlening
-588.100
-558.600
0
-1.146.700
1.084.300
95%
Onderwerp legesverordening
Kosten
Overhead
BTW
Totale kosten
Opbrengst
Kostendekkendheid
Dienstverlening in het kader van de Omgevingswet
Omgevingsvergunningen
-779.000
-626.400
-8.200
-1.413.600
889.800
63%
Totaal leges Omgevingswet
-779.000
-626.400
-8.200
-1.413.600
889.800
63%
Onderwerp legesverordening
Kosten
Overhead
BTW
Totale kosten
Opbrengst
Kostendekkendheid
Dienstverlening volgens Europese dienstenrichtlijn
Leegstandswet
-200
-200
0
-400
600
150%
Kansspelen
-700
-600
0
-1.300
2.000
154%
Horeca
-14.100
-13.400
0
-27.500
10.100
37%
Organiseren evenement of markt
-500
-500
0
-1.000
300
30%
Standplaatsen
-1.600
-1.500
0
-3.100
1.500
48%
Niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking
-1.700
-1.600
0
-3.300
6.500
197%
Totaal leges Dienstverlening volgens Europese dienstenrichtlijn
-18.800
-17.800
0
-36.600
21.000
57%
Onderwerp legesverordening
Kosten
Overhead
BTW
Totale kosten
Opbrengst
Kostendekkendheid
Kostendekkendheid totale tarieventabel
-1.385.900
-1.202.800
-8.200
-2.596.900
1.995.100
77%

Kwijtscheldingsbeleid

Terug naar navigatie - - Kwijtscheldingsbeleid

Als een inwoner van Ridderkerk moeite heeft om de gemeentelijke belasting te betalen, kan de persoon in aanmerking komen voor kwijtschelding en hoeft een deel van die belasting niet te betalen. De regels voor kwijtschelding blijven hetzelfde in 2026. Voor de afvalstoffenheffing kan 64% van het bedrag kwijtgescholden worden. Voor de rioolheffing is dat 71%. In de begroting zijn de volgende bedragen opgenomen voor de kosten van kwijtschelding:

Kwijtschelding lokale heffingen
Rekening 2024
Begroting 2025 na wijziging
Begroting 2026
Begroting 2027
Begroting 2028
Begroting 2029
Afvalstoffenheffing
-251.429
-266.300
-287.600
-287.600
-287.600
-287.600
Onroerendezaakbelasting
-1.111
-1.800
-2.000
-2.000
-2.000
-2.000
Rioolheffing
-87.254
-83.700
-92.600
-92.600
-92.600
-92.600

Woonlasten (lokale lastendruk)

Terug naar navigatie - - Woonlasten (lokale lastendruk)

Tot de woonlasten worden gerekend de OZB, de afvalstoffenheffing en de rioolheffing. De woonlasten vormen het grootste deel van de opbrengst uit de gemeentelijke heffingen en daarmee grotendeels de lokale lastendruk. Hierna worden de woonlasten voor burgers (woningen) en het bedrijfsleven (niet-woningen/bedrijven) inzichtelijk gemaakt.
Om de gemiddelde woonlasten in 2026 te berekenen, wordt uitgegaan van de berekende tarieven en de verwachtte gemiddelde WOZ-waarde in 2026.

Lastendruk burgers (woningen)

Terug naar navigatie - Woonlasten (lokale lastendruk) - Lastendruk burgers (woningen)
Omschrijving
2024
2025
2026
Absolute afwijking
Afwijking in %
+ = stijging en - = daling van de lasten
Eenpersoonshuishouden met een huurwoning
Rioolgebruik
107,64
109,08
117,36
8,28
7,6%
Afval
278,72
286,32
310,44
24,12
8,4%
Totaal*
386,36
395,40
427,80
32,40
8,2%
Tweepersoonshuishouden met een huurwoning
Rioolgebruik
107,64
109,08
117,36
8,28
7,6%
Afval
374,84
384,84
417,24
32,40
8,4%
Totaal*
482,48
493,92
534,60
40,68
8,2%
Meerpersoonshuishouden met een huurwoning
Rioolgebruik
107,64
109,08
117,36
8,28
7,6%
Afval
385,76
396,36
429,60
33,24
8,4%
Totaal*
493,40
505,44
546,96
41,52
8,2%
Eenpersoonshuishouden met een koopwoning met een WOZ-waarde van € 445.000
Rioolgebruik
107,64
109,08
117,36
8,28
7,6%
Afval
278,72
286,32
310,44
24,12
8,4%
Ozb-eigendom**
356,43
362,40
371,13
8,73
2,4%
Riooleigendom
107,64
109,08
117,36
8,28
7,6%
Totaal*
850,43
866,88
916,29
49,41
5,7%
Tweepersoonshuishouden met een koopwoning met een WOZ-waarde van € 445.000
Rioolgebruik
107,64
109,08
117,36
8,28
7,6%
Afval
374,84
384,84
417,24
32,40
8,4%
Ozb-eigendom**
356,43
362,40
371,13
8,73
2,4%
Riooleigendom
107,64
109,08
117,36
8,28
7,6%
Totaal*
946,55
965,40
1.023,09
57,69
6,0%
Meerpersoonshuishouden met een koopwoning met een WOZ-waarde van € 445.000
Rioolgebruik
107,64
109,08
117,36
8,28
7,6%
Afval
385,76
396,36
429,60
33,24
8,4%
Ozb-eigendom**
356,43
362,40
371,13
8,73
2,4%
Riooleigendom
107,64
109,08
117,36
8,28
7,6%
Totaal*
957,47
976,92
1.035,45
58,53
6,0%
* Absoluut en gewogen %.
** OZB-grondslag voor 2024 en 2025 is de gemiddelde WOZ-waarde uit Coelo. OZB 2026 uitgaande van 11,28% stijging WOZ en concept tarief 2026.

Lastendruk bedrijven (niet-woningen)

Terug naar navigatie - Woonlasten (lokale lastendruk) - Lastendruk bedrijven (niet-woningen)
Omschrijving
2024
2025
2026
Absolute afwijking
Afwijking in %
+ = stijging en - = daling van de lasten
Niet-woning/bedrijf in eigendom met een WOZ-waarde van € 249.300
Rioolgebruik
107,64
109,08
117,36
8,28
7,6%
Ozb-eigendom**
1.144,04
1.206,27
1.234,53
28,26
2,3%
Riooleigendom
107,64
109,08
117,36
8,28
7,6%
Totaal*
1.359,32
1.424,43
1.469,25
44,82
3,1%
* Absoluut en gewogen %.
** OZB 2025 tegen defintief vastgestelde tarief 2025. OZB 2026: uitgaande van een waardestijging van 2,5% tegen concept tarief 2026.

Ridderkerk ten opzichte van buurgemeenten

Terug naar navigatie - - Ridderkerk ten opzichte van buurgemeenten

De woonlasten van de omliggende gemeenten voor het belastingjaar 2026 zijn nog niet beschikbaar. Om de woonlasten te kunnen vergelijken wordt gebruik gemaakt van de woonlasten van deze gemeenten in 2025. Deze vergelijking maakt de onderlinge verschillen van de woonlasten tussen Ridderkerk en omliggende gemeenten inzichtelijk. Er is hierbij uitgegaan van de woonlasten van een eenpersoonshuishouden en een gezin (meerpersoonshuishouden) met zowel een koopwoning (woningeigenaren) als een huurwoning (huurders).

Tarieven per gemeente - eenpersoonshuishoudens

Terug naar navigatie - Ridderkerk ten opzichte van buurgemeenten - Tarieven per gemeente - eenpersoonshuishoudens
Gemeente
Afvalstoffenheffing
Rioolheffing
OZB-tarief
Gem. woningwaarde
Woonlasten eigenaar*
Woonlasten huurder*
Ridderkerk
286
218
0,0906%
400.000
867
504
Zwijndrecht
364
334
0,0857%
415.000
1.054
698
Hendrik-Ido Ambacht
283
189
0,0883%
494.000
908
472
Barendrecht
274
82
0,0877%
499.000
794
356
Albrandswaard
294
227
0,1023%
521.000
1.055
522
* COELO-Atlas 2025

Tarieven per gemeente - meerpersoonshuishoudens

Terug naar navigatie - Ridderkerk ten opzichte van buurgemeenten - Tarieven per gemeente - meerpersoonshuishoudens
Gemeente
Afvalstoffenheffing
Rioolheffing
OZB-tarief
Gem. woningwaarde
Woonlasten eigenaar*
Woonlasten huurder*
Ridderkerk
396
218
0,0906%
400.000
977
615
Zwijndrecht
408
334
0,0857%
415.000
1.098
742
Hendrik-Ido Ambacht
414
224
0,0883%
494.000
1.042
638
Barendrecht
501
243
0,0877%
499.000
1.181
744
Albrandswaard
428
303
0,1023%
521.000
1.263
731
* COELO-Atlas 2025