Wat willen we bereiken? (coalitieakkoord)

Terug naar navigatie - Programma 8 Volksgezondheid en milieu - Wat willen we bereiken? (coalitieakkoord)

Bedrijventerrein Nieuw Reijerwaard.

Terug naar navigatie - Programma 8 Volksgezondheid en milieu - Wat willen we bereiken? (coalitieakkoord) - Bedrijventerrein Nieuw Reijerwaard.

Op bedrijventerrein Nieuw Reijerwaard zijn drie hoge windmolens gepland. Indien het project financieel niet haalbaar is zullen we de provincie Zuid-Holland verzoeken om de claim te schrappen. Als alternatief voor de invulling van de provinciale opgave en mits ruimtelijke inpasbaar staan we open voor kleinere windmolens bij bedrijven indien deze geen overlast voor de omgeving veroorzaken.

Optimalisatie van het afvalplan.

Terug naar navigatie - Programma 8 Volksgezondheid en milieu - Wat willen we bereiken? (coalitieakkoord) - Optimalisatie van het afvalplan.

Instrumenten worden ontwikkeld en het afvalplan wordt geoptimaliseerd om het nu reeds goede afvalscheidingscijfer verder te verbeteren. In het afvalinzamelingsbeleid staat het principe ‘de vervuiler betaalt’ niet ter discussie. Voor een eerlijke verdeling van de lasten maakt het betalen per lediging of klepbeweging plaats voor een vast jaarlijks bedrag per één-, twee- of meerpersoonshuishoudens. Deze wijziging zal niet leiden tot een stijging van kosten. De tarieven zijn gebaseerd op kostendekkendheid van het inzamelsysteem.

Prettige en schone leefomgeving.

Terug naar navigatie - Programma 8 Volksgezondheid en milieu - Wat willen we bereiken? (coalitieakkoord) - Prettige en schone leefomgeving.

Naast een prettige leefomgeving hechten we ook waarde aan een schone leefomgeving. Het zwerfafval in de openbare ruimte is voor velen een doorn in het oog. De komende jaren willen we samen met inwoners, bedrijven en maatschappelijke partners inzetten op het voorkomen van zwerfafval.

Afvalbakkenplan Ridderkerk.

Terug naar navigatie - Programma 8 Volksgezondheid en milieu - Wat willen we bereiken? (coalitieakkoord) - Afvalbakkenplan Ridderkerk.

Minder zwerfafval en een schone openbare ruimte die draagt bij aan een gevoel van veiligheid, comfort en positieve beleving van wijken, winkelgebieden en parken. Door voldoende en strategisch geplaatste afvalbakken kunnen inwoners en bezoekers hun afval gemakkelijk kwijt en stimuleren we inwoners om hun afval correct weg te gooien, wat zwerfafval tegengaat.

Actualisatie Verordening Algemene Begraafplaatsen Ridderkerk.

Terug naar navigatie - Programma 8 Volksgezondheid en milieu - Wat willen we bereiken? (coalitieakkoord) - Actualisatie Verordening Algemene Begraafplaatsen Ridderkerk.

Actueel en duidelijk beleid met betrekking tot het gebruik en beheer van de algemene gemeentelijke begraafplaatsen.

Actualisatie Nota Dierenwelzijn Ridderkerk.

Terug naar navigatie - Programma 8 Volksgezondheid en milieu - Wat willen we bereiken? (coalitieakkoord) - Actualisatie Nota Dierenwelzijn Ridderkerk.

We zorgen voor een goede leefomgeving voor dieren, zowel huisdieren als dieren die in het wild leven, en hoe burgers hieraan kunnen bijdragen. Het belang van dierenwelzijn en de verantwoordelijkheid van de gemeente en inwoners om dieren te beschermen staat in deze nota voorop.

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Programma 8 Volksgezondheid en milieu - Wat mag het kosten?
Exploitatie
Begroting 2025 na wijziging
Begroting 2026
Begroting 2027
Begroting 2028
Begroting 2029
Lasten
7.1:Volksgezondheid
-3.368.600
-3.180.000
-2.582.400
-2.581.500
-2.580.500
7.2:Riolering
-5.123.800
-5.153.600
-5.250.600
-5.158.100
-5.211.200
7.3:Afval
-6.933.400
-7.467.500
-7.476.000
-7.601.700
-7.615.600
7.4:Milieubeheer
-2.637.300
-3.587.200
-3.557.100
-2.853.100
-2.812.300
7.5:Begraafplaatsen en crematoria
-1.991.700
-2.027.600
-2.000.900
-1.990.800
-1.991.300
Totaal Lasten
-20.054.800
-21.415.900
-20.867.000
-20.185.200
-20.210.900
Baten
7.1:Volksgezondheid
606.700
451.500
0
0
0
7.2:Riolering
6.257.300
6.518.600
6.634.900
6.523.100
6.584.600
7.3:Afval
7.814.500
9.095.000
9.106.500
9.253.400
9.271.500
7.4:Milieubeheer
908.500
930.200
930.200
5.000
5.000
7.5:Begraafplaatsen en crematoria
1.704.200
1.717.700
1.720.200
1.722.700
1.735.400
Totaal Baten
17.291.200
18.713.000
18.391.800
17.504.200
17.596.500
Saldo - Lasten en baten
-2.763.600
-2.702.900
-2.475.200
-2.681.000
-2.614.400
Onttrekkingen
0.10:Mutaties reserves
781.300
10.600
10.600
10.600
-10.600
Totaal Onttrekkingen
781.300
10.600
10.600
10.600
-10.600
Saldo - Reserves
781.300
10.600
10.600
10.600
-10.600

Toelichting 7.1 Volksgezondheid

Terug naar navigatie - Programma 8 Volksgezondheid en milieu - Toelichting 7.1 Volksgezondheid
Omschrijving
Begroting 2025 na wijziging
Begroting 2026
Verschil 2025-2026
7.1:Volksgezondheid
Lasten
-3.368.600
-3.180.000
188.600
Baten
606.700
451.500
-155.200
Totaal 7.1:Volksgezondheid
-2.761.900
-2.728.500
33.400

SPUK IZA (nadeel € 177.900)
Nieuwe mutatie
Dekking van loonkosten door middel van specifieke uitkering.

Jeugdgezondheidszorg (nadeel € 118.600)
Nieuwe mutatie
In 2026 blijven wij investeren in een toegankelijke, integrale en preventieve aanpak via het CJG. De inzet richt zich op onder andere periodieke gezondheidsonderzoeken, vaccinaties, opvoedondersteuning en consultatie voor ouders, kinderen en jongeren. CJG Rijnmond kampt al enige jaren met oplopende kosten, onder meer door stijgende cao-lonen en krapte op de arbeidsmarkt.

SPUK BREED Mentale Gezondheid (nadeel € 15.700)/SPUK BREED Aanpak overgewicht en obesitas (nadeel € 54.800)/SPUK BREED OKO Vroegsignalering alcoholprobleem (nadeel € 7.800)/SPUK BREED Een tegen eenzaamheid (nadeel € 25.000)/SPUK BREED Welzijn op recept (nadeel € 42.700)
Nieuwe mutatie
De GALA-middelen lopen tot 2025, voor 2026 is budget nodig om de activiteiten door te zetten.

Toerekening personeelskosten naar programma's (voordeel €471.400 )
Het verschil tussen de jaren 2025 en 2026 wordt veroorzaakt door een verschuiving in de verdeling van de personeelslasten , het overkomen van personeel van De BedrijfsvoeringsPartner en de verwerking van de cao.

Overige verschillen en mutaties kleiner dan € 100.000 (voordeel € 4.500)

Toelichting 7.2 Riolering

Terug naar navigatie - Programma 8 Volksgezondheid en milieu - Toelichting 7.2 Riolering
Omschrijving
Begroting 2025 na wijziging
Begroting 2026
Verschil 2025-2026
7.2:Riolering
Lasten
-5.123.800
-5.153.600
-29.800
Baten
6.257.300
6.518.600
261.300
Totaal 7.2:Riolering
1.133.500
1.365.000
231.500

Riolering planmatig onderhoud (nadeel € 129.000)
Verschil 2025-2026
In de 1e Tussenrapportage 2025 is een mutatie opgenomen voor de dekking uit de voorziening beklemde middelen voor hogere energiekosten voor vijfentwintig gemalen.
Nieuwe mutatie
Het budget voor de 'Overeenkomst Meten & Monitoren' wordt overgeheveld naar een aparte post in de begroting.

Baten rioolrecht (voordeel € 378.700)
Zoals gebruikelijk wordt voor de rioolheffing een kostendekkendheidsberekening gemaakt. Daarvoor wordt een inschatting gemaakt van de inkomsten en kosten in 2026. De budgetten zijn aangepast aan deze inschatting.

Overige verschillen en mutaties kleiner dan € 100.000 (nadeel € 18.200)

Toelichting 7.3 Afval

Terug naar navigatie - Programma 8 Volksgezondheid en milieu - Toelichting 7.3 Afval
Omschrijving
Begroting 2025 na wijziging
Begroting 2026
Verschil 2025-2026
7.3:Afval
Lasten
-6.933.400
-7.467.500
-534.100
Baten
7.814.500
9.095.000
1.280.500
Totaal 7.3:Afval
881.100
1.627.500
746.400

Inzameling huishoudelijk afval (nadeel € 387.900)
Verschil 2025-2026
De afwijking 2026 ten opzichte van 2025 betreft indexering.
Nieuwe mutatie
Zoals gebruikelijk wordt voor de afvalstoffenheffing een kostendekkendheidsberekening gemaakt. Daarvoor wordt een inschatting gemaakt van de inkomsten en kosten in 2026. De kosten voor inzameling van huishoudelijk afval en het verwerken van restafval zullen stijgen. De budgetten zijn aangepast aan deze inschatting.

Baten reinigingsrecht en afvalstoffenheffing (voordeel € 1.228.300)
Verschil 2025-2026
In 2026 vervalt ten opzichte van 2025 de onttrekking aan de bestemmingsreserve afvalstoffenheffing, waardoor de kosten volledig via de afvalstoffenheffing moeten worden verhaald.
Nieuwe mutatie
Zoals gebruikelijk wordt voor de afvalstoffenheffing een kostendekkendheidsberekening gemaakt. Daarvoor wordt een inschatting gemaakt van de inkomsten en kosten in 2026. De budgetten zijn aangepast aan deze inschatting, waarbij de inzet van de voorziening beklemde middelen, welke in gevormd is in 2025, is meegenomen.

Overige verschillen en mutaties kleiner dan € 100.000 (nadeel € 94.000)

Toelichting 7.4 Milieubeheer

Terug naar navigatie - Programma 8 Volksgezondheid en milieu - Toelichting 7.4 Milieubeheer
Omschrijving
Begroting 2025 na wijziging
Begroting 2026
Verschil 2025-2026
7.4:Milieubeheer
Lasten
-2.637.300
-3.587.200
-949.900
Baten
908.500
930.200
21.700
Totaal 7.4:Milieubeheer
-1.728.800
-2.657.000
-928.200

Duurzame energietransactie (nadeel € 578.600)
Nieuwe mutatie
Dekking van de loonkosten via specifieke uitkeringen.

Toerekening personeelskosten naar programma's (nadeel € 377.800)
Het verschil tussen de jaren 2025 en 2026 wordt veroorzaakt door een verschuiving in de verdeling van de personeelslasten , het overkomen van personeel van De BedrijfsvoeringsPartner en de verwerking van de cao.

Overige verschillen en mutaties kleiner dan € 100.000 (voordeel € 28.200)

Toelichting 7.5 Begraafplaatsen en crematoria

Terug naar navigatie - Programma 8 Volksgezondheid en milieu - Toelichting 7.5 Begraafplaatsen en crematoria
Omschrijving
Begroting 2025 na wijziging
Begroting 2026
Verschil 2025-2026
7.5:Begraafplaatsen en crematoria
Lasten
-1.991.700
-2.027.600
-35.900
Baten
1.704.200
1.717.700
13.500
Totaal 7.5:Begraafplaatsen en crematoria
-287.500
-309.900
-22.400

Overige verschillen en mutaties kleiner dan € 100.000 (nadeel € 22.400)

Toelichting 0.10 Mutaties reserves

Terug naar navigatie - Programma 8 Volksgezondheid en milieu - Toelichting 0.10 Mutaties reserves
Omschrijving
Begroting 2025 na wijziging
Begroting 2026
Verschil 2025-2026
0.10:Mutaties reserves
Onttrekkingen
781.300
10.600
-770.700
Totaal 0.10:Mutaties reserves
781.300
10.600
-770.700

Bestemmingsreserve afvalstoffenheffing (nadeel € 615.700)
Verschil 2025-2026
In 2026 vervalt ten opzichte van 2025 de onttrekking aan de bestemmingsreserve afvalstoffenheffing, omdat deze reserve in 2025 volledig is ingezet.

Overige verschillen en mutaties kleiner dan € 100.000 (nadeel € 155.000)

Beleidsdocumenten

Terug naar navigatie - Programma 8 Volksgezondheid en milieu - Beleidsdocumenten
Document Vastgesteld dor college Vastgesteld door raad

Aansluitregeling Riolering 2006

X

 

Aanvalsplan ‘Ridderkerk zwerfafvalarm’ (2021)

X

 

Beleidsplan afval en grondstoffen 2019-2023

 

X

Beleidsregels geluid wegverkeer Omgevingswet gemeente Ridderkerk

X

 

Beleidsregels verwijderen fietswrakken, weesfietsen en gevaarlijke voorwerpen gemeente Ridderkerk (2024)

X

 

Bestuurlijke samenwerkingsovereenkomst werkregio BAR

X

 

Bodemkwaliteitskaart landbodem gemeente Ridderkerk Actualisatie 2023

X

 

Concessie laadinfrastructuur samenwerkende gemeenten

X

 

Convenant Klimaatadaptief Bouwen Ridderkerk (2024)

X

 

Convenant tussen het Gemeentebestuur van gemeente Ridderkerk en het Beleidsplatform Natuur, Milieu en Duurzaamheid (2010)

 

X

Geluidbelastingkaarten 2022

X

 

Handboek kabels en leidingen Ridderkerk (2022)

X

 

Klimaatvisie Ridderkerk – De route naar 2050 (2023)

 

X

Laadvisie Ridderkerk (2021)

X

 

Nota Bodembeheer 2021

 

X

Nota Dierenwelzijn Ridderkerk 2010

 

X

Nota Gezondheidsbeleid Ridderkerk 2021 - 2025

 

X

Programma Geluid en Lucht 2025-2029

 

X

Programma Stedelijk Water 2023-2027

 

X

Regionale Energiestrategie Rotterdam Den Haag 1.0 (2020)

 

X

Richtlijnen locatiebepaling GFT-cocons Ridderkerk (2021)

X

 

Richtlijnen locatiebepaling verzamelcontainers Ridderkerk (2022)

X

 

Schone Lucht Akkoord 2023

X

 

Strategie Klimaatadaptatie Gemeente Ridderkerk (2023)

 

X

Uitvoeringsagenda Klimaat adaptatie

X

 

Uitvoeringsbesluit Afvalstoffenverordening Ridderkerk 2022

X

 

Uitvoeringsprogramma Circulaire Samenleving Ridderkerk (2021)

X

 

Uitvoeringsprogramma Fietsstimulering

   

Uitvoeringsprogramma Klimaatvisie Ridderkerk – De route naar 2050

 

X

Visie Externe veiligheid (2011)

 

X

Warmtevisie Ridderkerk ‘De route naar 2050’

 

X

 

Beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - Programma 8 Volksgezondheid en milieu - Beleidsindicatoren
Omschrijving
Bron
Eenheid
Waarde
Omvang huishoudelijk afval
Waarstaatjegemeente.nl
Hoeveelheid restafval per inwoner in kg Niet gescheiden ingezameld huishoudelijk afval.
193 (2023)
Hernieuwbare elektriciteit
Waarstaatjegemeente.nl
In %
16,2% (2022)