
Programma 8 Volksgezondheid en milieu
Wat willen we bereiken? (coalitieakkoord)
Terug naar navigatie - Programma 8 Volksgezondheid en milieu - Wat willen we bereiken? (coalitieakkoord)Bedrijventerrein Nieuw Reijerwaard.
Terug naar navigatie - Programma 8 Volksgezondheid en milieu - Wat willen we bereiken? (coalitieakkoord) - Bedrijventerrein Nieuw Reijerwaard.Op bedrijventerrein Nieuw Reijerwaard zijn drie hoge windmolens gepland. Indien het project financieel niet haalbaar is zullen we de provincie Zuid-Holland verzoeken om de claim te schrappen. Als alternatief voor de invulling van de provinciale opgave en mits ruimtelijke inpasbaar staan we open voor kleinere windmolens bij bedrijven indien deze geen overlast voor de omgeving veroorzaken.
Optimalisatie van het afvalplan.
Terug naar navigatie - Programma 8 Volksgezondheid en milieu - Wat willen we bereiken? (coalitieakkoord) - Optimalisatie van het afvalplan.Instrumenten worden ontwikkeld en het afvalplan wordt geoptimaliseerd om het nu reeds goede afvalscheidingscijfer verder te verbeteren. In het afvalinzamelingsbeleid staat het principe ‘de vervuiler betaalt’ niet ter discussie. Voor een eerlijke verdeling van de lasten maakt het betalen per lediging of klepbeweging plaats voor een vast jaarlijks bedrag per één-, twee- of meerpersoonshuishoudens. Deze wijziging zal niet leiden tot een stijging van kosten. De tarieven zijn gebaseerd op kostendekkendheid van het inzamelsysteem.
Prettige en schone leefomgeving.
Terug naar navigatie - Programma 8 Volksgezondheid en milieu - Wat willen we bereiken? (coalitieakkoord) - Prettige en schone leefomgeving.Naast een prettige leefomgeving hechten we ook waarde aan een schone leefomgeving. Het zwerfafval in de openbare ruimte is voor velen een doorn in het oog. De komende jaren willen we samen met inwoners, bedrijven en maatschappelijke partners inzetten op het voorkomen van zwerfafval.
Afvalbakkenplan Ridderkerk.
Terug naar navigatie - Programma 8 Volksgezondheid en milieu - Wat willen we bereiken? (coalitieakkoord) - Afvalbakkenplan Ridderkerk.Minder zwerfafval en een schone openbare ruimte die draagt bij aan een gevoel van veiligheid, comfort en positieve beleving van wijken, winkelgebieden en parken. Door voldoende en strategisch geplaatste afvalbakken kunnen inwoners en bezoekers hun afval gemakkelijk kwijt en stimuleren we inwoners om hun afval correct weg te gooien, wat zwerfafval tegengaat.
Actualisatie Verordening Algemene Begraafplaatsen Ridderkerk.
Terug naar navigatie - Programma 8 Volksgezondheid en milieu - Wat willen we bereiken? (coalitieakkoord) - Actualisatie Verordening Algemene Begraafplaatsen Ridderkerk.Actueel en duidelijk beleid met betrekking tot het gebruik en beheer van de algemene gemeentelijke begraafplaatsen.
Actualisatie Nota Dierenwelzijn Ridderkerk.
Terug naar navigatie - Programma 8 Volksgezondheid en milieu - Wat willen we bereiken? (coalitieakkoord) - Actualisatie Nota Dierenwelzijn Ridderkerk.We zorgen voor een goede leefomgeving voor dieren, zowel huisdieren als dieren die in het wild leven, en hoe burgers hieraan kunnen bijdragen. Het belang van dierenwelzijn en de verantwoordelijkheid van de gemeente en inwoners om dieren te beschermen staat in deze nota voorop.
Wat mag het kosten?
Terug naar navigatie - Programma 8 Volksgezondheid en milieu - Wat mag het kosten?Exploitatie |
Begroting 2025 na wijziging |
Begroting 2026 |
Begroting 2027 |
Begroting 2028 |
Begroting 2029 |
|
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten |
||||||
7.1:Volksgezondheid |
-3.368.600 |
-3.180.000 |
-2.582.400 |
-2.581.500 |
-2.580.500 |
|
7.2:Riolering |
-5.123.800 |
-5.153.600 |
-5.250.600 |
-5.158.100 |
-5.211.200 |
|
7.3:Afval |
-6.933.400 |
-7.467.500 |
-7.476.000 |
-7.601.700 |
-7.615.600 |
|
7.4:Milieubeheer |
-2.637.300 |
-3.587.200 |
-3.557.100 |
-2.853.100 |
-2.812.300 |
|
7.5:Begraafplaatsen en crematoria |
-1.991.700 |
-2.027.600 |
-2.000.900 |
-1.990.800 |
-1.991.300 |
|
Totaal Lasten |
-20.054.800 |
-21.415.900 |
-20.867.000 |
-20.185.200 |
-20.210.900 |
|
Baten |
||||||
7.1:Volksgezondheid |
606.700 |
451.500 |
0 |
0 |
0 |
|
7.2:Riolering |
6.257.300 |
6.518.600 |
6.634.900 |
6.523.100 |
6.584.600 |
|
7.3:Afval |
7.814.500 |
9.095.000 |
9.106.500 |
9.253.400 |
9.271.500 |
|
7.4:Milieubeheer |
908.500 |
930.200 |
930.200 |
5.000 |
5.000 |
|
7.5:Begraafplaatsen en crematoria |
1.704.200 |
1.717.700 |
1.720.200 |
1.722.700 |
1.735.400 |
|
Totaal Baten |
17.291.200 |
18.713.000 |
18.391.800 |
17.504.200 |
17.596.500 |
|
Saldo - Lasten en baten |
-2.763.600 |
-2.702.900 |
-2.475.200 |
-2.681.000 |
-2.614.400 |
|
Onttrekkingen |
||||||
0.10:Mutaties reserves |
781.300 |
10.600 |
10.600 |
10.600 |
-10.600 |
|
Totaal Onttrekkingen |
781.300 |
10.600 |
10.600 |
10.600 |
-10.600 |
|
Saldo - Reserves |
781.300 |
10.600 |
10.600 |
10.600 |
-10.600 |
|
Begroot resultaat |
-1.982.300 |
-2.692.300 |
-2.464.600 |
-2.670.400 |
-2.625.000 |
Toelichting 7.1 Volksgezondheid
Terug naar navigatie - Programma 8 Volksgezondheid en milieu - Toelichting 7.1 VolksgezondheidOmschrijving |
Begroting 2025 na wijziging |
Begroting 2026 |
Verschil 2025-2026 |
|
---|---|---|---|---|
7.1:Volksgezondheid |
||||
Lasten |
-3.368.600 |
-3.180.000 |
188.600 |
|
Baten |
606.700 |
451.500 |
-155.200 |
|
Totaal 7.1:Volksgezondheid |
-2.761.900 |
-2.728.500 |
33.400 |
SPUK IZA (nadeel € 177.900)
Nieuwe mutatie
Dekking van loonkosten door middel van specifieke uitkering.
Jeugdgezondheidszorg (nadeel € 118.600)
Nieuwe mutatie
In 2026 blijven wij investeren in een toegankelijke, integrale en preventieve aanpak via het CJG. De inzet richt zich op onder andere periodieke gezondheidsonderzoeken, vaccinaties, opvoedondersteuning en consultatie voor ouders, kinderen en jongeren. CJG Rijnmond kampt al enige jaren met oplopende kosten, onder meer door stijgende cao-lonen en krapte op de arbeidsmarkt.
SPUK BREED Mentale Gezondheid (nadeel € 15.700)/SPUK BREED Aanpak overgewicht en obesitas (nadeel € 54.800)/SPUK BREED OKO Vroegsignalering alcoholprobleem (nadeel € 7.800)/SPUK BREED Een tegen eenzaamheid (nadeel € 25.000)/SPUK BREED Welzijn op recept (nadeel € 42.700)
Nieuwe mutatie
De GALA-middelen lopen tot 2025, voor 2026 is budget nodig om de activiteiten door te zetten.
Toerekening personeelskosten naar programma's (voordeel €471.400 )
Het verschil tussen de jaren 2025 en 2026 wordt veroorzaakt door een verschuiving in de verdeling van de personeelslasten , het overkomen van personeel van De BedrijfsvoeringsPartner en de verwerking van de cao.
Overige verschillen en mutaties kleiner dan € 100.000 (voordeel € 4.500)
Toelichting 7.2 Riolering
Terug naar navigatie - Programma 8 Volksgezondheid en milieu - Toelichting 7.2 RioleringOmschrijving |
Begroting 2025 na wijziging |
Begroting 2026 |
Verschil 2025-2026 |
|
---|---|---|---|---|
7.2:Riolering |
||||
Lasten |
-5.123.800 |
-5.153.600 |
-29.800 |
|
Baten |
6.257.300 |
6.518.600 |
261.300 |
|
Totaal 7.2:Riolering |
1.133.500 |
1.365.000 |
231.500 |
Riolering planmatig onderhoud (nadeel € 129.000)
Verschil 2025-2026
In de 1e Tussenrapportage 2025 is een mutatie opgenomen voor de dekking uit de voorziening beklemde middelen voor hogere energiekosten voor vijfentwintig gemalen.
Nieuwe mutatie
Het budget voor de 'Overeenkomst Meten & Monitoren' wordt overgeheveld naar een aparte post in de begroting.
Baten rioolrecht (voordeel € 378.700)
Zoals gebruikelijk wordt voor de rioolheffing een kostendekkendheidsberekening gemaakt. Daarvoor wordt een inschatting gemaakt van de inkomsten en kosten in 2026. De budgetten zijn aangepast aan deze inschatting.
Overige verschillen en mutaties kleiner dan € 100.000 (nadeel € 18.200)
Toelichting 7.3 Afval
Terug naar navigatie - Programma 8 Volksgezondheid en milieu - Toelichting 7.3 AfvalOmschrijving |
Begroting 2025 na wijziging |
Begroting 2026 |
Verschil 2025-2026 |
|
---|---|---|---|---|
7.3:Afval |
||||
Lasten |
-6.933.400 |
-7.467.500 |
-534.100 |
|
Baten |
7.814.500 |
9.095.000 |
1.280.500 |
|
Totaal 7.3:Afval |
881.100 |
1.627.500 |
746.400 |
Inzameling huishoudelijk afval (nadeel € 387.900)
Verschil 2025-2026
De afwijking 2026 ten opzichte van 2025 betreft indexering.
Nieuwe mutatie
Zoals gebruikelijk wordt voor de afvalstoffenheffing een kostendekkendheidsberekening gemaakt. Daarvoor wordt een inschatting gemaakt van de inkomsten en kosten in 2026. De kosten voor inzameling van huishoudelijk afval en het verwerken van restafval zullen stijgen. De budgetten zijn aangepast aan deze inschatting.
Baten reinigingsrecht en afvalstoffenheffing (voordeel € 1.228.300)
Verschil 2025-2026
In 2026 vervalt ten opzichte van 2025 de onttrekking aan de bestemmingsreserve afvalstoffenheffing, waardoor de kosten volledig via de afvalstoffenheffing moeten worden verhaald.
Nieuwe mutatie
Zoals gebruikelijk wordt voor de afvalstoffenheffing een kostendekkendheidsberekening gemaakt. Daarvoor wordt een inschatting gemaakt van de inkomsten en kosten in 2026. De budgetten zijn aangepast aan deze inschatting, waarbij de inzet van de voorziening beklemde middelen, welke in gevormd is in 2025, is meegenomen.
Overige verschillen en mutaties kleiner dan € 100.000 (nadeel € 94.000)
Toelichting 7.4 Milieubeheer
Terug naar navigatie - Programma 8 Volksgezondheid en milieu - Toelichting 7.4 MilieubeheerOmschrijving |
Begroting 2025 na wijziging |
Begroting 2026 |
Verschil 2025-2026 |
|
---|---|---|---|---|
7.4:Milieubeheer |
||||
Lasten |
-2.637.300 |
-3.587.200 |
-949.900 |
|
Baten |
908.500 |
930.200 |
21.700 |
|
Totaal 7.4:Milieubeheer |
-1.728.800 |
-2.657.000 |
-928.200 |
Duurzame energietransactie (nadeel € 578.600)
Nieuwe mutatie
Dekking van de loonkosten via specifieke uitkeringen.
Toerekening personeelskosten naar programma's (nadeel € 377.800)
Het verschil tussen de jaren 2025 en 2026 wordt veroorzaakt door een verschuiving in de verdeling van de personeelslasten , het overkomen van personeel van De BedrijfsvoeringsPartner en de verwerking van de cao.
Overige verschillen en mutaties kleiner dan € 100.000 (voordeel € 28.200)
Toelichting 7.5 Begraafplaatsen en crematoria
Terug naar navigatie - Programma 8 Volksgezondheid en milieu - Toelichting 7.5 Begraafplaatsen en crematoriaOmschrijving |
Begroting 2025 na wijziging |
Begroting 2026 |
Verschil 2025-2026 |
|
---|---|---|---|---|
7.5:Begraafplaatsen en crematoria |
||||
Lasten |
-1.991.700 |
-2.027.600 |
-35.900 |
|
Baten |
1.704.200 |
1.717.700 |
13.500 |
|
Totaal 7.5:Begraafplaatsen en crematoria |
-287.500 |
-309.900 |
-22.400 |
Overige verschillen en mutaties kleiner dan € 100.000 (nadeel € 22.400)
Toelichting 0.10 Mutaties reserves
Terug naar navigatie - Programma 8 Volksgezondheid en milieu - Toelichting 0.10 Mutaties reservesOmschrijving |
Begroting 2025 na wijziging |
Begroting 2026 |
Verschil 2025-2026 |
|
---|---|---|---|---|
0.10:Mutaties reserves |
||||
Onttrekkingen |
781.300 |
10.600 |
-770.700 |
|
Totaal 0.10:Mutaties reserves |
781.300 |
10.600 |
-770.700 |
Bestemmingsreserve afvalstoffenheffing (nadeel € 615.700)
Verschil 2025-2026
In 2026 vervalt ten opzichte van 2025 de onttrekking aan de bestemmingsreserve afvalstoffenheffing, omdat deze reserve in 2025 volledig is ingezet.
Overige verschillen en mutaties kleiner dan € 100.000 (nadeel € 155.000)
Beleidsdocumenten
Terug naar navigatie - Programma 8 Volksgezondheid en milieu - BeleidsdocumentenDocument | Vastgesteld dor college | Vastgesteld door raad |
X |
|
|
X |
||
X |
||
Beleidsregels geluid wegverkeer Omgevingswet gemeente Ridderkerk |
X |
|
X |
|
|
Bestuurlijke samenwerkingsovereenkomst werkregio BAR |
X |
|
Bodemkwaliteitskaart landbodem gemeente Ridderkerk Actualisatie 2023 |
X |
|
Concessie laadinfrastructuur samenwerkende gemeenten |
X |
|
X |
||
X |
||
X |
|
|
X |
||
X |
||
X |
||
X |
||
|
X |
|
X |
||
X |
||
X |
||
X |
||
X |
||
Richtlijnen locatiebepaling verzamelcontainers Ridderkerk (2022) |
X |
|
X |
||
X |
||
Uitvoeringsagenda Klimaat adaptatie |
X |
|
X |
||
Uitvoeringsprogramma Circulaire Samenleving Ridderkerk (2021) |
X |
|
Uitvoeringsprogramma Fietsstimulering |
||
Uitvoeringsprogramma Klimaatvisie Ridderkerk – De route naar 2050 |
X |
|
X |
||
Warmtevisie Ridderkerk ‘De route naar 2050’ |
X |
Beleidsindicatoren
Terug naar navigatie - Programma 8 Volksgezondheid en milieu - BeleidsindicatorenOmschrijving |
Bron |
Eenheid |
Waarde |
---|---|---|---|
Omvang huishoudelijk afval |
Waarstaatjegemeente.nl |
Hoeveelheid restafval per inwoner in kg
Niet gescheiden ingezameld huishoudelijk afval. |
193 (2023) |
Hernieuwbare elektriciteit |
Waarstaatjegemeente.nl |
In % |
16,2% (2022) |