Wat willen we bereiken? (coalitieakkoord)

Terug naar navigatie - Programma 3 Verkeer, vervoer en waterstaat - Wat willen we bereiken? (coalitieakkoord)

Goed openbaar vervoer.

Terug naar navigatie - Programma 3 Verkeer, vervoer en waterstaat - Wat willen we bereiken? (coalitieakkoord) - Goed openbaar vervoer.

Goed openbaar vervoer is voor veel inwoners van Ridderkerk, voor veel werknemers van Ridderkerkse bedrijven die buiten de gemeente wonen en voor veel bezoekers aan onze gemeente van groot belang.

We blijven inzetten op Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV) per bus en bevorderen de inzet van buurtbussen. Daarmee willen we zo veel mogelijk plekken in de wijken kunnen bereiken.

Verkeersveiligheid van wegen en straten.

Terug naar navigatie - Programma 3 Verkeer, vervoer en waterstaat - Wat willen we bereiken? (coalitieakkoord) - Verkeersveiligheid van wegen en straten.

De verkeersveiligheid van wegen en straten krijgt onverminderd aandacht. Voet-, fiets- en wandelpaden worden ook goed onderhouden, waarmee ook de veiligheid voor de verkeersdeelnemers is gediend. Oversteekplaatsen moeten goed verlicht en veilig zijn. Ontbrekende schakels in het fiets- en wandelpadennetwerk worden zoveel als mogelijk aangelegd. We staan open voor de verkenning naar de mogelijkheid voor een Metropolitane fietsroute tussen Rotterdam-Ridderkerk - Dordrecht.

Snelheid van verkeer.

Terug naar navigatie - Programma 3 Verkeer, vervoer en waterstaat - Wat willen we bereiken? (coalitieakkoord) - Snelheid van verkeer.

Sluiproutes pakken we aan. Met flitsacties en actief beboeten willen we het te hard rijden in woonwijken terugdringen. Het uitgangspunt is dat binnen de bebouwde kom van Ridderkerk een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur geldt met uitzondering van ontsluitingswegen.

Verkeersafwikkeling bedrijventerrein Nieuw Reijerwaard.

Terug naar navigatie - Programma 3 Verkeer, vervoer en waterstaat - Wat willen we bereiken? (coalitieakkoord) - Verkeersafwikkeling bedrijventerrein Nieuw Reijerwaard.

We willen de verkeersafwikkeling van het bedrijventerrein Nieuw Reijerwaard (GRNR) verbeteren door dit gebied een directe oprit te geven op de A15/A16. We werken niet mee aan een doorgaande weg door de Boomgaard tussen de Tuindersweg in Barendrecht en de Rijksstraatweg in Rijsoord.

Waterbusverbinding met Ridderkerk.

Terug naar navigatie - Programma 3 Verkeer, vervoer en waterstaat - Wat willen we bereiken? (coalitieakkoord) - Waterbusverbinding met Ridderkerk.

We hechten waarde aan de waterbusverbinding met Ridderkerk. Ook de veiligheid op het water krijgt de nodige aandacht. Dat betreft zowel voor beroepsvaart op de rivieren (Drierivierenpunt) rondom Ridderkerk als pleziervaart op De Waal.

Fysieke leefomgeving.

Terug naar navigatie - Programma 3 Verkeer, vervoer en waterstaat - Wat willen we bereiken? (coalitieakkoord) - Fysieke leefomgeving.

We borgen en verbeteren  de fysieke leefomgeving door het behouden en optimaliseren van de omgeving waarin we leven, zodat deze veilig, gezond en prettig is.

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Programma 3 Verkeer, vervoer en waterstaat - Wat mag het kosten?
Exploitatie
Begroting 2025 na wijziging
Begroting 2026
Begroting 2027
Begroting 2028
Begroting 2029
Lasten
2.1:Verkeer en vervoer
-11.220.600
-11.055.700
-11.769.900
-12.173.100
-12.191.600
2.2:Parkeren
-229.200
-274.200
-269.100
-267.400
-265.800
2.3:Recreatieve havens
-49.500
-43.000
-43.100
-43.100
-43.100
2.4:Economische havens en waterwegen
-891.000
-849.600
-855.100
-860.400
-843.500
2.5:Openbaar vervoer
-911.500
-830.900
-874.700
-899.900
-899.500
Totaal Lasten
-13.301.800
-13.053.400
-13.811.900
-14.243.900
-14.243.500
Baten
2.1:Verkeer en vervoer
464.600
332.300
332.300
332.300
332.300
2.4:Economische havens en waterwegen
209.900
214.900
214.900
214.900
214.900
2.5:Openbaar vervoer
179.200
159.500
167.300
167.300
167.300
Totaal Baten
853.700
706.700
714.500
714.500
714.500
Saldo - Lasten en baten
-12.448.100
-12.346.700
-13.097.400
-13.529.400
-13.529.000
Stortingen
0.10:Mutaties reserves
-1.754.400
-1.754.400
-1.763.400
-1.763.400
-1.763.400
Totaal Stortingen
-1.754.400
-1.754.400
-1.763.400
-1.763.400
-1.763.400
Onttrekkingen
0.10:Mutaties reserves
3.608.700
2.248.200
2.223.100
2.223.800
2.224.500
Totaal Onttrekkingen
3.608.700
2.248.200
2.223.100
2.223.800
2.224.500
Saldo - Reserves
1.854.300
493.800
459.700
460.400
461.100

Toelichting 2.1 Verkeer en vervoer

Terug naar navigatie - Programma 3 Verkeer, vervoer en waterstaat - Toelichting 2.1 Verkeer en vervoer
Omschrijving
Begroting 2025 na wijziging
Begroting 2026
Verschil 2025-2026
2.1:Verkeer en vervoer
Lasten
-11.220.600
-11.055.700
164.900
Baten
464.600
332.300
-132.300
Totaal 2.1:Verkeer en vervoer
-10.756.000
-10.723.400
32.600

Planmatig onderhoud wegen (nadeel € 895.700)
Verschil 2025-2026
In de 2e Tussenrapportage 2024 en 1e Tussenrapportage 2025 zijn de kapitaallasten bijgesteld in verband met wijziging van de planning voor investeringen. Daarnaast is in de 1e Tussenrapportage 2025 een doorgeschoven prestatie uit de Jaarstukken 2024 opgenomen voor de bijdrage aan het Waterschap Hollandse Delta voor grootonderhoud Randweg-Rijnsingel.
Nieuwe mutatie
Overdracht wegbeheer Noldijk - Gebroken Meeldijk van Waterschap Hollandse Delta naar Ridderkerk.

Aanleg glasvezelnetwerk (nadeel € 140.000)
Verschil 2025-2026
In de 1e Tussenrapportage 2025 is een doorgeschoven prestatie uit de Jaarstukken 2024 opgenomen voor een degeneratievergoeding voor de aanleg van het glasvezelnetwerk.

Civiele Kunstwerken (nadeel € 223.900)
Verschil 2025-2026
In de 2e Tussenrapportage 2024 en 1e Tussenrapportage 2025 zijn de kapitaallasten bijgesteld in verband met wijziging van de planning voor investeringen. Daarnaast zijn er lasten geraamd in 2026 voor de steunberm Park Maasdonck. Vanaf 2026 zijn lasten geraamd voor het beheerplan Civiele kunstwerken, de onderwaterinspectie van damwanden in de Nieuwe Maas en de in 1e Tussenrapportage 2025 opgenomen doorgeschoven prestatie uit de Jaarstukken 2024 voor het project vrachtwagenparkeerplaats Gieterijstraat.
Nieuwe mutatie
Uitwerking van het beheerplan Civiele kunstwerken.

Verkeersplanologie en -veiligheid (voordeel € 326.400)
Verschil 2025-2026
In de 2e Tussenrapportage 2024 zijn twee onderzoeken geraamd in 2025, namelijk een onderzoek naar ontbrekende schakels in het fietsnetwerk en een mobiliteitsonderzoek Slikkerveer. Daarnaast zijn in de 1e Tussenrapportage 2025 ramingen opgenomen voor snelheidsremmende maatregelen aan de Pruimendijk en een mobiliteitsonderzoek Bolnes.

Oeverconstructies Park Maasdonck (voordeel € 767.100)
Verschil 2025-2026
In de 2e Tussenrapportage 2024 is een raming opgenomen voor het jaar 2025 voor advieskosten Park Maasdonck en in de 1e Tussenrapportage 2025 is een doorgeschoven prestatie uit de Jaarstukken 2024 opgenomen voor de oeverconstructie Park Maasdonck. Daarnaast is er ook een lagere raming in 2025 voor acties uit de memo Oeverconstructies.

Toerekening personeelskosten naar programma's (voordeel € 82.700)
Het verschil tussen de jaren 2025 en 2026 wordt veroorzaakt door een verschuiving in de verdeling van de personeelslasten , het overkomen van personeel van De BedrijfsvoeringsPartner en de verwerking van de cao.

Overige verschillen en mutaties kleiner dan € 100.000 (voordeel € 116.000)

Toelichting 2.2 Parkeren

Terug naar navigatie - Programma 3 Verkeer, vervoer en waterstaat - Toelichting 2.2 Parkeren
Omschrijving
Begroting 2025 na wijziging
Begroting 2026
Verschil 2025-2026
2.2:Parkeren
Lasten
-229.200
-274.200
-45.000
Totaal 2.2:Parkeren
-229.200
-274.200
-45.000

Overige verschillen en mutaties kleiner dan € 100.000 (nadeel € 45.000)

Toelichting 2.3 Recreatieve havens

Terug naar navigatie - Programma 3 Verkeer, vervoer en waterstaat - Toelichting 2.3 Recreatieve havens
Omschrijving
Begroting 2025 na wijziging
Begroting 2026
Verschil 2025-2026
2.3:Recreatieve havens
Lasten
-49.500
-43.000
6.500
Totaal 2.3:Recreatieve havens
-49.500
-43.000
6.500

Overige verschillen en mutaties kleiner dan € 100.000 (voordeel € 6.500)

Toelichting 2.4 Economische havens en waterwegen

Terug naar navigatie - Programma 3 Verkeer, vervoer en waterstaat - Toelichting 2.4 Economische havens en waterwegen
Omschrijving
Begroting 2025 na wijziging
Begroting 2026
Verschil 2025-2026
2.4:Economische havens en waterwegen
Lasten
-891.000
-849.600
41.400
Baten
209.900
214.900
5.000
Totaal 2.4:Economische havens en waterwegen
-681.100
-634.700
46.400

Overige verschillen en mutaties kleiner dan € 100.000 (voordeel € 46.400)

Toelichting 2.5 Openbaar vervoer

Terug naar navigatie - Programma 3 Verkeer, vervoer en waterstaat - Toelichting 2.5 Openbaar vervoer
Omschrijving
Begroting 2025 na wijziging
Begroting 2026
Verschil 2025-2026
2.5:Openbaar vervoer
Lasten
-911.500
-830.900
80.600
Baten
179.200
159.500
-19.700
Totaal 2.5:Openbaar vervoer
-732.300
-671.400
60.900

Overige verschillen en mutaties kleiner dan € 100.000 (voordeel € 60.900)

Toelichting 0.10 Mutaties reserves

Terug naar navigatie - Programma 3 Verkeer, vervoer en waterstaat - Toelichting 0.10 Mutaties reserves
Omschrijving
Begroting 2025 na wijziging
Begroting 2026
Verschil 2025-2026
0.10:Mutaties reserves
Stortingen
-1.754.400
-1.754.400
0
Onttrekkingen
3.608.700
2.248.200
-1.360.500
Totaal 0.10:Mutaties reserves
1.854.300
493.800
-1.360.500

Algemene reserve (nadeel € 592.200)
Verschil 2025-2026
In de 2e Tussenrapportage 2024 zijn dekkingen doorgeschoven naar 2025 voor:

  • Mobiliteitsonderzoek Slikkerveer.
  • Onderzoek ontbrekende schakels fietsnetwerk.
  • Bijplaatsen fietsvoorzieningen R-Net.

Daarnaast zijn in de 1e Tussenrapportage 2025 doorgeschoven prestaties opgenomen uit de Jaarstukken 2024:

  • Bijdrage Waterschap Hollandse Delta voor groot onderhoud Randweg-Rijnsingel.
  • Onderzoek inpasbaarheid extra opstapplaats waterbus in Bolnes.
  • Parkeerbeleid.
  • Mobiliteitsonderzoek Bolnes.
  • Extra aanpak zwerfafval.
  • Onderwaterinspectie damwanden Nieuwe Maas.
  • Vrachtwagenparkeerplaats Gieterijstraat.

Reserve Oeverconstructie park Maasdonck (nadeel € 769.000)
Verschil 2025-2026
In de 2e Tussenrapportage 2024 zijn dekkingen doorgeschoven naar 2025 voor werkzaamheden park Maasdonck. Daarnaast is in de 1e Tussenrapportage 2025 een doorgeschoven prestatie uit de Jaarstukken 2024 opgenomen voor de oeverconstructie park Maasdonck.

Overige verschillen en mutaties kleiner dan € 100.000 (voordeel € 700)

Beleidsdocumenten

Terug naar navigatie - Programma 3 Verkeer, vervoer en waterstaat - Beleidsdocumenten