
Programma 3 Verkeer, vervoer en waterstaat
Wat willen we bereiken? (coalitieakkoord)
Terug naar navigatie - Programma 3 Verkeer, vervoer en waterstaat - Wat willen we bereiken? (coalitieakkoord)Goed openbaar vervoer.
Terug naar navigatie - Programma 3 Verkeer, vervoer en waterstaat - Wat willen we bereiken? (coalitieakkoord) - Goed openbaar vervoer.Goed openbaar vervoer is voor veel inwoners van Ridderkerk, voor veel werknemers van Ridderkerkse bedrijven die buiten de gemeente wonen en voor veel bezoekers aan onze gemeente van groot belang.
We blijven inzetten op Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV) per bus en bevorderen de inzet van buurtbussen. Daarmee willen we zo veel mogelijk plekken in de wijken kunnen bereiken.
-
Hiermee krijgt RK een snelle en comfortabele busverbinding met RD met ruime haltes, voldoende fietsparkeervoorz. en dir. fietsverbindingen. Zo stimuleren we de combinatie fiets-HOV en wordt R-net een écht alternatief voor mid.lange autoverplaatsingen
Verkeersveiligheid van wegen en straten.
Terug naar navigatie - Programma 3 Verkeer, vervoer en waterstaat - Wat willen we bereiken? (coalitieakkoord) - Verkeersveiligheid van wegen en straten.De verkeersveiligheid van wegen en straten krijgt onverminderd aandacht. Voet-, fiets- en wandelpaden worden ook goed onderhouden, waarmee ook de veiligheid voor de verkeersdeelnemers is gediend. Oversteekplaatsen moeten goed verlicht en veilig zijn. Ontbrekende schakels in het fiets- en wandelpadennetwerk worden zoveel als mogelijk aangelegd. We staan open voor de verkenning naar de mogelijkheid voor een Metropolitane fietsroute tussen Rotterdam-Ridderkerk - Dordrecht.
Snelheid van verkeer.
Terug naar navigatie - Programma 3 Verkeer, vervoer en waterstaat - Wat willen we bereiken? (coalitieakkoord) - Snelheid van verkeer.Sluiproutes pakken we aan. Met flitsacties en actief beboeten willen we het te hard rijden in woonwijken terugdringen. Het uitgangspunt is dat binnen de bebouwde kom van Ridderkerk een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur geldt met uitzondering van ontsluitingswegen.
Verkeersafwikkeling bedrijventerrein Nieuw Reijerwaard.
Terug naar navigatie - Programma 3 Verkeer, vervoer en waterstaat - Wat willen we bereiken? (coalitieakkoord) - Verkeersafwikkeling bedrijventerrein Nieuw Reijerwaard.We willen de verkeersafwikkeling van het bedrijventerrein Nieuw Reijerwaard (GRNR) verbeteren door dit gebied een directe oprit te geven op de A15/A16. We werken niet mee aan een doorgaande weg door de Boomgaard tussen de Tuindersweg in Barendrecht en de Rijksstraatweg in Rijsoord.
Waterbusverbinding met Ridderkerk.
Terug naar navigatie - Programma 3 Verkeer, vervoer en waterstaat - Wat willen we bereiken? (coalitieakkoord) - Waterbusverbinding met Ridderkerk.We hechten waarde aan de waterbusverbinding met Ridderkerk. Ook de veiligheid op het water krijgt de nodige aandacht. Dat betreft zowel voor beroepsvaart op de rivieren (Drierivierenpunt) rondom Ridderkerk als pleziervaart op De Waal.
Wmo- en leerlingenvervoer.
Terug naar navigatie - Programma 3 Verkeer, vervoer en waterstaat - Wat willen we bereiken? (coalitieakkoord) - Wmo- en leerlingenvervoer.We zetten in op hoogwaardig en betaalbaar Wmo- en leerlingenvervoer.
Fysieke leefomgeving.
Terug naar navigatie - Programma 3 Verkeer, vervoer en waterstaat - Wat willen we bereiken? (coalitieakkoord) - Fysieke leefomgeving.We borgen en verbeteren de fysieke leefomgeving door het behouden en optimaliseren van de omgeving waarin we leven, zodat deze veilig, gezond en prettig is.
Wat mag het kosten?
Terug naar navigatie - Programma 3 Verkeer, vervoer en waterstaat - Wat mag het kosten?Exploitatie |
Begroting 2025 na wijziging |
Begroting 2026 |
Begroting 2027 |
Begroting 2028 |
Begroting 2029 |
|
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten |
||||||
2.1:Verkeer en vervoer |
-11.220.600 |
-11.055.700 |
-11.769.900 |
-12.173.100 |
-12.191.600 |
|
2.2:Parkeren |
-229.200 |
-274.200 |
-269.100 |
-267.400 |
-265.800 |
|
2.3:Recreatieve havens |
-49.500 |
-43.000 |
-43.100 |
-43.100 |
-43.100 |
|
2.4:Economische havens en waterwegen |
-891.000 |
-849.600 |
-855.100 |
-860.400 |
-843.500 |
|
2.5:Openbaar vervoer |
-911.500 |
-830.900 |
-874.700 |
-899.900 |
-899.500 |
|
Totaal Lasten |
-13.301.800 |
-13.053.400 |
-13.811.900 |
-14.243.900 |
-14.243.500 |
|
Baten |
||||||
2.1:Verkeer en vervoer |
464.600 |
332.300 |
332.300 |
332.300 |
332.300 |
|
2.4:Economische havens en waterwegen |
209.900 |
214.900 |
214.900 |
214.900 |
214.900 |
|
2.5:Openbaar vervoer |
179.200 |
159.500 |
167.300 |
167.300 |
167.300 |
|
Totaal Baten |
853.700 |
706.700 |
714.500 |
714.500 |
714.500 |
|
Saldo - Lasten en baten |
-12.448.100 |
-12.346.700 |
-13.097.400 |
-13.529.400 |
-13.529.000 |
|
Stortingen |
||||||
0.10:Mutaties reserves |
-1.754.400 |
-1.754.400 |
-1.763.400 |
-1.763.400 |
-1.763.400 |
|
Totaal Stortingen |
-1.754.400 |
-1.754.400 |
-1.763.400 |
-1.763.400 |
-1.763.400 |
|
Onttrekkingen |
||||||
0.10:Mutaties reserves |
3.608.700 |
2.248.200 |
2.223.100 |
2.223.800 |
2.224.500 |
|
Totaal Onttrekkingen |
3.608.700 |
2.248.200 |
2.223.100 |
2.223.800 |
2.224.500 |
|
Saldo - Reserves |
1.854.300 |
493.800 |
459.700 |
460.400 |
461.100 |
|
Begroot resultaat |
-10.593.800 |
-11.852.900 |
-12.637.700 |
-13.069.000 |
-13.067.900 |
Toelichting 2.1 Verkeer en vervoer
Terug naar navigatie - Programma 3 Verkeer, vervoer en waterstaat - Toelichting 2.1 Verkeer en vervoerOmschrijving |
Begroting 2025 na wijziging |
Begroting 2026 |
Verschil 2025-2026 |
|
---|---|---|---|---|
2.1:Verkeer en vervoer |
||||
Lasten |
-11.220.600 |
-11.055.700 |
164.900 |
|
Baten |
464.600 |
332.300 |
-132.300 |
|
Totaal 2.1:Verkeer en vervoer |
-10.756.000 |
-10.723.400 |
32.600 |
Planmatig onderhoud wegen (nadeel € 895.700)
Verschil 2025-2026
In de 2e Tussenrapportage 2024 en 1e Tussenrapportage 2025 zijn de kapitaallasten bijgesteld in verband met wijziging van de planning voor investeringen. Daarnaast is in de 1e Tussenrapportage 2025 een doorgeschoven prestatie uit de Jaarstukken 2024 opgenomen voor de bijdrage aan het Waterschap Hollandse Delta voor grootonderhoud Randweg-Rijnsingel.
Nieuwe mutatie
Overdracht wegbeheer Noldijk - Gebroken Meeldijk van Waterschap Hollandse Delta naar Ridderkerk.
Aanleg glasvezelnetwerk (nadeel € 140.000)
Verschil 2025-2026
In de 1e Tussenrapportage 2025 is een doorgeschoven prestatie uit de Jaarstukken 2024 opgenomen voor een degeneratievergoeding voor de aanleg van het glasvezelnetwerk.
Civiele Kunstwerken (nadeel € 223.900)
Verschil 2025-2026
In de 2e Tussenrapportage 2024 en 1e Tussenrapportage 2025 zijn de kapitaallasten bijgesteld in verband met wijziging van de planning voor investeringen. Daarnaast zijn er lasten geraamd in 2026 voor de steunberm Park Maasdonck. Vanaf 2026 zijn lasten geraamd voor het beheerplan Civiele kunstwerken, de onderwaterinspectie van damwanden in de Nieuwe Maas en de in 1e Tussenrapportage 2025 opgenomen doorgeschoven prestatie uit de Jaarstukken 2024 voor het project vrachtwagenparkeerplaats Gieterijstraat.
Nieuwe mutatie
Uitwerking van het beheerplan Civiele kunstwerken.
Verkeersplanologie en -veiligheid (voordeel € 326.400)
Verschil 2025-2026
In de 2e Tussenrapportage 2024 zijn twee onderzoeken geraamd in 2025, namelijk een onderzoek naar ontbrekende schakels in het fietsnetwerk en een mobiliteitsonderzoek Slikkerveer. Daarnaast zijn in de 1e Tussenrapportage 2025 ramingen opgenomen voor snelheidsremmende maatregelen aan de Pruimendijk en een mobiliteitsonderzoek Bolnes.
Oeverconstructies Park Maasdonck (voordeel € 767.100)
Verschil 2025-2026
In de 2e Tussenrapportage 2024 is een raming opgenomen voor het jaar 2025 voor advieskosten Park Maasdonck en in de 1e Tussenrapportage 2025 is een doorgeschoven prestatie uit de Jaarstukken 2024 opgenomen voor de oeverconstructie Park Maasdonck. Daarnaast is er ook een lagere raming in 2025 voor acties uit de memo Oeverconstructies.
Toerekening personeelskosten naar programma's (voordeel € 82.700)
Het verschil tussen de jaren 2025 en 2026 wordt veroorzaakt door een verschuiving in de verdeling van de personeelslasten , het overkomen van personeel van De BedrijfsvoeringsPartner en de verwerking van de cao.
Overige verschillen en mutaties kleiner dan € 100.000 (voordeel € 116.000)
Toelichting 2.2 Parkeren
Terug naar navigatie - Programma 3 Verkeer, vervoer en waterstaat - Toelichting 2.2 ParkerenOmschrijving |
Begroting 2025 na wijziging |
Begroting 2026 |
Verschil 2025-2026 |
|
---|---|---|---|---|
2.2:Parkeren |
||||
Lasten |
-229.200 |
-274.200 |
-45.000 |
|
Totaal 2.2:Parkeren |
-229.200 |
-274.200 |
-45.000 |
Overige verschillen en mutaties kleiner dan € 100.000 (nadeel € 45.000)
Toelichting 2.3 Recreatieve havens
Terug naar navigatie - Programma 3 Verkeer, vervoer en waterstaat - Toelichting 2.3 Recreatieve havensOmschrijving |
Begroting 2025 na wijziging |
Begroting 2026 |
Verschil 2025-2026 |
|
---|---|---|---|---|
2.3:Recreatieve havens |
||||
Lasten |
-49.500 |
-43.000 |
6.500 |
|
Totaal 2.3:Recreatieve havens |
-49.500 |
-43.000 |
6.500 |
Overige verschillen en mutaties kleiner dan € 100.000 (voordeel € 6.500)
Toelichting 2.4 Economische havens en waterwegen
Terug naar navigatie - Programma 3 Verkeer, vervoer en waterstaat - Toelichting 2.4 Economische havens en waterwegenOmschrijving |
Begroting 2025 na wijziging |
Begroting 2026 |
Verschil 2025-2026 |
|
---|---|---|---|---|
2.4:Economische havens en waterwegen |
||||
Lasten |
-891.000 |
-849.600 |
41.400 |
|
Baten |
209.900 |
214.900 |
5.000 |
|
Totaal 2.4:Economische havens en waterwegen |
-681.100 |
-634.700 |
46.400 |
Overige verschillen en mutaties kleiner dan € 100.000 (voordeel € 46.400)
Toelichting 2.5 Openbaar vervoer
Terug naar navigatie - Programma 3 Verkeer, vervoer en waterstaat - Toelichting 2.5 Openbaar vervoerOmschrijving |
Begroting 2025 na wijziging |
Begroting 2026 |
Verschil 2025-2026 |
|
---|---|---|---|---|
2.5:Openbaar vervoer |
||||
Lasten |
-911.500 |
-830.900 |
80.600 |
|
Baten |
179.200 |
159.500 |
-19.700 |
|
Totaal 2.5:Openbaar vervoer |
-732.300 |
-671.400 |
60.900 |
Overige verschillen en mutaties kleiner dan € 100.000 (voordeel € 60.900)
Toelichting 0.10 Mutaties reserves
Terug naar navigatie - Programma 3 Verkeer, vervoer en waterstaat - Toelichting 0.10 Mutaties reservesOmschrijving |
Begroting 2025 na wijziging |
Begroting 2026 |
Verschil 2025-2026 |
|
---|---|---|---|---|
0.10:Mutaties reserves |
||||
Stortingen |
-1.754.400 |
-1.754.400 |
0 |
|
Onttrekkingen |
3.608.700 |
2.248.200 |
-1.360.500 |
|
Totaal 0.10:Mutaties reserves |
1.854.300 |
493.800 |
-1.360.500 |
Algemene reserve (nadeel € 592.200)
Verschil 2025-2026
In de 2e Tussenrapportage 2024 zijn dekkingen doorgeschoven naar 2025 voor:
- Mobiliteitsonderzoek Slikkerveer.
- Onderzoek ontbrekende schakels fietsnetwerk.
- Bijplaatsen fietsvoorzieningen R-Net.
Daarnaast zijn in de 1e Tussenrapportage 2025 doorgeschoven prestaties opgenomen uit de Jaarstukken 2024:
- Bijdrage Waterschap Hollandse Delta voor groot onderhoud Randweg-Rijnsingel.
- Onderzoek inpasbaarheid extra opstapplaats waterbus in Bolnes.
- Parkeerbeleid.
- Mobiliteitsonderzoek Bolnes.
- Extra aanpak zwerfafval.
- Onderwaterinspectie damwanden Nieuwe Maas.
- Vrachtwagenparkeerplaats Gieterijstraat.
Reserve Oeverconstructie park Maasdonck (nadeel € 769.000)
Verschil 2025-2026
In de 2e Tussenrapportage 2024 zijn dekkingen doorgeschoven naar 2025 voor werkzaamheden park Maasdonck. Daarnaast is in de 1e Tussenrapportage 2025 een doorgeschoven prestatie uit de Jaarstukken 2024 opgenomen voor de oeverconstructie park Maasdonck.
Overige verschillen en mutaties kleiner dan € 100.000 (voordeel € 700)
Beleidsdocumenten
Terug naar navigatie - Programma 3 Verkeer, vervoer en waterstaat - BeleidsdocumentenDocument | Vastgesteld door college | Vastgesteld door raad |
Algemene verordening ondergrondse infrastructuren Ridderkerk 2022 |
X |
|
X |
|
|
X |
|
|
X |
||
X |
|
|
X |
||
X |
||
X |
||
X |
||
X |
||
X |
||
X |
||
X |
||
X |
|
|
X |
||
Uitvoeringsregeling wegslepen, bewaren en teruggave van voertuigen gemeente Ridderkerk 2022 |
X |
|
X |