Programma 9 Volkshuisvesting, leefomgeving en stedelijke vernieuwing

Wat willen we bereiken? (coalitieakkoord)

Terug naar navigatie - Programma 9 Volkshuisvesting, leefomgeving en stedelijke vernieuwing - Wat willen we bereiken? (coalitieakkoord)

Locaties voor woningbouw in de komende jaren.

Terug naar navigatie - Programma 9 Volkshuisvesting, leefomgeving en stedelijke vernieuwing - Wat willen we bereiken? (coalitieakkoord) - Locaties voor woningbouw in de komende jaren.

Er zijn een aantal locaties waar woningbouw in de komende jaren mogelijk wordt gemaakt. Gedacht wordt aan de voormalige Beverbol en het oude Gemini College. Daarnaast pakken we door op woningbouwontwikkeling rondom de voormalige gemeentewerf.

Naast deze locaties gaat het onder andere ook over projecten waarvoor de ruimtelijke procedure nog doorlopen moet worden zoals:

  • De Irisstraat (Wooncompas) voor ongeveer 70 woningen (sloop 21 woningen).
  • Hollandsestraat/Henegouwestraat (Wooncompas) voor ongeveer 255 woningen (sloop 162 woningen).
  • Flexwonen (Wooncompas) aan de Sportlaan/Rotterdamseweg voor 90 tot 130 woningen.
  • Westdonck (Wooncompas) voor ongeveer 305 woningen (sloop 183 woningen).
  • Asielzoekerscentrum (AZC) op het voormalige baggerdepot, voor maximaal 250 opvangplekken.
  • Boezemkerk (Bolnes) voor een pioniersplek met ongeveer 55 woningen.
  • Burgemeester de Zeeuwstraat 296 voor ongeveer 25 woningen.
  • Neshoeve voor 36 zorgwoningen.
  • Wevershoeve (Noldijk 41b) voor 13 woningen.
  • Beverbol, waar de wens is om woningbouw in combinatie met een maatschappelijke plint te realiseren.
  • Gebiedsprogramma Centrum Oost, voor de transformatie van een werkgebied naar werken in combinatie met wonen.
  • Gebiedsprogramma P.C. Hooftstraat en omgeving, we werken aan een gebiedsprogramma om woningbouw te realiseren.
  • Gebiedsprogramma Koninginneweg, in de omgevingsvisie is opgenomen dat we toewerken naar een gebiedsprogramma om woningbouw te realiseren.

Ook betreft het locaties waarvoor de ruimtelijke procedure al doorlopen is. Het betreft:

  • Rembrandtweg fase 2 (Wooncompas) voor de bouw van 102 woningen.
  • J.S. Bachtsraat 4 (Wooncompas/Pameijer) voor de bouw van 42 (zorg)woningen.
  • De Blaak (Wooncompas) voor de bouw van 37 woningen.
  • ‘t Ronde Sant (Wooncompas/Aafje) voor de bouw van 180 (zorg)woningen.
  • Ontwikkelperspectief Centrum, verder uitwerken van het perspectief.
  • Prunuslaan (Wooncompas/Siloah) voor de bouw van 63 (zorg)woningen.
  • Kievitsweg 134 voor de bouw van 20 woningen.
  • Transformatie oude bibliotheek (38 zorgwoningen).
  • Riederwerf fase 5 en 6 (45 woningen).

Herontwikkeling van de Koninginneweg

Terug naar navigatie - Programma 9 Volkshuisvesting, leefomgeving en stedelijke vernieuwing - Wat willen we bereiken? (coalitieakkoord) - Herontwikkeling van de Koninginneweg

Met het oog op de grote behoefte aan (nieuwe) woningen krijgt de voormalige Huishoudschool aan de Koninginneweg primair een woonbestemming. Met behoud van de status als gemeentelijk monument zien we mogelijkheden om het gebouw te transformeren naar woningen. Samen met onder andere Wooncompas werken we aan de herontwikkeling van de Koninginneweg als toegangspoort tot het centrum.

Uitvoering omgevingsvisie

Terug naar navigatie - Programma 9 Volkshuisvesting, leefomgeving en stedelijke vernieuwing - Wat willen we bereiken? (coalitieakkoord) - Uitvoering omgevingsvisie

In het kader van de Omgevingswet gaan we aan de slag met de uitvoering van de omgevingsvisie. Daarnaast werken we verder aan een gemeente dekkend omgevingsplan.

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Programma 9 Volkshuisvesting, leefomgeving en stedelijke vernieuwing - Wat mag het kosten?
Exploitatie
Begroting 2025 na wijziging
Begroting 2026
Begroting 2027
Begroting 2028
Begroting 2029
Lasten
8.1:Ruimte en leefomgeving
-3.206.300
-2.624.900
-2.623.600
-2.630.500
-2.628.900
8.2:Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen)
-1.800.400
-520.000
-380.900
-381.500
-382.600
8.3:Wonen en bouwen
-1.491.000
-1.873.100
-1.872.600
-1.872.000
-1.871.900
Totaal Lasten
-6.497.700
-5.018.000
-4.877.100
-4.884.000
-4.883.400
Baten
8.1:Ruimte en leefomgeving
226.700
120.900
120.900
120.900
120.900
8.2:Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen)
1.712.100
434.300
294.600
294.600
294.600
8.3:Wonen en bouwen
955.300
976.400
976.400
976.400
976.400
Totaal Baten
2.894.100
1.531.600
1.391.900
1.391.900
1.391.900
Saldo - Lasten en baten
-3.603.600
-3.486.400
-3.485.200
-3.492.100
-3.491.500
Stortingen
0.10:Mutaties reserves
-283.800
0
0
0
0
Totaal Stortingen
-283.800
0
0
0
0
Onttrekkingen
0.10:Mutaties reserves
5.902.000
754.000
691.800
698.400
698.300
Totaal Onttrekkingen
5.902.000
754.000
691.800
698.400
698.300
Saldo - Reserves
5.618.200
754.000
691.800
698.400
698.300

Toelichting 8.1 Ruimte en leefomgeving

Terug naar navigatie - Programma 9 Volkshuisvesting, leefomgeving en stedelijke vernieuwing - Toelichting 8.1 Ruimte en leefomgeving
Omschrijving
Begroting 2025 na wijziging
Begroting 2026
Verschil 2025-2026
8.1:Ruimte en leefomgeving
Lasten
-3.206.300
-2.624.900
581.400
Baten
226.700
120.900
-105.800
Totaal 8.1:Ruimte en leefomgeving
-2.979.600
-2.504.000
475.600

Toekomstvisie (voordeel € 234.000)
Verschil 2025-2026
In 2025 is een doorgeschoven prestatie geraamd betreffende actualisatie Omgevingsvisie. Ook is in 2025 ingevolgde de 1e Tussenrapportage 2025 incidenteel aan meerwerk voor de Toekomstvisie geraamd.

Gebiedsvisie Centrum - Oost (voordeel € 243.900)
Verschil 2025-2026
In 2025 zijn incidentele kosten geraamd voor de gebiedsvisie Centrum - Oost.

Overige verschillen en mutaties kleiner dan € 100.000 (nadeel € 2.300)

Toelichting 8.2 Grondexploitatie (niet-bedrijventerreinen)

Terug naar navigatie - Programma 9 Volkshuisvesting, leefomgeving en stedelijke vernieuwing - Toelichting 8.2 Grondexploitatie (niet-bedrijventerreinen)
Omschrijving
Begroting 2025 na wijziging
Begroting 2026
Verschil 2025-2026
8.2:Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen)
Lasten
-1.800.400
-520.000
1.280.400
Baten
1.712.100
434.300
-1.277.800
Totaal 8.2:Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen)
-88.300
-85.700
2.600

Overige verschillen en mutaties kleiner dan € 100.000 (voordeel € 2.600)

Toelichting 8.3 Wonen en bouwen

Terug naar navigatie - Programma 9 Volkshuisvesting, leefomgeving en stedelijke vernieuwing - Toelichting 8.3 Wonen en bouwen
Omschrijving
Begroting 2025 na wijziging
Begroting 2026
Verschil 2025-2026
8.3:Wonen en bouwen
Lasten
-1.491.000
-1.873.100
-382.100
Baten
955.300
976.400
21.100
Totaal 8.3:Wonen en bouwen
-535.700
-896.700
-361.000

Toerekening personeelskosten naar programma's (nadeel € 358.800)
Het verschil tussen de jaren 2025 en 2026 wordt veroorzaakt door een verschuiving in de verdeling van de personeelslasten , het overkomen van personeel van De BedrijfsvoeringsPartner en de verwerking van de cao.

Overige verschillen en mutaties kleiner dan € 100.000 (nadeel € 2.200)

Toelichting 0.10 Mutaties reserves

Terug naar navigatie - Programma 9 Volkshuisvesting, leefomgeving en stedelijke vernieuwing - Toelichting 0.10 Mutaties reserves
Omschrijving
Begroting 2025 na wijziging
Begroting 2026
Verschil 2025-2026
0.10:Mutaties reserves
Stortingen
-283.800
0
283.800
Onttrekkingen
5.902.000
754.000
-5.148.000
Totaal 0.10:Mutaties reserves
5.618.200
754.000
-4.864.200

Algemene reserve (nadeel € 5.000.400)
Verschil 2025-2026

  • In 2026 vervalt ten opzichte van 2025 dekking uit de algemene reserve ingevolge de overeenkomst verdeling waardecreatie Nieuw Reijerwaard.
  • In 2026 vervalt ten opzichte van 2025 de incidentele dekking uit de algemene reserve voor Gebiedsvisie Centrum Oost.
  • In 2026 vervalt ten opzichte van 2025 de incidentele dekking uit de algemene reserve voor de omgevingsanalyse Koninginneweg en omgeving.
  • In 2026 vervalt ten opzichte van 2025 de incidentele dekking uit de algemene reserve voor de doorgeschoven prestatie actualisatie omgevingsvisie.
  • In 2026 vervalt ten opzichte van 2025 de onttrekking aan de reserve Nieuw Reijerwaard en de toevoeging hiervan aan de algemene reserve ingevolge de overeenkomst verdeling waardecreatie Nieuw Reijerwaard. 

Reserve Nieuw Reijerwaard (nadeel € 283.800)
Verschil 2025-2026
In 2026 vervalt ten opzichte van 2025 de onttrekking aan de reserve Nieuw Reijerwaard en de toevoeging hiervan aan de algemene reserve ingevolge de overeenkomst verdeling waardecreatie Nieuw Reijerwaard. 

Reserve Transitieplan Ridderkerk 2024 (voordeel € 530.000)
Nieuwe mutatie
Ingevolge de kaderbrief wordt ter dekking van kosten onttrokken aan de bestemmingsreserve Transitieplan Omgevingswet.

Overige verschillen en mutaties kleiner dan € 100.000 (nadeel € 110.000)

Beleidsdocumenten

Terug naar navigatie - Programma 9 Volkshuisvesting, leefomgeving en stedelijke vernieuwing - Beleidsdocumenten
Document Vastgesteld door college Vastgesteld door raad

Actualisatie Integraal Accommodatieplan Ridderkerk (2019)

 

X

Beeldkwaliteitsplan De Oude Boomgaert (2018)

 

X

Beeldkwaliteitsplan Geerpolder Rijsoord (2022)

 

X

Beeldkwaliteitsplan Hof van Waelsicht (2021)

 

X

Beeldkwaliteitsplan Nieuw Reijerwaard (2014)

 

X

Beleidsregels Aanvulling Beeldkwaliteitplan Nieuw Reijerwaard - Verbindingsweg (2024)

 

X

Beleidsregel vergroting hoofdgebouw van karakteristieke bestaande woningen in linten (2002)

X

 

Beleidsregels Beeldkwaliteitsplan Centrumring-Oost

 

X

Beleidsregels toewijzen huurstandplaatsen woonwagens Ridderkerk 2021

X

 

Bouwverordening 1992

 

X

Convenant Leefbaarheid in de wijken Ridderkerk 2024-2028

X

 

Gebiedsvisie P.C. Hooftstraat en omgeving

 

X

Gebiedsvisie Plein Oost en omgeving (2023)

 

X

Gebiedsvisie Rivieroevers Ridderkerk (2021)

 

X

Gebruiksreglement rouwcentrum Ridderkerk 2020

X

 

Huisvestingsplan onderwijs en integrale kindcentra 2023-2026

 

X

Kwaliteitskader Centrumring (2024)

X

 

Lokaal Hitteplan Ridderkerk (2023)

X

 

Nadeelcompensatieregeling kabels en leidingen Ridderkerk (2018)

X

 

Nota Grondbeleid 2020-2023

 

X

Nota Reserve Gebiedsfonds Rivieroevers (2024)

 

X

Nota Richtlijnen Grondprijzen Gemeente Ridderkerk 2022

 

X

Omgevingsvisie Ridderkerk (2017)

 

X

Omgevingsvisie Ridderkerk (2025)

 

X

Ontwikkelperspectief Centrum Ridderkerk 2035

 

X

Prestatieafspraken 2024 t/m 2027 Wooncompas gemeente Ridderkerk huurdersorganisatie Progressie

X

 

Prestatieafspraken WBV Slikkerveer 2022-2026

 

X

Regioakkoord nieuwe woningmarktafspraken regio Rotterdam 2021-2030

X

 

Transitieplan Ridderkerk 2024

 

X

Uitvoeringsbesluit grafbedekking Ridderkerk 2020

X

 

Uitvoeringsbesluit graven, asbezorging en diverse Ridderkerk 2020

X

 

Uitvoeringsbesluit tijden van begraven en bezorging van as Ridderkerk 2020

X

 

Verordening Algemene Begraafplaatsen Ridderkerk 2020

 

X

Verordening naamgeving en nummering adressen Ridderkerk 2019

X

 

Verordening nadeelcompensatie Ridderkerk 2024

 

X

Verordening op de gemeentelijke adviescommissie Commissie Ruimtelijke Kwaliteit Ridderkerk 2021

 

X

Verordening sociale huur en middeldure huur gemeente Ridderkerk 2022

 

X

Verordening Starterslening Ridderkerk 2019

 

X

Verordening Woonruimtebemiddeling regio Rotterdam 2024

 

X

Visie Buitengebied (2025)

 

X

Visie Grondposities (2019)

X

 

Visie op bouwhoogte (2025)

 

X

Welstandsnota 2009

 

X

Woonvisie Ridderkerk 2021-2026

 

X

 

Beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - Programma 9 Volkshuisvesting, leefomgeving en stedelijke vernieuwing - Beleidsindicatoren
Omschrijving
Bron
Eenheid
Waarde
Gemiddelde WOZ-waarde
Waarstaatjegemeente.nl
In euro's De WOZ-waarde van alle woningen. Alle verblijfsobjecten in de Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG) met minimaal een woonfunctie en eventueel een of meer andere gebruiksfuncties worden als woning aangemerkt.
346.000 (2025)
Nieuw gebouwde woningen
Waarstaatjegemeente.nl
Aantal per 1.000 woningen Nieuw gebouwde woningen, exclusief overige toevoegingen zoals transformaties.
6,2 (2023)
Demografische druk
Waarstaatjegemeente.nl
In % Het aantal personen van 0 tot 20 jaar én 65 jaar of ouder per honderd personen van 20 tot 65 jaar.
84,2 (2025)
Gemeentelijke woonlasten meerpersoonshuishoudens
Waarstaatjegemeente.nl
In euro's Som van de gemiddeld betaalde ozb op basis van de gemiddelde WOZ-waarde van woningen in de gemeente + reinigingsheffing + rioolheffing minus eventuele heffingskorting.
1.031 (2026)
Gemeentelijke woonlasten éénpersoonshuishoudens
Waarstaatjegemeente.nl
In euro's Som van de gemiddeld betaalde ozb op basis van de gemiddelde WOZ-waarde van woningen in de gemeente + reinigingsheffing + rioolheffing minus eventuele heffingskorting.
911 (2026)