
Programma 7 Sociaal domein
Wat willen we bereiken? (coalitieakkoord)
Terug naar navigatie - Programma 7 Sociaal domein - Wat willen we bereiken? (coalitieakkoord)Een sociale (wijk)werkplaats.
Terug naar navigatie - Programma 7 Sociaal domein - Wat willen we bereiken? (coalitieakkoord) - Een sociale (wijk)werkplaats.We onderzoeken of een moderne vorm van een sociale (wijk)werkplaats een optie is om mensen die al langere tijd een uitkering krijgen weer aan het werk te krijgen of mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt onderdeel te laten zijn van onze maatschappij. We zetten daarbij in op intensieve begeleiding en een laagdrempelige aanpak.
Hervormingsagenda Jeugd.
Terug naar navigatie - Programma 7 Sociaal domein - Wat willen we bereiken? (coalitieakkoord) - Hervormingsagenda Jeugd.Samen met het Rijk en zorgaanbieders werken we aan de totstandkoming van een landelijke Hervormingsagenda Jeugd. We zetten in op het versterken van de lokale infrastructuur en geven uitwerking aan de landelijke maatregelen. Daarnaast ondersteunen we continu de lobby richting het Rijk en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) om de jeugdzorg betaalbaar te houden en de wachtlijsten te verkorten.
Inclusieve samenleving.
Terug naar navigatie - Programma 7 Sociaal domein - Wat willen we bereiken? (coalitieakkoord) - Inclusieve samenleving.We werken aan een inclusieve samenleving. Aan het inclusieve beleid geven we vorm door middel van de Lokale Inclusie Agenda op basis van het VN-Verdrag Handicap.
Aandacht voor inwoners met zorgwekkend/verward gedrag.
Terug naar navigatie - Programma 7 Sociaal domein - Wat willen we bereiken? (coalitieakkoord) - Aandacht voor inwoners met zorgwekkend/verward gedrag.Extra aandacht geven we aan inwoners met zorgwekkend/verward gedrag.
Eenzaamheid onder onze inwoners is een steeds groter wordende zorg. We pakken eenzaamheid samen met maatschappelijke partners aan.
Vroegtijdig signaleren van armoede- en schuldenproblematiek.
Terug naar navigatie - Programma 7 Sociaal domein - Wat willen we bereiken? (coalitieakkoord) - Vroegtijdig signaleren van armoede- en schuldenproblematiek.We hechten grote waarde aan het vroegtijdig signaleren van armoede- en schuldenproblematiek.
We bevorderen het geven van voorlichting over omgaan met geld en digitaal welzijn.
-
We gaan jongeren met financiële problemen helpen, zodat zij een financieel gezonde toekomst tegemoet gaan. We zetten een pilot op om jongeren schuldhulpverlening te bieden die buiten het reguliere minnelijke schuldhulpverleningstraject vallen.
Van school naar duurzaam werk.
Terug naar navigatie - Programma 7 Sociaal domein - Wat willen we bereiken? (coalitieakkoord) - Van school naar duurzaam werk.Samen met gemeenten in de regio, scholen, werkgevers en professionals willen we bereiken dat jongeren met een kwetsbare positie op de arbeidsmarkt sneller én duurzamer aan het werk komen na hun schooltijd.
Participatiewet in balans.
Terug naar navigatie - Programma 7 Sociaal domein - Wat willen we bereiken? (coalitieakkoord) - Participatiewet in balans.De komende jaren willen we de bestaanszekerheid en maatschappelijke participatie van onze inwoners vergroten. Door uitvoering te geven aan de Participatiewet in balans werken we aan een beter uitvoerbare sociale zekerheid met oog voor de menselijke maat.
Aanvullend Zorg en Welzijn Akkoord (AZWA)
Terug naar navigatie - Programma 7 Sociaal domein - Wat willen we bereiken? (coalitieakkoord) - Aanvullend Zorg en Welzijn Akkoord (AZWA)We willen vanuit het Sociaal Domein bijdragen aan een gezond en houdbaar zorg- en welzijnsstelsel dat beter aansluit op de behoeften van inwoners en de uitdagingen van deze tijd zoals personeelstekorten en (dubbele) vergrijzing.
Financiën Sociaal Domein
Terug naar navigatie - Programma 7 Sociaal domein - Wat willen we bereiken? (coalitieakkoord) - Financiën Sociaal DomeinOm de steeds prominentere rol van het Sociaal Domein bij maatschappelijke opgaven als bestaanszekerheid en de houdbaarheid van de zorg te kunnen waarmaken, is structurele en adequate Rijksfinanciering onmisbaar.
Wat mag het kosten?
Terug naar navigatie - Programma 7 Sociaal domein - Wat mag het kosten?Exploitatie |
Begroting 2025 na wijziging |
Begroting 2026 |
Begroting 2027 |
Begroting 2028 |
Begroting 2029 |
|
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten |
||||||
6.1:Samenkracht en burgerparticipatie |
-6.035.800 |
-5.944.200 |
-6.174.900 |
-6.171.700 |
-6.168.500 |
|
6.21:Toegang en eerstelijnsvoorzieningen WMO |
-79.000 |
-80.900 |
-80.900 |
-80.900 |
-80.900 |
|
6.22:Toegang en eerstelijnsvoorzieningen Jeugd |
-379.600 |
-434.000 |
-434.000 |
-434.000 |
-434.000 |
|
6.23:Toegang en eerstelijnsvoorzieningen Integraal |
-6.787.600 |
-5.374.900 |
-5.374.900 |
-5.374.900 |
-5.374.900 |
|
6.3:Inkomensregelingen |
-22.349.800 |
-20.283.300 |
-20.283.300 |
-20.281.600 |
-20.279.800 |
|
6.4:WSW en Beschut werk |
-432.400 |
-459.500 |
-459.500 |
-457.900 |
-456.100 |
|
6.5:Arbeidsparticipatie |
-1.603.900 |
-1.530.800 |
-1.530.800 |
-1.529.200 |
-1.527.400 |
|
6.60:Hulpmiddelen en diensten (WMO) |
-2.897.600 |
-3.015.600 |
-3.015.600 |
-3.001.900 |
-2.986.400 |
|
6.711:Huishoudelijke hulp (WMO) |
-7.105.500 |
-7.261.200 |
-7.254.900 |
-7.242.800 |
-7.229.200 |
|
6.712:Begeleiding (WMO) |
-2.515.700 |
-2.612.400 |
-2.612.400 |
-2.601.200 |
-2.588.400 |
|
6.713:Dagbesteding (WMO) |
-1.067.400 |
-1.079.400 |
-1.079.400 |
-1.068.200 |
-1.055.400 |
|
6.714:Overige maatwerkarrangementen (WMO) |
-136.100 |
-160.700 |
-160.700 |
-154.300 |
-147.000 |
|
6.751:Jeugdhulp ambulant lokaal |
-3.797.200 |
-3.888.200 |
-3.888.200 |
-3.888.200 |
-3.888.200 |
|
6.752:Jeugdhulp ambulant regionaal |
-3.999.000 |
-4.670.900 |
-4.400.500 |
-4.400.500 |
-4.400.500 |
|
6.753:Jeugdhulp ambulant landelijk |
-223.100 |
-789.800 |
-789.800 |
-789.800 |
-789.800 |
|
6.761:Jeugdhulp met verblijf lokaal |
-989.100 |
-1.012.800 |
-1.012.800 |
-1.012.800 |
-1.012.800 |
|
6.762:Jeugdhulp met verblijf regionaal |
-4.913.500 |
-4.563.500 |
-4.563.500 |
-4.563.500 |
-4.563.500 |
|
6.763:Jeugdhulp met verblijf landelijk |
-223.100 |
-50.100 |
-50.100 |
-50.100 |
-50.100 |
|
6.791:PGB WMO |
-681.800 |
-698.100 |
-698.100 |
-698.100 |
-698.100 |
|
6.792:PGB Jeugd |
-467.700 |
-478.900 |
-478.900 |
-478.900 |
-478.900 |
|
6.811:Beschermd Wonen (WMO) |
-34.400 |
-39.100 |
-39.100 |
-38.300 |
-37.400 |
|
6.812:Maatschappelijke - en vrouwenopvang (WMO) |
-116.400 |
-123.100 |
-123.100 |
-122.300 |
-121.400 |
|
6.821:Jeugdbescherming |
-782.000 |
-1.404.100 |
-1.404.100 |
-1.404.100 |
-1.404.100 |
|
6.822:Jeugdreclassering |
-782.000 |
-351.000 |
-351.000 |
-351.000 |
-351.000 |
|
6.92:Coördinatie en beleid Jeugd |
-203.300 |
-150.600 |
-150.600 |
-150.600 |
-150.600 |
|
Totaal Lasten |
-68.603.000 |
-66.457.100 |
-66.411.100 |
-66.346.800 |
-66.274.400 |
|
Baten |
||||||
6.1:Samenkracht en burgerparticipatie |
0 |
64.800 |
64.800 |
64.800 |
64.800 |
|
6.23:Toegang en eerstelijnsvoorzieningen Integraal |
1.544.700 |
77.200 |
26.000 |
26.000 |
26.000 |
|
6.3:Inkomensregelingen |
17.921.200 |
15.921.400 |
15.921.400 |
15.921.400 |
15.921.400 |
|
6.4:WSW en Beschut werk |
0 |
1.000 |
1.000 |
1.000 |
1.000 |
|
6.5:Arbeidsparticipatie |
0 |
700 |
700 |
700 |
700 |
|
6.60:Hulpmiddelen en diensten (WMO) |
116.400 |
120.500 |
120.500 |
120.500 |
120.500 |
|
6.711:Huishoudelijke hulp (WMO) |
485.000 |
1.155.100 |
823.500 |
823.500 |
823.500 |
|
6.712:Begeleiding (WMO) |
0 |
300 |
300 |
300 |
300 |
|
6.713:Dagbesteding (WMO) |
0 |
300 |
300 |
300 |
300 |
|
6.714:Overige maatwerkarrangementen (WMO) |
0 |
300 |
300 |
300 |
300 |
|
6.791:PGB WMO |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
6.811:Beschermd Wonen (WMO) |
0 |
300 |
300 |
300 |
300 |
|
6.812:Maatschappelijke - en vrouwenopvang (WMO) |
38.100 |
39.300 |
39.300 |
39.300 |
39.300 |
|
Totaal Baten |
20.105.400 |
17.381.200 |
16.998.400 |
16.998.400 |
16.998.400 |
|
Saldo - Lasten en baten |
-48.497.600 |
-49.075.900 |
-49.412.700 |
-49.348.400 |
-49.276.000 |
|
Onttrekkingen |
||||||
0.10:Mutaties reserves |
1.124.900 |
195.500 |
332.500 |
332.500 |
332.500 |
|
Totaal Onttrekkingen |
1.124.900 |
195.500 |
332.500 |
332.500 |
332.500 |
|
Saldo - Reserves |
1.124.900 |
195.500 |
332.500 |
332.500 |
332.500 |
|
Begroot resultaat |
-47.372.700 |
-48.880.400 |
-49.080.200 |
-49.015.900 |
-48.943.500 |
Toelichting 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie
Terug naar navigatie - Programma 7 Sociaal domein - Toelichting 6.1 Samenkracht en burgerparticipatieOmschrijving |
Begroting 2025 na wijziging |
Begroting 2026 |
Verschil 2025-2026 |
|
---|---|---|---|---|
6.1:Samenkracht en burgerparticipatie |
||||
Lasten |
-6.035.800 |
-5.944.200 |
91.600 |
|
Baten |
0 |
64.800 |
64.800 |
|
Totaal 6.1:Samenkracht en burgerparticipatie |
-6.035.800 |
-5.879.400 |
156.400 |
Wmo algemene voorzieningen (voordeel € 260.300)
Verschil 2025-2026
De structurele last voor innovatie komt vanaf 2026 te vervallen. De kosten zijn eerder al geraamd op andere kostenplaatsen.
Overige verschillen en mutaties kleiner dan € 100.000 (nadeel € 103.900)
Toelichting 6.21 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen Wmo
Terug naar navigatie - Programma 7 Sociaal domein - Toelichting 6.21 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen WmoOmschrijving |
Begroting 2025 na wijziging |
Begroting 2026 |
Verschil 2025-2026 |
|
---|---|---|---|---|
6.21:Toegang en eerstelijnsvoorzieningen WMO |
||||
Lasten |
-79.000 |
-80.900 |
-1.900 |
|
Totaal 6.21:Toegang en eerstelijnsvoorzieningen WMO |
-79.000 |
-80.900 |
-1.900 |
Overige verschillen en mutaties kleiner dan € 100.000 (nadeel € 1.900)
Toelichting 6.22 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen Jeugd
Terug naar navigatie - Programma 7 Sociaal domein - Toelichting 6.22 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen JeugdOmschrijving |
Begroting 2025 na wijziging |
Begroting 2026 |
Verschil 2025-2026 |
|
---|---|---|---|---|
6.22:Toegang en eerstelijnsvoorzieningen Jeugd |
||||
Lasten |
-379.600 |
-434.000 |
-54.400 |
|
Totaal 6.22:Toegang en eerstelijnsvoorzieningen Jeugd |
-379.600 |
-434.000 |
-54.400 |
Overige verschillen en mutaties kleiner dan € 100.000 (nadeel € 54.400)
Toelichting 6.23 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen Integraal
Terug naar navigatie - Programma 7 Sociaal domein - Toelichting 6.23 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen IntegraalOmschrijving |
Begroting 2025 na wijziging |
Begroting 2026 |
Verschil 2025-2026 |
|
---|---|---|---|---|
6.23:Toegang en eerstelijnsvoorzieningen Integraal |
||||
Lasten |
-6.787.600 |
-5.374.900 |
1.412.700 |
|
Baten |
1.544.700 |
77.200 |
-1.467.500 |
|
Totaal 6.23:Toegang en eerstelijnsvoorzieningen Integraal |
-5.242.900 |
-5.297.700 |
-54.800 |
Inzet in Wijkteams (voordeel € 279.500)
Verschil 2025-2026
In 2026 vervalt ten opzichte van 2025 de doorgeschoven prestatie 2025 Wegwerken wachtlijsten en uitvoeringsmaatregelen GRJR. Daarnaast is er een nadeel in 2026 betreft indexering 2026.
Nieuwe mutatie
De subsidierelatie voor gescheiden opvoeden stopt wegens het ontbreken van uitvoerende medewerkers bij de aanbieder.
Opdracht H - Veilig Thuis Rotterdam Rijnmond Jeugdbescherming (nadeel € 101.600)
Nieuwe mutatie
Bijstelling naar aanleiding van de ontwerpbegroting 2026 van de GR Jeugdhulp Rotterdam-Rijnmond en ontwikkelingen in onze zorgbesluiten.
Toerekening personeelskosten naar programma's (nadeel € 230.300)
Het verschil tussen de jaren 2025 en 2026 wordt veroorzaakt door een verschuiving in de verdeling van de personeelslasten , het overkomen van personeel van De BedrijfsvoeringsPartner en de verwerking van de cao.
Overige verschillen en mutaties kleiner dan € 100.000 (nadeel € 2.400)
Toelichting 6.3 Inkomensregelingen
Terug naar navigatie - Programma 7 Sociaal domein - Toelichting 6.3 InkomensregelingenOmschrijving |
Begroting 2025 na wijziging |
Begroting 2026 |
Verschil 2025-2026 |
|
---|---|---|---|---|
6.3:Inkomensregelingen |
||||
Lasten |
-22.349.800 |
-20.283.300 |
2.066.500 |
|
Baten |
17.921.200 |
15.921.400 |
-1.999.800 |
|
Totaal 6.3:Inkomensregelingen |
-4.428.600 |
-4.361.900 |
66.700 |
Toerekening personeelskosten naar programma's (nadeel € 117.300 )
Het verschil tussen de jaren 2025 en 2026 wordt veroorzaakt door een verschuiving in de verdeling van de personeelslasten , het overkomen van personeel van De BedrijfsvoeringsPartner en de verwerking van de cao.
Overige verschillen en mutaties kleiner dan € 100.000 (voordeel € 184.000)
Toelichting 6.4 WSW en Beschut werk
Terug naar navigatie - Programma 7 Sociaal domein - Toelichting 6.4 WSW en Beschut werkOmschrijving |
Begroting 2025 na wijziging |
Begroting 2026 |
Verschil 2025-2026 |
|
---|---|---|---|---|
6.4:WSW en Beschut werk |
||||
Lasten |
-432.400 |
-459.500 |
-27.100 |
|
Baten |
0 |
1.000 |
1.000 |
|
Totaal 6.4:WSW en Beschut werk |
-432.400 |
-458.500 |
-26.100 |
Overige verschillen en mutaties kleiner dan € 100.000 (nadeel € 26.100)
Toelichting 6.5 Arbeidsparticipatie
Terug naar navigatie - Programma 7 Sociaal domein - Toelichting 6.5 ArbeidsparticipatieOmschrijving |
Begroting 2025 na wijziging |
Begroting 2026 |
Verschil 2025-2026 |
|
---|---|---|---|---|
6.5:Arbeidsparticipatie |
||||
Lasten |
-1.603.900 |
-1.530.800 |
73.100 |
|
Baten |
0 |
700 |
700 |
|
Totaal 6.5:Arbeidsparticipatie |
-1.603.900 |
-1.530.100 |
73.800 |
Overige verschillen en mutaties kleiner dan € 100.000 (voordeel € 73.800)
Toelichting 6.60 Hulpmiddelen en diensten (Wmo)
Terug naar navigatie - Programma 7 Sociaal domein - Toelichting 6.60 Hulpmiddelen en diensten (Wmo)Omschrijving |
Begroting 2025 na wijziging |
Begroting 2026 |
Verschil 2025-2026 |
|
---|---|---|---|---|
6.60:Hulpmiddelen en diensten (WMO) |
||||
Lasten |
-2.897.600 |
-3.015.600 |
-118.000 |
|
Baten |
116.400 |
120.500 |
4.100 |
|
Totaal 6.60:Hulpmiddelen en diensten (WMO) |
-2.781.200 |
-2.895.100 |
-113.900 |
Overige verschillen en mutaties kleiner dan € 100.000 (nadeel € 113.900)
Toelichting 6.711 Huishoudelijke hulp (Wmo)
Terug naar navigatie - Programma 7 Sociaal domein - Toelichting 6.711 Huishoudelijke hulp (Wmo)Omschrijving |
Begroting 2025 na wijziging |
Begroting 2026 |
Verschil 2025-2026 |
|
---|---|---|---|---|
6.711:Huishoudelijke hulp (WMO) |
||||
Lasten |
-7.105.500 |
-7.261.200 |
-155.700 |
|
Baten |
485.000 |
1.155.100 |
670.100 |
|
Totaal 6.711:Huishoudelijke hulp (WMO) |
-6.620.500 |
-6.106.100 |
514.400 |
Wmo huishoudelijke verzorging ZIN (nadeel € 111.200)
Verschil 2025-2026
Het nadeel in 2026 ten opzichte van 2025 betreft grotendeels indexering.
Nieuwe mutatie
Gezien de trend van de afgelopen jaren is 'scherper ramen' mogelijk. Gezien de 'openeinderegeling' wordt het risico op overschrijding van het budget wel hoger. Ruimte die er op dit onderdeel was kan niet of minder voor andere Wmo-onderdelen worden benut.
Wmo eigen bijdrage (voordeel € 669.800)
Verschil 2025-2026
De verschillen betreffen hogere eigen bijdrage Wmo ingevolge de meicirculaire Gemeentefonds 2023, hogere indexering in de begroting 2025 voor 2026 ten opzichte van 2025 en indexering in 2026.
Overige verschillen en mutaties kleiner dan € 100.000 (nadeel € 44.200)
Toelichting 6.712 Begeleiding (Wmo)
Terug naar navigatie - Programma 7 Sociaal domein - Toelichting 6.712 Begeleiding (Wmo)Omschrijving |
Begroting 2025 na wijziging |
Begroting 2026 |
Verschil 2025-2026 |
|
---|---|---|---|---|
6.712:Begeleiding (WMO) |
||||
Lasten |
-2.515.700 |
-2.612.400 |
-96.700 |
|
Baten |
0 |
300 |
300 |
|
Totaal 6.712:Begeleiding (WMO) |
-2.515.700 |
-2.612.100 |
-96.400 |
Overige verschillen en mutaties kleiner dan € 100.000 (nadeel € 96.400)
Toelichting 6.713 Dagbesteding (Wmo)
Terug naar navigatie - Programma 7 Sociaal domein - Toelichting 6.713 Dagbesteding (Wmo)Omschrijving |
Begroting 2025 na wijziging |
Begroting 2026 |
Verschil 2025-2026 |
|
---|---|---|---|---|
6.713:Dagbesteding (WMO) |
||||
Lasten |
-1.067.400 |
-1.079.400 |
-12.000 |
|
Baten |
0 |
300 |
300 |
|
Totaal 6.713:Dagbesteding (WMO) |
-1.067.400 |
-1.079.100 |
-11.700 |
Overige verschillen en mutaties kleiner dan € 100.000 (nadeel € 11.700)
Toelichting 6.714 Overige maatwerkarrangementen (Wmo)
Terug naar navigatie - Programma 7 Sociaal domein - Toelichting 6.714 Overige maatwerkarrangementen (Wmo)Omschrijving |
Begroting 2025 na wijziging |
Begroting 2026 |
Verschil 2025-2026 |
|
---|---|---|---|---|
6.714:Overige maatwerkarrangementen (WMO) |
||||
Lasten |
-136.100 |
-160.700 |
-24.600 |
|
Baten |
0 |
300 |
300 |
|
Totaal 6.714:Overige maatwerkarrangementen (WMO) |
-136.100 |
-160.400 |
-24.300 |
Overige verschillen en mutaties kleiner dan € 100.000 (nadeel € 24.300)
Toelichting 6.751 Jeugdhulp ambulant lokaal
Terug naar navigatie - Programma 7 Sociaal domein - Toelichting 6.751 Jeugdhulp ambulant lokaalOmschrijving |
Begroting 2025 na wijziging |
Begroting 2026 |
Verschil 2025-2026 |
|
---|---|---|---|---|
6.751:Jeugdhulp ambulant lokaal |
||||
Lasten |
-3.797.200 |
-3.888.200 |
-91.000 |
|
Totaal 6.751:Jeugdhulp ambulant lokaal |
-3.797.200 |
-3.888.200 |
-91.000 |
Overige verschillen en mutaties kleiner dan € 100.000 (nadeel € 91.000)
Toelichting 6.752 Jeugdhulp ambulant regionaal
Terug naar navigatie - Programma 7 Sociaal domein - Toelichting 6.752 Jeugdhulp ambulant regionaalOmschrijving |
Begroting 2025 na wijziging |
Begroting 2026 |
Verschil 2025-2026 |
|
---|---|---|---|---|
6.752:Jeugdhulp ambulant regionaal |
||||
Lasten |
-3.999.000 |
-4.670.900 |
-671.900 |
|
Totaal 6.752:Jeugdhulp ambulant regionaal |
-3.999.000 |
-4.670.900 |
-671.900 |
Projectplan Jeugd (voordeel € 188.100)
Verschil 2025-2026
In 2026 zijn ten opzichte van 2025 de uitvoeringskosten van het projectplan Jeugd lager.
Opdracht D - Steun Hulp Behandeling overdag (nadeel € 563.100)/Opdracht E - Pakket Thuis ambulante hulp Jeugdhulp Behandel (nadeel € 206.600)/Opdracht F - Crisishulp Jeugdhulp ambulant regionaal (nadeel € 239.900)/Opdracht I - Overige crisishulp Jeugdhulp ambulant regionaal (voordeel € 149.600)
Nieuwe mutatie
Bijstelling naar aanleiding van de ontwerpbegroting 2026 van de GR Jeugdhulp Rotterdam-Rijnmond en ontwikkelingen in onze zorgbesluiten.
Toelichting 6.753 Jeugdhulp ambulant landelijk
Terug naar navigatie - Programma 7 Sociaal domein - Toelichting 6.753 Jeugdhulp ambulant landelijkOmschrijving |
Begroting 2025 na wijziging |
Begroting 2026 |
Verschil 2025-2026 |
|
---|---|---|---|---|
6.753:Jeugdhulp ambulant landelijk |
||||
Lasten |
-223.100 |
-789.800 |
-566.700 |
|
Totaal 6.753:Jeugdhulp ambulant landelijk |
-223.100 |
-789.800 |
-566.700 |
Opdracht F - Crisishulp Jeugdhulp ambulant regionaal (voordeel € 73.500)/Opdracht I - Overige crisishulp Jeugdhulp ambulant regionaal (nadeel € 640.200)
Nieuwe mutatie
Bijstelling naar aanleiding van de ontwerpbegroting 2026 van de GR Jeugdhulp Rotterdam-Rijnmond en ontwikkelingen in onze zorgbesluiten.
Toelichting 6.761 Jeugdhulp met verblijf lokaal
Terug naar navigatie - Programma 7 Sociaal domein - Toelichting 6.761 Jeugdhulp met verblijf lokaalExploitatie |
Begroting 2025 na wijziging |
Begroting 2026 |
Verschil 2025-2026 |
|
---|---|---|---|---|
6.761:Jeugdhulp met verblijf lokaal |
||||
Lasten |
-989.100 |
-1.012.800 |
-23.700 |
|
Totaal 6.761:Jeugdhulp met verblijf lokaal |
-989.100 |
-1.012.800 |
-23.700 |
Overige verschillen en mutaties kleiner dan € 100.000 (nadeel € 23.700)
Toelichting 6.762 Jeugdhulp met verblijf regionaal
Terug naar navigatie - Programma 7 Sociaal domein - Toelichting 6.762 Jeugdhulp met verblijf regionaalOmschrijving |
Begroting 2025 na wijziging |
Begroting 2026 |
Verschil 2025-2026 |
|
---|---|---|---|---|
6.762:Jeugdhulp met verblijf regionaal |
||||
Lasten |
-4.913.500 |
-4.563.500 |
350.000 |
|
Totaal 6.762:Jeugdhulp met verblijf regionaal |
-4.913.500 |
-4.563.500 |
350.000 |
Opdracht A - Gewoon opgroeien buiten gezin Pleegzorg (nadeel € 145.300)/Opdracht B - Weer naar huisopname Jeugdhulp met verblijf (voordeel € 96.500)/Opdracht C - Opgroeien met blijvende ondersteuning (voordeel € 200.800)/Opdracht F - Crisishulp Jeugdhulp met verblijf regio (voordeel € 73.500)/Opdracht I - Overige crisishulp Jeugdhulp ambulant regionaal (voordeel € 124.500)
Nieuwe mutatie
Bijstelling naar aanleiding van de ontwerpbegroting 2026 van de GR Jeugdhulp Rotterdam-Rijnmond en ontwikkelingen in onze zorgbesluiten.
Toelichting 6.763 Jeugdhulp met verblijf landelijk
Terug naar navigatie - Programma 7 Sociaal domein - Toelichting 6.763 Jeugdhulp met verblijf landelijkOmschrijving |
Begroting 2025 na wijziging |
Begroting 2026 |
Verschil 2025-2026 |
|
---|---|---|---|---|
6.763:Jeugdhulp met verblijf landelijk |
||||
Lasten |
-223.100 |
-50.100 |
173.000 |
|
Totaal 6.763:Jeugdhulp met verblijf landelijk |
-223.100 |
-50.100 |
173.000 |
Opdracht F - Crisishulp Jeugdhulp met verblijf land (voordeel € 73.500)/Opdracht I - Overige crisishulp Jeugdhulp ambulant regionaal (voordeel € 99.500)
Nieuwe mutatie
Bijstelling naar aanleiding van de ontwerpbegroting 2026 van de GR Jeugdhulp Rotterdam-Rijnmond en ontwikkelingen in onze zorgbesluiten.
Toelichting 6.791 PGB Wmo
Terug naar navigatie - Programma 7 Sociaal domein - Toelichting 6.791 PGB WmoOmschrijving |
Begroting 2025 na wijziging |
Begroting 2026 |
Verschil 2025-2026 |
|
---|---|---|---|---|
6.791:PGB WMO |
||||
Lasten |
-681.800 |
-698.100 |
-16.300 |
|
Baten |
0 |
0 |
0 |
|
Totaal 6.791:PGB WMO |
-681.800 |
-698.100 |
-16.300 |
Overige verschillen en mutaties kleiner dan € 100.000 (nadeel € 16.300)
Toelichting 6.792 PGB Jeugd
Terug naar navigatie - Programma 7 Sociaal domein - Toelichting 6.792 PGB JeugdOmschrijving |
Begroting 2025 na wijziging |
Begroting 2026 |
Verschil 2025-2026 |
|
---|---|---|---|---|
6.792:PGB Jeugd |
||||
Lasten |
-467.700 |
-478.900 |
-11.200 |
|
Totaal 6.792:PGB Jeugd |
-467.700 |
-478.900 |
-11.200 |
Overige verschillen en mutaties kleiner dan € 100.000 (nadeel € 11.200)
Toelichting 6.811 Beschermd Wonen (Wmo)
Terug naar navigatie - Programma 7 Sociaal domein - Toelichting 6.811 Beschermd Wonen (Wmo)Omschrijving |
Begroting 2025 na wijziging |
Begroting 2026 |
Verschil 2025-2026 |
|
---|---|---|---|---|
6.811:Beschermd Wonen (WMO) |
||||
Lasten |
-34.400 |
-39.100 |
-4.700 |
|
Baten |
0 |
300 |
300 |
|
Totaal 6.811:Beschermd Wonen (WMO) |
-34.400 |
-38.800 |
-4.400 |
Overige verschillen en mutaties kleiner dan € 100.000 (nadeel € 4.400)
Toelichting 6.812 Maatschappelijke en vrouwenopvang (Wmo)
Terug naar navigatie - Programma 7 Sociaal domein - Toelichting 6.812 Maatschappelijke en vrouwenopvang (Wmo)Omschrijving |
Begroting 2025 na wijziging |
Begroting 2026 |
Verschil 2025-2026 |
|
---|---|---|---|---|
6.812:Maatschappelijke - en vrouwenopvang (WMO) |
||||
Lasten |
-116.400 |
-123.100 |
-6.700 |
|
Baten |
38.100 |
39.300 |
1.200 |
|
Totaal 6.812:Maatschappelijke - en vrouwenopvang (WMO) |
-78.300 |
-83.800 |
-5.500 |
Overige verschillen en mutaties kleiner dan € 100.000 (nadeel € 5.500)
Toelichting 6.821 Jeugdbescherming
Terug naar navigatie - Programma 7 Sociaal domein - Toelichting 6.821 JeugdbeschermingOmschrijving |
Begroting 2025 na wijziging |
Begroting 2026 |
Verschil 2025-2026 |
|
---|---|---|---|---|
6.821:Jeugdbescherming |
||||
Lasten |
-782.000 |
-1.404.100 |
-622.100 |
|
Totaal 6.821:Jeugdbescherming |
-782.000 |
-1.404.100 |
-622.100 |
Opdracht G Gecertificeerde Instelling Jeugdbescherming (nadeel € 622.100)
Nieuwe mutatie
Bijstelling naar aanleiding van de conceptbegroting 2026 van de GR Jeugdhulp Rotterdam-Rijnmond en ontwikkelingen in onze zorgbesluiten.
Toelichting 6.822 Jeugdreclassering
Terug naar navigatie - Programma 7 Sociaal domein - Toelichting 6.822 JeugdreclasseringOmschrijving |
Begroting 2025 na wijziging |
Begroting 2026 |
Verschil 2025-2026 |
|
---|---|---|---|---|
6.822:Jeugdreclassering |
||||
Lasten |
-782.000 |
-351.000 |
431.000 |
|
Totaal 6.822:Jeugdreclassering |
-782.000 |
-351.000 |
431.000 |
Opdracht G Gecertificeerde Instelling Jeugdbescherming (voordeel € 431.000)
Nieuwe mutatie
Bijstelling naar aanleiding van de conceptbegroting 2026 van de GR Jeugdhulp Rotterdam-Rijnmond en ontwikkelingen in onze zorgbesluiten.
Toelichting 6.92 Coördinatie en beleid Jeugd
Terug naar navigatie - Programma 7 Sociaal domein - Toelichting 6.92 Coördinatie en beleid JeugdOmschrijving |
Begroting 2025 na wijziging |
Begroting 2026 |
Verschil 2025-2026 |
|
---|---|---|---|---|
6.92:Coördinatie en beleid Jeugd |
||||
Lasten |
-203.300 |
-150.600 |
52.700 |
|
Totaal 6.92:Coördinatie en beleid Jeugd |
-203.300 |
-150.600 |
52.700 |
Overige verschillen en mutaties kleiner dan € 100.000 (voordeel € 52.700)
Toelichting 0.10 Mutaties reserves
Terug naar navigatie - Programma 7 Sociaal domein - Toelichting 0.10 Mutaties reservesOmschrijving |
Begroting 2025 na wijziging |
Begroting 2026 |
Verschil 2025-2026 |
|
---|---|---|---|---|
0.10:Mutaties reserves |
||||
Onttrekkingen |
1.124.900 |
195.500 |
-929.400 |
|
Totaal 0.10:Mutaties reserves |
1.124.900 |
195.500 |
-929.400 |
Algemene reserve (nadeel € 420.400)
Verschil 2025-2026
In 2025 is incidentele dekking uit de algemene reserve geraamd voor:
- De doorgeschoven prestatie pilot opkopen schulden jongeren.
- De doorgeschoven prestatie wegwerken wachtlijsten en uitvoeringsmaatregelen GRJR.
- De doorgeschoven prestatie restantbedrag project Jong Vermogen.
Reserve Innovatiefonds Sociaal Domein (nadeel € 509.000)
Verschil 2025-2026
Er is een lagere dekking in 2026 ten opzichte van 2025 uit reserve Innovatiefonds Sociaal Domein ten behoeve van uitvoeringskosten projectplan Jeugd. Vanaf 2026 vervalt de onttrekking aan de reserve Innovatiefonds Sociaal Domein.
Beleidsdocumenten
Terug naar navigatie - Programma 7 Sociaal domein - Beleidsdocumenten
Beleidsindicatoren
Terug naar navigatie - Programma 7 Sociaal domein - BeleidsindicatorenOmschrijving |
Bron |
Eenheid |
Waarde |
---|---|---|---|
Banen |
Waarstaatjegemeente.nl |
Aantal per 1.000 inwoners in de leeftijd 15-64 jaar
Onder een baan wordt een vervulde positie verstaan. Dit betreffen zowel fulltimers, parttimers als uitzendkrachten. De indicator betreft het aantal banen per 1.000 inwoners in de leeftijd van 15 tot en met 64 jaar. |
795,2 (2023) |
Jongeren met een delict voor de rechter |
Waarstaatjegemeente.nl |
% jongeren van 12 t/m 21 jaar
Het percentage jongeren (12 t/m 21 jaar) dat met een delict voor de rechter is verschenen. |
2,0% (2023) |
Kinderen in uitkeringsgezinnen |
Waarstaatjegemeente.nl |
% kinderen tot 18 jaar
Percentage kinderen tot 18 jaar die in een gezin leven dat van een bijstandsuitkering moet rondkomen. Bijstandshuishouden is een huishouden waarvan minimaal één lid een bijstandsuitkering ontvangt. Onder bijstand wordt hier uitkeringen aan huishoudens op grond van de Wet werk en bijstand (WWB, tot 2015) en de Participatiewet (vanaf 2015) en het Besluit bijstandsverlening zelfstandigen 2004 (Bbz) verstaan. |
7,0% (2023) |
Netto arbeidsparticipatie |
Waarstaatjegemeente.nl |
% werkzame beroepsbevolking ten opzichte van de beroepsbevolking
Het aandeel van de werkzame beroepsbevolking in de bevolking (beroeps- en niet-beroepsbevolking). Deze definitie heeft betrekking op personen die in Nederland wonen (exclusief de institutionele bevolking). |
73,0% |
Werkloze jongeren |
Waarstaatjegemeente.nl |
% in de leeftijd van 16 t/m 22 jaar
Personen van 16 t/m 22 jaar die als werkzoekende staan ingeschreven bij het UWV WERKbedrijf en tegelijkertijd geen baan hebben als werknemer volgens de Polisadministratie. |
1,0% (2023) |
Personen met een bijstandsuitkering |
Waarstaatjegemeente.nl |
Aantal per 10.000 inwoners
Het aantal personen met een uitkering op grond van de Wet werk en bijstand (WWB, t/m 2014) en de Participatiewet (vanaf 2015). De uitkeringen (leefgeld) aan personen in een instelling, de elders verzorgden, zijn niet inbegrepen. Ook de uitkeringen aan dak- en thuislozen zijn niet inbegrepen. |
318,4 |
Lopende re-integratietraject |
Waarstaatjegemeente.nl |
Aantal per 10.000 inwoners van 15-64 jaar
Het aantal reintegratievoorzieningen, per 10.000 inwoners in de leeftijd van 15-64 jaar. |
221,1 |
Jongeren met jeugdhulp |
Waarstaatjegemeente.nl |
% van alle jongeren tot 18 jaar
Hulp en zorg zoals deze bedoeld en beschreven is in de Jeugdwet (2014), en in natura door de zorgaanbieder is geleverd. PGB gefinancierde hulp en zorg valt hier dus buiten. Het betreft hulp en zorg aan jongeren en hun ouders bij psychische, psychosociale en of gedragsproblemen, een verstandelijke beperking van de jongere, of opvoedingsproblemen van de ouders.
Zorg in Natura wordt direct vergoed aan de zorgverlener zonder tussenkomst van de zorggebruiker. In het kader van de jeugdzorg betekent dit dat de hulp rechtstreeks door de gemeente wordt vergoed.
Persoonsgebonden budget (PGB)is een geldbedrag waarmee de zorggebruiker zelf zorg, begeleiding, hulp, hulpmiddelen of voorzieningen in kan kopen. Deze wordt verstrekt via de Sociale verzekeringsbank (SVB) maar is ook afkomstig van de gemeente. |
12,1% |
Jongeren met jeugdbescherming |
Waarstaatjegemeente.nl |
% van alle jongeren tot 18 jaar
Jeugdbescherming is een maatregel die de rechter dwingend oplegt. Dat gebeurt als een gezonde en veilige ontwikkeling van een kind of jeugdige wordt bedreigd en vrijwillige hulp niet of niet voldoende helpt. Een kind of jongere wordt dan 'onder toezicht gesteld' of ‘onder voogdij geplaatst’. |
0,9% |
Jongeren met jeugdreclassering |
Waarstaatjegemeente.nl |
% van alle jongeren van 12 tot 23 jaar
Jeugdreclassering is een combinatie van begeleiding en controle voor jongeren vanaf 12 jaar, die voor hun 18e verjaardag met de politie of leerplichtambtenaar in aanraking zijn geweest en een proces-verbaal hebben gekregen. Indien de persoonlijkheid van de dader of de omstandigheden waaronder de overtreding of het misdrijf is begaan daartoe aanleiding geven, bijvoorbeeld bij jongvolwassenen met een verstandelijke beperking, kan het jeugdstrafrecht eveneens worden toegepast op jongvolwassenen in de leeftijd 18 tot en met 22 jaar. De jongere krijgt op maat gesneden begeleiding van een jeugdreclasseringswerker om te voorkomen dat hij of zij opnieuw de fout ingaat. Jeugdreclassering kan worden opgelegd door de kinderrechter of de officier van Justitie. Jeugdreclassering kan ook op initiatief van de Raad voor de Kinderbescherming in het vrijwillige kader worden opgestart. |
0,6% |
Cliënten met maatwerkarrangementen Wmo |
Monitor Sociaal Domein Wmo |
Aantal per 10.000 inwoners
Aantal per 10.000 inwoners in de betreffende bevolkingsgroep. Een maatwerkvoorziening is een vorm van specialistische ondersteuning binnen het kader van de Wmo. Voor de Wmo-gegevens geldt dat het referentiegemiddelde gebaseerd is op 327 deelnemende gemeenten. |
840 |