Wat willen we bereiken? (coalitieakkoord)

Terug naar navigatie - Programma 7 Sociaal domein - Wat willen we bereiken? (coalitieakkoord)

Een sociale (wijk)werkplaats.

Terug naar navigatie - Programma 7 Sociaal domein - Wat willen we bereiken? (coalitieakkoord) - Een sociale (wijk)werkplaats.

We onderzoeken of een moderne vorm van een sociale (wijk)werkplaats een optie is om mensen die al langere tijd een uitkering krijgen weer aan het werk te krijgen of mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt onderdeel te laten zijn van onze maatschappij. We zetten daarbij in op intensieve begeleiding en een laagdrempelige aanpak.

Hervormingsagenda Jeugd.

Terug naar navigatie - Programma 7 Sociaal domein - Wat willen we bereiken? (coalitieakkoord) - Hervormingsagenda Jeugd.

Samen met het Rijk en zorgaanbieders werken we aan de totstandkoming van een landelijke Hervormingsagenda Jeugd. We zetten in op het versterken van de lokale infrastructuur en geven uitwerking aan de landelijke maatregelen. Daarnaast ondersteunen we continu de lobby richting het Rijk en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) om de jeugdzorg betaalbaar te houden en de wachtlijsten te verkorten.

Inclusieve samenleving.

Terug naar navigatie - Programma 7 Sociaal domein - Wat willen we bereiken? (coalitieakkoord) - Inclusieve samenleving.

We werken aan een inclusieve samenleving. Aan het inclusieve beleid geven we vorm door middel van de Lokale Inclusie Agenda op basis van het VN-Verdrag Handicap.

Aandacht voor inwoners met zorgwekkend/verward gedrag.

Terug naar navigatie - Programma 7 Sociaal domein - Wat willen we bereiken? (coalitieakkoord) - Aandacht voor inwoners met zorgwekkend/verward gedrag.

Extra aandacht geven we aan inwoners met zorgwekkend/verward gedrag.
Eenzaamheid onder onze inwoners is een steeds groter wordende zorg. We pakken eenzaamheid samen met maatschappelijke partners aan.

Vroegtijdig signaleren van armoede- en schuldenproblematiek.

Terug naar navigatie - Programma 7 Sociaal domein - Wat willen we bereiken? (coalitieakkoord) - Vroegtijdig signaleren van armoede- en schuldenproblematiek.

We hechten grote waarde aan het vroegtijdig signaleren van armoede- en schuldenproblematiek.
We bevorderen het geven van voorlichting over omgaan met geld en digitaal welzijn.

Van school naar duurzaam werk.

Terug naar navigatie - Programma 7 Sociaal domein - Wat willen we bereiken? (coalitieakkoord) - Van school naar duurzaam werk.

Samen met gemeenten in de regio, scholen, werkgevers en professionals willen we bereiken dat jongeren met een kwetsbare positie op de arbeidsmarkt sneller én duurzamer aan het werk komen na hun schooltijd.

Participatiewet in balans.

Terug naar navigatie - Programma 7 Sociaal domein - Wat willen we bereiken? (coalitieakkoord) - Participatiewet in balans.

De komende jaren willen we de bestaanszekerheid en maatschappelijke participatie van onze inwoners vergroten. Door uitvoering te geven aan de Participatiewet in balans werken we aan een beter uitvoerbare sociale zekerheid met oog voor de menselijke maat.

Aanvullend Zorg en Welzijn Akkoord (AZWA)

Terug naar navigatie - Programma 7 Sociaal domein - Wat willen we bereiken? (coalitieakkoord) - Aanvullend Zorg en Welzijn Akkoord (AZWA)

We willen vanuit het Sociaal Domein bijdragen aan een gezond en houdbaar zorg- en welzijnsstelsel dat beter aansluit op de behoeften van inwoners en de uitdagingen van deze tijd zoals personeelstekorten en (dubbele) vergrijzing.

Financiën Sociaal Domein

Terug naar navigatie - Programma 7 Sociaal domein - Wat willen we bereiken? (coalitieakkoord) - Financiën Sociaal Domein

Om de steeds prominentere rol van het Sociaal Domein bij maatschappelijke opgaven als bestaanszekerheid en de houdbaarheid van de zorg te kunnen waarmaken, is structurele en adequate Rijksfinanciering onmisbaar.

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Programma 7 Sociaal domein - Wat mag het kosten?
Exploitatie
Begroting 2025 na wijziging
Begroting 2026
Begroting 2027
Begroting 2028
Begroting 2029
Lasten
6.1:Samenkracht en burgerparticipatie
-6.035.800
-5.944.200
-6.174.900
-6.171.700
-6.168.500
6.21:Toegang en eerstelijnsvoorzieningen WMO
-79.000
-80.900
-80.900
-80.900
-80.900
6.22:Toegang en eerstelijnsvoorzieningen Jeugd
-379.600
-434.000
-434.000
-434.000
-434.000
6.23:Toegang en eerstelijnsvoorzieningen Integraal
-6.787.600
-5.374.900
-5.374.900
-5.374.900
-5.374.900
6.3:Inkomensregelingen
-22.349.800
-20.283.300
-20.283.300
-20.281.600
-20.279.800
6.4:WSW en Beschut werk
-432.400
-459.500
-459.500
-457.900
-456.100
6.5:Arbeidsparticipatie
-1.603.900
-1.530.800
-1.530.800
-1.529.200
-1.527.400
6.60:Hulpmiddelen en diensten (WMO)
-2.897.600
-3.015.600
-3.015.600
-3.001.900
-2.986.400
6.711:Huishoudelijke hulp (WMO)
-7.105.500
-7.261.200
-7.254.900
-7.242.800
-7.229.200
6.712:Begeleiding (WMO)
-2.515.700
-2.612.400
-2.612.400
-2.601.200
-2.588.400
6.713:Dagbesteding (WMO)
-1.067.400
-1.079.400
-1.079.400
-1.068.200
-1.055.400
6.714:Overige maatwerkarrangementen (WMO)
-136.100
-160.700
-160.700
-154.300
-147.000
6.751:Jeugdhulp ambulant lokaal
-3.797.200
-3.888.200
-3.888.200
-3.888.200
-3.888.200
6.752:Jeugdhulp ambulant regionaal
-3.999.000
-4.670.900
-4.400.500
-4.400.500
-4.400.500
6.753:Jeugdhulp ambulant landelijk
-223.100
-789.800
-789.800
-789.800
-789.800
6.761:Jeugdhulp met verblijf lokaal
-989.100
-1.012.800
-1.012.800
-1.012.800
-1.012.800
6.762:Jeugdhulp met verblijf regionaal
-4.913.500
-4.563.500
-4.563.500
-4.563.500
-4.563.500
6.763:Jeugdhulp met verblijf landelijk
-223.100
-50.100
-50.100
-50.100
-50.100
6.791:PGB WMO
-681.800
-698.100
-698.100
-698.100
-698.100
6.792:PGB Jeugd
-467.700
-478.900
-478.900
-478.900
-478.900
6.811:Beschermd Wonen (WMO)
-34.400
-39.100
-39.100
-38.300
-37.400
6.812:Maatschappelijke - en vrouwenopvang (WMO)
-116.400
-123.100
-123.100
-122.300
-121.400
6.821:Jeugdbescherming
-782.000
-1.404.100
-1.404.100
-1.404.100
-1.404.100
6.822:Jeugdreclassering
-782.000
-351.000
-351.000
-351.000
-351.000
6.92:Coördinatie en beleid Jeugd
-203.300
-150.600
-150.600
-150.600
-150.600
Totaal Lasten
-68.603.000
-66.457.100
-66.411.100
-66.346.800
-66.274.400
Baten
6.1:Samenkracht en burgerparticipatie
0
64.800
64.800
64.800
64.800
6.23:Toegang en eerstelijnsvoorzieningen Integraal
1.544.700
77.200
26.000
26.000
26.000
6.3:Inkomensregelingen
17.921.200
15.921.400
15.921.400
15.921.400
15.921.400
6.4:WSW en Beschut werk
0
1.000
1.000
1.000
1.000
6.5:Arbeidsparticipatie
0
700
700
700
700
6.60:Hulpmiddelen en diensten (WMO)
116.400
120.500
120.500
120.500
120.500
6.711:Huishoudelijke hulp (WMO)
485.000
1.155.100
823.500
823.500
823.500
6.712:Begeleiding (WMO)
0
300
300
300
300
6.713:Dagbesteding (WMO)
0
300
300
300
300
6.714:Overige maatwerkarrangementen (WMO)
0
300
300
300
300
6.791:PGB WMO
0
0
0
0
0
6.811:Beschermd Wonen (WMO)
0
300
300
300
300
6.812:Maatschappelijke - en vrouwenopvang (WMO)
38.100
39.300
39.300
39.300
39.300
Totaal Baten
20.105.400
17.381.200
16.998.400
16.998.400
16.998.400
Saldo - Lasten en baten
-48.497.600
-49.075.900
-49.412.700
-49.348.400
-49.276.000
Onttrekkingen
0.10:Mutaties reserves
1.124.900
195.500
332.500
332.500
332.500
Totaal Onttrekkingen
1.124.900
195.500
332.500
332.500
332.500
Saldo - Reserves
1.124.900
195.500
332.500
332.500
332.500

Toelichting 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie

Terug naar navigatie - Programma 7 Sociaal domein - Toelichting 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie
Omschrijving
Begroting 2025 na wijziging
Begroting 2026
Verschil 2025-2026
6.1:Samenkracht en burgerparticipatie
Lasten
-6.035.800
-5.944.200
91.600
Baten
0
64.800
64.800
Totaal 6.1:Samenkracht en burgerparticipatie
-6.035.800
-5.879.400
156.400

Wmo algemene voorzieningen (voordeel € 260.300)
Verschil 2025-2026
De structurele last voor innovatie komt vanaf 2026 te vervallen. De kosten zijn eerder al geraamd op andere kostenplaatsen.

Overige verschillen en mutaties kleiner dan € 100.000 (nadeel € 103.900)

Toelichting 6.21 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen Wmo

Terug naar navigatie - Programma 7 Sociaal domein - Toelichting 6.21 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen Wmo
Omschrijving
Begroting 2025 na wijziging
Begroting 2026
Verschil 2025-2026
6.21:Toegang en eerstelijnsvoorzieningen WMO
Lasten
-79.000
-80.900
-1.900
Totaal 6.21:Toegang en eerstelijnsvoorzieningen WMO
-79.000
-80.900
-1.900

Overige verschillen en mutaties kleiner dan € 100.000 (nadeel € 1.900)

Toelichting 6.22 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen Jeugd

Terug naar navigatie - Programma 7 Sociaal domein - Toelichting 6.22 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen Jeugd
Omschrijving
Begroting 2025 na wijziging
Begroting 2026
Verschil 2025-2026
6.22:Toegang en eerstelijnsvoorzieningen Jeugd
Lasten
-379.600
-434.000
-54.400
Totaal 6.22:Toegang en eerstelijnsvoorzieningen Jeugd
-379.600
-434.000
-54.400

Overige verschillen en mutaties kleiner dan € 100.000 (nadeel € 54.400)

Toelichting 6.23 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen Integraal

Terug naar navigatie - Programma 7 Sociaal domein - Toelichting 6.23 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen Integraal
Omschrijving
Begroting 2025 na wijziging
Begroting 2026
Verschil 2025-2026
6.23:Toegang en eerstelijnsvoorzieningen Integraal
Lasten
-6.787.600
-5.374.900
1.412.700
Baten
1.544.700
77.200
-1.467.500
Totaal 6.23:Toegang en eerstelijnsvoorzieningen Integraal
-5.242.900
-5.297.700
-54.800

Inzet in Wijkteams (voordeel € 279.500)
Verschil 2025-2026
In 2026 vervalt ten opzichte van 2025 de doorgeschoven prestatie 2025 Wegwerken wachtlijsten en uitvoeringsmaatregelen GRJR. Daarnaast is er een nadeel in 2026 betreft indexering 2026.
Nieuwe mutatie
De subsidierelatie voor gescheiden opvoeden stopt wegens het ontbreken van uitvoerende medewerkers bij de aanbieder.

Opdracht H - Veilig Thuis Rotterdam Rijnmond Jeugdbescherming (nadeel € 101.600)
Nieuwe mutatie
Bijstelling naar aanleiding van de ontwerpbegroting 2026 van de GR Jeugdhulp Rotterdam-Rijnmond en ontwikkelingen in onze zorgbesluiten.

Toerekening personeelskosten naar programma's (nadeel € 230.300)
Het verschil tussen de jaren 2025 en 2026 wordt veroorzaakt door een verschuiving in de verdeling van de personeelslasten , het overkomen van personeel van De BedrijfsvoeringsPartner en de verwerking van de cao.

Overige verschillen en mutaties kleiner dan € 100.000 (nadeel € 2.400)

Toelichting 6.3 Inkomensregelingen

Terug naar navigatie - Programma 7 Sociaal domein - Toelichting 6.3 Inkomensregelingen
Omschrijving
Begroting 2025 na wijziging
Begroting 2026
Verschil 2025-2026
6.3:Inkomensregelingen
Lasten
-22.349.800
-20.283.300
2.066.500
Baten
17.921.200
15.921.400
-1.999.800
Totaal 6.3:Inkomensregelingen
-4.428.600
-4.361.900
66.700

Toerekening personeelskosten naar programma's (nadeel € 117.300 )
Het verschil tussen de jaren 2025 en 2026 wordt veroorzaakt door een verschuiving in de verdeling van de personeelslasten , het overkomen van personeel van De BedrijfsvoeringsPartner en de verwerking van de cao.

Overige verschillen en mutaties kleiner dan € 100.000 (voordeel € 184.000)

Toelichting 6.4 WSW en Beschut werk

Terug naar navigatie - Programma 7 Sociaal domein - Toelichting 6.4 WSW en Beschut werk
Omschrijving
Begroting 2025 na wijziging
Begroting 2026
Verschil 2025-2026
6.4:WSW en Beschut werk
Lasten
-432.400
-459.500
-27.100
Baten
0
1.000
1.000
Totaal 6.4:WSW en Beschut werk
-432.400
-458.500
-26.100

Overige verschillen en mutaties kleiner dan € 100.000 (nadeel € 26.100)

Toelichting 6.5 Arbeidsparticipatie

Terug naar navigatie - Programma 7 Sociaal domein - Toelichting 6.5 Arbeidsparticipatie
Omschrijving
Begroting 2025 na wijziging
Begroting 2026
Verschil 2025-2026
6.5:Arbeidsparticipatie
Lasten
-1.603.900
-1.530.800
73.100
Baten
0
700
700
Totaal 6.5:Arbeidsparticipatie
-1.603.900
-1.530.100
73.800

Overige verschillen en mutaties kleiner dan € 100.000 (voordeel € 73.800)

Toelichting 6.60 Hulpmiddelen en diensten (Wmo)

Terug naar navigatie - Programma 7 Sociaal domein - Toelichting 6.60 Hulpmiddelen en diensten (Wmo)
Omschrijving
Begroting 2025 na wijziging
Begroting 2026
Verschil 2025-2026
6.60:Hulpmiddelen en diensten (WMO)
Lasten
-2.897.600
-3.015.600
-118.000
Baten
116.400
120.500
4.100
Totaal 6.60:Hulpmiddelen en diensten (WMO)
-2.781.200
-2.895.100
-113.900

Overige verschillen en mutaties kleiner dan € 100.000 (nadeel € 113.900)

Toelichting 6.711 Huishoudelijke hulp (Wmo)

Terug naar navigatie - Programma 7 Sociaal domein - Toelichting 6.711 Huishoudelijke hulp (Wmo)
Omschrijving
Begroting 2025 na wijziging
Begroting 2026
Verschil 2025-2026
6.711:Huishoudelijke hulp (WMO)
Lasten
-7.105.500
-7.261.200
-155.700
Baten
485.000
1.155.100
670.100
Totaal 6.711:Huishoudelijke hulp (WMO)
-6.620.500
-6.106.100
514.400

Wmo huishoudelijke verzorging ZIN (nadeel € 111.200)
Verschil 2025-2026
Het nadeel in 2026 ten opzichte van 2025 betreft grotendeels indexering.
Nieuwe mutatie
Gezien de trend van de afgelopen jaren is 'scherper ramen' mogelijk. Gezien de 'openeinderegeling' wordt het risico op overschrijding van het budget wel hoger. Ruimte die er op dit onderdeel was kan niet of minder voor andere Wmo-onderdelen worden benut.

Wmo eigen bijdrage (voordeel € 669.800)
Verschil 2025-2026
De verschillen betreffen hogere eigen bijdrage Wmo ingevolge de meicirculaire Gemeentefonds 2023, hogere indexering in de begroting 2025 voor 2026 ten opzichte van 2025 en indexering in 2026.

Overige verschillen en mutaties kleiner dan € 100.000 (nadeel € 44.200)

Toelichting 6.712 Begeleiding (Wmo)

Terug naar navigatie - Programma 7 Sociaal domein - Toelichting 6.712 Begeleiding (Wmo)
Omschrijving
Begroting 2025 na wijziging
Begroting 2026
Verschil 2025-2026
6.712:Begeleiding (WMO)
Lasten
-2.515.700
-2.612.400
-96.700
Baten
0
300
300
Totaal 6.712:Begeleiding (WMO)
-2.515.700
-2.612.100
-96.400

Overige verschillen en mutaties kleiner dan € 100.000 (nadeel € 96.400)

Toelichting 6.713 Dagbesteding (Wmo)

Terug naar navigatie - Programma 7 Sociaal domein - Toelichting 6.713 Dagbesteding (Wmo)
Omschrijving
Begroting 2025 na wijziging
Begroting 2026
Verschil 2025-2026
6.713:Dagbesteding (WMO)
Lasten
-1.067.400
-1.079.400
-12.000
Baten
0
300
300
Totaal 6.713:Dagbesteding (WMO)
-1.067.400
-1.079.100
-11.700

Overige verschillen en mutaties kleiner dan € 100.000 (nadeel € 11.700)

Toelichting 6.714 Overige maatwerkarrangementen (Wmo)

Terug naar navigatie - Programma 7 Sociaal domein - Toelichting 6.714 Overige maatwerkarrangementen (Wmo)
Omschrijving
Begroting 2025 na wijziging
Begroting 2026
Verschil 2025-2026
6.714:Overige maatwerkarrangementen (WMO)
Lasten
-136.100
-160.700
-24.600
Baten
0
300
300
Totaal 6.714:Overige maatwerkarrangementen (WMO)
-136.100
-160.400
-24.300

Overige verschillen en mutaties kleiner dan € 100.000 (nadeel € 24.300)

Toelichting 6.751 Jeugdhulp ambulant lokaal

Terug naar navigatie - Programma 7 Sociaal domein - Toelichting 6.751 Jeugdhulp ambulant lokaal
Omschrijving
Begroting 2025 na wijziging
Begroting 2026
Verschil 2025-2026
6.751:Jeugdhulp ambulant lokaal
Lasten
-3.797.200
-3.888.200
-91.000
Totaal 6.751:Jeugdhulp ambulant lokaal
-3.797.200
-3.888.200
-91.000

Overige verschillen en mutaties kleiner dan € 100.000 (nadeel € 91.000)

Toelichting 6.752 Jeugdhulp ambulant regionaal

Terug naar navigatie - Programma 7 Sociaal domein - Toelichting 6.752 Jeugdhulp ambulant regionaal
Omschrijving
Begroting 2025 na wijziging
Begroting 2026
Verschil 2025-2026
6.752:Jeugdhulp ambulant regionaal
Lasten
-3.999.000
-4.670.900
-671.900
Totaal 6.752:Jeugdhulp ambulant regionaal
-3.999.000
-4.670.900
-671.900

Projectplan Jeugd (voordeel € 188.100)
Verschil 2025-2026
In 2026 zijn ten opzichte van 2025 de uitvoeringskosten van het projectplan Jeugd lager.

Opdracht D - Steun Hulp Behandeling overdag (nadeel € 563.100)/Opdracht E - Pakket Thuis ambulante hulp Jeugdhulp Behandel (nadeel € 206.600)/Opdracht F - Crisishulp Jeugdhulp ambulant regionaal (nadeel € 239.900)/Opdracht I - Overige crisishulp Jeugdhulp ambulant regionaal (voordeel € 149.600)
Nieuwe mutatie
Bijstelling naar aanleiding van de ontwerpbegroting 2026 van de GR Jeugdhulp Rotterdam-Rijnmond en ontwikkelingen in onze zorgbesluiten.

Toelichting 6.753 Jeugdhulp ambulant landelijk

Terug naar navigatie - Programma 7 Sociaal domein - Toelichting 6.753 Jeugdhulp ambulant landelijk
Omschrijving
Begroting 2025 na wijziging
Begroting 2026
Verschil 2025-2026
6.753:Jeugdhulp ambulant landelijk
Lasten
-223.100
-789.800
-566.700
Totaal 6.753:Jeugdhulp ambulant landelijk
-223.100
-789.800
-566.700

Opdracht F - Crisishulp Jeugdhulp ambulant regionaal (voordeel € 73.500)/Opdracht I - Overige crisishulp Jeugdhulp ambulant regionaal (nadeel € 640.200)
Nieuwe mutatie
Bijstelling naar aanleiding van de ontwerpbegroting 2026 van de GR Jeugdhulp Rotterdam-Rijnmond en ontwikkelingen in onze zorgbesluiten.

Toelichting 6.761 Jeugdhulp met verblijf lokaal

Terug naar navigatie - Programma 7 Sociaal domein - Toelichting 6.761 Jeugdhulp met verblijf lokaal
Exploitatie
Begroting 2025 na wijziging
Begroting 2026
Verschil 2025-2026
6.761:Jeugdhulp met verblijf lokaal
Lasten
-989.100
-1.012.800
-23.700
Totaal 6.761:Jeugdhulp met verblijf lokaal
-989.100
-1.012.800
-23.700

Overige verschillen en mutaties kleiner dan € 100.000 (nadeel € 23.700)

Toelichting 6.762 Jeugdhulp met verblijf regionaal

Terug naar navigatie - Programma 7 Sociaal domein - Toelichting 6.762 Jeugdhulp met verblijf regionaal
Omschrijving
Begroting 2025 na wijziging
Begroting 2026
Verschil 2025-2026
6.762:Jeugdhulp met verblijf regionaal
Lasten
-4.913.500
-4.563.500
350.000
Totaal 6.762:Jeugdhulp met verblijf regionaal
-4.913.500
-4.563.500
350.000

Opdracht A - Gewoon opgroeien buiten gezin Pleegzorg (nadeel € 145.300)/Opdracht B - Weer naar huisopname Jeugdhulp met verblijf (voordeel € 96.500)/Opdracht C - Opgroeien met blijvende ondersteuning (voordeel € 200.800)/Opdracht F - Crisishulp Jeugdhulp met verblijf regio (voordeel € 73.500)/Opdracht I - Overige crisishulp Jeugdhulp ambulant regionaal (voordeel € 124.500)
Nieuwe mutatie
Bijstelling naar aanleiding van de ontwerpbegroting 2026 van de GR Jeugdhulp Rotterdam-Rijnmond en ontwikkelingen in onze zorgbesluiten.

Toelichting 6.763 Jeugdhulp met verblijf landelijk

Terug naar navigatie - Programma 7 Sociaal domein - Toelichting 6.763 Jeugdhulp met verblijf landelijk
Omschrijving
Begroting 2025 na wijziging
Begroting 2026
Verschil 2025-2026
6.763:Jeugdhulp met verblijf landelijk
Lasten
-223.100
-50.100
173.000
Totaal 6.763:Jeugdhulp met verblijf landelijk
-223.100
-50.100
173.000

Opdracht F - Crisishulp Jeugdhulp met verblijf land (voordeel € 73.500)/Opdracht I - Overige crisishulp Jeugdhulp ambulant regionaal (voordeel € 99.500)
Nieuwe mutatie
Bijstelling naar aanleiding van de ontwerpbegroting 2026 van de GR Jeugdhulp Rotterdam-Rijnmond en ontwikkelingen in onze zorgbesluiten.

Toelichting 6.791 PGB Wmo

Terug naar navigatie - Programma 7 Sociaal domein - Toelichting 6.791 PGB Wmo
Omschrijving
Begroting 2025 na wijziging
Begroting 2026
Verschil 2025-2026
6.791:PGB WMO
Lasten
-681.800
-698.100
-16.300
Baten
0
0
0
Totaal 6.791:PGB WMO
-681.800
-698.100
-16.300

Overige verschillen en mutaties kleiner dan € 100.000 (nadeel € 16.300)

Toelichting 6.792 PGB Jeugd

Terug naar navigatie - Programma 7 Sociaal domein - Toelichting 6.792 PGB Jeugd
Omschrijving
Begroting 2025 na wijziging
Begroting 2026
Verschil 2025-2026
6.792:PGB Jeugd
Lasten
-467.700
-478.900
-11.200
Totaal 6.792:PGB Jeugd
-467.700
-478.900
-11.200

Overige verschillen en mutaties kleiner dan € 100.000 (nadeel € 11.200)

Toelichting 6.811 Beschermd Wonen (Wmo)

Terug naar navigatie - Programma 7 Sociaal domein - Toelichting 6.811 Beschermd Wonen (Wmo)
Omschrijving
Begroting 2025 na wijziging
Begroting 2026
Verschil 2025-2026
6.811:Beschermd Wonen (WMO)
Lasten
-34.400
-39.100
-4.700
Baten
0
300
300
Totaal 6.811:Beschermd Wonen (WMO)
-34.400
-38.800
-4.400

Overige verschillen en mutaties kleiner dan € 100.000 (nadeel € 4.400)

Toelichting 6.812 Maatschappelijke en vrouwenopvang (Wmo)

Terug naar navigatie - Programma 7 Sociaal domein - Toelichting 6.812 Maatschappelijke en vrouwenopvang (Wmo)
Omschrijving
Begroting 2025 na wijziging
Begroting 2026
Verschil 2025-2026
6.812:Maatschappelijke - en vrouwenopvang (WMO)
Lasten
-116.400
-123.100
-6.700
Baten
38.100
39.300
1.200
Totaal 6.812:Maatschappelijke - en vrouwenopvang (WMO)
-78.300
-83.800
-5.500

Overige verschillen en mutaties kleiner dan € 100.000 (nadeel € 5.500)

Toelichting 6.821 Jeugdbescherming

Terug naar navigatie - Programma 7 Sociaal domein - Toelichting 6.821 Jeugdbescherming
Omschrijving
Begroting 2025 na wijziging
Begroting 2026
Verschil 2025-2026
6.821:Jeugdbescherming
Lasten
-782.000
-1.404.100
-622.100
Totaal 6.821:Jeugdbescherming
-782.000
-1.404.100
-622.100

Opdracht G Gecertificeerde Instelling Jeugdbescherming (nadeel € 622.100)
Nieuwe mutatie
Bijstelling naar aanleiding van de conceptbegroting 2026 van de GR Jeugdhulp Rotterdam-Rijnmond en ontwikkelingen in onze zorgbesluiten.

Toelichting 6.822 Jeugdreclassering

Terug naar navigatie - Programma 7 Sociaal domein - Toelichting 6.822 Jeugdreclassering
Omschrijving
Begroting 2025 na wijziging
Begroting 2026
Verschil 2025-2026
6.822:Jeugdreclassering
Lasten
-782.000
-351.000
431.000
Totaal 6.822:Jeugdreclassering
-782.000
-351.000
431.000

Opdracht G Gecertificeerde Instelling Jeugdbescherming (voordeel € 431.000)
Nieuwe mutatie
Bijstelling naar aanleiding van de conceptbegroting 2026 van de GR Jeugdhulp Rotterdam-Rijnmond en ontwikkelingen in onze zorgbesluiten.

Toelichting 6.92 Coördinatie en beleid Jeugd

Terug naar navigatie - Programma 7 Sociaal domein - Toelichting 6.92 Coördinatie en beleid Jeugd
Omschrijving
Begroting 2025 na wijziging
Begroting 2026
Verschil 2025-2026
6.92:Coördinatie en beleid Jeugd
Lasten
-203.300
-150.600
52.700
Totaal 6.92:Coördinatie en beleid Jeugd
-203.300
-150.600
52.700

Overige verschillen en mutaties kleiner dan € 100.000 (voordeel € 52.700)

Toelichting 0.10 Mutaties reserves

Terug naar navigatie - Programma 7 Sociaal domein - Toelichting 0.10 Mutaties reserves
Omschrijving
Begroting 2025 na wijziging
Begroting 2026
Verschil 2025-2026
0.10:Mutaties reserves
Onttrekkingen
1.124.900
195.500
-929.400
Totaal 0.10:Mutaties reserves
1.124.900
195.500
-929.400

Algemene reserve (nadeel € 420.400)
Verschil 2025-2026
In 2025 is incidentele dekking uit de algemene reserve geraamd voor:

  • De doorgeschoven prestatie pilot opkopen schulden jongeren.
  • De doorgeschoven prestatie wegwerken wachtlijsten en uitvoeringsmaatregelen GRJR.
  • De doorgeschoven prestatie restantbedrag project Jong Vermogen.

Reserve Innovatiefonds Sociaal Domein (nadeel € 509.000)
Verschil 2025-2026
Er is een lagere dekking in 2026 ten opzichte van 2025 uit reserve Innovatiefonds Sociaal Domein ten behoeve van uitvoeringskosten projectplan Jeugd. Vanaf 2026 vervalt de onttrekking aan de reserve Innovatiefonds Sociaal Domein.

Beleidsdocumenten

Terug naar navigatie - Programma 7 Sociaal domein - Beleidsdocumenten
Document Vastgesteld door college Vastgesteld door raad

Actieplan Samenredzaamheid Ridderkerk (2022)

X

 

Actieplan voorkomen en bestrijden alcohol-/drugsgebruik 2016-2019

X

 

Afwegingskader Marktinitiatieven Wonen, Welzijn en Zorg Gemeente Ridderkerk

X

 

Algemene subsidieverordening Ridderkerk 2019

 

X

Beleidskader Doelgroepenvervoer ‘Hoogwaardig en toekomstbestendig onderweg’

 

X

Beleidsnota Integraal Beleid Sociaal Domein 2021

 

X

Beleidsplan toezicht en handhaving Sociaal domein (2024)

 

X

Beleidsregels bekostiging leerlingenvervoer Ridderkerk 2023

X

 

Beleidsregels Bestuurlijke Boete Participatiewet, IOAW en IOAZ 2023 gemeente Ridderkerk

X

 

Beleidsregels Bijzondere Bijstand Ridderkerk 2021

X

 

Beleidsregels Brede Ondersteuning Toeslagenaffaire (2024)

X

 

Beleidsregels Inkomen en Vermogen 2023 gemeente Ridderkerk

X

 

Beleidsregels Krediethypotheek 2023 gemeente Ridderkerk

X

 

Beleidsregels leefgeld ontheemden Oekraïne gemeente Ridderkerk

 

X

Beleidsregels maatschappelijke ondersteuning Gemeente Ridderkerk 2024

X

 

Beleidsregels Parttime Ondernemen 2023 gemeente Ridderkerk

X

 

Beleidsregels schuldhulpverlening gemeente Ridderkerk 2023

X

 

Beleidsregels studietoeslag gemeente Ridderkerk 2022

X

 

Beleidsregels Terugvordering en Verhaal 2023 gemeente Ridderkerk

X

 

Convenant dementievriendelijk Ridderkerk

X

 

Convenant opvang vluchtelingen en huisvesting vergunninghouders Rotterdam-Rijnmond 2023-2025

X

 

Convenant Uitvoering woonplaatsbeginsel Jeugdwet

 

X

Handhavings- en Afstemmingsverordening Participatiewet, IOAW en IOAZ Ridderkerk 2020

 

X

Jeugdparticipatie gemeente Ridderkerk 2020-2024

 

X

Kadernotitie subsidiebeleid 2018 - 2022 Ridderkerk

X

 

Klachtenregeling sociaal domein gemeente Ridderkerk 2025

X

 

Lokale inbedding dranghulpverlening

X

 

Lokale Inclusie Agenda gemeente Ridderkerk (2022)

X

 

Nadere regels jeugdhulp gemeente Ridderkerk 2023

 

X

Nadere regels maatschappelijke ondersteuning gemeente Ridderkerk 2024

X

 

Nadere regels Sociaal Beheer Ridderkerk 2022

X

 

Nadere regels voor Initiatiefsubsidies 2025

X

 

Nadere subsidie regeling Innovatie, Preventie en Maatschappelijke Initiatieven Ridderkerk

X

 

Nota minima en schuldhulp Ridderkerk 2025-2028

 

X

Notitie Sociaal Beheer Ridderkerk (2022)

 

X

Plan ondersteuning kinderen en jongeren in armoede en bij (v)echtscheiding Ridderkerk 2024

X

 

Plan van aanpak Jeugdhulp Ridderkerk 2025-2026

X

 

Plan van aanpak Kansrijke Start 2024 – 2026

X

 

Regeling tegemoetkoming kosten kinderopvang 2023 gemeente Ridderkerk

X

 

Regionaal Beleidsplan Maatschappelijke Opvang en Beschermd Wonen 2022-2026

 

X

Regiovisie Huiselijk Geweld en Kindermishandeling Rotterdam-Rijnmond 2024-2027

 

X

Regiovisie Jeugdhulp regio Rijnmond ‘Nabij en passend’ (2020)

 

X

Uitvoeringsplan Huiselijk Geweld en Kindermishandeling 2024-2027

X

 

Verordening Bekostiging Leerlingenvervoer 2023

 

X

Verordening Beslistermijn Schuldhulpverlening Gemeente Ridderkerk 2021

 

X

Verordening Burgeradviesraad Sociaal Domein Ridderkerk 2023

 

X

Verordening Inburgering gemeente Ridderkerk 2025

 

X

Verordening individuele inkomenstoeslag Ridderkerk 2023

 

X

Verordening inrichting antidiscriminatievoorziening gemeente Ridderkerk 2009

 

X

Verordening Jeugdhulp gemeente Ridderkerk 2022

 

X

Verordening Maatschappelijke ondersteuning (2022)

 

X

Verordening Meedoen Ridderkerk (2021)

 

X

Verordening Re-integratie, Loonkostensubsidie en Tegenprestatie Ridderkerk 2023

 

X

 

Beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - Programma 7 Sociaal domein - Beleidsindicatoren
Omschrijving
Bron
Eenheid
Waarde
Banen
Waarstaatjegemeente.nl
Aantal per 1.000 inwoners in de leeftijd 15-64 jaar Onder een baan wordt een vervulde positie verstaan. Dit betreffen zowel fulltimers, parttimers als uitzendkrachten. De indicator betreft het aantal banen per 1.000 inwoners in de leeftijd van 15 tot en met 64 jaar.
795,2 (2023)
Jongeren met een delict voor de rechter
Waarstaatjegemeente.nl
% jongeren van 12 t/m 21 jaar Het percentage jongeren (12 t/m 21 jaar) dat met een delict voor de rechter is verschenen.
2,0% (2023)
Kinderen in uitkeringsgezinnen
Waarstaatjegemeente.nl
% kinderen tot 18 jaar Percentage kinderen tot 18 jaar die in een gezin leven dat van een bijstandsuitkering moet rondkomen. Bijstandshuishouden is een huishouden waarvan minimaal één lid een bijstandsuitkering ontvangt. Onder bijstand wordt hier uitkeringen aan huishoudens op grond van de Wet werk en bijstand (WWB, tot 2015) en de Participatiewet (vanaf 2015) en het Besluit bijstandsverlening zelfstandigen 2004 (Bbz) verstaan.
7,0% (2023)
Netto arbeidsparticipatie
Waarstaatjegemeente.nl
% werkzame beroepsbevolking ten opzichte van de beroepsbevolking Het aandeel van de werkzame beroepsbevolking in de bevolking (beroeps- en niet-beroepsbevolking). Deze definitie heeft betrekking op personen die in Nederland wonen (exclusief de institutionele bevolking).
73,0%
Werkloze jongeren
Waarstaatjegemeente.nl
% in de leeftijd van 16 t/m 22 jaar Personen van 16 t/m 22 jaar die als werkzoekende staan ingeschreven bij het UWV WERKbedrijf en tegelijkertijd geen baan hebben als werknemer volgens de Polisadministratie.
1,0% (2023)
Personen met een bijstandsuitkering
Waarstaatjegemeente.nl
Aantal per 10.000 inwoners Het aantal personen met een uitkering op grond van de Wet werk en bijstand (WWB, t/m 2014) en de Participatiewet (vanaf 2015). De uitkeringen (leefgeld) aan personen in een instelling, de elders verzorgden, zijn niet inbegrepen. Ook de uitkeringen aan dak- en thuislozen zijn niet inbegrepen.
318,4
Lopende re-integratietraject
Waarstaatjegemeente.nl
Aantal per 10.000 inwoners van 15-64 jaar Het aantal reintegratievoorzieningen, per 10.000 inwoners in de leeftijd van 15-64 jaar.
221,1
Jongeren met jeugdhulp
Waarstaatjegemeente.nl
% van alle jongeren tot 18 jaar Hulp en zorg zoals deze bedoeld en beschreven is in de Jeugdwet (2014), en in natura door de zorgaanbieder is geleverd. PGB gefinancierde hulp en zorg valt hier dus buiten. Het betreft hulp en zorg aan jongeren en hun ouders bij psychische, psychosociale en of gedragsproblemen, een verstandelijke beperking van de jongere, of opvoedingsproblemen van de ouders. Zorg in Natura wordt direct vergoed aan de zorgverlener zonder tussenkomst van de zorggebruiker. In het kader van de jeugdzorg betekent dit dat de hulp rechtstreeks door de gemeente wordt vergoed. Persoonsgebonden budget (PGB)is een geldbedrag waarmee de zorggebruiker zelf zorg, begeleiding, hulp, hulpmiddelen of voorzieningen in kan kopen. Deze wordt verstrekt via de Sociale verzekeringsbank (SVB) maar is ook afkomstig van de gemeente.
12,1%
Jongeren met jeugdbescherming
Waarstaatjegemeente.nl
% van alle jongeren tot 18 jaar Jeugdbescherming is een maatregel die de rechter dwingend oplegt. Dat gebeurt als een gezonde en veilige ontwikkeling van een kind of jeugdige wordt bedreigd en vrijwillige hulp niet of niet voldoende helpt. Een kind of jongere wordt dan 'onder toezicht gesteld' of ‘onder voogdij geplaatst’.
0,9%
Jongeren met jeugdreclassering
Waarstaatjegemeente.nl
% van alle jongeren van 12 tot 23 jaar Jeugdreclassering is een combinatie van begeleiding en controle voor jongeren vanaf 12 jaar, die voor hun 18e verjaardag met de politie of leerplichtambtenaar in aanraking zijn geweest en een proces-verbaal hebben gekregen. Indien de persoonlijkheid van de dader of de omstandigheden waaronder de overtreding of het misdrijf is begaan daartoe aanleiding geven, bijvoorbeeld bij jongvolwassenen met een verstandelijke beperking, kan het jeugdstrafrecht eveneens worden toegepast op jongvolwassenen in de leeftijd 18 tot en met 22 jaar. De jongere krijgt op maat gesneden begeleiding van een jeugdreclasseringswerker om te voorkomen dat hij of zij opnieuw de fout ingaat. Jeugdreclassering kan worden opgelegd door de kinderrechter of de officier van Justitie. Jeugdreclassering kan ook op initiatief van de Raad voor de Kinderbescherming in het vrijwillige kader worden opgestart.
0,6%
Cliënten met maatwerkarrangementen Wmo
Monitor Sociaal Domein Wmo
Aantal per 10.000 inwoners Aantal per 10.000 inwoners in de betreffende bevolkingsgroep. Een maatwerkvoorziening is een vorm van specialistische ondersteuning binnen het kader van de Wmo. Voor de Wmo-gegevens geldt dat het referentiegemiddelde gebaseerd is op 327 deelnemende gemeenten.
840