Niet in de programma's opgenomen baten en lasten

Wat willen we bereiken? (coalitieakkoord)

Terug naar navigatie - Niet in de programma's opgenomen baten en lasten - Wat willen we bereiken? (coalitieakkoord)

Maximaliseren van subsidie-inkomsten

Terug naar navigatie - Niet in de programma's opgenomen baten en lasten - Wat willen we bereiken? (coalitieakkoord) - Maximaliseren van subsidie-inkomsten

We vinden het belangrijk om gebruik te maken van de subsidies die vanuit Europa, het Rijk en de Provincie beschikbaar zijn. We stellen een subsidioloog aan die zo veel als mogelijk subsidies voor Ridderkerk verwerft.

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Niet in de programma's opgenomen baten en lasten - Wat mag het kosten?
Exploitatie
Begroting 2025 na wijziging
Begroting 2026
Begroting 2027
Begroting 2028
Begroting 2029
Lasten
0.3:Beheer overige gebouwen en gronden
-2.378.800
-2.240.700
-2.229.800
-2.227.800
-2.226.000
0.4:Overhead
-23.495.600
-24.868.300
-24.727.500
-24.653.000
-24.576.000
0.5:Treasury
-754.200
-13.600
157.600
317.400
332.900
0.61:OZB woningen
-133.900
-116.200
-116.500
-116.500
-116.500
0.62:OZB niet-woningen
-46.100
-38.100
-38.300
-38.300
-38.300
0.64:Belastingen overig
-1.493.200
-1.433.000
-1.436.100
-1.437.100
-1.438.100
0.8:Overige baten en lasten
-992.000
-32.200
-532.200
-532.200
-532.200
0.9:Vennootschapsbelasting (VpB)
-262.800
-51.500
-51.500
-51.500
-51.500
Totaal Lasten
-29.556.600
-28.793.600
-28.974.300
-28.739.000
-28.645.700
Baten
0.3:Beheer overige gebouwen en gronden
732.800
717.100
717.100
717.100
717.100
0.4:Overhead
371.000
554.400
535.400
535.400
776.200
0.5:Treasury
767.700
789.200
767.800
726.300
777.000
0.61:OZB woningen
6.954.700
7.126.400
7.165.200
7.285.300
7.354.800
0.62:OZB niet-woningen
7.962.400
9.065.400
9.269.700
9.488.300
9.697.400
0.63:Parkeerbelasting
357.200
34.500
365.900
365.900
365.900
0.64:Belastingen overig
83.400
176.400
177.400
178.400
179.400
0.7:Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds
103.105.000
108.147.000
108.933.000
106.990.000
109.121.000
0.8:Overige baten en lasten
996.400
1.770.600
1.586.900
1.533.200
1.142.400
Totaal Baten
121.330.600
128.381.000
129.518.400
127.819.900
130.131.200
Saldo - Lasten en baten
91.774.000
99.587.400
100.544.100
99.080.900
101.485.500
Stortingen
0.10:Mutaties reserves
-496.200
-463.600
-463.600
-463.600
-463.600
Totaal Stortingen
-496.200
-463.600
-463.600
-463.600
-463.600
Onttrekkingen
0.10:Mutaties reserves
1.824.100
1.547.600
1.370.000
1.192.400
1.102.300
Totaal Onttrekkingen
1.824.100
1.547.600
1.370.000
1.192.400
1.102.300
Saldo - Reserves
1.327.900
1.084.000
906.400
728.800
638.700

Toelichting 0.3 Beheer overige gebouwen en gronden

Terug naar navigatie - Niet in de programma's opgenomen baten en lasten - Toelichting 0.3 Beheer overige gebouwen en gronden
Omschrijving
Begroting 2025 na wijziging
Begroting 2026
Verschil 2025-2026
0.3:Beheer overige gebouwen en gronden
Lasten
-2.378.800
-2.240.700
138.100
Baten
732.800
717.100
-15.700
Totaal 0.3:Beheer overige gebouwen en gronden
-1.646.000
-1.523.600
122.400

Overige gebouwen (voordeel € 270.300)
Verschil 2025-2026
In 2025 zijn kosten geraamd voor verhuis- en inrichtingskosten voor de Gooth en RTV Ridderkerk en kosten voor sloop, sanering en inzaaien van grond voor Randweg 3.

Overige verschillen en mutaties kleiner dan € 100.000 (nadeel € 147.900)

Toelichting 0.4 Overhead

Terug naar navigatie - Niet in de programma's opgenomen baten en lasten - Toelichting 0.4 Overhead
Omschrijving
Begroting 2025 na wijziging
Begroting 2026
Verschil 2025-2026
0.4:Overhead
Lasten
-23.495.600
-24.868.300
-1.372.700
Baten
371.000
554.400
183.400
Totaal 0.4:Overhead
-23.124.600
-24.313.900
-1.189.300

Overhead vanuit de DBP (nadeel € 218.300)
Nieuwe mutaties
We hebben de begroting aangepast op de begroting van DBP.

Toerekening personeelskosten naar programma's (nadeel € 908.600)
Het verschil tussen de jaren 2025 en 2026 wordt veroorzaakt door een verschuiving in de verdeling van de personeelslasten , het overkomen van personeel van De BedrijfsvoeringsPartner en de verwerking van de cao.

Overige verschillen en mutaties kleiner dan € 100.000 (nadeel € 62.400)

Toelichting 0.5 Treasury

Terug naar navigatie - Niet in de programma's opgenomen baten en lasten - Toelichting 0.5 Treasury
Omschrijving
Begroting 2025 na wijziging
Begroting 2026
Verschil 2025-2026
0.5:Treasury
Lasten
-754.200
-13.600
740.600
Baten
767.700
789.200
21.500
Totaal 0.5:Treasury
13.500
775.600
762.100

Financiering (voordeel € 118.800)
Verschil 2025-2026
Er zijn in 2026 ten opzichte van 2025 meer rentelasten geraamd voor recreatiecentrum De Fakkel en lagere financieringslasten in de begroting 2023.
Nieuwe mutatie
Mutatie raming voor bespaarde rente op de voorziening Onderhoud graven.

Toerekenen rente vanuit Activa (voordeel € 610.600)
Verschil 2025-2026
Ten opzichte van 2025 zijn er in 2026 hogere kapitaallasten.

Overige verschillen en mutaties kleiner dan € 100.000 (voordeel € 32.700)

Toelichting 0.61 OZB woningen

Terug naar navigatie - Niet in de programma's opgenomen baten en lasten - Toelichting 0.61 OZB woningen
Omschrijving
Begroting 2025 na wijziging
Begroting 2026
Verschil 2025-2026
0.61:OZB woningen
Lasten
-133.900
-116.200
17.700
Baten
6.954.700
7.126.400
171.700
Totaal 0.61:OZB woningen
6.820.800
7.010.200
189.400

OZB Woningen (voordeel € 171.700)
Nieuwe mutatie
De inflatie van 2,4% en de wijziging in het areaal is verwerkt bij de berekening van het nieuwe tarief.

Overige verschillen en mutaties kleiner dan € 100.000 (voordeel € 17.700)

Toelichting 0.62 OZB niet-woningen

Terug naar navigatie - Niet in de programma's opgenomen baten en lasten - Toelichting 0.62 OZB niet-woningen
Omschrijving
Begroting 2025 na wijziging
Begroting 2026
Verschil 2025-2026
0.62:OZB niet-woningen
Lasten
-46.100
-38.100
8.000
Baten
7.962.400
9.065.400
1.103.000
Totaal 0.62:OZB niet-woningen
7.916.300
9.027.300
1.111.000

OZB Niet woningen (voordeel € 1.103.000)
Nieuwe mutatie
De tarieven voor 2026 zijn eerst gecorrigeerd met de verwachte waardeontwikkeling en vervolgens is een inflatiecorrectie toegepast. Tenslotte wordt de OZB-opbrengst vermeerderd met areaaluitbreiding.

Overige verschillen en mutaties kleiner dan € 100.000 (voordeel € 8.000)

Toelichting 0.63 Parkeerbelasting

Terug naar navigatie - Niet in de programma's opgenomen baten en lasten - Toelichting 0.63 Parkeerbelasting
Omschrijving
Begroting 2025 na wijziging
Begroting 2026
Verschil 2025-2026
0.63:Parkeerbelasting
Baten
357.200
34.500
-322.700
Totaal 0.63:Parkeerbelasting
357.200
34.500
-322.700

Baten betaald (straat)parkeren (nadeel € 323.600)
Nieuwe mutatie
Als gevolg van het verwerken van motie 2025-144 'Afschaffen betaald straatparkeren tijdens werkzaamheden deelgebied 1' worden de baten afgeraamd.

Overige verschillen en mutaties kleiner dan € 100.000 (voordeel € 900)

Toelichting 0.64 Belastingen overig

Terug naar navigatie - Niet in de programma's opgenomen baten en lasten - Toelichting 0.64 Belastingen overig
Omschrijving
Begroting 2025 na wijziging
Begroting 2026
Verschil 2025-2026
0.64:Belastingen overig
Lasten
-1.493.200
-1.433.000
60.200
Baten
83.400
176.400
93.000
Totaal 0.64:Belastingen overig
-1.409.800
-1.256.600
153.200

Toerekening personeelskosten naar programma's (voordeel € 130.200)
Het verschil tussen de jaren 2025 en 2026 wordt veroorzaakt door een verschuiving in de verdeling van de personeelslasten , het overkomen van personeel van De BedrijfsvoeringsPartner en de verwerking van de cao.

Overige verschillen en mutaties kleiner dan € 100.000 (voordeel € 23.000)

Toelichting 0.7 Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds

Terug naar navigatie - Niet in de programma's opgenomen baten en lasten - Toelichting 0.7 Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds
Omschrijving
Begroting 2025 na wijziging
Begroting 2026
Verschil 2025-2026
0.7:Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds
Baten
103.105.000
108.147.000
5.042.000
Totaal 0.7:Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds
103.105.000
108.147.000
5.042.000

Algemene uitkering (voordeel € 5.042.000)
Het positieve verschil betreft compensatie voor gestegen lonen en prijzen en volumeontwikkeling, structurele demping van de terugval in het gemeentefonds, verzachten ombuigingen van de Hervormingsagenda Jeugd, 50% structurele compensatie in tekort Jeugd en aframen van bestaande stelpost Jeugd als nadeel.
Het zogenaamde ravijnjaar schuift door deze mutaties op van 2026 naar 2028. Voor een nadere toelichting wordt verwezen naar de raadsinformatiebrief Meicirculaire 2025 gemeentefonds van 27 juni 2025 (2025-047489).

Toelichting 0.8 Overige baten en lasten

Terug naar navigatie - Niet in de programma's opgenomen baten en lasten - Toelichting 0.8 Overige baten en lasten
Omschrijving
Begroting 2025 na wijziging
Begroting 2026
Verschil 2025-2026
0.8:Overige baten en lasten
Lasten
-992.000
-32.200
959.800
Baten
996.400
1.770.600
774.200
Totaal 0.8:Overige baten en lasten
4.400
1.738.400
1.734.000

Cluster Bedrijfsvoering & Organisatie (nadeel € 529.300)
Nieuwe mutatie
Na een organisatiewijziging komen de medewerkers Financieel advisering over van DBP naar het cluster Bedrijfsvoering & Organisatie. Daarnaast is de cao 2025-2027 verwerkt.

Cluster Bedrijfsvoering & Organisatie (nadeel € 529.300)
Nieuwe mutatie
Het Cluster Bedrijfsvoering & Organisatie wordt per 1 januari 2026 uitgebreid met de financieel adviseurs die overkomen vanuit DBP. Hierdoor wordt de bijdrage aan DBP op dit onderdeel lager. Ook is besloten om de coördinator vertrouwenspersonen, die tevens ook Veilige Publieke Dienstverlening in zijn portefeuille heeft, onder te brengen in dit cluster. Daarnaast zijn de gevolgen van de CAO 2025-2027 verwerkt. 

Cluster Samenleving (nadeel € 461.000)
Nieuwe mutatie
Voor de uitvoering van het transformatieplan IZA is het team Contactfunctionarissen versterkt aan de hand van SPUK middelen. Daarnaast is voor de communicatie en participatie rond duurzaamheidsprojecten de capaciteit uitgebreid in het cluster. Hiervoor is dekking uit de Rijksbijdrage voor tijdelijke capaciteit decentrale overheden voor klimaat- en energiebeleid (CDOKE).
Er wordt extra ingezet op een flexibele schil bij onze balies in de centrale hal voor het opvangen van de zogenaamde paspoortpiek. Deze kosten zijn gedekt uit de legesopbrengsten. 

Cluster Ruimte (nadeel € 223.700)
Nieuwe mutatie
Het team Duurzaamheid is versterkt. De hogere personeelskosten worden gedekt uit de CDOKE middelen van het Rijk. Daarnaast zijn de gevolgen van de CAO 2025-2027 verwerkt.

Cluster Buitenruimte (nadeel € 272.600)
Nieuwe mutatie
Er is een projectleider in dienst gekomen in plaats van inhuur. Hierdoor nemen de loonkosten in de begroting toe. Deze extra lasten worden zoals gebruikelijk toegerekend aan de projecten. Het voordeel is dat hiertegenover lagere inhuurlasten staan die direct op de projecten worden geboekt.
Daarnaast zijn de gevolgen van de CAO 2025-2027 verwerkt.

Cluster Sociaal (nadeel € 813.900)
Nieuwe mutatie
Voor de periode 2026 tot en met 2028 is budget begroot voor extra capaciteit voor het verwerken van het aantal aanvragen WMO. Ook voor inburgering, het transformatieplan IZA en het projectplan Jeugd is formatie uitgebreid. Deze kosten worden deels gedekt uit SPUK-middelen. Daarnaast zijn de gevolgen van de CAO 2025-2027 verwerkt.

Toerekening personeelskosten naar programma's (voordeel € 2.300.500)
Het verschil tussen de jaren 2025 en 2026 wordt veroorzaakt door een verschuiving in de verdeling van de personeelslasten , het overkomen van personeel van De BedrijfsvoeringsPartner en de verwerking van de cao.

Stelposten (voordeel € 1.766.700)
Verschil 2025-2026

  • Aframing van de stelpost cao-ontwikkelingen.
  • Lagere dekking uren 2026 ten opzichte van 2025.

Nieuwe mutatie
Door het wegvallen van uren ten laste van de voorziening vervanging riolering, vervalt ook de dekking in de exploitatie hiervoor en in de kaderbrief opgenomen onderuitputting kapitaallasten is opgenomen in de begroting.

Overige verschillen en mutaties kleiner dan € 100.000 (nadeel € 32.700)

Toelichting 0.9 Vennootschapsbelasting (Vpb)

Terug naar navigatie - Niet in de programma's opgenomen baten en lasten - Toelichting 0.9 Vennootschapsbelasting (Vpb)
Omschrijving
Begroting 2025 na wijziging
Begroting 2026
Verschil 2025-2026
0.9:Vennootschapsbelasting (VpB)
Lasten
-262.800
-51.500
211.300
Totaal 0.9:Vennootschapsbelasting (VpB)
-262.800
-51.500
211.300

Heffing vennootschapsbelasting (voordeel € 211.300)
Verschil 2025-2026
In 2026 is ten opzichte van 2025 geen vennootschapsbelasting op grondexploitaties geraamd.
Nieuwe mutatie
Door de verwachte te betalen Vennootschapsbelasting 'scherper te ramen' groter risico op ontoereikend budget.

Toelichting 0.10 Mutaties reserves

Terug naar navigatie - Niet in de programma's opgenomen baten en lasten - Toelichting 0.10 Mutaties reserves
Omschrijving
Begroting 2025 na wijziging
Begroting 2026
Verschil 2025-2026
0.10:Mutaties reserves
Stortingen
-496.200
-463.600
32.600
Onttrekkingen
1.824.100
1.547.600
-276.500
Totaal 0.10:Mutaties reserves
1.327.900
1.084.000
-243.900

Reserve vennootschapsbelasting op grondexploitaties (nadeel € 193.000)
Verschil 2025-2026
In 2026 vervalt ten opzichte van 2025 de dekking uit de reserve vennootschapsbelasting op grondexploitaties. 

Overige verschillen en mutaties kleiner dan € 100.000 (nadeel € 50.900)