-
Blz. 1
Programmabegroting 2025 en Meerjarenraming 2026-2028
-
Blz. 2
Programma’s
-
Blz. 3
Voorwoord
-
Blz. 4
Voorwoord
-
Blz. 5
Leeswijzer
-
Blz. 6
Leeswijzer
-
Blz. 7
Begroting in één oogopslag
-
Blz. 8
Begroting in 1 oogopslag
-
Blz. 9
Inkomsten
-
Blz. 10
Uitgaven
-
Blz. 11
Infographic
-
Blz. 12
Beleidsbegroting
-
Blz. 13
Programma 1 Bestuur en ondersteuning
-
Blz. 14
Wat willen we bereiken? (coalitieakkoord)
-
Blz. 15
Optimalisatie van de dienstverlening aan onze inwoners.
-
Blz. 16
009 - We richten de processen zodanig in zodat inwoners en ondernemers op (aanvragen), meldingen en klachten binnen twee werkdagen een eerste reactie krijgen.
-
Blz. 17
010 - In 2023 starten we een project in de organisatie gericht op helder schrijven, zodat al onze communicatie aan inwoners (brieven, e-mails, webteksten, sociale media) in begrijpelijke taal geschreven is.
-
Blz. 18
Coördinator 'vergunningen en subsidieaanvragen'.
-
Blz. 19
016 - We stellen een coördinator ‘vergunningen en subsidieaanvragen’ aan.
-
Blz. 20
017 - We optimaliseren het proces van vergunningaanvragen (APV).
-
Blz. 21
Datagedreven werken.
-
Blz. 22
022 - We stellen een visie datagedreven werken op.
-
Blz. 23
Wat mag het kosten?
-
Blz. 24
Toelichting 0.1 Bestuur
-
Blz. 25
Toelichting 0.1 Bestuur
-
Blz. 26
Toelichting 0.2 Burgerzaken
-
Blz. 27
Toelichting 0.2 Burgerzaken
-
Blz. 28
Beleidsdocumenten
-
Blz. 29
Beleidsindicatoren
-
Blz. 30
Programma 2 Veiligheid
-
Blz. 31
Wat willen we bereiken? (coalitieakkoord)
-
Blz. 32
Politie en Ridderkerk.
-
Blz. 33
027 - De politie heeft het besluit genomen om een nieuw regionaal politiebureau te bouwen in Barendrecht tegen de grens van Ridderkerk aan. Er komt een lokaal steunpunt in Ridderkerk. Wij treden in overleg met de politie over de invulling daarvan.
-
Blz. 34
Veiligheidsplan.
-
Blz. 35
040 - Jaarlijks wordt er in samenwerking met de politie en de boa’s een veiligheidsplan opgesteld. Hierin worden de prioriteiten voor dat jaar benoemd. In dit veiligheidsplan gaan we vanaf 2023 ook aangeven welke thema’s er per wijk spelen.
-
Blz. 36
Ondermijning.
-
Blz. 37
Lokaal uitvoeringsplan aanpak Mensenhandel Ridderkerk.
-
Blz. 38
Wat mag het kosten?
-
Blz. 39
Toelichting 1.1 Crisisbeheersing en brandweer
-
Blz. 40
Toelichting 1.1 Crisisbeheersing en brandweer
-
Blz. 41
Beleidsdocumenten
-
Blz. 42
Beleidsindicatoren
-
Blz. 43
Programma 3 Verkeer, vervoer en waterstaat
-
Blz. 44
Wat willen we bereiken? (coalitieakkoord)
-
Blz. 45
Goed openbaar vervoer.
-
Blz. 46
041 - Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV) in de vorm van het busconcept R-net wordt de komende jaren ingevoerd.
-
Blz. 47
Verkeersveiligheid van wegen en straten.
-
Blz. 48
047 - We doen onderzoek naar de ontbrekende schakels in de wandel- en fietsroutes en werken dit uit in een plan van aanpak.
-
Blz. 49
048 - We realiseren een recreatieve fiets- en wandelverbinding tussen De Gorzen en de jachthaven.
-
Blz. 50
052 - We realiseren de in de gebiedsvisie Rivieroevers benoemde ontbrekende verbindingen langs het Havenkanaal naar de Jachthaven.
-
Blz. 51
Snelheid van verkeer.
-
Blz. 52
053 - We pakken sluiproutes waar mogelijk aan.
-
Blz. 53
Herinrichting centrumring.
-
Blz. 54
056 - Voor de herinrichting van de centrumring laten we een onderzoek uitvoeren naar het verkeerskundig effect van alle ruimtelijke ontwikkelingen in de invloedsfeer van het centrum op het verkeersnetwerk van het centrum.
-
Blz. 55
Verkeersafwikkeling bedrijventerrein Nieuw Reijerwaard.
-
Blz. 56
057 - Samen met de deelnemers van Dutch Fresh Port (DFP) en de MRDH zetten we een lobby in richting Rijkswaterstaat voor de realisatie voor een directe oprit op de A15/A16.
-
Blz. 57
Waterbusverbinding met Ridderkerk.
-
Blz. 58
060 - We onderzoeken een mogelijkheid van een tweede opstapplaats voor de waterbus in Bolnes, waarmee de ov-mogelijkheden vanuit Bolnes richting de regio verbeterd kunnen worden.
-
Blz. 59
Wat mag het kosten?
-
Blz. 60
Toelichting 2.1 Verkeer en vervoer
-
Blz. 61
Toelichting 2.1 Verkeer en vervoer
-
Blz. 62
Toelichting 2.4 Economische havens en waterwegen
-
Blz. 63
Toelichting 2.4 Economische havens en waterwegen
-
Blz. 64
Toelichting 2.5 Openbaar vervoer
-
Blz. 65
Toelichting 2.5 Openbaar vervoer
-
Blz. 66
Toelichting 0.10 Mutaties reserves
-
Blz. 67
Toelichting 0.10 Mutaties reserves
-
Blz. 68
Beleidsdocumenten
-
Blz. 69
Programma 4 Economie
-
Blz. 70
Wat willen we bereiken? (coalitieakkoord)
-
Blz. 71
Tegengaan van verloedering van bedrijventerreinen en (wijk)winkelcentra.
-
Blz. 72
069 - We herzien het plan voor Dillenburgplein inclusief uitvoeringsprogramma.
-
Blz. 73
070 - We onderzoeken de mogelijkheid voor een ondernemersfonds in Ridderkerk.
-
Blz. 74
Wat mag het kosten?
-
Blz. 75
Beleidsdocumenten
-
Blz. 76
Beleidsindicatoren
-
Blz. 77
Programma 5 Onderwijs
-
Blz. 78
Wat willen we bereiken? (coalitieakkoord)
-
Blz. 79
Goed onderwijs in goede gebouwen.
-
Blz. 80
079 - We stellen een nota Onderwijs op, gericht op onder andere brede school, voorschoolse educatie en samenwerking onderwijs en bedrijfsleven.
-
Blz. 81
Wat mag het kosten?
-
Blz. 82
Toelichting 4.2 Onderwijshuisvesting
-
Blz. 83
Toelichting 4.2 Onderwijshuisvesting
-
Blz. 84
Toelichting 0.10 Mutaties reserves
-
Blz. 85
Toelichting 0.10 Mutaties reserves
-
Blz. 86
Beleidsdocumenten
-
Blz. 87
Beleidsindicatoren
-
Blz. 88
Programma 6 Sport, cultuur en recreatie
-
Blz. 89
Wat willen we bereiken? (coalitieakkoord)
-
Blz. 90
Cultuur in Ridderkerk.
-
Blz. 91
088 - We zetten in op dorpsmarketing onder andere door het optuigen van een evenementenkalender.
-
Blz. 92
089 - Wij stellen een nieuwe cultuurnota op.
-
Blz. 93
De Ridderkerkse geschiedenis.
-
Blz. 94
094 - We starten een onderzoek naar agrarisch erfgoed,
-
Blz. 95
099 - We stellen een visie op reeds beschreven cultuurhistorisch belangrijke landschapselementen (o.a. dijken, agrarisch landschap) op.
-
Blz. 96
Begraafplaatsen 'Rusthof' en 'Vredehof'.
-
Blz. 97
101 - Op verzoek van nabestaanden krijgen de graven van (KNIL-)veteranen een beschermde status. Om dit mogelijk te maken passen we de verordening aan.
-
Blz. 98
Bevordering van sportbeoefening en meer bewegen.
-
Blz. 99
113 - We stellen een nota Sport en spelen op.
-
Blz. 100
Sportaccommodaties.
-
Blz. 101
116 - We werken aan een overzichtskaart met (ongeorganiseerde) sportlocaties.
-
Blz. 102
Speelterreinen, speelvoorzieningen en sporttoestellen.
-
Blz. 103
117 - We doen onderzoek naar locaties voor extra speelterreinen, speel- en sportvoorzieningen. We (blijven) investeren in een dekkend sport- en beweegaanbod; ook in de buitenruimte.
-
Blz. 104
118 - Bij het project Binnenrijk zal een buitensportlocatie en grote speelvoorziening worden gerealiseerd als onderdeel van de ontwikkeling van de Driehoek Het Zand.
-
Blz. 105
Recreatiegebied bij rivier De Noord.
-
Blz. 106
119 - Sanering van de grond in verband met de ontwikkeling van het gebied bij rivier De Noord.
-
Blz. 107
120 - Uitbreiden recreatiegebied langs de Noord met een pumptrackbaan en sportvoorzieningen. We hebben in dit gebied aandacht voor het behoud van het industrieel cultureel erfgoed.
-
Blz. 108
121 - Aanleg van een nieuw verbindend recreatief pad naar de Schans.
-
Blz. 109
Gezonde leefstijl bij jongeren.
-
Blz. 110
122 - Onderzoek drempels wegnemen sport voor kinderen 5 tot 18 jaar. In combinatie met onderzoek naar mogelijkheid inzetten Ridderkerkpas.
-
Blz. 111
Een groen Ridderkerk.
-
Blz. 112
126 - We maken een gebiedsvisie voor De Gorzen waarbij ook het gemeentedepot wordt meegenomen. We richten ons op een verdere optimalisering van de inrichting van het park met sportief recreatieve voorzieningen.
-
Blz. 113
Wat mag het kosten?
-
Blz. 114
Toelichting 5.2 Sportaccommodaties
-
Blz. 115
Toelichting 5.2 Sportaccommodaties
-
Blz. 116
Toelichting 5.7 Openbaar groen en (openlucht)recreatie
-
Blz. 117
Toelichting 5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie
-
Blz. 118
Toelichting 0.10 Mutaties reserves
-
Blz. 119
Toelichting 0.10 Mutaties reserves
-
Blz. 120
Beleidsdocumenten
-
Blz. 121
Beleidsindicatoren
-
Blz. 122
Programma 7 Sociaal domein
-
Blz. 123
Wat willen we bereiken? (coalitieakkoord)
-
Blz. 124
Een sociale (wijk)werkplaats.
-
Blz. 125
146 - We onderzoeken of een sociale (wijk)werkplaats voor mensen die zijn aangewezen op bijvoorbeeld sociale activering en/of beschut werk in Ridderkerk haalbaar en uitvoerbaar is.
-
Blz. 126
De weg naar goede zorgvoorzieningen.
-
Blz. 127
151 - We continueren de jaarlijkse huisbezoeken.
-
Blz. 128
Vroegtijdig signaleren van armoede- en schuldenproblematiek.
-
Blz. 129
167 - We gaan jongeren met financiële problemen helpen, zodat zij een financieel gezonde toekomst tegemoet gaan.
-
Blz. 130
168 - We starten een pilot gezonde voeding op scholen.
-
Blz. 131
Minimabeleid (meedoen).
-
Blz. 132
Schuldhulpverlening
-
Blz. 133
Wonen, welzijn en zorg.
-
Blz. 134
Integraal Zorgakkoord
-
Blz. 135
Gemeenschappelijke regeling Jeugdhulp Rijnmond.
-
Blz. 136
Samenwerking
-
Blz. 137
Wat mag het kosten?
-
Blz. 138
Toelichting financiële afwijkingen alle taakvelden, exclusief reserves
-
Blz. 139
Toelichting financiële afwijkingen
-
Blz. 140
Toelichting 0.10 Mutaties reserves
-
Blz. 141
Toelichting 0.10 Mutaties reserves
-
Blz. 142
Beleidsdocumenten
-
Blz. 143
Beleidsindicatoren
-
Blz. 144
Programma 8 Volksgezondheid en milieu
-
Blz. 145
Wat willen we bereiken? (coalitieakkoord)
-
Blz. 146
Bedrijventerrein Nieuw Reijerwaard.
-
Blz. 147
181 - Mochten de drie windmolens op Nieuw Reijerwaard financieel niet haalbaar zijn verzoeken we de provincie om de claim te schrappen, vervolgens stellen we een beleidskader kleinere windmolens op.
-
Blz. 148
Optimalisatie van het afvalplan.
-
Blz. 149
185 - We willen de huurders/gebruikers van woningen ontlasten en onderzoeken daartoe de mogelijkheid om de rioolheffing volledig bij eigenaren in rekening te brengen.
-
Blz. 150
186 - De afvalpas wordt indien mogelijk digitaal beschikbaar voor de mobiele telefoon.
-
Blz. 151
Prettige en schone leefomgeving.
-
Blz. 152
189 - We reduceren geluidsoverlast door verkeer. We stellen een nieuw Actieplan Geluid 2024 en verder op.
-
Blz. 153
190 - We zetten waar mogelijk in op verbetering van de luchtkwaliteit en het terugdringen van fijnstof. We stellen een nieuw Actieplan Lucht 2023 en verder op.
-
Blz. 154
191 - We zetten daar waar het kan in op het verlagen van de maximumsnelheid van 50 kilometer per uur naar 30 kilometer per uur binnen de bebouwde kom met uitzondering van ontsluitingswegen.
-
Blz. 155
192 - We stellen een plan van aanpak verminderen geluidsoverlast Rotterdamseweg op.
-
Blz. 156
193 - We zetten in op het vereenvoudigen van het melden van zwerfafval door middel van QR-codes op de ondergrondse containers.
-
Blz. 157
Fijnstofuitstoot en geluidsoverlast rondom de snelwegen.
-
Blz. 158
201 - Bij de aanpak van het Oosterpark wordt gekeken op welke manier we extra vegetatie kunnen toevoegen om de groenstructuur en biodiversiteit te versterken.
-
Blz. 159
Wat mag het kosten?
-
Blz. 160
Toelichting 7.2 Riolering
-
Blz. 161
Toelichting 7.2 Riolering
-
Blz. 162
Toelichting 7.3 Afval
-
Blz. 163
Toelichting 7.3 Afval
-
Blz. 164
Toelichting 7.4 Milieubeheer
-
Blz. 165
Toelichting 7.4 Milieubeheer
-
Blz. 166
Toelichting 7.5 Begraafplaatsen en crematoria
-
Blz. 167
Toelichting 7.5 Begraafplaatsen en crematoria
-
Blz. 168
Toelichting 0.10 Mutaties reserves
-
Blz. 169
Toelichting 0.10 Mutaties reserves
-
Blz. 170
Beleidsdocumenten
-
Blz. 171
Beleidsindicatoren
-
Blz. 172
Programma 9 Volkshuisvesting, leefomgeving en stedelijke vernieuwing
-
Blz. 173
Wat willen we bereiken? (coalitieakkoord)
-
Blz. 174
De groene kraag van Ridderkerk.
-
Blz. 175
129 - Vanuit de gebiedsvisie Rivieroevers onderzoeken en benutten we de kansen voor de aanleg van getijdennatuur: in combinatie met onderhoudswerkzaamheden en als onderdeel van ontwikkellocaties door marktpartijen.
-
Blz. 176
Goed onderhouden waterkeringen.
-
Blz. 177
206 - We werken actief samen met het waterschap en overleggen met hen om de waterveiligheid te waarborgen.
-
Blz. 178
Lokaal woonruimtebemiddelingssysteem.
-
Blz. 179
214 - We onderzoeken de haalbaarheid van een lokaal woonruimtebemiddelingssysteem.
-
Blz. 180
Wooninformatie voor Ridderkerkse jongeren.
-
Blz. 181
216 - Middels een mediacampagne informeren we jongeren tijdig over de mogelijkheden om in te schrijven voor een huur- dan wel koopwoning.
-
Blz. 182
Hoogbouw in Ridderkerk.
-
Blz. 183
221 - We onderzoeken waar hoogbouw wenselijk is en waar niet en stellen een kaart op waarbij globaal en richtinggevend wordt aangegeven hoe hoog (in bouwlagen) bebouwing mag zijn. Daarbij wordt ook rekening gehouden met reeds vastgesteld beleid.
-
Blz. 184
Locaties voor woningbouw in de komende jaren.
-
Blz. 185
223 - In overleg met de buurt stellen we een gebiedsvisie op voor de herontwikkeling van het oude Gemini College en starten vervolgens een marktconsultatie en een aanbesteding.
-
Blz. 186
224 - We stellen stedenbouwkundige randvoorwaarden op voor de het gebied PC Hooftpark en omgeving en zullen vervolgens een aanbesteding of marktconsultatie starten.
-
Blz. 187
228 - We gaan een Uitvoeringsnota Mobiliteit Slikkerveer opstellen.
-
Blz. 188
Herontwikkeling van de Koninginneweg
-
Blz. 189
230 - We stellen stedenbouwkundige randvoorwaarden op voor de toegangspoort tot het centrum (gebied Koninginneweg, Huishoudschool, Joriskerk, SLOR (Stichting Lokale Omroep Ridderkerk)).
-
Blz. 190
Combinatie van wonen en sporten voor gebied sportpark Bolnes.
-
Blz. 191
233 - We inventariseren de wensen en behoeften voor sportpark Bolnes, hierbij houden we rekening met de uitkomsten van het verkeersonderzoek.
-
Blz. 192
Recreatieve invulling met sport en groen.
-
Blz. 193
238 - We stellen een visie op over de agrarische gronden.
-
Blz. 194
Accommodaties voor maatschappelijke instellingen.
-
Blz. 195
242 - Onderzocht wordt hoe de locatie Randweg geschikt gemaakt kan worden om maatschappelijke partners te huisvesten.
-
Blz. 196
Kostprijsdekkende huur bij de verhuur van gemeentelijk vastgoed.
-
Blz. 197
246 - We starten als eerste met het in beeld brengen van kostprijsdekkende huur bij buiten sportaccommodaties. Gevolgd door binnen sportaccommodaties en overig maatschappelijk vastgoed.
-
Blz. 198
Wat mag het kosten?
-
Blz. 199
Toelichting 8.1 Ruimte en leefomgeving
-
Blz. 200
Toelichting 8.1 Ruimte en leefomgeving
-
Blz. 201
Toelichting 8.3 Wonen en bouwen
-
Blz. 202
Toelichting 8.3 Wonen en bouwen
-
Blz. 203
Toelichting 0.10 Mutaties reserves
-
Blz. 204
Toelichting 0.10 Mutaties reserves
-
Blz. 205
Beleidsdocumenten
-
Blz. 206
Beleidsindicatoren
-
Blz. 207
Niet in de programma's opgenomen baten en lasten
-
Blz. 208
Wat willen we bereiken? (coalitieakkoord)
-
Blz. 209
Maximaliseren van subsidie-inkomsten.
-
Blz. 210
251 - We stellen een subsidioloog aan.
-
Blz. 211
Wat mag het kosten?
-
Blz. 212
Toelichting 0.4 Overhead
-
Blz. 213
Toelichting 0.4 Overhead
-
Blz. 214
Toelichting 0.5 Treasury
-
Blz. 215
Toelichting 0.5 Treasury
-
Blz. 216
Toelichting 0.61 OZB woningen
-
Blz. 217
Toelichting 0.61 OZB woningen
-
Blz. 218
Toelichting 0.62 OZB niet-woningen
-
Blz. 219
Toelichting 0.62 OZB niet-woningen
-
Blz. 220
Toelichting 0.7 Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds
-
Blz. 221
Toelichting 0.7 Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds
-
Blz. 222
Toelichting 0.8 Overige baten en lasten
-
Blz. 223
Toelichting 0.8 Overige baten en lasten
-
Blz. 224
Toelichting 0.10 Mutaties reserves
-
Blz. 225
Toelichting 0.10 Mutaties reserves
-
Blz. 226
Paragrafen
-
Blz. 227
Paragraaf 1 Lokale heffingen
-
Blz. 228
Inleiding 1
-
Blz. 229
Inleiding
-
Blz. 230
Algemene uitgangspunten lokale heffingen
-
Blz. 231
Algemene uitgangspunten lokale heffingen
-
Blz. 232
Overzicht geraamde belastingen en lokale heffingen
-
Blz. 233
Overzicht geraamde belastingen en lokale heffingen
-
Blz. 234
Ongebonden heffingen
-
Blz. 235
Gebonden heffingen
-
Blz. 236
Algemene beleidsontwikkelingen
-
Blz. 237
Algemene beleidsontwikkelingen
-
Blz. 238
Tarieven 2025
-
Blz. 239
Kostenonderbouwing tarieven
-
Blz. 240
Onroerendezaakbelastingen (OZB)
-
Blz. 241
Afvalstoffenheffing
-
Blz. 242
Rioolheffing
-
Blz. 243
Lijkbezorgingsrechten
-
Blz. 244
Marktgelden
-
Blz. 245
Parkeerbelasting
-
Blz. 246
Leges
-
Blz. 247
Kwijtscheldingsbeleid
-
Blz. 248
Kwijtscheldingsbeleid
-
Blz. 249
Woonlasten (lokale lastendruk)
-
Blz. 250
Woonlasten
-
Blz. 251
Lastendruk burgers (woningen)
-
Blz. 252
Lastendruk bedrijven (niet-woningen)
-
Blz. 253
Ridderkerk ten opzichte van buurgemeenten
-
Blz. 254
Ten opzichte van
-
Blz. 255
Tarieven per gemeente - eenpersoonshuishoudens
-
Blz. 256
Tarieven per gemeente - meerpersoonshuishoudens
-
Blz. 257
Paragraaf 2 Weerstandsvermogen en risicobeheersing
-
Blz. 258
Aanleiding en achtergrond
-
Blz. 259
Inleiding
-
Blz. 260
Risicoprofiel
-
Blz. 261
Inleiding
-
Blz. 262
Top 10
-
Blz. 263
Kansklasse
-
Blz. 264
Trends en ontwikkeling risicoprofiel
-
Blz. 265
Weerstandsvermogen
-
Blz. 266
Beschikbare weerstandscapaciteit
-
Blz. 267
Relatie benodigde en beschikbare weerstandscapaciteit
-
Blz. 268
Norm
-
Blz. 269
Kengetallen
-
Blz. 270
Kengetallen
-
Blz. 271
Netto schuldquote
-
Blz. 272
Solvabiliteitsratio
-
Blz. 273
Grondexploitatie
-
Blz. 274
Structurele exploitatieruimte
-
Blz. 275
Belastingcapaciteit
-
Blz. 276
Paragraaf 3 Onderhoud kapitaalgoederen
-
Blz. 277
Inleiding 3
-
Blz. 278
Inleiding
-
Blz. 279
Openbare verlichting
-
Blz. 280
Kerncijfers
-
Blz. 281
Beheer
-
Blz. 282
Vooruitblik
-
Blz. 283
Budget
-
Blz. 284
Civiele kunstwerken
-
Blz. 285
Kerncijfers
-
Blz. 286
Beheer
-
Blz. 287
Vooruitblik
-
Blz. 288
Budget
-
Blz. 289
Openbaar groen, inclusief recreatiegebieden
-
Blz. 290
Kerncijfers
-
Blz. 291
Beheer
-
Blz. 292
Vooruitblik
-
Blz. 293
Budget
-
Blz. 294
Speelvoorzieningen
-
Blz. 295
Kerncijfers
-
Blz. 296
Beheer
-
Blz. 297
Vooruitblik
-
Blz. 298
Budget
-
Blz. 299
Wegen, fiets- en voetpaden (verhardingen)
-
Blz. 300
Kerncijfers
-
Blz. 301
Beheer
-
Blz. 302
Vooruitblik
-
Blz. 303
Budget
-
Blz. 304
Riolering
-
Blz. 305
Kerncijfers
-
Blz. 306
Beheer
-
Blz. 307
Vooruitblik
-
Blz. 308
Budget
-
Blz. 309
Waterhuishouding
-
Blz. 310
Kerncijfers
-
Blz. 311
Beheer
-
Blz. 312
Vooruitblik
-
Blz. 313
Budget
-
Blz. 314
Afvalinzameling
-
Blz. 315
Kerncijfers
-
Blz. 316
Beheer
-
Blz. 317
Haven
-
Blz. 318
Kerncijfers
-
Blz. 319
Beheer
-
Blz. 320
Vooruitblik
-
Blz. 321
Budget
-
Blz. 322
Gebouwen
-
Blz. 323
Kerncijfers
-
Blz. 324
Beheer
-
Blz. 325
Vooruitblik
-
Blz. 326
Budget
-
Blz. 327
Paragraaf 4 Financiering
-
Blz. 328
Inleiding 4
-
Blz. 329
Inleiding
-
Blz. 330
Wettelijke kaders en treasurystatuut
-
Blz. 331
Wet
-
Blz. 332
Rentevisie en rentebeleid
-
Blz. 333
Rente
-
Blz. 334
Renterisicobeheer
-
Blz. 335
Algemeen
-
Blz. 336
Kasgeldlimiet
-
Blz. 337
Renterisiconorm
-
Blz. 338
Liquiditeitsplanning en financieringsbehoefte
-
Blz. 339
Algemeen
-
Blz. 340
Financieringsbehoefte
-
Blz. 341
Leningenportefeuille
-
Blz. 342
Uitzettingen
-
Blz. 343
Inleiding
-
Blz. 344
Renteomslag
-
Blz. 345
Inleiding
-
Blz. 346
Garantstellingen
-
Blz. 347
Inleiding
-
Blz. 348
Relatiebeheer
-
Blz. 349
Inleiding
-
Blz. 350
Paragraaf 5 Bedrijfsvoering
-
Blz. 351
Inleiding 5
-
Blz. 352
Inleiding
-
Blz. 353
Ambtelijke organisatie
-
Blz. 354
Organisatie
-
Blz. 355
Personeelskosten
-
Blz. 356
Opleidingskosten
-
Blz. 357
Overige kosten
-
Blz. 358
Specificatie personeelslasten
-
Blz. 359
Bijdrage De BedrijfsvoeringsPartner
-
Blz. 360
Bijdrage
-
Blz. 361
Bijdrage
-
Blz. 362
Arbeidsmarkt
-
Blz. 363
Arbeidsmarkt
-
Blz. 364
Communicatie
-
Blz. 365
Communicatie
-
Blz. 366
Huisvesting
-
Blz. 367
Huisvesting
-
Blz. 368
Rechtmatigheid
-
Blz. 369
Rechtmatigheid
-
Blz. 370
Doelmatigheid en doeltreffendheid
-
Blz. 371
Doelmatigheid en doeltreffendheid
-
Blz. 372
Dienstverlening/klantcontactcentrum
-
Blz. 373
Vaststellen en gebruik (interne) uurtarieven
-
Blz. 374
Datagedreven werken
-
Blz. 375
Data
-
Blz. 376
Paragraaf 6 Verbonden partijen
-
Blz. 377
Visie verbonden partijen
-
Blz. 378
Visie VP
-
Blz. 379
Bijdrage aan/van verbonden partijen
-
Blz. 380
Besteding VP
-
Blz. 381
Overzicht verbonden partijen
-
Blz. 382
Overzicht VP
-
Blz. 383
Paragraaf 7 Grondbeleid
-
Blz. 384
Doel
-
Blz. 385
Doel
-
Blz. 386
Inleiding 7
-
Blz. 387
Inleiding
-
Blz. 388
Visie op het grondbeleid in relatie tot de realisatie van de doelstellingen uit de programma’s
-
Blz. 389
Visie
-
Blz. 390
Financiële risico's
-
Blz. 391
Risico's
-
Blz. 392
Prognose en analyse van de grondexploitaties
-
Blz. 393
Prognose/analyse
-
Blz. 394
Cornelisland
-
Blz. 395
Het Zand
-
Blz. 396
Prunuslaan
-
Blz. 397
Onderbouwing winstneming of verlies
-
Blz. 398
Winstneming
-
Blz. 399
Verlies
-
Blz. 400
Paragraaf 8 Openbaarheid
-
Blz. 401
Inleiding 8
-
Blz. 402
Inleiding
-
Blz. 403
Woo-contactfunctionaris
-
Blz. 404
Woo-contactfunctionaris
-
Blz. 405
Passieve openbaarmaking
-
Blz. 406
Passieve openbaarmaking
-
Blz. 407
Actieve openbaarmaking
-
Blz. 408
Actieve openbaarmaking
-
Blz. 409
Informatiehuishouding op orde
-
Blz. 410
Informatiehuishouding op orde
-
Blz. 411
Financiële begroting
-
Blz. 412
Samenvatting op hoofdlijnen
-
Blz. 413
Samenvatting en analyse op hoofdlijnen
-
Blz. 414
Overzicht van baten en lasten
-
Blz. 415
Overzicht van baten en lasten
-
Blz. 416
Overzicht van de exploitatie
-
Blz. 417
Overzicht van de reservemutaties
-
Blz. 418
Saldo
-
Blz. 419
Overzicht van de algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 420
Overzicht van de kosten van overhead
-
Blz. 421
Bedrag voor de heffing voor de vennootschapsbelasting
-
Blz. 422
Bedrag voor onvoorzien
-
Blz. 423
Toelichting op overzicht baten en lasten
-
Blz. 424
Gronden waarop de ramingen zijn gebaseerd
-
Blz. 425
Gronden waarop de ramingen zijn gebaseerd
-
Blz. 426
Overzicht van incidentele baten en lasten en structurele reservemutaties
-
Blz. 427
Overzicht van incidentele lasten en baten en structurele reservemutaties
-
Blz. 428
Incidentele baten
-
Blz. 429
Incidentele lasten
-
Blz. 430
Saldo incidentele baten en lasten
-
Blz. 431
Structurele onttrekkingen aan reserves
-
Blz. 432
Berekening structureel begrotingsevenwicht
-
Blz. 433
Financiële positie
-
Blz. 434
Meerjarenbalans
-
Blz. 435
Meerjarenbalans
-
Blz. 436
EMU-saldo
-
Blz. 437
Schema EMU-saldo
-
Blz. 438
Toelichting op EMU-saldo
-
Blz. 439
Arbeidskosten gerelateerde verplichtingen
-
Blz. 440
Arbeidskosten gerelateerde verplichtingen
-
Blz. 441
Overzicht investeringen
-
Blz. 442
Overzicht investeringen
-
Blz. 443
Toelichting Investeringen
-
Blz. 444
Overzicht investeringen direct ten laste van de voorziening riolering
-
Blz. 445
Financiering
-
Blz. 446
Financiering
-
Blz. 447
Stand en verloop van de reserves
-
Blz. 448
Stand en verloop van de reserves
-
Blz. 449
Mutaties in de algemene reserve (eigen vermogen)
-
Blz. 450
Mutaties in de reserves per programma
-
Blz. 451
Stand en verloop van de voorzieningen
-
Blz. 452
Stand en verloop van de voorzieningen
-
Blz. 453
Toelichting
-
Blz. 454
Overzicht van baten en lasten per taakveld
-
Blz. 455
Bijlage overzicht van baten en lasten per taakveld
-
Blz. 456
Bijlagen
-
Blz. 457
Bijlage 1 Overzicht te verstrekken subsidies
-
Blz. 458
Bijlage 1 Overzicht te verstrekken subsidies
-
Blz. 459
Bijlage 2 Verloop van reserves en voorzieningen
-
Blz. 460
Specificatie verloop reserves
-
Blz. 461
Specificatie verloop voorzieningen
-
Blz. 462
Bijlage 3 Beleidsdocumenten
-
Blz. 463
Beleidsdocumenten
-
Overzicht
-
Zoeken
-
Publicatie bijlagen
-
Contact
-
PrivacyStatement
-
Sitemap