Sitemap

  1. Blz. 1 Programmabegroting 2025 en Meerjarenraming 2026-2028
    1. Blz. 2 Programma’s
      1. Blz. 3 Voorwoord
        1. Blz. 4 Voorwoord
      2. Blz. 5 Leeswijzer
        1. Blz. 6 Leeswijzer
      3. Blz. 7 Begroting in één oogopslag
        1. Blz. 8 Begroting in 1 oogopslag
        2. Blz. 9 Inkomsten
        3. Blz. 10 Uitgaven
        4. Blz. 11 Infographic
      4. Blz. 12 Beleidsbegroting
      5. Blz. 13 Programma 1 Bestuur en ondersteuning
        1. Blz. 14 Wat willen we bereiken? (coalitieakkoord)
          1. Blz. 15 Optimalisatie van de dienstverlening aan onze inwoners.
            1. Blz. 16 009 - We richten de processen zodanig in zodat inwoners en ondernemers op (aanvragen), meldingen en klachten binnen twee werkdagen een eerste reactie krijgen.
            2. Blz. 17 010 - In 2023 starten we een project in de organisatie gericht op helder schrijven, zodat al onze communicatie aan inwoners (brieven, e-mails, webteksten, sociale media) in begrijpelijke taal geschreven is.
          2. Blz. 18 Coördinator 'vergunningen en subsidieaanvragen'.
            1. Blz. 19 016 - We stellen een coördinator ‘vergunningen en subsidieaanvragen’ aan.
            2. Blz. 20 017 - We optimaliseren het proces van vergunningaanvragen (APV).
          3. Blz. 21 Datagedreven werken.
            1. Blz. 22 022 - We stellen een visie datagedreven werken op.
        2. Blz. 23 Wat mag het kosten?
        3. Blz. 24 Toelichting 0.1 Bestuur
        4. Blz. 25 Toelichting 0.1 Bestuur
        5. Blz. 26 Toelichting 0.2 Burgerzaken
        6. Blz. 27 Toelichting 0.2 Burgerzaken
        7. Blz. 28 Beleidsdocumenten
        8. Blz. 29 Beleidsindicatoren
      6. Blz. 30 Programma 2 Veiligheid
        1. Blz. 31 Wat willen we bereiken? (coalitieakkoord)
          1. Blz. 32 Politie en Ridderkerk.
            1. Blz. 33 027 - De politie heeft het besluit genomen om een nieuw regionaal politiebureau te bouwen in Barendrecht tegen de grens van Ridderkerk aan. Er komt een lokaal steunpunt in Ridderkerk. Wij treden in overleg met de politie over de invulling daarvan.
          2. Blz. 34 Veiligheidsplan.
            1. Blz. 35 040 - Jaarlijks wordt er in samenwerking met de politie en de boa’s een veiligheidsplan opgesteld. Hierin worden de prioriteiten voor dat jaar benoemd. In dit veiligheidsplan gaan we vanaf 2023 ook aangeven welke thema’s er per wijk spelen.
          3. Blz. 36 Ondermijning.
            1. Blz. 37 Lokaal uitvoeringsplan aanpak Mensenhandel Ridderkerk.
        2. Blz. 38 Wat mag het kosten?
        3. Blz. 39 Toelichting 1.1 Crisisbeheersing en brandweer
        4. Blz. 40 Toelichting 1.1 Crisisbeheersing en brandweer
        5. Blz. 41 Beleidsdocumenten
        6. Blz. 42 Beleidsindicatoren
      7. Blz. 43 Programma 3 Verkeer, vervoer en waterstaat
        1. Blz. 44 Wat willen we bereiken? (coalitieakkoord)
          1. Blz. 45 Goed openbaar vervoer.
            1. Blz. 46 041 - Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV) in de vorm van het busconcept R-net wordt de komende jaren ingevoerd.
          2. Blz. 47 Verkeersveiligheid van wegen en straten.
            1. Blz. 48 047 - We doen onderzoek naar de ontbrekende schakels in de wandel- en fietsroutes en werken dit uit in een plan van aanpak.
            2. Blz. 49 048 - We realiseren een recreatieve fiets- en wandelverbinding tussen De Gorzen en de jachthaven.
            3. Blz. 50 052 - We realiseren de in de gebiedsvisie Rivieroevers benoemde ontbrekende verbindingen langs het Havenkanaal naar de Jachthaven.
          3. Blz. 51 Snelheid van verkeer.
            1. Blz. 52 053 - We pakken sluiproutes waar mogelijk aan.
          4. Blz. 53 Herinrichting centrumring.
            1. Blz. 54 056 - Voor de herinrichting van de centrumring laten we een onderzoek uitvoeren naar het verkeerskundig effect van alle ruimtelijke ontwikkelingen in de invloedsfeer van het centrum op het verkeersnetwerk van het centrum.
          5. Blz. 55 Verkeersafwikkeling bedrijventerrein Nieuw Reijerwaard.
            1. Blz. 56 057 - Samen met de deelnemers van Dutch Fresh Port (DFP) en de MRDH zetten we een lobby in richting Rijkswaterstaat voor de realisatie voor een directe oprit op de A15/A16.
          6. Blz. 57 Waterbusverbinding met Ridderkerk.
            1. Blz. 58 060 - We onderzoeken een mogelijkheid van een tweede opstapplaats voor de waterbus in Bolnes, waarmee de ov-mogelijkheden vanuit Bolnes richting de regio verbeterd kunnen worden.
        2. Blz. 59 Wat mag het kosten?
        3. Blz. 60 Toelichting 2.1 Verkeer en vervoer
        4. Blz. 61 Toelichting 2.1 Verkeer en vervoer
        5. Blz. 62 Toelichting 2.4 Economische havens en waterwegen
        6. Blz. 63 Toelichting 2.4 Economische havens en waterwegen
        7. Blz. 64 Toelichting 2.5 Openbaar vervoer
        8. Blz. 65 Toelichting 2.5 Openbaar vervoer
        9. Blz. 66 Toelichting 0.10 Mutaties reserves
        10. Blz. 67 Toelichting 0.10 Mutaties reserves
        11. Blz. 68 Beleidsdocumenten
      8. Blz. 69 Programma 4 Economie
        1. Blz. 70 Wat willen we bereiken? (coalitieakkoord)
          1. Blz. 71 Tegengaan van verloedering van bedrijventerreinen en (wijk)winkelcentra.
            1. Blz. 72 069 - We herzien het plan voor Dillenburgplein inclusief uitvoeringsprogramma.
            2. Blz. 73 070 - We onderzoeken de mogelijkheid voor een ondernemersfonds in Ridderkerk.
        2. Blz. 74 Wat mag het kosten?
        3. Blz. 75 Beleidsdocumenten
        4. Blz. 76 Beleidsindicatoren
      9. Blz. 77 Programma 5 Onderwijs
        1. Blz. 78 Wat willen we bereiken? (coalitieakkoord)
          1. Blz. 79 Goed onderwijs in goede gebouwen.
            1. Blz. 80 079 - We stellen een nota Onderwijs op, gericht op onder andere brede school, voorschoolse educatie en samenwerking onderwijs en bedrijfsleven.
        2. Blz. 81 Wat mag het kosten?
        3. Blz. 82 Toelichting 4.2 Onderwijshuisvesting
        4. Blz. 83 Toelichting 4.2 Onderwijshuisvesting
        5. Blz. 84 Toelichting 0.10 Mutaties reserves
        6. Blz. 85 Toelichting 0.10 Mutaties reserves
        7. Blz. 86 Beleidsdocumenten
        8. Blz. 87 Beleidsindicatoren
      10. Blz. 88 Programma 6 Sport, cultuur en recreatie
        1. Blz. 89 Wat willen we bereiken? (coalitieakkoord)
          1. Blz. 90 Cultuur in Ridderkerk.
            1. Blz. 91 088 - We zetten in op dorpsmarketing onder andere door het optuigen van een evenementenkalender.
            2. Blz. 92 089 - Wij stellen een nieuwe cultuurnota op.
          2. Blz. 93 De Ridderkerkse geschiedenis.
            1. Blz. 94 094 - We starten een onderzoek naar agrarisch erfgoed,
            2. Blz. 95 099 - We stellen een visie op reeds beschreven cultuurhistorisch belangrijke landschapselementen (o.a. dijken, agrarisch landschap) op.
          3. Blz. 96 Begraafplaatsen 'Rusthof' en 'Vredehof'.
            1. Blz. 97 101 - Op verzoek van nabestaanden krijgen de graven van (KNIL-)veteranen een beschermde status. Om dit mogelijk te maken passen we de verordening aan.
          4. Blz. 98 Bevordering van sportbeoefening en meer bewegen.
            1. Blz. 99 113 - We stellen een nota Sport en spelen op.
          5. Blz. 100 Sportaccommodaties.
            1. Blz. 101 116 - We werken aan een overzichtskaart met (ongeorganiseerde) sportlocaties.
          6. Blz. 102 Speelterreinen, speelvoorzieningen en sporttoestellen.
            1. Blz. 103 117 - We doen onderzoek naar locaties voor extra speelterreinen, speel- en sportvoorzieningen. We (blijven) investeren in een dekkend sport- en beweegaanbod; ook in de buitenruimte.
            2. Blz. 104 118 - Bij het project Binnenrijk zal een buitensportlocatie en grote speelvoorziening worden gerealiseerd als onderdeel van de ontwikkeling van de Driehoek Het Zand.
          7. Blz. 105 Recreatiegebied bij rivier De Noord.
            1. Blz. 106 119 - Sanering van de grond in verband met de ontwikkeling van het gebied bij rivier De Noord.
            2. Blz. 107 120 - Uitbreiden recreatiegebied langs de Noord met een pumptrackbaan en sportvoorzieningen. We hebben in dit gebied aandacht voor het behoud van het industrieel cultureel erfgoed.
            3. Blz. 108 121 - Aanleg van een nieuw verbindend recreatief pad naar de Schans.
          8. Blz. 109 Gezonde leefstijl bij jongeren.
            1. Blz. 110 122 - Onderzoek drempels wegnemen sport voor kinderen 5 tot 18 jaar. In combinatie met onderzoek naar mogelijkheid inzetten Ridderkerkpas.
          9. Blz. 111 Een groen Ridderkerk.
            1. Blz. 112 126 - We maken een gebiedsvisie voor De Gorzen waarbij ook het gemeentedepot wordt meegenomen. We richten ons op een verdere optimalisering van de inrichting van het park met sportief recreatieve voorzieningen.
        2. Blz. 113 Wat mag het kosten?
        3. Blz. 114 Toelichting 5.2 Sportaccommodaties
        4. Blz. 115 Toelichting 5.2 Sportaccommodaties
        5. Blz. 116 Toelichting 5.7 Openbaar groen en (openlucht)recreatie
        6. Blz. 117 Toelichting 5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie
        7. Blz. 118 Toelichting 0.10 Mutaties reserves
        8. Blz. 119 Toelichting 0.10 Mutaties reserves
        9. Blz. 120 Beleidsdocumenten
        10. Blz. 121 Beleidsindicatoren
      11. Blz. 122 Programma 7 Sociaal domein
        1. Blz. 123 Wat willen we bereiken? (coalitieakkoord)
          1. Blz. 124 Een sociale (wijk)werkplaats.
            1. Blz. 125 146 - We onderzoeken of een sociale (wijk)werkplaats voor mensen die zijn aangewezen op bijvoorbeeld sociale activering en/of beschut werk in Ridderkerk haalbaar en uitvoerbaar is.
          2. Blz. 126 De weg naar goede zorgvoorzieningen.
            1. Blz. 127 151 - We continueren de jaarlijkse huisbezoeken.
          3. Blz. 128 Vroegtijdig signaleren van armoede- en schuldenproblematiek.
            1. Blz. 129 167 - We gaan jongeren met financiële problemen helpen, zodat zij een financieel gezonde toekomst tegemoet gaan.
            2. Blz. 130 168 - We starten een pilot gezonde voeding op scholen.
          4. Blz. 131 Minimabeleid (meedoen).
            1. Blz. 132 Schuldhulpverlening
          5. Blz. 133 Wonen, welzijn en zorg.
            1. Blz. 134 Integraal Zorgakkoord
          6. Blz. 135 Gemeenschappelijke regeling Jeugdhulp Rijnmond.
            1. Blz. 136 Samenwerking
        2. Blz. 137 Wat mag het kosten?
        3. Blz. 138 Toelichting financiële afwijkingen alle taakvelden, exclusief reserves
        4. Blz. 139 Toelichting financiële afwijkingen
        5. Blz. 140 Toelichting 0.10 Mutaties reserves
        6. Blz. 141 Toelichting 0.10 Mutaties reserves
        7. Blz. 142 Beleidsdocumenten
        8. Blz. 143 Beleidsindicatoren
      12. Blz. 144 Programma 8 Volksgezondheid en milieu
        1. Blz. 145 Wat willen we bereiken? (coalitieakkoord)
          1. Blz. 146 Bedrijventerrein Nieuw Reijerwaard.
            1. Blz. 147 181 - Mochten de drie windmolens op Nieuw Reijerwaard financieel niet haalbaar zijn verzoeken we de provincie om de claim te schrappen, vervolgens stellen we een beleidskader kleinere windmolens op.
          2. Blz. 148 Optimalisatie van het afvalplan.
            1. Blz. 149 185 - We willen de huurders/gebruikers van woningen ontlasten en onderzoeken daartoe de mogelijkheid om de rioolheffing volledig bij eigenaren in rekening te brengen.
            2. Blz. 150 186 - De afvalpas wordt indien mogelijk digitaal beschikbaar voor de mobiele telefoon.
          3. Blz. 151 Prettige en schone leefomgeving.
            1. Blz. 152 189 - We reduceren geluidsoverlast door verkeer. We stellen een nieuw Actieplan Geluid 2024 en verder op.
            2. Blz. 153 190 - We zetten waar mogelijk in op verbetering van de luchtkwaliteit en het terugdringen van fijnstof. We stellen een nieuw Actieplan Lucht 2023 en verder op.
            3. Blz. 154 191 - We zetten daar waar het kan in op het verlagen van de maximumsnelheid van 50 kilometer per uur naar 30 kilometer per uur binnen de bebouwde kom met uitzondering van ontsluitingswegen.
            4. Blz. 155 192 - We stellen een plan van aanpak verminderen geluidsoverlast Rotterdamseweg op.
            5. Blz. 156 193 - We zetten in op het vereenvoudigen van het melden van zwerfafval door middel van QR-codes op de ondergrondse containers.
          4. Blz. 157 Fijnstofuitstoot en geluidsoverlast rondom de snelwegen.
            1. Blz. 158 201 - Bij de aanpak van het Oosterpark wordt gekeken op welke manier we extra vegetatie kunnen toevoegen om de groenstructuur en biodiversiteit te versterken.
        2. Blz. 159 Wat mag het kosten?
        3. Blz. 160 Toelichting 7.2 Riolering
        4. Blz. 161 Toelichting 7.2 Riolering
        5. Blz. 162 Toelichting 7.3 Afval
        6. Blz. 163 Toelichting 7.3 Afval
        7. Blz. 164 Toelichting 7.4 Milieubeheer
        8. Blz. 165 Toelichting 7.4 Milieubeheer
        9. Blz. 166 Toelichting 7.5 Begraafplaatsen en crematoria
        10. Blz. 167 Toelichting 7.5 Begraafplaatsen en crematoria
        11. Blz. 168 Toelichting 0.10 Mutaties reserves
        12. Blz. 169 Toelichting 0.10 Mutaties reserves
        13. Blz. 170 Beleidsdocumenten
        14. Blz. 171 Beleidsindicatoren
      13. Blz. 172 Programma 9 Volkshuisvesting, leefomgeving en stedelijke vernieuwing
        1. Blz. 173 Wat willen we bereiken? (coalitieakkoord)
          1. Blz. 174 De groene kraag van Ridderkerk.
            1. Blz. 175 129 - Vanuit de gebiedsvisie Rivieroevers onderzoeken en benutten we de kansen voor de aanleg van getijdennatuur: in combinatie met onderhoudswerkzaamheden en als onderdeel van ontwikkellocaties door marktpartijen.
          2. Blz. 176 Goed onderhouden waterkeringen.
            1. Blz. 177 206 - We werken actief samen met het waterschap en overleggen met hen om de waterveiligheid te waarborgen.
          3. Blz. 178 Lokaal woonruimtebemiddelingssysteem.
            1. Blz. 179 214 - We onderzoeken de haalbaarheid van een lokaal woonruimtebemiddelingssysteem.
          4. Blz. 180 Wooninformatie voor Ridderkerkse jongeren.
            1. Blz. 181 216 - Middels een mediacampagne informeren we jongeren tijdig over de mogelijkheden om in te schrijven voor een huur- dan wel koopwoning.
          5. Blz. 182 Hoogbouw in Ridderkerk.
            1. Blz. 183 221 - We onderzoeken waar hoogbouw wenselijk is en waar niet en stellen een kaart op waarbij globaal en richtinggevend wordt aangegeven hoe hoog (in bouwlagen) bebouwing mag zijn. Daarbij wordt ook rekening gehouden met reeds vastgesteld beleid.
          6. Blz. 184 Locaties voor woningbouw in de komende jaren.
            1. Blz. 185 223 - In overleg met de buurt stellen we een gebiedsvisie op voor de herontwikkeling van het oude Gemini College en starten vervolgens een marktconsultatie en een aanbesteding.
            2. Blz. 186 224 - We stellen stedenbouwkundige randvoorwaarden op voor de het gebied PC Hooftpark en omgeving en zullen vervolgens een aanbesteding of marktconsultatie starten.
            3. Blz. 187 228 - We gaan een Uitvoeringsnota Mobiliteit Slikkerveer opstellen.
          7. Blz. 188 Herontwikkeling van de Koninginneweg
            1. Blz. 189 230 - We stellen stedenbouwkundige randvoorwaarden op voor de toegangspoort tot het centrum (gebied Koninginneweg, Huishoudschool, Joriskerk, SLOR (Stichting Lokale Omroep Ridderkerk)).
          8. Blz. 190 Combinatie van wonen en sporten voor gebied sportpark Bolnes.
            1. Blz. 191 233 - We inventariseren de wensen en behoeften voor sportpark Bolnes, hierbij houden we rekening met de uitkomsten van het verkeersonderzoek.
          9. Blz. 192 Recreatieve invulling met sport en groen.
            1. Blz. 193 238 - We stellen een visie op over de agrarische gronden.
          10. Blz. 194 Accommodaties voor maatschappelijke instellingen.
            1. Blz. 195 242 - Onderzocht wordt hoe de locatie Randweg geschikt gemaakt kan worden om maatschappelijke partners te huisvesten.
          11. Blz. 196 Kostprijsdekkende huur bij de verhuur van gemeentelijk vastgoed.
            1. Blz. 197 246 - We starten als eerste met het in beeld brengen van kostprijsdekkende huur bij buiten sportaccommodaties. Gevolgd door binnen sportaccommodaties en overig maatschappelijk vastgoed.
        2. Blz. 198 Wat mag het kosten?
        3. Blz. 199 Toelichting 8.1 Ruimte en leefomgeving
        4. Blz. 200 Toelichting 8.1 Ruimte en leefomgeving
        5. Blz. 201 Toelichting 8.3 Wonen en bouwen
        6. Blz. 202 Toelichting 8.3 Wonen en bouwen
        7. Blz. 203 Toelichting 0.10 Mutaties reserves
        8. Blz. 204 Toelichting 0.10 Mutaties reserves
        9. Blz. 205 Beleidsdocumenten
        10. Blz. 206 Beleidsindicatoren
      14. Blz. 207 Niet in de programma's opgenomen baten en lasten
        1. Blz. 208 Wat willen we bereiken? (coalitieakkoord)
          1. Blz. 209 Maximaliseren van subsidie-inkomsten.
            1. Blz. 210 251 - We stellen een subsidioloog aan.
        2. Blz. 211 Wat mag het kosten?
        3. Blz. 212 Toelichting 0.4 Overhead
        4. Blz. 213 Toelichting 0.4 Overhead
        5. Blz. 214 Toelichting 0.5 Treasury
        6. Blz. 215 Toelichting 0.5 Treasury
        7. Blz. 216 Toelichting 0.61 OZB woningen
        8. Blz. 217 Toelichting 0.61 OZB woningen
        9. Blz. 218 Toelichting 0.62 OZB niet-woningen
        10. Blz. 219 Toelichting 0.62 OZB niet-woningen
        11. Blz. 220 Toelichting 0.7 Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds
        12. Blz. 221 Toelichting 0.7 Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds
        13. Blz. 222 Toelichting 0.8 Overige baten en lasten
        14. Blz. 223 Toelichting 0.8 Overige baten en lasten
        15. Blz. 224 Toelichting 0.10 Mutaties reserves
        16. Blz. 225 Toelichting 0.10 Mutaties reserves
    2. Blz. 226 Paragrafen
      1. Blz. 227 Paragraaf 1 Lokale heffingen
        1. Blz. 228 Inleiding 1
          1. Blz. 229 Inleiding
        2. Blz. 230 Algemene uitgangspunten lokale heffingen
          1. Blz. 231 Algemene uitgangspunten lokale heffingen
        3. Blz. 232 Overzicht geraamde belastingen en lokale heffingen
          1. Blz. 233 Overzicht geraamde belastingen en lokale heffingen
          2. Blz. 234 Ongebonden heffingen
          3. Blz. 235 Gebonden heffingen
        4. Blz. 236 Algemene beleidsontwikkelingen
          1. Blz. 237 Algemene beleidsontwikkelingen
        5. Blz. 238 Tarieven 2025
          1. Blz. 239 Kostenonderbouwing tarieven
          2. Blz. 240 Onroerendezaakbelastingen (OZB)
          3. Blz. 241 Afvalstoffenheffing
          4. Blz. 242 Rioolheffing
          5. Blz. 243 Lijkbezorgingsrechten
          6. Blz. 244 Marktgelden
          7. Blz. 245 Parkeerbelasting
          8. Blz. 246 Leges
        6. Blz. 247 Kwijtscheldingsbeleid
          1. Blz. 248 Kwijtscheldingsbeleid
        7. Blz. 249 Woonlasten (lokale lastendruk)
          1. Blz. 250 Woonlasten
          2. Blz. 251 Lastendruk burgers (woningen)
          3. Blz. 252 Lastendruk bedrijven (niet-woningen)
        8. Blz. 253 Ridderkerk ten opzichte van buurgemeenten
          1. Blz. 254 Ten opzichte van
          2. Blz. 255 Tarieven per gemeente - eenpersoonshuishoudens
          3. Blz. 256 Tarieven per gemeente - meerpersoonshuishoudens
      2. Blz. 257 Paragraaf 2 Weerstandsvermogen en risicobeheersing
        1. Blz. 258 Aanleiding en achtergrond
          1. Blz. 259 Inleiding
        2. Blz. 260 Risicoprofiel
          1. Blz. 261 Inleiding
          2. Blz. 262 Top 10
          3. Blz. 263 Kansklasse
          4. Blz. 264 Trends en ontwikkeling risicoprofiel
        3. Blz. 265 Weerstandsvermogen
          1. Blz. 266 Beschikbare weerstandscapaciteit
          2. Blz. 267 Relatie benodigde en beschikbare weerstandscapaciteit
          3. Blz. 268 Norm
        4. Blz. 269 Kengetallen
          1. Blz. 270 Kengetallen
          2. Blz. 271 Netto schuldquote
          3. Blz. 272 Solvabiliteitsratio
          4. Blz. 273 Grondexploitatie
          5. Blz. 274 Structurele exploitatieruimte
          6. Blz. 275 Belastingcapaciteit
      3. Blz. 276 Paragraaf 3 Onderhoud kapitaalgoederen
        1. Blz. 277 Inleiding 3
          1. Blz. 278 Inleiding
        2. Blz. 279 Openbare verlichting
          1. Blz. 280 Kerncijfers
          2. Blz. 281 Beheer
          3. Blz. 282 Vooruitblik
          4. Blz. 283 Budget
        3. Blz. 284 Civiele kunstwerken
          1. Blz. 285 Kerncijfers
          2. Blz. 286 Beheer
          3. Blz. 287 Vooruitblik
          4. Blz. 288 Budget
        4. Blz. 289 Openbaar groen, inclusief recreatiegebieden
          1. Blz. 290 Kerncijfers
          2. Blz. 291 Beheer
          3. Blz. 292 Vooruitblik
          4. Blz. 293 Budget
        5. Blz. 294 Speelvoorzieningen
          1. Blz. 295 Kerncijfers
          2. Blz. 296 Beheer
          3. Blz. 297 Vooruitblik
          4. Blz. 298 Budget
        6. Blz. 299 Wegen, fiets- en voetpaden (verhardingen)
          1. Blz. 300 Kerncijfers
          2. Blz. 301 Beheer
          3. Blz. 302 Vooruitblik
          4. Blz. 303 Budget
        7. Blz. 304 Riolering
          1. Blz. 305 Kerncijfers
          2. Blz. 306 Beheer
          3. Blz. 307 Vooruitblik
          4. Blz. 308 Budget
        8. Blz. 309 Waterhuishouding
          1. Blz. 310 Kerncijfers
          2. Blz. 311 Beheer
          3. Blz. 312 Vooruitblik
          4. Blz. 313 Budget
        9. Blz. 314 Afvalinzameling
          1. Blz. 315 Kerncijfers
          2. Blz. 316 Beheer
        10. Blz. 317 Haven
          1. Blz. 318 Kerncijfers
          2. Blz. 319 Beheer
          3. Blz. 320 Vooruitblik
          4. Blz. 321 Budget
        11. Blz. 322 Gebouwen
          1. Blz. 323 Kerncijfers
          2. Blz. 324 Beheer
          3. Blz. 325 Vooruitblik
          4. Blz. 326 Budget
      4. Blz. 327 Paragraaf 4 Financiering
        1. Blz. 328 Inleiding 4
          1. Blz. 329 Inleiding
        2. Blz. 330 Wettelijke kaders en treasurystatuut
          1. Blz. 331 Wet
        3. Blz. 332 Rentevisie en rentebeleid
          1. Blz. 333 Rente
        4. Blz. 334 Renterisicobeheer
          1. Blz. 335 Algemeen
          2. Blz. 336 Kasgeldlimiet
          3. Blz. 337 Renterisiconorm
        5. Blz. 338 Liquiditeitsplanning en financieringsbehoefte
          1. Blz. 339 Algemeen
          2. Blz. 340 Financieringsbehoefte
          3. Blz. 341 Leningenportefeuille
        6. Blz. 342 Uitzettingen
          1. Blz. 343 Inleiding
        7. Blz. 344 Renteomslag
          1. Blz. 345 Inleiding
        8. Blz. 346 Garantstellingen
          1. Blz. 347 Inleiding
        9. Blz. 348 Relatiebeheer
          1. Blz. 349 Inleiding
      5. Blz. 350 Paragraaf 5 Bedrijfsvoering
        1. Blz. 351 Inleiding 5
          1. Blz. 352 Inleiding
        2. Blz. 353 Ambtelijke organisatie
          1. Blz. 354 Organisatie
          2. Blz. 355 Personeelskosten
          3. Blz. 356 Opleidingskosten
          4. Blz. 357 Overige kosten
          5. Blz. 358 Specificatie personeelslasten
        3. Blz. 359 Bijdrage De BedrijfsvoeringsPartner
          1. Blz. 360 Bijdrage
          2. Blz. 361 Bijdrage
        4. Blz. 362 Arbeidsmarkt
          1. Blz. 363 Arbeidsmarkt
        5. Blz. 364 Communicatie
          1. Blz. 365 Communicatie
        6. Blz. 366 Huisvesting
          1. Blz. 367 Huisvesting
        7. Blz. 368 Rechtmatigheid
          1. Blz. 369 Rechtmatigheid
        8. Blz. 370 Doelmatigheid en doeltreffendheid
          1. Blz. 371 Doelmatigheid en doeltreffendheid
          2. Blz. 372 Dienstverlening/klantcontactcentrum
          3. Blz. 373 Vaststellen en gebruik (interne) uurtarieven
        9. Blz. 374 Datagedreven werken
          1. Blz. 375 Data
      6. Blz. 376 Paragraaf 6 Verbonden partijen
        1. Blz. 377 Visie verbonden partijen
          1. Blz. 378 Visie VP
        2. Blz. 379 Bijdrage aan/van verbonden partijen
          1. Blz. 380 Besteding VP
        3. Blz. 381 Overzicht verbonden partijen
          1. Blz. 382 Overzicht VP
      7. Blz. 383 Paragraaf 7 Grondbeleid
        1. Blz. 384 Doel
          1. Blz. 385 Doel
        2. Blz. 386 Inleiding 7
          1. Blz. 387 Inleiding
        3. Blz. 388 Visie op het grondbeleid in relatie tot de realisatie van de doelstellingen uit de programma’s
          1. Blz. 389 Visie
        4. Blz. 390 Financiële risico's
          1. Blz. 391 Risico's
        5. Blz. 392 Prognose en analyse van de grondexploitaties
          1. Blz. 393 Prognose/analyse
          2. Blz. 394 Cornelisland
          3. Blz. 395 Het Zand
          4. Blz. 396 Prunuslaan
        6. Blz. 397 Onderbouwing winstneming of verlies
          1. Blz. 398 Winstneming
          2. Blz. 399 Verlies
      8. Blz. 400 Paragraaf 8 Openbaarheid
        1. Blz. 401 Inleiding 8
          1. Blz. 402 Inleiding
        2. Blz. 403 Woo-contactfunctionaris
          1. Blz. 404 Woo-contactfunctionaris
        3. Blz. 405 Passieve openbaarmaking
          1. Blz. 406 Passieve openbaarmaking
        4. Blz. 407 Actieve openbaarmaking
          1. Blz. 408 Actieve openbaarmaking
        5. Blz. 409 Informatiehuishouding op orde
          1. Blz. 410 Informatiehuishouding op orde
    3. Blz. 411 Financiële begroting
      1. Blz. 412 Samenvatting op hoofdlijnen
        1. Blz. 413 Samenvatting en analyse op hoofdlijnen
      2. Blz. 414 Overzicht van baten en lasten
        1. Blz. 415 Overzicht van baten en lasten
        2. Blz. 416 Overzicht van de exploitatie
        3. Blz. 417 Overzicht van de reservemutaties
        4. Blz. 418 Saldo
        5. Blz. 419 Overzicht van de algemene dekkingsmiddelen
        6. Blz. 420 Overzicht van de kosten van overhead
        7. Blz. 421 Bedrag voor de heffing voor de vennootschapsbelasting
        8. Blz. 422 Bedrag voor onvoorzien
      3. Blz. 423 Toelichting op overzicht baten en lasten
        1. Blz. 424 Gronden waarop de ramingen zijn gebaseerd
          1. Blz. 425 Gronden waarop de ramingen zijn gebaseerd
        2. Blz. 426 Overzicht van incidentele baten en lasten en structurele reservemutaties
          1. Blz. 427 Overzicht van incidentele lasten en baten en structurele reservemutaties
          2. Blz. 428 Incidentele baten
          3. Blz. 429 Incidentele lasten
          4. Blz. 430 Saldo incidentele baten en lasten
          5. Blz. 431 Structurele onttrekkingen aan reserves
          6. Blz. 432 Berekening structureel begrotingsevenwicht
      4. Blz. 433 Financiële positie
        1. Blz. 434 Meerjarenbalans
          1. Blz. 435 Meerjarenbalans
        2. Blz. 436 EMU-saldo
          1. Blz. 437 Schema EMU-saldo
          2. Blz. 438 Toelichting op EMU-saldo
        3. Blz. 439 Arbeidskosten gerelateerde verplichtingen
          1. Blz. 440 Arbeidskosten gerelateerde verplichtingen
        4. Blz. 441 Overzicht investeringen
          1. Blz. 442 Overzicht investeringen
          2. Blz. 443 Toelichting Investeringen
          3. Blz. 444 Overzicht investeringen direct ten laste van de voorziening riolering
        5. Blz. 445 Financiering
          1. Blz. 446 Financiering
        6. Blz. 447 Stand en verloop van de reserves
          1. Blz. 448 Stand en verloop van de reserves
          2. Blz. 449 Mutaties in de algemene reserve (eigen vermogen)
          3. Blz. 450 Mutaties in de reserves per programma
        7. Blz. 451 Stand en verloop van de voorzieningen
          1. Blz. 452 Stand en verloop van de voorzieningen
          2. Blz. 453 Toelichting
      5. Blz. 454 Overzicht van baten en lasten per taakveld
        1. Blz. 455 Bijlage overzicht van baten en lasten per taakveld
    4. Blz. 456 Bijlagen
      1. Blz. 457 Bijlage 1 Overzicht te verstrekken subsidies
        1. Blz. 458 Bijlage 1 Overzicht te verstrekken subsidies
      2. Blz. 459 Bijlage 2 Verloop van reserves en voorzieningen
        1. Blz. 460 Specificatie verloop reserves
        2. Blz. 461 Specificatie verloop voorzieningen
      3. Blz. 462 Bijlage 3 Beleidsdocumenten
        1. Blz. 463 Beleidsdocumenten
    5. Overzicht
    6. Zoeken
    7. Publicatie bijlagen
    8. Contact
    9. PrivacyStatement
    10. Sitemap