Programma 3 Verkeer, vervoer en waterstaat

Wat willen we bereiken? (coalitieakkoord)

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken? (coalitieakkoord)

Goed openbaar vervoer.

Terug naar navigatie - Goed openbaar vervoer.

Goed openbaar vervoer is voor veel inwoners van Ridderkerk, voor veel werknemers van Ridderkerkse bedrijven die buiten de gemeente wonen en voor veel bezoekers aan onze gemeente van groot belang.

We blijven inzetten op Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV) per bus en bevorderen de inzet van buurtbussen. Daarmee willen we zo veel mogelijk plekken in de wijken kunnen bereiken.

Wat gaan we daarvoor doen? (collegeprogramma)

Verkeersveiligheid van wegen en straten.

Terug naar navigatie - Verkeersveiligheid van wegen en straten.

De verkeersveiligheid van wegen en straten krijgt onverminderd aandacht. Voet-, fiets- en wandelpaden worden ook goed onderhouden, waarmee ook de veiligheid voor de verkeersdeelnemers is gediend. Oversteekplaatsen moeten goed verlicht en veilig zijn. Ontbrekende schakels in het fiets- en wandelpadennetwerk worden zoveel als mogelijk aangelegd. We staan open voor de verkenning naar de mogelijkheid voor een Metropolitane fietsroute tussen Rotterdam-Ridderkerk- Dordrecht.

Wat gaan we daarvoor doen? (collegeprogramma)

Snelheid van verkeer.

Terug naar navigatie - Snelheid van verkeer.

Sluiproutes pakken we aan. Met flitsacties en actief beboeten willen we het te hard rijden in woonwijken terugdringen. Het uitgangspunt is dat binnen de bebouwde kom van Ridderkerk een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur geldt met uitzondering van ontsluitingswegen.

Wat gaan we daarvoor doen? (collegeprogramma)

Herinrichting centrumring.

Terug naar navigatie - Herinrichting centrumring.

We onderzoeken de verschillende mogelijkheden voor herinrichting van de centrumring samen met ondernemers en omwonenden, waarbij een vrijliggend uitvoeren naar het verkeerskundig effect van alle ruimtelijke fietspad het uitgangspunt is.

Wat gaan we daarvoor doen? (collegeprogramma)

Verkeersafwikkeling bedrijventerrein Nieuw Reijerwaard.

Terug naar navigatie - Verkeersafwikkeling bedrijventerrein Nieuw Reijerwaard.

We willen de verkeersafwikkeling van het bedrijventerrein Nieuw Reijerwaard verbeteren door dit gebied een directe oprit te geven op de A15/A16. We werken niet mee aan een doorgaande weg door de boomgaard tussen de Tuindersweg in Barendrecht en de Rijksstraatweg in Rijsoord.

Wat gaan we daarvoor doen? (collegeprogramma)

Waterbusverbinding met Ridderkerk.

Terug naar navigatie - Waterbusverbinding met Ridderkerk.

We hechten waarde aan de waterbusverbinding met Ridderkerk. Ook de veiligheid op het water krijgt de nodige aandacht. Dat betreft zowel voor beroepsvaart op de rivieren (Drierivierenpunt) rondom Ridderkerk als pleziervaart op De Waal.

Wat gaan we daarvoor doen? (collegeprogramma)

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
Exploitatie Begroting 2024 na wijziging Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028
Lasten
2.1:Verkeer en vervoer -11.407.400 -10.499.500 -11.661.400 -11.955.900 -12.052.400
2.2:Parkeren -233.400 -221.600 -273.300 -268.300 -266.600
2.3:Recreatieve havens -39.000 -38.600 -38.600 -38.700 -38.700
2.4:Economische havens en waterwegen -986.500 -924.000 -927.400 -932.700 -937.900
2.5:Openbaar vervoer -1.019.600 -858.200 -874.200 -916.900 -941.500
Totaal Lasten -13.685.900 -12.541.900 -13.774.900 -14.112.500 -14.237.100
Baten
2.1:Verkeer en vervoer 1.487.500 324.600 324.600 324.600 324.600
2.4:Economische havens en waterwegen 204.800 209.900 209.900 209.900 209.900
2.5:Openbaar vervoer 168.700 179.200 155.600 163.300 163.300
Totaal Baten 1.861.000 713.700 690.100 697.800 697.800
Saldo - Lasten en baten -11.824.900 -11.828.200 -13.084.800 -13.414.700 -13.539.300
Stortingen
0.10:Mutaties reserves -7.089.000 -1.754.400 -1.754.400 -1.754.400 -1.754.400
Totaal Stortingen -7.089.000 -1.754.400 -1.754.400 -1.754.400 -1.754.400
Onttrekkingen
0.10:Mutaties reserves 9.061.900 2.347.500 2.248.200 2.223.100 2.223.900
Totaal Onttrekkingen 9.061.900 2.347.500 2.248.200 2.223.100 2.223.900
Saldo - Reserves 1.972.900 593.100 493.800 468.700 469.500

Toelichting 2.1 Verkeer en vervoer

Terug naar navigatie - Toelichting 2.1 Verkeer en vervoer
Omschrijving Begroting 2024 na wijziging Begroting 2025 Verschil 2024-2025
2.1:Verkeer en vervoer
Lasten -11.407.400 -10.499.500 907.900
Baten 1.487.500 324.600 -1.162.900
Totaal 2.1:Verkeer en vervoer -9.919.900 -10.174.900 -255.000

Planmatig onderhoud wegen (nadeel € 705.200)

  • In de eerste tussenrapportage van 2024 is een doorgeschoven prestatie uit de Jaarstukken 2023 opgenomen voor de bijdrage aan Waterschap Hollandse Delta voor het geluidreducerend asfalt op de Rotterdamseweg (voordeel € 92.000). Daarnaast is er een voordeel uit de 2e Tussenrapportage 2023 en de Jaarstukken 2023 in 2024 vanwege doorgeschoven investeringen. Daartegenover staan dan hogere kapitaallasten van 2025 (nadeel € 807.200).
  • Diverse mutaties kleiner dan € 100.000 (voordeel € 10.000).

Aanleg glasvezelnetwerk (nadeel € 1.092.000)
Het glasvezelnetwerk is in 2024 aangelegd waardoor er vanaf 2025 geen degeneratievergoeding meer geraamd is.

Verkeersplan en -veiligheid (voordeel € 527.900)
In de 2e Tussenrapportage 2023 is een bedrag van € 145.000 doorgeschoven naar 2024 voor ontbrekende schakels wandel- en fietsroutes, maatregelen omtrent de mobiliteitsagenda Dutch Fresh Port en een quick scan voor tweerichtingsfietspaden Populierenlaan. Daarnaast worden lasten geraamd in de 1e Tussenrapportage 2024 voor doorgeschoven prestaties uit de Jaarstukken 2023 (aanleg van een plateau op de kruising van de Roggestraat en de Tarwestraat (€ 24.500), een onderzoek naar sluipverkeer in Rijsoord (€ 35.500), ontbrekende schakels fietsnetwerk (€ 75.000) en de uitvoeringsnota Mobiliteit Bolnes (€ 150.000). Ook zijn er reeds geraamde mutaties in het meerjarenbegroting 2024-2027 (voordeel € 97.900).

Mobiliteitsplan (voordeel € 213.800)

  • In de 1e Tussenrapportage 2024 zijn mutaties opgenomen die wel in 2024 tot een raming leiden, maar niet in 2025. Het betreft doorgeschoven prestaties uit de Jaarstukken 2023 voor onderzoek, inspectie- en uitvoering van het mobiliteitsplan (voordeel € 173.800).
  • Diverse mutaties kleiner dan € 100.000 (voordeel € 40.000).

Oeverconstructies Park Maasdonck (voordeel 976.100)
In de 1e Tussenrapportage 2024 zijn mutaties opgenomen die wel in 2024 tot een raming leiden, maar niet in 2025. Het betreft doorgeschoven prestaties uit de Jaarstukken 2023 voor onderzoekskosten voor de oeverconstructies Park Maasdonck en voor acties uit het memo Oeverconstructies.

Toerekening personeelskosten naar programma's (nadeel € 184.800)
De toerekening van de personeelskosten naar de programma's wordt toegelicht in de Leeswijzer.

Overige verschillen kleiner dan € 100.000 (nadeel € 175.600)

Toelichting 2.4 Economische havens en waterwegen

Terug naar navigatie - Toelichting 2.4 Economische havens en waterwegen
Omschrijving Begroting 2024 na wijziging Begroting 2025 Verschil 2024-2025
2.4:Economische havens en waterwegen
Lasten -986.500 -924.000 62.500
Baten 204.800 209.900 5.100
Totaal 2.4:Economische havens en waterwegen -781.700 -714.100 67.600

Haven Ridderkerk (voordeel € 113.600)

  • In de 1e Tussenrapportage 2024 is een raming opgenomen voor een doorgeschoven prestatie uit de Jaarstukken 2023 voor het baggeren rond de passantensteiger en een raming voor het afvoeren van de bagger. Deze kosten zijn er niet voor 2025 (voordeel € 121.300).
  • Diverse mutaties kleiner dan € 100.000 (nadeel € 7.700).

Overige verschillen kleiner dan € 100.000 (nadeel € 46.000)

Toelichting 2.5 Openbaar vervoer

Terug naar navigatie - Toelichting 2.5 Openbaar vervoer
Omschrijving Begroting 2024 na wijziging Begroting 2025 Verschil 2024-2025
2.5:Openbaar vervoer
Lasten -1.019.600 -858.200 161.400
Baten 168.700 179.200 10.500
Totaal 2.5:Openbaar vervoer -850.900 -679.000 171.900

Openbaar vervoer voor pensioengerechtigden (voordeel € 127.300)
Bijstelling op basis van uitgavenpatroon voorgaande jaren.

Overige verschillen kleiner dan € 100.000 (voordeel € 44.600)

Toelichting 0.10 Mutaties reserves

Terug naar navigatie - Toelichting 0.10 Mutaties reserves
Omschrijving Begroting 2024 na wijziging Begroting 2025 Verschil 2024-2025
0.10:Mutaties reserves
Stortingen -7.089.000 -1.754.400 5.334.600
Onttrekkingen 9.061.900 2.347.500 -6.714.400
Totaal 0.10:Mutaties reserves 1.972.900 593.100 -1.379.800

Algemene reserve (nadeel € 5.427.400)
Het verschil tussen de jaren 2024 en 2025 ontstaat door ramingen in de 2e Tussenrapportage 2023 voor doorgeschoven dekking voor ontbrekende schakels wandel- en fietsroutes, maatregelen mobiliteitsagenda DFP en quick scan twee-richtingen fietspad Populierenlaan. En door ramingen in de 1e Tussenrapportage 2024 voor dekking voor doorgeschoven prestaties uit de Jaarstukken 2023.

Reserve oeverconstructies park Maasdonck (voordeel € 740.000)
In de 1e Tussenrapportage 2024 is een storting in de reserve geraamd en ook is er dekking geraamd om acties uit de memo Oeverconstructies Park Maasdonck uit te voeren.

Reserve Gebiedsfonds Rivieroevers (voordeel € 3.355.300)
In de 1e Tussenrapportage 2024 is een storting geraamd voor de reserve Gebiedsfonds Rivieroevers.

Overige verschillen kleiner dan € 100.000 (nadeel € 47.700)

Beleidsdocumenten

Terug naar navigatie - Beleidsdocumenten