Veiligheidsregio Rotterdam Rijnmond (VRR) |
Vestigingsplaats Rotterdam |
Gemeenschappelijke regeling |
Deelnemende partijen |
15 gemeenten uit het Rijnmond gebied. |
Stemverhouding |
6,8% |
Openbaar belang |
(Brand)veiligheid, vervoer van zieken en ongeval slachtoffers, geneeskundige hulpverlening bij ongevallen en rampen, rampenbestrijding en crisisbeheersing met inbegrip van de multidisciplinaire samenwerking en de Gemeenschappelijke meldkamer. De vorming van veiligheidsregio’s heeft als doelstelling de versterking van de bestuurlijke aansturing van de rampenbestrijding en crisisbeheersing op regionaal en nationaal niveau, alsmede de versterking van de geneeskundige hulpverlening en het regionale beheer van de brandweer. |
Bestuurlijk belang |
Burgemeester is lid van dagelijks bestuur en algemeen bestuur. Bij het nemen van besluiten door het algemeen bestuur brengen de leden voor de gemeente die zij vertegenwoordigen ieder één stem uit, met uitzondering van de leden die een gemeente vertegenwoordigen met een inwonertal boven 50.000. Zij brengen voor elk volgend 50.000-tal, of gedeelte daarvan, één stem meer uit tot een maximum van elf stemmen per gemeente. |
Actuele ontwikkelingen |
Verschuiving van de klassieke branden, hulpverleningen en ander onheil, naar 'nieuwe crises'. Nieuwe crises vragen om een andere aanpak. Een aanpak vanuit meerdere disciplines, die met spoed samen aan de slag moeten. |
Financiële positie – Verbonden partij |
Financieel belang – Gemeente |
|
01-01-2025 |
31-12-2025 |
Aandelenkapitaal |
|
Eigen vermogen |
8.282.000 |
7.254.000 |
Leningen/garantstellingen |
|
Vreemd vermogen |
97.905.000 |
95.775.000 |
Bijdrage gemeente 2025 |
-3.701.300 |
Resultaat 2025 |
0 |
|
Risico’s |
De personele capaciteit van de brandweervrijwilligers staat onder druk. Vooral het werven van voldoende vrijwilligers, die overdag beschikbaar zijn, wordt steeds moeilijker. Zeker in kleinere dorpskernen is het lastig om de paraatheid 24 uur per dag, 7 dagen in de week, te garanderen. De VRR heeft als prioriteit om de dekking op niveau te krijgen en te houden en werkt aan andere vormen en manieren van brandweerzorg. Daarnaast wordt jaarlijks onderhandeld met zorgverzekeraars over het budget inzake spreiding en beschikbaarheid van de ambulancezorg. De onderhandelingen gaan onder andere over de te leveren prestaties en vooral het aantal te leveren diensten. Daaraan gerelateerd zijn afspraken over het aantal ambulancevoertuigen en postlocaties. Het risico bestaat, dat de VRR de gemaakte afspraken met de zorgverzekeraars over het te leveren aantal diensten niet kan nakomen. Een oorzaak kan bijvoorbeeld zijn de schaarste aan personeel, door ziekteverzuim of vertrek van medewerkers. Niet geleverde diensten worden in mindering gebracht op het afgesproken budget. De komende jaren blijft dit risico zich voordoen. Tot slot krijgt de VRR steeds meer te maken met extreme premiestijging van verzekeringen. Daarnaast bestaat de kans, dat een aantal risico’s niet meer verzekerbaar blijven. Deze ontwikkeling geldt voor alle veiligheidsregio’s. |
|
|
|
|
|
|
|
|
DCMR Milieudienst Rijnmond |
Vestigingsplaats Schiedam |
Gemeenschappelijke regeling |
Deelnemende partijen |
13 Rijnmondgemeenten en de provincies Zuid-Holland en Zeeland. |
Stemverhouding |
1,8% |
Openbaar belang |
Advisering en ondersteuning van gemeentelijke milieutaken. De DCMR heeft een algemene adviestaak met betrekking tot milieu, adviseert ten aanzien van vergunningverlening en handhaving in het kader van de wettelijke taken als gevolg van de Wet Milieubeheer en ondersteunt de gemeente bij de uitvoering van het Besluit Bodemkwaliteit. |
Bestuurlijk belang |
De wethouder Milieu is lid van het algemeen bestuur en oefent in die functie invloed uit op de besluitvorming. |
Actuele ontwikkelingen |
De per 1 januari 2024 in werking getreden Omgevingswet vraagt de aandacht. Samen met alle participanten brengt DCMR de nieuwe werkwijze in praktijk, onder andere door steeds meer inzicht te krijgen in de (milieu)kwaliteit van het gebied op basis van toegankelijke data. De ingezette ontwikkeling naar een datagedreven DCMR wordt in 2025 doorgezet. Het toezicht wordt weer gebiedsgericht georganiseerd, met behulp van steeds meer innovatie rond meldkamer en toezichtinstrumenten. |
Financiële positie – Verbonden partij |
Financieel belang – Gemeente |
|
01-01-2025 |
31-12-2025 |
Aandelenkapitaal |
|
Eigen vermogen |
3.841.000 |
3.466.000 |
Leningen/garantstellingen |
|
Vreemd vermogen |
13.801.000 |
21.259.000 |
Bijdrage gemeente 2025 |
-1.263.700 |
Resultaat 2025 |
0 |
|
Risico’s |
Controle over en sturing op het financieel resultaat. De komst van de Omgevingswet zorgt voor wat onzekerheid in deze. Daarnaast het werven van nieuwe mensen in de huidige moeilijke markt en het behouden van de kennis. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Natuur- en recreatieschap IJsselmonde (NRIJ) |
Vestigingsplaats Schiedam |
Gemeenschappelijke regeling |
Deelnemende partijen |
Albrandswaard, Barendrecht, Hendrik-Ido-Ambacht, Ridderkerk, Zwijndrecht |
Stemverhouding |
14% |
Openbaar belang |
Ontwikkelen en in stand houden van intergemeentelijke buitenstedelijke recreatie en bescherming van natuur en landschap. Beheer, ontwikkeling en onderhoud van recreatieve groengebieden op IJsselmonde en specifiek voor Ridderkerk (Donckse Velden, Oosterpark, Wevershoek, Waalbocht) |
Bestuurlijk belang |
De wethouder Beheer openbare ruimte en een raadslid zijn lid van het algemeen bestuur/dagelijks bestuur. Op deze wijze wordt invloed uitgeoefend op de besluitvorming. |
Actuele ontwikkelingen |
De prijs voor onderhoud van groen- en recreatiegebieden stijgt stevig. Dit heeft effect op de financiële positie van het NRIJ. |
Financiële positie – Verbonden partij |
Financieel belang – Gemeente |
|
01-01-2025 |
31-12-2025 |
Aandelenkapitaal |
|
Eigen vermogen |
4.792.015 |
4.992.012 |
Leningen/garantstellingen |
|
Vreemd vermogen |
- |
1.651.121 |
Bijdrage gemeente 2025 |
-425.600 |
Resultaat 2025 |
0 |
|
Risico’s |
Bezuinigingstaakstelling en mogelijk uittreden Barendrecht. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Gemeentelijke Gezondheidsdienst Rotterdam-Rijnmond (GGD-RR) |
Vestigingsplaats Rotterdam |
Gemeenschappelijke regeling |
Deelnemende partijen |
13 gemeenten, regio Rijnmond |
Stemverhouding |
7,7% |
Openbaar belang |
Gezamenlijke uitvoering wettelijke verplichtingen van gemeenten in het kader van de Wet Publieke Gezondheid. De doelstelling: een evenwichtig productenaanbod zoveel mogelijk gericht op lokale problematiek. In zijn algemeenheid het verbeteren van de volksgezondheid van de bevolking. |
Bestuurlijk belang |
De gemeente heeft bestuurlijke inbreng als lid van het algemeen bestuur (AB) en het dagelijks bestuur (DB). |
Actuele ontwikkelingen |
Dit begrotingsjaar valt binnen de meerjaren begroting 2024-2027. Er zijn voor het jaar 2025 geen nieuwe beleidswijzigingen (met daaraan verbonden kosten) doorgevoerd. |
Financiële positie – Verbonden partij |
Financieel belang – Gemeente |
|
01-01-2025 |
31-12-2025 |
Aandelenkapitaal |
|
Eigen vermogen |
N.v.t. |
N.v.t. |
Leningen/garantstellingen |
|
Vreemd vermogen |
N.v.t. |
N.v.t. |
Bijdrage gemeente 2025 |
-528.300 |
Resultaat 2025 |
N.v.t. |
|
Risico’s |
In tegenstelling tot andere gemeenschappelijke regelingen zijn op dit moment niet de deelnemende gemeenten risicodragend voor de GGD-RR, maar is dit de gemeente Rotterdam. De GGD-RR is onderdeel van de gemeentelijke organisatie van Rotterdam en legt verantwoording af aan het college van de gemeente Rotterdam. Hoewel op dit punt momenteel geen veranderingen verwacht worden blijven wij hier alert op. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Jeugdhulp Rijnmond (GRJR) |
Vestigingsplaats Rotterdam |
Gemeenschappelijke regeling |
Deelnemende partijen |
Albrandswaard, Barendrecht, Capelle aan den IJssel, Goeree-Overflakkee, Krimpen aan den IJssel, Lansingerland, Maassluis, Nissewaard, Ridderkerk, Rotterdam, Schiedam, Vlaardingen en Voorne aan Zee. |
Stemverhouding |
3% |
Openbaar belang |
De GR heeft tot taak de gemeenschappelijke inkoop van jeugdhulp zodanig vorm te geven dat lokale ambities kunnen worden gerealiseerd. De visie en doelen van de GR zijn daarmee een optelsom van de beleidsvoornemens van de deelnemende gemeenten. |
Doel: |
· Het beschikbaar houden van specialistische zorg en van 24/7 crisisopvang. |
· Het realiseren van schaalvoordelen. |
· Het delen van kennis en expertise. |
Bestuurlijk belang |
De wethouder Jeugd is lid van het algemeen bestuur en oefent op die wijze invloed uit op de besluitvorming. |
Actuele ontwikkelingen |
De gemeente zet in om de regionale zorgkosten voor de ‘openeinderegeling’ jeugdhulp zo veel als mogelijk terug te dringen en de kosten te beheersen. De uitvoering van het maatregelenpakket van de Regionale Bestuursopdracht Kostenbeheersing (RBOK) moet hieraan bijdragen. Ook een lokale projectmatige aanpak die ziet op onder andere de implementatie van de Hervormingsagenda Jeugd en het Richtinggevend kader voor toegang, lokale teams en integrale dienstverlening’ (Richtinggevend kader) moet een bijdrage leveren om de gemeentelijke uitgaven (zowel regionaal als ook lokaal) substantieel terug te dringen en te beheersen. |
Financiële positie – Verbonden partij |
Financieel belang – Gemeente |
|
01-01-2025 |
31-12-2025 |
Aandelenkapitaal |
|
Eigen vermogen |
0 |
0 |
Leningen/garantstellingen |
|
Vreemd vermogen |
10.800.000 |
27.300.000 |
Bijdrage gemeente 2025 |
-11.393.300 |
Resultaat 2025 |
0 |
|
Risico’s |
Alle deelnemende gemeenten zijn volledig risicodragend. Het zorgverbruik wordt per gemeente afgewikkeld. Om de risico’s zo veel als mogelijk te beheersen vindt monitoring plaats met behulp van het dashboard van de GRJR en het lokale monitoringsinstrument Power BI. Dit instrument wordt in 2025 doorontwikkeld. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Nieuw Reijerwaard (GRNR) |
Vestigingsplaats Ridderkerk |
Gemeenschappelijke regeling |
Deelnemende partijen |
Barendrecht, Ridderkerk en Rotterdam |
Stemverhouding |
33,3% |
Openbaar belang |
De gemeenten Barendrecht, Ridderkerk en Rotterdam hebben gezamenlijk de ontwikkeling van Nieuw Reijerwaard op zich genomen. Hiertoe hebben zij per 1 januari 2012 de Gemeenschappelijke Regeling Nieuw Reijerwaard (GRNR) opgericht. |
Bestuurlijk belang |
Het algemeen bestuur bestaat uit tien leden, de voorzitter inbegrepen. De raden van Ridderkerk en Barendrecht wijzen, uit hun midden en uit wethouders, elk vier leden en twee plaatsvervangend leden aan. De raad van Rotterdam wijst twee leden en twee plaatsvervangende leden aan. Van deze vier leden respectievelijk twee plaatsvervangend leden dienen ten minste twee leden respectievelijk één plaatsvervangend lid deel uit te maken van het college van burgemeester en wethouders. De raad van Rotterdam wijst uit de voorzitter van de raad en uit de wethouders, twee leden en twee plaatsvervangende leden aan. Het voorzitterschap rouleert jaarlijks. |
Actuele ontwikkelingen |
Positief. De animo voor kavels is nog steeds onverminderd groot. |
Financiële positie – Verbonden partij |
Financieel belang – Gemeente |
|
01-01-2025 |
31-12-2025 |
Aandelenkapitaal |
|
Eigen vermogen |
0 |
0 |
Leningen/garantstellingen |
|
Vreemd vermogen |
- |
60.170.000 |
Bijdrage gemeente 2025 |
0 |
Resultaat 2025 |
0 |
|
Risico’s |
Afname interesse in kavels waardoor de grondexploitatie onder druk komt te staan. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) |
Vestigingsplaats Den Haag |
Gemeenschappelijke regeling |
Deelnemende partijen |
21 gemeenten in Rotterdam Rijnmond en Haaglanden |
Stemverhouding |
3,47% |
Openbaar belang |
Verbetering van het economisch vestigingsklimaat en de bereikbaarheid van de regio. |
Bestuurlijk belang |
De burgemeester is lid van het algemeen bestuur. De wethouder Verkeer is lid van de bestuurscommissie Vervoersautoriteit en het Presidium en de wethouder Regionale economie is lid van de bestuurscommissie Economisch vestigingsklimaat. In die functies oefenen zij invloed uit op de besluitvorming.
Per adviescommissie (Vervoersautoriteit en Economisch Vestigingsklimaat) nemen twee raadsleden deel. De commissies adviseren gevraagd en ongevraagd het algemeen bestuur en de bestuurscommissies. |
Actuele ontwikkelingen |
Het aantal reizigers in het ov staat nog steeds onder druk, dit heeft gevolgen voor de exploitatie door vervoerders. Met name de onrendabele lijnen staan onder druk. |
Financiële positie – Verbonden partij |
Financieel belang – Gemeente |
|
01-01-2025 |
31-12-2025 |
Aandelenkapitaal |
|
Eigen vermogen |
40.516.769 |
40.516.769 |
Leningen/garantstellingen |
|
Vreemd vermogen |
1.610.159.958 |
1.502.046.591 |
Bijdrage gemeente 2025 |
-147.100 |
Resultaat 2025 |
0 |
|
Risico’s |
Verdere afname van reizigers in het ov en investeringen in infrastructuur inclusief groot onderhoud. |
|
|
|
|
|
|
|
|
De BedrijfsvoeringsPartner |
Vestigingsplaats Ridderkerk |
Gemeenschappelijke regeling |
Deelnemende partijen |
Barendrecht, Albrandswaard en Ridderkerk |
Stemverhouding |
33,3% |
Openbaar belang |
Het doel van deze samenwerking is het leveren van goede, integraal afgestemde producten en diensten in de gehele keten van de bedrijfsvoering tegen acceptabele kosten met een efficiënt ingerichte en kostenbewuste organisatie.
Vanuit gezamenlijkheid wordt gewerkt aan goede ondersteuning ten behoeve van de maatschappelijke opgaven bij de drie gemeenten. Daarmee is de bedrijfsvoering een integraal onderdeel van de gemeentelijke processen. |
Bestuurlijk belang |
Het algemeen bestuur van De BedrijfsvoeringsPartner bestaat uit de colleges van de drie gemeenten (Barendrecht, Albrandswaard en Ridderkerk). |
Actuele ontwikkelingen |
Teruglopend financiele bijdrag van het Rijk aan gemeenten hebben hun weerslag op de verbonden partijen. De doorontwikkeling van de organisatie na de ontvlechting zal van invloed zijn. |
Financiële positie – Verbonden partij |
Financieel belang – Gemeente |
|
01-01-2025 |
31-12-2025 |
Aandelenkapitaal |
|
Eigen vermogen |
0 |
0 |
Leningen/garantstellingen |
|
Vreemd vermogen |
4.717.900 |
4.477.800 |
Bijdrage gemeente 2025 |
-13.530.700 |
Resultaat 2025 |
0 |
|
Risico’s |
Continuïteit en rechtmatigheid onder andere als gevolg van het ontvlechtingsproces, ICT risico's gerelateerd aan ICT, achterblijvende ontwikkeling bedrijfsprocessen, aansprakelijkheid als gevolg van handelen door medewerkers, schaarste op de arbeidsmarkt, niet kunnen implementeren en voldoen aan wet- en regelgeving. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Samenwerkingsverband Vastgoedinformatie Heffing en Waardebepaling (SVHW) |
Vestigingsplaats Klaaswaal |
Gemeenschappelijke regeling |
Deelnemende partijen |
Altena, Alblasserdam, Albrandswaard, Barendrecht, Drimmelen, Goeree-Overflakkee, Hoekssche Waard, Hardinxveld-Giessendam, Krimpenerwaard, Lansingerland, Nieuwkoop, Ridderkerk, Voorne aan Zee en Waterschap Hollandse Delta |
Stemverhouding |
5,0% |
Openbaar belang |
Het SVHW houdt zich bezig met de heffing en invordering van gemeentelijke belastingen, de waardebepaling, in het kader van de wet Waardering onroerende zaken. |
Bestuurlijk belang |
Het Algemeen Bestuur is het hoogste bestuursorgaan van het SVHW. De gemeente is vertegenwoordigd in de Ambtelijke Commissie: 1 lid (accounthouder VP) en het Algemeen Bestuur: 1 lid. |
Actuele ontwikkelingen |
Er wordt een daling verwacht van de aantallen bezwaren door no-cure-no-pay bureaus. |
Financiële positie – Verbonden partij |
Financieel belang – Gemeente |
|
01-01-2025 |
31-12-2025 |
Aandelenkapitaal |
|
Eigen vermogen |
829.000 |
829.000 |
Leningen/garantstellingen |
|
Vreemd vermogen |
6.808.000 |
6.705.000 |
Bijdrage gemeente 2025 |
-682.000 |
Resultaat 2025 |
0 |
|
Risico’s |
Uittreding van deelnemers en nieuwe ontwikkeling op gebied van de wetgeving kunnen leiden tot stijging van de deelnemersbijdrage voor de overgebleven deelnemers. Andersom heeft toetreding van nieuwe deelnemers invloed op de kosten die door meerdere deelnemers gedragen kunnen worden. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Stedin Groep |
Vestigingsplaats Rotterdam |
Naamloze vennootschap |
Deelnemende partijen |
44 gemeenten |
Stemverhouding |
1,13% |
Openbaar belang |
Stedin Groep (Netwerkbedrijf) draagt zorg voor de gas- en elektriciteitsnetten binnen haar voorzieningsgebied. Onze gemeente neemt deel in het aandelenkapitaal omdat dit maatschappelijk nut heeft. Daarnaast zorgt ze voor financiële opbrengsten (dividend). Door de splitsing van Eneco en Stedin per 31 januari 2017 is geen discussie ontstaan over een verkoop van Stedin. Uiteraard mag je als gemeente je aandelen te koop aanbieden, maar uitsluitend aan publieke partijen en niet aan private partijen. |
Bestuurlijk belang |
Vertegenwoordiging/stemrecht in de algemene vergadering van aandeelhouders door de wethouder Financiën. Als aandeelhouder wordt op deze manier invloed uitgeoefend. |
Actuele ontwikkelingen |
Om de versnelling van de energietransitie mogelijk te maken, de economische groei te faciliteren en de kwaliteit van het huidige netwerk te borgen, zal naar verwachting tot en met 2030 ruim € 8 miljard nodig zijn om te investeren in de netten. |
Financiële positie – Verbonden partij |
Financieel belang – Gemeente |
|
01-01-2025 |
31-12-2025 |
Aandelenkapitaal |
3.394.450 |
Eigen vermogen |
niet bekend |
niet bekend |
Leningen/garantstellingen |
|
Vreemd vermogen |
niet bekend |
niet bekend |
Dividend 2025 |
347.800 |
Resultaat 2025 |
niet bekend |
|
Risico’s |
Stedin heeft een laag risicoprofiel als gevolg van een gereguleerde markt. Er is echter sprake van sterk gereguleerde nettarieven waarin de gemaakte kosten niet direct of gedurende een langere periode aan de klant mogen worden doorgerekend. Door toename investeringsvolume, geopolitieke onrust en flink stijgende energieprijzen, stijgen de kosten en staan financiering en dividenduitkering onder druk. |
|
|
|
|
|
|
|
|
N.V. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG) |
Vestigingsplaats Den Haag |
Naamloze vennootschap |
Deelnemende partijen |
355 gemeenten |
Stemverhouding |
0,16% |
Openbaar belang |
BNG is de bank van en voor overheden en voor instellingen met een maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. Ze verstrekt krediet tegen lage tarieven aan of onder garantie van Nederlandse overheden. De klanten zijn overwegend overheden en instellingen op het gebied van volkshuisvesting, gezondheidszorg, onderwijs en openbaar nut. Onze gemeente neemt deel in het aandelenkapitaal van de BNG vanwege dit maatschappelijke belang en dus niet primair uit een oogpunt van geldbelegging. |
Bestuurlijk belang |
Vertegenwoordiging/stemrecht in de algemene vergadering van aandeelhouders door de wethouder Financiën. Als aandeelhouder wordt op deze manier invloed uitgeoefend. |
Actuele ontwikkelingen |
BNG Bank heeft haar strategie aangescherpt om zich exclusief te richten op de publieke sector. Daarbij ligt de focus op vier Sustainable Development Goals (SDG’s). |
Financiële positie – Verbonden partij |
Financieel belang – Gemeente |
|
01-01-2025 |
31-12-2025 |
Aandelenkapitaal |
225.500 |
Eigen vermogen |
niet bekend |
niet bekend |
Leningen/garantstellingen |
|
Vreemd vermogen |
niet bekend |
niet bekend |
Dividend 2025 |
200.000 |
Resultaat 2025 |
niet bekend |
|
Risico’s |
Er is sprake van onvoorspelbare bewegingen op de financiële markten. De BNG heeft voldoende buffers en een AAA-rating. Voor verliesmakende klanten treft de BNG jaarlijks een voorziening, maar op het totale krediet is het percentage oninbare leningen laag. De kredietportefeuille blijft kwalitatief sterk. |
|
|
|
|
|
|
|
|
N.V. BAR-Afvalbeheer |
Vestigingsplaats Albrandswaard |
Naamloze vennootschap |
Deelnemende partijen |
Barendrecht, Albrandswaard en Ridderkerk |
Stemverhouding |
33,3% |
Openbaar belang |
|
Inzameling van de huishoudelijke afvalstoffen op een duurzame manier tegen zo laag mogelijke tarieven. |
Bestuurlijk belang |
De NV BAR-Afvalbeheer is een zelfstandige uitvoeringsorganisatie die werkt binnen de kaders die de gemeenten Barendrecht, Albrandswaard en Ridderkerk voor hun eigen gemeente stellen. Het lokale afvalbeleid is de verantwoordelijkheid van de gemeenten.
De colleges van burgemeester en wethouders van de 3 gemeenten zijn aandeelhouder en worden vertegenwoordigd in de algemene vergadering van aandeelhouders door de wethouder milieu. Als aandeelhouder wordt op deze manier invloed uitgeoefend. |
Actuele ontwikkelingen |
Verwerkingsprijzen en opbrengsten grondstoffen fluctueren. |
Financiële positie – Verbonden partij |
Financieel belang – Gemeente |
|
01-01-2025 |
31-12-2025 |
Aandelenkapitaal |
|
Eigen vermogen |
300.000 |
300.000 |
Leningen/garantstellingen |
|
Vreemd vermogen |
0 |
0 |
Bijdrage gemeente 2025 |
-3.539.500 |
Resultaat 2025 |
0 |
|
Risico’s |
Risico's zijn beperkt. Het eigendom van het afval en dus risico op extra verwerkingskosten ligt bij de gemeente. De NV kent vooral bedrijfsvoeringaangelegenheden. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Oasen N.V. |
Vestigingsplaats Gouda |
Naamloze vennootschap |
Deelnemende partijen |
De gemeenten in het voorzieningsgebied |
Stemverhouding |
6,28% |
Openbaar belang |
Oasen draagt zorg voor de watervoorziening binnen het voorzieningsgebied. Oasen maakt drinkwater voor 750.000 mensen en 7.200 bedrijven, in 24 gemeenten waaronder Ridderkerk. Het gaat om totaal zo’n 45 miljard liter drinkwater. Hiervoor worden 7 zuiveringsstations, 9 pompstations en een watertoren gebruikt. Onze gemeente neemt deel in het aandelenkapitaal omdat het bedrijf nut heeft voor de inwoners van onze gemeente en dus niet uit een oogpunt van geldbelegging. |
Bestuurlijk belang |
Vertegenwoordiging/stemrecht in de algemene vergadering van aandeelhouders door de wethouder Financiën. Als aandeelhouder wordt op deze manier invloed uitgeoefend. |
Actuele ontwikkelingen |
Voor drinkwater is sprake van een gebonden klantenmarkt (monopolie) met (streng) gereguleerde tarieven. Er wordt vol ingezet op verbetering en innovatie; robuust en duurzaam om meer circulair met water om te gaan. |
Financiële positie – Verbonden partij |
Financieel belang – Gemeente |
|
01-01-2025 |
31-12-2025 |
Aandelenkapitaal |
|
Eigen vermogen |
niet bekend |
niet bekend |
Leningen/garantstellingen |
|
Vreemd vermogen |
niet bekend |
niet bekend |
Bijdrage gemeente 2025 |
0 |
Resultaat 2025 |
niet bekend |
|
Risico’s |
Drinkwater en de tarieven worden gereguleerd. Met name de Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft een grote invloed op de tariefstelling en daarmee op de resultaten. Vervuiling van drinkwater kan zorgen voor hogere reinigingskosten. Hierdoor kunnen tijdelijk activiteiten stilvallen, kunnen (lopende) projecten vertragen en in specifieke segmenten kan sprake zijn van vraaguitval. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Sport Service Ridderkerk B.V. |
Vestigingsplaats Ridderkerk |
Gemeenschappelijke regeling |
Deelnemende partijen |
Ridderkerk |
Stemverhouding |
100% |
Openbaar belang |
Het exploiteren en coördineren van het sport gerelateerd maatschappelijk vastgoed in Ridderkerk. |
Bestuurlijk belang |
Vertegenwoordiging in het bestuur door de wethouders Maatschappelijk vastgoed en Financiën. |
Actuele ontwikkelingen |
De begroting 2024 van SSR laat een tekort zien van € 900.000. Dit vanwege de sterk gestegen energieprijzen en overige exploitatielasten en loonkosten. |
Financiële positie – Verbonden partij |
Financieel belang – Gemeente |
|
01-01-2025 |
31-12-2025 |
Aandelenkapitaal |
|
Eigen vermogen |
niet bekend |
niet bekend |
Leningen/garantstellingen |
|
Vreemd vermogen |
niet bekend |
niet bekend |
Bijdrage gemeente 2025 |
-1.854.700 |
Resultaat 2025 |
niet bekend |
|
Risico’s |
De verbonden partij heeft geen sluitende begroting op basis van de ingediende begroting en is dus volledig afhankelijk van aanvullende exploitatiebijdragen van de gemeente Ridderkerk. Er is een bestemmingsreserve waarmee de verwachte tekorten tot en met 2026 worden gedekt. |
|
Centrum Jeugd & Gezin Rijnmond (CJG) |
Vestigingsplaats Rotterdam |
Stichting |
Deelnemende partijen |
Albrandswaard, Barendrecht, Goeree-Overflakkee, Krimpen aan den IJssel, Lansingerland, Maassluis, Nissewaard, Ridderkerk, Rotterdam, Schiedam, Vlaardingen en Voorne aan Zee. |
Stemverhouding |
3,6% |
Openbaar belang |
CJG Rijnmond treedt op als uitvoerder van de wettelijke gemeentelijke taken op het gebied van de jeugdgezondheidszorg. Het CJG is de plek waar ouders en verzorgers, kinderen, jongeren en professionals terecht kunnen voor ondersteuning en advies over opgroeien, opvoeden en gezondheid. |
Bestuurlijk belang |
Vertegenwoordiging in de Raad voor het Publiek Belang |
Actuele ontwikkelingen |
Er is een kostenstijging door een stijging van de loonkosten in verband met de cao. Ook dreigt er een personeelstekort. |
Financiële positie – Verbonden partij |
Financieel belang – Gemeente |
|
01-01-2025 |
31-12-2025 |
Aandelenkapitaal |
|
Eigen vermogen |
niet bekend |
niet bekend |
Leningen/garantstellingen |
|
Vreemd vermogen |
niet bekend |
niet bekend |
Bijdrage gemeente 2025 |
-2.070.600 |
Resultaat 2025 |
niet bekend |
|
Risico’s |
- |