Niet in de programma's opgenomen baten en lasten

Wat willen we bereiken? (coalitieakkoord)

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken? (coalitieakkoord)

Maximaliseren van subsidie-inkomsten.

Terug naar navigatie - Maximaliseren van subsidie-inkomsten.

We vinden het belangrijk om gebruik te maken van de subsidies die vanuit Europa, het Rijk en de Provincie beschikbaar zijn. We stellen een subsidioloog aan die zo veel als mogelijk subsidies voor Ridderkerk verwerft.

Wat gaan we daarvoor doen? (collegeprogramma)

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
Exploitatie Begroting 2024 na wijziging Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028
Lasten
0.3:Beheer overige gebouwen en gronden -2.064.500 -2.013.800 -2.012.300 -1.985.700 -1.984.700
0.4:Overhead -23.205.400 -23.035.700 -22.971.600 -23.013.300 -23.002.300
0.5:Treasury -446.000 -711.500 30.800 37.300 50.500
0.61:OZB woningen -111.000 -100.600 -100.500 -100.800 -100.800
0.62:OZB niet-woningen -36.400 -31.700 -31.600 -31.800 -31.800
0.64:Belastingen overig -1.404.700 -1.257.400 -1.257.000 -1.259.100 -1.259.100
0.8:Overige baten en lasten -6.502.800 -985.000 -1.305.000 -1.305.000 -1.305.000
0.9:Vennootschapsbelasting (VpB) -74.900 -76.800 -76.800 -76.800 -76.800
Totaal Lasten -33.845.700 -28.212.500 -27.724.000 -27.735.200 -27.710.000
Baten
0.3:Beheer overige gebouwen en gronden 691.800 707.900 707.900 707.900 707.900
0.4:Overhead 291.400 355.300 355.300 355.300 355.300
0.5:Treasury 927.600 767.700 764.800 761.600 758.200
0.61:OZB woningen 6.748.700 6.954.700 7.032.000 7.092.600 7.166.200
0.62:OZB niet-woningen 7.071.100 7.962.400 8.298.400 8.423.600 8.548.700
0.63:Parkeerbelasting 357.200 357.200 357.200 357.200 357.200
0.64:Belastingen overig 81.400 83.400 83.400 83.400 83.400
0.7:Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds 97.094.000 102.649.000 97.938.000 99.398.000 100.791.000
0.8:Overige baten en lasten 7.600.600 963.800 835.300 751.600 797.900
Totaal Baten 120.863.800 120.801.400 116.372.300 117.931.200 119.565.800
Saldo - Lasten en baten 87.018.100 92.588.900 88.648.300 90.196.000 91.855.800
Stortingen
0.10:Mutaties reserves -463.600 -463.600 -463.600 -463.600 -463.600
Totaal Stortingen -463.600 -463.600 -463.600 -463.600 -463.600
Onttrekkingen
0.10:Mutaties reserves 25.076.600 1.725.100 1.547.600 1.370.000 1.192.400
Totaal Onttrekkingen 25.076.600 1.725.100 1.547.600 1.370.000 1.192.400
Saldo - Reserves 24.613.000 1.261.500 1.084.000 906.400 728.800

Toelichting 0.4 Overhead

Terug naar navigatie - Toelichting 0.4 Overhead
Omschrijving Begroting 2024 na wijziging Begroting 2025 Verschil 2024-2025
0.4:Overhead
Lasten -23.205.400 -23.035.700 169.700
Baten 291.400 355.300 63.900
Totaal 0.4:Overhead -22.914.000 -22.680.400 233.600

Overhead vanuit De BedrijfsvoeringsPartner (voordeel € 380.000)

  • In de eerste tussenrapportage van 2024 is een doorgeschoven prestatie uit de Jaarstukken 2023 opgenomen voor de frictiekosten (voordeel € 347.600).
  • Diverse mutaties kleiner dan € 100.000 (nadeel € 32.400).

Toerekening personeelskosten naar programma's (nadeel € 162.600)
De toerekening van de personeelskosten naar de programma's wordt toegelicht in de Leeswijzer.

Overige verschillen kleiner dan € 100.000 (voordeel € 16.200)

Toelichting 0.5 Treasury

Terug naar navigatie - Toelichting 0.5 Treasury
Omschrijving Begroting 2024 na wijziging Begroting 2025 Verschil 2024-2025
0.5:Treasury
Lasten -446.000 -711.500 -265.500
Baten 927.600 767.700 -159.900
Totaal 0.5:Treasury 481.600 56.200 -425.400

Deelnemingen nutsbedrijven (nadeel € 200.000)

  • In de 1e Tussenrapportage 2024 is incidenteel een bijstelling gedaan voor een hoger dividend over 2023 en 2024 voor onze reguliere en preferente aandelen (nadeel € 300.000).
  • De verwachting is dat de komende jaren het dividend op onze aandelen hoger is. Dit is gebaseerd op het inkomstenpatroon van voorgaande jaren zoals hierboven aangegeven (voordeel € 100.000).

Financiering (nadeel € 494.700)

  • In verband met het aantrekken van leningen zal de rentelast toenemen (nadeel € 450.000).
  • Diverse mutaties kleiner dan € 100.000 (nadeel 44.700).

Toerekenen rente vanuit Activa (voordeel € 208.500)

  • Het betreft hier bijstelling van de kapitaallasten ten opzichte van het jaar 2024 (voordeel € 387.200).
  • Reeds geraamde mutaties in het meerjarenbegroting 2024-2027 (nadeel € 178.700).

Overige verschillen kleiner dan € 100.000 (voordeel € 60.800)

Toelichting 0.61 OZB woningen

Terug naar navigatie - Toelichting 0.61 OZB woningen
Omschrijving Begroting 2024 na wijziging Begroting 2025 Verschil 2024-2025
0.61:OZB woningen
Lasten -111.000 -100.600 10.400
Baten 6.748.700 6.954.700 206.000
Totaal 0.61:OZB woningen 6.637.700 6.854.100 216.400

OZB woningen (voordeel € 206.000)

  • De waardestijging voor de woningen voor het belastingjaar 2025 is geschat op 0,2%. De tarieven voor 2025 zijn eerst gecorrigeerd met de verwachte waardeontwikkeling en vervolgens is de inflatiecorrectie van 2,5% toegepast. Tenslotte wordt de OZB-opbrengst vermeerderd met areaaluitbreiding (voordeel € 162.400).
  • Diverse mutaties kleiner dan € 100.000 (voordeel € 43.600).

Overige verschillen kleiner dan € 100.000 (voordeel € 10.400)

Toelichting 0.62 OZB niet-woningen

Terug naar navigatie - Toelichting 0.62 OZB niet-woningen
Omschrijving Begroting 2024 na wijziging Begroting 2025 Verschil 2024-2025
0.62:OZB niet-woningen
Lasten -36.400 -31.700 4.700
Baten 7.071.100 7.962.400 891.300
Totaal 0.62:OZB niet-woningen 7.034.700 7.930.700 896.000

OZB Niet Woningen (voordeel € 891.300)

  • Trendmatige verhoging conform de Kaderbrief 2024 (voordeel € 132.800).
  • De waardestijging voor de niet-woningen voor het belastingjaar 2025 is geschat op 1%. De tarieven voor 2025 zijn eerst gecorrigeerd met de verwachte waardeontwikkeling en vervolgens de inflatiecorrectie van 2,5% toegepast. Tenslotte wordt de OZB-opbrengst vermeerderd met areaaluitbreiding (voordeel € 758.500).

Overige verschillen kleiner dan € 100.000 (voordeel € 4.700)

Algemene Uitkering (voordeel € 5.555.000)

  • De raming is conform het meerjarenperspectief ingevolge de decembercirculaire 2023 (voordeel € 2.463.000).
  • Mutaties op grond van de meicirculaire 2024 van het gemeentefonds (voordeel € 3.092.000), rekening houdend met afzonderingen voor:
    • Dienstverlening aanpak armoede schulden.
    • Werkdrukverlaging jeugdbescherming.
    • Vrijval reservering compensatieregeling Voogdij 18+ inclusief index.
    • Participatie.
    • Armoedebestrijding kinderen.

Toelichting 0.8 Overige baten en lasten

Terug naar navigatie - Toelichting 0.8 Overige baten en lasten
Omschrijving Begroting 2024 na wijziging Begroting 2025 Verschil 2024-2025
0.8:Overige baten en lasten
Lasten -6.502.800 -985.000 5.517.800
Baten 7.600.600 963.800 -6.636.800
Totaal 0.8:Overige baten en lasten 1.097.800 -21.200 -1.119.000

Personeelslasten (nadeel 1.125.900)
Ten opzichte van de begroting 2024 nemen de loonkosten (excl. de verwachte cao-ontwikkelingen 2025) in 2025 toe met € 1.451.400. Een derde van deze extra kosten, € 541.300 worden doorbelast aan, investeringen, projecten, grondexploitaties en marktinitiatieven of gedekt uit opbrengsten uit de afvalstoffenheffing. Per saldo nemen de netto loonkosten toe met € 910.100. De toename van de loonkosten ten opzichte van de begroting 2024 kan worden toegeschreven aan functionerings-, arbeidsmarkt- en inconveniëntentoelage (nadeel € 198.500), verschillen naar aanleiding van de werkelijke plaatsing (nadeel € 168.900), extra formatie voor de aanpak zwerfafval en bijplaatsingen (grof)huishoudelijke afval door medewerkers met een garantiebaan (worden deels gedekt uit opbrengst van de afvalstoffenheffing) (nadeel € 81.000), uitbreiding en versterking van het team contactfunctionarissen met een teamleider, participatiecoördinator en administratieve ondersteuning (nadeel € 207.300), versterking en ondersteuning van het team Openbare orde en veiligheid met administratieve/juridische ondersteuning APV en boa‘s (nadeel € 55.000), extra formatie bij het team VTH vanwege het aantal complexe dossiers (nadeel € 84.000) en diverse overige kleine mutaties (nadeel € 115.400).
Daarnaast stijgen ook de bijkomende personeelskosten zoals opleidings- en reiskosten (nadeel € 215.800).

Toerekening personeelskosten naar programma's (voordeel € 1.125.900)
De toerekening van de personeelskosten naar de programma's wordt toegelicht in de Leeswijzer.

Stelposten (nadeel € 1.156.200)

  • Cao-ontwikkeling 2025 conform Kaderbrief 2025 (nadeel € 960.000).
  • Overige mutaties ten opzichte van voorgaand jaar (nadeel € 196.200).

Overige verschillen kleiner dan € 100.000 (voordeel € 37.200)

Toelichting 0.10 Mutaties reserves

Terug naar navigatie - Toelichting 0.10 Mutaties reserves
Omschrijving Begroting 2024 na wijziging Begroting 2025 Verschil 2024-2025
0.10:Mutaties reserves
Stortingen -463.600 -463.600 0
Onttrekkingen 25.076.600 1.725.100 -23.351.500
Totaal 0.10:Mutaties reserves 24.613.000 1.261.500 -23.351.500

Algemene reserve (nadeel € 741.100)
In de 1e Tussenrapportage 2024 zijn doorgeschoven prestaties uit de Jaarstukken 2023 opgenomen ter dekking van:

  • De UITagenda, de inzet voor dorpsmarketing en de evenementenkalender.
  • Het onderzoek voor de bestemming museumschool Rijsoord.
  • Wmo huishoudelijke hulp ZIN als gevolg van stijging cliëntaantallen en het tarief.
  • De nota Communicatie nieuwe huisstijl.
  • Het frictiekostenbudget voor De BedrijfsvoeringsPartner.

Daarnaast is er een aflopende dekking opgenomen voor de afbouw van de dividendinkomsten in acht jaar.

Afschrijvingslastenreserve Toekomstige investeringen (nadeel € 22.500.000)
Conform het raadsbesluit van 21 maart 2024 is de bestemmingsreserve Incidentele en toekomstige investeringen gebruikt en verdeelt over twaalf bestemmingsreserves.

Afschrijvingslastenreserve Overrente (nadeel € 110.400)
Jaarlijks lagere dekking uit de afschrijvingsreserve "Overrente".