Paragraaf 1 Lokale heffingen

Inleiding 1

Terug naar navigatie - Inleiding

In deze paragraaf staat informatie over de gemeentelijke belastingen en gebonden heffingen, het beleid rondom de lokale heffingen, een overzicht van de tarieven, een beschrijving van het kwijtscheldingsbeleid en de lokale lastendruk in het tijdvak 2025-2028.

Algemene uitgangspunten lokale heffingen

Terug naar navigatie - Algemene uitgangspunten lokale heffingen

Het tarievenbeleid is vastgelegd in de Belastingnota 2020. 

Inflatiecorrectie
Voor de OZB-tarieven geldt dat de lokale lasten niet meer dan trendmatig zullen stijgen (inflatiecorrectie). De zogenoemde indexeringspercentage voor 2025 ten opzichte van 2024 is 2,5%. De gebonden heffingen (Afvalstoffenheffing, Rioolheffing, Lijkbezorgingsrechten, Marktgelden en Leges) mogen wettelijk maximaal 100% kostendekkend zijn, inclusief toe te rekenen compensabele btw, mutaties in voorzieningen en reserves en toe te rekenen kosten voor overhead.

De kosten van oninbare vorderingen zijn doorberekend in de tarieven. De perceptiekosten die genoemd worden bij de onderbouwing van de tarieven voor de verschillende heffingen hebben betrekking op de lasten die heffing en invordering met zich meebrengen.

Uitvoering belastingtaken door SVHW
De heffing en inning van gemeentelijke belastingen en de waardebepaling van alle onroerende zaken binnen de gemeente Ridderkerk in het kader van de Wet Waardering Onroerende Zaken (Wet WOZ) worden verzorgd door het Samenwerkingsverband Vastgoed Heffing en Waardebepaling (SVHW). Daaronder valt ook de behandeling van verzoeken voor kwijtschelding gemeentelijke belastingen.

Overzicht geraamde belastingen en lokale heffingen

Ongebonden heffingen

Terug naar navigatie - Ongebonden heffingen
Rekening Begroting Meerjarenraming
2023 2024 na wijziging 2025 2026 2027 2028
Onroerende zaakbelastingen 13.469.361 13.819.800 14.917.100 15.330.400 15.516.200 15.714.900
Baatbelasting 1.946 1.300 1.300 1.300 1.300 1.300
Straatparkeren/parkeerboetes 333.899 357.200 357.200 357.200 357.200 357.200

Gebonden heffingen

Terug naar navigatie - Gebonden heffingen
Rekening Begroting Meerjarenraming
2023 2024 na wijziging 2025 2026 2027 2028
Afvalstoffenheffing 7.303.562 7.322.100 7.499.500 8.104.600 8.115.200 8.244.700
Rioolheffing 4.896.863 5.202.500 5.422.600 5.588.000 5.749.700 5.951.100
Lijkbezorgingsrechten 827.424 819.300 874.000 874.000 874.000 874.000
Leges burgerzaken 608.193 941.400 1.092.300 1.092.300 1.092.300 1.092.300
Leges omgevings- en APV-vergunning 2.822.389 1.178.900 908.700 908.700 908.700 908.700
Marktgelden 40.929 34.600 41.400 41.400 41.400 41.400

Algemene beleidsontwikkelingen

Terug naar navigatie - Algemene beleidsontwikkelingen

Benchmark woonlasten
Voor de benchmark gebruiken we de publicaties van het Centrum voor Onderzoek naar de Economie van de Lagere Overheden (COELO) zoals de benchmark van de woonlasten provincie Zuid-Holland. De gemeentelijke woonlasten bestaan uit de uitgaven van burgers aan onroerendezaakbelastingen (OZB), afvalstoffenheffing en rioolheffing. Een vergelijking van de gemeentelijke woonlasten maakt de onderlinge verschillen van de woonlasten tussen Ridderkerk en omliggende gemeenten inzichtelijk. Deze vergelijking is in deze paragraaf opgenomen. Het overzicht vergelijkt de tarieven van de OZB, afvalstoffenheffing en rioolheffing per gemeente en het cumulatieve bedrag van de onroerendezaakbelastingen, de afvalstoffenheffing en de rioolheffing per gemeente.

Tarieven 2025

Kostenonderbouwing tarieven

Terug naar navigatie - Kostenonderbouwing tarieven

In deze paragraaf zijn kostenonderbouwingen voor de berekening van de verschillende heffingen opgenomen. Deze geven inzicht in hoe de geraamde baten c.q. opbrengsten en de geraamde lasten met elkaar in verhouding staan. Het dekkingspercentage van het betreffende taakveld wordt hiermee weergegeven.

De raad stelt in december de definitieve tarieven vast.

Onroerendezaakbelastingen (OZB)

Terug naar navigatie - Onroerendezaakbelastingen (OZB)

De geraamde OZB-opbrengst wordt bepaald door de totale waarde van de onroerende zaken in het lopende belastingjaar te vermenigvuldigen met het OZB-tarief. Er wordt hierbij rekening gehouden met een geschatte waardeontwikkeling van de WOZ-waarde en areaaluitbreiding. Hierbij geldt dat een waardestijging of –daling niet leidt tot extra OZB-opbrengst. Dit wordt bereikt door bij de tarievenberekening een waardestijging te dempen door middel van een evenredige tariefsverlaging.

In het najaar vindt voor de definitieve vaststelling van de tarieven een laatste controle op de waardeontwikkeling plaats op basis van de laatste informatie van SVHW in september/oktober. Hierdoor kunnen de definitief vast te stellen tarieven afwijken van de thans berekende tarieven zoals hieronder zijn weergegeven.

Op basis van het voorgaande en door SVHW in juni/juli aangeleverde WOZ-waardeontwikkeling zien de OZB-tarieven voor 2025 er als volgt uit:

Onroerendezaakbelastingen (OZB) 2024 2025*
(als percentage van de waarde)
Eigenaren woningen 0,0903% 0,0924%
Eigenaren niet-woningen 0,4751% 0,4822%
* Voorlopig percentage o.b.v. actuele WOZ-waarde 2024 en verwachte waardeontwikkeling in 2025

Afvalstoffenheffing

Terug naar navigatie - Afvalstoffenheffing

Afvalstoffenheffing wordt geheven om de kosten te betalen die de gemeente maakt voor het (laten) inzamelen en verwerken van huishoudelijk afval. Voor de afvalstoffenheffing hanteren wij kostendekkende tarieven in combinatie met een inzet van de daarvoor gevormde reserve.

Kostenonderbouwing tarieven
Ter onderbouwing van de tarieven voor afvalstoffenheffing wordt hierna een kostenonderbouwing tarieven afvalstoffenheffing gegeven.

Omschrijving 2025
Lasten taakveld(en), inclusief (omslag)rente -3.539.500
Lasten vanuit de gemeente, inclusief (omslag)rente -3.340.500
Inkomsten taakveld(en), exclusief heffingen 316.800
Netto lasten taakveld(en) -6.563.200
Overhead, inclusief (omslag)rente -154.900
Compensabele BTW -1.397.100
Totale kosten -8.115.200
Inzet bestemmingsreserve Afvalstoffenheffing 615.700
Opbrengst heffingen 7.499.500
Opbrengst 8.115.200
Dekkingspercentage 100%

De berekende tarieven voor de afvalstoffenheffing zien er als volgt uit:

Afvalstoffenheffing 2024* 2025 2026 2027 2028
Eenpersoonshuishouden 278,72 286,32 305,16 301,92 304,44
Tweepersoonshuishouden 374,84 384,84 410,28 405,84 409,20
Meerpersoonshuishouden 385,76 396,36 422,40 417,84 421,32
Extra mini-container 240 liter 75,00 75,00 75,00 75,00 75,00
* Volgens Belastingverordening

Rioolheffing

Terug naar navigatie - Rioolheffing

Het uitgangspunt van de rioolheffing is om gemeenten in staat te stellen de kosten te betalen die samenhangen met de gemeentelijke watertaken. Het Programma Stedelijk Water (PSW) 2023-2027 is leidend bij de berekening van de tarieven voor de rioolheffing, waarin als uitgangspunt geldt een jaarlijkse stijging van 2% exclusief inflatiecorrectie.

Kostenonderbouwing tarieven
De in de rioolheffing te dekken kosten zijn opgenomen in de kostenonderbouwing van tarieven rioolheffing.

Omschrijving 2025
Lasten taakveld(en), inclusief (omslag)rente -4.673.300
Inkomsten taakveld(en), exclusief heffingen 50.200
Netto lasten taakveld(en) -4.623.100
Perceptiekosten -114.500
Vanuit andere activiteiten toe te rekenen kosten -273.800
Overhead, inclusief (omslag)rente -371.700
Compensabele BTW -772.600
Totale kosten -6.155.700
Inzet voorziening Beklemde middelen 733.100
Opbrengst heffingen 5.422.600
Opbrengst 6.155.700
Dekkingspercentage 100%

De tarieven voor 2025 zien er als volgt uit:

Rioolheffing 2024* 2025 2026 2027 2028
Eigenaar/gebruiker tot 500 m3 107,64 109,08 111,24 113,52 115,80
Groot waterverbruik:
501 m3 - 1.000 m3 / per 100 m3 114,84 116,40 118,68 121,08 123,48
1.001 m3 - 3.000 m3 / per 100 m3 103,56 105,00 107,04 109,32 111,48
3.001 m3 - 6.000 m3 / per 100 m3 92,04 93,24 95,16 97,08 99,00
6.001 m3 - 10.000 m3 / per 100 m3 80,64 81,72 83,40 85,08 86,76
boven 10.000 m3 / per 100 m3 62,88 63,72 64,92 66,24 67,56
* Volgens Belastingverordening

Lijkbezorgingsrechten

Terug naar navigatie - Lijkbezorgingsrechten

Voor het verlenen van diensten door en/of het gebruik van de faciliteiten van de begraafplaatsen Vredehof en Rusthof worden rechten geheven voor onder andere begraven, onderhoudsrechten en andere lijkbezorgingsrechten. 

Kostenonderbouwing tarieven
De in de lijkbezorgingsrechten te dekken kosten zijn als volgt bepaald:

Omschrijving 2025
Lasten taakveld(en), inclusief (omslag)rente -897.900
Netto lasten taakveld(en) -897.900
Overhead, inclusief (omslag)rente -359.600
Bespaarde rente voorziening Onderhoud graven 117.200
Totale kosten -1.140.300
Opbrengst heffingen 874.000
Opbrengsten 874.000
Dekkingspercentage 77%

Marktgelden

Terug naar navigatie - Marktgelden

Voor het gebruik of genot van een standplaats voor het uitstallen, aanbieden of verkopen van goederen of voorwerpen, op het krachtens de ‘Marktverordening van de gemeente Ridderkerk’ aangewezen marktterrein, wordt onder de naam van “marktgeld” een recht geheven. De markt is voorzien van elektra-aansluitingen. Voor het gebruik van deze voorziening zijn er afzonderlijke tarieven in de verordening opgenomen.

De uit de marktgelden te dekken totale kosten bedragen:

Omschrijving 2025
Lasten taakveld(en), inclusief (omslag)rente -49.700
Netto lasten taakveld(en) -49.700
Overhead, inclusief (omslag)rente -2.300
Compensabele BTW -9.900
Totale kosten -61.900
Opbrengst heffingen 41.400
Opbrengsten 41.400
Dekkingspercentage 67%

Parkeerbelasting

Terug naar navigatie - Parkeerbelasting

Parkeerbelasting wordt geheven in het kader van parkeerregulering. Betaling vindt plaats via een geldige parkeervergunning, parkeer-app of bij de parkeerapparatuur zoals de parkeermeter en parkeerautomaat. Als er niet of onvoldoende parkeergeld is betaald, wordt een naheffingsaanslag parkeerbelasting opgelegd. De hoogte van de naheffingsaanslag is wettelijk vastgelegd. De hoogte van de tarieven van de parkeervergunning is vastgelegd in het parkeerbeleid van Ridderkerk.

Leges

Terug naar navigatie - Leges

Onder de naam leges worden rechten geheven voor verstrekte diensten en producten. Een aantal tarieven van leges is wettelijk gemaximeerd zoals het tarief voor paspoorten, aanwezigheidsvergunning speelautomaten of bijvoorbeeld een uittreksel Burgerlijke stand. Voor het overige geldt ook hier dat de tarieven van de leges maximaal kostendekkend mogen zijn.

De kosten en opbrengsten van leges zien er als volgt uit: 

Onderwerp legesverordening Kosten Overhead Totaal kosten Opbrengst Kostendekkendheid
Algemene dienstverlening
Burgerlijke stand -47.800 -44.600 -92.400 66.700 72%
Reisdocumenten en Nederlandse identiteitskaart -619.740 -211.300 -831.040 741.800 89%
Rijbewijzen -152.700 -81.300 -234.000 208.500 89%
Verstrekkingen in het kader van de basisregistratie persoonsgegevens -16.500 -14.000 -30.500 12.200 40%
Overige publiekszaken -21.800 -6.300 -28.100 20.700 74%
Bijzondere wetten -47.100 -46.200 -93.300 63.100 68%
Totaal leges Algemene dienstverlening -905.640 -403.700 -1.309.340 1.113.000 85%
Onderwerp legesverordening Kosten Overhead Totaal kosten Opbrengst Kostendekkendheid
Dienstverlening in het kader van de Omgevingswet
Omgevingsvergunning -673.100 -531.500 -1.204.600 868.900 72%
Totaal leges Omgevingswet -673.100 -531.500 -1.204.600 868.900 72%
Onderwerp legesverordening Kosten Overhead Totale kosten Opbrengst Kostendekkendheid
Dienstverlening volgens Europese dienstenrichtlijn
Horeca -10.900 -10.700 -21.600 8.800 41%
Winkeltijdenwet -200 -200 -400 200 50%
Organiseren evenement of markt -1.600 -1.600 -3.200 500 16%
Standplaatsen -900 -900 -1.800 1.300 72%
Niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking -49.100 -11.600 -60.700 14.200 23%
Totaal leges Dienstverlening volgens Europese dienstenrichtlijn -62.700 -25.000 -87.700 25.000 29%
Onderwerp legesverordening Kosten Overhead BTW Totale kosten Opbrengst Kostendekkendheid
Kostendekkendheid totale tarieventabel -1.641.440 -960.200 0 -2.601.640 2.006.900 77%

Kwijtscheldingsbeleid

Terug naar navigatie - Kwijtscheldingsbeleid

Indien de belastingplichtige niet, of slechts met veel moeite, de aanslag kan betalen, kan deze onder wettelijk vastgestelde voorwaarden in aanmerking komen voor kwijtschelding. Het vigerend kwijtscheldingsbeleid waarbij gedeeltelijke kwijtschelding van toepassing is, blijft voor 2025 ongewijzigd. Voor de afvalstoffenheffing wordt voor 64% en voor de gebruikersbelasting rioolheffing voor 71% van het verschuldigde belastingbedrag kwijtschelding verleend. In de begroting zijn de volgende bedragen opgenomen voor kwijtschelding:

Kwijtschelding lokale heffingen Rekening Begroting
2023 2024 na wijziging 2025
Onroerende zaakbelastingen -1.008 -2.700 -1.800
Rioolheffing -92.081 -81.700 -83.700
Afvalstoffenheffing -279.005 -259.800 -266.300

Woonlasten (lokale lastendruk)

Terug naar navigatie - Woonlasten

Tot de woonlasten worden gerekend de OZB, de afvalstoffenheffing en de rioolheffing. De woonlasten vormen het grootste deel van de opbrengst uit de gemeentelijke heffingen en daarmee grotendeels de lokale lastendruk. Hierna worden de woonlasten voor burgers (woningen) en het bedrijfsleven (niet woningen/ bedrijven) inzichtelijk gemaakt.
Om de gemiddelde woonlasten in 2025 te berekenen, wordt uitgegaan van de berekende tarieven en de verwachtte gemiddelde WOZ-waarde in 2025. 

Lastendruk burgers (woningen)

Terug naar navigatie - Lastendruk burgers (woningen)
Omschrijving 2023 2024 2025 Afwijking
+ = stijging en - = daling van lasten Absoluut In %
Eenpersoonshuishouden met een huurwoning
Rioolgebruik 103,20 107,64 109,08 1,44 1,3%
Afval 279,48 278,72 286,32 7,60 2,7%
Totaal* 382,68 386,36 395,40 9,04 2,3%
Tweepersoonshuishouden met een huurwoning
Rioolgebruik 103,20 107,64 109,08 1,44 1,3%
Afval 375,24 374,84 384,84 10,00 2,7%
Totaal* 478,44 482,48 493,92 11,44 2,4%
Meerpersoonshuishouden met een huurwoning
Rioolgebruik 103,20 107,64 109,08 1,44 1,3%
Afval 386,52 385,76 396,36 10,60 2,7%
Totaal* 489,72 493,40 505,44 12,04 2,4%
Eenpersoonshuishouden met een koopwoning met een WOZ-waarde van € 395.000
Rioolgebruik 103,20 107,64 109,08 1,44 1,3%
Afval 279,48 278,72 286,32 7,60 2,7%
OZB-eigendom ** 335,59 356,43 364,98 8,55 2,4%
Riooleigendom 103,20 107,64 109,80 2,16 2,0%
Totaal* 821,47 850,43 870,18 19,75 2,3%
Tweepersoonshuishouden met een koopwoning met een WOZ-waarde van € 395.000
Rioolgebruik 103,20 107,64 109,08 1,44 1,3%
Afval 375,24 374,84 384,84 10,00 2,7%
OZB-eigendom ** 335,59 356,43 364,98 8,55 2,4%
Riooleigendom 103,20 107,64 109,08 1,44 1,3%
Totaal* 917,23 946,55 967,98 21,43 2,3%
Meerpersoonshuishouden met een koopwoning met een WOZ-waarde van € 395.000
Rioolgebruik 103,20 107,64 109,08 1,44 1,3%
Afval 386,52 385,76 396,36 10,60 2,7%
OZB-eigendom ** 335,59 356,43 364,98 8,55 2,4%
Riooleigendom 103,20 107,64 109,08 1,44 1,3%
Totaal* 928,51 957,47 979,50 22,03 2,3%
* Absoluut en gewogen %.
** OZB-grondslag voor 2023 en 2024 is de gemiddelde WOZ-waarde uit Coelo. OZB 2025 uitgaande van 0,2% stijging WOZ en concept tarief 2025.

Lastendruk bedrijven (niet-woningen)

Terug naar navigatie - Lastendruk bedrijven (niet-woningen)
Omschrijving 2023 2024 2025 Afwijking
+ = stijging en - = daling van lasten Absoluut In %
E: Niet-woning/bedrijf in eigendom met een WOZ-waarde van € 243.200
Rioolgebruik 103,20 107,64 109,08 1,44 1,3%
OZB-eigendom ** 1.139,04 1.144,04 1.172,75 28,71 2,5%
Riooleigendom 103,20 107,64 109,08 1,44 1,3%
Totaal* 1.345,44 1.359,32 1.390,91 31,59 2,3%
* Absoluut en gewogen %.
** OZB 2024 tegen def vastgestelde tarief 2024. OZB 2025: uitgaande van een waardestijging van 1% tegen concept tarief 2025.

Ridderkerk ten opzichte van buurgemeenten

Terug naar navigatie - Ten opzichte van

De woonlasten van de omliggende gemeenten voor het belastingjaar 2025 zijn nog niet beschikbaar. Om de woonlasten te kunnen vergelijken wordt gebruik gemaakt van de woonlasten van deze gemeenten in 2024. Deze vergelijking maakt de onderlinge verschillen van de woonlasten tussen Ridderkerk en omliggende gemeenten inzichtelijk. Er is hierbij uitgegaan van de woonlasten van een eenpersoonshuishouden en een gezin (meerpersoonshuishouden) met zowel een koopwoning (woningeigenaren) als een huurwoning (huurders). 

Tarieven per gemeente - eenpersoonshuishoudens

Terug naar navigatie - Tarieven per gemeente - eenpersoonshuishoudens
Gemeente Afvalstoffenheffing Rioolheffing OZB-tarief Gem. woningwaarde Woonlasten eigenaar* Woonlasten huurder*
Ridderkerk 279 108 9,0300% 395.000 850 386
Zwijndrecht 338 322 8,6600% 389.000 998 660
Hendrik-Ido Ambacht 278 184 9,3400% 465.000 820 237
Barendrecht 241 67 8,7800% 486.000 735 309
Albrandswaard 293 221 10,0600% 513.000 1.030 514
* COELO-Atlas 2024

Tarieven per gemeente - meerpersoonshuishoudens

Terug naar navigatie - Tarieven per gemeente - meerpersoonshuishoudens
Gemeente Afvalstoffenheffing Rioolheffing OZB-tarief Gem. woningwaarde Woonlasten eigenaar * Woonlasten huurder *
Ridderkerk 386 215 9,0300% 395.000 957 493
Zwijndrecht 368 322 8,6600% 389.000 1.027 690
Hendrik-Ido Ambacht 410 218 9,3400% 465.000 986 402
Barendrecht 441 199 8,7800% 486.000 1.067 640
Albrandswaard 425 294 10,0600% 513.000 1.236 719
* COELO-Atlas 2024