Programma 8 Volksgezondheid en milieu

Wat willen we bereiken? (coalitieakkoord)

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken? (coalitieakkoord)

Bedrijventerrein Nieuw Reijerwaard.

Terug naar navigatie - Bedrijventerrein Nieuw Reijerwaard.

Op bedrijventerrein Nieuw Reijerwaard zijn drie hoge windmolens gepland. Indien het project financieel niet haalbaar is zullen we de provincie Zuid-Holland verzoeken om de claim te schrappen. Als alternatief voor de invulling van de provinciale opgave en mits ruimtelijke inpasbaar staan we open voor kleinere windmolens bij bedrijven indien deze geen overlast voor de omgeving veroorzaken.

Wat gaan we daarvoor doen? (collegeprogramma)

Optimalisatie van het afvalplan.

Terug naar navigatie - Optimalisatie van het afvalplan.

Instrumenten worden ontwikkeld en het afvalplan wordt geoptimaliseerd om het nu reeds goede afvalscheidingscijfer verder te verbeteren. In het afvalinzamelingsbeleid staat het principe ‘de vervuiler betaalt’ niet ter discussie. Voor een eerlijke verdeling van de lasten maakt het betalen per lediging of klepbeweging plaats voor een vast jaarlijks bedrag per één-, twee- of meerpersoonshuishoudens. Deze wijziging zal niet leiden tot een stijging van kosten. De tarieven zijn gebaseerd op kostendekkendheid van het inzamelsysteem.

Wat gaan we daarvoor doen? (collegeprogramma)

Prettige en schone leefomgeving.

Terug naar navigatie - Prettige en schone leefomgeving.

Naast een prettige leefomgeving hechten we ook waarde aan een schone leefomgeving. Het zwerfafval in de openbare ruimte is voor velen een doorn in het oog. De komende jaren willen we samen met inwoners, bedrijven en maatschappelijke partners inzetten op het voorkomen van zwerfafval.

Wat gaan we daarvoor doen? (collegeprogramma)

Fijnstofuitstoot en geluidsoverlast rondom de snelwegen.

Terug naar navigatie - Fijnstofuitstoot en geluidsoverlast rondom de snelwegen.

Ridderkerk wordt doorkruist door de snelwegen A15, A16, A38 en de Rotterdamseweg. Om de continue fijnstofuitstoot op te vangen zorgen we voor vegetatie rondom de snelwegen. Ook planten we extra bomen om geluidsoverlast te reduceren. Waar mogelijk nemen we maatregelen om geluidsoverlast van verkeer te verminderen.

Wat gaan we daarvoor doen? (collegeprogramma)

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
Exploitatie Begroting 2024 na wijziging Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028
Lasten
7.1:Volksgezondheid -3.205.900 -3.329.100 -3.155.900 -2.722.200 -2.722.100
7.2:Riolering -5.074.000 -5.062.500 -5.054.100 -5.134.600 -5.037.900
7.3:Afval -6.547.700 -6.927.700 -6.919.400 -6.928.000 -7.051.400
7.4:Milieubeheer -2.689.800 -2.392.700 -2.360.900 -2.360.800 -1.644.000
7.5:Begraafplaatsen en crematoria -1.967.600 -2.041.300 -2.029.800 -2.003.400 -1.993.700
Totaal Lasten -19.485.000 -19.753.300 -19.520.100 -19.149.000 -18.449.100
Baten
7.1:Volksgezondheid 606.700 606.700 433.600 0 0
7.2:Riolering 6.282.200 6.205.900 6.197.500 6.297.400 6.181.400
7.3:Afval 7.603.400 7.814.500 8.421.400 8.432.000 8.578.100
7.4:Milieubeheer 878.700 908.500 908.500 908.500 5.000
7.5:Begraafplaatsen en crematoria 1.473.100 1.704.200 1.706.500 1.708.900 1.711.200
Totaal Baten 16.844.100 17.239.800 17.667.500 17.346.800 16.475.700
Saldo - Lasten en baten -2.640.900 -2.513.500 -1.852.600 -1.802.200 -1.973.400
Onttrekkingen
0.10:Mutaties reserves 211.900 626.300 10.600 10.600 10.600
Totaal Onttrekkingen 211.900 626.300 10.600 10.600 10.600
Saldo - Reserves 211.900 626.300 10.600 10.600 10.600

Toelichting 7.2 Riolering

Terug naar navigatie - Toelichting 7.2 Riolering
Omschrijving Begroting 2024 na wijziging Begroting 2025 Verschil 2024-2025
7.2:Riolering
Lasten -5.074.000 -5.062.500 11.500
Baten 6.282.200 6.205.900 -76.300
Totaal 7.2:Riolering 1.208.200 1.143.400 -64.800

Riolering planmatig onderhoud (nadeel € 275.300)

  • Het saldo van de totale rioolexploitatie wordt verrekend met de voorziening beklemde middelen riolering. Door hogere baten rioolheffing en lagere lasten (in de 1e Tussenrapportage 2024 zijn hogere kosten voor reiniging en inspectie van de riolering en een hogere dekking voor het onderhoud van kolken geraamd) voor riolering hoeft er minder uit de voorziening te worden onttrokken (nadeel € 297.600).
  • Diverse mutaties kleiner dan € 100.000 (voordeel € 22.300).

Overige gemalen (voordeel € 119.900)

  • Lagere energiekosten door lagere energietarieven Greenchoice (voordeel € 110.800).
  • Diverse mutaties kleiner dan € 100.000 (voordeel € 9.100).

Baten rioolrecht (voordeel € 220.100)
De hogere baten worden veroorzaakt door een hoger aantal aansluitingen en een hoger tarief voor de rioolheffing. Het aantal aansluitingen neemt toe door meer woningen en minder leegstand bij zowel woningen als niet-woningen. Het tarief voor de rioolheffing stijgt met 1,3%. In deze begroting is uitgegaan van een kostendekkend tarief.
Op basis van het Programma Stedelijk Water stijgen de tarieven met 2% exclusief inflatie. Doordat in 2025 sprake is van lagere lasten, met name door lagere energiekosten, is een tariefstijging met 1,3% voldoende.

Overige verschillen kleiner dan € 100.000 (nadeel € 129.500)

Toelichting 7.3 Afval

Terug naar navigatie - Toelichting 7.3 Afval
Omschrijving Begroting 2024 na wijziging Begroting 2025 Verschil 2024-2025
7.3:Afval
Lasten -6.547.700 -6.927.700 -380.000
Baten 7.603.400 7.814.500 211.100
Totaal 7.3:Afval 1.055.700 886.800 -168.900

Afval de Gorzen (nadeel € 191.200)

  • Na de ontvlechting wordt het afval uit prullenbakken in de openbare ruimte, illegale stortingen en bijplaatsingen grof huishoudelijk afval verzameld op het gemeentedepot. Daar wordt het afval gesorteerd voor het transport naar de verwerker. Hiervoor worden containers gehuurd en worden er kosten gemaakt voor het transport en storten van het afval (nadeel € 130.200).
  • Diverse mutaties kleiner dan € 100.000 (nadeel € 61.000).

Baten reinigingsrecht en afvalstoffenheffing (voordeel € 176.100)

  • Er is een hogere opbrengst door hogere kosten voor afvalverwerking. De hogere kosten worden namelijk verwerkt in de afvalstoffenheffing (voordeel € 175.600).
  • Diverse mutaties kleiner dan € 100.00 (voordeel € 500).

Overige verschillen kleiner dan € 100.000 (nadeel € 153.800)

Toelichting 7.4 Milieubeheer

Terug naar navigatie - Toelichting 7.4 Milieubeheer
Omschrijving Begroting 2024 na wijziging Begroting 2025 Verschil 2024-2025
7.4:Milieubeheer
Lasten -2.689.800 -2.392.700 297.100
Baten 878.700 908.500 29.800
Totaal 7.4:Milieubeheer -1.811.100 -1.484.200 326.900

Duurzame energietransitie (voordeel € 307.200)
In de Kadernota 2021 is tot en met 2024 jaarlijks € 1.000.000 geraamd voor het opstellen van wijkplannen volgens het klimaatakkoord. Het voordeel in 2025 wordt met name verklaard door daling ten opzichte van 2024 van het budget voor klimaatgelden en de dekking van personeelslasten door de CDOKE-middelen. CDOKE-middelen zijn middelen uit de tijdelijke regeling capaciteit decentrale overheden voor klimaat- en energiebeleid.

Overige verschillen kleiner dan € 100.000 (voordeel € 19.700)

Toelichting 7.5 Begraafplaatsen en crematoria

Terug naar navigatie - Toelichting 7.5 Begraafplaatsen en crematoria
Omschrijving Begroting 2024 na wijziging Begroting 2025 Verschil 2024-2025
7.5:Begraafplaatsen en crematoria
Lasten -1.967.600 -2.041.300 -73.700
Baten 1.473.100 1.704.200 231.100
Totaal 7.5:Begraafplaatsen en crematoria -494.500 -337.100 157.400

Begraafplaatsen Algemeen (voordeel € 131.400)

  • De afkoopsommen voor onderhoud graven zijn bestemd voor toekomstig onderhoud en worden toegevoegd aan de voorziening onderhoud graven. Door hogere baten uit afkoopsommen is de storting in de voorziening ook hoger.
    Jaarlijks wordt een bedrag uit de voorziening aangewend ter dekking van de onderhoudskosten. De berekening van deze voorziening is geactualiseerd. Door een hoger aantal graven en hogere onderhoudskosten per graf is de aanwending van de voorziening structureel hoger (voordeel € 140.800).
  • Diverse mutaties kleiner dan € 100.000 (voordeel € 9.400).

Overige verschillen kleiner dan € 100.000 (voordeel € 26.000)

Bestemmingsreserve afvalstoffenheffing (voordeel € 615.700)
Ter dekking van hogere lasten op afval en daarbij het voorkomen van een forse stijging van het tarief afvalstoffenheffing wordt de bestemmingsreserve afvalstoffenheffing in 2025 aangewend.

Overige verschillen kleiner dan € 100.000 (nadeel € 201.300)

Beleidsdocumenten

Terug naar navigatie - Beleidsdocumenten

Document

Vastgesteld door college

Vastgesteld door raad

Te herzien beleid

Aanvalsplan ‘Ridderkerk zwerfafvalarm’

X

 

 

Actieplan geluid 2019-2023

X

 

X

Actieplan Luchtkwaliteit 2018-2022

X

 

 

Beleidsplan afval en grondstoffen 2019-2023

 

X

X

Bestuurlijke samenwerkingsovereenkomst werkregio BAR

X

 

 

Bodemkwaliteitskaart landbodem gemeente Ridderkerk Actualisatie 2023

X

 

 

Concessie laadinfrastructuur samenwerkende gemeenten

X

 

X

Convenant Klimaatadaptief Bouwen Ridderkerk

X

 

 

Convenant tussen het Gemeentebestuur van gemeente Ridderkerk en het Beleidsplatform Natuur, Milieu en Duurzaamheid

 

X

 

Handboek kabels en leidingen Ridderkerk

X

 

 

Klimaatvisie Ridderkerk – De route naar 2050

 

X

X

Laadvisie Ridderkerk

X

 

 

Nota Bodembeheer 2021

 

X

 

Nota Gezondheidsbeleid Ridderkerk 2021 - 2025

 

X

 

Programma Geluid en Lucht 2025-2029

 

 

X

Programma Stedelijk Water 2023-2027

 

X

 

Regionale Energiestrategie Rotterdam Den Haag 1.0

 

X

 

Richtlijnen locatiebepaling GFT-cocons Ridderkerk

X

 

 

Richtlijnen locatiebepaling verzamelcontainers Ridderkerk

X

 

 

Schone Lucht Akkoord 2023

X

 

 

Strategie Klimaatadaptatie Gemeente Ridderkerk

 

X

X

Uitvoeringsagenda Klimaat adaptatie

X

 

X

Uitvoeringsbesluit Afvalstoffenverordening Ridderkerk 2022

X

 

 

Uitvoeringsprogramma Circulaire Samenleving Ridderkerk

X

 

 

Uitvoeringsprogramma Fietsstimulering

 

 

X

Uitvoeringsprogramma Klimaatvisie Ridderkerk – De route naar 2050

 

X

 

Visie Externe veiligheid

 

X

 

Warmtevisie Ridderkerk ‘De route naar 2050’

 

X

X

Beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - Beleidsindicatoren
Omschrijving Bron Eenheid/Toelichting Waarde
Omvang huishoudelijk afval Waarstaatjegemeente.nl Hoeveelheid restafval per inwoner 173 (2022)
Niet gescheiden ingezameld huishoudelijk afval.
Hernieuwbare elektriciteit Waarstaatjegemeente.nl In % 16,4% (2022)