Naar hoofdinhoud
Publicaties
>
Verberg navigatie
Toon navigatie
Standaard contrast
Hoog contrast
Bijlagen
Home
Programma’s
Voorwoord
Leeswijzer
Begroting in één oogopslag
Programmabegroting
Programma 1 Bestuur en ondersteuning
Programma 2 Veiligheid
Programma 3 Verkeer, vervoer en waterstaat
Programma 4 Economie
Programma 5 Onderwijs
Programma 6 Sport, cultuur en recreatie
Programma 7 Sociaal domein
Programma 8 Volksgezondheid en milieu
Programma 9 Volkshuisvesting, leefomgeving en stedelijke vernieuwing
Niet in de programma's opgenomen baten en lasten
Paragrafen
Paragraaf 1 Lokale heffingen
Paragraaf 2 Weerstandsvermogen en risicobeheersing
Paragraaf 3 Onderhoud kapitaalgoederen
Paragraaf 4 Financiering
Paragraaf 5 Bedrijfsvoering
Paragraaf 6 Verbonden partijen
Paragraaf 7 Grondbeleid
Paragraaf 8 Openbaarheid
Financiële begroting
Overzicht van baten en lasten
Toelichting op overzicht baten en lasten
Financiële positie
Bijlagen
Bijlage 1 Overzicht te verstrekken subsidies
Bijlage 2 Verloop van reserves en voorzieningen
Overzicht
Log in
Home
Programma’s
Voorwoord
Leeswijzer
Begroting in één oogopslag
Programmabegroting
Programma 1 Bestuur en ondersteuning
Programma 2 Veiligheid
Programma 3 Verkeer, vervoer en waterstaat
Programma 4 Economie
Programma 5 Onderwijs
Programma 6 Sport, cultuur en recreatie
Programma 7 Sociaal domein
Programma 8 Volksgezondheid en milieu
Programma 9 Volkshuisvesting, leefomgeving en stedelijke vernieuwing
Niet in de programma's opgenomen baten en lasten
Paragrafen
Paragraaf 1 Lokale heffingen
Paragraaf 2 Weerstandsvermogen en risicobeheersing
Paragraaf 3 Onderhoud kapitaalgoederen
Paragraaf 4 Financiering
Paragraaf 5 Bedrijfsvoering
Paragraaf 6 Verbonden partijen
Paragraaf 7 Grondbeleid
Paragraaf 8 Openbaarheid
Financiële begroting
Overzicht van baten en lasten
Toelichting op overzicht baten en lasten
Financiële positie
Bijlagen
Bijlage 1 Overzicht te verstrekken subsidies
Bijlage 2 Verloop van reserves en voorzieningen
Overzicht
Tonen
Activiteiten (137)
004 - Op basis van het besluit gaan we over tot implementatie van de nieuwe organisatievorm.
005 - Deze periode zullen we meerdere voorstellen bij de MRDH indienen voor projecten op het gebied van verkeer en vervoer en economisch vestigingsklimaat.
007 - We versterken ons netwerk en onderzoeken de mogelijkheden voor samenwerking met andere gemeenten op basis van de lokale- en regionale vraagstukken.
008 - Het college nodigt deze periode regelmatig colleges van omliggende gemeenten uit voor een bezoek aan Ridderkerk en we gaan ook op bezoek bij colleges in die gemeenten.
009 - We richten de processen zodanig in zodat inwoners en ondernemers op (aanvragen), meldingen en klachten binnen twee werkdagen een eerste reactie krijgen.
011 - We gaan de klantreizen in beeld brengen om onze dienstverlening te optimaliseren.
014 - We investeren in digitale toegankelijkheid, zodat onze online communicatie en dienstverlening laagdrempelig is. Daarbij houden we altijd aandacht voor niet of minder digitaal vaardigen.
016 - We stellen een coördinator ‘vergunningen en subsidieaanvragen’ aan.
017 - We optimaliseren het proces van vergunningaanvragen (APV).
018 - We stellen nieuw participatiebeleid op.
019 - We zetten in op bewezen instrumenten zoals buurttenten en straatpraat in de wijken.
021 - De zichtbaarheid en positionering van de wijkregisseurs wordt verstevigd.
022 - We stellen een visie datagedreven werken op.
023 - We breiden het aantal boa’s uit van 7 fte naar 9 fte, zodat voor elke wijk een boa beschikbaar is. Een deel van de benodigde middelen komt van de Rijksoverheid.
024 - We gaan met de politie in overleg over de uitbreiding van het aantal wijkagenten en zetten in op een lobby richting het Rijk om het aantal wijkagenten per aantal inwoners te vergroten.
025 - We zetten in op een stevigere samenwerking met en betere ondersteuning van buurtpreventie in de wijken. Er zal frequenter overleg plaatsvinden tussen buurtpreventie en de veiligheidsregisseur.
027 - De politie heeft het besluit genomen om een nieuw regionaal politiebureau te bouwen in Barendrecht tegen de grens van Ridderkerk aan. Er komt een lokaal steunpunt in Ridderkerk. Wij treden in overleg met de politie over de invulling daarvan.
028 - Het huidige politiebureau aan de Kievitsweg willen we verwerven om ruimtelijke ontwikkeling op deze locatie mogelijk te maken. Dit doen we in samenhang met de ontwikkeling van de oude Gemini-locatie.
032 - We zetten in op strengere handhaving en hanteren een ‘lik'-op'-stuk’ beleid en richten ons op verboden middelen, wapens op zak, overlast en overige overtredingen. Het doel voor de komende jaren is om hier actiever en directer op te handhaven.
033 - We zetten in op het vaker aanwijzen van veiligheidsrisicogebieden waar preventief gefouilleerd kan worden.
035 - We willen meer en vaker gebruik maken van camerabewaking. Hiertoe schaffen we een tweede MCU aan.
036 - Om de opmars van digitale criminaliteit een halt toe te roepen, zetten we in op voorlichting over online fraude en cybercriminaliteit aan scholieren, ondernemers en ouderen. Op scholen doen we dit in samenwerking met onder andere bureau Halt.
038 - We ontwikkelen de WhatsApp-groepen Ridderkerk Veilig door, waarbij we ook inzetten op het informeren over mogelijke gevaren.
040 - Jaarlijks wordt er in samenwerking met de politie en de boa’s een veiligheidsplan opgesteld. Hierin worden de prioriteiten voor dat jaar benoemd. In dit veiligheidsplan gaan we vanaf 2023 ook aangeven welke thema’s er per wijk spelen.
041 - Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV) in de vorm van het busconcept R-net wordt de komende jaren ingevoerd.
044 - We zetten in op meer en gevarieerder deelmobiliteit.
046 - We investeren in goed verlichte oversteekplaatsen.
047 - We doen onderzoek naar de ontbrekende schakels in de wandel- en fietsroutes en werken dit uit in een plan van aanpak.
048 - We realiseren een recreatieve fiets- en wandelverbinding tussen De Gorzen en de jachthaven.
049 - We voeren een quick scan uit naar de mogelijkheid om een tweerichtingenfietspad langs de Populierenlaan te realiseren.
050 - In samenwerking met de MRDH, de provincie en omliggende gemeenten wordt de verkenning naar/uitwerking van de metropolitane fietsroute Rotterdam-Ridderkerk-Dordrecht voortgezet.
052 - We realiseren de in de gebiedsvisie Rivieroevers benoemde ontbrekende verbindingen langs het Havenkanaal naar de Jachthaven.
053 - We pakken sluiproutes waar mogelijk aan.
054 - We zetten vaker camerahandhaving in voor verkeersovertredingen.
055 - We werken het Mobiliteitsplan verder uit.
056 - Voor de herinrichting van de centrumring laten we een onderzoek uitvoeren naar het verkeerskundig effect van alle ruimtelijke ontwikkelingen in de invloedsfeer van het centrum op het verkeersnetwerk van het centrum.
057 - Samen met de deelnemers van Dutch Fresh Port (DFP) en de MRDH zetten we een lobby in richting Rijkswaterstaat voor de realisatie voor een directe oprit op de A15/A16.
059 - De veiligheid op de rivieren krijgt de komende jaren extra aandacht. We blijven met Rijkswaterstaat (RWS) in gesprek over de veiligheidssituatie bij het Drierivierenpunt.
060 - We onderzoeken een mogelijkheid van een tweede opstapplaats voor de waterbus in Bolnes, waarmee de ov-mogelijkheden vanuit Bolnes richting de regio verbeterd kunnen worden.
061 - Samen met het bedrijfsleven werken we aan een nieuwe economische visie die aansluit bij de huidige economische ontwikkelingen.
062 - We onderzoeken leegstaande locaties waar zich tijdelijk innovatieve starters kunnen vestigen. We zijn daarvoor aangesloten bij de Innovation Board en de bijbehorende MKB Deal.
063 - Met focus op het versterken van het AGF-cluster in samenhang met andere (maats.)opgaven, zoals leefbaarheid, bereikbaarheid, circulaire bouw en de e-transitie, maar ook het bevorderen van werkgelegenheid voor mensen afstand tot de arb.markt.
066 - We zetten in op samenwerkingsverbanden bij (wijk)winkelcentra en bedrijventerreinen om gezamenlijk de openbare ruimte te verbeteren en in te zetten op integrale veiligheid.
069 - We herzien het plan voor Dillenburgplein inclusief uitvoeringsprogramma.
070 - We onderzoeken de mogelijkheid voor een ondernemersfonds in Ridderkerk.
073 - Samen met onze uitvoeringspartner gaan we de doelgroep van en het aantal deelnemers aan de Ridderkerkpas vergroten.
079 - We stellen een nota onderwijs op, gericht op onder andere brede school, voorschoolse educatie en samenwerking onderwijs en bedrijfsleven.
081 - Met de inzet van buitenschoolse activiteiten kunnen jeugdigen zich ontplooien en hun talenten ontwikkelen. De kennismaking met cultuur, wetenschap, technologie en sport is belangrijk.
082 - We onderzoeken de mogelijkheid om herkenbare schoolzones in te stellen. We brengen in beeld wat dit vraagt van de openbare ruimte en leggen de relatie met mobiliteit.
083 - Wij willen dat kinderen bij de start van het basisonderwijs zo min mogelijk achterstand hebben. We blijven daarom investeren in Voorschoolse Educatie.
084 - De Stichting Samenwerking Onderwijs Bedrijfsleven Ridderkerk (SOB) verzorgt in opdracht van de gemeente dat scholen hun leerlingen kennis laten maken met verschillende beroepen door onder andere het organiseren van de beroependag.
085 - Stageplaatsen zijn voor leerlingen belangrijk voor een goede voorbereiding op hun latere loopbaan. Aan bedrijven en maatschappelijke instellingen vragen we om voldoende stagemogelijkheden aan te bieden.
087 - We zorgen dat de aansluiting tussen geboortezorg, jeugdgezondheidszorg, voorschoolse educatie en het onderwijs verder wordt verbeterd. Hier zetten we onder andere gelden van het Nationaal Programma Onderwijs (NPO) voor in.
088 - We zetten in op dorpsmarketing onder andere door het optuigen van een evenementenkalender.
089 - Wij stellen een nieuwe cultuurnota op.
094 - We starten een onderzoek naar agrarisch erfgoed,
099 - We stellen een visie op reeds beschreven cultuurhistorisch belangrijke landschapselementen (o.a. dijken, agrarisch landschap) op.
100 - De begraafplaatsen ‘Rusthof’ en ‘Vredehof’ blijven in beheer bij de gemeente Ridderkerk. We dragen zorg voor goed onderhoud. We stellen hiervoor een beheerplan op.
101 - Op verzoek van nabestaanden krijgen de graven van (KNIL-)veteranen een beschermde status. Om dit mogelijk te maken passen we de verordening aan.
104 - We starten een werkgroep samen met de Molukse gemeenschap om daarvoor een monument te realiseren in Ridderkerk.
105 - Er wordt een geschikte en zichtbare plek in de raadzaal uitgezocht voor het portret van onze Koning, het wapen van Ridderkerk en de Nederlandse vlag.
111 - We stellen een uitagenda op die onder andere een plek krijgt op de uitagenda-website, in de Blauwkai en in de gemeenteapp.
113 - We stellen een nota sport en spelen op.
115 - We breiden de skatebaan uit voor een bredere doelgroep.
116 - We werken aan een overzichtskaart met (ongeorganiseerde) sportlocaties.
117 - We doen onderzoek naar locaties voor extra speelterreinen, speel- en sportvoorzieningen. We (blijven) investeren in een dekkend sport- en beweegaanbod; ook in de buitenruimte.
118 - Bij het project Binnenrijk zal een buitensportlocatie en grote speelvoorziening worden gerealiseerd als onderdeel van de ontwikkeling van de Driehoek Het Zand.
119 - Sanering van de grond in verband met de ontwikkeling van het gebied bij rivier De Noord.
120 - Uitbreiden recreatiegebied langs de Noord met een pumptrackbaan en sportvoorzieningen. We hebben in dit gebied aandacht voor het behoud van het industrieel cultureel erfgoed.
121 - Aanleg van een nieuw verbindend recreatief pad naar de Schans.
122 - Onderzoek drempels wegnemen sport voor kinderen 5 tot 18 jaar. In combinatie met onderzoek naar mogelijkheid inzetten Ridderkerkpas.
124 - We zorgen voor een optimale ondersteuning van de vrijwilligers en de sportverenigingen.
126 - We maken een gebiedsvisie voor De Gorzen waarbij ook het gemeentedepot wordt meegenomen. We richten ons op een verdere optimalisering van de inrichting van het park met sportief recreatieve voorzieningen.
128 - Ontwikkelingen binnen de gebiedsvisie Rivieroevers leveren elk hun bijdrage aan het groene raamwerk Oeverpark Rivieroevers. Bij marktinitiatieven vergroenen we de aangrenzende buitenruimte.
129 - Vanuit de gebiedsvisie Rivieroevers onderzoeken en benutten we de kansen voor de aanleg van getijdennatuur: in combinatie met onderhoudswerkzaamheden en als onderdeel van ontwikkellocaties door marktpartijen.
130 - De Rivieroevers bereikbaar en beleefbaar maken. Daarvoor zijn meer open plekken aan de rivier nodig. We gaan met het Waterschap in gesprek over aankoop van de leegstaande opslagplaats aan de Ringdijk voor de realisatie v.e. open plek a.h. water
131 - We bieden faciliteiten zoals (omheinde) losloopgebieden. We onderzoeken op welke locaties dit mogelijk en gewenst is.
132 - We bieden faciliteiten zoals goed onderhouden ruiterpaden. We onderzoeken of de paden nu voldoen aan de vereisten en stellen indien nodig het onderhoud bij.
143 - Waar geen zicht is op arbeidsparticipatie zullen we, waar mogelijk, inzetten op een tegenprestatie.
144 - We zetten in op heroriëntering op tegenprestatie en arbeidsverplichtingen van alleenstaande ouders en van inwoners met een zieke partner.
146 - We onderzoeken of een sociale (wijk)werkplaats voor mensen die zijn aangewezen op bijvoorbeeld sociale activering en/of beschut werk in Ridderkerk haalbaar en uitvoerbaar is.
147 - Aan de hand van de landelijke Hervormingsagenda jeugd gaan we zowel met de gemeenten en zorgaanbieders uit de regio als lokaal aan de slag met een verdere optimalisatie van het stelsel van jeugdhulp.
150 - We gaan door met de pilot Praktijkondersteuner Huisarts (POH) GGZ (Geestelijke gezondheidszorg)-Jeugd.
151 - We continueren de jaarlijkse huisbezoeken.
152 - We zetten in op het enthousiasmeren voor vrijwilligerswerk.
154 - Bij de aanbesteding van het doelgroepen- en leerlingenvervoer zetten we in op hoogwaardig en betaalbaar vervoer.
159 - We onderzoeken de mogelijkheden voor een aansluiting van welzijnsorganisaties op ZorgDomein. ZorgDomein is een digitaal systeem dat zorgverleners helpt met het vinden, kiezen en regelen van zorg.
161 - In overleg met de huidige twee adviesraden komen we tot één betrokken en constructieve adviesraad Sociaal Domein inzake wet Wmo, Jeugdwet en Participatiewet. .
162 - We zetten nader in op ‘Welzijn op Recept’ met als doel dat huisartsen ook volwassenen en oudere mensen meer gaan doorverwijzen naar aanbod in het welzijnsveld.
167 - We gaan jongeren met financiële problemen helpen, zodat zij een financieel gezonde toekomst tegemoet gaan.
168 - We starten een pilot gezonde voeding op scholen.
169 - We zetten in op het bestrijden van eenzaamheid.
172 - We ondersteunen de vrijwilligers en mantelzorgers.
173 - We zetten in op het enthousiasmeren voor vrijwilligerswerk.
179 - We onderzoeken de mogelijkheid om een Gemeentelijke VerduurzamingsRegeling (GVR) op te zetten
181 - Mochten de drie windmolens op Nieuw Reijerwaard financieel niet haalbaar zijn verzoeken we de provincie om de claim te schrappen, vervolgens stellen we een beleidskader kleinere windmolens op.
185 - We willen de huurders/gebruikers van woningen ontlasten en onderzoeken daartoe de mogelijkheid om de rioolheffing volledig bij eigenaren in rekening te brengen.
186 - De afvalpas wordt indien mogelijk digitaal beschikbaar voor de mobiele telefoon.
187 - We onderzoeken de financiële consequenties van het periodiek gratis ophalen van grofvuil.
188 - Het afvalaanbiedstation wordt ook onder voorwaarden opengesteld voor inwoners met een bedrijf aan huis. De ruimere openingstijden zetten we voort.
189 - We reduceren geluidsoverlast door verkeer. We stellen een nieuw Actieplan Geluid 2024 en verder op.
190 - We zetten waar mogelijk in op verbetering van de luchtkwaliteit en het terugdringen van fijnstof. We stellen een nieuw Actieplan Lucht 2023 en verder op.
191 - We zetten daar waar het kan in op het verlagen van de maximumsnelheid van 50 kilometer per uur naar 30 kilometer per uur binnen de bebouwde kom met uitzondering van ontsluitingswegen.
192 - We stellen een plan van aanpak verminderen geluidsoverlast Rotterdamseweg op.
193 - We zetten in op het vereenvoudigen van het melden van zwerfafval door middel van QR-codes op de ondergrondse containers.
196 - We gaan concreet aan de slag met hittestress. We gaan meer inzicht creëren in hittegevoelige plekken; waar zit de hitte, waar is schaduw te vinden en welke plekken zijn koel.
198 - We werken de gebiedsvisie Rivieroevers verder uit; het uitgangspunt is een gezonde, woon, werk- en leefomgeving (zie ook punt Rivieroevers bij buitenruimte).
201 - Bij de aanpak van het Oosterpark wordt gekeken op welke manier we extra vegetatie kunnen toevoegen om de groenstructuur en biodiversiteit te versterken.
212 - We gaan een toetsingskader voor de beeldkwaliteit van het Centrum ontwikkelen.
213 - We analyseren per wijk welke verbeteringen noodzakelijk/haalbaar zijn en ontwikkelen instrumentarium om eigenaren van koopwoningen te verleiden hieraan mee te werken. Met woningcorporaties onderzoeken we hoe hun bouwplannen hieraan bijdragen.
214 - We onderzoeken de haalbaarheid van een lokaal woonruimtebemiddelingssysteem.
216 - Middels een mediacampagne informeren we jongeren tijdig over de mogelijkheden om in te schrijven voor een huur- dan wel koopwoning.
217 - We stellen regelgeving op om ongewenst (ver)huurgedrag te voorkomen en tegelijkertijd wenselijke ontwikkelingen niet te belemmeren.
218 - We onderzoeken de wenselijkheid en mogelijke locaties voor tijdelijke woonvoorzieningen.
220 - We gaan kaders opstellen over multifunctionele en toekomstbestendige bouw.
221 - We onderzoeken waar hoogbouw wenselijk is en waar niet en stellen een kaart op waarbij globaal en richtinggevend wordt aangegeven hoe hoog (in bouwlagen) bebouwing mag zijn. Daarbij wordt ook rekening gehouden met reeds vastgesteld beleid.
222 - We actualiseren onze “Omgevingsvisie Ridderkerk 2035” zodat we over een actuele visie beschikken.
223 - In overleg met de buurt stellen we een gebiedsvisie op voor de herontwikkeling van het oude Gemini College en starten vervolgens een marktconsultatie en een aanbesteding.
224 - We stellen stedenbouwkundige randvoorwaarden op voor de het gebied PC Hooftpark en omgeving en zullen vervolgens een aanbesteding of marktconsultatie starten.
225 - We werken de visie rivieroevers uit met een gebiedsfonds en een aanpak en realiseren de ambitie uit de visie. Dit gebeurt in combinatie met markinitiatieven en ook via lopende (onderhoud) werkzaamheden.
226 - We gaan verder met de uitwerking van de visie grondposities op grond van het beschikbaar gestelde voorbereidingskrediet en vastgestelde Woonvisie en houden rekening met de uitkomsten uit het verkeersonderzoek.
227 - We stellen een visie op voor het gebied centrum Oost.
228 - We gaan een Uitvoeringsnota Mobiliteit Slikkerveer opstellen.
230 - We stellen stedenbouwkundige randvoorwaarden op voor de toegangspoort tot het centrum (gebied Koninginneweg, Huishoudschool, Joriskerk, SLOR).
232 - We starten op basis van de kaders en randvoorwaarden een aanbesteding of marktconsultatie voor de voormalige Huishoudschool.
233 - We inventariseren de wensen en behoeften voor sportpark Bolnes, hierbij houden we rekening met de uitkomsten van het verkeersonderzoek.
238 - We stellen een visie op over de agrarische gronden.
239 - We stimuleren de ontwikkeling van Integrale Kindcentra (IKC).
242 - Onderzocht wordt hoe de locatie Randweg geschikt gemaakt kan worden om maatschappelijke partners te huisvesten.
244 - We onderzoeken verschillende scenario’s voor de toekomst van recreatiecentrum de Fakkel.
245 - We investeren in nieuwe maatschappelijke voorzieningen voor (sport) verenigingen die draagkrachtig genoeg zijn.
246 - We starten als eerste met het in beeld brengen van kostprijsdekkende huur bij buiten sportaccommodaties. Gevolgd door binnen sportaccommodaties en overig maatschappelijk vastgoed.
249 - We gaan het P&C instrumentarium nog eens tegen het licht houden voor verdere optimalisatie.
251 - We stellen een subsidioloog aan.
252 - Wij volgen hiervoor de landelijke ontwikkelingen en steunen organisaties zoals de VNG en de Provincie om de bestuurlijke verhoudingen met het Rijk te blijven benoemen. Gemeenten moeten voldoende middelen krijgen om haar taken te uitvoeren.
Aansluiting bij e-Depot
Mobiel afvalbrengstation
Vorige
/ 407
Volgende
Op onze website worden cookies bijgehouden. Voor meer informatie kijk in ons
Privacy Statement
.
Accepteren
Alleen strikt noodzakelijk