Voorwoord

Het jaar 2022 was een bijzonder jaar. Er zijn nog na-effecten merkbaar van corona. De mondiale gevolgen van de inval van Rusland in Oekraïne zijn ook in onze gemeente voelbaar. Inwoners, maatschappelijke instellingen en ondernemers ondervinden in het dagelijks leven het effect van hoge inflatie, als gevolg van gestegen prijzen voor energie, levensmiddelen en industriële goederen.

In 2022 gingen we aan de slag met de uitvoering van het collegeprogramma, gestoeld op het door vier partijen gesloten coalitieakkoord ‘Hart voor een toekomstbestendig Ridderkerk’. We maakten een begin met een groot aantal concrete acties op het terrein van veiligheid, woningbouw, klimaatverandering, zorg en welzijn, onderwijs(huisvesting), openbaar vervoer, veilig verkeer en de mogelijkheden voor iedereen om mee te doen.

Wat de financiën betreft: het boekjaar 2022 sluit positief en de kengetallen staan nagenoeg allemaal op groen. Ridderkerk staat er financieel goed voor. Het forse rekeningsaldo valt op. Dit ontstond vooral door de uitkomsten van de decembercirculaire. Het overwegend incidentele karakter van de bedragen waaruit het positieve saldo is opgebouwd relativeert overigens het belang ervan voor de komende begrotingen.

Burgemeester en wethouders van Ridderkerk