Uitgaven

4,33%
€ -6.840.040
4,33% Complete

Inkomsten

2,02%
€ 3.336.053
2,02% Complete

Saldo

49,85%
€ -3.503.987

Programma 1 Bestuur en (overheids)participatie

Uitgaven

4,33%
€ -6.840.040
4,33% Complete

Inkomsten

2,02%
€ 3.336.053
2,02% Complete

Saldo

49,85%
€ -3.503.987

Bestuur

Wat hebben we bereikt?

Terug naar navigatie - Wat hebben we bereikt?

Verkiezingen
Op 16 maart 2022 zijn de gemeenteraadsverkiezingen gehouden. Dit heeft geleid tot een nieuw samengestelde gemeenteraad en tot een nieuw college van burgemeester en wethouders. In april is het coalitieakkoord tot stand gekomen en in oktober is het collegeprogramma Hart voor een toekomstbestendig Ridderkerk gepresenteerd. Het collegeprogramma bevat 252 acties die wij samen met de gemeenteraad, inwoners, maatschappelijke organisaties en ondernemers willen realiseren.

Wijkregie
Wij hebben ingezet op het versterken van de sociale cohesie en leefbaarheid in de wijken.

Wat hebben we daarvoor gedaan?

Terug naar navigatie - Wat hebben we daarvoor gedaan?

Wijkregie

  • Wijkregie heeft het periodieke overleg van de leefbaarheidsteams georganiseerd, voorgezeten en acties afgestemd.
  • In enkele wijken hebben we naar behoefte een jaarplan opgesteld.
  • In het kader van de leefbaarheid is nadrukkelijk gewerkt met buurttenten om in contact te komen met inwoners en hebben we meegedaan aan de succesvolle pilot Straatpraat.
  • In 2022 hebben we een volledige cyclus voor de wijkoverleggen afgerond.
  • Daarnaast hebben de wijkideeteams bijdragen geleverd aan de activiteiten in de wijk ter versterking van de sociale cohesie.
  • Voor een nadere afstemming van de wijkideeteams hebben we ook een voorzittersoverleg georganiseerd waarmee wij handvatten voor het wijkideeteam hebben geformuleerd.
  • Wijkregie is bij diverse onderwerpen en projecten betrokken geweest om de kennis van de wijk in te brengen en de aansluiting op de wijk te verbeteren.
  • Voor de samenwerking in de leefbaarheidsteams en contacten in de wijken hebben de wijkregisseurs de vinger aan de pols gehouden hoe de leefbaarheid zich ontwikkelde.
  • De wijkregisseurs hebben het college over belangrijke signalen geïnformeerd. Waar nodig is actie ondernomen in afstemming met onze maatschappelijke partners. Dat is ook gebeurd met initiatieven uit de wijk.
  • Tevens heeft ook het Regieteam, bestaande uit politie, stichting Facet Ridderkerk, Wooncompas en de gemeente, periodiek overleg gehad over wijzigingen en afstemming van processen.
  • De wijkregisseurs zijn bereikbaar voor vragen van inwoners en vormen de verbindende schakel met de wijken.
  • Wijkregie heeft nagedacht over de verdere doorontwikkeling van wijkparticipatie en de behoeften van de wijk.
  • De leefbaarheidsmonitor is overgezet naar de softwareomgeving Power BI waardoor deze beter is te gebruiken.
  • De evenementencoördinator was een belangrijke ingang naar de uitvoeringsorganisatie voor inwoners en organisatoren die evenementen willen organiseren en de vraagbaak bij de ontwikkeling en de uitvoering van beleid in relatie tot het organiseren van evenementen. Na corona zijn er in 2022 weer volop evenementen georganiseerd in Ridderkerk door bewoners, bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties.
  • Vanuit wijkregie hebben we intensief samengewerkt met de besturen van de wijkvoorzieningencentra om activiteiten beter af te stemmen op de behoeften van de wijk.

Burgerzaken

Wat hebben we bereikt?

Terug naar navigatie - Wat hebben we bereikt?

Inwoners worden betrokken bij de (door)ontwikkeling van online dienstverlening via gebruikerstesten en klantreizen. Hiermee wordt de inwonersbehoefte in kaart gebracht en die is bijvoorbeeld meegenomen bij het ontwikkelen van de nieuwe gemeentelijke website. We bieden online producten en processen laagdrempelig aan en houden zo rekening met minder digivaardige inwoners. Een alternatief voor online dienstverlening zal blijven bestaan.

We zijn gestart met een aanpak waarin continu verbeteren op basis van de klantbehoefte organisatiebreed toegepast kan worden. De interne bewustwording op het gebied van inwonersbehoefte en -beleving is vergroot door het uitvoeren van klantreizen en aanbieden van een escapespel voor laaggeletterdheid.

Door een marktverkenning voor het meten van inwonerstevredenheid en het doorontwikkelen van het klachtenproces zijn mooie stappen gezet om onze dienstverlening proactief te verbeteren op basis van klantsignalen.

Wat hebben we daarvoor gedaan?

Terug naar navigatie - Wat hebben we daarvoor gedaan?
  • Afgelopen jaar is hard gewerkt aan de bouw van een nieuwe gemeentelijke website. De webteksten zijn herschreven naar een toegankelijker taalniveau.
  • Online dienstverlening voor Burgerzaken is verder doorontwikkeld. Inwoners kunnen nu hun rijbewijs online verlengen. Het digitale proces voor uittreksels uit de BRP en Burgerlijke Stand is verbeterd door de implementatie van eDiensten.
  • Er zijn verdere stappen gezet om alle websites van de gemeente te laten voldoen aan de eisen van het Besluit digitale toegankelijkheid. Intern is er veel aandacht voor Digitale Toegankelijkheid en inclusie. Er is een pilot gestart om te onderzoeken welke mogelijkheden er zijn om in de toekomst alleen nog maar digitaal toegankelijke stukken te publiceren en medewerkers hierbij te ondersteunen.
  • De implementatie van de Wet MEBV (modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer; wetgeving die inwoners het recht geeft online zaken te doen met hun gemeente) is gestart. Er is in beeld gebracht welke processen nog moeten worden gedigitaliseerd. Dit aantal is beperkt. In 2023 wordt hier vervolg aan gegeven.
  • De Single Digital Gateway verordening (die verplicht stelt dat de webteksten van belangrijke gemeentelijke producten zoals het paspoort en rijbewijs ook in het Engels worden aangeboden) is geïmplementeerd.
  • Er zijn voorbereidingen getroffen voor de Wet open overheid, waardoor in 2023 informatie transparant met de inwoners gedeeld kan worden.
  • In het kader van de Wet elektronische publicaties zijn alle ter inzage leggingen tegenwoordig digitaal beschikbaar.
  • Webcare is verder uitgebreid om onze inwoners nog beter van dienst te kunnen zijn. Medewerkers zijn getraind en er is gekeken hoe de beantwoording van online vragen sneller kan, door bijvoorbeeld met gestandaardiseerde en automatisch verzonden antwoorden te werken.
  • Voor de processen ‘Verhuizen’ en ‘Melding Openbare Ruimte’ zijn klantreizen uitgevoerd. Door intern aandacht te vragen voor klantreizen en ervaring op te doen met de uitvoering hiervan, zijn klantgerichte processen uitgewerkt en is de interne samenwerking tussen teams verder verbeterd.
  • In het kader van datagestuurd werken is een prognose voor 2023 gemaakt voor Burgerzaken, waardoor vraag en aanbod en de beschikbare capaciteit beter gemanaged kan worden. Op basis van ervaring wordt dit in 2023 verder aangescherpt.

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Exploitatie Primitieve begroting 2022 Begroting 2022 na wijziging Realisatie 2022 Verschil 2022
Lasten
0.1:Bestuur -3.509.900 -3.710.300 -5.410.911 -1.700.611
0.2:Burgerzaken -1.014.400 -1.337.700 -1.380.629 -42.929
Totaal Lasten -4.524.300 -5.048.000 -6.791.540 -1.743.540
Baten
0.1:Bestuur 566.400 435.300 2.224.236 1.788.936
0.2:Burgerzaken 527.300 527.300 650.609 123.309
Totaal Baten 1.093.700 962.600 2.874.846 1.912.246
Saldo - Lasten en baten -3.430.600 -4.085.400 -3.916.694 168.706
Stortingen
0.10:Mutaties reserves -48.500 -48.500 -48.500 0
Totaal Stortingen -48.500 -48.500 -48.500 0
Onttrekkingen
0.10:Mutaties reserves 0 581.200 461.208 -119.992
Totaal Onttrekkingen 0 581.200 461.208 -119.992
Saldo - Reserves -48.500 532.700 412.708 -119.992

Toelichting begrotingsrechtmatigheid

Terug naar navigatie - Toelichting begrotingsrechtmatigheid

De lasten van dit programma zijn overschreden met € 1.743.540. Onderwerpen die deel uitmaken van de overschrijding zijn wethouderspensioenen en wachtgelden voor wethouders, participatiebudget besturen, lasten secretarieleges Burgerzaken en de toerekening van de BAR-bijdrage naar programma's.

Tegenover de overschrijding van de post Wethouderspensioenen en Wachtgelden voor wethouders staan opbrengsten van de vrijval van de voorziening Wethouderspensioenen. Volgens het Controleprotocol voor de accountantscontrole op de jaarrekening 2021 - 2024 is dit een kostenoverschrijding die geheel of grotendeels wordt gecompenseerd door direct gerelateerde opbrengsten en daarmee een rechtmatige begrotingsafwijking. Ditzelfde geldt voor de posten Participatiebudget besturen en Secretarieleges Burgerzaken. Ook hier staat een opbrengst tegenover de last en is een rechtmatige begrotingsafwijking.
De toerekening van de BAR-bijdrage naar programma's is een verplichting en over het geheel budgettair neutraal. Deze verdeling valt onder het geformuleerde beleid en is volgens het controleprotocol een rechtmatige begrotingsafwijking.

Bestuur (voordeel 45.965)
Wethouderspensioenen

De uitgaven voor wethouderspensioenen ten laste van de voorziening hebben betrekking op pensioenlasten van voormalig bestuurders en een waardeoverdracht van de pensioenaanspraak van een voormalig wethouder. De voorziening valt vrij door een verplichte jaarlijkse renteherrekening van de voorziening voor reeds ingegane en toekomstige pensioenen en mutaties hierin en een overdracht van een pensioen naar een andere pensioenverzekeraar.
Wachtgelden voormalig wethouders
Op grond van de prognose tot en met 2025 voor wachtgeldverplichtingen van drie voormalig wethouders dient ten opzichte van de raming meer in de voorziening wachtgelden voormalig wethouders te worden gestort.

Doorbelasting gemeentehuis (voordeel 32.718)
Lagere uitgaven aan planmatig onderhoud in verband met doorschuiven werkzaamheden vervanging brandmeldinstallatie.

Bijdrage BAR uren (voordeel 198.299)

De BAR-bijdrage inclusief overhead wordt toegelicht onder het hoofdstuk algemene toelichting.

Toerekening BAR-bijdrage naar programma's (nadeel 204.913)
De toerekening van de BAR-bijdrage naar de programma's wordt toegelicht in de Leeswijzer.

Overige verschillen kleiner dan € 25.000 (voordeel 16.256)

Secretarieleges Burgerzaken (voordeel 43.593)
In 2022 is het aantal aangevraagde reisdocumenten hoger dan oorspronkelijk begroot. Hierdoor zijn de rijksafdracht leges hoger, maar ook de inkomsten op gemeenteleges. Dit resulteert in een positief eind saldo. Het hogere aantal wordt veroorzaakt doordat inwoners weer op reis konden na de coronamaatregelen. Met name in het tweede half jaar is deze toename zichtbaar.

Toerekening BAR-bijdrage naar programma's (voordeel 31.568)
De toerekening van de BAR-bijdrage naar de programma's wordt toegelicht in de Leeswijzer.

Overige verschillen kleiner dan € 25.000 (voordeel 5.219)

Algemene reserve (nadeel 104.292)
Door uitstel van werkzaamheden in het kader van de Omgevingswet is ook de aanwending van de algemene reserve ter dekking hiervan lager.

Overige verschillen kleiner dan € 25.000 (nadeel 15.700)

Indicatoren

Terug naar navigatie - Indicatoren
Nr. Omschrijving Bron Toelichting/Eenheid Waarde
1 Burgers en organisaties krijgen voldoende ruimte om ideeën en initiatieven te realiseren Burgerpeiling • Helemaal eens (%) 22,0%
2 % inwoners dat vertrouwen heeft in de manier waarop de gemeente wordt bestuurd Burgerpeiling • Heel veel 26,0%
• Niet veel/niet weinig 52,0%
• Nauwelijks tot geen 22,0%
3 Waardering inwoners algehele gemeentelijke dienstverlening Burgerpeiling Score 1-10 6,7
4 Waardering van de inwoners voor de communicatie Burgerpeiling Score 1-10 6,3
5 Waardering door inwoners voor De Blauwkai Burgerpeiling Score 1-10 7,1
6 Tevredenheid over de dienstverlening via de digitale faciliteiten (website) Burgerpeiling Score 1-10 6,7
7 Klanttevredenheid (balie)contact Klanttevredenheidsonderzoek Score 1-10 8,1
Totaal oordeel klantcontact Burgerpeiling Score 1-10 6,5
8 Klanttevredenheid telefonisch contact Klanttevredenheidsonderzoek Score 1-10 7,7
9 Waardering maatschappelijke organisatie en instellingen contact met de gemeente Ondernemerspeiling Score 1-10
• Mogelijkheden om met ambtenaren in contact te komen 6,4 (2019)
• Mogelijkheden om met bestuurders, zoals burgemeester en wethouder in contact te komen 7,0 (2019)
10 Waardering ondernemers algehele gemeentelijke dienstverlening Ondernemerspeiling Score 1-10 6,6 (2019)