Uitgaven

40,92%
€ -64.667.747
40,92% Complete

Inkomsten

12,16%
€ 20.064.251
12,16% Complete

Saldo

634,55%
€ -44.603.495

Programma 7 Sociaal domein

Uitgaven

40,92%
€ -64.667.747
40,92% Complete

Inkomsten

12,16%
€ 20.064.251
12,16% Complete

Saldo

634,55%
€ -44.603.495

Preventie en welzijn

Onderwijsbeleid en leerlingenzaken P7

Wat hebben we bereikt?

Terug naar navigatie - Wat hebben we bereikt?

RMC/VSV (Regionale Meld- en Coördinatiefunctie/Voortijdig schoolverlaten)
Veel jongeren tussen de 18 en 23 jaar in Ridderkerk hebben hulp gekregen via het Jongeren Steunpunt (De Jonge Krijger) om een passende opleiding te vinden om bijvoorbeeld hun startkwalificatie te behalen of werk te vinden.

Basisvaardigheden/onderwijs
Door het taalpunt, activiteiten (onder andere Week van Lezen en schrijven) en de integrale aanpak vanuit de gemeente is er meer aandacht gekomen voor laaggeletterdheid en basisvaardigheden onder externe partners, zoals huisartsen. Daarnaast hebben we veel inwoners bereikt die hun basisvaardigheden moesten ontwikkelen door middel van verschillende basisvaardigheden-trajecten.

Wat hebben we daarvoor gedaan?

Terug naar navigatie - Wat hebben we daarvoor gedaan?

RMC/VSV (Regionale Meld- en Coördinatiefunctie/Voortijdig schoolverlaten)
Er is een goede samenwerking met De Jonge Krijger om jongeren te begeleiden naar het juiste traject. Ook vanuit het team Participatie worden er extra trajecten ingekocht om te voldoen aan de groeiende vraag voor extra begeleiding.

Basisvaardigheden/onderwijs
De samenwerking met de basisvaardigheden coördinator van de bibliotheek is versterkt en nieuwe netwerkcoördinator is aangenomen om het netwerk rondom basisvaardigheden te versterken.

Samenkracht en burgerparticipatie PW

Wat hebben we bereikt?

Terug naar navigatie - Wat hebben we bereikt?
  • Een centralere plek voor innovatie en diversiteit in het zorg- en ondersteuningsaanbod van maatschappelijke organisaties en -partners.
  • Gelijkwaardig samenwerken met burgers, professionals, organisaties en bedrijven en uitzocht wat werk.
  • Het mobiliseren van (lokale) partijen bij het vinden van antwoorden op complexe samenlevingsvraagstukken.
  • Het bedenken van effectievere oplossingen door nieuwe vormen van samenwerking aan te gaan, zoals onder andere met ondernemers.

Wat hebben we daarvoor gedaan?

Terug naar navigatie - Wat hebben we daarvoor gedaan?

We hebben een leer- en experimenteerruimte gefaciliteerd door middel van het innovatiefonds Sociaal Domein, waarin elk jaar voor oktober een aanvraag gedaan kan worden voor het volgende jaar. Innovatieprojecten die succesvol zijn en een duidelijke maatschappelijk doel dienen of een financiële bijdrage leveren aan bestaand beleid, kunnen uit het innovatiefonds gefinancierd worden.

Volksgezondheid P7

Wat hebben we bereikt?

Terug naar navigatie - Wat hebben we bereikt?

Volksgezondheid
Zorg voor de publieke gezondheid is vastgelegd in de Wet Publieke Gezondheid (WPG). Gemeenten zijn verantwoordelijk voor de uitvoering hiervan. We hebben deze wettelijke taken onder basis takenpakket van Gemeentelijke Gezondheidsdienst (GGD) regio Rotterdam-Rijnmond en Stichting Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) Rijnmond gebracht.
Als gevolg van ons beleid ervaren veel inwoners hun gezondheid goed. 94% van ouders van kinderen van 0 tot en met 3 jaar en 98% van ouders van kinderen van 4 tot en met 11 jaar vinden de gezondheid van hun kind zeer goed (bron: Gezondheidsmonitor Kinderen Ridderkerk 2022 GGD-RR).
Inzet op preventie en het bieden van lichtere, snelle en gerichte jeugdhulp dichtbij is gecontinueerd.
We hebben meer bewustwording onder jongeren gecreëerd wat de gevolgen zijn van verslavingen (onder andere alcohol, gamen, drugs). Door de gezondheidscoach op het Farelcollege en de interventies van Chris en Voorkom krijgen zij handvatten om verslavingen de kop in te drukken en weten zij de relevante instanties te vinden.
Met de introductie van de zwangerschapsgesprekken hebben we beter zicht gekregen op zwangere vrouwen in Ridderkerk en worden potentiële risico’s eerder gesignaleerd. Hierdoor kan tijdig hulp worden ingezet om een gezonde ontwikkeling van het ongeboren kind te bevorderen en het ontstaan van gezondheids- en ontwikkelingsrisico’s voor het kind te beperken.

Welzijn

  • Wij hebben ervoor gezorgd dat meer inwoners zich optimaal kunnen ontwikkelen.
  • Wij hebben ingezet op informatievoorziening om inwoners beschikbare voorzieningen in de gemeente eenvoudig te vinden.
  • Wij hebben onderzoek pilot Welzijn op recept uitgewerkt om het beroep op de medische hulp waar onder de eerstelijnszorg te verkleinen en de samenwerking tussen nullijn (welzijn en gezondheid) met huisartsen te versterken.
  • Wij hebben inwoners gestimuleerd om voor zichzelf en elkaar te zorgen.
  • Wij hebben inwoners ondersteund bij het verrichten van vrijwilligerswerk.
  • Wij hebben mantelzorgers ondersteund.
  • Wij hebben de landelijke aanpak langer zelfstandig thuis wonen gefaciliteerd in Ridderkerk.
  • Het Sociaal Beheer Ridderkerk is gecontinueerd.
  • Wij hebben ingezet op het signaleren, het voorkomen én het tegengaan van eenzaamheid.

Wat hebben we daarvoor gedaan?

Terug naar navigatie - Wat hebben we daarvoor gedaan?

Volksgezondheid
Onze wettelijke taken op het gebied van publieke gezondheid zijn gecontinueerd in 2022.

De pilot POH GGZ-jeugd in de huisartsenpraktijk Doktershuis is gecontinueerd. Verder zijn we de mogelijkheden nagegaan om de pilot uit te bereiden naar andere huisartsenpraktijken in Ridderkerk.

Stichting Chris en Voorkom heeft verschillende interventies uitgevoerd over verslavingen op diverse middelbare scholen in Ridderkerk. De gezondheidscoach op het Farelcollege heeft jongeren begeleid, die dit nodig hadden, en heeft voorlichting gegeven over verschillende thema’s.

Op 1 juli 2022 is het wetsvoorstel ‘Prenataal huisbezoek door de jeugdgezondheidszorg’ in werking getreden. Sinds die datum worden door CJG zwangerschapsgesprekken gevoerd met zwangere vrouwen in een kwetsbare situatie. Hiermee worden tijdig risico’s gesignaleerd, waardoor tijdig hulp ingezet kan worden om een gezonde ontwikkeling van het ongeboren kind te bevorderen en het ontstaan van gezondheids- en ontwikkelingsrisico’s voor het kind te beperken.
Daarnaast is afgelopen jaar de HPV-vaccinatie voor jongens aan het Rijksvaccinatieprogramma (RVP) toegevoegd. Ook deze taak is belegd bij CJG en wordt inmiddels door hen uitgevoerd.

Welzijn
Wij hebben met onze maatschappelijke partners onder meer Facet Ridderkerk, stichting present Ridderkerk, de drie wijkverenigingen en stichting Slachtofferhulp samengewerkt om activiteiten op het gebied van gezondheid, welzijn en bewegen voor alle leeftijdsgroepen ter voorkoming van problematiek te continueren in 2022.
Op 23 december 2022 heeft uw gemeenteraad kennisgenomen van halfjaarrapportage 2022 Facet Ridderkerk en diverse producten zoals mantelzorgerondersteuning, ondersteuning vrijwilligers, vrijwilligersacademie, ondersteuning ouderen en mensen met afstand tot de arbeidsmarkt, jongerenwerk, servicediensten, formulierenbrigade, preventieve huisbezoeken aan 75-plussers, project Rouwbezoeken, maatjesproject, telefooncirkel, lief en leed straat, Senioren fittest etc.

Sociaal beheer Ridderkerk 
Wij hebben de Notitie Sociaal Beheer Ridderkerk 2019 geëvalueerd. Stichting Wijkactiviteiten Slikkerveer (SWS), WAVO, wijkvereniging Drievliet ’t Zand en Facet Ridderkerk hebben ons input gegeven voor de evaluatie. Alle partijen vonden de werkwijze voor de evaluatie prettig. Wij hebben de aanbevelingen van de evaluatie verwerkt in productafspraken Facet 2023. Denk aan meer periodiek overleggen tussen de partijen, meer ondersteuning voor besturen van de wijkverenigingen, een flexibele pool van de beheerders, doorontwikkeling van de verhuurmodule enz. De partijen willen in het vervolg meer met elkaar samenwerken.
In Wijkvoorzieningencentrum Bolnes en de Klinker is er nog geen wijkvereniging actief. In 2022 is het beheer in het Wijkvoorzieningencentrum Bolnes en de Klinker gecontinueerd door Facet Ridderkerk. Daarnaast is een onderzoek fase 2 Sociaal Beheer Bolnes gedaan.

Vervolgaanpak Eenzaamheid Ridderkerk
In 2022 zijn we gestart met een pilot samenwerking met PostNL om het signaalpunt eenzaamheid meer te laten gebruiken. Verder hebben we de huisartsen verzocht om meer gebruik te maken van het Signaalpunt Eenzaamheid Ridderkerk.
We hebben aandacht besteed aan de Week tegen Eenzaamheid 2022 in Ridderkerk. We hebben een aantal publicaties hierover gedaan, we hebben een ‘Activiteitenkalender Week tegen Eenzaamheid’ ontwikkeld en we hebben een werkbezoek gehad bij de wekelijkse wijkdiner van Bolnes. Er zijn diverse activiteiten in onze gemeente georganiseerd in de Week tegen Eenzaamheid 2022.
Verder hebben wij een vervolgaanpak Coalitie Eenzaamheid Ridderkerk ontwikkeld. Wij hebben een Stuurgroep Aanpak Eenzaamheid samengesteld. De gemeente, Facet Ridderkerk, Wooncompas, stichting Present en stichting CJG Rijnmond zijn deelnemers van de nieuwe Stuurgroep. Wij hebben een concept Plan van Aanpak Eenzaamheid Ridderkerk 2022 – 2025 ontwikkeld. Wij hebben Facet Ridderkerk gevraagd om kartrekker te zijn, hiermee willen we niet alleen het netwerk vergroten maar ook de doe-kracht versterken. Wij zijn van plan om meer partijen als partners uit te nodigen voor de samenwerking voor de Aanpak Eenzaamheid.
De nieuwe aanpak is begonnen met een campagne eenzaamheid. Er worden diverse activiteiten georganiseerd bijvoorbeeld inzet van online campagnes, posters om eenzaamheid meer bespreekbaar te maken en pakketten voor eenzame mensen.

Basishulp en -ondersteuning

Samenkracht en burgerparticipatie BHO

Wat hebben we bereikt?

Terug naar navigatie - Wat hebben we bereikt?

We hebben de gemeentelijke website toegankelijk gemaakt voor iedere burger met een beperking. De gehele tekst van de Lokale inclusief agenda is aangepast en de beleidsdoelstellingen zijn aangescherpt.

Wat hebben we daarvoor gedaan?

Terug naar navigatie - Wat hebben we daarvoor gedaan?

We hebben acties uitgevoerd uit de Lokale Inclusie Agenda. De belangrijkste acties waren:

  • Aandacht voor inclusiviteit in de interne en externe communicatie, onder meer door het aanpassen van de gemeentelijke website.
  • Bewustwording: door het mede organiseren van de week van de toegankelijkheid waaraan ook ervaringsdeskundigen vanuit welzijn en Onderwijs meewerken.

Wijkteams

Wat hebben we bereikt?

Terug naar navigatie - Wat hebben we bereikt?

Wijkteams fungeerden als stevige verbinding tussen de nullijn en de eerste- en tweedelijnszorg. Vragen van inwoners en onze partners zijn sneller gesignaleerd en opgepakt. De wijkteams hebben advies geboden aan inwoners en maatschappelijke partners en hebben een prominente rol gespeeld bij het toeleiden naar specialistische hulp.

Wat hebben we daarvoor gedaan?

Terug naar navigatie - Wat hebben we daarvoor gedaan?

De wijkteams zorgden voor een verbinding tussen de nullijn en de eerste- en tweedelijnszorg, onder andere door de inzet van de schoolcontactpersonen op de basisscholen, het voortgezet onderwijs en de kinderopvanglocaties, waardoor vragen eerder gesignaleerd en vroegtijdig opgepakt konden worden. Bovendien werkten wijkteammedewerkers nauw samen met huisartsen, de POH GGZ Jeugd, jeugdverpleegkundigen, jeugdartsen, jongeren- en ouderenwerkers.

Zowel de wijkteammedewerkers Preventie en Ondersteuning als de wijkteammedewerkers Zorg en Veilig hebben verschillende ondersteuningsvragen opgepakt, hebben hulpverlening geboden en casusregie gevoerd in samenwerking met het gezin en de direct betrokken partners. Uitgangspunt hierbij was de eigen kracht van het gezin en het eigen netwerk. De wijkteammedewerkers Toegang hebben de diverse vragen van kinderen en gezinnen beoordeeld en zij hebben op basis van vraagverheldering de kinderen en gezinnen (indien van toepassing) doorgeleid naar specialistische jeugdhulp.

Inkomensregelingen

Wat hebben we bereikt?

Terug naar navigatie - Wat hebben we bereikt?
  • Naar aanleiding van gewijzigde wetgeving hebben we ons beleid op diverse onderwerpen vernieuwd. We hebben de landelijke regeling Energietoeslag minima 2022 vormgegeven en uitgevoerd. Aanvullend op de regeling Energietoeslag minima 2022 hebben we beleid gemaakt voor individuele bijzondere bijstand voor de hoge energiekosten. Ook hebben we beleid opgesteld voor de gewijzigde Studietoeslag in de Participatiewet.
  • We hebben inwoners weten te bereiken waarbij we onder andere informatie over over minimaregelingen hebben kunnen geven.

Wat hebben we daarvoor gedaan?

Terug naar navigatie - Wat hebben we daarvoor gedaan?
  • We hebben extra gecommuniceerd over de minimaregelingen via website, krant, sociale media en informatieborden in de gemeente.
  • We hebben aandacht gegeven aan laaggeletterdheid: er is onder andere een Taalpunt in de bibliotheek geopend.

Arbeids- en begeleide participatie

Wat hebben we bereikt?

Terug naar navigatie - Wat hebben we bereikt?
  • Uitkeringsgerechtigden worden sneller naar werk bemiddeld.
  • Met de IJsselgemeenten hebben we een Leerlijn ontwikkeld, namelijk die van klantenservices medewerker.
  • Er zijn 104 Ridderkerkse uitkeringsgerechtigden duurzaam uitgestroomd door actieve bemiddeling.
  • Het aantal uitkeringsgerechtigden actief op vrijwilligerswerk is gestegen met 26% (van 71 naar 96).
  • We hebben 380 Ridderkerkse uitkeringsgerechtigden een beweging laten maken naar vrijwilligerswerk, (opleidings)traject of werk.

Wat hebben we daarvoor gedaan?

Terug naar navigatie - Wat hebben we daarvoor gedaan?
  • Door minder instroom aan de poort, maar grotere instroom in het segment re-integratie zijn de kaders aangepast. Binnen deze kaders passen ook het zittend bestand met een grotere afstand tot de arbeidsmarkt (multi-problematiek) dat nu door Baanbrekend bemiddeld worden in een aangepast traject. Ook geeft Baanbrekend jobcoaching en 1-op-1 ondersteuning aan uitkeringsgerechtigden.
  • Om de afstand tot de arbeidsmarkt te verkleinen, hebben we de volgende instrumenten ingezet: bemiddelingstrajecten, beweegprogramma's, coachingstrajecten voor specifieke doelgroepen, cursussen en opleidingen, HalloWerk, naar werktrajecten, proefplaatsing en stages, taaltrajecten en werkervaringsplekken.
  • We hebben HalloWerk als vast instrument geïmplementeerd. Iedere uitkeringsgerechtigde in het segment re-integratie en werk heeft een HalloWerk profiel gekregen.
  • In de arbeidsmarktregio besteden we aandacht aan jongerenprojecten.
  • We zijn de samenwerking aangegaan met het onderwijs en bedrijfsleven om jongeren weer een opleiding met uitzicht op een baan te bieden.

Maatwerkvoorzieningen (WMO)

Wat hebben we bereikt?

Terug naar navigatie - Wat hebben we bereikt?

Met het verstrekken van maatwerkvoorzieningen aan onze inwoners dragen wij bij aan de individuele zelfredzaamheid. Zo kunnen onze inwoners met een beperking zo lang mogelijk thuis wonen en participeren in de samenleving. Hierdoor verkleinen we eveneens de behoefte aan intramurale voorzieningen. Zo realiseren wij een maatschappelijke efficiëntie slag.

De nieuwe aanbesteding hulpmiddelen hebben wij afgerond en hiervoor kunnen de zorgaanbieders ook in 2023 de vertrouwde en kwalitatief hoogstaande maatwerkvoorzieningen blijven verstrekken aan onze inwoners.

Wat hebben we daarvoor gedaan?

Terug naar navigatie - Wat hebben we daarvoor gedaan?

Met het oog op continuering van de levering van hulpmiddelen hebben we in 2022 de aanbesteding voorbereid. We hebben tevens de voorbereidingen getroffen om in 2023 over te gaan naar het elektronische berichtenverkeer(I-Wmo).

Maat- en specialistisch werk

Maatwerkdienstverlening 18+

Wat hebben we bereikt?

Terug naar navigatie - Wat hebben we bereikt?

Wet Maatschappelijke Ondersteuning

Met oog voor de leefwereld van de cliënt is in 2022 ingezet op het beheersbaar houden van de uitgaven aan maatwerkdienstverlening 18+ en de beschikbare middelen efficiënt in te zetten. Na de aanbesteding van de diensten Wmo Begeleiding, dagbesteding en respijtzorg en Hulp bij het huishouden in 2021, heeft 2022 in het licht van implementatie en herindicatie gestaan. Ook is een eerste begin gemaakt met de doorontwikkeling van deze diensten, zodat ze beter aansluiten bij het regionale aanbod van Beschermd wonen en de lokale inzet vanuit de Participatiewet.

Schulddienstverlening

  • We hebben inwoners in een vroeg stadium van financiële problemen kunnen bereiken.
  • We hebben een kwaliteitsslag gemaakt in de uitvoering van schuldhulpverlening.
  • Voor de uitvoering van schuldhulpverlening hebben we een aanbestedingsprocedure doorlopen en hebben we een nieuwe samenwerkingspartner gevonden in de Kredietbank Nederland.

Wat hebben we daarvoor gedaan?

Terug naar navigatie - Wat hebben we daarvoor gedaan?

Wet Maatschappelijke Ondersteuning

  • In 2022 zijn alle cliënten Hulp bij het huishouden geherindiceerd en is begonnen met de herindicatie van de cliënten met een indicatie Wmo begeleiding, dagbesteding en respijtzorg.
  • De nieuwe regiovisie ter voorbereiding op de komende decentralisatie is regionaal voorbereid en in de gemeenteraad vastgesteld.
  • In februari is met samenwerkingspartners het statement Wonen, welzijn zorg ondertekend. De partijen hebben daarnaast verder gewerkt aan de totstandkoming van een uitvoeringsprogramma: het actieplan Wonen en Zorg.
  • Inwoners die dat nodig hadden hebben gebruik gemaakt van het Wmo vraagafhankelijk vervoer. Ter voorbereiding van de inkoop van Wmo vraagafhankelijk vervoer is door de raad het beleidskader Doelgroepenvervoer vastgesteld. Vervolgens heeft het college de inkoopstrategie en de inkoopstukken vastgesteld zodat de inkoop in het eerste kwartaal van 2023 kan plaatsvinden.

Schulddienstverlening

  • Via de vroegsignalering hebben we 1.181 betalingsachterstanden ontvangen. We hebben de inwoners gewezen op een hulpaanbod van de gemeente. Ongeveer de helft van de signalen betreft een achterstand bij de zorgverzekeraar.
  • We werken met een nieuwe applicatie waarin de klantmanager kan rapporteren, beschikken en de voortgang van het schuldhulpverleningstraject kan bewaken.
  • We hebben meer regie op de voortgang van het schuldhulpverleningstraject doordat we zelf de integrale intake uitvoeren en beschikken op de aanvraag van de inwoner. Met de beschikking sturen we een voorlopig plan van aanpak mee. We monitoren de uitvoering van het plan van aanpak.
  • Onze medewerkers hebben een opleiding schuldhulpverlening gevolgd en zijn ‘on the job’ gecoacht.
    We hebben de opdracht voor schuldhulpverlening voor de periode na 2023 aanbesteed. Deze opdracht is gegund aan de Kredietbank Nederland.
  • We zijn gestart met de opzet voor het project Opkopen schulden van jongeren. Met partners hebben we afspraken gemaakt.

Maatwerkdienstverlening 18-

Wat hebben we bereikt?

Terug naar navigatie - Wat hebben we bereikt?
  • Samen met partners, zoals zorgaanbieders en vrijwilligers(organisaties), hebben we gezorgd voor een samenhangend aanbod van formele en informele zorg.
  • Jeugdhulp was dichtbij huis beschikbaar en de wachttijden hebben we zoveel mogelijk beperkt onder andere door het inzetten van overbruggingszorg.
  • Het aantal meldingen op het Jeugdbeschermingsplein is afgenomen.
  • Jeugdigen die niet thuis kunnen opgroeien, groeiden zoveel mogelijk in een pleeggezin op.
  • Ridderkerk heeft voorzien in het vervoer van jeugdigen van en naar de locatie waar de jeugdhulp werd geboden. Dit vervoer is ingezet in verband met een medische noodzaak of beperkingen in de zelfredzaamheid.

Wat hebben we daarvoor gedaan?

Terug naar navigatie - Wat hebben we daarvoor gedaan?
  • We hebben onze inwoners respijtzorg geboden, zoals dagopvang en logeeropvang.
  • In de week van de pleegzorg hebben we onze waardering laten blijken aan pleegouders die in onze gemeente woonachtig zijn.
  • Via het hulpverleningstraject Gescheiden Opvoeden hebben we ondersteuning geboden aan ouders (en kinderen) die te maken hadden met een complexe echtscheidingssituatie.
  • Door het beter positioneren van het Jeugdbeschermingsplein en de aanstelling van wijkteammedewerkers Zorg & Veilig hebben we hulpvragen op het gebied van veiligheid eerder kunnen oppakken.
  • In de tweede helft van 2021 is het project aanpak wachttijden vanuit de GR Jeugdhulp Rijnmond (GRJR) gestart. Hierbij lag de focus op opdracht E (ambulante specialistische jeugdhulp). Aanbieders hadden te maken met een opnamestop vanwege het bereiken van de budgetplafonds. Door de extra middelen van Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) en daarmee de verhoging van de budgetplafonds konden aanbieders extra personeel aannemen. De aanpak is uitgebreid naar de opdrachten B (opname) en C (langdurig verblijf). Naast de inzet van extra middelen is ook ingezet op betere onderlinge samenwerking van aanbieders. Door deze interventies is de gemiddelde wachttijd op ambulante specialistische hulp bijna gehalveerd en is daarmee gedaald naar gemiddeld veertien weken, hetgeen gelijk is aan de Treeknorm (aanvaardbare wachttijd).
  • In 2022 zijn Europese aanbestedingen uitgevoerd, ten aanzien van lokale en regionale jeugdhulp, zodat we ook vanaf 2023 zorgen voor een samenhangend aanbod van jeugdhulp. Hierbij is invulling gegeven aan de uitgangspunten van de regiovisie Nabij en Passend en de Nota Integraal Beleid Sociaal Domein.
  • Jeugdigen voor wie dat noodzakelijk was zijn door de Jeugdwet-vervoerder vervoerd. Daarnaast is in 2022 het beleidskader doelgroepenvervoer door de raad vastgesteld. Ook is de aanbestedingsleidraad van het leerlingen- en jeugdvervoer vastgesteld.

Geëscaleerde zorg 18+

Geëscaleerde zorg 18-

Wat hebben we bereikt?

Terug naar navigatie - Wat hebben we bereikt?
  • De dranghulpverlening (nu Intensief Vrijwillige Hulp) werd tot en met 2021 door Jeugdbescherming Rotterdam Rijnmond uitgevoerd. Vanaf 2022 hebben we succesvol Intensieve Vrijwillige Hulpverlening (IVH) binnen de gemeente geïmplementeerd en uitgevoerd.
  • De kennis op het gebied van huiselijk geweld en kindermishandeling binnen het wijkteam is vergroot.

Wat hebben we daarvoor gedaan?

Terug naar navigatie - Wat hebben we daarvoor gedaan?
  • We hebben wijkteammedewerkers Zorg & Veilig in dienst genomen. Zij hebben vanaf 1 januari 2022 Intensief Vrijwillige Hulpverlening uitgevoerd. Zij werkten onder andere nauw samen met de wijkteammedewerkers Preventie en Ondersteuning.
  • Er is een aandachtsfunctionaris huiselijk geweld en kindersmishandeling aangesteld.
  • Wijkteammedewerkers Zorg & Veilig hebben trainingen gevolgd op het gebied van huiselijk geweld en kindermishandeling. Daarnaast werkten de wijkteammedewerkers vanuit het principe van gefaseerde ketenzorg.
  • In 2022 zijn acties uitgevoerd in het kader van het verbeterplan huiselijk geweld en kindermishandeling, zoals het volgen van trainingen.

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Exploitatie Primitieve begroting 2022 Begroting 2022 na wijziging Realisatie 2022 Verschil 2022
Lasten
7.1-Basishulp en -ondersteuning
2.5:Openbaar vervoer -456.100 -464.600 -247.393 217.207
6.1:Samenkracht en burgerparticipatie -966.611 -3.304.411 -3.155.928 148.483
6.2:Toegang en eerstelijnvoorzieningen -4.535.800 -4.623.800 -4.673.062 -49.262
6.3:Inkomensregelingen -16.610.900 -20.719.333 -20.362.514 356.819
6.4:WSW en Beschut werk -249.200 -275.500 -228.784 46.716
6.5:Arbeidsparticipatie -3.093.700 -3.610.785 -3.531.285 79.500
6.6:Maatwerkvoorzieningen (WMO) -1.858.900 -1.974.500 -1.171.321 803.179
Totaal 7.1-Basishulp en -ondersteuning -27.771.211 -34.972.929 -33.370.287 1.602.642
7.2-Preventie en welzijn
4.3:Onderwijsbeleid en leerlingenzaken -451.300 -455.200 -440.471 14.729
6.1:Samenkracht en burgerparticipatie -3.759.089 -4.347.842 -3.876.153 471.689
7.1:Volksgezondheid -1.250.100 -1.267.900 -1.222.523 45.377
Totaal 7.2-Preventie en welzijn -5.460.489 -6.070.942 -5.539.148 531.795
7.3-Maatwerk/ specialistisch
6.71:Maatwerkdienstverlening 18+ -11.117.100 -12.048.700 -10.651.119 1.397.581
6.72:Maatwerkdienstverlening 18- -10.441.700 -10.934.100 -11.219.766 -285.666
6.81:Geëscaleerde zorg 18+ -99.300 -100.000 -44.111 55.889
6.82:Geëscaleerde zorg 18- -2.207.400 -2.207.800 -2.843.316 -635.516
Totaal 7.3-Maatwerk/ specialistisch -23.865.500 -25.290.600 -24.758.312 532.288
Totaal Lasten -57.097.200 -66.334.471 -63.667.747 2.666.724
Baten
7.1-Basishulp en -ondersteuning
6.1:Samenkracht en burgerparticipatie 0 2.311.000 3.698.245 1.387.245
6.2:Toegang en eerstelijnvoorzieningen 0 0 352.395 352.395
6.3:Inkomensregelingen 14.034.600 14.253.833 13.460.326 -793.507
6.5:Arbeidsparticipatie 0 0 421 421
6.6:Maatwerkvoorzieningen (WMO) 9.700 9.700 11.946 2.246
Totaal 7.1-Basishulp en -ondersteuning 14.044.300 16.574.533 17.523.333 948.800
7.2-Preventie en welzijn
6.1:Samenkracht en burgerparticipatie 0 136.000 168.305 32.305
Totaal 7.2-Preventie en welzijn 0 136.000 168.305 32.305
7.3-Maatwerk/ specialistisch
6.71:Maatwerkdienstverlening 18+ 452.600 545.700 491.056 -54.644
6.72:Maatwerkdienstverlening 18- 0 0 357.299 357.299
6.81:Geëscaleerde zorg 18+ 35.000 35.200 35.200 0
Totaal 7.3-Maatwerk/ specialistisch 487.600 580.900 883.555 302.655
Totaal Baten 14.531.900 17.291.433 18.575.193 1.283.760
Saldo - Lasten en baten -42.565.300 -49.043.038 -45.092.554 3.950.484
Stortingen
7.3-Maatwerk/ specialistisch
0.10:Mutaties reserves -1.000.000 -1.000.000 -1.000.000 0
Totaal 7.3-Maatwerk/ specialistisch -1.000.000 -1.000.000 -1.000.000 0
Totaal Stortingen -1.000.000 -1.000.000 -1.000.000 0
Onttrekkingen
7.3-Maatwerk/ specialistisch
0.10:Mutaties reserves 1.306.000 2.057.400 1.489.058 -568.342
Totaal 7.3-Maatwerk/ specialistisch 1.306.000 2.057.400 1.489.058 -568.342
Totaal Onttrekkingen 1.306.000 2.057.400 1.489.058 -568.342
Saldo - Reserves 306.000 1.057.400 489.058 -568.342

Openbaar vervoer voor pensioengerechtigden (voordeel 222.989)
De onderschrijding van het begrote bedrag is veroorzaakt doordat er in 2022 door pensioengerechtigden minder is gereisd dan verwacht. De begroting is gebaseerd op prognoses uit 2019. Bij deze prognose is geen rekening gehouden met de gevolgen van de coronapandemie. Hierdoor is in 2021 en 2022 minder gereisd dan in 2019. Wel is er in 2022 ten opzichte van 2021 een groei van het aantal pensioengerechtigden dat gratis heeft gereisd. Daarom zijn de lasten in 2022 hoger dan in 2021.

Overige verschillen kleiner dan € 25.000 (nadeel 5.782)

Toerekening BAR-bijdrage naar programma's (voordeel 25.048)
De toerekening van de BAR-bijdrage naar de programma's wordt toegelicht in de Leeswijzer.

Overige verschillen kleiner dan € 25.000 (nadeel 10.319)

Mantelzorgwaardering o.a. Pluim (voordeel 80.359)
Er is minder gebruik gemaakt van de regeling dan verwacht.

Ouderenwerk (voordeel 58.997)
Overige overheden hebben minder aanspraak gemaakt op een bijdrage van de gemeente.

Opgave leefbaarheid (voordeel 169.209)
Facet Ridderkerk sloot 2021 af met een positief resultaat. Conform de overeenkomst met de gemeente betaalt Facet Ridderkerk over 2021 een bedrag terug aan de gemeente. Facet Ridderkerk betaalt dit bedrag terug aan de gemeente, omdat de algemene reserve van Facet Ridderkerk inmiddels is aangevuld tot de met Facet Ridderkerk overeengekomen 10% van de opdrachtwaarde.

Mantelzorg en vrijwilligersbeleid (voordeel 57.604)
We hebben een overschot voor de Aanpak Eenzaamheid Ridderkerk 2022. In 2022 hebben we een vervolgaanpak eenzaamheid Ridderkerk ontwikkeld. Onze vervolgaanpak is gestart met een Campagne Eenzaamheid. We hebben hiervoor een jaaroverschrijdende opdracht gegeven aan Facet Ridderkerk. Er zijn activiteiten die in 2022 zijn gestart en activiteiten die plaats zullen vinden in 2023. Voorbeelden hiervan zijn een kick-off bijeenkomst, een filmavond, een busreis voor ouderen en Winter Efteling voor jongeren.

Wmo algemene voorzieningen (voordeel 173.700)
In 2022 is voor een tweetal innovatieve samenwerkingsprojecten een subsidie verleend. De overige middelen uit het innovatiebudget worden meegenomen naar 2023.

Lokaal Preventief Jeugd (voordeel 67.267)
POH-GGZ jeugd

De continuering van Pilot POH GGZ-Jeugd is afgerond. We zijn binnen het begrote budget gebleven.
Kansrijke Start
De gemeente heeft in 2022 extra middelen van het Rijk ontvangen ten behoeve van de uitvoering van het actieprogramma Kansrijke Start, waarbij interventies doorlopen in 2023.

Opvang Oekraïners (voordeel 1.357.349)
Voor de opvang van Oekraïners is een specifieke uitkering van het rijk ontvangen. De ontvangen uitkering is hoger dan de in 2022 gemaakte kosten.

Toerekening BAR-bijdrage naar programma's (voordeel 31.290)
De toerekening van de BAR-bijdrage naar de programma's wordt toegelicht in de Leeswijzer.

Overige verschillen kleiner dan € 25.000 (voordeel 43.947)

Inzet in Wijkteams (voordeel 247.184)
Het voordeel heeft te maken met het vertrek van wijkteamprofessionals en de niet naadloze opvolging van medewerkers vanuit de moederorganisaties en het niet invullen van ziektevervanging. Met name de jeugdzorgaanbieders en de GGZ-aanbieders hebben moeite gekwalificeerde medewerkers te werven, gezien de krapte op de arbeidsmarkt. Dit is overigens voor de jeugdzorg en GGZ een landelijk gesignaleerd probleem.
Een andere verklaring voor de onderuitnutting kan gevonden worden in het feit dat er begin 2022 een dubbele reservering (nog te betalen bedrag) is gemaakt voor de kosten uit 2021.
De onderuitnutting kan daarnaast verklaard worden door een ontvangen bedrag van de gemeente Rotterdam inzake het Toekomstscenario Kind- en Gezinsbescherming. De middelen zijn niet besteed, omdat deze pas aan het eind van het jaar ontvangen zijn en het opstellen van een plan van aanpak om de middelen te besteden in 2022 qua tijdspanne niet mogelijk was.

Toerekening BAR-bijdrage naar programma's (voordeel 70.418)
De toerekening van de BAR-bijdrage naar de programma's wordt toegelicht in de Leeswijzer.

Overige verschillen kleiner dan € 25.000 (nadeel 14.469)

Wet BUIG uitkeringen (nadeel 970.608)
Het macro BUIG-budget is in 2022 naar beneden bijgesteld vanwege de landelijke afname van het aantal uitkeringsgerechtigden. Hierdoor is het budget voor Ridderkerk ook lager geworden. De uitgaven zijn echter toegenomen. Het resultaat is een overschrijding over de totale BUIG-uitgaven ten opzichte van de BUIG-begroting.
De uitgaven voor de feitelijke verstrekkingen van uitkeringen zijn toegenomen als gevolg van een toename van het bestand. We hebben gehoor gegeven aan de oproep van het kabinet om meer statushouders te huisvesten om de asielcentra te ontlasten. Hoewel er ook veel uitstroom heeft plaatsgevonden, is het bestand per saldo toegenomen, en daarmee de bijstandsuitgaven.
Er zijn ook meer loonkostensubsidies verstrekt dan begroot. De overschrijding is vooral toe te schrijven aan een te lage raming.
Het aantal mensen met een IOAW- of IOAZ-uitkering is gedaald (van 50 naar 44), waardoor de uitgaven lager zijn uitgevallen. We hebben weinig invloed op de ontwikkeling van dit bestand. Het is in hoofdzaak afhankelijk van de leeftijdsopbouw in verband met het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd.
Er zijn in 2022 geen uitkeringen in de vorm van een krediethypotheek verstrekt, zodat de uitgaven nihil zijn. Niettemin is wel rekening te houden met deze uitgaven, aangezien we hier geen invloed op hebben.
Er zijn circa dertig zelfstandigen vanuit de Tozo-regeling doorgestroomd naar de Bbz (Besluit bijstandverlening zelfstandigen), met hogere Bbz-uitgaven als gevolg. Ook de afwikkeling van de Tozo-regeling werkt nog door in 2022.
Daarnaast zijn er nog diverse uitgaven in verband met (de nasleep van) corona.

Tozo-heroriëntatie (voordeel 286.000)
Het Tozo-heroriëntatie budget was in 2022 toegevoegd aan het re-integratiebudget voor extra inzet op de doelgroep re-integratie en statushouders. Deze middelen zijn in 2022 niet ingezet. Als gevolg van de coronapandemie is het uitkeringsbestand niet extra gestegen. Er zijn geen extra instrumenten ingezet.
Het Tozo-heroriëntatie budget van 2022 vervalt in de algemene reserve. Deze middelen zijn gereserveerd in het begrotingsjaar 2023 voor het project Jong Vermogen, op basis van het raadsvoorstel Jong Vermogen.

Minimabeleid (voordeel 130.903)
We zien een overschot op het minimabudget en dat wordt veroorzaakt door de rijksregeling eenmalige energietoeslag 2022. De uitvoering van deze regeling en de bijbehorende uitgaven lopen door in 2023. Het overschot wordt doorgeschoven naar 2023.

Toerekening BAR-bijdrage naar programma's (voordeel 153.628)
De toerekening van de BAR-bijdrage naar de programma's wordt toegelicht in de Leeswijzer.

Overige verschillen kleiner dan € 25.000 (nadeel 36.611)

Toerekening BAR-bijdrage naar programma's (voordeel 38.908)
De toerekening van de BAR-bijdrage naar de programma's wordt toegelicht in de Leeswijzer.

Overige verschillen kleiner dan € 25.000 (voordeel 7.808)

Re-integratieprojecten (voordeel 335.249)
Er is in 2022 minder uitgegeven dan verwacht door het minder inzetten van trajecten en instrumenten dan vooraf begroot. Dit heeft onder andere te maken met een onjuiste inschatting wat betreft de benodigde kosten voor jobcoaching voor de doelgroep arbeidsbeperkten. Het is lastig om een geschikte plek voor deze doelgroep te vinden. Ook zien we dat de mensen die nu instromen in de bijstand meer beperkingen hebben dan voorheen. Dit is de oorzaak dat de kosten voor Baanbrekend lager zijn uitgevallen dan verwacht. In de tweede helft van 2022 zijn de kaders voor Baanbrekend aangepast, waardoor zij nu ook mensen met een langere afstand in traject nemen (dit zijn trajecten waarbij iemand voor een langere duur bemiddeld wordt).
Verder zien we dat er in het afgelopen jaar veel ziekte en verloop onder klantmanagers is geweest, waardoor er ook minder trajecten zijn ingezet. Eerdere inhuurkrachten die uit deze middelen werden betaald, zijn in eigen dienst gekomen, waardoor op deze post ook minder is uitgegeven dan verwacht.

Toerekening BAR-bijdrage naar programma's (nadeel 274.713)
De toerekening van de BAR-bijdrage naar de programma's wordt toegelicht in de Leeswijzer.

Overige verschillen kleiner dan € 25.000 (voordeel 19.385)

Voorzieningen Wmo gehandicapten (voordeel 79.526)
Doordat twee woonvoorzieningen minder geld kosten, is de bijraming bij de 2e Tussenrapportage in 2022 te ruim gebleken.

Toerekening BAR-bijdrage naar programma's (voordeel 729.899)
De toerekening van de BAR-bijdrage naar de programma's wordt toegelicht in de Leeswijzer.

Overige verschillen kleiner dan € 25.000 (nadeel 3.999)

Schuldhulpverlening (voordeel 82.750)
We zijn later gestart dan gepland met de uitvoering van de pilot Opkopen schulden. Dit doordat we vertraging hebben opgelopen in de implementatie van de daarvoor benodigde applicatie. Doordat we later zijn gestart met de pilot opkopen schulden jongeren, zijn niet alle middelen benut. Omdat het project twee jaren in beslag neemt, wordt het restant van de middelen doorgeschoven naar 2023.

Wmo collectief vervoer (voordeel 285.880)
In de periode januari tot en met december 2022 is het gebruik van Wmo collectief vervoer van circa 2.200 naar circa 2.700 ritten toegenomen. Ten opzichte van voor corona (december 2019) is dit een toename van 59% in januari tot 71% in december 2022. Deze toename in gebruik is minder snel en minder sterk geweest dan verwacht bij de 2e Tussenrapportage 2022. Hier is uitgegaan van een toename tot 100% ten opzichte van 2019. Dit verklaart het positieve resultaat.

Wmo Begeleiding en overige in natura (voordeel 771.168)
In de periode januari tot en met december 2022 is het aantal cliënten dat gebruik maakt van de voorziening begeleiding, dagbesteding en/of respijtzorg met circa 7,5% afgenomen. Dit is een meerjarig beeld. Daarnaast is bij de tweede tussenrapportage een bijraming voor de financiële impact van de tariefwijziging begeleiding opgenomen. Met de kennis van nu is deze bijraming niet noodzakelijk gebleken. Dit betreft een structureel overschot.

Wmo Huishoudelijke verzorging PGB (voordeel 28.472)
In de periode januari tot en met september 2022 (cijfers tot en met december zijn nog niet beschikbaar) is het aantal cliënten dat gebruik maakt van voorziening huishoudelijke hulp, gefinancierd vanuit een persoonsgebonden budget (PGB), gedaald met circa 10%. De verwachte inkomsten uit verhaal en terugvordering is lager dan verwacht.

Wmo Begeleiding en overige PGB (voordeel 116.512)
Door meer maatwerk te bieden is het financieel jaarresultaat net als vorig jaar lager dan het jaar ervoor.

Toerekening BAR-bijdrage naar programma's (voordeel 64.710)
De toerekening van de BAR-bijdrage naar de programma's wordt toegelicht in de Leeswijzer.

Overige verschillen kleiner dan € 25.000 (nadeel 6.555)

Lokale Jeugdhulp PGB (voordeel 253.925)
In 2022 zijn er minder PGB’s afgegeven, hetgeen resulteert in een positief resultaat. PGB’s worden onder andere ingezet als ZIN-aanbod niet voorhanden is of als cliënten bijvoorbeeld een beroep doen op identiteitsgebonden zorg. Daarnaast is een aantal jongeren overgedragen aan de Wlz (Wet langdurige zorg).
Het budget Lokale Jeugdhulp ZIN en Lokale Jeugdhulp PGB zijn communicerende vaten. Het betreft dezelfde vormen van jeugdhulp alleen wordt het op een andere manier verstrekt.

Lokale Jeugdhulp ZIN (nadeel 564.712)
Het aantal trajecten zorg in natura (ZIN) voor Lokale Jeugdhulp is in het afgelopen jaar toegenomen en heeft voor een overschrijding gezorgd.
In het afgelopen jaar was sprake van een toename van het aantal cliënten in perceel 1 (jeugdigen met een beperking). Deze jongeren hebben meer nadeel ondervonden van de coronapandemie, onder andere doordat zij niet altijd in de thuissituatie konden worden opgevangen. Lokaal gecontracteerde aanbieders hebben hierin alternatieve hulpverlening geboden.
Tevens was sprake van een stijging in perceel 3 (dyslexie). Ook hierbij heeft corona een rol gespeeld. Tijdens de lockdown-periodes was het lastiger om intensieve leesondersteuning vanuit de scholen te bieden, waardoor de aanvragen dyslexie in tijd zijn opgeschoven en voor meer kinderen dan verwacht een ontvankelijkheidsverklaring voor dyslexieonderzoek is afgegeven.
Het gebruik van basis GGZ en van jeugdhulpvervoer is gelijk aan vorig jaar.

Specialistische jeugdvoorzieningen in natura (voordeel 193.164)
De Gemeenschappelijke Regeling Jeugdhulp Rijnmond (GRJR) is verantwoordelijk voor het uitvoeren van de bovenlokale taken en het realiseren van voldoende aanbod van specialistische jeugdhulp. 
Het nadelig effect op specialistische jeugdvoorzieningen en zeer gespecialiseerde jeugdvoorzieningen wordt bepaald door de afrekening van de vlaktaks 2020/2021. 
Vanaf begrotingsjaar 2023 is de vlaktaks-systematiek namelijk afgeschaft waardoor met de jaarrekening 2022 realisatieverschillen direct worden afgerekend. Gesaldeerd brengt dit op specialistische jeugdvoorzieningen en zeer gespecialiseerde jeugdvoorzieningen € 485.507 aan extra kosten in verslagjaar 2022. 
In de loop van 2023 zal het exacte resultaat bekend worden op basis van de definitieve jaarcijfers 2022 vanuit de GRJR.

Toerekening BAR-bijdrage naar programma's (voordeel 189.256)
De toerekening van de BAR-bijdrage naar de programma's wordt toegelicht in de Leeswijzer.

Lokale zorgtrajecten (voordeel 31.837)
Door efficiëntere inzet en de inzet anders te organiseren is het financieel resultaat een overschot.

Overige verschillen kleiner dan € 25.000 (voordeel 24.052)

Zeer gespecialiseerde jeugdvoorzieningen (nadeel 678.671)
Deze post wordt toegelicht bij Specialistische jeugdvoorzieningen in natura (toelichting 6.72 Maatwerkdienstverlening 18-).

Toerekening BAR-bijdrage naar programma's (voordeel 43.155)
De toerekening van de BAR-bijdrage naar de programma's wordt toegelicht in de Leeswijzer.

Toerekening BAR-bijdrage naar programma's (voordeel 30.849)
De toerekening van de BAR-bijdrage naar de programma's wordt toegelicht in de Leeswijzer.

Overige verschillen kleiner dan € 25.000 (voordeel 14.528)

Algemene reserve (nadeel 366.482)

  • Inzet wijkteams
    Omdat voor de inzet wijkteams geen extra kosten zijn gemaakt, hoeft hiervoor niet aan de algemene reserve te worden onttrokken.
  • Uitvoeringsmiddelen Tijdelijke Overbruggingsregeling Zelfstandig Ondernemers (Tozo)
    Door het nog niet volledig afronden van de werkzaamheden met betrekken tot het terugvorderen van Tozo-bedrijfskredieten zijn de uitgaven lager dan geraamd. Hierdoor behoeft, ter dekking hiervan, ook minder aan de algemene reserve te worden onttrokken. De nasleepwerkzaamheden worden in 2023 voortgezet om de regeling goed te kunnen afronden.
  • Tozo-heroriëntatie
    Het Tozo-heroriëntatie budget van 2022 is niet gebruikt voor de inzet om de doelgroep re-integratie en statushouders extra begeleiding aan te bieden. Hierdoor is de onttrekking aan de algemene reserve ter dekking hiervan ook lager.

Reserve innovatiefonds sociaal domein (nadeel 176.775)
Omdat de uitgaven voor innovatiesubsidies lager zijn dan geraamd, hoeft er voor dekking hiervan ook minder aan de reserve innovatiefonds sociaal domein te worden onttrokken.

Overige verschillen kleiner dan € 25.000 (nadeel 25.085)

Indicatoren

Terug naar navigatie - Indicatoren
Nr. Omschrijving Bron Toelichting/Eenheid Waarde
40 Werkloze jongeren Waarstaatjegemeente.nl % in de leeftijd van 16-22 jaar 1,0% (2021)
41 Kinderen in uitkeringsgezinnen Waarstaatjegemeente.nl % kinderen tot 18 jaar dat in een gezin leeft dat van een bijstandsuitkering moet rondkomen 7,0% (2021)
42 Jongeren met een delict voor de rechter Waarstaatjegemeente.nl % jongeren van 12-21 jaar 1,0% (2021)
43 Meldingen kindermishandeling in Ridderkerk Waarstaatjegemeente.nl % mishandelde kinderen tot 18 jaar dat bij de bureaus Advies- en Meldpunt Kindermishandeling is gemeld 354 (2021)
44 Jongeren met jeugdhulp Waarstaatjegemeente.nl % jongeren met jeugdhulp ten opzichte van alle jongeren tot 18 jaar 8,7%
45 Jongeren met jeugdbescherming Waarstaatjegemeente.nl % jongeren met een jeugdbeschermingsmaatregel ten opzichte van alle jongeren tot 18 jaar 0,8%
46 Jongeren met jeugdreclassering Waarstaatjegemeente.nl % van alle jongeren van 12-23 jaar 0,5%
47 Alcohol en drugsmisbruik onder jongeren in Ridderkerk* Gezondheidsonderzoek Wmo Binge-drinken 7,0%/ 25,0% (2020)
Dronken of aangeschoten **
Wietgebruik 2,7%/2,5% (2020)
48 Tevredenheid Ridderkerkse cliënten Cliëntervaringsonderzoek Wmo Score 1-10 7,5
49 Schoon huis (huishoudelijke hulp) Tevredenheidsonderzoek + Schouwen In % 94,0%
50 Wmo-cliënten met individuele maatwerkarrangementen Monitor Sociaal Domein Wmo Aantal per 10.000 inwoners 770,0
51 Mate waarin mantelzorgers zich door de gemeente Ridderkerk ondersteund en gewaardeerd voelen Burgerpeiling In % **
52 Banen Waarstaatjegemeente.nl Aantal per 1.000 inwoners in de leeftijd 15-64 jaar 758,8 (2021)
53 Netto arbeidsparticipatie Waarstaatjegemeente.nl % werkzame beroepsbevolking ten opzichte van de beroepsbevolking 72,1%
54 Personen met een bijstandsuitkering Waarstaatjegemeente.nl Aantal per 10.000 inwoners 381,2 (2021)
55 Personen met lopende re-integratietraject Waarstaatjegemeente.nl Aantal per 10.000 inwoners van 15-64 jaar 174,2
56 Aantal inwoners in Ridderkerk dat in armoede leeft Gemeente (armoedemonitor) Huishoudens met een laag inkomen (tot 110% van de bijstandsnorm) 1476,0 (2021)
57 Ridderkerkse uitstroom naar werk Bestuursrapportage Sociaal Domein In % van de behaalde uitstroom 33,3 % (2021)
58 Uitstroom naar werk Bestuursrapportage Sociaal Domein In % van het klantenbestand 7,1% (2021)
* Meeting gedaan in klas 2 en klas 4; dronken is niet meer gemeten.
** Deze informatie is via de burgerpeiling niet meer beschikbaar.