Uitgaven

2,57%
€ -4.065.392
2,57% Complete

Inkomsten

0,96%
€ 1.590.348
0,96% Complete

Saldo

35,21%
€ -2.475.044

Programma 2 Veiligheid

Uitgaven

2,57%
€ -4.065.392
2,57% Complete

Inkomsten

0,96%
€ 1.590.348
0,96% Complete

Saldo

35,21%
€ -2.475.044

Crisisbeheersing en brandweer

Wat hebben we bereikt?

Terug naar navigatie - Wat hebben we bereikt?

De afgelopen periode hebben we ondervonden dat nieuwe crises langduriger en complexer van aard zijn. Dat bleek uit de coronacrisis en de vluchtelingenopvang. Deze nieuwe vormen van crises hebben ons laten zien dat onze interne crisisorganisatie naar behoren functioneert. Er is gezorgd voor een goede basis om op effectieve en veilige wijze incidenten te kunnen bestrijden.

Wat hebben we daarvoor gedaan?

Terug naar navigatie - Wat hebben we daarvoor gedaan?

De crisisorganisatie is intern getraind, met name op basis van specifieke behoefte van crisisteams en bestuurders zelf. Het OTO-jaarplan (Opleiden, Trainen en Oefenen) vormde hierbij de basis voor het ontwikkelen, het voorbereiden, het uitvoeren en het evalueren van de activiteiten. Hiermee hebben we ons oefenbeleid verder ontwikkeld en een betere kwaliteit van onze crisisorganisatie kunnen bewerkstelligen. Tot slot is er door de verschillende GRIP-incidenten blijvend samengewerkt met de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond (VRR), een onmisbare schakel in de crisisbestrijding. De verbinding met de VRR is van belang geweest, op deze manier hebben we namelijk de interne crisisorganisatie verder kunnen professionaliseren.

Openbare orde en veiligheid P2

Wat hebben we bereikt?

Terug naar navigatie - Wat hebben we bereikt?

Jeugdoverlast
We hebben de motie die in 2021 aangenomen is uitgevoerd, een overlastgevende jeugdgroep geprioriteerd en we hebben het gevaar van wapenbezit en -gebruik onder de aandacht gebracht van de Ridderkerkse jongeren.

Drugsgerelateerde zaken
Door middel van een integrale aanpak wordt drugsoverlast onderzocht, aangepakt en waar nodig en mogelijk doorgepakt op het gebied van bestuursrecht.

Ondermijning
We hebben de integrale samenwerking versterkt en verschillende integrale controles uitgevoerd en waar mogelijk doorgepakt op het gebied van bestuursrecht. Verder hebben we signalen ontvangen en deze in de werkgroep Ondermijning geduid.

Wet Bevordering Integriteitsbeoordelingen door het Openbaar Bestuur (Wet Bibob)
We hebben daar waar nodig de Wet Bevordering Integriteitsbeoordelingen door het Openbaar Bestuur (Wet Bibob) toegepast.

Woning- en auto-inbraken High Impact Crimes (HIC)
Door middel van een awareness campagne hebben we de bewustwording ten aanzien van woninginbraken en fietsendiefstal vergroot.

Evenementen
We streven naar het juiste evenwicht tussen gezelligheid en feestelijkheden enerzijds en het bewaken van de openbare orde en leefbaarheid en het beperken van de overlast anderzijds.

Senioren en Veiligheid
We hebben zelfstandigheid, zelfredzaamheid en de weerbaarheid en veilige en prettige leefomgeving voor onder andere senioren versterkt en bevorderd.

Wat hebben we daarvoor gedaan?

Terug naar navigatie - Wat hebben we daarvoor gedaan?

Jeugdoverlast
Naar aanleiding van een aangenomen motie in 2021 met betrekking tot de aanpak jeugdproblematiek in Ridderkerk is Verwey-Jonker instituut na de zomer van 2022 gestart met het onderzoek. In november 2022 zijn we gestart met een groepsaanpak overlastgevende jeugd. In overleg met het OM is deze groep geprioriteerde. De groep bestaat uit 12 jongeren van verschillende leeftijden (13+ t/m 27-). Een aantal jongeren zijn in verband met het plegen van strafbare feiten bekend bij politie en justitie. De overige groepsleden wordt gekenmerkt als meeloper. In de Week van de Veiligheid zijn we aangesloten bij de regionale wapeninleveractie. Ondanks dat er weinig wapens door de doelgroep is ingeleverd gaf dit de gelegenheid om het gesprek met de jongeren aan te gaan over wapenbezit en wapengebruik.

Drugsgerelateerde zaken
We stimuleren bewoners signalen van drugsoverlast door te geven aan de politie. Of te melden via Meld Misdaad Anoniem. Daarnaast is er op het gebied van hennep een zogenaamde henneptrein actief. Deze doet onderzoek naar alle meldingen rondom hennepkwekerijen. Signalen en meldingen van handel in drugs worden door het basisteam onderzocht. Waar nodig gebruikt de burgemeester haar bevoegdheden, zoals benoemd in het Damoclesbeleid en de Algemene Plaatselijke Verordening (APV).

Ondermijning
In 2022 is er verder geïnvesteerd in de integrale aanpak van ondermijning. Samen met onze veiligheidspartners, zoals de politie, het Openbaar Ministerie (OM) en het Regionaal Informatie en Expertise Centrum (RIEC) hebben wij ons ingespannen om ondermijnende criminaliteit te voorkomen, te signaleren en aan te pakken. We hebben vijf keer een integrale controle uitgevoerd bij verschillende bedrijven.
Bij de gemeente komen regelmatig signalen binnen over criminele activiteiten op bedrijventerreinen. Deze signalen hebben we in de werkgroepen ondermijning met onze ketenpartners besproken. En waar mogelijk zijn deze bedrijven meegenomen tijdens een integrale controle.

Woning- en auto inbraken High Impact Crimes (HIC)
We hebben zes waarschuwingsborden (fietsendiefstal) op strategische plekken in het centrum geplaatst, tijdens de donkere dagen hangen zeven spandoeken (voorkom inbraak) op strategische plekken in de gemeente. En tijdens een actie hebben we de pop-up bus ingezet en tijdschakelaars uitgedeeld.

Evenementen
Wij hebben het aanvragen van een jaarlijks terugkerend evenement vergemakkelijkt. Wij faciliteren organisatoren bij de vergunningaanvraag en de organisatie van een evenement.

Senioren en Veiligheid
Wij organiseren voorlichtingsbijeenkomsten. Daarnaast hebben wij de verbinding gezocht tussen zorg, Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond, politie en ouderenorganisaties om de veilige leefomgeving door middel van bewustwording en voorlichtenbijeenkomsten te verhogen. Tevens hebben wij de pop-up bus ingezet in twee wijken en hebben we zo bewoners bereikt en informatie verstrekken over een bepaald thema's.

Wonen en bouwen P2

Wat hebben we bereikt?

Terug naar navigatie - Wat hebben we bereikt?

VTH-taken: Capaciteit bijgesteld
De VTH-taken zijn in 2022 uitgevoerd volgens de vastgesteld werkwijze en beleid. De formatie is in de loop van 2022 structureel bijgesteld. Enerzijds vanwege de verwachte inwerkingtreding van de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb) en de Omgevingswet. Anderzijds vanwege de toename van het aantal aanvragen. Op die manier hebben we gezorgd dat de wettelijke regels en overige voorschriften zijn nageleefd, zodat de gewenste ruimtelijke kwaliteit en kwaliteitseisen aan bouwwerken en gebouwen gerealiseerd en in stand gehouden zijn.

Omgevingswet en Wet kwaliteitsborging voor het bouwen
De werkzaamheden op VTH-gebied zullen na inwerkingtreding van de Omgevingswet en Wkb structureel wijzigen. In 2022 hebben we wijzigingen inzichtelijk gemaakt en zijn voorbereidingen getroffen zodat medewerkers en processen klaar zijn voor inwerkingtreding van beide wetten in de nabije toekomst.

Wat hebben we daarvoor gedaan?

Terug naar navigatie - Wat hebben we daarvoor gedaan?

VTH-taken: Capaciteit bijgesteld
De toename van het aantal aanvragen op de langere termijn is opgevangen door een structurele bijstelling van de formatie. Door uitstel van de Omgevingswet zijn de VTH-taken in 2022 uitgevoerd conform de huidige wet en regelgeving.

Omgevingswet en Wet kwaliteitsborging voor het bouwen
Na 2022 zullen zowel de kosten als de baten van de VTH-taken structureel wijzigen. Dit hangt voor een groot deel samen met het privatiseren van een deel van het bouwtoezicht als gevolg van de Wkb. Hiervoor zijn een nieuwe kostenonderbouwing en een nieuwe legesverordening opgesteld. Deze nieuwe legesverordening is vastgesteld en geldt vanaf het moment van inwerkingtreding van de Omgevingswet. In de nieuwe legesverordening worden onder andere de effecten van de privatisering van het bouwtoezicht verwerkt. Deze wijzigingen zijn daarnaast ook meegenomen in de voorbereiding op het nieuwe VTH-beleid.

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Exploitatie Primitieve begroting 2022 Begroting 2022 na wijziging Realisatie 2022 Verschil 2022
Lasten
1.1:Crisisbeheersing en brandweer -2.425.400 -2.376.800 -2.436.943 -60.143
1.2:Openbare orde en veiligheid -1.144.300 -1.491.800 -1.547.337 -55.537
8.3:Wonen en bouwen -67.300 -101.500 -81.112 20.388
Totaal Lasten -3.637.000 -3.970.100 -4.065.392 -95.292
Baten
1.1:Crisisbeheersing en brandweer 0 0 45.460 45.460
1.2:Openbare orde en veiligheid 40.200 41.900 21.274 -20.626
8.3:Wonen en bouwen 916.600 916.600 1.523.614 607.014
Totaal Baten 956.800 958.500 1.590.348 631.848
Saldo - Lasten en baten -2.680.200 -3.011.600 -2.475.044 536.556

Toelichting begrotingsrechtmatigheid

Terug naar navigatie - Toelichting begrotingsrechtmatigheid

De lasten van dit programma zijn overschreden met € 95.292. Onderwerpen die deel uitmaken van de overschrijding zijn de bijdrage aan de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond (VRR), incidenten, lasten voor leges en vergunningen APV, SPUK naleving controle CTB 2022 en de toerekening van de BAR-bijdrage naar programma's.

De overschrijdingen op de bijdrage aan de VRR (€ 10.514) en de post incidenten (werkzaamheden voor een drugsdumping, € 13.104) betreffen activiteiten die binnen het beleid passen. De overschrijding is door de raad geaccordeerd. Het zijn, volgens het Controleprotocol voor de accountantscontrole op de jaarrekening 2021 - 2024, daarmee rechtmatige begrotingsafwijkingen. Ditzelfde geldt voor de post leges en vergunningen APV. Hier is ook sprake van bestaand beleid en is de overschrijding geaccordeerd door de raad.
Tegenover de overschrijding van de lasten SPUK Naleving controle CTB 2022 (€ 41.445) staan direct gerelateerde opbrengsten. Volgens het Controleprotocol voor de accountantscontrole op de jaarrekening 2021 - 2024 is dit een kostenoverschrijding die geheel of grotendeels wordt gecompenseerd door direct gerelateerde opbrengsten en daarmee een rechtmatige begrotingsafwijking. Ditzelfde geldt voor de posten Participatiebudget besturen en Secretarieleges Burgerzaken. Ook hier staat een opbrengst tegenover de last en is een rechtmatige begrotingsafwijking.
De toerekening van de BAR-bijdrage naar programma's is een verplichting en over het geheel budgettair neutraal. Deze verdeling valt onder het geformuleerde beleid en is volgens het controleprotocol een rechtmatige begrotingsafwijking.

Overige verschillen kleiner dan € 25.000 (nadeel 14.683)

Integraal veiligheidsbeleid (voordeel 52.494)
Ter uitvoering van de motie aanpak jeugdcriminaliteit heeft de raad budget beschikbaar gesteld. Een deel is hiervan reeds uitgegeven. Het overige deel wordt na oplevering van het onderzoeksrapport in 2023 betaald.

Leges en vergunningen APV (nadeel 44.671)
De gemeente heeft aan het team APV en bijzondere wetten budget beschikbaar gesteld voor extra inhuur vanwege corona gerelateerde zieken. De doorbelasting van de werkelijke kosten is, zoals gebruikelijk, binnen de gemeente gebudgetteerd.

Toerekening BAR-bijdrage naar programma's (nadeel 99.602)
De toerekening van de BAR-bijdrage naar de programma's wordt toegelicht in de Leeswijzer.

Overige verschillen kleiner dan € 25.000 (voordeel 15.616)

Bouw- en woningtoezicht (voordeel 37.805)
Inkomsten uit betaalde dwangsommen, die niet zijn begroot.

WABO-vergunningen (baten) (voordeel 568.164)
Bij het ramen van de leges bleek dat een aantal grote bouwplannen rond de jaarwisseling van 2022/2023 zouden worden ingediend. Vanwege deze onzekerheid is ervoor gekozen de baten van deze aanvragen niet mee te nemen in de raming. Een deel van deze plannen is uiteindelijk wel ingediend eind 2022.

Overige verschillen kleiner dan € 25.000 (voordeel 21.433)

Indicatoren

Terug naar navigatie - Indicatoren
Nr. Omschrijving Bron Toelichting/Eenheid Waarde
11 Aantal vernielingen en beschadigingen in de openbare ruimte Waarstaatjegemeente.nl Aantal per 1.000 inwoners 4,2
12 Veiligheidsgevoel van inwoners Burgerpeiling % inwoners dat zich meestal of altijd veilig voelt in de buurt 83,0%
13 Totaal aantal verwijzingen Halt Waarstaatjegemeente.nl Aantal per 1.000 inwoners in de leeftijd van 12-18 jaar 5,0 (2021)
14 Winkeldiefstallen Waarstaatjegemeente.nl Aantal per 1.000 inwoners 0,7
15 Geweldsmisdrijven Waarstaatjegemeente.nl Aantal per 1.000 inwoners 4,1
16 Diefstallen uit woning Waarstaatjegemeente.nl Aantal per 1.000 inwoners 1,2
17 Mate van overlast van buurtbewoners Burgerpeiling % inwoners dat veel of heel veel overlast ervaart van buurtbewoners 13,0%
18 Mate van overlast van hangjongeren Burgerpeiling % inwoners dat veel of heel veel overlast ervaart van hangjongeren 8,0%
19 Aandeel dat zich wel eens onveilig voelt in de buurt Burgerpeiling % inwoners dat zich soms wel. soms niet veilig voelt in de buurt 15,0%