Toelichtingen

Grondslagen voor waardering en resultaatbepaling

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

De jaarrekening is opgesteld met inachtneming van de voorschriften, zoals opgenomen in het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten (BBV) en de verordening ex artikel 212 Gemeentewet, waarin door de gemeenteraad op 18 mei 2017 de uitgangspunten voor het financiële beleid, alsmede de regels voor het financiële beheer en voor de inrichting van de financiële organisatie zijn vastgesteld.

Algemene grondslagen voor het opstellen van de jaarrekening

Terug naar navigatie - Algemene grondslagen voor het opstellen van de jaarrekening
  • De waardering van de activa en passiva en de bepaling van het resultaat vindt plaats op basis van historische kosten.
  • De baten en lasten worden toegerekend aan het jaar waarop zij betrekking hebben. Baten en winsten worden slechts genomen voor zover zij op balansdatum zijn gerealiseerd. Verliezen en risico’s die hun oorsprong vinden voor het einde van het begrotingsjaar, worden in acht genomen indien zij voor het opmaken van de jaarrekening bekend zijn geworden.
  • Dividendopbrengsten van deelnemingen worden als baat genomen op het moment waarop het dividend betaalbaar wordt gesteld.
  • De algemene uitkering gemeentefonds is opgenomen conform de in het jaar 2022 laatst gepubliceerde accresmelding in de decembercirculaire van 2022.
  • De wetgever heeft bepaald dat het vaststellen van de eigen bijdragen in het Sociaal Domein de bevoegdheid is van Centraal Administratie Kantoor en niet die van de gemeente. De gemeente heeft voor deze opbrengst daardoor geen juistheid op persoonsniveau kunnen vaststellen. Over de hoogte en omvang van deze post in de jaarstukken is dan ook geen zekerheid verkregen.
  • Personeelslasten worden in principe toegerekend aan het boekjaar waarop ze betrekking hebben. Door het formele verbod op het opnemen van voorzieningen of schulden uit hoofde van jaarlijks terugkerende arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van vergelijkbaar volume, worden sommige personele lasten echter toegerekend aan de periode waarin uitbetaling plaatsvindt. Dit is bijvoorbeeld de ziektekostenpremie voor gepensioneerden en overlopende vakantiegeld- en verlofaanspraken. Voor arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van een jaarlijks vergelijkbaar volume worden geen voorzieningen getroffen of op een ander wijze een verplichting opgenomen.
  • Doordat de verplichtingen voor wethouderpensioenen wel sterk kunnen fluctueren en dit een periode langer dan vier jaar betreft is voor deze verplichtingen wel een voorziening gevormd.
  • Kosten van geldleningen worden rechtstreeks ten laste van de exploitatie gebracht.
  • Gebeurtenissen die na balansdatum bekend zijn geworden zijn in de jaarrekening verwerkt.

Balans

Terug naar navigatie - Balans

Vaste activa

Algemeen
De raad heeft op 16 september 2021 de Nota activabeleid vastgesteld. Het beleid dat hierin beschreven is, is van toepassing op alle investeringen waarvoor vanaf 2021 voor het eerst uitgaven zijn gedaan.
Financiële vaste activa worden gewaardeerd tegen nominale waarde. Overige vaste activa worden geactiveerd tegen de verkrijgings- of vervaardigingsprijs, verminderd met de afschrijvingen en waardeverminderingen die naar verwachting duurzaam zijn. Er wordt geen rekening gehouden met een eventuele restwaarde.
Investeringen worden geactiveerd vanaf een bedrag van € 25.000 en een minimale gebruiksduur van drie jaar. Investeringen kleiner dan € 25.000 en met een kortere gebruiksduur dan drie jaar worden rechtstreeks ten laste van de exploitatie gebracht.
Bijdragen van derden die in directe relatie met een vast actief staan worden op de aanschafwaarde van dat actief in mindering gebracht; een eventueel restant wordt afgeschreven.
Voor de investeringen waarvoor in 2020 en voorgaande jaren uitgaven zijn gedaan blijft het beleid gelden van de nota van 26 mei 2016.

Afschrijvingen
De afschrijvingen zijn gebaseerd op de verwachte economische levensduur. Nieuwe vaste activa die in 2021 voor het eerst afschrijvingslasten geven, worden afgeschreven volgens de afschrijvingstabel van de Nota activabeleid 2021. De afschrijving van nieuwe vaste activa begint op 1 januari van het jaar volgend op het jaar waarin het actief in gebruik is genomen.
Alle vaste activa worden lineair afgeschreven, uitgezonderd de bouw van het gemeentehuis en de parkeergarage onder het gemeentehuis die annuïtair worden afgeschreven.
Op grond en waardepapieren wordt niet afgeschreven, behalve grond onder activa in de openbare ruimte met maatschappelijk nut die wordt afgeschreven overeenkomstig die activa.
Op vaste activa waarop in 2020 of eerdere jaren al is afgeschreven blijven de oude afschrijvingsregels van toepassing.

Samenvatting afschrijvingstermijnen

Activum Termijn in jaren
Onderzoek- en ontwikkeling 5
Gronden en terreinen 0 - 20
Bedrijfsgebouwen 10 - 50
Grond-, weg- en waterbouwkundige werken 10 - 60
Vervoermiddelen 5 - 8
Machines, apparaten en installaties 4 - 15
Overige materiële vaste activa 5 - 15

Immateriële vaste activa
De immateriële vaste activa zijn tegen nominale waarde op de balans opgenomen.

Materiële vaste activa met economisch nut
Bij de waardering wordt in voorkomende gevallen rekening gehouden met een bijzondere vermindering van de waarde, indien deze naar verwachting duurzaam is.

Financiële vaste activa
Kapitaalverstrekkingen aan deelnemingen in bv’s of nv’s worden gewaardeerd tegen de verkrijgingsprijs van de aandelen.

Vlottende activa

Voorraden
De als onderhanden werken opgenomen bouwgronden zijn gewaardeerd tegen de vervaardigingsprijs dan wel de lagere marktwaarde. Winsten uit grondexploitaties worden alleen genomen indien en voor zover die met voldoende mate van betrouwbaarheid als gerealiseerd aangemerkt kunnen worden. Zolang daar geen sprake van is worden verkregen verkoopopbrengsten op de vervaardigingskosten in mindering gebracht.

Producten die gereed zijn, worden gewaardeerd tegen de kostprijs of tegen de marktwaarde indien de marktwaarde lager is dan de kostprijs. Dat laatste doet zich vooral voor indien voorraden incourant worden.

Vorderingen
Vorderingen worden gewaardeerd tegen nominale waarde. Voor openstaande vorderingen uit gemeentelijke heffingen wordt een voorziening in mindering gebracht ter grootte van het historisch percentage van oninbaarheid. Voor overige vorderingen wordt een voorziening in mindering gebracht op basis van de geschatte inningskansen.

Liquide middelen en overlopende activa
De liquide middelen en overlopende activa worden gewaardeerd tegen nominale waarde.

Vaste passiva

Eigen vermogen
De reserves zijn tegen nominale waarde op de balans opgenomen. De onderhoudsreserves zijn gebaseerd op een meerjarenraming van het uit te voeren groot onderhoud.

Voorzieningen
De voorzieningen zijn tegen nominale waarde op de balans opgenomen. Wanneer voorzieningen tegen contante waarde zijn gewaardeerd is dit bij de toelichting op de desbetreffende voorziening vermeld.

Vaste schulden met een rentetypische looptijd van één jaar of langer
Vaste schulden worden gewaardeerd tegen nominale waarde verminderd met gedane aflossingen.

Vlottende passiva

Vlottende schulden en overlopende passiva
Vlottende passiva zijn tegen nominale waarde op de balans vermeld.

Gewaarborgde geldleningen

Voor zover leningen door de gemeente gewaarborgd zijn, is buiten de balanstelling het totaalbedrag van de gewaarborgde schuldrestanten per einde boekjaar opgenomen. De waardering vindt plaats tegen de nominale waarde onder verminderingen van de gedane aflossingen en voor het rentepercentage van de gewaarborgde lening.

Toelichting op de balans per 31 december

Activa

Vaste activa

Terug naar navigatie - Vaste activa

Hieronder een specificatie van de vaste activa, onderverdeeld naar immateriële vaste activa met een maatschappelijk nut, materiële vaste activa met een economisch nut en een maatschappelijk nut en financiële vaste activa.

In de kolom Bijdragen van derden zijn de bedragen van derden opgenomen die direct gerelateerd zijn aan de investering.

Omschrijving Oorspronkelijk bedrag van de uitgaven begin 2022 Investeringen Desinvesteringen Bijdragen van derden Oorspronkelijk bedrag van de uitgaven eind 2022 Totaal van afschrijvingen/aflossingen begin 2022 Afwaarderingen Afschrijvingen Aflossingen Boekwaarde begin 2022 Boekwaarde eind 2022
Kosten onderzoek en ontwikkeling 291.248 258.236 549.484 46.600 16.591 244.648 486.293
Financieel: Bijdrage aan activa in eigendom van derden 68.067 68.067 57.290 567 10.777 10.210
Totaal: Immateriële vaste activa Maatschappelijk nut 359.315 258.236 0 0 617.551 103.890 0 17.158 0 255.425 496.503
Materieel economisch nut: Gronden en terreinen eigendom 14.270.935 666.777 112.007 14.825.705 3.186.528 428.233 11.084.407 11.210.944
Materieel economisch nut: Gronden en terreinen erfpacht 296.905 296.905 256.941 0 39.964 39.964
Materieel economisch nut: Woningen 220.120 220.120 94.659 6.273 125.461 119.188
Materieel economisch nut: Bedrijfsgebouwen 78.469.341 9.176.780 151.192 87.494.929 20.405.448 1.553.035 58.063.893 65.536.446
Materieel economisch nut: Machines, apparaten en installaties 14.719.800 780.723 40.591 15.459.932 7.579.396 1.071.810 7.140.404 6.808.726
Materieel economisch nut: Grond-, weg- en waterbouwkundige werken 21.146.205 951.765 22.097.970 7.850.783 502.741 13.295.422 13.744.446
Materieel economisch nut: overig materieel 7.186.929 152.510 2.172 7.337.267 2.182.010 434.969 5.004.919 4.720.288
Totaal: Materiële vaste activa economisch nut 136.310.235 11.728.555 0 305.962 147.732.828 41.555.765 0 3.997.061 0 94.754.470 102.180.002
Materieel maatschappelijk nut: Gronden en terreinen eigendom 887.071 359.031 1.246.102 34.245 50.143 852.826 1.161.714
Materieel maatschappelijk nut: Machines, apparaten en installaties 1.011.000 194.483 22.207 1.183.276 107.600 46.761 903.400 1.028.915
Materieel maatschappelijk nut: Grond-, weg- en waterbouwkundige werken 11.481.350 3.022.218 235.216 14.268.352 2.719.736 440.315 8.761.614 11.108.301
Materieel maatschappelijk nut: Overig materieel 3.042.957 1.976.624 5.019.581 1.118.783 184.856 1.924.174 3.715.942
Totaal: Materiële vaste activa Maatschappelijk nut 16.422.378 5.552.356 0 257.423 21.717.311 3.980.364 0 722.075 0 12.442.014 17.014.872
Financieel: Effecten 2.259.724 2.259.724 0 2.259.724 2.259.724
Financieel: Kapitaalverstrekking aan deelnemingen 1.255.878 1.255.878 1 1.255.877 1.255.877
Financieel: Overige langlopende leningen 1.891.375 1.242.626 273.182 2.860.819 159.363 1.732.012 2.701.456
Uitgezette geldlening Activa naar BAR 2.845.060 2.845.060 2.836.295 8.765 8.765 0
Totaal: Financiële vaste activa 8.252.037 1.242.626 273.182 0 9.221.481 2.995.659 0 0 8.765 5.256.378 6.217.057
Totaal 161.343.965 18.781.773 273.182 563.385 179.289.171 48.635.678 0 4.736.294 8.765 112.708.287 125.908.434

Materiële vaste activa economisch nut met/zonder tariefheffing

Terug naar navigatie - Materiële vaste activa economisch nut met/zonder tariefheffing
Omschrijving Oorspronkelijk bedrag van de uitgaven begin 2022 Investeringen Desinvesteringen Bijdragen van derden Oorspronkelijk bedrag van de uitgaven eind 2022 Totaal van afschrijvingen/aflossingen begin 2022 Afwaarderingen Afschrijvingen Aflossingen Boekwaarde begin 2022 Boekwaarde eind 2022
Materieel economisch nut zonder tariefheffing 111.615.457 11.500.048 285.735 122.829.770 33.809.313 3.184.862 77.806.144 85.835.595
Materieel economisch nut met tariefheffing 24.694.778 228.507 20.227 24.903.058 7.746.452 812.199 16.948.326 16.344.407
Totaal: Materiële vaste activa economisch nut 136.310.235 11.728.555 0 305.962 147.732.828 41.555.765 0 3.997.061 0 94.754.470 102.180.002

Materiële vaste activa maatschappelijk nut voor 2017/vanaf 2017

Terug naar navigatie - Materiële vaste activa maatschappelijk nut voor 2017/vanaf 2017
Omschrijving Oorspronkelijk bedrag van de uitgaven begin 2022 Investeringen Desinvesteringen Bijdragen van derden Oorspronkelijk bedrag van de uitgaven eind 2022 Totaal van afschrijvingen/aflossingen begin 2022 Afwaarderingen Afschrijvingen Aflossingen Boekwaarde begin 2022 Boekwaarde eind 2022
Materieel maatschappelijk nut voor 2017 6.804.366 9.130 6.813.496 3.544.200 341.292 3.260.166 2.928.004
Materieel maatschappelijk nut vanaf 2017 9.618.012 5.543.226 257.423 14.903.815 436.164 380.783 9.181.848 14.086.868
Totaal: Materiële vaste activa maatschappelijk nut 16.422.378 5.552.356 0 257.423 21.717.311 3.980.364 0 722.075 0 12.442.014 17.014.872

Vlottende activa

Voorraden - onderhanden werk, waaronder bouwgronden in exploitatie

Terug naar navigatie - Voorraden - onderhanden werk (incl. bouwgronden in exploitatie)

Dit betreft de boekwaarden van de grondexploitaties Het Zand/Driehoek 't Zand en Cornelisland. Voor de grondexploitatie Cornelisland is een winstneming geboekt van € 428.888. Voor grondexploitatie Het Zand/Driehoek 't Zand kan de vorig jaar gevormde verliesvoorziening worden verlaagd door de wijziging van de doorbelastingsmethodiek en de vrijval van de civiele kostenraming. Hierdoor valt € 477.388 vrij uit de voorziening ten gunste van de exploitatie.

Toelichting prognoses
Het geraamde eindresultaat in voorgaande prognose is een winst. Bij deze prognoses is rekening gehouden met een kostenstijging van 4,0% en een opbrengstenstijging van 0,0%. Het gehanteerde rentepercentage is 1,21%.

Specificaties voorraden

Bouwgronden in exploitatie Boekwaarde begin 2022 Investeringen 2022 Opbrengsten 2022 Winstuitname 2022 Boekwaarde eind 2022 Voorziening verlieslatende grexen Balanswaarde eind 2022 prognose afsluitingsjaar
Het Zand/Driehoek 't Zand 1.067.852 -925.913 3.439.113 -1.445.348 -163.392 -1.608.740 2024
Cornelisland -5.009.222 -375.663 1.338.665 428.888 -5.543.337 -5.543.337 2023
Totaal -3.941.370 -1.301.576 4.777.778 428.888 -6.988.684 -163.392 -7.152.076
Prognoses Boekwaarde eind 2022 Resterende kosten Resterende opbrengsten Geraamd eindresultaat
Bouwgronden in exploitatie -6.988.684 -8.082.356 3.232.658 -2.138.986

Uitzettingen met een rentetypische looptijd korter dan 1 jaar

Terug naar navigatie - Uitzettingen

Op de nominale waarden van de vorderingen zijn de voorzieningen voor oninbare vorderingen in mindering gebracht. Hierbij is een onderscheid gemaakt tussen voorzieningen voor oninbaarheid inzake algemene vorderingen, vorderingen sociale zaken en vorderingen met betrekking tot belastingen, rioolheffing en afvalstoffenheffing. De omvang van deze voorzieningen is per balansdatum 31 december 2022 bepaald overeenkomstig de richtlijnen in artikel 11 van de Financiële verordening 2017 gemeente Ridderkerk.

Uitzettingen Saldo eind 2022 Voorziening oninbaarheid Gecorrigeerd saldo eind 2022 Gecorrigeerd saldo eind 2021
RC verhouding met niet financiële instellingen 340.086 340.086 479.404
Uitzettingen in 's Rijksschatkist 12.021.733 12.021.733 28.008.163
Vorderingen op openbare lichamen 17.467.860 17.467.860 14.108.375
Overige vorderingen 4.768.159 772.000 3.996.159 4.431.006
Overige uitzettingen 635.109 635.109 790.352
Totaal 35.232.947 772.000 34.460.947 47.817.300

Toelichting
De vorderingen op openbare lichamen betreffen nog te ontvangen compensabele BTW 2022 en diverse vorderingen op ministeries en andere overheden. De BCF declaratie bedraagt € 15.174.708. Deze wordt op 30 juni 2023 uitgekeerd.

De overige debiteuren worden berekend op basis van ouderdom. De stand van de voorziening per 31 december 2022 bedraagt € 772.000.

De overige uitzettingen betreffen vorderingen Sociaal Domein.

Rekening courant verhoudingen

Terug naar navigatie - Rekening courant verhoudingen
Rekening courant verhouding met Stimuleringsfonds Volkshuisvesting Saldo begin 2022 Verstrekken nieuwe leningen Aflossingen Afromen rekening courant Rente baten Beheer kosten Saldo eind 2022
Startersleningen - oud 27.760 49.341 29.743 2.925 103.919
Startersleningen - nieuw 192.016 547.964 69.695 -310.000 879 4.134 20.492
Blijversleningen 60.000 181 60.181
Duurzaamheidregelingen 113.374 694.424 152.404 -500.000 967 3.333 68.988
Stimuleringsfonds Verzilverlening 86.254 238 584 94 86.506
Totaal 479.404 1.242.626 271.440 -810.000 32.354 10.486 340.086

Liquide middelen

Terug naar navigatie - LM

Liquide middelen is een verzamelnaam voor al het geld dat de gemeente heeft. Zowel in de kas als op de bankrekeningen van de gemeente.

Liquide middelen Saldo begin 2022 Saldo eind 2022
Kassaldi 13.109 8.666
Banksaldi 410.588 409.126
Totaal 423.697 417.792

Schatkistbankieren

Terug naar navigatie - Schatkistbankieren

Schatkistbankieren houdt in dat de tegoeden van decentrale overheden worden aangehouden in de Nederlandse schatkist. Het drempelbedrag bepaalt tot welke bedrag de gemeente een positief banksaldo voor het betalingsverkeer op eigen bankrekening mogen aanhouden. Dat drempelbedrag bedraagt 2,0% van het begrotingstotaal (bij een begrotingstotaal tot € 500 miljoen).

Drempelbedrag schatkistbankieren Ridderkerk kwartaal 1 kwartaal 2 kwartaal 3 kwartaal 4
Op dagbasis buiten de Rijks schatkist gehouden middelen 432.304 410.158 418.819 387.603
Drempelbedrag 2.653.300 2.653.300 2.653.300 2.653.300
Ruimte onder drempelbedrag 2.220.996 2.243.142 2.234.481 2.265.697
Overschrijding van het drempelbedrag

EMU-saldo

Terug naar navigatie - EMU-saldo

EMU-saldo

De commissie BBV heeft een gestandaardiseerde berekening opgesteld voor het berekenen van het EMU-saldo. De berekening van het EMU-saldo is geen telling van de bedragen uit onderstaande tabel. De formule voor de berekening is: 1-2+3-4-5.

Omschrijving
Volgens realisatie 2021 Volgens realisatie 2022 Volgens meerjarenraming in begroting 2023
1. Exploitatiesaldo vóór toevoeging aan c.q. onttrekking uit reserves (zie BBV, artikel 17c) -1.897.893 1.460.493 1.937.447
2. Mutatie (im)materiële vaste activa -1.903.293 12.239.469 36.780.200
3. Mutatie voorzieningen -1.035.516 62.208 -340.700
4. Mutatie voorraden (incl. bouwgronden in exploitatie) -5.243.277 -2.569.926 1.156.500
5. Verwachte boekwinst bij verkoop effecten en verwachte boekwinst bij verkoop (im)matiële vaste activa 0 0 0
Berekend EMU-saldo 4.213.161 -8.146.842 -36.339.953

Overlopende activa

Terug naar navigatie - OA
Overlopende activa Saldo begin 2022 Saldo eind 2022
Van Europese en Nederlandse overheden nog te ontvangen voorschotbedragen die ontstaan door voorfinanciering op uitkeringen met een specifiek bestedingsdoel ontvangen van
Overige nederlandse overheidslichamen 823.958 648.005
Het Rijk 1.040.495 178.045
Overige nog te ontvangen bedragen en de vooruitbetaalde bedragen 1.624.312 5.969.000
Totaal 3.488.765 6.795.050

Nog te ontvangen bedragen met bestedingsverplichting

Terug naar navigatie - Nog te ontvangen bedragen met bestedingsverplichting
Van Europese en Nederlandse overheden nog te ontvangen bedragen met bestedingsverplichting Saldo begin 2022 Ontvangsten Naar vooruit ontvangen Nog te ontvangen Saldo eind 2022
Metropool Regio, subsidie buurtbus lijn 601 51.458 51.458 0
Metropool Regio, BDU snelfietsroute F15 165.500 165.500
Landschapstafel, bijdrage snelfietsroute F15 100.000 100.000
Provincie ZH, bijdrage snelfietsroute F15 507.000 272.000 88.251 323.251
Ministerie SZ&W, bedrijfskapitalen 2021 62.460 62.460
Ministerie SZ&W, TOZO-uitkeringen 778.813 778.813 0
Ministerie SZ&W, toeslagenaffaire 199.222 142.334 58.697 115.585
COA - Asielboot 30.619 30.619
MRDH subsidie bushaltes 28.635 28.635
Totaal 1.864.453 1.244.605 0 206.202 826.050

Overige nog te ontvangen bedragen en vooruitbetaalde bedragen

Terug naar navigatie - Overige nog te ontvangen bedragen en vooruitbetaalde bedragen

De overige nog te ontvangen bedragen en vooruitbetaalde bedragen kunnen als volgt gespecificeerd worden:

Overige nog te ontvangen bedragen en de vooruitbetaalde bedragen Saldo begin 2022 Saldo eind 2022
Vooruitbetaalde marktinitiatieven 136.394 197.437
Opvang vluchtelingen Oekraïne 3.649.197
N.V. BAR-Afvalbeheer 63.013
Diverse WABO-leges 334.097 620.491
Nedvang 155.174 224.791
Aafje, HH Zin afrekening 2020 63.767
GRJR - raming minder jeugdkosten 288.110
Overige overlopende activa 871.867 988.974
Totaal 1.624.312 5.969.000

Passiva

Vaste passiva

Eigen vermogen

Opbouw eigen vermogen

Terug naar navigatie - Eigen vermogen

Het in de balans opgenomen eigen vermogen bestaat uit de algemene reserve en de bestemmingsreserves. De bestemmingsreserves zijn verbijzonderd in onderhoudsreserves, afschrijvingsreserves en overige bestemmingsreserves. Het verloop van deze reserves is in het onderstaande overzicht weergegeven.

Omschrijving Saldo begin 2022 Stortingen Onttrekkingen Vrijval Bestemming resultaat 2021 Saldo eind 2022
Algemene reserve 32.631.841 -3.803.063 3.929.479 32.758.257
Totaal algemene reserve 32.631.841 0 -3.803.063 0 3.929.479 32.758.257
Baggeren haven 1.066.866 32.700 -186.653 912.913
Verhardingen 5.035.824 1.094.600 -1.953.116 4.177.307
Groot onderhoud sportaccommodaties 1.433.020 250.000 -309.600 1.373.420
Groot onderhoud gebouwen 3.674.864 492.100 -68.911 4.098.052
Totaal onderhoudsreserves 11.210.573 1.869.400 -2.518.280 0 0 10.561.692
Kapitaallasten (herwaardering) 405.053 -37.189 367.865
Uitbreiding Vredehof 133.257 -33.314 99.943
Bouw Voorn 10 - WAC Drievliet 123.658 -11.242 112.417
Begraafplaats Vredehof 112.960 -7.060 105.900
Rouwcentrum 76.637 -15.327 61.310
Herbouw de Piramide 300.750 -12.030 288.720
Ds. Kerstenschool gebouw 424.966 -14.654 410.312
Kunstgrasveld Rijsoord 23.120 -5.780 17.340
Parkeergarage gemeentehuis 2.282.591 -57.749 2.224.843
Jongerencentrum PC Hooftstraat 528.121 -71.526 456.595
Fietsroute Molensteeg, Benedenrijweg, St. Jorisstraat 25.886 -2.876 23.009
Blok- en buurtspeelterreinen 2010, 2011 44.981 -18.750 26.231
Uitbreiding Farelcollege 224.122 -7.471 216.651
Snelfietsroute F15 98.800 98.800
Perm. Lucht-/geluidmeetpunt Nieuw Reijerwaard 74.565 -10.652 63.913
Geluidswal Drievliet 285.037 -15.002 270.035
Bereikbaarheid sportpark Reijerpark 366.722 -19.301 347.420
Geluidsscherm West A15/A16 1.050.000 1.241.300 2.291.300
Incidentele en toekomstige investeringen 22.500.000 22.500.000
Overrente 5.832.172 -997.500 4.834.672
Uitvoering Waalvisie 475.000 475.000
Totaal afschrijvingsreserves 35.388.399 1.241.300 -1.337.423 0 0 35.292.276
Beeldende kunst 4.763 5.000 9.763
Innovatiefonds Sociaal domein 799.058 1.000.000 -209.925 1.589.133
Ondergronds brengen hoogspanningsleidingen 880.000 -85.728 794.272
Actualisatie Integraal Accommodatieplan 1.335.915 1.335.915
Vpb grondexploitaties 0 74.500 74.500
Groenvisie 1.056.070 2.100 -372.629 685.540
Warmtevisie (Klimaatgelden) 3.959.692 -705.470 3.254.222
Bodemonderzoek Wooncompas 450.000 450.000
Afbouw dekking GREXEN 0 -236.900 710.000 473.100
Bestemming afvalstoffenheffing 1.259.800 -412.087 847.713
Totaal overige bestemmingsreserves 9.745.297 1.002.100 -2.022.738 0 789.500 9.514.158
Totaal reserves 88.976.109 4.112.800 -9.681.505 0 4.718.979 88.126.383

Toelichting op de reserves en mutaties

Terug naar navigatie - Toelichting op de reserves en mutaties

Inleiding

Bestedingsoverzichten
De raad heeft als voorwaarde gesteld dat het (bestedings)doel van een bestemmingsreserve wordt vastgelegd bij de vorming van de reserve en de reserve wordt onderbouwd met een bestedingsplan dat naar zijn aard een incidenteel karakter heeft.

In de toelichting per reserve is informatie opgenomen over:

  • Het doel, aard en reden.
  • De mutaties in het jaar 2022.

Er is geen informatie gegeven over de meerjarenraming van de besteding van reserves. De begroting is hiervoor het aangewezen instrument.

Doorlichting reserves
Het doel van het doorlichten van reserves is om tijdig zicht te krijgen op stille overschotten of stille tekorten. In een aantal gevallen ligt de omvang van een reserve en de wijze waarop deze wordt ingezet vast en zullen er geen ontwikkelingen zijn die dat nog beïnvloeden. In die gevallen kan er geen stil tekort of een stille reserve ontstaan en is een doorlichting niet aan de orde. Ook als een reserve het karakter heeft van een algemeen dekkingsmiddel voor onvoorziene toekomstige gebeurtenissen is het onmogelijk om een doorlichting op te stellen. Waar een doorlichting om genoemde redenen niet aan de orde is, is geen uitgebreide toelichting gegeven.

Afschrijvingsreserves investeringen met economisch nut
In het verleden zijn investeringen met een langdurig en algemeen nut ineens afgeschreven ten laste van de reserves. Om bij de begroting het bestuur een beter inzicht in de lasten en baten van gemeentelijke activiteiten te geven, is in 1992 besloten tot een heractiveringsoperatie. Omdat extra afschrijvingen het inzicht verstoren, zijn extra afschrijvingen teruggedraaid en zijn daartegenover heractiveringsreserves gevormd, tegenwoordige afschrijvingsreserves genoemd.
Ook wanneer van nieuwe investeringen is besloten om deze ten laste van de reserves te brengen, wordt daartoe een afzonderlijke afschrijvingsreserve gevormd.
De onttrekkingen aan een afschrijvingsreserve volgen de afschrijving van het actief waarvoor de reserve is ingesteld.

Er zijn in 2022 geen reserves vervallen of gevormd.

Algemene reserve

Algemene reserve

Terug naar navigatie - Algemene reserve

Doel, aard en reden van deze reserve
De algemene reserve is voor het laatst herzien in de door de raad vastgestelde Nota reserves en voorzieningen 2021-2024.
Daarin staat dat de algemene reserve dient om middelen zonder bestemming achter de hand te hebben die als dekkingsmiddel kunnen worden ingezet. Dit kan gaan om onverwachte tekorten, ruimte voor nieuw beleid en het opvangen van risico’s die zijn beschreven in de paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing. De raad heeft in 2021 bepaald dat de ondergrens van de Algemene reserve € 20 miljoen blijft.

Mutaties Algemene reserve

Stortingen
Bestemmen jaarresultaat 2021 3.929.479
Totaal stortingen 3.929.479
Onttrekkingen
Dekking schaatsbaan -25.000
Dekking implementatie Omgevingswet -7.707
Dekking optimaliseren fiscale beheersing -12.200
Dekking herindicaties Wmo begeleiding, dagbesteding, huishoudelijke hulp -350.000
Dekking uitvoeringsplan Infoveiligheid en Privatisering -24.600
Dekking uitvoeringskosten TOZO -20.300
Dekking uitvoeringsmiddelen TOZO -201.257
Dekking TOZO heroriëntatie -39.861
Dekking verduurzamen bedrijventerrein Donkersloot -10.000
Dekking project digitalisering bouwdossiers -85.500
Dekking opstellen BasisGeluidEmissie -40.922
Dekking herstel damwand Werfkade/Ankerplaats -90.000
Dekking voor toevoeging aan afschrijvingsreserve Geluidsscherm A15 -1.241.300
Dekking uitvoering Mobiliteitsplan -7.230
Dekking subsidieregeling huurcompensatie Corona -34.186
Dekking kosten Kerkenvisie -15.583
Dekking implementatie binnen/buiten signing bibliotheek -34.402
Omzetten structurele lasten Innovatie -1.000.000
Dekking pilot ter voorkoming van dak- en thuisloosheid -9.822
Dekking aanpak bestrijding eenzaamheid -28.193
Dekking voor afbouw dividendinkomsten -525.000
Totaal onttrekkingen -3.803.063
Saldo mutaties algemene reserve 126.416

Onderhoudsreserves

Reserve Onderhoud en baggeren haven

Terug naar navigatie - Reserve Onderhoud en baggeren haven

Doel, aard en reden van deze reserve
De reserve is ingesteld in 2008. De reserve dient om periodiek de haven te kunnen baggeren. De reserve valt onder programma 3 Verkeer, vervoer en wegen.

Toelichting op de stortingen en onttrekkingen in 2022
Conform de raming wordt € 32.700 in de reserve gestort. Ter dekking van baggerwerkzaamheden in de haven wordt € 186.653 aan de reserve onttrokken.

Reserve Onderhoud verhardingen

Terug naar navigatie - Reserve Onderhoud verhardingen

Doel, aard en reden van deze reserve
Ook deze reserve is ingesteld in 2008. De reserve dient ter egalisatie van de grilligheid van de uitgaven op het gebied van onderhoud en/of vervanging van elementen- en asfaltverhardingen van wegen, straten en pleinen. De omvang wordt berekend in het MJOP. De reserve valt onder programma 3 Verkeer, vervoer en wegen.

Toelichting op de stortingen en onttrekkingen in 2022
Conform de raming na wijziging wordt € 1.094.600 in de reserve gestort. Ter dekking van onderhoud aan verhardingen wordt € 1.953.116 aan de reserve onttrokken.

Reserve Groot onderhoud sportaccommodaties

Terug naar navigatie - Reserve Groot onderhoud sportaccommodaties

Doel, aard en reden van deze reserve
De reserve heeft als doel fluctuaties op te vangen in de begroting groot onderhoud van de sportaccommodaties. De reserve valt onder programma 9 Ruimtelijke ontwikkeling, wonen en maatschappelijk vastgoed.

Toelichting op de stortingen en onttrekkingen in 2022
Conform de raming wordt € 250.000 in de reserve gestort. Ter dekking van groot onderhoud aan sportaccommodaties wordt € 309.600 aan de reserve onttrokken.

Reserve Groot onderhoud gebouwen

Terug naar navigatie - Reserve Groot onderhoud gebouwen

Doel, aard en reden van deze reserve
De reserve heeft als doel fluctuaties op te vangen in de begroting groot onderhoud van de gebouwen. De reserve valt onder programma 9 Ruimtelijke ontwikkeling, wonen en maatschappelijk vastgoed.

Toelichting op de stortingen en onttrekkingen in 2022
Op grond van de begroting 2022 wordt, inclusief de toevoeging ten behoeve van Bibliotheek aan zet, € 492.100 in de reserve gestort. Ter dekking van Groot onderhoud aan het gemeentehuis wordt € 68.911 aan de reserve onttrokken.

Bestemmingsreserves

Reserve Beeldende kunst

Terug naar navigatie - Reserve Beeldende kunst

Doel, aard en reden van deze reserve
De reserve dient voor dekking van de kosten van kunstopdrachten c.q. kunstaankopen.
De reserve wordt inmiddels wegens bezuinigingen niet meer jaarlijks gevoed. Aanwending zal plaatsvinden met de aankoop van een kunstwerk op het Koningsplein na de oplevering van de laatste woningen in het Centrumplan. Daarna wordt de reserve opgeheven. De reserve valt onder programma 6 Cultuur, sport en groen.

Toelichting op de stortingen en onttrekkingen in 2022
Uit de bestemming van het jaarrekeningresultaat 2021 heeft de raad besloten om € 5.000 aan de reserve toe te voegen.

Reserve Innovatiefonds Sociaal Domein

Terug naar navigatie - Reserve Innovatiefonds Sociaal Domein

Doel, aard en reden van deze reserve
Om de leer- en experimenteerruimte te faciliteren is deze reserve bij de begroting 2020 ingesteld. Doordat de samenleving complex is geworden en ook steeds complexe wordt, vraagt ‘mee kunnen doen’ meer van eigen vaardigheden, zelfredzaamheid en regie van de mensen. Binnen het sociaal domein hebben we te maken met de uitdaging om met schaarse financiële middelen en meer burgerkracht sociale vraagstukken adequaat op te lossen. Dit lukt alleen als we een transformatie van het zorg-, ondersteunings- en welzijnssysteem weten te realiseren. De reserve valt onder programma 7 Sociaal domein.

Toelichting op de stortingen en onttrekkingen in 2022
In het kader van de omzetting van een structurele innovatielast naar een reserve wordt, conform begroot, € 1.000.000 in de reserve gestort. Ter dekking van de pilot praktijkondersteuning huisarts GGZ-jeugd, innovatiesubsidies en extra inzet ter voorkoming van problematische schulden wordt in totaal € 209.925 aan de reserve onttrokken.

Reserve Ondergronds brengen hoogspanningsleidingen

Terug naar navigatie - Reserve Ondergronds brengen hoogspanningsleidingen

Doel, aard en reden van deze reserve
De reserve is ingesteld bij raadsbesluit van 10 september 2015. Doel is de dekking van het aandeel van de gemeente in het ondergronds brengen van een hoogspanningsleiding bij Oostendam. De reserve valt onder programma 9 Ruimtelijke ontwikkeling, wonen en maatschappelijk vastgoed.

Toelichting op de stortingen en onttrekkingen in 2022
Ter dekking van kosten voor het amoveren van de hoogspanningsleiding Walburg-Slikkerveer is € 85.728 aan de reserve onttrokken.

Reserve Actualisatie integraal accommodatieplan

Terug naar navigatie - Reserve Actualisatie integraal accommodatieplan

Doel, aard en reden van deze reserve
De reserve heeft als doel de kosten te dekken voor het optimaliseren van het maatschappelijk vastgoed van de gemeente Ridderkerk. 

Toelichting op de stortingen en onttrekkingen in 2022
Er zijn geen middelen onttrokken of toegevoegd aan deze reserve.

Reserve Vpb grondexploitaties

Terug naar navigatie - Reserve Vpb grondexploitaties

Doel, aard en reden van deze reserve
Deze reserve is ingesteld bij de 2e Tussenrapportage 2018 en heeft als doel om verwachte vennootschapsbelasting op grondexploitaties te kunnen dekken. De reserve valt buiten de programma's.

Toelichting op de stortingen en onttrekkingen in 2022
Uit de bestemming van het jaarrekeningresultaat 2021 heeft de raad besloten om € 74.500 aan de reserve toe te voegen.

Reserve Nieuw Reijerwaard

Terug naar navigatie - Reserve Nieuw Reijerwaard

Doel, aard en reden van deze reserve
De reserve dient ter dekking van komende investeringen die de ontwikkeling van het gebied ten goede komen, zodat in alle opzichten een goed functionerend bedrijventerrein wordt gerealiseerd. De reserve valt onder programma 9 Ruimtelijke ontwikkeling, wonen en maatschappelijk vastgoed.

Toelichting op de stortingen en onttrekkingen in 2022
Er zijn geen middelen onttrokken of toegevoegd aan deze reserve.

Reserve Groenvisie

Terug naar navigatie - Reserve Groenvisie

Doel, aard en reden van deze reserve
Doel is om het uitvoeringsprogramma Groenvisie uit te voeren dat leidend is in alle projecten en bij het dagelijks beheer en onderhoud van het groen. Jaarlijks worden de resultaten gemonitord door een ecoloog. De reserve valt onder programma 6 Cultuur, sport en groen.

Toelichting op de stortingen en onttrekkingen in 2022
Conform de begroting 2022 na wijziging wordt € 2.100 indexering aan de reserve toegevoegd. Ter dekking van kosten in het kader van de Groenvisie wordt € 372.629 aan de reserve onttrokken.

Reserve Warmtevisie (Klimaatgelden)

Terug naar navigatie - Reserve Warmtevisie (Klimaatgelden)

Doel, aard en reden van deze reserve
Doel van de reserve is om uitvoering te geven aan de opdrachten omtrent de klimaatvisie, zodra deze door de raad is vastgesteld. Thema’s daarbij zijn de warmtevisie, klimaatplannen, circulaire economie en voedsel. De reserve valt onder programma 8 Gezondheid en duurzaamheid.

Toelichting op de stortingen en onttrekkingen in 2022
Ter dekking van kosten voor duurzaamheid wordt € 705.470 aan de reserve onttrokken.

Reserve bodemonderzoek Wooncompas

Terug naar navigatie - Reserve bodemonderzoek Wooncompas

Doel, aard en reden van deze reserve
De reserve heeft tot doel om de declaraties te kunnen dekken die voorvloeien uit de aanwezigheid van bodemverontreiniging bij woningen overgedragen aan Wooncompas. De reserve valt onder programma 8 Gezondheid en duurzaamheid.

Toelichting op de stortingen en onttrekkingen in 2022
Er zijn geen middelen onttrokken of toegevoegd aan deze reserve.

Bestemmingsreserve Afbouw dekking grondexploitaties

Terug naar navigatie - Bestemmingsreserve Afbouw dekking grondexploitaties

Doel, aard en reden van deze reserve
De reserve heeft tot doel om de afbouw van de dekking van de kosten voor grondexploitaties te kunnen dekken. De reserve valt onder programma 9 Ruimtelijke ontwikkeling, wonen en maatschappelijk vastgoed.

Toelichting op de stortingen en onttrekkingen in 2022
Uit de bestemming van het jaarrekeningresultaat 2021 heeft de raad besloten om € 710.000 aan de reserve toe te voegen. Conform de begroting na wijziging wordt € 236.900 aan de reserve onttrokken.

Bestemmingsreserve Afvalstoffenheffing

Terug naar navigatie - Bestemmingsreserve Afvalstoffenheffing

Doel, aard en reden van deze reserve
Het doel van deze reserve is het gefaseerd invoeren van tariefstijgingen tot 2025 als gevolg van sterke kostenstijgingen. De reserve valt onder programma 8 Gezondheid en duurzaamheid.

Toelichting op de stortingen en onttrekkingen in 2022
Ter dekking van het resultaat op afval is € 412.087 aan de reserve onttrokken.

Voorzieningen

Opbouw voorzieningen

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Methode van waarderen
De voorzieningen zijn voor hun nominale waarde op de balans opgenomen. De in de voorziening onderhoud graven gestorte afkoopsommen zijn gebaseerd op een oneigenlijke annuïteit waarbij de jaarlijkse aanwending groeit met inflatie. De contante waarde hiervan is op de balans opgenomen.

Nota reserves en voorzieningen 2021-2024
De raad heeft op 11 februari 2021 de Nota reserves en voorzieningen 2021-2024 vastgesteld. Bij het opstellen van de balans per ultimo 2022 is het beleid van deze nota toegepast.

Bestedingsoverzichten
In de toelichting per voorziening is informatie opgenomen over:

  • Het doel, aard en reden.
  • De mutaties in het jaar 2022.

Er is geen informatie gegeven over de meerjarenraming van de besteding van voorzieningen. De begroting is hiervoor het aangewezen instrument.

Doorlichten voorzieningen
Het doel van het doorlichten van voorzieningen is om tijdig zicht te krijgen op stille overschotten of stille tekorten. In een aantal gevallen ligt de omvang van een voorziening en de wijze waarop deze wordt ingezet vast en zullen er geen ontwikkelingen zijn die dat nog beïnvloeden. In die gevallen kan er geen stil tekort of een stille reserve ontstaan en is een doorlichting niet aan de orde. In het Besluit Begroting en Verantwoording Provincies en Gemeenten is bepaald dat alle voorzieningen toereikend moeten zijn voor de achterliggende verplichtingen. Daarom moeten in principe alle voorzieningen bij de jaarrekening worden doorgelicht.

Omschrijving Saldo begin 2022 Stortingen Onttrekkingen Vrijval Bestemming resultaat 2021 Saldo eind 2022
Wethouderspensioenen 4.188.771 926.137 -926.137 -1.342.038 2.846.733
Wachtgelden vm wethouders 8.696 581.678 -140.596 449.778
Afwikkelkosten Centrumplan 32.600 32.600
Inrichting gebied Windmolen 110 150.000 -129.298 20.702
Totaal voorzieningen voor verplichtingen en risico 's 4.380.068 1.507.815 -1.196.031 -1.342.038 0 3.349.814
Onderhoud graven 10/20 jaar derden 4.038.411 884.166 -704.350 4.218.227
Vervanging riolering 0 352.710 -352.710 0
Beklemde middelen riolering 5.612.302 912.646 6.524.948
Totaal voorzieningen middelen derden met bestedingsverplichting 9.650.713 2.149.522 -1.057.060 0 0 10.743.175
Totaal voorzieningen 14.030.781 3.657.336 -2.253.091 -1.342.038 0 14.092.989

Overzicht investeringen direct ten laste van de voorziening Riolering

Omschrijving Begroting 2022 Begroting 2022 na wijziging Werkelijke uitgaven 2022 Verschil 2022
Rioolrenovatie en -reparaties -200.000 -200.000 0 200.000
Kleine projecten -125.000 -125.000 -32.335 92.665
Riolering Blaak -150.000 -150.000 -67.576 82.424
Riolering Bloemenbuurt -400.000 -400.000 0 400.000
Riolering Oost -50.000 -50.000 0 50.000
Riolering Bolnes -300.000 -600.000 -14.795 585.205
Riolering Slikkeveer (i.r.t. woningbouwprojecten) -50.000 -50.000 0 50.000
Riolering n.t.b. (wegbeheer/ruimtelijke ontwikkeling) -755.000 -755.000 -238.004 516.996
Totaal generaal -2.030.000 -2.330.000 -352.710 1.977.290

Toelichtingen

Rioolrenovatie en reparaties
Op basis van rioolinspecties is geconcludeerd dat een grote rioolrenovatie niet nodig was. Wel zijn kleine reparaties uitgevoerd, maar deze zijn verantwoord op het dagelijks onderhoud.

Kleine projecten
In 2022 is het grondwatermeetnet aangebracht.

Riolering Blaak
Door vertraging van de sloop van de appartementen aan de Blaak kon het riool niet vervangen worden in 2022. Er zijn in 2022 wel onderzoeken en voorbereidende werkzaamheden uitgevoerd.

Riolering bloemenbuurt
Er is vertraging in de start van het werk ontstaan ten gevolge van werkzaamheden van nutsbedrijven en weersomstandigheden. Uitvoering start 1e kwartaal 2023.

Riolering Oost
Voorbereiding is niet gestart. Project schuift door. Planperiode wordt heroverwogen ten gevolge van ontwikkeling van ruimtelijke plannen.

Riolering Bolnes
De start van uitvoering is uitgesteld ten gevolge van vertraging van de voorbereiding. Door gebrek aan capaciteit bij de gecontracteerde bureaus zijn de voorbereidende onderzoeken (bodem en kabels & leidingen) vertraagd.

Riolering Slikkerveer (i.r.t. woningbouwprojecten)
Voorbereiding is niet gestart. Project schuift door. Planperiode wordt heroverwogen ten gevolge van ontwikkeling van ruimtelijke plannen.

Riolering n.t.b. (wegbeheer/ruimtelijke ontwikkeling)
Hier vallen verschillende rioolvervangingsprojecten onder. De projecten Westmolendijk en Rijsoord zijn in 2022 afgerond.
De projecten Donckselaan, Markstraat-Dintelstraat, Noordenweg en West-Centrum zijn in voorbereiding.
In het project West-Centrum is vertraging in de voorbereiding ontstaan. Hier zijn extra onderzoeken uitgevoerd met betrekking tot bodemdaling en klimaatadaptatie. De uitkomsten van deze onderzoeken zijn bepalend voor het definitieve ontwerp.

Algemeen
Ten opzichte van de begroting 2022 (circa € 2,3 miljoen) is slechts circa € 350.000 besteed.
Naast de specifiek genoemde argumenten per project hebben het integreren van de ambities uit de groenvisie, klimaatadaptatie, duurzaamheid, bodemdalingsaspecten en ruimtelijke plannen van derden de voortgang in de ambitieuze rioolplanning vertraagd.

Voorzieningen voor verplichtingen en risico's

Voorziening wethouderspensioenen

Terug naar navigatie - Voorziening wethouderspensioenen

Doel, aard en reden van deze voorziening
De voorziening is ingesteld bij de jaarrekening 2004.
Deze voorziening dient om toekomstige pensioenuitkeringen (concrete verplichtingen) aan (voormalige) wethouders te verstrekken c.q. om opgebouwde rechten te kunnen betalen wanneer deze worden opgevraagd voordat de pensioengerechtigde leeftijd wordt bereikt. De voorziening valt onder programma 1 Bestuur en (overheids)participatie.

Toelichting op de stortingen en onttrekkingen in 2022
De uitgaven voor wethouderspensioenen ten laste van de voorziening bedragen € 164.632 voor pensioenlasten van voormalig bestuurders en € 761.505 voor de waardeoverdracht van de pensioenaanspraak van een voormalig wethouder aan het ABP. Hiervoor wordt in de voorziening gestort. De voorziening valt voor € 1.342.038 vrij, door een verplichte jaarlijkse renteherrekening van de voorziening voor reeds ingegane en toekomstige pensioenen en mutaties hierin. 

Voorziening wachtgelden vm. wethouders

Terug naar navigatie - Voorziening wachtgelden vm. wethouders

Doel, aard en reden van deze voorziening
Voor het wachtgeld van de wethouders is op basis van het wettelijk kader, zoals opgenomen in het BBV, de gemeente verplicht om een voorziening te vormen voor verplichtingen waarvan de omvang per 31 december redelijk in te schatten is. De gerelateerde kosten die in de volgende begrotingsjaren zullen worden gemaakt komen ten laste van deze voorziening. Om die reden is de gemeente verplicht om de kosten van het wachtgeld niet via de exploitatiekosten te nemen maar via een voorziening. De voorziening valt onder programma 1 Bestuur en (overheids)participatie.

Toelichting op de stortingen en onttrekkingen in 2022
De uitgaven ten laste van de voorziening voor wachtgelden van 3 voormalig wethouders bedragen voor 2022 € 140.596. Op grond van de prognose tot en met 2025 voor wachtgeldverplichtingen, dient € 581.678 in de voorziening te worden gestort.

Voorziening Afwikkelkosten Centrumplan

Terug naar navigatie - Voorziening Afwikkelkosten Centrumplan

Doel, aard en reden van deze voorziening
Er zijn afrondende werkzaamheden in de grondexploitatie van het Centrumplan, waarvoor de benodigde budgetten die hiervoor nodig zijn middels deze voorziening beschikbaar zijn. De voorziening valt onder programma 9 Ruimtelijke ontwikkeling, wonen en maatschappelijk vastgoed.

Toelichting op de stortingen en onttrekkingen in 2022
Er zijn geen middelen onttrokken of toegevoegd aan deze voorziening.

Voorziening Inrichting gebied Windmolen 110

Terug naar navigatie - Voorziening Inrichting gebied Windmolen 110

Doel, aard en reden van deze voorziening
Vorming van de voorziening voor de inrichting van het gebied rond Windmolen 110. De voorziening valt onder programma 9 Ruimtelijke ontwikkeling, wonen en maatschappelijk vastgoed.

Toelichting op de stortingen en onttrekkingen in 2022
De uitgaven ten laste van de voorziening bedragen € 129.298.

Voorzieningen voor middelen derden met bestedingsverplichtingen

Voorziening Onderhoud graven 10/20 jaar

Terug naar navigatie - Voorziening Onderhoud graven 10/20 jaar

Doel, aard en reden van deze voorziening
De voorziening dient om toekomstige verplichtingen ten aanzien van onderhoud aan graven te kunnen blijven bekostigen. De voorziening valt onder programma 8 Gezondheid en duurzaamheid.

Toelichting op de stortingen en onttrekkingen in 2022
De storting in de voorziening van € 884.166 bestaat met name uit in 2022 ontvangen afkoopsommen voor toekomstig onderhoud aan graven en de bespaarde rente over het saldo van de voorziening per 1 januari 2022 (contante waarde). De onttrekking aan de voorziening van € 704.350 is ter dekking van de onderhoudslasten van de begraafplaatsen.

Voorziening Vervanging riolering

Terug naar navigatie - Voorziening Vervanging riolering

Doel, aard en reden van deze voorziening
De voorziening is ingesteld bij het GRP-V en dient ter dekking van de vervangingskosten van rioleringen. De dotatie aan de voorziening is afhankelijk van de werkelijke uitgaven. De voorziening valt onder programma 8 Gezondheid en duurzaamheid.

Toelichting op de stortingen en onttrekkingen in 2022
De storting in de voorziening ad € 352.710 is ter dekking van de uitgaven voor rioolvervangingen. 

Voorziening Beklemde middelen riolering

Terug naar navigatie - Voorziening Beklemde middelen riolering

Doel, aard en reden van de voorziening
Doel van deze voorziening is dat door de inzet ervan de tarieven zo laag mogelijk kunnen blijven. In 2018 is het GRP vastgesteld. Daarbij is over een periode van 40 jaar een doorrekening gemaakt van de noodzakelijke onttrekkingen en stortingen aan deze voorziening. De voorziening valt onder programma 8 Gezondheid en duurzaamheid.

Toelichting op de stortingen en onttrekkingen in 2022
Het voordelig resultaat op riolering ad € 912.646 is aan de voorziening beklemde middelen riolering toegevoegd.

Vaste schuld met een rentetypische looptijd van 1 jaar of langer

Onderhandse leningen

Terug naar navigatie - Onderhandse leningen

Onze langlopende leningen vallen onder de noemer Onderhandse leningen.

Overzicht langlopende leningen Saldo begin 2022 Nieuwe leningen Reguliere aflossingen Saldo eind 2022
Langlopende leningen 35.844.674 -3.753.780 32.090.894

Waarborgsommen

Vlottende passiva

Netto-vlottende schulden

Overige schulden

Terug naar navigatie - Overige schulden

De openstaande crediteuren ad. € 7.626.745 zijn eind februari 2023 volledig voldaan.

Overige schulden Saldo begin 2022 Saldo eind 2022
Crediteuren (semi) overheid 5.458.746 7.626.745
Totaal 5.458.746 7.626.745

Overlopende passiva

Terug naar navigatie - Overlopende passiva
Overlopende passiva Saldo begin 2022 Saldo eind 2022
Verplichtingen die in het begrotingsjaar zijn opgebouwd en in een volgend begrotingsjaar tot betaling komen 8.263.018 6.298.213
Van het Rijk vooruit ontvangen bedragen met bestedingsverplichting 2.453.888 3.969.930
Van Europese en Nederlandse overheden vooruit ontvangen bedragen met bestedingsverplichting 79.911 1.134.792
Overige overlopende passiva 16.752 47.964
Totaal 10.813.569 11.450.899

Nog te betalen bedragen

Terug naar navigatie - Nog te betalen bedragen

De verplichtingen die in het begrotingsjaar zijn opgebouwd en in een volgend begrotingsjaar tot betaling komen, kunnen als volgt gespecificeerd worden.

Specificatie verplichtingen die in het begrotingsjaar zijn opgebouwd en in een volgend begrotingsjaar tot betaling komen Saldo begin 2022 Saldo eind 2022
VWS - regeling specifieke uitkering stimulering sport 835.766 493.767
Diverse aanbieders - inzet in wijkteams 471.113 437.705
BNG - transitorische rente langlopende leningen 481.690 431.560
GR Jeugdhulp Rijnmond 951.714
Diverse aanbieders WMO, jeugd en mantelzorg 1.574.651 1.431.970
Vooruitontvangen marktinitiatieven 175.430 121.686
Onderhoud openbare ruimte 865.776 447.289
Sportservice Ridderkerk BV 1.393.691 353.378
BAR-organisatie 499.359 947.477
N.V. BAR-Afvalbeheer 204.466
Belastingcrediteuren definitieve aanslag afvalstoffenheffingen 444.356
GRNR - OZB 2019 - 2022 518.400
Overige nog te betalen 809.362 670.625
Totaal 8.263.018 6.298.213

Van het Rijk vooruit ontvangen bedragen met bestedingsverplichting

Terug naar navigatie - Van het Rijk vooruit ontvangen bedragen met bestedingsverplichting
Van het Rijk vooruit ontvangen bedragen met bestedingsverplichting Saldo begin 2022 Lasten Baten Correctie/ terugbetalen Saldo eind 2022
Onderwijsachterstandenbeleid (OAB) vanaf 2019 1.139.954 -1.469.726 1.954.431 1.624.659
Inhalen COVID-19 gerelateerde onderwijs-vertragingen (NPO) 173.425 -169.264 414.620 418.781
Ministerie BZK, specifieke uitkering RRE(W) 884.830 -601.685 42.514 325.659
Ministerie Fin, uitkering toeslagenproblematiek 158.410 -217.107 58.697 0
Ministerie VWS, Regeling sportakkoord 28.944 -28.944 520.464 520.464
Ministerie VWS, Preventieakkoord 612 -30.068 33.670 4.214
Ministerie VWS, Gezonde leefstijlinterventie 67.713 -67.713 0
SPUK Inburgering (Sisa) -49.048 344.168 295.120
SUVIS21 Rehobothschool Verl.Kerkweg 46.065 46.065
Tijdelijke onderwijshuisvesting Oekraïners 60.000 60.000
Energiearmoede -73.887 748.855 674.968
Totaal 2.453.888 -2.707.442 4.164.787 58.697 3.969.930

Van Nederlandse overheden vooruit ontvangen bedragen met bestedingsverplichting

Terug naar navigatie - Van Nederlandse overheden vooruit ontvangen bedragen met bestedingsverplichting
Van Nederlandse overheden vooruit ontvangen bedragen met bestedingsverplichting Saldo begin 2022 Lasten Baten Naar nog te ontvangen / correctie Saldo eind 2022
Extra DUVO-middelen Veilig Thuis 67.295 -67.295 0
COA - Asielboot 12.616 -44.505 1.270 30.619 0
Metropoolregio - verbeteren verkeersveiligheid -3.086 900.000 896.914
SPUK Naleving controle 132.877 132.877
Rotterdam - Project jong vermogen 105.000 105.000
Totaal 79.911 -114.886 1.139.147 30.619 1.134.791

Overige overlopende passiva

Terug naar navigatie - Overige overlopende passiva
Overige overlopende passiva Saldo begin 2022 Saldo eind 2022
Diverse debiteuren 0 9.560
Tussenrekening KBG 0 18.627
Publiekszaken PIN-betalingen 0 3.453
Parkeerbelastingen 16.752 16.324
Totaal 16.752 47.964

Overige niet uit de balans blijkende verplichtingen met borgstellingen en garanties

Staat van gewaarborgde geldleningen

Terug naar navigatie - Staat van gewaarborgde geldleningen
Oorspronkelijk bedrag van de geldlening Doel van de geldlening Naam van de geldnemer Nummer raadsbesluit Rentepercentage Restant begin 2022 Totaalbedrag van de aflossing Restant eind 2022 totaal Leningvorm en einddatum
6.150.587 Herfinanciering lening Bouw 81 woningen Mauritshoek Stichting Wooncompas 25-05-1998, nr. 15 5,495 846.200 -411.800 434.400 annuïtair tot 1-7-2023
299.495 Bouw Sporthal Reijerpark Stichting sporthal Reijerpark 24-02-1998, nr. 986 3,2 107.900 -14.000 93.900 annuïtair tot 1-5-2028
10.000.000 Bedrijfsfinanciering Stichting Wooncompas b.en w. 17-12-2002 5,159 3.994.100 -584.900 3.409.200 annuïtair tot 1-11-2027
10.000.000 Aankoop woningen, winkels en kantoorpand Vlietplein Stichting Wooncompas b.en w. 2-12-2003 4,88 2.671.900 -621.000 2.050.900 annuïtair tot 12-3-2025
10.000.000 Aankoop woningen, winkels en kantoorpand Vlietplein Stichting Wooncompas b.en w. 2-12-2003 5,075 5.790.500 -362.200 5.428.300 annuïtair tot 12-9-2033
10.000.000 Bedrijfsfinanciering Stichting Wooncompas b.en w. 10-5-2005 4,29 10.000.000 0 10.000.000 fixe-lening tot 14-6-2030
10.000.000 Herfinanciering 3 leningen Stichting Wooncompas b.en w. 23-8-2005 3,985 10.000.000 0 10.000.000 fixe-lening tot 2-1-2032
7.500.000 Bedrijfsfinanciering Stichting Wooncompas b.en w. 25-4-2006 4,364 7.500.000 0 7.500.000 fixe-lening tot 28-4-2026
7.500.000 Bedrijfsfinanciering Stichting Wooncompas b.en w. 25-4-2006 4,414 7.500.000 0 7.500.000 fixe-lening tot 28-4-2036
200.000 bouw clubhuis Korfbal Combinatie Ridderkerk b.en w. 28-2-2017 1,750 160.000 -13.300 146.700 lineair tot 2-1-2038
200.000 bouw clubhuis Korfbal Combinatie Ridderkerk b.en w. 28-2-2017 2,300 180.000 -6.700 173.300 lineair tot 2-1-2048
48.750.600 -2.013.900 46.736.700

Indirecte garantstellingen Waarborgfonds Sociale Woningbouw

Terug naar navigatie - Indirecte garantstellingen Waarborgfonds Sociale Woningbouw
Oorspronkelijk bedrag van de geldlening Doel van de geldlening Naam van de geldnemer Datum ondertekening of storting Rentepercentage Restant begin 2022 Totaalbedrag van de aflossing Restant eind 2022 totaal Maximaal risico schade gemeente 25% Leningvorm
6.155.000 Bedrijfsfinanciering Stichting Wooncompas 13-11-1997 3,81 2.922.900 -245.600 2.677.300 669.325 Annuïteit
10.797.000 Bedrijfsfinanciering Stichting Wooncompas 13-11-1997 3,915 5.064.600 -507.800 4.556.800 1.139.175 Annuïteit
7.504.000 Bedrijfsfinanciering Stichting Wooncompas 13-11-1997 3,25 3.687.000 -284.200 3.402.800 850.700 Annuïteit
3.170.000 Bedrijfsfinanciering Stichting Wooncompas 13-11-1997 4,86 2.042.200 -103.700 1.938.500 484.625 Annuïteit
4.495.000 Bedrijfsfinanciering Stichting Wooncompas 8-10-2003 3,10 3.234.600 -104.700 3.129.900 782.475 Annuïteit
5.000.000 Bedrijfsfinanciering Stichting Wooncompas 1-10-2007 4,724 5.000.000 0 5.000.000 1.250.000 fixe-lening
5.000.000 Bedrijfsfinanciering Stichting Wooncompas 1-10-2007 4,708 5.000.000 0 5.000.000 1.250.000 fixe-lening
5.000.000 Bedrijfsfinanciering Stichting Wooncompas 1-7-2008 4,708 5.000.000 0 5.000.000 1.250.000 fixe-lening
5.000.000 Bedrijfsfinanciering Stichting Wooncompas 1-7-2008 4,724 5.000.000 0 5.000.000 1.250.000 fixe-lening
10.000.000 Bedrijfsfinanciering Stichting Wooncompas 22-1-2008 4,77 10.000.000 0 10.000.000 2.500.000 fixe-lening
10.186.000 Bedrijfsfinanciering Stichting Wooncompas 18-5-2010 3,77 4.476.300 -427.000 4.049.300 1.012.325 Annuïteit
10.000.000 Bedrijfsfinanciering Stichting Wooncompas 20-12-2010 3,44 10.000.000 0 10.000.000 2.500.000 fixe-lening
10.000.000 Bedrijfsfinanciering Stichting Wooncompas 15-8-2012 3,95 10.000.000 0 10.000.000 2.500.000 fixe-lening
5.000.000 Bedrijfsfinanciering Stichting Wooncompas 15-3-2013 3,75 5.000.000 0 5.000.000 1.250.000 fixe-lening
7.000.000 Bedrijfsfinanciering Stichting Wooncompas 15-3-2013 1,65 7.000.000 0 7.000.000 1.750.000 fixe-lening
7.000.000 Bedrijfsfinanciering Stichting Wooncompas 15-3-2013 1,65 7.000.000 0 7.000.000 1.750.000 fixe-lening
4.000.000 Bedrijfsfinanciering Stichting Wooncompas 15-5-2016 1,82 4.000.000 0 4.000.000 1.000.000 fixe-lening
4.000.000 Bedrijfsfinanciering Stichting Wooncompas 15-5-2015 1,84 4.000.000 0 4.000.000 1.000.000 fixe-lening
4.000.000 Bedrijfsfinanciering Stichting Wooncompas 15-5-2016 1,86 4.000.000 0 4.000.000 1.000.000 fixe-lening
4.000.000 Bedrijfsfinanciering Stichting Wooncompas 28-9-2016 1,47 4.000.000 0 4.000.000 1.000.000 fixe-lening
2.000.000 Bedrijfsfinanciering Stichting Wooncompas 15-5-2017 2,10 5.000.000 0 5.000.000 1.250.000 fixe-lening
3.000.000 Bedrijfsfinanciering Stichting Wooncompas 30-3-2017 2,04 5.000.000 0 5.000.000 1.250.000 fixe-lening
5.000.000 Bedrijfsfinanciering Stichting Wooncompas 13-4-2017 2,07 2.000.000 0 2.000.000 500.000 fixe-lening
5.000.000 Bedrijfsfinanciering Stichting Wooncompas 27-9-2017 1,76 3.000.000 0 3.000.000 750.000 fixe-lening
5.000.000 Bedrijfsfinanciering Stichting Wooncompas 16-10-2017 1,79 5.000.000 0 5.000.000 1.250.000 fixe-lening
5.000.000 Bedrijfsfinanciering Stichting Wooncompas 14-9-2018 1,80 5.000.000 0 5.000.000 1.250.000 fixe-lening
8.000.000 Bedrijfsfinanciering Stichting Wooncompas 25-6-2019 1,25 8.000.000 0 8.000.000 2.000.000 fixe-lening
7.000.000 Bedrijfsfinanciering Stichting Wooncompas 20-9-2019 0,43 7.000.000 0 7.000.000 1.750.000 fixe-lening
5.000.000 Bedrijfsfinanciering Stichting Wooncompas 28-12-2020 0,27 5.000.000 0 5.000.000 1.250.000 fixe-lening
5.000.000 Bedrijfsfinanciering Stichting Wooncompas 28-12-2020 0,26 5.000.000 0 5.000.000 1.250.000 fixe-lening
1.275.122 Bedrijfsfinanciering St. Patrimonium 1-12-1987 4,13 1.275.100 -1.275.100 0 0 fixe-lening
7.512.000 Bedrijfsfinanciering Stichting Wooncompas >1-8-2021 5.772.000 -227.000 5.545.000 1.386.250 fixe-lening
22.390.000 Bedrijfsfinanciering Stichting Vestia >1-8-2021 3,55 0 0 9.000 2.250 fixe-lening
163.474.700 -3.175.100 160.308.600 40.077.125

Overzicht van hypotheekgaranties inzake eigenwoningbezit

Terug naar navigatie - Overzicht van hypotheekgaranties inzake eigenwoningbezit
Naam van de geldgever Restant begin 2022 Restant einde 2022 Bedrag opgebouwde waarden 2022 Gewaarborgd eind 2022
Centraal beheer 77.143 0 0
ING 460.990 332.345 332.345
Rabobank Eindhoven 12.985 12.985 12.985
Rabobank Ridderkerk 59.862 82.192 82.192
Stater 913.287 723.331 521.174 202.158
Totaal 1.524.267 1.150.853 521.174 629.680

Toelichting op het overzicht van lasten en baten

Analyse afwijkingen tussen begroting en jaarstukken

Terug naar navigatie - Spelregels

Op 2 juli 2020 heeft de raad het controleprotocol voor de accountantscontrole op de jaarrekening 2021-2024 vastgesteld. In het protocol zijn de criteria opgenomen om begrotingsafwijkingen te categoriseren in rechtmatige en onrechtmatige begrotingsafwijkingen. Hieronder zijn deze criteria opgenomen.

Rechtmatige begrotingsafwijkingen

  • Kostenoverschrijdingen die passen binnen het door de gemeenteraad geformuleerde beleid.
  • Kostenoverschrijdingen die geheel of grotendeels worden gecompenseerd door direct gerelateerde opbrengsten, bijvoorbeeld via subsidies of kostendekkende omzet.
  • Kostenoverschrijdingen bij open einde (subsidie)regelingen.
  • Kostenoverschrijdingen, geconstateerd na het verantwoordingsjaar, betreffende activiteiten welke achteraf als onrechtmatig moeten worden beschouwd, omdat dit bijvoorbeeld bij nader onderzoek van de subsidieverstrekker, belastingdienst of een toezichthouder blijkt (bijvoorbeeld een belastingnaheffing).
  • Kostenoverschrijdingen op activeerbare activiteiten (investeringen ofwel totaal geautoriseerd krediet), waarvan de gevolgen voornamelijk zichtbaar worden via hogere afschrijvings- en financieringslasten in de volgende jaren.

Niet-rechtmatige begrotingsafwijkingen

  • Kostenoverschrijdingen betreffende activiteiten die niet passen binnen het bestaande beleid en waarvoor men tegen beter weten in geen voorstel tot begrotingsaanpassing heeft ingediend.
  • Kostenoverschrijdingen die passen binnen het bestaande beleid, maar waarbij de accountant ondubbelzinnig vaststelt dat die ten onrechte niet tijdig zijn geautoriseerd.
  • Kostenoverschrijdingen die worden gecompenseerd door extra inkomsten die niet direct gerelateerd zijn. Over de aanwending van deze extra inkomsten heeft de raad nog geen besluit genomen.
  • Kostenoverschrijdingen, geconstateerd tijdens het verantwoordingsjaar, betreffende activiteiten welke achteraf als onrechtmatig moeten worden beschouwd, omdat dit bijvoorbeeld bij nader onderzoek van de subsidieverstrekker, belastingdienst of een toezichthouder blijkt (bijvoorbeeld een belastingnaheffing).
  • Kostenoverschrijdingen op activeerbare activiteiten (investeringen ofwel totaal geautoriseerd krediet), waarvan de gevolgen voornamelijk zichtbaar worden via hogere afschrijvings- en financieringslasten in het jaar zelf.

De gemeenteraad heeft in het controleprotocol voor fouten een tolerantiegrens vastgesteld van 1% van het totaal van de lasten. De commissie BBV heeft in een stellige uitspraak gesteld dat het totaal van de lasten inclusief de toevoegingen aan de reserves is.
De accountant heeft de tolerantiegrens voor de jaarrekening 2022 vastgesteld op € 1.343.300. Blijft het totaal van de financiële onrechtmatigheden binnen dit bedrag dan kan een goedkeurende controleverklaring op de financiële rechtmatigheid door de accountant worden afgegeven.

Toelichtingen bij de programma's

Terug naar navigatie - Toelichtingen bij de programma's

Hieronder wordt een toelichting gegeven op de financiële begrotingsrechtmatigheid. Voor het bepalen van een onrechtmatigheid wordt allereerst gekeken naar een overschrijding op de lasten van een bepaald programma. Wordt er een overschrijding geconstateerd, dan wordt bepaald wat de overschrijding veroorzaakt. De overschrijding wordt getoetst aan de criteria uit het controleprotocol.

Programma Begroting na wijziging Rekening 2022 Verschil begroting en rekening Rechtmatigheidsoordeel
Lasten Baten Lasten Baten Lasten Baten
1 Bestuur en (overheids)participatie -5.096.500 1.543.800 -6.840.040 3.336.053 -1.743.540 1.792.253 0
2 Veiligheid -3.970.100 958.500 -4.065.392 1.590.348 -95.292 631.848 0
3 Verkeer, vervoer en wegen -13.450.250 5.542.400 -12.720.718 5.249.366 729.532 -293.034
4 Economische zaken -2.578.700 1.537.500 -2.747.144 1.479.379 -168.444 -58.121 0
5 Onderwijs -3.956.478 2.406.978 -3.243.806 1.759.390 712.672 -647.588
6 Cultuur, sport en groen -10.486.600 746.300 -10.280.967 579.807 205.633 -166.493
7 Sociaal domein -67.334.471 19.348.833 -64.667.747 20.064.251 2.666.724 715.418
8 Gezondheid en duurzaamheid -15.259.802 15.713.702 -13.816.598 14.226.448 1.443.204 -1.487.254
9 Ruimtelijke ontwikkeling, wonen en maatschappelijk vastgoed -22.120.200 12.258.100 -22.355.700 12.279.046 -235.500 20.946 0
Niet in de programma's opgenomen baten en lasten -16.740.900 100.233.000 -17.282.025 104.485.245 -541.125 4.252.245 0
Totaal -160.994.001 160.289.113 -158.020.136 165.049.333 2.973.865 4.760.220 0

Toelichtingen bij de investeringen

Terug naar navigatie - Toelichtingen bij de investeringen
Programma Begroting na wijziging Rekening 2022 Verschil begroting en rekening Rechtmatigheidsoordeel
Lasten Baten Lasten Baten Lasten Baten
3 Verkeer, vervoer en wegen Snelfietsroute F15 Ijsselmonde -224.000 224.000 -532.553 88.251 -308.553 -135.749 0
HOV Populierenlaan-Verbindingsweg voorbereiding -100.000 50.000 -134.477 0 -34.477 -50.000
6 Sport, cultuur en groen Reijerpark kunstgrasveld -154.000 0 -540.150 94.526 -386.150 94.526 0
Totaal -478.000 274.000 -1.207.180 182.777 -729.180 -91.223 0

Overzicht aanwending bedrag onvoorzien

Onvoorzien

Terug naar navigatie - Onvoorzien

Er heeft dit jaar geen mutatie voorgedaan waarvoor het bedrag voor onvoorziene posten is aangesproken.

Onvoorzien Primitieve begroting 2022 Begroting 2022 na wijziging Realisatie 2022
692200 Onvoorzien -25.000 -25.000 0

Overzicht incidentele baten en lasten

Terug naar navigatie - Overzicht incidentele baten en lasten

In het volgend overzicht staan de baten en lasten die naar de aard van de raming (soort of de eigenschap van een begrotingspost) éénmalig zijn en € 50.000 of meer bedragen.

Het overzicht incidentele baten en lasten is gebaseerd op de notitie structurele en incidentele baten en lasten van augustus 2018 en de verduidelijking structurele en incidentele baten en lasten van de toezichthouders van de twaalf provincies, waarin nieuwe criteria voor het onderscheid in structurele en incidentele mutaties zijn gegeven. Onder incidentele mutaties vallen ook lasten en baten die over een langere periode van jaren lopen, maar wel eindig zijn.

Omschrijving Toelichting eenmalige last of baat Lasten Baten
Programma 1 Bestuur en (overheids)participatie
Eenmalige lasten kleiner dan € 50.000 -3.752
Eenmalige baten kleiner dan € 50.000 7.200
Totaal Programma 1 -3.752 7.200
Programma 3 Verkeer, vervoer en wegen
Aanleg glasvezelnetwerk Kosten en degeneratie-inkomsten -175.809 1.155.252
Totaal Programma 3 -175.809 1.155.252
Programma 6 Cultuur, sport en groen
SPUK Sportakkoord Kosten en vergoeding tijdelijke regeling Sportakkoord -58.821 58.821
SPUK Leefstijlinterventies Kosten en vergoeding tijdelijke regeling Leefstijlinterventies -54.470 54.470
Eenmalige lasten kleiner dan € 50.000 -30.068
Eenmalige baten kleiner dan € 50.000 30.068
Totaal Programma 6 -143.359 143.359
Programma 7 Sociaal domein
Opvang Oekraïners Kosten en vergoeding opvang vluchtelingen uit Oekraïnie -2.283.878 2.283.878
Totaal Programma 7 -2.283.878 2.283.878
Programma 8 Gezondheid en duurzaamheid
SPUK Verlaging Energierekening Tijdelijke regeling ter verkoming van energiearmoede -73.887 73.887
Totaal Programma 8 -73.887 73.887
Programma 9 Ruimtelijke ontwikkeling, wonen en maatschappelijk vastgoed
Uitkoop woningen onder hoogspanningsleidingen Amoveren van de hoogspanningslijn Slikkerveer-Walburg -85.728
Totaal Programma 9 -85.728 0
Totaal eenmalige lasten en baten programma's -2.766.412 3.663.575
Omschrijving Toelichting eenmalige last of baat Lasten Baten
Algemene reserve Dekking herindicaties Wmo begeleiding, dagbesteding, huishoudelijke hulp 350.000
Algemene reserve Dekking project digitalisering bouwdossiers 85.500
Algemene reserve Dekking herstel damwand Werfkade/Ankerplaats 90.000
Algemene reserve Dekking toevoeging aan afschrijvingsreserve geluidsscherm A15-A16 1.241.300
Algemene reserve Dekking uitvoeringsmiddelen TOZO 201.257
Algemene reserve Dekking ten behoeve van reserve innovatiefonds sociaal domein inzake omzetting structurele last innovatie naar reserve 1.000.000
Algemene reserve Afbouw in 8 jaar van dividendinkomsten 525.000
Reserve onderhoud baggeren haven Dekking van baggerwerkzaamheden in de haven 186.653
Reserve onderhoud verharding Storting in de reserve onderhoud verharding -1.094.600
Reserve onderhoud verharding Onttrekking aan reserve onderhoud verharding ter dekking van planmatig onderhoud 1.953.116
Reserve groot onderhoud sportaccommodaties Jaarlijkse storting in de reserve groot onderhoud sportaccommodaties -250.000
Reserve groot onderhoud sportaccommodaties Onttrekking aan reserve groot onderhoud sportaccommodaties ter dekking van planmatig onderhoud 309.600
Reserve groot onderhoud gebouwen Jaarlijkse storting in de reserve groot onderhoud gebouwen en storting ten behoeve van Bibliotheek aan zet -492.100
Reserve groot onderhoud gebouwen Onttrekking aan reserve groot onderhoud gebouwen ter dekking van planmatig onderhoud aan het gemeentehuis 68.911
Reserve innovatiefonds sociaal domein Storting in de reserve innovatiefonds sociaal domein -1.000.000
Reserve innovatiefonds sociaal domein Dekking van de pilot praktijkondersteuning huisarts GGZ-jeugd , innovatiesubsidies en extra inzet ter voorkoming van problematische schulden 209.925
Reserve ondergronds brengen hoogspanningsleidingen Dekking van kosten voor het amoveren van de hoogspanningsleiding Walburg-Slikkerveer 85.728
Reserve Groenvisie Dekking van kosten in het kader van de Groenvisie 372.629
Reserve Warmtevisie (Klimaatgelden) Dekking van gemaakte kosten voor duurzaamheid 705.470
Reserve afbouw dekking grondexploitaties Onttrekking conform de begroting aan de reserve afbouw dekking grondexploitaties 236.900
Reserve bestemming afvalstoffenheffing Onttrekking aan de reserve bestemming afvalstoffenheffing ter dekking van het resultaat op afval 412.087
Afschrijvingsreserve geluidsscherm West A15/A16 Storting uit de algemene reserve in de reserve geluidsscherm West A15/A16 -1.241.300
Stortingen in reserves kleiner dan € 50.000 -34.800
Onttrekkingen aan reserves kleiner dan € 50.000 310.006
Totaal reservemutaties -4.112.800 8.344.081
Totaal alle eenmalige lasten en baten -6.879.212 12.007.657
Presentatie van het structureel rekeningsaldo 2022
Saldo lasten en baten 1.460.493
Saldo stortingen en onttrekkingen aan reserves 5.568.705
Rekeningsaldo na bestemming 7.029.197
Waarvan eenmalige lasten en baten (saldo) 5.128.444
Structureel rekeningsaldo 1.900.753
Structurele reservemutaties Toelichting Lasten 2022 Baten 2022
Afschrijvingsreserves Totaal onttrekking ter dekking van afschrijvingen 1.337.423
Totaal structurele reservemutaties 0 1.337.423

Toelichting op overzicht incidentele baten en lasten

Terug naar navigatie - Toelichting op overzicht incidentele baten en lasten
  • De aanleg van een glasvezelnetwerk is incidenteel van aard. Hier staan incidentele degeneratie-inkomsten tegenover (vergoeding die een gemeente ontvangt voor graafwerkzaamheden in bestaande bestrating).
  • Specifieke uitkeringen met een incidenteel karakter zijn ontvangen voor het Sportakkoord, Leefstijlinterventies, Opvang vluchtelingen uit Oekraïne en de tijdelijke regeling ter voorkoming van energiearmoede. De hieraan gerelateerde uitgaven zijn ook incidenteel van aard.
  • Voor de aanpassing van de hoogspanningslijn tussen Slikkerveer en Walburg zijn in 2022 incidentele kosten gemaakt.
  • Alle reservemutaties, met uitzondering van de onttrekkingen aan afschrijvingsreserves, moeten als incidentele mutaties worden beschouwd.