Uitgaven

8,05%
€ -12.720.718
8,05% Complete

Inkomsten

3,18%
€ 5.249.366
3,18% Complete

Saldo

106,29%
€ -7.471.352

Programma 3 Verkeer, vervoer en wegen

Uitgaven

8,05%
€ -12.720.718
8,05% Complete

Inkomsten

3,18%
€ 5.249.366
3,18% Complete

Saldo

106,29%
€ -7.471.352

Verkeer en vervoer

Wat hebben we bereikt?

Terug naar navigatie - Wat hebben we bereikt?

Verkeer en vervoer

  • Ontwerpen gemaakt voor een aantrekkelijke en veilige openbare ruimte.
  • Het elektrisch (auto)rijden gefaciliteerd door het plaatsen van laadpalen.
  • Het belang van hoogwaardig openbaar vervoer (HOV), fietsers en voetgangers bovenaan gezet.
  • De Ridderkerkse belangen vertegenwoordigd in regionale projecten voor het verbeteren van de bereikbaarheid voor alle vervoerswijzen.

Verkeersveiligheid (wegencategorisering '30, tenzij')

  • Verbeteren verkeersveiligheid op ons wegennet.
  • Veilig gebruik van infrastructuur gestimuleerd.
  • Veilige openbare ruimte ingericht.

We willen de verkeersveiligheid verbeteren om het risico op verkeersongevallen te verkleinen. We streven ernaar om 30 km per uur gebieden te vergroten. Hiermee geven we uitvoering aan de uitvoeringsagenda van het Mobiliteitsplan Ridderkerk.

Fiets

  • Meer fysieke ruimte gerealiseerd voor de fiets.
  • Het fietsgebruik gestimuleerd en de fietsveiligheid verbeterd.
  • Planontwikkeling voor een goed fietsnetwerk in Ridderkerk en de regio.

We zorgen voor een aantrekkelijke openbare ruimte en infrastructuur die de beleving van fietser (en voetganger) voorop stelt, maar die ook zorgt voor voldoende veiligheid.

Voetganger

  • Meer ruimte voor voetgangers bij ruimtelijke (centrum)ontwikkelingen.
  • Verhoging van de belevingskwaliteit voor voetgangers.

We creëren meer fysieke ruimte voor voetgangers en investeringen in veilige voetgangersoversteekplaatsen.

Wat hebben we daarvoor gedaan?

Terug naar navigatie - Wat hebben we daarvoor gedaan?

Verkeer en vervoer

  • We zijn betrokken bij de ontwikkelingen van de grootschalige infrastructuur om ons heen, zoals de A16-Brienenoordcorridor, de verkenning A15 Papendrecht-Gorinchem en regionale (oever)verbindingen.
  • We geven uitvoering aan maatregelen uit het Mobiliteitsplan en het Ontwikkelperspectief Centrum om niet-noodzakelijke automobiliteit in het centrum en op onze bedrijventerreinen te verminderen.
  • We geven samen met regionale partners uitvoering aan de Mobiliteitsagenda Dutch Fresh Port (Nieuw Reijerwaard).
  • We zijn de samenwerking gestart met Zuid-Holland Bereikbaar voor de aanpak voor CO2-duurzame mobiliteit.
  • We zorgen voor voldoende laadmogelijkheden voor elektrische voertuigen en fietsen op basis van de vastgestelde Laadvisie Ridderkerk.
  • We ondersteunen initiatiefnemers met het realiseren van deelsystemen, voor bijvoorbeeld deelauto’s, deelscooters of leenfietsen. En voor deeltweewielers hebben we hiervoor een vergunningensysteem ingesteld.

Verkeersveiligheid (Uitvoeringsagenda Verkeersveiligheid)

  • We geven uitvoering aan de maatregelen uit de Uitvoeringsagenda Verkeersveiligheid Ridderkerk. Hierin zijn opgenomen:
    • Resultaten uit het onderzoek Prikker op de Kaart.
    • Maatregelen vanuit de stimuleringsregeling verkeersveiligheid (cofinanciering Rijk en MRDH).
  • Conform het Mobiliteitsplan Ridderkerk werken we aan uitvoering van ‘30 km/u, tenzij’. Dit betekent dat bij herinrichtingsopgaven (vanuit de verkeersfunctie in het hele netwerk) wordt onderzocht of een weg afgewaardeerd kan worden naar 30 km/u met bijbehorende weginrichting of dat de weg een snelheidsregime van 50 km/u behoudt.
  • We zetten in op verkeersvoorlichting en -educatie voor jongeren en ouderen (uitvoering Uitvoeringsagenda Verkeersveiligheid).

Fiets en voetganger

  • We zijn verder gegaan met de uitvoering van het programma ontbrekende schakels fietsnetwerk.
  • Het gebruik van de (elektrische) fiets stimuleren we door te investeren in de kwaliteit van fietsinfrastructuur. Bijvoorbeeld door:
    • Ontbrekende schakels in het fietsnetwerk aan te leggen.
    • Mee te werken aan de voorbereiding van de metropolitane fietsroute Rotterdam-Ridderkerk-Drechtsteden.
    • Bestaande fietspaden goed te onderhouden.
    • Stallingsvoorzieningen met oplaadvoorzieningen voor e-bikes bij HOV-haltes te implementeren en in het centrum op te waarderen.
  • We stimuleren voetgangers door te blijven investeren in de kwaliteit van de looproutes (trottoirs, oversteekvoorzieningen, bankjes etc.) en een aantrekkelijke en veilige openbare ruimte.

Openbaar vervoer

Wat hebben we bereikt?

Terug naar navigatie - Wat hebben we bereikt?
  • Uitwerking van de uitrol van Hoogwaardig Openbaar vervoer (HOV-bus) in Ridderkerk.
  • Verbeterde afstemming van het aanbod van busvervoer op de vraag van reizigers.
  • Versterken exploitatie buslijn 608 en 609 (voorheen buslijn 601) en gestart met lijn 610 naar Cornelisland en het Waterschap Hollandse Delta.

Wat hebben we daarvoor gedaan?

Terug naar navigatie - Wat hebben we daarvoor gedaan?
  • We zijn gestart met het ontwerp voor de inpassing van HOV op de rotonde bij de Goudenregenplantsoen en de rotonde Burgemeester de Zeeuwstraat – Populierenlaan.
  • We monitoren de vervoerwaarde voor de continuering van de exploitatie van het Driehoeksveer. Wij zijn samen met de andere opdrachtgevers gestart met het onderzoek naar de toekomst van het personenvervoer over water (Driehoeksveer en Waterbus) en een eventuele extra halte van de Waterbus in Bolnes. De resultaten hiervan worden besproken met de Provincie Zuid-Holland en de exploitant van de Waterbus.
  • Samen met de RET wordt onderzocht op welke manier het ontsluitend busnet verbeterd kan worden in relatie tot de invoering van HOV-busverbindingen. Enkele maatregelen uit het transitieprogramma worden met ingang van de nieuwe dienstregeling 2022/23 gerepareerd ten gunste van de reiziger.
  • Sinds januari 2022 rijdt lijn 610 als nieuwe buurtbus tussen Barendrecht NS-station en Keizerswaard via Cornelisland en het Waterschap. Het regulier openbaar vervoer staat vanwege het lagere aantal reizigers na corona en de krapte op de arbeidsmarkt onder druk. Samen met de RET en de Buurtbusvereniging wordt gekeken of lijn 608, 609 en 610 een rol kunnen spelen bij het opvangen van wijzigingen in het reguliere busnet.

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Exploitatie Primitieve begroting 2022 Begroting 2022 na wijziging Realisatie 2022 Verschil 2022
Lasten
2.1:Verkeer en vervoer -7.393.200 -9.333.600 -9.064.355 269.245
2.2:Parkeren -271.800 -276.100 -215.900 60.200
2.3:Recreatieve havens -36.600 -41.000 -26.657 14.343
2.4:Economische havens en waterwegen -571.700 -1.066.350 -726.093 340.257
2.5:Openbaar vervoer -274.200 -364.600 -319.112 45.488
Totaal Lasten -8.547.500 -11.081.650 -10.352.118 729.532
Baten
2.1:Verkeer en vervoer 199.900 1.212.800 1.379.469 166.669
2.4:Economische havens en waterwegen 167.800 167.800 184.380 16.580
2.5:Openbaar vervoer 107.700 127.700 112.290 -15.410
Totaal Baten 475.400 1.508.300 1.676.139 167.839
Saldo - Lasten en baten -8.072.100 -9.573.350 -8.675.979 897.371
Stortingen
0.10:Mutaties reserves -1.016.400 -2.368.600 -2.368.600 0
Totaal Stortingen -1.016.400 -2.368.600 -2.368.600 0
Onttrekkingen
0.10:Mutaties reserves 1.735.900 4.034.100 3.573.227 -460.873
Totaal Onttrekkingen 1.735.900 4.034.100 3.573.227 -460.873
Saldo - Reserves 719.500 1.665.500 1.204.627 -460.873

Planmatig onderhoud wegen (voordeel 204.714)
De Rotterdamseweg is in beheer bij het Waterschap Hollandse Delta (WSHD). In 2022 waren onderhoudswerkzaamheden voor het gedeelte Randweg-Rijnsingel gepland. Omdat er nog geen onderhoud noodzakelijk was, heeft het WSHD deze werkzaamheden doorgeschoven naar 2023. De bijdrage van de gemeente voor geluidreducerend asfalt schuift hierdoor ook door naar 2023.
Jaarlijks betaalt de gemeente een bijdrage aan het WSHD in het kader van de Wet herverdeling wegenbeheer en dit bedrag wordt jaarlijks geïndexeerd. De indexering is in 2022 hoger dan waarmee in de begroting rekening is gehouden waardoor een structureel nadeel ontstaat.

Dagelijks onderhoud wegen (nadeel 87.567)
Via de 2e Tussenrapportage 2022 is extra budget toegevoegd om de 750 onderhoudspunten uit de weginspectie van 2021 weg te werken. In september 2022 is de weginspectie 2022 afgerond. Dit leverde opnieuw een groot aantal onderhoudspunten, namelijk 880 stuks. Naast deze voor het merendeel uitgevoerde onderhoudspunten zijn in 2022 ook een aanzienlijk aantal meldingen binnengekomen en afgehandeld (divers herstelwerk).

Aanleg glasvezelnetwerk (voordeel 120.443)
De aanleg van het glasvezelnetwerk verloopt voorspoedig en er is in 2022 al meer gerealiseerd dan verwacht. Hierdoor zijn er in 2022 meer degeneratie-inkomsten ontvangen (vergoeding die een gemeente ontvangt voor graafwerkzaamheden in bestaande bestrating).

Planmatig onderhoud openbare verlichting (voordeel 104.055)
Inkomsten portiekverlichting zijn hoger dan geraamd. Stijgende energiekosten zijn doorberekend. Er was sprake van vertraging in de levering van het benodigde materiaal en krapte op de arbeidsmarkt voor de uitvoering. Dit resulteerde in facturatie in 2022 van alsnog geleverd materiaal en uitstel van de uitvoering naar 2023.

Onderzoek uitvoeringsagenda verkeersveiligheid (voordeel 33.400)
Het uitgevoerde onderzoek was goedkoper dan voorafgaand begroot. Daarnaast heeft de Metropool Rotterdam Den Haag (MRDH) de kosten voor de Opfriscursus Rijvaardigheid Senioren voor 100% gesubsidieerd. Voor verkeerseducatie hebben we daardoor minder uitgegeven dan begroot.

Mobiliteitsplan (voordeel 230.982)
Het plan bevat werkzaamheden die verspreid over meerdere jaren worden uitgevoerd. De uitwerking van het Mobiliteitsplan staat ook genoemd in het collegeprogramma. In 2023/2024 gaan we verder met de uitwerking van dit plan. Het budget hiervoor wordt doorgeschoven naar 2023.

Straatmeubilair planmatig onderhoud (voordeel 25.680)
Niet alle geplande werkzaamheden, zoals het bijplaatsen van extra zitbankjes en picknick sets, konden worden uitgevoerd door onder andere personeelsgebrek.

Reiniging openbare ruimte (nadeel 96.940)
Al jaren wordt de fietsenstalling aan de Jan Steenstraat bewaakt door SW-medewerkers. Deze worden ingehuurd via een aanbesteding expliciet voorbehouden aan SW-bedrijven (SW staat voor Sociale Werkvoorziening). Dit gebeurt conform de afspraken gemaakt in het college in 2020. De kosten voor de inzet van deze medewerkers en de kosten voor papierprikken en het legen van afvalbakken zorgen voor het nadeel.

Toerekening BAR-bijdrage naar programma's (nadeel 81.996)
De toerekening van de BAR-bijdrage naar de programma's wordt toegelicht in de Leeswijzer.

Overige verschillen kleiner dan € 25.000 (nadeel 16.857)

Toerekening BAR-bijdrage naar programma's (voordeel 62.309)
De toerekening van de BAR-bijdrage naar de programma's wordt toegelicht in de Leeswijzer.

Overige verschillen kleiner dan € 25.000 (nadeel 2.109)

Overige verschillen kleiner dan € 25.000 (voordeel 14.343)

Haven Ridderkerk (voordeel 274.355)
Het begrootte bedrag was gebaseerd op een globale schatting (hierdoor hebben wij in hoge mate onvoorziene kosten opgenomen) van de te baggeren hoeveelheden en de kosten van externe deskundigen. Mede door aanbestedingsvoordelen zijn de kosten veel lager uitgevallen. Hierdoor is ook minder dekking uit de reserve "Onderhoud en Baggeren haven" nodig.

Waterwegen planmatig onderhoud (voordeel 80.383)
De geplande ontmanteling van grond- en baggerdepot Oudelande is nog niet in uitvoering gekomen, omdat het gemeentebestuur nog geen definitief besluit heeft genomen over de toekomstige bestemming van het terrein. Dit omdat nog niet duidelijk is welke invulling aan het terrein kan worden gegeven. Tevens zijn diverse vervangingen en onderhoudswerken vertraagd als gevolg van capaciteitsgebrek bij de aannemer en problemen met materiaalleveringen. Deze werkzaamheden worden in 2023 zo mogelijk alsnog uitgevoerd. Daarnaast is door de PFAS-problematiek maar beperkt baggeronderhoud uitgevoerd. De PFAS-waarden op diverse baggerlocaties waren te hoog, waardoor bagger niet gestort mag worden.

Overige verschillen kleiner dan € 25.000 (voordeel 2.098)

Openbaar vervoer (voordeel 32.533)
Lasten: de onderschrijding wordt grotendeels veroorzaakt door het bedrag voor niet in te delen lasten voor Hoogwaardig Openbaar Vervoer en wordt doorgeschoven naar 2023.
Baten: In 2022 zijn voor buurtbus 610 subsidies ontvangen van MRDH en WSHD. Het restant bedrag aan subsidies van MRDH voor buslijnen 608 en 609 volgt in 2023. Dit bedrag wordt doorgeschoven naar 2023.

Overige verschillen kleiner dan € 25.000 (nadeel 2.455)

Algemene reserve (nadeel 148.370)
Met betrekking tot het Mobiliteitsplan vond in 2022 vooral planvorming plaats. Uitvoering wordt in 2023 voortgezet. Derhalve hoeft minder aan de algemene reserve te worden onttrokken.
Voor het project Hoogwaardig Openbaar Vervoer en voor ontmanteling van baggerdepot Oudelande zijn geen kosten gemaakt en hoeft er dus ook niet aan de algemene reserve te worden onttrokken.

Reserve onderhoud en baggeren haven (nadeel 263.347)
Het begrootte bedrag voor het baggeren van de haven was gebaseerd op een globale schatting (hierdoor hebben wij in hoge mate onvoorziene kosten opgenomen) van de te baggeren hoeveelheden, inclusief kosten van externe deskundigen. Mede door aanbestedingsvoordelen zijn de kosten veel lager uitgevallen. Hierdoor is ook minder dekking uit de reserve "Onderhoud en baggeren haven" nodig.

Overige verschillen kleiner dan € 25.000 (nadeel 49.156)

Indicatoren

Terug naar navigatie - Indicatoren
Nr. Omschrijving Bron Toelichting/Eenheid Waarde
20 Waardering bereikbaarheid bedrijfslocaties voor bevoorrading Ondernemerspeiling Score 1-10 7,2 (2019)
21 Mate waarin inwoners tevreden zijn over de bereikbaarheid Burgerpeiling % inwoners dat tevreden of heel tevreden is 72%
22 Bereikbaarheid met de auto Burgerpeiling Score 1-10 7,9
23 Bereikbaarheid met het openbaar vervoer Burgerpeiling Score 1-10 6,6
24 Hoe wordt de verkeersveiligheid ervaren/beleving aantal onveilige verkeerssituaties in de buurt Burgerpeiling % inwoners die vaak onveilige verkeerssituaties ervaren 29,0%