Uitgaven

10,94%
€ -17.282.025
10,94% Complete

Inkomsten

63,31%
€ 104.485.245
63,31% Complete

Saldo

1240,59%
€ 87.203.220

Niet in de programma's opgenomen baten en lasten

Uitgaven

10,94%
€ -17.282.025
10,94% Complete

Inkomsten

63,31%
€ 104.485.245
63,31% Complete

Saldo

1240,59%
€ 87.203.220

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Exploitatie Primitieve begroting 2022 Begroting 2022 na wijziging Realisatie 2022 Verschil 2022
Lasten
0.4:Overhead -14.392.000 -15.490.800 -15.551.343 -60.543
0.5:Treasury 10.600 -226.900 -177.893 49.007
0.61:OZB woningen -295.100 -377.200 -378.172 -972
0.62:OZB niet-woningen -150.700 -179.700 -173.419 6.281
0.63:Parkeerbelasting -15.000 -16.600 -9.922 6.678
0.64:Belastingen overig -229.700 -283.800 -225.293 58.507
0.8:Overige baten en lasten -354.400 -99.900 -730.734 -630.834
0.9:Vennootschapsbelasting (VpB) -66.000 -66.000 -35.248 30.752
Totaal Lasten -15.492.300 -16.740.900 -17.282.025 -541.125
Baten
0.4:Overhead 517.200 378.300 611.497 233.197
0.5:Treasury 518.300 437.900 475.429 37.529
0.61:OZB woningen 6.105.500 6.105.500 6.136.955 31.455
0.62:OZB niet-woningen 6.316.200 5.983.100 5.878.721 -104.379
0.63:Parkeerbelasting 407.200 332.200 321.211 -10.989
0.64:Belastingen overig 196.100 81.400 30.203 -51.197
0.7:Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds 74.018.100 84.201.600 88.719.886 4.518.286
0.8:Overige baten en lasten 3.800 635.800 655.831 20.031
Totaal Baten 88.082.400 98.155.800 102.829.734 4.673.934
Saldo - Lasten en baten 72.590.100 81.414.900 85.547.709 4.132.809
Onttrekkingen
0.10:Mutaties reserves 2.522.500 2.077.200 1.655.511 -421.689
Totaal Onttrekkingen 2.522.500 2.077.200 1.655.511 -421.689
Saldo - Reserves 2.522.500 2.077.200 1.655.511 -421.689

Toelichting begrotingsrechtmatigheid

Terug naar navigatie - Toelichting begrotingsrechtmatigheid

De lasten van de niet in de programma 's opgenomen baten en lasten zijn overschreden met € 541.125. Onderwerpen die deel uitmaken van de overschrijding zijn dubieuze debiteuren , juridische zaken en overhead vanuit de BAR-organisatie.

De overschrijding wordt voornamelijk veroorzaakt door de benodigde toevoeging aan de voorziening dubieuze belastingdebiteuren voor het op peil brengen van deze voorziening en afboeking van oude vorderingen  op belastingdebiteuren vanwege oninbaarheid. Het betreft een kostenoverschrijding met een open karakter in het kader van het opmaken van de jaarrekening waarbij de overschrijding niet eerder werd geconstateerd. Volgens het Controleprotocol voor de accountantscontrole op de jaarrekening 2021-2024 is het een rechtmatige begrotingsafwijkingen.
De overschrijding op overhead vanuit de BAR-organisatie is toegelicht onder de algemene toelichting BAR-bijdrage incl. overhead. Deze verdeling valt onder het geformuleerde beleid en is volgens het controleprotocol een rechtmatige afwijking.

Juridische zaken (nadeel 47.061)
Voor een aantal zaken wordt specifiek extern juridisch advies ingewonnen. De overschrijding van het budget is veroorzaakt door de complexiteit en intensiteit van enkele dossiers.

Overhead vanuit BAR (nadeel 49.520)
De BAR-bijdrage inclusief overhead wordt toegelicht onder het hoofdstuk algemene toelichting.

Doorbelasting gemeentehuis (voordeel 261.646)
Voordeel in verband met planmatig onderhoud. Dit vanwege doorschuiven werkzaamheden aan de brandmeldinstallatie.

Overige verschillen kleiner dan € 25.000 (voordeel 7.589)

Financiering (voordeel 187.414)
In de begroting 2022 is opgenomen dat er een langlopende lening van € 50 miljoen zou moeten worden afgesloten. Voor deze nieuwe lening was een bedrag voor rente in de begroting opgenomen. In 2022 is er minder geïnvesteerd dan begroot, waardoor het niet nodig is geweest om een langlopende lening af te sluiten. Hier is dus ook geen rente voor betaald. Daarnaast hebben we in het 3e en 4e kwartaal een rentevergoeding ontvangen over het saldo wat op de schatkistrekening stond. Voorgaande jaren was dit niet het geval, hiervoor was niks opgenomen in de begroting.

Toerekening rente vanuit Activa (nadeel 79.011)
Lagere toerekening van rente vanuit activa veroorzaakt door vanuit 2021 doorgeschoven investeringen. Hier staan voor hetzelfde bedrag voordelen op de diverse andere taakvelden tegenover.
Het gaat dan met name om investeringen in wegen (Centrumplan, Dillenburgplein, Buitenruimte sporthal Drievliet), Uitbreiding begraafplaats Vredehof, Realisatie Waalvisie en de Nieuwbouw Gemini.

Overige verschillen kleiner dan € 25.000 (nadeel 21.867)

OZB woningen (voordeel 31.455)
Bij de OZB woningen heeft een hogere definitieve totale WOZ-waarde van de woningen geleid tot een extra OZB-opbrengst woningen.

Overige verschillen kleiner dan € 25.000 (nadeel 972)

OZB Niet Woningen (nadeel 104.379)
Als gevolg van de afhandeling van WOZ bezwaarschriften zijn in 2022 over voorgaande jaren (2020 en 2021) enkele correcties en verminderingen doorgevoerd.

Overige verschillen kleiner dan € 25.000 (voordeel 6.281)

Overige verschillen kleiner dan € 25.000 (nadeel 4.311)

Overige verschillen kleiner dan € 25.000 (voordeel 7.310)

Algemene uitkering (voordeel 4.518.286)
De positieve afwijking op het gemeentefonds wordt met name veroorzaakt door de positieve mutaties van de september- en decembercirculaire 2022, die niet meer tijdig in de begroting konden worden opgenomen. Voor de mutaties wordt verwezen naar de Raadsinformatiebrieven van 4 oktober 2022 en 27 januari 2023.

Onvoorzien (voordeel 25.000)
Er zijn geen kosten ten laste gebracht van de post onvoorzien.

Stelposten (voordeel 65.800)
Na doorverdeling van de indexering voor de begroting 2022 is er sprake van een positief restantsaldo van de stelpost indexering.

Dubieuze debiteuren (nadeel 755.291)
Het nadeel op de post dubieuze debiteuren is het gevolg van de toevoeging aan de voorziening dubieuze debiteuren ten behoeve van de vorderingen uit het financiële pakket Key2Financiën. De hoogte van de voorziening wordt bepaald aan de hand van een ouderdomsanalyse. Vorderingen waarvan bekend is dat deze dubieus zijn, worden voor 100% van het bedrag voorzien. Vorderingen ouder dan 12 maanden worden ook voor 100% voorzien en vorderingen tussen 6 – 12 maanden worden voor 35% van het bedrag voorzien.
Als gevolg van corona is er in de afgelopen jaren minder ingevorderd en is de schuldenlast opgelopen. De benodigde voorziening dubieuze debiteuren is hierdoor hoger.

Toerekening BAR-bijdrage naar programma's (voordeel 45.135)
De toerekening van de BAR-bijdrage naar de programma's wordt toegelicht in de Leeswijzer.

Overige verschillen kleiner dan € 25.000 (voordeel 8.553)

Heffing vennootschapsbelasting (Vpb) (voordeel 30.752)
De definitieve Vpb 2021 is recentelijk bij de Belastingdienst ingediend. Hier kwam een positief verschil uit ten opzichte van de voorlopige berekeningen eerder in 2022.
Meer recente(re) meerjarenprognose grondexploitaties, met fluctuerende belastbare winst(en,) zorgen vooral voor de afwijking. Tot en met het boekjaar 2020 heeft de Belastingdienst de aanslagen vennootschapsbelasting conform onze aangiften opgelegd.

Algemene reserve

Implementatie Omgevingswet (overhead) (nadeel 101.401)
Door uitstel van werkzaamheden in het kader van de Omgevingswet is ook de aanwending van de algemene reserve ter dekking hiervan lager.

Reserve groot onderhoud gebouwen, Gemeentehuis (nadeel 304.989)
Vanwege het doorschuiven van werkzaamheden aan de brandmeldinstallatie van het gemeentehuis hoeft er voor de dekking ook minder aan de reserve groot onderhoud gebouwen te worden onttrokken.

Overige verschillen kleiner dan € 25.000 (nadeel 15.299)

Indicatoren

Terug naar navigatie - Indicatoren
Nr. Omschrijving Bron Toelichting/Eenheid Waarde
77 Demografische druk Waarstaatjegemeente.nl In % 83,0%
De som van het aantal personen van 0 tot 20 jaar en 65 jaar of ouder in verhouding tot de personen van 20 tot 65 jaar
78 Formatie BAR-organisatie Fte per 1.000 inwoners 6,9
79 Bezetting BAR-organisatie Fte per 1.000 inwoners 6,7
80 Apparaatskosten BAR-organisatie In euro 's 617
81 Externe inhuur BAR-organisatie Kosten als % van totale loonsom + totale kosten 0,9%
82 Overhead BAR-organisatie % van totale lasten 49,3%