Geld (toelichting)

De gemeente Ridderkerk heeft zich in 2020 aangesloten bij het landelijk Actieprogramma Eén tegen eenzaamheid. Door dit programma kunnen wij eenzaamheid eerder signaleren en bespreekbaar maken. De Coalitie eenzaamheid Ridderkerk streeft naar een samenleving waarbij meer inwoners bijdragen aan het signaleren, het voorkomen én het tegengaan van eenzaamheid. Er worden samen met de partners plannen gemaakt en uitgevoerd voor onder andere implementatie Signaalpunt eenzaamheid Ridderkerk, eenzaamheid onder volwassenen en ouderen, eenzaamheid onder jongeren en communicatiestrategie.

Voorstel is om voor de Coalitie eenzaamheid Ridderkerk een werkbudget van € 30.000 voor 2021 en een werkbudget van € 50.000 voor 2022 te reserveren vanuit het gemeentefonds. Wij hebben een eenmalig bedrag van € 120.000 voor “bestrijden eenzaamheid ouderen” ontvangen via het 4e coronasteunpakket op basis van de meicirculaire 2021.
Na uw besluitvorming worden deze bedragen bijgeraamd op het budget Mantelzorg en vrijwilligersbeleid ten behoeve van de Coalitie eenzaamheid Ridderkerk.