Geld (toelichting)

Op 12 december 2019 heeft de gemeenteraad de notitie Sociaal Beheer Ridderkerk vastgesteld. Vanuit dit kader zijn wij in 2020 gestart met de implementatie Sociaal Beheer in de drie wijkvoorzieningscentra te weten Wijkvoorzieningencentrum Slikkerveer (Stichting Wijkactiviteiten Slikkerveer (hierna: SWS)), Trefpunt oost (WAVO) en Wijkvoorzieningscentrum De Fuik (wijkvereniging Drievliet ’t Zand). In de voorbereidingsfase van het Sociaal Beheer is een budget van € 132.000 structureel gereserveerd voor Sociaal Beheer.
Wij hebben voor SWS en Wijkvereniging Drievliet ’t Zand subsidie Nadere Regels Sociaal Beheer Ridderkerk verleend in 2020 en 2021.

Het invoeren van financiële kaders van de implementatie Sociaal beheer is maatwerk. Voorstel om de volgende extra kosten voor Sociaal Beheer op te nemen in meerjarige programmabegroting 2021-2024:

• De SWS en Wijkvereniging Drievliet ’t Zand hadden ons verzocht hun kosten accountant 2020 en 2021 tegemoet te komen. Voorstel om € 14.000 incidenteel bij te ramen in 2021 om deze kosten te dekken met de Nadere Regels Sociaal Beheer Ridderkerk.
  • De WAVO betaalt de gemeente nu geen kostendekkende huur voor de huisvesting in 't Trefpunt Oost. Wij brengen vanaf 2022 een kostendekkende huur in rekening. Voorstel om structureel € 24.000 bij te ramen en het tekort van de WAVO te dekken met de Nadere Regels Sociaal Beheer Ridderkerk. Verder hebben wij vanaf 2022 structureel € 10.500 (zijnde: 3 × 3.500) nodig om de kosten accountant van de drie wijkverenigingen te dekken.