Geld (toelichting)

• Toename vergunningaanvragen in de ruimtelijke keten bij Verkeer en Milieu. Incidenteel nadeel van € 30.500.
    In de ruimtelijke keten heeft de toename aan vergunningaanvragen effect. Vorig jaar is geprobeerd met het faseren van een aantal ontwikkelingen de (tijdelijke) toename op te vangen. Inmiddels is gebleken dat de toename niet beperkt blijft tot 2020 en om dit op te vangen zijn extra middelen nodig.
  • Het budget voor BOA 's wordt structureel met € 31.500 verhoogd voor onregelmatige diensten.
  • Overheveling brandzaak inhuur BOA 's van BAR-bijdrage naar gemeente (overige maatregelen).
    In de 1e Tussenrapportage 2021 zijn drie brandzaken van € 46.000 per gemeente opgenomen. Deze brandzaken betreffen de inhuur van BOA’s in het eerste kwartaal 2021. Het budget is overgeheveld van de gemeenten naar de BAR, waar normaal gesproken de inhuur wordt verzorgd. Er is echter gebleken, dat de gemeenten subsidie kunnen krijgen voor de inhuur. Het is daarvoor wel van belang dat het om nieuwe contracten gaat. Dat wordt gerealiseerd door de inhuur te verzorgen vanuit de gemeenten. Een bijkomend gevolg is dat de brandzakenbudgetten teruggeboekt moeten worden naar de gemeenten.
  • Extra personele inzet backoffice cluster Dienstverlening
    De Backoffice van cluster Dienstverlening heeft door toedoen van corona in de periode van 1 juli tot 30 september extra personele capaciteit nodig (gehad) bij de teams burgerlijke stand en BRP voor extra werkzaamheden rondom huwelijken en neutralisaties. Hiervoor is incidenteel extra budget binnen de BAR-organisatie nodig, die volgens de verrekenpercentages 2021 onder de gemeenten verdeeld zijn. Voor Ridderkerk betekent dat incidenteel € 34.100 aan extra kosten.
  • Uitvoeringskosten Tozo
    De uitvoeringskosten die in de BAR-organisatie zijn genomen voor Tozo zijn in rekening gebracht bij de gemeenten. Dit geeft een nadeel van € 283.300, waarvoor we in 2020 zijn gecompenseerd door het Rijk. De kosten worden gedekt uit de algemene reserve.
  • Klant Contact Centrum (KCC) Maatschappij
    Het KCC Maatschappij (programma Sociaal domein/Inkomensregeling) heeft sinds de coronaperiode verruimde openingstijden. In die periode is het aantal inkomende telefoongesprekken sterk toegenomen.
    Gelet op de doorlooptijd van de Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers (Tozo) en de Tijdelijke Ondersteuning Noodzakelijke Kosten (TONK) is via een brandzaak om extra capaciteit gedurende vier maanden gevraagd.
    Voor de verdeling van de kosten over de gemeenten is als verdeelsleutel aantal het Tozo-uitkeringen/aanvragen realisatie 2020 (voorlopig) gebruikt, nadeel voor Ridderkerk € 30.200.
  • Doorbelasting coronakosten
    Alle corona gerelateerde kosten worden doorbelast naar de desbetreffende exploitatiebudgetten. Een totaalbeeld wordt gegeven in de Leeswijzer.
  • Woonzorgvisie
    In de 1e Tussenrapportage 2021 zijn de kosten voor het opstellen van de woonzorgvisie opgenomen in de mutaties voor programma 7 Sociaal domein. Deze raming hoort thuis in programma 1 bestuur en (overheids)participatie. Het betreft werkzaamheden die door de BAR-organisatie zijn uitgevoerd.
    Correctie budget opstellen woonzorgvisie van € 55.200 van voorzieningen Wmo gehandicapten (programma 7 Sociaal domein) naar BAR-bijdrage.