Programma 3 Verkeer, vervoer en wegen

Mutaties

Terug naar navigatie - Mutaties
BN/RB/DP Mutatie 2023 Mutatie 2024 Mutatie 2025 Mutatie 2026
Lasten
2.1 Verkeer en vervoer
Planmatig onderhoud wegen
Doorgeschoven prestatie, bijdrage aan WSHD geluidreducerend asfalt. DP/BN -102.000
Structureel gevolg rekening 2022, indexering bijdrage aan Waterschap Hollandse Delta. -29.000 -29.000 -29.000 -29.000
Voordeel in kapitaallasten door doorgeschoven investeringen 2022. 238.200
Verkeersplan en -veiligheid
Budget voor voorbereidingskosten voor verkeersprojecten. -50.000 -50.000 -50.000 -50.000
Mobiliteitsplan
Doorgeschoven prestatie, werkzaamheden in het kader van het mobiliteitsplan. DP/BN -230.900
Verkeersmaatregelen
Doorgeschoven prestatie, verkeerstellingen. DP/BN -40.000
Reiniging openbare ruimte
Structureel gevolg rekening 2022, inhuur inzet medewerkers fietsenstalling Jan Steenstraat. -65.000 -65.000 -65.000 -65.000
Civiele kunstwerken
Voordeel in kapitaallasten door doorgeschoven investeringen 2022. 52.200
Project Park Maasdonck -775.300
Planmatig onderhoud openbare verlichting
Verhoging vaste periodieke kosten Stedin voor gebruik van het voedingsnet -39.400 -39.400 -39.400 -39.400
2.4 Economische havens en waterwegen
Haven Ridderkerk
Baggeren rondom de passantensteiger. BN -50.000
2.5 Openbaar vervoer
Openbaar vervoer
Doorgeschoven prestatie, hoogwaardig openbaar vervoer. DP/BN -48.500
Doorgeschoven prestatie, restsubsidie MRDH voor buslijnen 608 en 609. DP/BN 47.300
Veerdiensten
De bijdrage aan exploitant Driehoeksveer. -18.000 -30.500 -45.000 -60.500
Bijdragen van gemeenten en gemeenschappelijke regelingen. 8.000 14.000 20.000 27.000
Diverse mutaties < € 25.000 -29.300 -18.500 -10.500 -18.500
Subtotaal mutaties Lasten -1.131.700 -218.400 -218.900 -235.400
Baten
2.1 Verkeer en vervoer
Aanleg glasvezelnetwerk
Lagere inkomsten 2023 glasvezelnetwerk. -143.300
Subtotaal mutaties Baten -143.300 0 0 0
Totaal mutaties Baten en Lasten -1.275.000 -218.400 -218.900 -235.400
Stortingen
0.10 Mutaties reserves
Algemene reserve
Doorgeschoven prestatie, storting restsubsidie MRDH voor buslijnen 608 en 609. DP/BN -47.300
Subtotaal mutaties Stortingen -47.300 0 0 0
Onttrekkingen
0.10 Mutaties reserves
Algemene reserve
Doorgeschoven prestatie, dekking bijdrage aan WSHD geluidreducerend asfalt. DP/BN 102.000
Doorgeschoven prestatie, dekking werkzaamheden in het kader van het mobiliteitsplan. DP/BN 230.900
Doorgeschoven prestatie, dekking hoogwaardig openbaar vervoer. DP/BN 48.500
Doorgeschoven prestatie, dekking verkeerstellingen. DP/BN 40.000
Reserve baggeren haven
Baggeren rondom de passantensteiger (dekking uit reserve baggeren haven) BN 50.000
Diverse mutaties < € 25.000 11.000
Subtotaal mutaties Onttrekkingen 482.400 0 0 0
Totaal mutaties Reserves 435.100 0 0 0
Totaal mutaties Verkeer, vervoer en wegen -839.900 -218.400 -218.900 -235.400

Toelichting 2.1 Verkeer en vervoer

Terug naar navigatie - Toelichting 2.1 Verkeer en vervoer

Civiele kunstwerken

  • Naar aanleiding van verzakkingen rond Park Maasdonck is en wordt onderzoek uitgevoerd met een monitoringsprogramma. Daarnaast is ondersteuning en advies nodig en zal een plan van aanpak worden opgesteld voor eventueel te nemen maatregelen.

Verkeersplan en -veiligheid

  • Benodigd budget om projecten die op initiatief van het team verkeer starten voor te bereiden. Hierdoor kunnen we projecten goed voorbereiden alvorens we met een raadsvoorstel naar de raad gaan voor een kredietaanvraag voor de uitvoering van het project.

Planmatig onderhoud openbare verlichting
Het geraamde budget voor netwerkkosten is ontoereikend. Stedin heeft de vaste periodieke kosten voor het gebruik van het voedingsnet verhoogd. Deze stijging van de tarieven is circa 49% ten opzichte van 2022.

Aanleg glasvezelnetwerk

  • Doordat de aanleg van het glasvezelnetwerk voorspoedig verloopt zijn in 2022 al meer degeneratie inkomsten ontvangen. Hierdoor zullen de inkomsten in 2023 € 143.300 lager zijn.

Toelichting 2.4 Economische havens en waterwegen

Terug naar navigatie - Toelichting 2.4 Economische havens en waterwegen

Haven Ridderkerk

  • In de baggerronde van 2022 kon het deel rondom de passantensteiger niet gebaggerd worden. Deze was bezet door de vluchtelingenboot. In september 2023 zal de boot 1 week weg zijn en dan kan dit deel wel gebaggerd worden. Kosten € 50.000. Deze kosten worden gedekt uit de Reserve baggeren haven.

Toelichting 2.5 Openbaar vervoer

Terug naar navigatie - Toelichting 2.5 Openbaar vervoer

Veerdiensten

  • De bijdrage aan de exploitant van het Driehoeksveer) stijgt in 2023 met 14,3% en daarna naar verwachting jaarlijks met 10% ten opzichte van het voorgaande jaar.
    Een structurele verhoging is jaarlijks nodig in verband met de indexering van de exploitatiebijdrage (14,3% ten opzichte van 2022) en het feit dat de bijdrage van de provincie niet geïndexeerd wordt, waardoor de overige bijdragen extra verhoogd moeten worden.
  • De bijdragen van gemeenten en gemeenschappelijke regelingen stijgen ten opzichte van 2022 met dezelfde index als waarmee de bijdragen aan overige instellingen en personen (exploitatiebijdrage) stijgt.