Programma 3 Verkeer, vervoer en wegen

Mutaties

Terug naar navigatie - Mutaties
BN/RB Mutatie 2023 Mutatie 2024 Mutatie 2025 Mutatie 2026
Lasten
2.1 Verkeer en vervoer
Planmatig onderhoud wegen
Voordeel op afschrijvingslasten a.g.v. doorgeschoven investeringen 80.000
Aanleg glasvezel
Aangepaste ramingen op basis van nieuwe planning -45.000 28.100
Civiele kunstwerken
Herstel ernstige aanrijschade Ringdijk-viaduct over de Rotterdamseweg -35.000
Verkeersplan en veiligheid
Door te schuiven budget naar 2024 BN 145.000 -145.000
Gebouw gladheidsbestrijdingsfaciliteit
Planmatig onderhoud t.l.v. de Reserve Groot Onderhoud Gebouwen (zie ook Niet in de programma's opgenomen lasten en baten, mut.reserve groot onderhoud gebouwen) BN -31.300
Wanden en roldeuren -32.500
2.4 Economische havens en waterwegen
Waterwegen dagelijks onderhoud
Meer en vaker uitvaren van riet en waterplanten -42.500 -42.500 -42.500 -42.500
2.5 Openbaar vervoer
Openbaar vervoer
Voordeel op afschrijvingslasten a.g.v. doorgeschoven investeringen 29.000
Telling diverse mutaties < € 25.000 -13.200 -13.200 -13.200 -13.200
Telling diverse BN mutaties < € 25.000 BN -6.500 0 0 0
Subtotaal mutaties Lasten 48.000 -200.700 -27.600 -55.700
Baten
2.1 Verkeer en vervoer
Aanleg glasvezel
Aangepaste ramingen op basis van nieuwe planning 350.300 137.400 -50.000
Subtotaal mutaties Baten 350.300 137.400 -50.000 0
Totaal mutaties Baten en Lasten 398.300 -63.300 -77.600 -55.700
Onttrekkingen
0.10:Mutaties reserves
Door te schuiven dekking uit Algemene Reserve voor mutaties collegeprogramma BN -145.000 145.000
Telling diverse mutaties < € 25.000 -4.900 0 0 0
Subtotaal mutaties Onttrekkingen -149.900 145.000 0 0
Totaal mutaties Reserves -149.900 145.000 0 0
Totaal mutaties Verkeer, vervoer en wegen 248.400 81.700 -77.600 -55.700

Toelichting 2.1 Verkeer en vervoer

Terug naar navigatie - Toelichting 2.1 Verkeer en vervoer

Planmatig onderhoud wegen
Een voordeel op de afschrijvingen wordt veroorzaakt door een aantal investeringen die bij de 2e Tussenrapportage 2022 een jaar zijn opgeschoven, zijnde de investeringen voor de ontbrekende schakels fietsnetwerk, aanpassingen van voetgangers oversteekplaatsen, aanpak van veiligheidsknelpunten en de onderzoeken naar de wegcategorisering en de stadslogistiek.

Aanleg glasvezel
De aanleg van glasvezel verloopt voorspoedig en zal in 2024 worden afgerond in plaats van 2025. De ramingen zijn aangepast op basis van deze nieuwe planning.

Civiele kunstwerken
Uit een inspectie is gebleken dat het Ringdijk viaduct over de Rotterdamseweg ernstige aanrijschade heeft. Er is fundamentele schade aan de constructie (voorspanstrengen, beugels en langs staven zijn kapot en al gaan roesten). Herstel van de schade moet op korte termijn gebeuren, om de dragende constructie in stand te houden. Hiervoor is aanvullend budget nodig.

Verkeersplan en veiligheid
Op dit moment is er geen personele capaciteit om deze werkzaamheden uit te voeren. De budgetten schuiven door naar 2024. Ook de dekking uit de algemene reserve hiervoor schuift hiermee door.

Gebouw gladheidsbestrijdingsfaciliteit
Planmatig onderhoud ten laste van de Reserve Groot Onderhoud Gebouwen en incidentele lasten voor het plaatsen van wanden en roldeuren.

Toelichting 2.4 Economische havens en waterwegen

Terug naar navigatie - Toelichting 2.4 Economische havens en waterwegen

Waterwegen dagelijks onderhoud
Door het veranderde klimaat en de warmere zomers hebben we te maken met extra inzet om de doorstroming van de waterprofielen te garanderen. Hierdoor dient er meer en vaker riet en waterplanten uitgevaren te worden.

Toelichting 2.5 Openbaar vervoer

Terug naar navigatie - Toelichting 2.5 Openbaar vervoer

Openbaar vervoer
In 2022 zijn bij de 2e Tussenrapportage 2022 en de Jaarstukken 2022 respectievelijk de investeringsprojecten Renovatie aanlegsteiger waterbushalte en Toegankelijke bushaltes in Ridderkerk naar 2023 doorgeschoven. Dit levert voor 2023 een eenmalig voordeel op de afschrijvingen op van € 29.000.

Toelichting 0.10 Reserves

Terug naar navigatie - Toelichting 0.10 Reserves

Algemene reserve

Vanuit het collegeprogramma zijn in 2023 bedragen geraamd voor ontbrekende schakels wandel- en fietsroutes, maatregelen mobiliteitsagenda DFP en quick scan twee-richtingen fietspad Populierenlaan. Op dit moment is er geen personele capaciteit om deze werkzaamheden uit te voeren. De budgetten schuiven door naar 2024. De dekking uit de algemene reserve hiervoor schuift hiermee ook door.