Programma 1 Bestuur en (overheids)participatie

BN/RB Mutatie 2023 Mutatie 2024 Mutatie 2025 Mutatie 2026
0.1 Bestuur
Bestuur
Storting overdracht eerder opgebouwd pensioen in voorziening wethouderspensioenen. BN -106.100
BAR-bijdrage
Inhuur vervanging toezichthouders Team WJH -40.700
Toename kostprijsverhogende BTW -97.500
Extra budget vervroegde 2e kamer verkiezingen -25.000
Tijdelijke capaciteit dossieronderzoek inzake uitstroompremie en inkomstenvrijlating (zie ook programma 7) BN -32.400
Gesloten overeenkomsten RVU - regeling -68.400
Aandeel Ridderkerk in de storting in de voorziening verlofsparen -118.500
Afwikkeling uit dienst gaan langdurig zieke medewerker -95.000
Middelen Doeluitkering Vrouwenopvang van gemeenten naar BAR-organisatie (zie ook programma 7) BN -67.000
0.2 Burgerzaken
Verkiezingen
Met de val van het kabinet zijn er vervroegde verkiezingen in november 2023 -206.000 206.000
Telling diverse BN mutaties < € 25.000 BN 17.200 0 0 0
Subtotaal mutaties Lasten -839.400 0 206.000 0
0.1 Bestuur
Overdracht eerder opgebouwd pensioen bestuurder BN 106.100
Subtotaal mutaties Baten 106.100 0 0 0
Totaal mutaties Baten en Lasten -733.300 0 206.000 0
Totaal mutaties Reserves 0 0 0 0
Totaal mutaties Bestuur en (overheids)participatie -733.300 0 206.000 0

Toelichting 0.1 Bestuur

Terug naar navigatie - Toelichting 0.1 Bestuur

Bestuur
Voor een van de wethouders is eerder opgebouwd pensioen overgedragen. Dit bedrag moet in de voorziening voor opgebouwde pensioenrechten van wethouders worden gestort.

BAR-bijdrage

• Inhuur vervanging toezichthouders team WABO-toezicht en Juridische Handhaving (WJH)
    In verband met de langdurige uitval van een toezichthouder van team WABO-toezicht en Juridische Handhaving (WJH) is er extra budget benodigd om de inhuur te bekostigen. Vervanging van deze medewerker was niet binnen het bestaande team op te vangen.
  • Toename kostprijsverhogende btw
    Aangezien de BAR- en gemeentebegrotingen zijn bijgeraamd als gevolg van de hogere loonkosten volgens de cao en de extra lasten ontvlechting BAR-organisatie is de BAR-bijdrage hoger met als direct gevolg dat ook het kostenverhogende deel van de btw stijgt.
  • Extra budget vervroegde Tweede Kamerverkiezingen
    Door het vallen van het kabinet worden op 22 november 2023 vervroegde Tweede Kamerverkiezingen gehouden. Deze vervroegde verkiezingen brengen extra kosten in 2023 met zich mee. Eén van de medewerkers is ingezet als projectleider voor de organisatie van de verkiezingen en zal vervangen moeten worden door een inhuurkracht om de dienstverlening op peil te houden. Daarvoor is extra budget nodig, dat door de drie gemeenten ter beschikking gesteld moet worden.
  • Tijdelijke capaciteit dossieronderzoek inzake uitstroompremie en inkomstenvrijlating
    In de periode van 2017 tot en met 2022 zijn er in totaal 388 werkprocessen met betrekking tot uitstroompremie en inkomstenvrijlating vastgesteld. Tussen beiden kunnen we vanuit de gebruikte data geen onderscheid maken en het is onduidelijk wat de uitkomst van deze werkprocessen is. Voor meer informatie dienden de dossiers handmatig bekeken te worden. Onderzocht is of de rechthebbenden geen nadelige gevolgen hebben ondervonden van een verlate toekenning. Het dossieronderzoek vroeg ongeveer één uur tijdsbesteding per dossier. Binnen de bestaande capaciteit was daar geen ruimte voor. Daarom werd vanuit de gemeente een extra fte gedurende twaalf weken ingezet voor het dossieronderzoek (betreft overheveling van budget uit re-integratieprojecten (zie programma 7)).
  • Gesloten overeenkomsten Regeling Vervroegd Uittreden (RVU)
    In 2023 zijn er tot nu toe drie medewerkers die een overeenkomst gesloten hebben om in de toekomst gebruik te gaan maken van de RVU-regeling. Voor de medewerkers die in 2024 voor onze nieuwe organisatie werken, komt het bedrag terug naar de gemeente.
  • Aandeel Ridderkerk in de storting in de voorziening verlofsparen
    Op grond van de cao gemeenten 2021-2022 kunnen medewerkers vanaf 1 januari 2022 bovenwettelijke vakantie-uren sparen. Een medewerker mag maximaal 3.600 uren verlof sparen bij een voltijds dienstverband. Deze vakantie-uren verjaren niet. Het bovenwettelijk verlof dat een medewerker spaart wordt overgeboekt naar een individuele verlofspaarpot in de personeelsadministratie, de voorziening verlofsparen.
    Het huidige saldo van storten en onttrekken voor de gehele BAR-organisatie is op moment van opstellen van de tweede tussenrapportage van de BAR-organisatie € 291.000 nadelig. Het aandeel Ridderkerk hierin bedraagt € 118.500, wat wordt verwerkt in deze tussenrapportage. Ten tijde van de tweede tussenrapportage zijn de totale toevoegingen en onttrekkingen 2023 nog niet exact te bepalen, omdat er in het verdere verloop van het jaar nog mutaties zullen plaatsvinden. Het eindresultaat zal worden verwerkt in de jaarstukken 2023 en onderdeel uitmaken van het rekeningresultaat. Voor de medewerkers die in 2024 voor onze nieuwe organisatie werken, komt het bedrag terug naar de gemeente.
  • Afwikkeling uit dienst gaan langdurig zieke medewerker
    Bijdrage van Ridderkerk in de afwikkeling van het uit dienst gaan van een langdurig zieke medewerker.
  • Middelen Doeluitkering Vrouwenopvang van gemeenten naar de BAR-organisatie
    Dit jaar ontvangen de drie gemeenten middelen uit de Doeluitkering Vrouwenopvang (DUVO-middelen). Omdat deze regeling wordt uitgevoerd door onze BAR-organisatie worden deze middelen overgeheveld vanuit de gemeentebegrotingen naar de BAR (zie ook programma 7).

Toelichting 0.2 Burgerzaken

Terug naar navigatie - Toelichting 0.2 Burgerzaken

Verkiezingen
Met de val van het kabinet zijn er vervroegde verkiezingen in november 2023. In de meerjarenbegroting is het budget voor de Tweede Kamerverkiezing opgenomen voor het jaar 2025. Dit budget is nu nodig in 2023. Het budget van 2025 wordt gecorrigeerd.