Programma 7 Sociaal domein

Mutaties

Terug naar navigatie - Mutaties
BN/RB Mutatie 2022 Mutatie 2023 Mutatie 2024 Mutatie 2025 Mutatie 2026
Lasten
7.1 Basishulp en -ondersteuning
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie
Opvang Oekraïners
Kosten voor opvang van Oekraïense vluchtelingen BN -1.795.000
Opvang Oekraïne locatie Wooncompas
Kosten voor opvang van Oekraïense vluchtelingen BN -516.000
6.2 Wijkteams
Inzet in wijkteams
Aanpassing lonen wijkteammedewerkers -77.900 -77.900 -77.900 -77.900 -77.900
6.3 Inkomensregelingen
Minimabeleid
Bijraming bijzondere bijstand, onderdeel ‘eenmalig levensonderhoud’. -75.000 -75.000 -75.000 -75.000 -75.000
Stijging collectieve zorgverzekering door hogere zorgkosten -50.000 -50.000 -50.000 -50.000 -50.000
Eenmalige regeling energietoeslag minima. BN -1.903.000
(Vooruitlopend op extra Rijksbijdrage in de septembercirculaire) verhoging eenmalige energietoeslag 2022 BN -1.180.600
7.2 Preventie en welzijn
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie
Door te belasten kosten VRR Vluchtelingen
Kosten opvang vluchtelingen BN -110.000
7.3 Maat- en specialistisch werk
6.71 Maatwerkdienstverlening 18+
Schuldhulpverlening
Tarief Hulp bij Huishouden -207.000 -227.000 -227.000 -227.000 -227.000
Toename gebruik Hulp bij Huishouden -126.000 -126.000 -126.000 -126.000 -126.000
Voorbereiding aanbesteding Wmo-vervoer -34.000
WMO begeleiding en overige in natura
Aanpassing tarieven ambulante individuele begeleiding -410.000 -410.000 -410.000 -410.000 -410.000
6.72 Maatwerkdienstverlening 18-
Specialistische jeugdvoorzieningen in natura
Extra middelen voor gemeenschappelijke regeling Jeugdhulp Rijnmond. RB -211.700
Overheveling DUVO-middelen naar BAR-organisatie BN 115.700
Lokale jeugdhulp ZIN
Aanpassing lonen zorgprofessionals en extra inzet lokale jeugdhulp. -347.100
Saldo diverse mutaties < € 25.000 -28.800 23.800 23.800 23.800 23.800
Subtotaal mutaties Lasten -6.956.400 -942.100 -942.100 -942.100 -942.100
Baten
7.1 Basishulp en -ondersteuning
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie
Opvang Oekraïners
Vergoeding voor opvang van Oekraïense vluchtelingen BN 1.795.000
Opvang Oekraïne locatie Wooncompas
Vergoeding voor opvang van Oekraïense vluchtelingen BN 516.000
7.2 Preventie en welzijn
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie
Door te belasten kosten VRR Vluchtelingen Syrië
Vergoeding opvang Syrische vluchtelingen BN 136.000
Subtotaal mutaties Baten 2.447.000 0 0 0 0
Totaal mutaties Baten en Lasten -4.509.400 -942.100 -942.100 -942.100 -942.100
Totaal mutaties Reserves 0 0 0 0 0
Totaal mutaties Sociaal domein -4.509.400 -942.100 -942.100 -942.100 -942.100

Toelichting 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie

Terug naar navigatie - Toelichting 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie

Opvang Oekraïners

  • Kosten voor opvang van Oekraïense vluchtelingen
    Vanwege de oorlog in Oekraïne vraagt het Rijk de gemeenten om vluchtelingen op te vangen. Hiervoor wordt een SPUK-vergoeding verwacht.

Opvang Oekraïne locatie Wooncompas

  • Kosten voor opvang van Oekraïense vluchtelingen
    De gemeente Ridderkerk heeft leegstaande woningen geschikt gemaakt met als doel ontheemde Oekraïners voor een langere periode in de gemeente op te vangen. Incidenteel zijn de kosten opgebouwd uit het opknappen, inrichten en huurlasten. De dekking wordt gevonden in de SPUK-vergoeding op basis van door het Rijk vastgestelde normbedrag.

Door te belasten kosten VRR Vluchtelingen

  • Kosten opvang vluchtelingen
    Voor de nieuwe stroom van vluchtelingen in Ridderkerk worden diverse kosten gemaakt, die volledig verrekend zullen worden met de Veiligheidsregio Rotterdam – Rijnmond.

Toelichting 6.2 Wijkteams

Terug naar navigatie - Toelichting 6.2 Wijkteams

Inzet in wijkteams

  • Aanpassing lonen wijkteammedewerkers
    In 2021 heeft een aanbesteding voor de inzet in de wijkteams voor de domeinen Jeugd&Opvoedhulp, Jeugd-GGZ, Maatschappelijk Werk, Leven met een Beperking en Volwassen-GGZ plaatsgevonden. In de aanbestedingsdocumenten en de ondertekende overeenkomsten is de bepaling opgenomen dat de tariefopbouw (fte-prijs) gedurende de looptijd van de overeenkomst vaststaat en dat de kosten jaarlijks de stijging volgen van de voor opdrachtnemer relevante cao-lonen. In het kader van de aanbesteding is sprake van vier verschillende cao's te weten cao Jeugdzorg, cao GGZ, cao Sociaal Werk en cao Gehandicaptenzorg. Inmiddels zijn alle vier de cao's aangepast, waardoor de lonen naar boven zijn bijgesteld.

Toelichting 6.3 Inkomensregelingen

Terug naar navigatie - Toelichting 6.3 Inkomensregelingen

Minimabeleid

  • Bijraming bijzondere bijstand, onderdeel ‘eenmalig levensonderhoud’
    De uitgaven bijzondere bijstand zien we in het eerste half jaar stijgen ten opzichte van het afgelopen jaar.  Vooral op het onderdeel ‘eenmalig levensonderhoud’ is een toename te zien is van de uitgaven. Hier moet nader onderzoek naar gedaan worden.
  • Stijging collectieve zorgverzekering door hogere zorgkosten
    De collectieve zorgverzekering heeft jaarlijks meer deelnemers met hogere zorgkosten. De vaste kosten voor de uitvoering worden ook jaarlijks hoger.
  • Eenmalige regeling energietoeslag minima
    Voor de eenmalige regeling energietoeslag minima is geld beschikbaar gesteld vanuit het Rijk voor 2022. Dit bedrag wordt aan de algemene middelen toegevoegd waardoor nu wordt gevraagd dit bedrag volledig beschikbaar te stellen binnen het minimabudget. Ook de uitvoeringskosten worden hieruit bekostigd.
  • Verhoging eenmalige energietoeslag 2022
    Vooruitlopend op extra Rijksbijdrage in de septembercirculaire wordt een verhoging van de eenmalige energietoeslag 2022 geraamd.

Toelichting 6.71 Maatwerkdienstverlening 18+

Terug naar navigatie - Toelichting 6.71 Maatwerkdienstverlening 18+

Schuldhulpverlening

  • Tarief Hulp bij Huishouden
    Het tarief Hulp bij het Huishouden stellen we reëel en marktconform vast. Het financiële effect bedraagt structureel € 207.000. Voor 2023 en verder bedraagt dit aanvullend € 20.000.
  • Toename gebruik Hulp bij Huishouden
    Ten opzichte van het gemiddeld aantal inwoners dat in 2021 gebruik maakte van een voorziening Hulp bij Huishouden, is het gemiddeld aantal in het eerste halfjaar 2022 toegenomen met circa 10% (gemiddeld 2021: 1.511, gemiddeld 2022: 1.657).
  • Voorbereiding aanbesteding Doelgroepenvervoer
    Voor de ondersteuning en expertise bij de voorbereiding op de aanbesteding van het Doelgroepenvervoer.

WMO begeleiding en overige in natura

  • Aanpassing tarieven ambulante individuele begeleiding
    Aanpassing van in 2021 vastgestelde tarieven naar marktconforme tarieven.

Toelichting 6.72 Maatwerkdienstverlening 18-

Terug naar navigatie - Toelichting 6.72 Maatwerkdienstverlening 18-

Specialistische jeugdvoorzieningen in natura

  • Extra middelen voor gemeenschappelijke regeling Jeugdhulp Rijnmond (GRJR)
    Onlangs is de 1e wijziging  van de begroting 2022 van de GRJR aan de raad aangeboden. Op basis van de wijziging is de inleg herberekend en bedraagt de inleg aan de GRJR voor 2022 € 8.852.462. Voor dit jaar resulteert dat in een tekort van afgerond € 211.700. Conform raadsbesluit wordt het ontstane tekort incidenteel bijgeraamd uit de beschikbaar gestelde middelen uit de meicirculaire (deze jeugdzorgmiddelen zijn reeds voor 75% in de begroting opgenomen).
  • Overheveling DUVO-middelen naar BAR-organisatie
    Voor de versterking van het lokale veld, ten aanzien van de aanpak van huiselijk geweld en kindermishandeling, ontvangt de gemeente DUVO-middelen (Decentralisatie Uitkering vrouwenopvang). Dit jaar ontvangt de gemeente Ridderkerk hiervoor een bedrag van € 115.700. Conform eerdere besluitvorming zijn wijkteammedewerkers Zorg & Veilig in dienst van de BAR-organisatie en worden de DUVO-middelen via de 2e Tussenrapportage 2022 vanuit het gemeentelijk budget overgeheveld naar de BAR-organisatie. De DUVO-middelen worden, samen met de middelen voor versterking wijkteams, ingezet op uitbreiding van extra inzet met drie fte.

Lokale jeugdhulp ZIN en lokale jeugdhulp PGB

  • Aanpassing lonen zorgprofessionals en extra inzet lokale jeugdhulp
    Het kabinet heeft vorig jaar besloten om € 675 miljoen beschikbaar te stellen voor het realiseren van een extra loonsverhoging van 1,5% voor zorgprofessionals die tot de middengroep behoren. Dit is ongeveer 60% van de professionals, hetgeen resulteert in een gemiddelde stijging van 1,13%. De stijging voeren we incidenteel door op de budgetten voor lokale jeugdhulp, zowel voor ZIN als PGB. 
    De stijging voor ZIN betreft € 34.600 en voor PGB is het € 6.900. In totaal gaat het om een bedrag van € 41.500. Middels de decembercirculaire heeft de gemeente Ridderkerk hiervoor een bedrag van € 98.000 ontvangen. Dit bedrag is reeds in de begroting verwerkt. Middels de 2e Tussenrapportage 2022 voeren we de kosten op.
    Het aantal trajecten zorg in natura (ZIN) voor lokale jeugdhulp is in het afgelopen jaar toegenomen en zorgt voor een te verwachten overschrijding op het budget van € 423.000. Dit geldt voor alle soorten van ondersteuning. Daarentegen zijn er minder PGB’s afgegeven, hetgeen resulteert in een te verwachten positief resultaat van € 110.500.
    Voorgesteld wordt om het ontstane tekort voor lokale jeugdhulp incidenteel bij te ramen met een bedrag van € 312.500 en de beschikbaar gestelde middelen uit de meicirculaire (deze jeugdzorgmiddelen zijn reeds voor 75% in de begroting opgenomen) hiervoor aan te wenden.