Niet in de programma's opgenomen baten en lasten

Mutaties

Terug naar navigatie - Mutaties
BN/RB Mutatie 2022 Mutatie 2023 Mutatie 2024 Mutatie 2025 Mutatie 2026
Lasten
0.4 Overhead
Overhead vanuit de BAR
Tekorten ICT budget 2022 -95.700
Toerekening rente aan grondexploitaties
Bijstelling aan de hand van de meerjarenprognose 2022 vastgesteld op 30 juni 2022 RB -61.600 16.700 12.900
0.8 Overige baten en lasten
Gemeentehuis Ridderkerk, Koningsplein 1
Gemeentehuis, planmatig onderhoud 400.000 -1.000.000 200.000 200.000 200.000
Energiekosten -255.000 -255.000
Niet nader te specificeren baten of lasten
Incidenteel voordeel met betrekking tot de koepelvrijstelling. 632.000
Saldo diverse mutaties < € 25.000 -45.800 -33.000 -33.000 -33.000 -33.000
Subtotaal mutaties Lasten 573.900 -1.271.300 179.900 167.000 167.000
Baten
0.4 Overhead
Overhead vanuit de BAR
Aframing dekking overhead Grondexploitaties BN -115.300
Verschuiving dekking uren voorbereidingskrediet Grondposities -33.800 33.800
0.5 Treasury
Deelnemingen, effecten beleggingen
Hoger dividend BNG 50.000
Deelnemingen Nutsbedrijven
Bijstelling regulier dividend Stedin. -139.000
0.62 OZB niet-woningen
Bijstelling OZB niet-woningen door een lagere areaaluitbreiding. -227.800
0.63 Parkeerbelasting
Baten betaald (straat)parkeren
Minder inkomsten betaald straatparkeren -75.000
0.7 Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds
Algemene uitkering
Uitwerking meicirculaire 2022. 3.113.000
Eenmalige regeling energietoeslag minima. BN 1.903.000
(Vooruitlopend op extra Rijksbijdrage in de septembercirculaire) verhoging eenmalige energietoeslag 2022. BN 1.180.600
Saldo diverse mutaties < € 25.000 18.500 8.600 8.600 8.600 8.600
Subtotaal mutaties Baten 5.674.200 42.400 8.600 8.600 8.600
Totaal mutaties Baten en Lasten 6.248.100 -1.228.900 188.500 175.600 175.600
Onttrekkingen
0.10:Mutaties reserves
Aframing onttrekking aan de dekkingsreserve toekomstige investeringen -1.000.000
Aanpassing dekking uit reserve onderhoud gebouwen aan groot onderhoud gemeentehuis (Zie ook programma 9) -26.100 1.443.300 796.300 796.300 796.300
Subtotaal mutaties Onttrekkingen -1.026.100 1.443.300 796.300 796.300 796.300
Totaal mutaties Reserves -1.026.100 1.443.300 796.300 796.300 796.300
Totaal mutaties Niet in de programma's opgenomen baten en lasten 5.222.000 214.400 984.800 971.900 971.900

Toelichting 0.4 Overhead

Terug naar navigatie - Toelichting 0.4 Overhead

Overhead vanuit de BAR

  • Tekorten ICT budget 2022
    Op verschillende vlakken gaan in de tweede helft van 2022 tekorten ontstaan binnen het Team Operatie en Diensten. De kosten voor het onderhoud van software en hardware stijgen bovenmatig (inflatie en prijsindexeringen). Daarnaast is er extra inhuur nodig om de werkdruk en werklast op de afdeling op te vangen, inclusief extra crisiswerkzaamheden buiten kantoortijden. Ook is het aantal digitale werkplekken fors gestegen door meer gebruikers en extra inhuur binnen onze gehele BAR-organisatie. 
  • Aframing dekking overhead Grondexploitaties
    Omdat het aantal grondexploitaties afneemt, neemt ook de dekking van overhead op de BAR-bijdrage hiervoor af. Dit heeft een nadeel voor de gemeentebegroting tot gevolg. Dit nadeel wordt deels afbouwend gedekt uit de daarvoor bij de jaarrekening 2021 gevormde reserve afbouw dekking Grondexploitaties (zie ook programma 9).
  • Verschuiving dekking uren voorbereidingskrediet Grondposities
    Vanwege de prioritering van ruimtelijke projecten is dit krediet in 2022 onderbenut. In de eerste helft van 2023 zullen naar verwachting de voorbereidingskosten worden gemaakt voor de onder andere de Prunuslaan. Daarmee schuift ook de dekking van de overhead door.

Toelichting 0.5 Treasury

Terug naar navigatie - Toelichting 0.5 Treasury

Deelnemingen, effecten beleggingen

  • Hoger dividend BNG
    Hoger ontvangen dividend BNG wegens hogere winst en hogere winstdoorbetaling over het jaar 2021.

Deelnemingen Nutsbedrijven

  • Bijstelling regulier dividend Stedin
    Bijstelling regulier dividend met € 174.000 (voorlopig) incidenteel nadelig als gevolg van lagere winst Stedin over 2021 en € 35.000 voordelig wegens ontvangen preferent dividend door onze extra kapitaalstorting in Stedin in het jaar 2021.  Het reguliere dividend staat flink onderdruk wegens de forse investeringen in de energietransitie. In de loop van dit jaar zal duidelijk worden hoe de financieringsvraag van Stedin met behulp van het Rijk en anderen nog niet-aandeelhoudende provincies en gemeenten kan worden ingevuld en hoe een structureel dividend daar nog inpast. Het preferente dividend is gegarandeerd en structureel al opgenomen in de begroting vanaf 2023.

Toerekening rente aan grondexploitaties

  • Bijstelling aan de hand van de meerjarenprognose 2022 vastgesteld op 30 juni 2022.

Toelichting 0.62 OZB niet-woningen

Terug naar navigatie - Toelichting 0.62 OZB niet-woningen

OZB niet-woningen

  • Bijstelling OZB niet-woningen door een lagere areaaluitbreiding
    Er is sprake van een lagere areaaluitbreiding van de niet-woningen dan aanvankelijk geraamd voor 2022. Vertraging in de verkoop en de bouw van de bedrijfspanden in Nieuw Reijerwaard en Cornelisland leidt tot een incidentele lagere opbrengst van de OZB-opbrengst niet-woningen.

Toelichting 0.63 Parkeerbelasting

Terug naar navigatie - Toelichting 0.63 Parkeerbelasting

Baten betaald (straat)parkeren

  • Minder inkomsten betaald straatparkeren
    Er wordt een bedrag afgeraamd, omdat we halverwege het jaar 2022 nog niet eens de helft van het bedrag dat begroot is voor baten straatparkeren hebben ontvangen. We hebben dus minder inkomsten vanuit het betaald straatparkeren. Conform de trend van de laatste jaren.

Toelichting 0.7 Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds

Terug naar navigatie - Toelichting 0.7 Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds

Algemene uitkering

  • Uitwerking meicirculaire 2022
    Het voordelige bedrag van ruim € 5 miljoen wordt veroorzaakt door de positieve mutaties uit de meicirculaire 2022. Naast € 2,5 miljoen gunstiger accres over 2022 is sprake van een incidenteel voordeel op het btw-compensatiefonds van € 300.000, ontvangen we € 1,9 miljoen als compensatie voor de Energietoeslag en € 300.000 voor uitvoeringskosten van het klimaatakkoord.
  • (Vooruitlopend op extra Rijksbijdrage in de septembercirculaire) verhoging eenmalige energietoeslag 2022
    Vooruitlopend op extra Rijksbijdrage in de septembercirculaire wordt een verhoging van de eenmalige energietoeslag 2022 geraamd.

Toelichting 0.8 Overige baten en lasten

Terug naar navigatie - Toelichting 0.8 Overige baten en lasten

Gemeentehuis Ridderkerk, Koningsplein 1

  • In verband met de onrustige markt en de langere levertijden zijn de werkzaamheden voor een deel doorgeschoven naar 2023.
    Voorlopige versie van het nieuwe MJOP heeft aangegeven dat er een extra budget benodigd is om de werkzaamheden te kunnen bekostigen. Er vindt een verschuiving plaats van planmatig onderhoud, vanuit de jaren 2022, 2024, 2025 en 2026. In deze jaren zal dus minder planmatig onderhoud nodig zijn.
  • In verband met de gestegen energieprijzen zijn de kosten hoger dan begroot.

Niet nader te specificeren baten of lasten
Betreft een incidenteel voordeel met betrekking tot de koepelvrijstelling. Het Gerechtshof in Den Haag heeft op 24 maart 2022 een definitieve positieve uitspraak gedaan. Het aan ons terug te betalen bedrag aan invorderingsrente inclusief verrekening van werkelijke proceskosten is inmiddels ontvangen. Zie Raadsinformatiebrief juni 2022.

Toelichting 0.10 Mutaties in reserves

Terug naar navigatie - Toelichting 0.10 Mutaties in reserves
  • De in de begroting opgenomen onttrekking van € 1 miljoen uit de Dekkingsreserve incidentele en toekomstige investeringen wordt voor dit jaar niet gedaan. Deze dekkingsreserve is in 2021 ingesteld vanuit de Algemene reserve om daarmee afschrijvingslasten te dekken en daarmee de begroting vanaf 2022 structureel (voor 20 jaar) te ontlasten. Voor dit moment wordt een onttrekking niet nodig geacht. In het dekkingsplan voor de begroting 2023-2026 wordt nog wel uitgegaan van een structurele onttrekking, maar wordt bezien of en hoe een invulling met een selectie van concrete investeringen vorm kan krijgen conform de boekhoudregels.
  • De onttrekking aan de Reserve groot onderhoud gebouwen is in evenwicht gebracht met de werkelijk te verwachten kosten voor planmatig onderhoud aan het gemeentehuis. Diverse in 2022 geplande werkzaamheden zijn vanwege langere levertijden doorgeschoven naar 2023. Op basis van het concept-MJOP zal in 2023 grootschalig planmatig onderhoud aan het gemeentehuis en gebouw C uitgevoerd gaan worden. De hogere onttrekking aan de Reserve groot onderhoud gebouwen in 2023, zal worden gecompenseerd doordat in de jaren 2024, 2025 en 2026 lagere onttrekkingen noodzakelijk zullen zijn. Het definitieve MJOP zal naar verwachting in het 4e kwartaal van 2022 gereed zijn (Zie ook programma 9).