
Bijlagen
Bijlage 1 In beeld gebrachte inhoudelijke ombuigingsmaatregelen die nog niet ingezet zijn
Terug naar navigatie - Bijlage 1 In beeld gebrachte inhoudelijke ombuigingsmaatregelen die nog niet ingezet zijnNr. |
Ombuigingsmaatregelen bedragen x € 1.000 |
2026 |
2027 |
2028 |
2029 |
---|---|---|---|---|---|
Programma 1 Bestuur en ondersteuning |
|||||
1 |
Minder bestuurders
Verlaging van de formatie en/of parttime invulling van 5 naar 4 fte. Bestuurlijk ligt er genoeg op tafel en verkleint dit mogelijk ambities. College acht deze mogelijkheid reëel, maar laat een eventuele keuze over aan gemeenteraad dan wel volgende coalitie. |
75 |
150 |
150 |
150 |
2 |
Rekenkamer
Terugbrengen van het aantal jaarlijkse onderzoeken op basis van realistische ervaringsgegevens. |
15 |
15 |
15 |
15 |
3 |
Gemeentekrant De Blauwkai
Het aantal pagina’s van De Blauwkai wordt gehalveerd: van gemiddeld 6 pagina’s naar gemiddeld 3 pagina’s. ‘Need to know’informatie komt in De Blauwkai met verwijzing/verdieping naar online kanalen. ‘Nice to know’-informatie wordt via online kanalen gecommuniceerd. |
13 |
25 |
25 |
25 |
Programma 2 Veiligheid |
|||||
4 |
Mobiele camera units (MCU’s)
Plaatsing voortaan zelf doen i.p.v. uitbesteden. Buitendienst/boa’s zouden deze moeten plaatsen en deze taak erbij krijgen. |
5 |
5 |
5 |
5 |
Programma 3 Verkeer, vervoer en waterstaat |
|||||
5 |
Gratis OV voor AOW-gerechtigden
O.b.v. de werkelijke afname is ‘scherper ramen’ mogelijk zonder gevolgen voor de huidige doelgroep die gratis kan blijven reizen. |
50 |
50 |
50 |
50 |
6 |
Gratis OV voor AOW-gerechtigden geheel afschaffen
Dit is geen wettelijke taak. Voor de AOW-gerechtigden zonder aanvullend pensioen (minima) heeft geheel afschaffen echter grote gevolgen voor hun mobiliteit.
P.S. Bij keuze voor deze maatregel vervalt bovenstaand punt 5. |
334 |
334 |
334 |
334 |
7 |
Veegfrequentie verhardingen en integraal onderhoudsbestek
Slimmer inzetten van veegrondes/veegmachines op verhardingen en bij ondersteuning wijkploeg. Groter risico op (tijdelijk) rommelig straatbeeld en meer klachten. |
60 |
60 |
60 |
60 |
8 |
Lichtmasten schoonmaken
Schoonmaken is niet noodzakelijk voor de veiligheid, het gebeurt vanuit esthetisch oogpunt. Door deze minder vaak schoon te maken blijven ze langer vies of blijven stickers/ beplakking langer zitten. |
10 |
10 |
10 |
10 |
9 |
Planmatig onderhoud wegen
Alleen noodzakelijk vervangingsonderhoud doen in combinatie met andere infrastructurele werken. Risico op meer klachten en meldingen. |
75 |
75 |
75 |
75 |
10 |
Dagelijks onderhoud wegen
Alleen noodzakelijk dagelijkse reparaties uitvoeren. Risico op meer klachten en meldingen. |
50 |
50 |
50 |
50 |
Programma 4 Economie |
|||||
11 |
Economische advisering
Door kritischer te zijn bij de keuze van activiteiten is ‘scherper ramen’ mogelijk. |
10 |
10 |
10 |
10 |
Programma 6 Sport, cultuur en recreatie |
|||||
12 |
Wijkideeteams
Wegens onderuitputting van de afgelopen jaren is ‘scherper ramen’ mogelijk zonder de sociale cohesie te verminderen. |
30 |
30 |
30 |
30 |
13 |
Bladruimen uit gazons en plantvakken
Minder bladruimen is goed voor de biodiversiteit. Inwoners ervaren dit mogelijk als rommeliger en onverzorgd. |
10 |
10 |
10 |
10 |
14 |
Onderhoud openbaar groen
Het aantal onderhoudsronden verminderen, b.v. van 10x schoffelen naar 8x schoffelen. Nadelig effect op groei/bloei wegens bedekking/doorgroei met onkruiden. |
55 |
55 |
55 |
55 |
15 |
Vergroenen
Door minder te vergroenen doen we minder dan volgens beheerplan de bedoeling is. |
20 |
20 |
20 |
20 |
16 |
Beheergroepen groen
Plantvakken met duurdere beheergroepen, zoals hagen/rozen, omvormen naar goedkopere beheergroep gazon/ruw gras. |
0 |
21 |
21 |
21 |
17 |
Speeltoestellen
Het bieden van minder flexibiliteit in investeringen bij het vervangen en/of nieuwe aanschaf op verzoek van inwoners. |
2 |
3 |
5 |
6 |
Programma 7 Sociaal Domein |
|||||
18 |
Meedoen-regeling
Gezien de trend van de afgelopen jaren is ‘scherper ramen’ mogelijk. Gezien de ‘open einde regeling’ wordt het risico op overschrijding van het budget wel hoger. Ruimte die er op dit onderdeel was kan niet of minder voor andere minima-onderdelen worden benut. |
60 |
60 |
60 |
60 |
19 |
Ondersteuning begeleiding naar werk
Er is ruimte voor het aframen van middelen, gezien de bestedingen in de afgelopen jaren. Dit zorgt er wel voor dat er minder ruimte is voor nieuwe en innovatieve mogelijkheden om inwoners te laten uitstromen. |
50 |
50 |
50 |
50 |
20 |
Huishoudelijke hulp Wmo
Gezien de trend van de afgelopen jaren is ‘scherper ramen’ mogelijk. Gezien de ‘open einde regeling’ wordt het risico op overschrijding van het budget wel hoger. Ruimte die er op dit onderdeel was kan niet of minder voor andere WMO-onderdelen worden benut. |
40 |
40 |
40 |
40 |
21 |
Dagbesteding via WMO
Gezien de trend van de afgelopen jaren is ‘scherper ramen’ mogelijk. Gezien de ‘open einde regeling’ en forse prijsstijgingen wordt het risico op overschrijding van het budget wel hoger. Ruimte die er op dit onderdeel was kan niet of minder voor andere WMO-onderdelen worden benut. |
50 |
50 |
50 |
50 |
22 |
Subsidie 'Aanbod Gescheiden opvoeden'
De subsidierelatie stopt wegens ontbreken van uitvoerende medewerkers bij de aanbieder. |
70 |
70 |
70 |
70 |
23 |
Mantelzorg en vrijwilligersbeleid
Gezien de trend van de afgelopen jaren is ‘scherper ramen’ mogelijk zonder dat waardering/ ondersteuning vrijwilligers in gevaar komt. |
50 |
50 |
50 |
50 |
24 |
Ontwikkelingssamenwerking
Jaarlijks blijft dit algemene budget onbenut. Is niet-wettelijke taak. |
15 |
15 |
15 |
15 |
25 |
Burgeradviesraad Sociaal Domein
Het hebben van een adviesraad is wettelijk vastgelegd. Ondersteuning is daarbij nodig, maar kan mogelijk gedeeltelijk worden teruggebracht vanaf 2027. Dit zorgt mogelijk voor minder actieve deelname van inwoners en minder focus op de inhoud. |
0 |
15 |
15 |
15 |
26 |
Leerlingenvervoer
Ridderkerk heeft nu de grens op 2 kilometer staan. Als dat opgetrokken zou worden naar 6 kilometer (landelijk), zal toekenning op taxivervoer fors verminderen. Inschatting o.b.v. gegevens 2024. |
111 |
111 |
111 |
111 |
Programma 8 Volksgezondheid en milieu |
|||||
27 |
Meetpunt geluid en lucht Rijksstraatweg
In de praktijk is er weinig toegevoegde waarde en zijn gegevens weinig bruikbaar. Met een juiste communicatie is stoppen mogelijk. |
25 |
25 |
25 |
25 |
Niet in programma’s opgenomen baten en lasten |
|||||
28 |
Huisvesting Welzijnswerk
Het huisvesten/verhuren van kantoorruimte voor welzijnswerk in het Gemeentehuis lijkt met noodzakelijke verbouwingen haalbaar per 2028. |
0 |
0 |
50 |
100 |
29 |
Juridische proceskosten
Scherper ramen op basis van ervaringscijfers vergroot risico op overschrijding van het budget bij onvoorspelbaarheid aantallen rechtszaken. |
25 |
25 |
25 |
25 |
30 |
Reiskosten personeel
Werkelijke reiskosten declareren i.p.v. vaste vergoeding vooraf voor woon-werk/ thuiswerken. Personeel krijgt er een administratieve handeling bij. |
20 |
20 |
20 |
20 |
31 |
Vennootschapsbelasting (VPB)
Door de verwachte te betalen VPB ‘scherper te ramen’ groter risico op ontoereikend budget. |
20 |
20 |
20 |
20 |
32 |
OZB-niet woningen
Deze belastingmaatregel bovenop reguliere inflatiecorrectie is mogelijk, waarbij de lasten voor bedrijven gefaseerd stijgen, maar onder het (gemiddelde) regionale en landelijke tarief blijven. |
300 |
600 |
900 |
1.200 |
33 |
OZB-woningen
OZB- variant 2% extra tariefsverhoging bovenop jaarlijkse inflatie. Rijk is voornemens te maximeren, maar Ridderkerk zit (landelijk en regionaal) erg laag met haar woonlasten. |
600 |
600 |
600 |
600 |
34 |
Precariobelasting
In 2021 door ons afgeschaft. Overweging om dit her in te voeren. Uitvoering via SVHW mogelijk. Gebruik gemeentegrond, nu zonder vergoeding, wordt in rekening gebracht bij ondernemers. |
80 |
80 |
80 |
80 |
35 |
Toeristenbelasting
In 2012 is tot een alternatieve oplossing gekomen. Overweging om dit te evalueren en alsnog in te voeren. Uitvoering via SVHW mogelijk. De aanwezige toerist betaald uiteindelijk deze belasting. |
60 |
60 |
60 |
60 |
36 |
Lijkbezorgingsrechten
Kostendekking uitbreiden volgens wettelijke mogelijkheden.
Lasten voor inwoners bij begraven stijgen harder dan nu voorzien. |
22 |
44 |
67 |
91 |
37 |
Afvalstoffenheffing
Kostendekking uitbreiden volgens wettelijke mogelijkheden.
(Woon)lasten inwoners/bedrijven stijgen harder dan nu voorzien. |
175 |
350 |
525 |
700 |
38 |
Rioolrecht
Kostendekking uitbreiden volgens wettelijke mogelijkheden.
(Woon)lasten inwoners/bedrijven stijgen harder dan nu voorzien. |
68 |
136 |
204 |
272 |
39 |
Leges Burgerzaken
Uittreksels en verstrekkingen kunnen (extra) worden verhoogd. Adviezen aan inwoners zijn nu nog gratis. Kosten dienstverlening aan burger en bedrijven nemen daardoor toe. |
40 |
40 |
40 |
40 |
40 |
Evenementenvergunning
A- en B- evenementen aanvragen tegen kostendekkend tarief (nu nog gratis) en verhogen overige leges APV. Kosten dienstverlening aan m.n. exploitanten van evenementen nemen daardoor toe. |
10 |
10 |
10 |
10 |
Over alle programma’s heen |
|||||
41 |
Gemeentelijk te verstrekken subsidies
Op de te verstrekken subsidies 3% bezuinigen. Subsidiestaat 2025 € 5,5 miljoen x 3% zou afgerond € 160.000 structureel kunnen opleveren vanaf 2029. Idee kan zijn om dit gefaseerd (in meerdere stappen) op te bouwen vanaf 2027. |
0 |
80 |
120 |
160 |
Totaal mogelijke ombuigingsmaatregelen |
2.705 |
3.474 |
4.132 |
4.790 |