Bijlage 1 In beeld gebrachte inhoudelijke ombuigingsmaatregelen die nog niet ingezet zijn

Terug naar navigatie - Bijlage 1 In beeld gebrachte inhoudelijke ombuigingsmaatregelen die nog niet ingezet zijn
Nr.
Ombuigingsmaatregelen bedragen x € 1.000
2026
2027
2028
2029
Programma 1 Bestuur en ondersteuning
1
Minder bestuurders Verlaging van de formatie en/of parttime invulling van 5 naar 4 fte. Bestuurlijk ligt er genoeg op tafel en verkleint dit mogelijk ambities. College acht deze mogelijkheid reëel, maar laat een eventuele keuze over aan gemeenteraad dan wel volgende coalitie.
75
150
150
150
2
Rekenkamer Terugbrengen van het aantal jaarlijkse onderzoeken op basis van realistische ervaringsgegevens.
15
15
15
15
3
Gemeentekrant De Blauwkai Het aantal pagina’s van De Blauwkai wordt gehalveerd: van gemiddeld 6 pagina’s naar gemiddeld 3 pagina’s. ‘Need to know’informatie komt in De Blauwkai met verwijzing/verdieping naar online kanalen. ‘Nice to know’-informatie wordt via online kanalen gecommuniceerd.
13
25
25
25
Programma 2 Veiligheid
4
Mobiele camera units (MCU’s) Plaatsing voortaan zelf doen i.p.v. uitbesteden. Buitendienst/boa’s zouden deze moeten plaatsen en deze taak erbij krijgen.
5
5
5
5
Programma 3 Verkeer, vervoer en waterstaat
5
Gratis OV voor AOW-gerechtigden O.b.v. de werkelijke afname is ‘scherper ramen’ mogelijk zonder gevolgen voor de huidige doelgroep die gratis kan blijven reizen.
50
50
50
50
6
Gratis OV voor AOW-gerechtigden geheel afschaffen Dit is geen wettelijke taak. Voor de AOW-gerechtigden zonder aanvullend pensioen (minima) heeft geheel afschaffen echter grote gevolgen voor hun mobiliteit. P.S. Bij keuze voor deze maatregel vervalt bovenstaand punt 5.
334
334
334
334
7
Veegfrequentie verhardingen en integraal onderhoudsbestek Slimmer inzetten van veegrondes/veegmachines op verhardingen en bij ondersteuning wijkploeg. Groter risico op (tijdelijk) rommelig straatbeeld en meer klachten.
60
60
60
60
8
Lichtmasten schoonmaken Schoonmaken is niet noodzakelijk voor de veiligheid, het gebeurt vanuit esthetisch oogpunt. Door deze minder vaak schoon te maken blijven ze langer vies of blijven stickers/ beplakking langer zitten.
10
10
10
10
9
Planmatig onderhoud wegen Alleen noodzakelijk vervangingsonderhoud doen in combinatie met andere infrastructurele werken. Risico op meer klachten en meldingen.
75
75
75
75
10
Dagelijks onderhoud wegen Alleen noodzakelijk dagelijkse reparaties uitvoeren. Risico op meer klachten en meldingen.
50
50
50
50
Programma 4 Economie
11
Economische advisering Door kritischer te zijn bij de keuze van activiteiten is ‘scherper ramen’ mogelijk.
10
10
10
10
Programma 6 Sport, cultuur en recreatie
12
Wijkideeteams Wegens onderuitputting van de afgelopen jaren is ‘scherper ramen’ mogelijk zonder de sociale cohesie te verminderen.
30
30
30
30
13
Bladruimen uit gazons en plantvakken Minder bladruimen is goed voor de biodiversiteit. Inwoners ervaren dit mogelijk als rommeliger en onverzorgd.
10
10
10
10
14
Onderhoud openbaar groen Het aantal onderhoudsronden verminderen, b.v. van 10x schoffelen naar 8x schoffelen. Nadelig effect op groei/bloei wegens bedekking/doorgroei met onkruiden.
55
55
55
55
15
Vergroenen Door minder te vergroenen doen we minder dan volgens beheerplan de bedoeling is.
20
20
20
20
16
Beheergroepen groen Plantvakken met duurdere beheergroepen, zoals hagen/rozen, omvormen naar goedkopere beheergroep gazon/ruw gras.
0
21
21
21
17
Speeltoestellen Het bieden van minder flexibiliteit in investeringen bij het vervangen en/of nieuwe aanschaf op verzoek van inwoners.
2
3
5
6
Programma 7 Sociaal Domein
18
Meedoen-regeling Gezien de trend van de afgelopen jaren is ‘scherper ramen’ mogelijk. Gezien de ‘open einde regeling’ wordt het risico op overschrijding van het budget wel hoger. Ruimte die er op dit onderdeel was kan niet of minder voor andere minima-onderdelen worden benut.
60
60
60
60
19
Ondersteuning begeleiding naar werk Er is ruimte voor het aframen van middelen, gezien de bestedingen in de afgelopen jaren. Dit zorgt er wel voor dat er minder ruimte is voor nieuwe en innovatieve mogelijkheden om inwoners te laten uitstromen.
50
50
50
50
20
Huishoudelijke hulp Wmo Gezien de trend van de afgelopen jaren is ‘scherper ramen’ mogelijk. Gezien de ‘open einde regeling’ wordt het risico op overschrijding van het budget wel hoger. Ruimte die er op dit onderdeel was kan niet of minder voor andere WMO-onderdelen worden benut.
40
40
40
40
21
Dagbesteding via WMO Gezien de trend van de afgelopen jaren is ‘scherper ramen’ mogelijk. Gezien de ‘open einde regeling’ en forse prijsstijgingen wordt het risico op overschrijding van het budget wel hoger. Ruimte die er op dit onderdeel was kan niet of minder voor andere WMO-onderdelen worden benut.
50
50
50
50
22
Subsidie 'Aanbod Gescheiden opvoeden' De subsidierelatie stopt wegens ontbreken van uitvoerende medewerkers bij de aanbieder.
70
70
70
70
23
Mantelzorg en vrijwilligersbeleid Gezien de trend van de afgelopen jaren is ‘scherper ramen’ mogelijk zonder dat waardering/ ondersteuning vrijwilligers in gevaar komt.
50
50
50
50
24
Ontwikkelingssamenwerking Jaarlijks blijft dit algemene budget onbenut. Is niet-wettelijke taak.
15
15
15
15
25
Burgeradviesraad Sociaal Domein Het hebben van een adviesraad is wettelijk vastgelegd. Ondersteuning is daarbij nodig, maar kan mogelijk gedeeltelijk worden teruggebracht vanaf 2027. Dit zorgt mogelijk voor minder actieve deelname van inwoners en minder focus op de inhoud.
0
15
15
15
26
Leerlingenvervoer Ridderkerk heeft nu de grens op 2 kilometer staan. Als dat opgetrokken zou worden naar 6 kilometer (landelijk), zal toekenning op taxivervoer fors verminderen. Inschatting o.b.v. gegevens 2024.
111
111
111
111
Programma 8 Volksgezondheid en milieu
27
Meetpunt geluid en lucht Rijksstraatweg In de praktijk is er weinig toegevoegde waarde en zijn gegevens weinig bruikbaar. Met een juiste communicatie is stoppen mogelijk.
25
25
25
25
Niet in programma’s opgenomen baten en lasten
28
Huisvesting Welzijnswerk Het huisvesten/verhuren van kantoorruimte voor welzijnswerk in het Gemeentehuis lijkt met noodzakelijke verbouwingen haalbaar per 2028.
0
0
50
100
29
Juridische proceskosten Scherper ramen op basis van ervaringscijfers vergroot risico op overschrijding van het budget bij onvoorspelbaarheid aantallen rechtszaken.
25
25
25
25
30
Reiskosten personeel Werkelijke reiskosten declareren i.p.v. vaste vergoeding vooraf voor woon-werk/ thuiswerken. Personeel krijgt er een administratieve handeling bij.
20
20
20
20
31
Vennootschapsbelasting (VPB) Door de verwachte te betalen VPB ‘scherper te ramen’ groter risico op ontoereikend budget.
20
20
20
20
32
OZB-niet woningen Deze belastingmaatregel bovenop reguliere inflatiecorrectie is mogelijk, waarbij de lasten voor bedrijven gefaseerd stijgen, maar onder het (gemiddelde) regionale en landelijke tarief blijven.
300
600
900
1.200
33
OZB-woningen OZB- variant 2% extra tariefsverhoging bovenop jaarlijkse inflatie. Rijk is voornemens te maximeren, maar Ridderkerk zit (landelijk en regionaal) erg laag met haar woonlasten.
600
600
600
600
34
Precariobelasting In 2021 door ons afgeschaft. Overweging om dit her in te voeren. Uitvoering via SVHW mogelijk. Gebruik gemeentegrond, nu zonder vergoeding, wordt in rekening gebracht bij ondernemers.
80
80
80
80
35
Toeristenbelasting In 2012 is tot een alternatieve oplossing gekomen. Overweging om dit te evalueren en alsnog in te voeren. Uitvoering via SVHW mogelijk. De aanwezige toerist betaald uiteindelijk deze belasting.
60
60
60
60
36
Lijkbezorgingsrechten Kostendekking uitbreiden volgens wettelijke mogelijkheden. Lasten voor inwoners bij begraven stijgen harder dan nu voorzien.
22
44
67
91
37
Afvalstoffenheffing Kostendekking uitbreiden volgens wettelijke mogelijkheden. (Woon)lasten inwoners/bedrijven stijgen harder dan nu voorzien.
175
350
525
700
38
Rioolrecht Kostendekking uitbreiden volgens wettelijke mogelijkheden. (Woon)lasten inwoners/bedrijven stijgen harder dan nu voorzien.
68
136
204
272
39
Leges Burgerzaken Uittreksels en verstrekkingen kunnen (extra) worden verhoogd. Adviezen aan inwoners zijn nu nog gratis. Kosten dienstverlening aan burger en bedrijven nemen daardoor toe.
40
40
40
40
40
Evenementenvergunning A- en B- evenementen aanvragen tegen kostendekkend tarief (nu nog gratis) en verhogen overige leges APV. Kosten dienstverlening aan m.n. exploitanten van evenementen nemen daardoor toe.
10
10
10
10
Over alle programma’s heen
41
Gemeentelijk te verstrekken subsidies Op de te verstrekken subsidies 3% bezuinigen. Subsidiestaat 2025 € 5,5 miljoen x 3% zou afgerond € 160.000 structureel kunnen opleveren vanaf 2029. Idee kan zijn om dit gefaseerd (in meerdere stappen) op te bouwen vanaf 2027.
0
80
120
160
Totaal mogelijke ombuigingsmaatregelen
2.705
3.474
4.132
4.790