
A. Actueel financieel kader Programmabegroting 2026 en Meerjarenraming 2027-2029 inclusief onvermijdelijke majeure ontwikkelingen
De basis vormt de saldi van bestaand beleid meerjarenraming van de Begroting 2025, de (concept) 1e Tussenrapportage 2025 inclusief structurele effecten uit (concept) Jaarrekening 2024.
Omschrijving |
Kader |
Prognose Meerjarenraming 2027 - 2029 |
||
---|---|---|---|---|
Begroting 2026 |
2027 |
2028 |
2029 |
|
Saldo primaire begroting 2026-2029 |
-5.509.200 |
-4.324.000 |
-2.978.700 |
-1.740.400 |
1. Resultaat 1e Tussenrapportage 2025 incl. structurele effecten Jaarrekening 2024 |
-69.300 |
-140.500 |
36.300 |
170.000 |
Saldo begroting 2026-2029 na wijziging |
-5.578.500 |
-4.464.500 |
-2.942.400 |
-1.570.400 |
2. Nog te verwerken raadsbesluiten in 2025 |
-432.600 |
-487.800 |
-447.100 |
-648.600 |
Saldo na wijziging 1e tussenrapportage 2024 |
-6.011.100 |
-4.952.300 |
-3.389.500 |
-2.219.000 |
Prognose onvermijdelijke en majeure ontwikkelingen: |
||||
3. Indexering gemeente inclusief effect indexering op investeringen |
-1.600.000 |
-1.650.000 |
-1.700.000 |
-1.750.000 |
4. Cao-ontwikkeling o.b.v. onderhandelingsakkoord 1 april 2026 t/m 1 april 2027 |
-600.000 |
-975.000 |
-975.000 |
-975.000 |
5. Bijdrage De Bedrijfsvoeringspartner (DBP) cf. begroting 2026 |
-380.000 |
-305.000 |
-225.000 |
-225.000 |
6. Algemene uitkering accres - prognose compensatie (prijs)index-loon uit Voorjaarsnota Rijk |
3.850.000 |
3.810.000 |
3.710.000 |
3.700.000 |
7. Trendmatige verhoging OZB |
380.000 |
385.000 |
390.000 |
395.000 |
8. Gemeenschappelijke regelingen (GGD, GRJR, VRR, DCMR, CJG en SVHW) |
-1.178.000 |
-1.178.000 |
-1.178.000 |
-1.178.000 |
9. Beheerplan civiele kunstwerken (raadsvoorstel volgt) |
-104.000 |
-104.000 |
-146.000 |
-104.000 |
10. Doortrekken Transitieplan Ridderkerk 2024 voor de jaren 2028 en 2029 |
0 |
0 |
-550.000 |
-550.000 |
11. Organisatie ontwikkeling Bedrijfsvoering Ridderkerk |
-120.000 |
-120.000 |
-120.000 |
-120.000 |
Totaal onvermijdelijke en majeure ontwikkelingen |
248.000 |
-137.000 |
-794.000 |
-807.000 |
Prognose saldi Begroting 2026-2029 |
-5.763.100 |
-5.089.300 |
-4.183.500 |
-3.026.000 |
12. Financieel technische maatregelen (stelposten) te verwerken in de Begroting |
3.720.000 |
3.620.000 |
3.540.000 |
3.440.000 |
13. Prognose Voorjaarsnota Rijk - gedeeltelijke demping ravijn en extra middelen Jeugd |
3.800.000 |
3.500.000 |
100.000 |
300.000 |
Prognose saldi na verwerking financieel technische maatregelen en prognose Voorjaarsnota Rijk |
1.756.900 |
2.030.700 |
-543.500 |
714.000 |
14. Verwachte inzet Algemene reserve in restant incidenteel tekort 2028 |
n.v.t. |
n.v.t. |
543.500 |
n.v.t. |
Prognose saldi Kaderbrief t.b.v. Begroting 2026-2029 |
1.756.900 |
2.030.700 |
0 |
714.000 |
Hierna volgt een toelichting volgens de nummering van de tabel.
1. Resultaat 1e Tussenrapportage 2025 inclusief structurele effecten Jaarrekening 2024
In deze Kaderbrief is aansluiting gemaakt met 1e Tussenrapportage 2025 inclusief de structurele effecten vanuit de Jaarrekening 2024.
2. Nog te verwerken raadsbesluiten in 2025
Omschrijving |
2026 |
2027 |
2028 |
2029 |
---|---|---|---|---|
a. Rentelasten Vredehof en steunbermen |
-52.000 |
-52.000 |
-52.000 |
-52.000 |
b. Overname wegbeheer Noldijk en Gebroken Meeldijk |
-1.600 |
-13.700 |
-14.700 |
-15.500 |
c. Lokaal woonbemiddelingssysteem |
-367.000 |
-367.000 |
-367.000 |
-367.000 |
d. IKC De Regenboog incl. vervangende huisvesting |
7.500 |
13.900 |
54.700 |
-146.900 |
e. IKC De Piramide Centrum |
-19.500 |
-69.000 |
-68.100 |
-67.200 |
Totaal begrotingswijzigingen nog te verwerken |
-432.600 |
-487.800 |
-447.100 |
-648.600 |
3. Indexering gemeente inclusief effect indexering op investeringen
We houden in de komende Begroting 2026 rekening met een indexering van 2,4% t.o.v. 2025 om daarmee inflatie-gevoelige budgetten, waaronder de subsidiebudgetten en investeringen, mee te laten groeien met de stijging van de inflatie, conform de meest recente prognose Centraal Economisch Plan (CEP februari 2025) van het Centraal Plan Bureau (CPB).
4. Cao-ontwikkeling o.b.v. onderhandelingsakkoord 1 april 2026 t/m 1 april 2027
Op basis van het recent afgesloten onderhandelingsakkoord stijgen de lonen met 7,6% over een periode van 2 jaar. In de Begroting van 2025 was al rekening gehouden met een stijging van 4,4%. Met deze aanvulling sluiten we financieel-technisch aan bij het cao-akkoord.
5. Bijdrage De BedrijfsvoeringsPartner (DBP) conform Begroting 2026
Het gaat hierbij om de achtergebleven bedrijfsvoeringstaken in samenwerking met Barendrecht en Albrandswaard. Basis is concept Begroting DBP 2026 inclusief voorspelling cao (eveneens volgens het onderhandelingsakkoord), indexering, verwerkte bezuinigingen en overige autonome ontwikkelingen vanuit DBP, als volgt te specificeren:
Bijdrage DBP 2026 |
2026 |
2027 |
2028 |
2029 |
---|---|---|---|---|
a. CAO |
-185.000 |
-310.000 |
-310.000 |
-310.000 |
b. Indexering |
-85.000 |
-85.000 |
-85.000 |
-85.000 |
c. Verwerkte bezuinigingen 4,5% |
403.000 |
597.000 |
597.000 |
597.000 |
d. Overige autonome ontwikkelingen |
-513.000 |
-507.000 |
-427.000 |
-427.000 |
Totaal mutatie DBP |
-380.000 |
-305.000 |
-225.000 |
-225.000 |
6. Algemene uitkering accres - prognose compensatie (prijs)index-loon uit Voorjaarsnota Rijk
In de komende meicirculaire 2025 zal een compensatie komen voor inflatie/indexering via het accres. We gaan voorlopig uit van een compensatie voor (prijs)index en loon volgens de prognoses uit de Voorjaarsnota van het Rijk. Deze wordt door ons nu uitgerekend op afgerond € 3,8 miljoen structureel, maar zoals aangegeven komt pas bij de meicirculaire definitieve duidelijkheid.
7. Trendmatige verhoging OZB
Een trendmatige verhoging van de lokale woonlasten met niet meer dan het inflatiepercentage, is nog steeds ons uitgangspunt. Uitgaande van 2,4% hebben wij nu een inschatting opgenomen waarmee de OZB-opbrengst zal gaan stijgen. Deze opbrengst loopt licht op wegens toename van het aantal woningen en bedrijven.
8. Gemeenschappelijke regelingen (GGD, GRJR, CJG, VRR, DCMR en SVHW)
Naast de in regionaal verband afgesproken indexering voor de 4 grootste GR-en (5,2%) hebben wij de GR-en in regionaal verband nadrukkelijk verzocht om met ombuigingsscenario’s te komen. In de afzonderlijke GR-Begrotingen 2026 zal dit nader tot uiting komen, waarover u als gemeenteraad nog een zienswijze kan afgeven. Op dit moment houden wij rekening met de volgende ontwikkelingen:
Omschrijving |
2026 |
2027 |
2028 |
2029 |
---|---|---|---|---|
a. GGD - indexering |
-27.500 |
-27.500 |
-27.500 |
-27.500 |
b. GRJR - indexering en volumeontwikkeling |
-1.000.000 |
-1.000.000 |
-1.000.000 |
-1.000.000 |
c. VRR - indexering inflatiegevoelige posten en 4% bezuiniging |
0 |
0 |
0 |
0 |
d. DCMR - indexering |
-65.700 |
-65.700 |
-65.700 |
-65.700 |
e. CJG - indexering |
-107.800 |
-107.800 |
-107.800 |
-107.800 |
f. SVHW - indexering en structurele bezuiniging |
23.000 |
23.000 |
23.000 |
23.000 |
Ontwikkleing GR-en vanaf 2026 |
-1.178.000 |
-1.178.000 |
-1.178.000 |
-1.178.000 |
9. Beheerplan civiele kunstwerken
Om de komende jaren het beheer en onderhoud voor civiele kunstwerken gestructureerd en effectief vorm te geven, is inmiddels een voorstel voor een beheerplan in roulatie gebracht. Dit plan brengt de financiële meerkosten voor de jaren 2025 – 2029 in beeld.
10. Doortrekken Transitieplan Ridderkerk 2024 voor de jaren na 2027
Volgens het Raadsbesluit Transitieplan Ridderkerk (december 2024) zijn middelen beschikbaar gesteld t/m 2027. Het college ziet echter dat deze ook nog nodig zijn voor latere jaren. Om deze ‘incidentele lasten’ over de gehele periode te dekken is het voorstel om hiervoor bij het vaststellen van de Jaarrekening 2024 een specifieke dekkingsreserve te vormen. Bij punt 12 onderdeel a. van de toelichting is die dekking verwerkt.
11. Organisatie ontwikkeling Bedrijfsvoering Ridderkerk
Om de bedrijfsvoering na de ontvlechting een goed vervolg te geven, is het nodig om hier meer en anders structuur in aan te brengen. Hiervoor is structureel € 120.000 nodig.
12. Financieel technische maatregelen te verwerken in de Begroting
In de zoektocht naar financiële ruimte hebben wij ook onderzocht welke financieel technische maatregelen wij als gemeente nog kunnen doorvoeren. Het is van belang dat deze zogenaamde ‘stelposten’ goed onderbouwd zijn en dat ook de Provincie deze als reëel kan beoordelen in haar rol als toezichthouder. Voor de komende Begroting gaat het om de volgende meerjarige maatregelen:
Omschrijving |
2026 |
2027 |
2028 |
2029 |
---|---|---|---|---|
a. Inzet dekkingsreserve ter dekking Transitieplan t/m 2029 |
530.000 |
530.000 |
550.000 |
550.000 |
b. Vrijval kosten Nieuw Reijerwaard waardecreatie en beheer |
1.440.000 |
1.440.000 |
1.440.000 |
1.440.000 |
c. Stelpost onderuitputting BTW-compensatiefonds |
750.000 |
750.000 |
750.000 |
750.000 |
d. Onderuitputting kapitaallasten - doorschuiven investeringen |
1.000.000 |
900.000 |
800.000 |
700.000 |
Totaal meerjarige technische maatregelen |
3.720.000 |
3.620.000 |
3.540.000 |
3.440.000 |
13. Prognose Voorjaarsnota Rijk - gedeeltelijke demping ravijn en extra middelen Jeugd volgens Commissie van Wijzen
In de Voorjaarsnota van het Rijk wordt het ‘ravijn’ gedempt met € 400 miljoen structureel. Ook worden extra middelen toegekend voor Jeugd vanaf 2025 op basis van een structurele compensatie van 50% van het over 2024 vastgestelde gemeentelijke tekort. Daarnaast worden de besparingen, als onderdeel van de bestuurlijke afspraken over de Hervormingsagenda Jeugd, voor de jaren 2026 en 2027 verzacht. Over de tekorten 2023 en 2024 heeft het Rijk nog niets toegezegd. Vanaf 2028 is er geen verzachting opgenomen voor de besparingen op basis van de Commissie van Wijzen en gaat het Rijk zelfs uit van nieuwe besparingsopbrengsten, waardoor de middelen vanaf 2028 weer terugvallen. Omdat wij nog een (restant) stelpost Jeugd in onze Begroting hebben opgenomen, ramen we deze af. De prognose is als volgt uit:
Omschrijving |
2026 |
2027 |
2028 |
2029 |
---|---|---|---|---|
Demping terugval gemeentefonds - € 400 milj. Structureel vanaf 2026 |
1.000.000 |
1.000.000 |
1.000.000 |
1.000.000 |
Verwachte (voorlopige) mutaties Jeugdzorg |
3.500.000 |
3.100.000 |
-300.000 |
-100.000 |
Af: aframen opgenomen (restant) stelpost Jeugd in onze begroting |
-700.000 |
-600.000 |
-600.000 |
-600.000 |
Totaal verwahte mutaties mei 2025 op basis van VJN Rijk |
3.800.000 |
3.500.000 |
100.000 |
300.000 |
14. Inzet Algemene reserve in restant incidenteel tekort 2028
Om een geprognosticeerd tekort over 2028 te dekken zullen wij de Algemene reserve incidenteel aanspreken. Dit is volgens het toezichtskader van de Provincie toegestaan. Uiteraard nemen wij hierbij in ogenschouw de kaders zoals vastgelegd in onze nota Reserves en Voorzieningen en vastgesteld door uw gemeenteraad op 10 april jongsleden.