Programma 7 Sociaal domein
Mutaties
Terug naar navigatie - Programma 7 Sociaal domein - MutatiesBN/RB |
Mutatie 2025 |
Mutatie 2026 |
Mutatie 2027 |
Mutatie 2028 |
|
|---|---|---|---|---|---|
Lasten |
|||||
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie |
|||||
Opvang Oekraïners |
|||||
DIverse kosten opvang Oekraïners |
-588.900 |
||||
Opvang Oekraïners locatie Wooncompas |
|||||
Huur- en overige (woon)kosten voor de opvang van Oekraïners |
-746.000 |
||||
Opvang Oekraïners Flexwoningen |
|||||
Inhuurkosten voor project Flexwonen |
-260.000 |
||||
6.3 Inkomensregelingen |
|||||
Minimabeleid |
|||||
Stijging uitgaven bijzondere bijstand |
-200.000 |
-200.000 |
-200.000 |
-200.000 |
|
Participatiewet in Balans |
|||||
Uitvoeringskosten voor beleidsontwikkeling, uitvoering, communicatie, opleiding en monitoring. |
-102.000 |
||||
Schuldhulpverlening |
|||||
Impuls wettelijke taak vroegsignalering en stijging van aantal aanvragen |
-100.000 |
-55.000 |
-55.000 |
-55.000 |
|
6.5 Arbeidsparticipatie |
|||||
Project Jong Vermogen |
|||||
Subsidie |
BN |
-150.000 |
|||
6.711 Huishoudelijke hulp (WMO) |
|||||
Wmo Huishoudelijke verzorging ZIN |
|||||
Tariefcompensatie door afrondingsverschillen voor zorgaanbieders en verwachte stijging cliëntaantallen |
-185.000 |
||||
6.712 Begeleiding (WMO) |
|||||
Wmo Begeleiding |
|||||
Bijraming van indexaties over 2025 en stijging cliënten |
-265.000 |
||||
6.751 Jeugdhulp ambulant lokaal |
|||||
Perceel 3 Generalistische basis GGZ |
|||||
Budget ter dekking van prijs- en zorgontwikkeling |
-400.000 |
-400.000 |
-400.000 |
-400.000 |
|
Budget ter dekking van stijging zorgverbruik |
-400.000 |
||||
6.761 Jeugdhulp met verblijf lokaal |
|||||
Perceel 1: Ambulante jeugdhulp met verblijf |
|||||
Wegwerken wachtlijsten |
-565.000 |
||||
Totaal diverse mutaties < € 100.000 |
-505.900 |
-224.200 |
-228.100 |
-232.200 |
|
Totaal diverse BN mutaties < € 100.000 |
BN |
-74.000 |
2.400 |
2.400 |
2.400 |
Totaal mutaties Lasten |
-4.541.800 |
-876.800 |
-880.700 |
-884.800 |
|
Baten |
|||||
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie |
|||||
Opvang Oekraïners |
|||||
Normbedrag plus leefgeld en eigen bijdrage opvang Oekraïners |
2.685.000 |
||||
6.3 Inkomensregelingen |
|||||
Wet BUIG uitkeringen |
|||||
Bijstelling naar beneden van het macrobudget |
-438.200 |
||||
6.5 Arbeidsparticipatie |
|||||
Project Jong Vermogen |
|||||
Incidentele subsidie van gemeente Rotterdam |
BN |
150.000 |
|||
Totaal diverse mutaties < € 100.000 |
90.000 |
90.000 |
90.000 |
90.000 |
|
Totaal diverse BN mutaties < € 100.000 |
BN |
76.400 |
0 |
0 |
0 |
Totaal mutaties Baten |
2.563.200 |
90.000 |
90.000 |
90.000 |
|
Saldo mutaties Baten en Lasten |
-1.978.600 |
-786.800 |
-790.700 |
-794.800 |
|
Stortingen |
|||||
0.10 Mutaties reserves |
|||||
Reserve huisvesting Oekraïners |
|||||
Storting in reserve ten behoeve van dekking flexwoningen |
-1.000.000 |
||||
Totaal mutaties Stortingen |
-1.000.000 |
0 |
0 |
0 |
|
Saldo mutaties Reserves |
-1.000.000 |
0 |
0 |
0 |
|
Saldo mutaties Sociaal domein |
-2.978.600 |
-786.800 |
-790.700 |
-794.800 |
Toelichting 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie
Terug naar navigatie - Programma 7 Sociaal domein - Toelichting 6.1 Samenkracht en burgerparticipatieOpvang Oekraïners/Opvang Oekraïners locatie Wooncompas/Opvang Oekraïners Flexwoningen (voordeel € 1.090.100)
- Normbedrag wat er in 2025 wordt ontvangen voor de opvang van Oekraïners plus de vergoeding voor het leefgeld gemeentelijke en particuliere opvang (voordeel € 2.625.000).
- Geschatte ontvangsten eigen bijdrage Oekraïners (voordeel € 60.000).
- Correctie ureninzet DBP Personeel ten behoeve van Oekraïne 2024 (voordeel € 51.100).
- Geschatte uitgaven aan inhuur en ureninzet DBP (nadeel € 390.000).
- Geschatte uitgaven aan leefgeld van mensen in particuliere opvang (nadeel € 85.000).
- Geschatte uitgaven aan leefgeld voor mensen in gemeentelijke opvang (nadeel € 155.000).
- Overige kosten die gemaakt worden voor opvang van Oekraïners, bijvoorbeeld huur van zaal voor taallessen (nadeel € 10.000).
- Huur- en overige woonkosten voor de Opvang van Oekraïners (nadeel € 720.000).
- Overige uitgaven voor Opvang Oekraïners (nadeel € 26.000).
- Geschatte inhuurkosten voor project Flexwonen (nadeel € 260.000).
Toelichting 6.3 Inkomensregelingen
Terug naar navigatie - Programma 7 Sociaal domein - Toelichting 6.3 InkomensregelingenWet BUIG (nadeel € 435.800)
In de beschikking van het nader voorlopige budget 2025 is het macrobudget naar beneden bijgesteld. Hierdoor is het budget van de gemeente Ridderkerk met € 438.200 verlaagd. Ook wordt er budget voor Centric 'mijn inkomen' overgeheveld naar De BedrijfsvoeringsPartner (voordeel €2.400).
Minimabeleid (nadeel € 110.000)
De uitgaven bijzondere bijstand zijn gestegen door diverse factoren. De uitgaven stijgen vooral door het huisvesten van statushouders. Bijzondere bijstand wordt op verschillende onderdelen vaker toegekend. Ook is er een toename van toekenningen Individuele Inkomenstoeslag; er zijn meer langdurig werklozen in het bestand Participatiewet (structureel nadeel € 200.000).
Het aantal leningen via de bijzondere bijstand is toegenomen. De ontvangsten van deze leningen zijn daarom ook toegenomen, waardoor er € 90.000 jaarlijks structureel meer wordt ontvangen.
Schuldhulpverlening (nadeel € 100.000)
- In de meicirculaire 2025 heeft het Rijk extra middelen beschikbaar gesteld voor 2025 om de wettelijke taak Vroegsignalering van schulden een impuls te geven. De nota Minimabeleid en schuldhulpverlening bevat voldoende doelstellingen om deze middelen daarvoor te benutten. Tevens liggen er vanuit het Team SHV al concrete bestedingsmogelijkheden om de uitvoering van Vroegsignalering van schulden door middel van eenmalige investeringen ook in de toekomst te ondersteunen (nadeel € 45.000).
- Gemeente Ridderkerk heeft te maken met een sterke stijging van aanvragen voor schuldhulpverlening. Veel mensen met problematische schulden melden zich aan voor hulp. Als deze hulp, die een wettelijke taak is van de gemeente, bestaat uit het aanbieden van een minnelijk schuldregeling of saneringskrediet, voert de Kredietbank dit voor ons uit. Hierdoor stijgen de uitvoeringskosten. Ook voor de komende jaren verwachten wij een groot aantal hulpvragen (structureel nadeel € 55.000).
Participatiewet in Balans (nadeel € 102.000)
In het kader van de voorgenomen wijzigingen vanuit de Participatiewet in Balans worden gemeenten geconfronteerd met incidentele uitvoeringskosten voor: beleidsontwikkeling, uitvoering, communicatie, opleiding en monitoring. Deze kosten zijn voorlopig ingeschat op € 102.000.
In de Algemene Uitkering is een post opgenomen ter dekking van de Participatiewet.
Toelichting 6.5 Arbeidsparticipatie
Terug naar navigatie - Programma 7 Sociaal domein - Toelichting 6.5 ArbeidsparticipatieProject Jong Vermogen (budgettair neutraal)
Jong Vermogen zou in eerste instantie rechtstreeks incidentele subsidie ontvangen vanuit het programma Jeugdwerkloosheid. Bij nader inzien zal de gemeente Rotterdam hiervoor een incidentele subsidie van € 150.000 overmaken aan de gemeente Ridderkerk. Op basis hiervan dient Ridderkerk de subsidie te verlenen aan Jong Vermogen. Deze constructie is per saldo budgetneutraal.
Toelichting 6.711 Huishoudelijke hulp (Wmo)
Terug naar navigatie - Programma 7 Sociaal domein - Toelichting 6.711 Huishoudelijke hulp (Wmo)Wmo huishoudelijke verzorging ZIN (nadeel € 185.000)
Het is nodig incidenteel € 185.000 bij te ramen in verband met tariefcompensatie door afrondingsverschillen voor zorgaanbieders (nadeel € 45.000) en een verwachte stijging van 2% (ca. 35 cliënten) in cliëntaantallen in de tweede helft van 2025 (nadeel € 140.000).
Toelichting 6.712 Begeleiding (Wmo)
Terug naar navigatie - Programma 7 Sociaal domein - Toelichting 6.712 Begeleiding (Wmo)Wmo begeleiding (nadeel € 265.000)
Het is nodig om € 265.000 bij te ramen als gevolg van de indexatie per 1 januari 2025 van 9,8% op ambulante individuele begeleiding en 1,8% op intensieve individuele begeleiding (bij elkaar € 165.000) en vanwege een verwachte stijging van 7% (ca. 31 cliënten) in cliëntaantallen in de tweede helft van 2025 (€ 100.000).
Toelichting 6.751 Jeugdhulp ambulant lokaal
Terug naar navigatie - Programma 7 Sociaal domein - Toelichting 6.751 Jeugdhulp ambulant lokaalPerceel 3 Generalistische basis GGZ (nadeel € 800.000)
Het is nodig om € 800.000 bij te ramen als gevolg van de indexatie 2025 en vanwege een stijging in het zorggebruik in 2025. Daarvan wordt € 400.000 structureel bijgeraamd ter dekking van de prijsontwikkeling en een deel van de zorgontwikkeling, en € 400.000 incidenteel bijgeraamd ter dekking van de verdere zorgontwikkeling.
Toelichting 6.761 Jeugdhulp met verblijf lokaal
Terug naar navigatie - Programma 7 Sociaal domein - Toelichting 6.761 Jeugdhulp met verblijf lokaalPerceel 1 ambulante jeugdhulp met verblijf (nadeel € 565.000)
Momenteel zijn twee interim medewerkers bij Wijkteam 2 bezig met het wegwerken van de wachtlijsten. Door het wegwerken van de wachtlijsten zijn er meer beschikkingen, waarvan sommige met terugwerkende kracht, afgegeven dan begroot. Zowel de inhuur als de meerdere beschikkingen leiden tot extra kosten die niet in de begroting zijn opgenomen.
Toelichting 0.10 Mutaties reserves
Terug naar navigatie - Programma 7 Sociaal domein - Toelichting 0.10 Mutaties reservesReserve huisvesting Oekraïners (nadeel € 1.000.000)
Storting verwacht overschot Oekraïne gelden in reserve voor dekking flexwoningen.