Niet in de programma's opgenomen baten en lasten

Mutaties

Terug naar navigatie - Niet in de programma's opgenomen baten en lasten - Mutaties
BN/RB
Mutatie 2025
Mutatie 2026
Mutatie 2027
Mutatie 2028
Lasten
0.5 Treasury
Financiering
Voordeel op geldleningen
832.000
0.8 Overige baten en lasten
Directie en clusters
CAO 2025 - 2027, mutaties 2025
-542.900
Cluster Samenleving, team Openbare orde en veiligheid
Budget voor programma weerbaarheid
-30.000
-150.000
-75.000
Stelposten
Vervallen stelpost CAO - ontwikkeling
960.000
0.9 Vennootschapsbelasting
Heffing vennootschapsbelasting
-183.000
Totaal diverse mutaties < € 100.000
-286.400
-441.200
-441.200
-41.000
Totaal diverse BN mutaties < € 100.000
BN
-24.500
-24.500
-24.500
-24.500
Totaal mutaties Lasten
725.200
-615.700
-540.700
-65.500
Baten
0.5 Treasury
Deelnemingen nutsbedrijven
Extra ontvangen dividend
239.000
Financieringsbaten
Ontvangen rente schatkistbankieren
180.000
0.62 OZB niet woningen
OZB niet woningen
Bouwpercelen ten onrechte niet belast volgens het tarief voor niet-woningen
429.400
0.7 Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds
Algemene uitkering
Positieve accresontwikkeling lonen en prijzen 2025
1.299.000
Septembercirculaire 2025
4.597.000
1.905.000
827.000
677.000
Totaal diverse mutaties < € 100.000
1.300
-10.000
-10.000
-10.000
Totaal mutaties Baten
6.745.700
1.895.000
817.000
667.000
Saldo mutaties Baten en Lasten
7.470.900
1.279.300
276.300
601.500
Onttrekkingen
0.10 Mutaties reserves
Reserve vennootschapsbelasting grondexploitaties
Onttrekking ter dekking van vennootschapsbelasting over grondexploitaties
151.000
Totaal mutaties Onttrekkingen
151.000
0
0
0
Saldo mutaties Reserves
151.000
0
0
0
Saldo mutaties Niet in de programma's opgenomen lasten en baten
7.621.900
1.279.300
276.300
601.500

Toelichting 0.5 Treasury

Terug naar navigatie - Niet in de programma's opgenomen baten en lasten - Toelichting 0.5 Treasury

Deelnemingen nutsbedrijven (voordeel € 239.000)
Wegens een hoger jaarresultaat Stedin en BNG over het jaar 2024 ontvangen we dit jaar incidenteel meer (regulier) dividend.

Financiering (voordeel € 1.012.000)

  • Over het saldo op onze schatkistrente ontvangen we rente. Dit is niet meegenomen in de begroting. Over het 1e halfjaar 2025 hebben we een bedrag ontvangen van € 108.000. Verwachting is dat het bedrag aan ontvangen creditrente aan het einde van het jaar zal uitkomen op € 180.000 (voordeel € 180.000).
  • We verlengen de kasgeldlening tot het einde van het jaar. Dit betekent dat de rentelasten voor de kasgeldleningen hoger uit zal komen. Daarnaast was het niet nodig om een langlopende lening af te sluiten. Als gevolg hiervan zijn er in 2025 lagere rentekosten gerealiseerd dan begroot (voordeel € 832.000).

Toelichting 0.62 OZB niet-woningen

Terug naar navigatie - Niet in de programma's opgenomen baten en lasten - Toelichting 0.62 OZB niet-woningen

OZB - niet woningen (voordeel € 429.400)
Bij de niet-woningen zijn bouwpercelen niet belast volgens het tarief voor niet-woningen. Daardoor is in de begroting uitgegaan van een te lage totale OZB-opbrengst voor niet-woningen.

Toelichting 0.7 Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds

Terug naar navigatie - Niet in de programma's opgenomen baten en lasten - Toelichting 0.7 Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds

Algemene Uitkering (voordeel € 5.896.000)

  • Betreft met name de positieve accresontwikkeling lonen en prijzen over 2025 en herstel tekort Jeugdbudget (50% Rijk). Voor een nadere toelichting wordt verwezen naar de raadsinformatiebrief Meicirculaire 2025 Gemeentefonds van 27 juni 2025 (voordeel € 1.299.000).
  • Betreft per saldo positieve gevolgen van de septembercirculaire Gemeentefonds 2025, met name door compensatie Jeugd in 2025 wegens tekorten over 2023-2024, vergoeding extra kosten Tweede Kamerverkiezingen in 2025, positief voorschot BCF in 2025 en omzetting CDOKE/SPUK-gelden naar Gemeentefonds in 2026. Voor een nadere toelichting wordt verwezen naar de raadsinformatiebrief Septembercirculaire 2025 Gemeentefonds van 30 september 2025 (2025-047489) (voordeel € 4.597.000).

Toelichting 0.8 Overige baten en lasten

Terug naar navigatie - Niet in de programma's opgenomen baten en lasten - Toelichting 0.8 Overige baten en lasten

Directie en clusters (nadeel € 542.900)
De gevolgen voor 2025 uit de nieuwe CAO 2025 - 2027 zijn in de 2e Tussenrapportage 2025 opgenomen.

Stelposten (voordeel € 960.000)
Met de verwerking van de cao-ontwikkeling op de loonkosten vervalt hiermee de geraamde stelpost hiervoor.

Toelichting 0.9 Vennootschapsbelasting (VPB)

Terug naar navigatie - Niet in de programma's opgenomen baten en lasten - Toelichting 0.9 Vennootschapsbelasting (VPB)

Heffing vennootschapsbelasting (nadeel € 183.000)
De doorrekening van het MPG 2025 levert een extra Vpb-last. Voor de grondexploitaties komt de meest recente berekening uit op een totale Vpb-ast 2025 voor de grondexploitaties van € 376.000. Dit vanwege een hogere belastbare winst bij grondexploitatie Cornelisland. Er was in een eerder stadium € 193.000 voor geraamd op dit budget. Dit betekent een bijraming van € 183.000. Hier tegenover staat een onttrekking van € 344.000 uit de bestemmingsreserve Vpbbij grondexploitaties (die daarmee is uitgeput). Een hogere aanwending van de reserve Vpb bij grondexploitaties moet dan tevens worden geraamd van € 151.000 ten gunste van reservemutaties buiten de programma‘s, taakveld 0.10.
Per saldo € 32.000 nadelig effect. Voor de komende jaren is de verwachting dat de Vpbbij de grondexploitaties nagenoeg nihil is. Het restant van het begrote bedrag op deze post is bestemd voor de Vpb op de andere Vpb-plichtige clusters van activiteiten zoals aula begraafplaats, reststromen afval en energie/zonnepanelen.

Toelichting 0.10 Mutaties reserves

Terug naar navigatie - Niet in de programma's opgenomen baten en lasten - Toelichting 0.10 Mutaties reserves

Reserve Vpb grondexploitaties (voordeel € 151.000)
Zie toelichting 0.9 Vennootschapsbelasting (Vpb).