A. Financieel kader Begroting 2024 en Meerjarenraming 2025-2027 inclusief onvermijdbare majeure ontwikkelingen

In het onderstaande overzicht presenteren wij de financiële stand van zaken zoals deze er op dit moment voor de periode 2025 tot en met 2028 uitziet. De basis is het saldo van de meerjarenraming uit de Begroting 2024 (bestaand beleid) en de 1e Tussenrapportage 2024 inclusief doorwerking 1e Tussenrapportage 2024 van De BedrijfsvoeringsPartner (DBP). Daarnaast zijn in de 1e Tussenrapportage 2024 de structurele effecten van de (concept) Jaarrekening 2023 en de genomen raadsbesluiten met een financieel gevolg verwerkt. Tenslotte willen we er op wijzen dat de geprognosticeerde eindsaldi op basis van de komende meicirculaire weer substantieel anders kunnen zijn onder andere vanwege de verwachte compensatie voor inflatie/ indexering.

Omschrijving Kader Begroting Prognose Meerjarenraming 2026 - 2028
2025 2026 2027 2028
Saldo o.b.v. begroting 2024 - 2027 5.404.100 -1.877.000 -2.194.800 -2.682.000
1e wijziging 2024 2e tussenrapportage 2023 1.453.900 1.055.800 2.492.800 4.330.800
2e wijziging 2024 Beheerplan wegen 2023 - 2027 -536.800 -536.800 -536.800 -536.800
3e wijziging 2024 Groenbeheerplan 2024 - 2028 -390.700 -390.700 -390.700 -271.000
4e wijziging 2024 Inzet reserve incidentel en toekomstige investeringen t.b.v dekking kapitaallasten Gemini -470.600 -204.900 -204.900 -204.900
Saldo begroting 2025-2028 na wijziging 5.459.900 -1.953.600 -834.400 636.100
1e tussenrapportage 2024 incl. structurele effecten jaarrekening 2023 incl. cao 2024 gemeente en DBP -5.422.500 -5.480.500 -5.245.700 -5.398.500
Saldo na wijziging 1e tussenrapportage 2024 37.400 -7.434.100 -6.080.100 -4.762.400
Onvermijdelijke en majauere ontwikkelingen:
1. Indexering gemeente -1.602.500 -1.656.500 -1.662.500 -1.668.500
2. Algemene uitkering accres/indexering (gedeeltelijke compensatie) -800.000 3.000.000 2.900.000 2.800.000
3. CAO 2025 -960.000 -1.280.000 -1.280.000 -1.280.000
4. Trendmatige verhoging OZB 349.900 352.100 354.000 354.000
5. Bijdrage De Bedrijfsvoeringspartner (DBP) cf. begroting 2025 -547.800 -657.100 -657.100 -657.100
6. Gemeenschappelijke regelingen (GGD, GRJR, CJG, DCMR, VRR en SVHW) -428.100 -404.100 -413.100 -421.100
Totaal onvermijdelijk -3.988.500 -645.600 -758.700 -872.700
Progrnose saldi Kaderbrief begroting 2025-2028 na indicatie Voorjaarsnota Rijk -3.951.100 -8.079.700 -6.838.700 -5.635.100
Benodigde korte termijn (bezuinigings)maatregelen voor 2025 wegens strekking Voorjaarsnota Rijk 2.000.000
Verwachte inzet Algemene reserve in restant incidenteel tekort 2025 1.951.100 0 0 0
Benodigde definitieve ombuigingsvoorstellen vanaf begroting 2026 0 6.500.000 6.500.000 6.500.000
Verwachte inzet Algemene reserve in restant incidenteel tekorten 2026 en 2027 0 1.579.700 338.700 positief saldo

Vooruitlopend op de korte termijn bezuinigingsactie van € 2 miljoen voor 2025 zijn wij voornemens om het verwachte restant van het tekort 2025 van € 1.951.100 incidenteel af te dekken uit de Algemene reserve. Voor de geprognosticeerde tekorten vanaf 2026 zullen wij bij de Begroting 2026 tot definitieve ombuigingsvoorstellen moeten komen, waarbij wij zullen inzetten op een ombuiging, naar verwachting nu, van circa € 6.500.000 en de incidentele grotere tekorten in 2026 en 2027 wederom incidenteel zullen dekken uit de algemene reserve. Dit om het voorzieningenniveau in Ridderkerk niet op basis van incidentele tekorten structureel te verlagen. 

Hieronder een toelichting op de onvermijdelijke en majeure ontwikkelingen die de nummering van de tabel volgt:

  1. Indexering gemeente
    We houden in de komende Begroting 2025 rekening met een indexering van 2,5% t.o.v. 2024 om daarmee inflatie-gevoelige budgetten waaronder de subsidiebudgetten, mee te laten groeien met de stijging van de inflatie, conform de meest recente prognose Centraal Economisch Plan (CEP februari 2024) van het Centraal Plan Bureau (CPB).
  2. Algemene uitkering accres/indexering
    In de komende meicirculaire zal een compensatie komen voor inflatie/indexering. We gaan er voorlopig vanuit dat we onze indexering gedeeltelijk voor € 1 miljoen gecompenseerd krijgen.
    We anticiperen uitdrukkelijk nog niet op het (mogelijk) vervallen van de opschalingskorting of gedeeltelijke reparatie van het ravijnjaar.
  3. CAO 2025
    Uitgangspunt is loonvoet Overheid uit het CEP februari 2024 van 4,4% voor 2025.
  4. Trendmatige verhoging OZB
    Een trendmatige verhoging van de lokale lasten met niet meer dan het inflatiepercentage, is nog steeds ons uitgangspunt. Uitgaande van 2,5% hebben wij nu een inschatting opgenomen waarmee de OZB-opbrengst zal gaan stijgen. Deze opbrengst loopt licht op wegens toename areaal/ aantal woningen en bedrijven.
  5. Bijdrage De BedrijfsvoeringsPartner cf. Begroting 2025
    De BAR-samenwerking is (grotendeels) ontvlochten. De bedrijfsvoeringstaken blijven achter in De Bedrijfsvoeringspartner (DBP). De verrekening van de CAO 2024 is in onze 1e Tussenrapportage 2024 structureel verwerkt. DBP heeft het meerjarige effect van de CAO 2025 verwerkt in haar Begroting 2025, welke wij als onvermijdelijke ontwikkeling daarom in deze Kaderbrief hebben meegenomen.
  6. Gemeenschappelijke regelingen (GGD, GRJR, CJG, VRR, DCMR en SVHW)
    Naast de in regionaal verband afgesproken indexering voor de 4 grootste GR-en (6,8%, zie ook bij Onderdeel C) hebben wij ook al rekening gehouden met onvermijdelijke kostenstijgingen, wegens aangepast beleid binnen GR-en. Deze ontwikkelingen worden in de Begroting 2025 van die GR-en toegelicht, waarover u als gemeenteraad nog een zienswijze kan afgeven. 

Hieronder een korte toelichting:

  • GGD: indexering 2025 gaat uit van index van 6,8% of wel € 32.900 structureel.
  • GRJR: de voorgestelde (forse) verhogingen voor 2024 en vanaf 2025 zijn in onze 1e Tussenrapportage 2024 structureel meegenomen conform Tussenrapportage 2024 en (concept) Begroting 2025 GRJR.
  • CJG: indexering 2025 gaat uit van index van 6,8% oftewel € 123.400 structureel.
  • DCMR: indexering 2025 gaat uit van index van 6,8% oftewel € 80.500 structureel.
  • VRR: geen grote wijzigingen, € 37.000 voor 2025 en daarna structureel € 28.000 op basis van Kadernota 2025 VRR.
  • SVHW: de bijdrage voor deelnemers aan SVHW stijgt met name door extra inhuur personeel voor het afhandelen van (NCNP)bezwaren. Het tarief voor de uitvoering van de WOZ wordt verhoogd met € 5 per object en € 2 voor een vastgoedregistratie. Op basis van het actuele aantal objecten en aanslagregels bedraagt de verhoging voor Ridderkerk vanaf 2025 € 154.300 structureel. 

7. Inzet Algemene reserve in incidenteel tekort 2025
Om het geprognosticeerde tekort over 2025 van € 1.951.100 te dekken zullen wij de Algemene reserve incidenteel aanspreken. Dit is volgens regelgeving en toezichtskader van de Provincie toegestaan. Uiteraard nemen wij in ogenschouw dat de Algemene reserve op voldoende niveau blijft en niet onder de door uw gemeenteraad gestelde ondergrens van € 20 miljoen zakt. 

De meest actuele stand van de Algemene reserve is als volgt: 

Stand Algemene reserve x € 1.000
Stand Jaarrekening 2023 - (concept) verwachting einde jaar 2023 35.990
Verwacht positief jaarrekeningsresultaat 2023 na bestemming (concept) 3.790
Dekking doorgeschoven prestaties 2023 volgens1e TR 2024 (concept) -2.503
Vorming bestemmingsreserve Oeverconstructies Park Maasdonck -1.490
Vorming bestemmingsreserve Gebiedsfonds Rivieroevers (raad nov 2023) -3.355
Verwachte onttrekkingen volgens (primaire) begroting 2024 -648
Geprognoticeerde tekort over 2025 volgens deze Kaderbrief 2025 -1.951
Geprognosticeerde actuele stand algemene reserve stand begin 2025 29.833