A. Financieel kader Begroting 2023 en Meerjarenraming 2024-2026

In het volgende overzicht presenteren wij de financiële stand van zaken voor de periode 2023 tot en met 2026. De basis is het saldo van de begroting 2022 (bestaand beleid) en de 1e Tussenrapportage 2022 inclusief de doorwerking van de tussenrapportage van de BAR-organisatie waarin de CAO een belangrijk element is. Daarnaast zijn in de 1e Tussenrapportage 2022 de structurele effecten van de (concept) jaarrekening 2021 en genomen raadsbesluiten met een financieel gevolg verwerkt. Wij streven naar een reëel en structureel sluitende begroting. Het uitgangspunt is dat structurele budgetten structureel zijn gedekt. Omdat reserves incidenteel van karakter zijn, worden deze niet als structurele dekking ingezet.

Omschrijving Begroting 2023 - 2026
2023 2024 2025 2026
Begroting 2022 meerjarenraming 2023-2026 1.831.000 2.382.000 2.942.000 3.167.000
1e Tussenrapportage 2022 -1.228.000 -1.555.000 -1.972.000 -1.968.000
Primair saldo begroting 2023 603.000 827.000 970.000 1.199.000
Autonome ontwikkelingen
Indexering gemeente -500.000 -500.000 -500.000 -500.000
Indexering subsidiebudgetten -800.000 -800.000 -800.000 -800.000
Indexering GGD, GRJR, DCMR, VRR. -182.000 -182.000 -182.000 -182.000
Trendmatige verhoging OZB 282.000 291.000 300.000 300.000
Bijdrage BAR-organisatie cf. begroting 2023 -167.000 -167.000 -167.000 -167.000
Ontwikkelingen met financiële gevolgen
1. Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond (VRR) -338.000 -497.000 -644.000 -768.000
2. Uitvoering Mobiliteitsagenda Dutch Fresh Port (DFP) -50.000 -50.000 - -
3. Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) Rijnmond -36.000 -36.000 -36.000 -36.000
4. POH GGZ Jeugd -131.000 -131.000 -131.000 -131.000
Totaal ontwikkelingen -1.922.000 -2.072.000 -2.160.000 -2.284.000
Prognose saldo begroting 2023 - 2026 -1.319.000 -1.245.000 -1.190.000 -1.085.000

Ondanks dat deze Kaderbief beleidsarm is, is te zien dat de autonome en onvermijdbare ontwikkelingen door wegen op de financiële positie. Het hiervoor gepresenteerde saldo moet echter wel in het perspectief van de meicirculaire worden gezien. In de meicirculaire zal nadrukkelijk een compensatie zitten zoals bijvoorbeeld voor de inflatie. In hoofdstuk B is een voorzichtige prognose opgenomen van de ontwikkeling van de Algemene Uitkering.

Toelichting op de ontwikkelingen met financiële gevolgen

Terug naar navigatie - Toelichting op de ontwikkelingen met financiële gevolgen
  1. Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond (VRR)
    Het Algemeen Bestuur van de VRR heeft op 8 december 2021 voorgenomen te besluiten tot uitvoering van scenario 2 van de ontwikkelagenda (basis op orde) en een nieuwe verdeelsleutel (gebaseerd op de uitkering uit het gemeentefonds, subcluster brandweer en rampenbestrijding). Op 24 februari 2022 is door de gemeenteraad besloten om langs de weg van de zienswijze geen inhoudelijke opmerkingen te maken. De uitvoering van scenario 2 en de nieuwe verdeelsleutel leidt tot een hogere inwonersbijdrage.
  2. Uitvoering Mobiliteitsagenda Dutch Fresh Port (DFP)
    Afgelopen periode is de Mobiliteitsagenda Dutch Fresh Port vastgesteld. In het kader van de verdere invoering van de doorstromingsmaatregelen/haltes/first- en last mile maatregelen HOV Rotterdam – Ridderkerk en de bouwstenen uit het Ontwikkelplan Dutch Fresh Port is onderzoek naar de functie van de Populierenlaan als toekomstbestendig beeld met betrekking tot leefbaarheid, verkeer en mobiliteit noodzakelijk.
  3. Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) Rijnmond
    De subsidieaanvraag van CJG Rijnmond wordt jaarlijks gebaseerd op het kind aantal (0 t/m 17 jaar) per 1 januari van het voorgaande jaar. Op basis van de gemeentelijke basisadministratie (GBA) zien we een toename van het aantal kinderen in Ridderkerk met 254. Het gaat dan om het Basispakket en het Rijksvaccinatieprogramma (wettelijke taken).
  4. Praktijkondersteuner huisarts (POH) GGZ-Jeugd uitbreiding 32 uur per week
    Brede invoering van POH GGZ Jeugd is een van de uitkomsten uit het rapport van de commissie van wijzen naar aanleiding van de arbitrage inzake de financiering van de jeugdzorg en een verplichting uit de Hervormginsagenda en het Regioplan van de GRJR.
    In januari 2020 is gestart met pilot “Praktijkondersteuner Huisarts GGZ-Jeugd” in huisartsenpraktijk Het Doktershuis. De pilot is geëvalueerd en de inzet wordt voortgezet. Van belang is te blijven te kijken of dit leidt tot een minder grote stijging van de kosten van de jeugdzorg.