- = nadeel / + = voordeel |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
L = lasten / B = baten / L/B = saldo van lasten en baten |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Programma 's |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Programma 1 Bestuur en (overheids)participatie |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Toelichting |
L/B |
Begroting tot 2eTR20 |
2020 |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
|
|
|
0.1 Bestuur |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
BAR-bijdrage |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ombuigingen BAR |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
De taakstelling op de BAR-organisatie. |
L |
31.523.300 |
|
|
570.100 |
743.100 |
743.100 |
|
|
|
CAO - ontwikkeling |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Vooralsnog wordt uitgegaan van een loonstijging van 1% vanaf 2021. |
L |
31.523.300 |
|
-260.000 |
-260.000 |
-260.000 |
-260.000 |
|
|
|
Toepassen koepelvrijstelling/uitvoeringsplan fiscale control |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Bij de 1e tussenrapportage 2020 is € 40.700 bijgeraamd om het toepassen van de koepelvrijstelling vanaf 1 januari 2021 mogelijk te maken. Eind juni is door het DB van de BAR-organisatie besloten om de verdere activiteiten om de koepelvrijstelling te kunnen toepassen te stoppen. Redenen hiervoor zijn de kosten, de inspanningen en de onzekerheid ten aanzien van de uitkomst. |
L |
31.523.300 |
40.700 |
|
|
|
|
|
|
|
APV |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Vervallen taakstelling team APV in verband met digitaisering APV-processen |
L |
31.523.300 |
-30.800 |
-30.800 |
-30.800 |
-30.800 |
-30.800 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Diverse kleine mutaties. |
L/B |
|
-42.900 |
-15.500 |
-7.500 |
-7.500 |
-7.500 |
|
|
|
Totaal programma 1 |
|
|
-33.000 |
-306.300 |
271.800 |
444.800 |
444.800 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Programma 2 Veiligheid |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Toelichting |
L/B |
Begroting tot 2eTR20 |
2020 |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
|
|
|
1.1 Crisisbeheersing en brandweer |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Brandbestrijding |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
In 2020 en 2021 wordt voor het ‘Functioneel Leeftijds Ontslag (FLO)-overgangsrecht’ versneld gespaard. Hierdoor gaan de lasten van 2021 en 2024 omhoog, terwijl de lasten in 2022 en 2023 lager uitvallen. Per saldo stijgen de lasten tot en met 2024 met € 91.400,00. De financiële gevolgen voor 2021 en verder zijn in de meerjarenbegroting 2021 opgenomen. |
L |
-2.169.200 |
-41.600 |
|
|
|
|
|
|
|
Totaal programma 2 |
|
|
-41.600 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Programma 3 Verkeer, vervoer en wegen |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Toelichting |
L/B |
Begroting tot 2eTR20 |
2020 |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
|
|
|
2.1 Verkeer en vervoer |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Planmatig onderhoud wegen |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
In het Actieplan Geluid 2019-2023 is als maatregel opgenomen om de Rotterdamseweg te voorzien van geluidsreducerend asfalt. In de begroting is hiervoor in 2022 een bedrag opgenomen van € 184.700. De Rotterdamseweg is in beheer bij het Waterschap Hollandse Delta. Het Waterschap heeft aangegeven dat er in de herfstvakantie van 2020 onderhoud wordt uitgevoerd op het gedeelte Randweg-Ringdijk. Het aanbrengen van geluidsreducerend asfalt kan hierin worden meegenomen. Daarom wordt dit gedeelte van de Rotterdamseweg in 2020 uitgevoerd en is het bijbehorend budget van € 82.700 in 2020 nodig in plaats van in 2022 (restant € 102.000) (collegebesluit d.d. 8 september 2020). |
L |
-292.000 |
-82.700 |
|
82.700 |
|
|
|
|
|
Verkeersplan en veiligheid, Toerit A15 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
In januari 2020 is in het Dagelijks Bestuur (DB) van de Gemeenschappelijke Regeling Nieuw Reijerwaard (GRNR) toegezegd om onderzoek te doen naar het verdubbelen van de toerit A15 ter hoogte van de IJsselmondse knoop. Bij het verdubbelen van de toerit wordt ook gekeken naar de effecten op het wegvak van en naar de knooppunt A16/A15/A38. Dit onderzoek is bedoeld om meer inzicht te geven in de lokale (gemeentelijke) bereikbaarheid en valt daarmee buiten de scope van de werkzaamheden van de GRNR. In het huidige verkeersbudget is er geen ruimte voor het onderzoek. |
L |
-88.600 |
-26.900 |
|
|
|
|
|
|
|
In januari 2021 start een nieuw contract voor het integraal onderhoudsbestek. Het oude contract startte in april 2017, wat ertoe leidde dat de kosten voor het laatste kwartaal doorliepen in het jaar daarop. Dat is zo voortgezet. Die methode wordt nu met het nieuwe contract rechtgetrokken. Maar dat betekent wel dat in 2020 extra kosten gemaakt worden om het jaar af te ronden. Praktisch gezien wordt er nu voor 3 maanden extra kosten gemaakt, die volgens het oude contract in 2021 zouden vallen. Met het nieuwe contract gaan we over van beeldbestek naar frequentie en voorkomen we dit in de toekomst. |
L |
-442.400 |
-46.000 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2.4 Economische havens en waterwegen |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Dagelijks onderhoud waterwegen |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Door klimaatverandering zien wij de afgelopen twee jaar de temperatuur van het oppervlaktewater stijgen. Groei van onder andere het kroos neemt daardoor explosief toe. Kroos in watergangen kan door kleine kinderen worden aangezien voor gras waardoor gevaarlijke situaties ontstaan met mogelijk verdrinking tot gevolg. Om alles zo veilig mogelijk te houden moeten er extra kroosrondes worden uitgevoerd om watergangen zoveel mogelijk kroosvrij te houden. |
L |
-176.000 |
-25.000 |
-25.000 |
-25.000 |
-25.000 |
-25.000 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Diverse kleine mutaties. |
L/B |
|
-55.000 |
-15.000 |
-15.000 |
-15.000 |
-15.000 |
|
|
|
Totaal programma 3 |
|
|
-235.600 |
-40.000 |
42.700 |
-40.000 |
-40.000 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Programma 4 Economische zaken |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Toelichting |
L/B |
Begroting tot 2eTR20 |
2020 |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
|
|
|
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Het pand aan de Juliana van Stolbergstraat 2 is dit jaar verkocht. Dit object is afgeschreven en de grond had geen boekwaarde. De opbrengst minus verkoopkosten komen ten gunste aan het begrotingssaldo 2020. |
B |
0 |
259.000 |
|
|
|
|
|
|
|
Sinds het vertrek van Sport en Welzijn staat het kantoor bij zwembad de Fakkel nog voor 90% leeg. Het ligt niet in de verwachting dat hiervoor dit jaar een nieuwe huurder gevonden zal worden. |
B |
636.000 |
-38.000 |
|
|
|
|
|
|
|
Per abuis zijn de huurinkomsten en andere exploitatiekosten van de in 2019 aangekochte drie panden van Stichting Sport en Welzijn dubbel begroot. |
L |
-183.000 |
59.000 |
|
|
|
|
|
|
|
Via de 2e tussenrapportage 2019 en via de 1e tussenrapportage 2020. Dit wordt nu hersteld. Echter, hier resulteert wel een structureel nadeel van € 21.000, aangezien de correctie op kapitaallasten reeds in de begroting is verwerkt. De meerjarige correctie is reeds verwerkt in de meerjarenbegroting 2021-2024. |
B |
-636.000 |
-100.000 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Diverse kleine mutaties. |
L/B |
|
40.000 |
|
|
|
|
|
|
|
Totaal programma 4 |
|
|
220.000 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Programma 5 Onderwijs |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Toelichting |
L/B |
Begroting tot 2eTR20 |
2020 |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
|
|
|
Diverse kleine mutaties. |
L/B |
|
-27.000 |
-15.000 |
-15.000 |
-15.000 |
-15.000 |
|
|
|
Totaal programma 5 |
|
|
-27.000 |
-15.000 |
-15.000 |
-15.000 |
-15.000 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Programma 6 Cultuur, sport en groen |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Toelichting |
L/B |
Begroting tot 2eTR20 |
2020 |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
|
|
|
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Dagelijks onderhoud openbaar groen |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
In januari 2021 start een nieuw contract voor het integraal onderhoudsbestek. Het oude contract startte in april 2017, wat ertoe leidde dat de kosten voor het laatste kwartaal doorliepen in het jaar daarop. Dat is zo voortgezet. Die methode wordt nu met het nieuwe contract rechtgetrokken. Maar dat betekent wel dat in 2020 extra kosten gemaakt worden om het jaar af te ronden. Praktisch gezien wordt er nu voor 3 maanden extra kosten gemaakt, die volgens het oude contract in 2021 zouden vallen. Met het nieuwe contract gaan we over van beeldbestek naar frequentie en voorkomen we dit in de toekomst. |
L |
-1.320.700 |
-41.300 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Diverse kleine mutaties. |
L/B |
|
-10.000 |
-8.000 |
-8.000 |
-8.000 |
-8.000 |
|
|
|
Totaal programma 6 |
|
|
-51.300 |
-8.000 |
-8.000 |
-8.000 |
-8.000 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Programma 7 Sociaal Domein |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Toelichting |
L/B |
Begroting tot 2eTR20 |
2020 |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
|
|
|
7.1 Basishulp en -ondersteuning |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Financiële buffer Stichting Facet |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1) In 2019 heeft een heroriëntatie op de producten van Stichting Facet Ridderkerk plaatsgevonden. Omdat Stichting Facet Ridderkerk onvoldoende eigen middelen had om zelfstandig met tegenslagen om te kunnen gaan is op 12 december 2019 besloten om een financiele buffer te realiseren. Hiervoor heeft de gemeenteraad eenmalig € 390.200 beschikbaar gesteld. Daarbij is onder andere het uitgangspunt gehanteerd dat de reserve van Stichting Facet Ridderkerk niet meer dan 10% van de totale opdrachtwaarde mag bedragen.
Stichting Facet Ridderkerk heeft onlangs haar jaarverslag en jaarrekening aangeboden. Daarbij is sprake van een positief jaarrekeningresultaat over 2019 van € 191.719. Dit resultaat wordt bijna in zijn geheel verklaard, doordat personeelskosten en activiteitkosten lager uit zijn gevallen dan was begroot. Vanwege het uitgangspunt dat de reserve niet meer dan 10% van de opdrachtwaarde mag bedragen, zal de reserve niet met € 390.200, maar met € 198.481 (390.200 – 191.719) vanuit de gemeente worden aangevuld. |
L |
-1.372.111 |
191.700 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6.6 Maatwerkvoorzieningen (Wmo) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Voorzieningen Wmo / gehandicapten |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Op basis van de voor 2020 geïndiceerde huurhulpmiddelen (scootmobielen, rolstoelen en dergelijke) wordt een bedrag van € 50.000 bijgeraamd. Voor de verwachte uitgaven aan trapliften en woningaanpassingen zijn extra kosten geraamd voor 2020 van € 140.000. |
L |
-601.100 |
-190.000 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6.72 Maatwerkdienstverlening 18- |
|
-325.000 |
|
|
|
|
|
|
|
|
De begrotingswijziging van de gemeenschappelijke regeling Jeugdbulp Rijnmond (GRJR) resulteert voor Ridderkerk in een extra inleg van € 643.367. Ridderkerk ontvangt vanuit de centrumgemeente Rotterdam DUVO middelen voor Veilig Thuis, het gaat om een bedrag van € 138.931.
Tevens is de jaarrekening 2019 van de GRJR ruim 3 miljoen negatiever uitgevallen dan in eerste instantie ingeschat. De extra bijdrage voor Ridderkerk is € 91.362. De structurele effecten zijn verwerkt in de begroting 2021. |
L |
-5.243.000 |
-734.700 |
|
|
|
|
|
|
|
Ridderkerk ontvangt vanuit de centrumgemeente Rotterdam DUVO middelen voor Veilig Thuis. |
B |
0 |
138.900 |
|
|
|
|
|
|
|
Als gevolg van de aanpassing van de vlaktakssystematiek vindt een eenmalige afrekening plaats op basis van het daadwerkelijke zorggebruik. Dit betekent dat Ridderkerk eenmalig circa 1 miljoen moet bijbetalen. Als gevolg van deze eenmalige afrekening zal het zorggebruik van deze jaren geen invloed hebben op de bijdrage vanaf 2021, waardoor deze nauwelijks stijgt en structureel bijramen nu niet noodzakelijk is. |
L |
-5.243.000 |
-1.000.000 |
1.200.000 |
|
|
|
|
|
|
Lokale Jeugdhulp ZIN Ridderkerk |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Het aantal trajecten zorg in natura voor lokale jeugdhulp is toegenomen en zorgt voor een overschrijding op het budget. |
L |
-1.698.500 |
-300.000 |
-300.000 |
-300.000 |
-300.000 |
-300.000 |
|
|
|
Lokale jeugdhulp PGB |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Uit een vergelijking van de maandrapportage van juni 2018, 2019 en 2020 wordt inzichtelijk dat er sprake is van een toename van het aantal unieke cliënten van 15% die gebruik maken van een PGB. Dit kan zowel voor lokale als regionale jeugdhulp zijn. Afgezet tegen de kosten waar we voor 2020 rekening mee houden dan gaat het om een toename van 30%. Eerste conclusie is daarmee dat de kosten per cliënt meer stijgen dan het aantal. Vanaf april zien we dat de groei in het aantal unieke cliënten afvlakt als gevolg van corona. Wij verwachten in september/oktober echter een stijging. De stijging in kosten bij PGB’s is deels te verklaren door verhoging van de tarieven voor informele PGB’s als gevolg van wettelijke eisen om ook bij informele PGB’s het minimumloon te betalen. Bij formele PGB’s is de stijgende loonkostenontwikkeling van invloed op de hoogte van het PGB. |
L |
-608.700 |
-100.000 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7.2 Preventie en welzijn |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6.3 Inkomensregelingen |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Wet BUIG |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
De uitbraak van het coronavirus heeft een enorme impact op de ontwikkeling van het uitkeringsbestand. Het aantal uitkeringen stijgt en de uitstroom uit de uitkering blijft achter. Dit is niet alleen het beeld in Ridderkerk, maar een landelijk beeld.
Gezien deze ontwikkeling en de onzekerheid ten aanzien van de compensatie vanuit het Rijk voor de stijging in het uitkeringbestand, wordt voorgesteld de eerder opgelegde taakstelling van € 300.000 op dit onderdeel, terug te draaien. |
L |
-11.161.900 |
-300.000 |
|
|
|
|
|
|
|
Minimabeleid |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Het betreft twee onderdelen van het minimabeleid:
1. De maaltijdvergoeding; hierop is teveel afgeraamd als bezuining waardoor het bedrag niet meer dekkend is voor de reguliere kosten. De kosten zijn niet gestegen.
2. De Zorgverzekering voor minima; de deelname op dit onderdeel blijft jaarlijks stijgen en onze tegemoetkoming voor de aanvullende verzekering is met ingang van 2020 iets verhoogd zodat de verzekering nog betaalbaar is voor onze klant. Met ingang van 2020 geven verzekeraars geen collectiviteitskorting meer, dit is wettelijk beperkt.
Ook zijn er steeds meer klanten vanuit de schuldhulpverlening die we helpen met een losse aanvullende verzekering.
De overige onderdelen van het minimabeleid worden ook zwaarder benut zodat er geen ruimte is om deze tekorten te compenseren. Voor beide onderdelen is de afwijking structureel. |
L |
-469.400 |
-75.000 |
-75.000 |
-75.000 |
-75.000 |
-75.000 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6.71 Maatwerkdienstverlening 18+ |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Wmo eigen bijdragen |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Meer cliënten maken gebruik van de Wmo voorziening, waardoor de inkomsten vanuit de Eigen Bijdrage Wmo stijgt. |
B |
193.300 |
66.700 |
40.700 |
49.700 |
49.700 |
49.700 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7.3 Maatwerk / specialistisch |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Wijkwerk |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Op 12 december 2019 heeft de gemeenteraad de notitie Sociaal Beheer Ridderkerk vastgesteld. Vanuit dit kader zijn wij in 2020 gestart met de implementatie Sociaal Beheer in de drie wijkvoorzieningscentra, te weten Wijkvoorzieningencentrum Slikkerveer (Stichting Wijkactiviteiten Slikkerveer), Trefpunt oost (WAVO) en Wijkvoorzieningscentrum De Fuik (wijkvereniging Drievliet ’t Zand).
Het invoeren van financiële kaders van de implementatie Sociaal beheer is maatwerk. In de voorbereidingsfase van het Sociaal Beheer is een budget van € 102.000 gereserveerd voor dekking van een tekort op de begroting van de wijkverenigingen voor het Sociaal Beheer van de betreffende wijkaccommodaties.
Onlangs is naar voren gekomen dat enkele kosten voor het Sociaal Beheer van de betreffende wijkaccommodaties niet in de programmabegroting 2020 zijn opgenomen. |
L |
-102.000 |
-38.500 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
0.10 Mutaties in reserves |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Aanwending Algemene reserve ter dekking van kosten met betrekking tot de vlaktaks. |
B |
836.500 |
1.000.000 |
-1.200.000 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Diverse kleine mutaties. |
L/B |
|
20.000 |
|
|
|
|
|
|
|
Totaal programma 7 |
|
|
-1.320.900 |
-334.300 |
-325.300 |
-325.300 |
-325.300 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Programma 8 Gezondheid en duurzaamheid |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Toelichting |
L/B |
Begroting tot 2eTR20 |
2020 |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
|
|
|
7.3 Afval |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Inzameling huishoudelijk afval |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Een belangrijk gegeven is dat, als gevolg van marktontwikkelingen, de kosten voor het verwerken van huishoudelijke afval significant zijn toegenomen. De tarieven voor het verbranden van huishoudelijk afval zijn sterk gestegen dan wel vrijwel verdubbeld. Tegelijk is de marktwaarde van de door afvalscheiding verkregen grondstoffen gekelderd. Dit zorgt voor stijgende kosten en dalende opbrengsten waar wij geen invloed op hebben. De structurele gevolgen zijn al verwerkt in de begroting 2021. |
L |
3.760.700 |
-780.000 |
|
|
|
|
|
|
|
Dit jaar zijn de afrekeningen binnengekomen van de verwerking van het restafval van het PMD (plastic, metalen en drinkpakken) van 2017 – 2019. Deze afrekeningen zijn gunstig uitgevallen en leveren een incidenteel voordeel op. |
L |
-12.800 |
60.000 |
|
|
|
|
|
|
|
Doordat de uitrol van het nieuwe Afvalbeleidsplan bij de jaarrekening 2019 grotendeels is doorgeschoven naar 2020 schuiven ook de geraamde kapitaallasten een jaar op. |
L |
-357.600 |
201.700 |
|
|
|
|
|
|
|
In 2020 kan € 106.800 gedekt worden uit de voorziening beklemde middelen afvalstoffenheffing. Voor het restant is geen dekking beschikbaar. |
B |
35.600 |
106.800 |
|
|
|
|
|
|
|
Om de NV BAR-Afvalbeheer verder op orde te krijgen, is er een plan van aanpak opgesteld en besproken met de aandeelhouders. Onderdeel van dit plan is de verlaging van de span of control van de teammanager Uitvoering, het inzetten van HR-ondersteuning op het gebied van ontwikkelbeleid, de beschrijving en de optimalisatie van processen en de borging van voldoende personele inzet voor het doorlopen van de diverse projecten verband houdende met de invoering van het afvalbeleidsplan. |
L |
-3.187.000 |
-33.500 |
|
|
|
|
|
|
|
Afvalverwerking Rijnmond (AVR) heeft bezwaar gemaakt tegen de quasi inbesteding van de verwerking van het huishoudelijk afval en een kort geding aangespannen op grond van een in hun ogen niet toegestane constructie om de aanbestedingswetten te omzeilen. De rechter heeft inmiddels bij vonnis van 31-1-2020 alle vorderingen van de AVR afgewezen. AVR heeft echter van hun recht om een bodemprocedure te voeren gebruik gemaakt. De tot nu toe in 2020 gemaakte kosten bedragen € 75.000. De kosten worden verdeeld over de drie gemeenten. |
L |
-3.187.000 |
-25.000 |
|
|
|
|
|
|
|
Het Klant Contact Centrum (KCC) van de BAR-organisatie was door de grote hoeveelheid telefoontjes voor afval die binnenkomt overbelast. Dit is verholpen door het opzetten van een rechtstreekse lijn met de frontoffice van de NV BAR-Afvalbeheer. Inwoners zijn tevreden met de verbeterde dienstverlening. Daarnaast zijn er meer werkzaamheden door de invoering van de nieuwe afvalbeleidsplannen. Om de huidige frontoffice van de NV BAR-Afvalbeheer en het toe te voegen KCC goed te laten functioneren is de formatie uitgebreid. De structurele gevolgen zijn al verwerkt in de begroting 2021. |
L |
-3.187.000 |
-32.800 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7.4 Milieubeheer |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Geluid |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
In de raadsvergadering van 3 oktober 2019 heeft het college de opdracht gekregen om een nadere studie uit te voeren naar geluid- en luchtmaatregelen langs de A15 ter hoogte van het Oosterpark.
Voor ondersteuning van de informatieavonden, het opnieuw uitvoeren van het maatregelonderzoek, aanvullende werkzaamheden voor de discussienota, ondersteuning bij de commissievergadering en aanvullende werkzaamheden voor het voorstel is extra budget nodig. |
L |
-8.800 |
-75.000 |
|
|
|
|
|
|
|
Ongediertebestrijding |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
De eerste helft van het jaar heeft er meer bestrijding plaats moeten vinden dan verwacht en er worden nog extra kosten voor de rest van het jaar verwacht. |
L |
-10.200 |
-25.000 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Diverse kleine mutaties. |
L/B |
|
-6.000 |
|
|
|
|
|
|
|
Totaal programma 8 |
|
|
-608.800 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Programma 9 Ruimtelijke ontwikkeling, wonen en maatschappelijk vastgoed |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Toelichting |
L/B |
Begroting tot 2eTR20 |
2020 |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
|
|
|
4.2 Onderwijshuisvesting |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Schoolgebouw Jorisschool Hovystraat 60 is al in 2007 gesloopt. Daarom dient dit alsnog te worden afgeboekt van de activa. |
L |
0 |
-65.800 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8.2 Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Opbrengst erfpacht naar aanleiding van aankoop grond ten behoeve van erfpacht Nieuw Reijerwaard. Het meerjarenperspectief is verwerk in de begroting 2021. |
B |
0 |
100.000 |
|
|
|
|
|
|
|
Totaal programma 9 |
|
|
34.200 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Niet in de programma 's opgenomen lasten en baten |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Toelichting |
L/B |
Begroting tot 2eTR20 |
2020 |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
|
|
|
0.5 Treasury |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Dividenden |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Stedin heeft het jaar 2019 afgesloten met een positief resultaat van € 325 miljoen waarvan € 251 miljoen door de verkoop van Joulz Diensten. Het resterende dividend voor uitkering aan aandeelhouders bedraagt € 32 miljoen regulier en éénmalig € 20 miljoen extra (totaal € 10,46 per aandeel). Voor Ridderkerk betekent dit een dividenduitkering over 2019, een hoger dan geraamde uitkering, van € 577.000, te ontvangen in 2020. Vanaf 2021 staat het dividend van Stedin echter onder enorme druk met name vanwege forse investeringen in de energietransitie. |
B |
1.149.400 |
197.000 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
0.62 OZB niet-woningen |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
De OZB inkomsten niet-woningen gebruikersdeel is hoger doordat de werkelijke WOZ waarde van de bedrijven op Cornelisland € 60.000.000 hoger is uitgevallen dan bij de begroting was verwacht. |
B |
4.293.400 |
300.000 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
0.7 Algemene uitkering |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Op basis van de Voorjaarsnota van het Rijk zijn via de meicirculaire 2020 de inkomsten uit het gemeentefonds voor 2020 per saldo positief bijgesteld met € 157.000. Het compensatiepakket vanuit het Rijk vanwege corona is daarin nog niet verwerkt. De belangrijkste mutaties zijn een licht positieve afrekening van het accres (geen onderuitputting bij het Rijk over 2019), positieve afrekening BTW-compensatiefonds en hogere uitkeringen voor Inburgering, Maatschappelijke begeleiding en Voogdij/18+. Voor zover nu bekend zijn tegenover de extra ontvangen middelen voor Inburgering afzonderlijk extra lasten opgenomen eveneens via deze tussenrapportage.
Zie voor een verdere toelichting de raadsinformatiebrief meicirculaire gemeentefonds van 23 juni 2020. Structurele mutaties vanaf 2021 worden meegenomen in de begroting 2021-2024. |
B |
66.328.600 |
157.000 |
|
|
|
|
|
|
|
Gevolgen septembercirculaire exclusief coronacompensatie. |
B |
|
235.000 |
-187.000 |
-216.000 |
-319.000 |
-282.000 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
0.8 Overige baten en lasten |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Uit herberekening van het mengpercentage voor de BTW 2019 uit de BAR-administratie blijkt een voordeel voor Ridderkerk.
Het kostenverhogende deel voor Ridderkerk is 1% lager dan de eerdere berekening. Hierdoor krijgen we € 63.000 meer terug uit het BTW-compensatiefonds dan verwacht (het te vorderen bedrag op de balans).
Het verschil komt vooral door veel lagere uitgaven ten laste van Sport dan geraamd. |
B |
131.700 |
63.000 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
0.9 Vennootschapsbelasting |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Bij de invoering van de vennootschapsbelasting vanaf 2016 is het jaarlijkse risico genoemd van de reclameopbrengsten (concessies). Dit is telkens ook verwerkt in onze weerstandsparagraaf. Recentelijk heeft de Belastingdienst formeel aangekondigd op korte termijn de aanslag vennootschapsbelasting 2016 op te leggen. Deze aanslag 2016 zal grotendeels in lijn zijn met de door onze definitief ingediende aangifte 2016. De afwijking zit in het onderwerp reclame-opbrengsten die de gemeente heeft bij concessies abri’s, billboards, plattegronden, rotondes en lichtmasten.
De Belastingdienst neemt het standpunt in dat gemeenten vennootschapsbelasting moeten betalen ter zake van het financieel overschot dat met de reclameconcessies wordt gerealiseerd.
Voor de jaren 2016 tot en met 2020 bedraagt de extra vennootschapsbelating € 291.000 (inclusief te verwachten belastingrente). Wij zullen overigens zeker bezwaar gaan maken tegen de Vpb-aanslagen die door de Belastingdienst aan ons worden opgelegd. |
L |
-318.000 |
-291.000 |
-36.000 |
-36.000 |
-36.000 |
-36.000 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Diverse kleine mutaties. |
L/B |
|
-13.900 |
|
|
|
|
|
|
|
Totaal niet in de programma 's opgenomen lasten en baten |
|
|
647.100 |
-223.000 |
-252.000 |
-355.000 |
-318.000 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Toelichting |
L/B |
Begroting tot 2eTR20 |
2020 |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
|
|
|
Saldo van de budgettaire mutaties van alle
programma ´s |
|
|
-1.416.900 |
-926.600 |
-285.800 |
-298.500 |
-261.500 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|